تحقیق ماهیت حقوقی ، اوصاف و اصول حاکم بر بیمه اتکایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت حقوقی ، اوصاف و اصول حاکم بر بیمه اتکایی دارای ۷۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۵
فصل اول:تاریخچه،تعریف،ماهیت حقوقی عقد بیمه اتکایی    ۵
مبحث نخست- تاریخچه بیمه اتکایی    ۵
مبحث دوم- تعریف و مفهوم عقد بیمه اتکایی    ۸
مبحث سوم- قلمرو قرارداد عقد بیمه اتکایی    ۱۰
گفتار نخست: قلمرو عقد بیمه اتکایی از لحاظ نوع تحصیل معاملات بیمه ای:    ۱۱
گفتار دوم: قلمرو عقد بیمه اتکایی از لحاظ نوع خطر    ۱۱
گفتار سوم: قلمرو جغرافیایی عقد بیمه اتکایی    ۱۲
مبحث چهارم- تمیز عقد بیمه اتکایی از نهادهای حقوقی مشابه    ۱۴
گفتار نخست-  بیمه اتکایی و عقد وکالت    ۱۵
گفتار دوم- بیمه اتکایی و عقد شرکت    ۱۹
گفتار سوم- بیمه اتکایی و عقد بیمه    ۲۰
گفتار چهارم- بیمه اتکائی و عقد ضمان    ۲۲
مبحث پنجم- ماهیت حقوقی عقد بیمه اتکایی و سابقه فقهی آن    ۲۵
گفتار اول: ماهیت حقوقی عقد بیمه اتکایی    ۲۵
گفتار دوم-سابقه فقهی عقد بیمه اتکایی    ۲۸
بند نخست- بیمه اتکایی ( اعاده التأمین ) در فقه    ۲۸
بند دوم- چالش های عقد التأمین در فقه    ۲۹
مبحث ششم- کارکردهای عقد بیمه اتکائی    ۳۰
بند نخست- تأمین مالی    ۳۰
بند دوم: ظرفیت    ۳۱
بند سوم- تثبیت هزینه های خسارت    ۳۱
بند چهارم- حمایت در برابر حوادث فاجعه آمیز    ۳۱
بند پنجم: ایجاد شکلهای جدید عقد بیمه    ۳۲
بند ششم- مساعدت در بیمه گری    ۳۲
بند هفتم- تسهیل ورود و خروج از یک قلمرو جغرافیایی یا یک حوزه فعالیت بیمه ای    ۳۳
فصل دوم:اوصاف عقد بیمه،اصول حاکم بر بیمه اتکایی،انعقاد بیمه اتکایی،اجرای بیمه اتکایی،انحلال بیمه اتکایی    ۳۵
مبحث نخست- اوصاف عقد بیمه    ۳۵
گفتار نخست- عقد بیمه اتکایی عقدی است رضایی ( قصدی )    ۳۵
گفتار دوم- عقد بیمه اتکایی عقدی است لازم    ۳۵
گفتار سوم- بیمه اتکایی عقدی است معوض    ۳۶
گفتار چهارم-  عقد بیمه اتکایی عقدی استمراری است    ۳۷
گفتار پنجم- بیمه اتکایی عقدی اتفاقی است    ۳۷
گفتار ششم- بیمه ی اتکایی عقدی است مبنی بر حسن نیت    ۳۸
گفتارهفتم- بیمه عقدی است الحاقی ( تحمیلی )    ۳۸
مبحث دوم- اصول حقوقی حاکم بر روابط میان طرفین عقد بیمه اتکایی    ۳۹
گفتار اول: اصل حسن نیت    ۳۹
گفتار دوم- اصل نفع بیمه ای    ۴۵
گفتار سوم- اصل غرامت    ۴۷
گفتار چهارم- اصل وحدت سیاست مالی    ۵۱
گفتار پنجم- اصل حق بازرسی بیمه گر اتکائی    ۵۳
مبحث سوم- انعقاد قرارداد بیمه    ۵۵
گفتار نخست- سمت در انعقاد عقد و نفع بیمه ای    ۵۶
گفتار دوم- زمان و نحوه ی انعقاد عقد بیمه    ۵۷
بند نخست- پیشنهاد بیمه    ۵۷
بند دوم- قبول بیمه گر اتکایی    ۵۸
بند سوم- زمان شروع پوشش بیمه نامه و تعهدات    ۵۸
مبحث چهارم- اجرای قرارداد بیمه    ۶۱
گفتار نخست: تعهدات بیمه گر واگذارنده    ۶۱
گفتار دوم-  تعهد بیمه گر اتکایی    ۶۴
مبحث پنجم- انحلال بیمه اتکایی    ۶۶
منابع و ماخذ :    ۷۱

منابع :

۱- کریمی آیت.(۱۳۸۶)کلیات بیمه. چاپ دهم. تهران: نشر پژوهشکده بیمه،۳۸۶صفحه.

