تحقیق مشخصات گیاه شناسی کاهو و عوامل مخرب بیماری های گیاهی کاهو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی کاهو  و عوامل مخرب بیماری های گیاهی  کاهو دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱–۱- کاهو    ۵
۱–۱–۱- تاریخچه    ۵
۱-۱-۲- مشخصات گیاه شناسی    ۵
۱-۱-۲-۱- بذر    ۶
۱-۱-۲-۲- ریشه    ۹
۱-۱-۲-۳- برگ    ۹
۱-۱-۲-۴- گل    ۹
۱-۱-۳- طبقه بندی کاهو    ۱۰
۱-۱-۳-۱- طبقه بندی از نظر گیاهشناسی کاهو به ۴ گروه به شرح زیر تقسیم می شوند:    ۱۰
۱-۱-۳-۲- طبقه بندی کاهو از نظرباغبانی    ۱۳
۱-۱-۴- ارزش غذایی کاهو    ۱۳
۱-۱-۵- عوامل موثر در رشد کاهو    ۱۴
۱-۱-۵-۱- تاثیر شرایط محیطی در کشت کاهو    ۱۴
۱-۱-۵-۱-۱- آب و هوا    ۱۴
۱-۱-۵-۱-۲- خاک    ۱۵
۱-۱-۵-۱-۳- کود    ۱۶
۱–۱-۶- زمان کشت کاهو    ۱۶
۱-۱-۷- مراقبت های زمان داشت    ۱۶
۱-۱-۸– سطح زیر کشت و میزان تولید    ۱۷
۱-۲- عوامل مخرب بیماری های گیاهی کاهو    ۱۸
۱- سفیدک داخلی    ۱۸
۲- سفیدک سطحی کاهو    ۲۰
۳- لکه قهوه ای کاهو    ۲۱
۴- آنتراکنوز کاهو    ۲۲
۵- سپتوریوز کاهو    ۲۳
۶- پوسیدگی ریشه کاهو    ۲۴
۷- پژمردگی فوزاریومی کاهو    ۲۴
۸- کپک خاکستری کاهو    ۲۵
۹- لکه خاکستری کاهو    ۲۵
۱۰- موزانیک کاهو (Lmv ) Lettuce Mosauic Virus    ۲۶
۱-۳- سفیدک داخلی کاهو    ۲۷
۱-۳-۱- تاریخچه بیماری    ۲۷
۱-۳-۲- علائم بیماری    ۲۸
۱-۳–۳- عامل بیماری    ۳۰
۱–۳-۴- رده بندی    ۳۳
۱-۳-۵– زیست شناسی عامل بیماری    ۳۳
۱–۳-۶- دامنه میزبانی    ۳۴
۱-۳-۷- کنترل بیماری    ۳۴
۱-۳-۷-۱- روش های زراعی    ۳۴
۱-۳-۷-۲- روش فیزیکی    ۳۵
۱-۳-۷-۳- مبارزه شیمیائی    ۳۶
۱-۳-۷-۴- ارقام مقاوم    ۳۶
منابع    ۳۹

منابع

-پیوست، غ. ۱۳۸۸٫ بیماری­های سبزی و صیفی جات. انتشارات عطرعترت. ۸۰۰ صحفه.

شیبانی، ح.۱۳۴۲٫ باغبانی (سبزی کاری). انتشارات دانشگاه تهران. ۳۷۷ صحفه.

شیبانی، ح. ۱۳۶۸٫ باغبانی (سبزی کاری). انتشارات دانشگاه تهران. ۳۳۲ صحفه.

– آزاده، ف و احمدیان، ص. ۱۳۷۲٫ سیر تاریخ کشاورزی ایران. جشنواره هنری و ادبی روستائی. تهران.

– ایزدپناه، ک. ۱۳۶۱٫ لیست مشروح بیماریهای ویروسی و شبه ویروسی گیاهی در فارس. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز. ۱۷۱ صحفه.

– اسفندیاری، ا. a1326. فهرست سوم قارچ های جمع آوری شده در ایران. مجله آفات و بیماری­های گیاهی و وزارت کشاورزی، شماره۱۵:۸-۱٫

میرعمادی، ع. ۱۳۵۱٫ سبزیکاری.  انتشارات دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز. ۱۷۸صحفه

– ارشاد، ج. ۱۳۴۳٫  بیماری­های کاهو در ایران. نشریه بیماری­های گیاهی. شماره ۴:۱۴-۶.