۲- کریمی آیت.(۱۳۷۲). بیمه اتکایی بیمه های غیر زندگی. چاپ اول. تهران: نشر بیمه مرکزی ایران ۲۷۲صفحه.

۳- کریمی آیت.(۱۳۸۳). آشنایی با جنبه های عمومی بیمه اتکایی. فصل نامه بیمه مرکزی ایران. شماره ۳، صفحه۷٫

۴- اونیسان انوشاوان(۱۳۸۴) اصل حسن نیست. فصل نامه بیمه مرکزی ایران. شماره چهارم، صفحه ۱۳-۱ .

۵- اونیسان انوشاوان(۱۳۸۴) اصل غرامت. فصل نامه بیمه مرکزی ایران. شماره چهارم، صفحه ۲۸-۱۹٫

۶- ژروزف اماره(پاریس۱۹۲۵). تئوری و پراتیک بیمه های زمینی. ترجمه رویا املی. نشر بیمه مرکزی ایران،۲۷۷صفحه.

۷- صالحی جان علی محمود(۱۳۸۴).حثوث بیمه. چاپ تهران: نشر پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ایران،۴۶۰ صفحه.

۸- خدابخشی شلمزاری عبدالله.(۱۳۸۴). تفسیر قراردادهای بیمه. تازه های جهان بیمه. شماره ۶، صفحه۳۶٫

۹- خدابخشی شلمزاری عبدالله.(۱۳۸۴). حل و فصل ابهامات بیمه نامه. تازه های جهان بیمه شماره ۸۹،صفحه۲٫

۱۰- هارونی فاطمه.(۱۳۸۲)تأکید بر تضمین های بیمه اتکایی. تازه های جهان بیمه. شماره ۶۹، صفحه ۸۶٫

مقدمه :

جهان امروز به طور گسترده بسوی پیچیدگی نظام سازمانی گام بر می دارد و با افزایش مناسبات داد و ستد،کمتر کشوری می تواند خود را از روند تحولات و فعالیت های جهانی بر کنار دارد و بر همین دلیل قویترین زنجیره اتصال ملت ها به یکدیگر بازرگانی بین المللی است که این ضرورت عصر جدید همه جوامع انسانی را بر عرصه داد و ستد بین المللی کشانده است و این فعالیت برای حفظ منافع و منابع خود به ابزارهای جدید نیازمند است که یکی از آنها بیمه اتکایی نامیده می شود. یکی از پرکارترین نمونه های بیمه در جهان عقد بیمه اتکایی است . ساختار این نوشتاردر دو فصل آمده است؛ فصل نخست تاریخچه ، تعریف و ماهیت، فصل دوم اوصاف و اصول حاکم بر بیمه اتکایی وانعقاد واجرا و انحلال آن، پرداخته شده است..

فصل اول:تاریخچه،تعریف،ماهیت حقوقی عقد بیمه اتکایی

مبحث نخست- تاریخچه بیمه اتکایی

پیشرفت های تکنولوژی و پیچیدگی های موجود در سرمایه گذاری و بیمه کردن سرمایه ها باعث شده است که بیمه ی مستقیم و ساده بین بیمه گر و بیمه گذار دیگر پاسخگوی نیازهای یک جامعه نباشد و علاوه بر آن حق بیمه ی اتکایی ملی نیز نمی تواند در این شرایط پیچیده ی تجارت جهانی پاسخگو باشد.

اولین بیمه که قبل از قرن ۱۹ مورد عمل بوده، بیمه باربرگرایی می باشد . سایر رشته ها از بعد از انقلاب صنعتی به این طرف بوده است. دومین رشته بیمه، بیمه آتش سوزی بوده که بعد از آتش سوزی مهیب لندن به فکر اندیشمندان بیمه افتاد .