– ابراهیمی، ع و میناسیان، و. ۱۳۵۳٫  فهرست بیماری­های گیاهان اهلی و وحشی خوزستان. دانشکده کشاورزی شهید چمران اهواز شماره ۷۶۱۱۹٫ ۵۰ صحفه.

-بهداد، ا. ۱۳۵۱٫ قارچ شناسی. انتشارات دانشگاه تهران. ۶۸۰ صحفه.

Morgan, WM. 1981. CMI descriptions of pathogenic Fungi and bacteria – Bremia Lactucae. 682:1-3pp.

Morgan, W. M. 1981. Fungal databases nomenclature and Species Banks online Taxonomic Novelties Submission Administered by the International Mycological Association. Journal of the Royal Horticultural Society. 1:31.

-Zinkernagel, V. 1990. Sortenresistenz im Gemusebau. Ein unentbehrlhcher Bestandteil des integrierten pflanzenbaus.- Dtsch. Gartenbau. 44,8:474-476.

– کاهو

۱–۱–۱- تاریخچه

کاهو یکی از مهمترین سبزیجات برگی دنیا بوده و دارای ارزش غذایی خوبی است. کاشت کاهو به زمان بسیار دور باز گشته و در حدود دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح کشت می شده است. برخی از محققین اصل این نبات را از اروپا و برخی از آسیا می دانند. کاهو در ایران از ۶ قرن قبل از میلاد مصرف می شده است. این گیاه یک سال قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان به شمار می رفت. کریستف کلمب بذر کاهو را به دنیای جدید برده، به طوری که از اوائل قرن پانزدهم میلادی در هیاتی و باهاما کشت شد. اروپائیان از سال ۱۴۹۴ زمانی که در سرزمین خود استقرار یافتند، کاهو را شناخته اند و مورد استفاده قرار می دادند. در سال ۱۸۰۶ آقای مک ماهون ۱۶ رقم کاهو نام برده است (آزاده و احمدیان، ۱۳۷۲). این ارقام به وسیله کلمبوس برای اولین بار به آمریکا برده شده و کشت گردید. تعداد ارقام کاهو در آمریکا از بیش از ۲۰ رقم در سال ۱۸۸۰، به ۸۷ رقم درسال ۱۸۸۵ رسید (شیبانی، ۱۳۶۸).

مجمو عه ای از ارقام کاهو در شمال اروپا و آسیا در طول سال در مناطق گرمسیری و کشورهای زیر ناحیه گرمسیری همانند برزیل کشت شده اند (Filgueira, 2000).

۱-۱-۲- مشخصات گیاه شناسی

کاهو گیاهی یک ساله، از گروه دو لپه ای ها و از سلسله گیاهان[۱] که دارای ۱۸n=2.کروموزوم است. این گیاه از گروه آنژیوسپرم­ها، راسته آسترالس[۲]، خانواده آستراسه[۳]، جنس Lactuca و گونه Lactuca sativa  است(Morgan, 1981) .

کاهو خوراکی مشتقی از لاکتوکا سکاریولا می باشد که درحال حاضر به عنوان علف هرز و به حد وفور در مزارع می روید. این نوع وحشی به سهولت با انواع زراعی ترکیب شده و دورگ هائی را به وجود می آورد.

۱-۱-۲-۱- بذر

بذر کاهو به رنگ خاکستری نقره ای است. بذر در بعضی از ارقام به رنگ های سیاه، قهوه ای یا زرد نیز دیده می شود. بذر کاهو کشیده و نوک باریک و دارای ۵ تا ۷ برجستگی، به طول ۳ تا ۴ میلی متر، عرض ۸/۰ تا ۱ و ضخامت ۳/۰ تا ۵/۰ میلی متر می باشد (شیبانی،۱۳۴۲)

بذر کاهو دارای دو شکل خواب فیزیولوژیکی اسکوتودرمانسی و ترمودورمانسی است.

اسکوتودرمانسی به معنی توقف جوانه زنی بذر در تاریکی بوده و ترمودورمانسی یعنی اینکه گیاه در دمای ۳۰ – ۳۵ درجه سانتی گراد در استراحت ثانویه به سر برده که در این شرایط جوانه زنی بذر به دلیل باز ماندن پریکارپ از رشد، کاهش قدرت و عدم تنفس جنین متوقف می گردد (پیوست، ۱۳۸۸).

وزن هزار دانه کاهو ۸/۰ تا ۲/۱ گرم و وزن یک لیتر آن ۴۴۰ تا ۴۸۰ گرم می باشد و در یک کیلوگرم آن بیش از یک میلیون بذر موجود می باشد (شیبانی، ۱۳۶۹).

بذر این گیاه قوه نامیه خود را در بهترین شرایط تا ۴ سال حفظ می کند. قوه نامیه بذر یک ساله این گیاه بیشتر از بذر تازه آن می باشد. زیرا در بذر یک ساله به علت تغییزات بافت پوسته، فرصت کافی برای تبادل گاز کربنیک و اکسیژن جهت سبز شدن آن، به وجود می آید (شیبانی، ۱۳۸۸).

کمینه دمای خاک برای جوانه زنی بذر ۷/۱۷، بهینه بین ۵/۱۵ تا ۳/۱۸ و بیشینه دما ۲۴ درجه سانتی گراد است. مدت زمان سبز شدن بذر در درجه حرارت کم (۳-۴ درجه) به مدت ۶ تا ۱۲ روز می باشد. بذرهای که دیر سبز می شوند، تولید نهال هائی می کنند که خیلی زود گل و بذر می دهند. زود به گل رفتن تحت تآثیر طول مدت روز هم می باشد.

تاثیر طول مدت روشنائی در روز برای ارقام مختلف کاهو متفاوت می باشد. ارقام وحشی نسبت به مدت روشنائی خنثی هستند، اما در ارقام اصلاح شده که در سبزیکاری استفاده می شوند، متفاوت می باشد. در ارقام تابستانه اگر مدت روشنائی در روز کم باشد، دیر بذر می دهد. اما در انواع ارقام پائیزه و زمستانه که معمولا طول مدت روشنائی کم می باشد، اگر به طور مصنوعی تعداد ساعات روشنائی را کمتر کرد نهال خیلی دیرتر از معمول گل کرده و بذر می دهد. برای کاشت بذر از دو روش زیر استفاده می شود (شیبانی، ۱۳۶۹).

– انتقال مستقیم بوته های کاهو از خزانه به زمین اصلی

در این روش چهار تا شش هفته قبل از نشای نهال در زمین اصلی، بذر در خزانه کشت شده و پس از چهار برگی شدن به محل اصلی منتقل می گردد. طرز کاشت به صورت خطی و فاصله خطوط از هم ۱۰ سانتی متر می باشد. در هنگام کشت باید سعی کرد که تراکم بذر روی خطوط کشت زیاد نباشد. در این رابطه بذر باید با مقداری ماسه نرم مخلوط و بعد کشت گردد.

انتقال بو ته های کاهو پس از عبور از خزانه انتظار به زمین اصلی

در این رابطه بذر پس از کشت، سبز شدن و رشد کافی نهال در خزانه اول که معمولا در زیر شاسی، جعبه مخصوص و یا بر روی سکوی گلخانه انجام می گیرد، نشاء به خزانه دوم (خزانه انتظار) انتقال می یابد. کاشت بذر در جعبه نسبت به شاسی و گلخانه ارجهیت دارد. زیرا عملیات مربوط به مقاوم نمودن نهال به محیط خارج و حمل به مزرعه (زمین اصلی) آسان تر می باشد.

پس از رشد کافی نهال در خزانه، باید برای کاشت در زمین اصلی به هوای آزاد و شرایط محیط مزرعه مقاوم گردد. برای این منظور باید پنجره شاسی یا گلخانه به تدریج بتز شده تا هر دفعه مقداری هوای خارج و آزاد به گیاه برسد. این عمل به طور مکرر ادامه می یابد. پس از ۵ تا ۶ روز فقط هنگام شب در شاسی را بسته و در روز کلا باز گذاشته می شود. مقدار آب را نیز کم کرده تا گیاه به کم آبی و خشکی عادت کند (پیوست، ۱۳۸۸ و شیبانی، ۱۳۶۹).

۱٫Planta

۲٫Asterales

۳٫Asterales

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.