اینکه چه قوم و یا کشوری بیمه را ابداع کردند اختلاف است ولی اکثر آن را نتیجه کار دریانوردان فینیقی می دانند. آن ها از بازرگانان پول دریافت می کردند و بعد از اتمام سفر اصل و بهره ی پول را تحویل می دادند. البته به شرطی که به سلامت برگردند و دچار سرقت دریایی و یا طوفان و … نشود. در عوض بهره ی پرداختی نیز بیش از سایر وام های عادی بود. در واقع این مابه تفاوت بهره در وام های عادی و وام های دریایی همان حق بیمه ی سالم برگشتن کشتی ها بود .

برخی معتقدند تقسیم ریسک که امروزه یکی از ویژگی های اساسی بیمه گری محسوب می شود، در ۳ هزار سال قبل از میلاد رعایت می شد، بدین صورت که تجار اموال خود را با چند کشتی حمل می کردند که در صورتی که یکی از آن ها با مشکل مواجه می شد سایرین سالم به مقصد برسند. این همان اصل پراکندگی ریسک است که امروزه بین بیمه گران اتکایی کاملاً رایج است.[۱]

اما آنچه که در سیر و تحول بیمه باید بدان اشاره کرد اینکه بیمه به این مفهوم امروزی از اوایل قرن ۱۴ شروع شد ولی به مخالفت هایی خورد زیرا عده ای آن را مانند بیمه ی دریایی شکست خورده می دیدند، زیرا بیمه دریایی با مخالفت کلیسا روبرو شد و لغو گردید. استدلال کلیسا این بود که بیمه همان بهره است ولی پس از مدتی بسرعت رونق و افزایش یافت بطوریکه سوابق نشان می دهد در سال ۱۳۹۳ میلادی در ژنو طی یک ماه در یک دفتر بیمه ۸۰ قرارداد بیمه بسته شد .

از قرن ۱۵ بازرگانان به صورت حرفه ای به بیمه روی آوردند بطوری که شغل خود را بیمه قرار داده و در شهر فلورانس مجمعی تشکیل دادند و از حقوقدانان خواستند تا قواعد عمومی و تعرفه های حق بیمه و واسطه ها و نمایندگان بیمه و نظارت بر فعالیت های آن ها و … را تدوین نمایند .

نکته ی جالب اینکه یکی از جاهایی که بسیار در بیمه و پیشرفت آن و همچنین بیمه نامه های اتکایی نقش مؤثری ایفا کرد ، قهوه خانه های لندن بود و آنجا در مورد خطرهای بزرگ و خطرهای دریایی و … بحث می شد و گاهاً بصورت مشترک و یا اتکایی بیمه ها را می پذیرفتند.[۲]

یکی از این قهوه خانه ها، قهوه خانه ی لویدز بود که هم اکنون به یکی از بزرگترین مؤسسات بیمه ی جهان تبدیل شده است!!!. لازم به ذکر است لندن مهمترین پایگاه برای بیمه ی اتکایی در جهان است .[۳]

دلالان نقش و جایگاه خاصی چه در بیمه ی اتکایی و چه در بیمه ی مستقیم دارند. با این تفاوت که در بیمه مستقیم واسطه ی بین بیمه گذار و بیمه گر هستند ولی در اتکایی واسطه ی بین بیمه گر واگذارنده و بیمه گر اتکایی است .

همانطور که گفته شد یکی از بزرگترین مؤسسات بیمه ای و بیمه ی اتکایی جهان مؤسسه ی لویدز است که در لندن قرار دارد . این مؤسسه بیمه ی مستقیم ندارد و اتکایی نیز تلقی نمی شود و سهامدار نیز ندارد بلکه هر کس به مسئولیت خود عملیات بیمه ی مستقیم و اتکایی انجام می دهد .

باتوجه به اینکه می خواهیم تاریخچه ی شروع بیمه ی اتکایی را بررسی کنیم ، لاجرم باید تاریخچه ی این شرکت مورد امعان نظر قرار گیرد .

در صده ی ۱۷ قهوه خانه ای در لندن محل آمد و شد ادیبان و تجار و دلالان بود . در سال ۱۶۹۱ لویدز قهوه خانه اش را به خیابانی که نزدیک اداره ی نیروی دریایی قرار داشت برد تا بدین واسطه رفت و آمد تجار و صاحبان کشتی و … بیشتر شود زیرا آن سالها عملیات تجاری و بیمه ای در قهوه خانه های لندن انجام می شد. ادوارد لویدز سپس روزنامه ای منتشر کرد که اخبار روز دنیا در آن بود و توجه همه را جلب کرده بود. بطوری که قهوه خانه ی وی پس از ۲۰ سال مهمترین مرکز معاملات بیمه ای شده بود و در حال نیز یکی از بزرگترین بازارهای اتکایی جهان است و سه بخش دارد.

۱- قسمت اطلاعات : که اخبار راجه به حرکت کشتی ها و خسارات را لحظه به لحظه دارد.

۲- نمایندگان لویدز : نمایندگی های لویدز در بندرهای مهم جهان است که اخبار ورود و خروج کشتی ها را لحظه به لحظه ثبت می کند و به مرکز ارسال می دارد و کشتی ها را راهنمایی می کند و از خسارات بازدید می نماید.

۳- بیمه گران لویدز: در لویدز هر کس از بیمه گران برای خودش کار می کند و خسارات را نیز خودش می پردازد. فقط صندوقی دارد که هزینه ها و حق بیمه ها و … به آنجا منتقل می شود و در پایان سال محاسبه می گردد و اگر ورشکسته شدند با حکم قضایی از محل ذخیره هایشان در صندوق، حسابشان تسویه می گردد.

اما در ایران در سال ۱۳۱۰ هـ.ش فعالیت بیمه ای بصورت جدی شروع شد و شرکت هایی چون گستراخ ، آلیانس ، ایگل استار ، یورکشایر ، رویال ، وکتوریا ، ناسیونال سوئیس ، فینیکس ، اتحاد الوطنی و … نمایندگی خود را در ایران بوجود آوردند. گسترش این فعالیت ها مسئولین را به این فکر انداخت که شرکت بیمه ملی تأسیس کنند، این بود که شرکت سهامی بیمه ی ایران با ۲۰ میلیون ریال سرمایه در سال ۱۳۱۴ هـ.ش تأسیس شده و از اواسط آبان ماه همان سال شروع به فعالیت کرد. دو سال پس از این یعنی سال ۱۳۱۶، قانون بیمه در ۳۶ ماده تدوین شد و به تصویب مجلس شورای ملی رسید .

کمی پس از آن در همان سال ۱۳۱۶ بود که مقررات دیگری در جهت کنترل و نظارت بر شرکت های بیمه که همگی خارجی بودند، مبنی بر الزام آن ها به واگذاری ۲۵ درصد بیمه نامه های صادره بصورت اتکایی اجباری به شرکت سهامی بیمه ایران وضع شد. این واگذاری عمدتاً از طریق لیست هایی به نام بردرو که حاوی کلیه اطلاعات راجه به درآمدها و خسارت شرکت ها می باشد، بود. بدیهی است که دادن اطلاعات بصورت اتکایی یا هر روش دیگر به رقیب مورد رضایت دیگران نبود و از طرف دیگر ضرورت نظارت بیشتر بر شرکت ها باعث شد که در سال ۱۳۵۰ بیمه ی مرکزی ایران تأسیس شد. شرکتی که هیچ فعالیت بیمه ای مستقیمی ندارد و به همین دلیل بود که شرکت ها اطلاعات خود را با رغبت بیشتری به بیمه ی مرکزی ایران می دادند. در قانون تأسیس این سازمان آمده که همه شرکت های بیمه باید ۲۵ درصد قراردادهایشان را اتکایی کنند. این امر هم موجب کنترل شرکت های بیمه می شود وهم تضمینی است برای جلوگیری از ورشکستگی آن ها.

[۱] – کریمی . آیت . کلیات بیمه .۱۳۸۷

[۲] – همان

[۳] – کریمی . آیت . کلیات بیمه . ۱۳۸۷

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بیمه محصولات کشاورزی مناسب ترین راهکار مدیریت ریسک
  • تحقیق ماهیت بیمه و نظریه ارائه اطلاعات در حقوق قراردادها و مبانی ، ماهیت و قلمرو شمول تعهدات اطلاعاتی در قرارداد بیمه
  • تحقیق صنعت بیمه و رتبه بندی در صنعت بیمه و ارزیابی عملکرد و مدل های آن و معرفی مدل ارزیابی عملکرد متوازن
  • تحقیق بیمه و نقش بیمه و چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه و معرفی مدل تطبیقی صنعت بیمه با مدل ۵ وجهی پورتر
  • تحقیق بیمه آتش سوزی و کیفیت خدمات و رضایت مشتری و ضرورت و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.