تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی فلفل و بررسی اهمیت تنوع ژنتیکی فلفل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی فلفل و بررسی اهمیت تنوع ژنتیکی فلفل دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه وکلیات    ۴
۱-۱- تاریخچه و منشأ فلفل    ۶
۱-۲- مشخصات گیاه‌شناسی    ۶
۱-۳- ارزش غذایی و دارویی    ۹
۱-۴-اهداف و برنامه‌های اصلاحی    ۹
۱-۵- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت    ۱۰
۱-۶- تولید فلفل در جهان    ۱۰
۱-۷- تولید فلفل در ایران    ۱۰
۲-۱- بررسی اهمیت تنوع ژنتیکی    ۱۴
۲-۱-۱- نشانگرهای مورفولوژیکی (ظاهری)    ۱۶
۲-۱-۲- نشانگرهای سیتوژنتیکی    ۱۷
۲-۱-۳- نشانگرهای مولکولی    ۱۷
۲-۲- تجزیه به مؤلفه‌های اصلی    ۱۸
۲-۳- تجزیه خوشهای    ۱۸
۲-۴- انواع روشهای تجزیه خوشهای    ۱۹
۲-۴-۱- روش مراتبی    ۱۹
۲-۴-۲- روش تجزیهای    ۱۹
۲-۵- ضریب همبستگی    ۲۰
۲-۶- تجزیه علّیت    ۲۱
۲-۷-بررسی و مرور منابع    ۲۲
۲-۸- بررسی تنوع ژنتیکی فلفل در ایران    ۲۸
منابع         ۲۹

منابع

وجدانی، پ. ۱۳۷۲٫ نقش بانک ژن و مواد ژنتیکی گیاهی در افزایش محصولات زراعی. مجموعه مقالات کلیدی اولین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. کرج. صفحه ۲۹۲- ۲۸۷٫

وجدانی، پرویز (۱۳۷۵) ” اهمیت روش‌های حفاظت در محل رویش طبیعی”. مجموعه مقالات کلیدی چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح‌نباتات. دانشگاه صنعتی اصفهان. ۵۵۴ تا ۵۷۵ صفحه.

پیوست، غ. ۱۳۸۸٫ سبزیکاری، ویرایش پنجم، انتشارات دانش‌پذیر، تهران، ۵۷۷ صفحه.

قره‌یاضی، بهزاد (۱۳۷۵) ” کاربرد نشانگرهای دی‌ان‌ا در اصلاح‌نباتات”. مجموعه مقالات کلیدی چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح‌نباتات. دانشگاه صنعتی اصفهان. ۳۲۸ تا ۳۸۲صفحه.

قنادها، م.ر. و م. نقوی. ۱۳۸۱٫ ژنتیک کمی کاربردی. انتشارات دانشگاه تهران، ۱۷۲ صفحه.

مبلی، م. و ب. پیراسته. ۱۳۷۷٫ تولید سبزی. تالیف. جورج دبلیو. ور و ج . پ. مک کلوم. چاپ دوم، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. صفحه ۵۵۹- ۵۶۱٫

ور، جورج. ومک کلوم، ج.پ. ۱۳۷۳٫ ترجمه: مصطفی مبلی و بهمن پیراسته. تولید سبزی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. اصفهان.

شکاری، ف. ب. اسماعیل پور. و ف. شکاری. ۱۳۸۸٫ فیزیولوژی سبزی‌ها. تالیف. اچ. سی. وین. چاپ اول، انتشارات دانشگاه زنجان، زنجان، ۳۳۶ صفحه.

رضایی، ع. و ا. سلطانی. ۱۳۷۷٫ مقدمه ای بر تحلیل رگرسیون کاربردی، انتشارات دا نشگاه صنعتی اصفهان. ۲۹۴ صفحه.

رضوی، ف. ۱۳۷۷٫ شناسایی ژنوتیپ­های بومی به در برخی از نقاط استان اصفهان (شهرستان اصفهان، فلاورجان و نطنز) پایان نامه کارشناسی ارشد باغبانی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.

سازمان جهاد کشاورزی ایران (۱۳۹۱). اداره آمار سازمان جهاد کشاورزی

امیری اوغان، ح.، م. مقدم، م.ر. احمدی، م. ولیزاده و م.ر. شکیبا. ۱۳۸۱٫ وراثت­پذیری عملکرد دانه و اجزا عملکرد کلزا در شرایط عادی و تنش خشکی. مجله نهال و بذر، جلد ۱۸ (۲): ۱۹۹-۱۷۹٫

طالبی بداف، م، شریف نبی، ب، مسعود، بهار (۱۳۸۲) ” تنوع ژنتیکی برخی ارقام انار در ایران با استفاده از نشانگرهای “RAPD. سومین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران. صفحات ۳۴۳ تا ۳۴۵٫

شبانی، ط، پیوست، غ و الفتی، ج. ۱۳۹۰٫ بررسی اثر کشت بر بسترهای کشت بر صفات کمی و کیفی سه رقم فلفل دلمه­ای در سیستم کشت بدون خاک. علوم و فنون کشت های گلخانه ای، سال دوم، شماره ششم.

 مقدمه وکلیات

فلفل یک گیاه با ارزش از خانواده Solanaceae است که تنوع وسیعی از نظر شکل میوه و تندی دارد و بر اساس شرایط آب و هوایی ممکن است یک ساله یا چند ساله باشد یعنی در صورت وجود سرما به صورت گیاه یک ساله رشد می­کند (بکینقام و سیمور[۱]، ۱۹۸۴). فلفل در بیشتر کشورهای دنیا کشت می‌شود و میزان مصرف آن برای استفاده‎های ادویه‎ای و به عنوان سبزی از سال ۱۹۹۴ تا به امروز بیش از ۲۱% افزایش داشته است (بوسلند و وتاوا[۲]، ۱۹۹۹).

اهمیت این گیاه بر اساس خاصیت اشتهاآور، هضم غذا، مقدار کاروتن و به ویژه ویتامین ث آن است. مقدار ویتامین ث در میوه‌های نارس ۶۰  تا ۷۰ و در رسیده بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی­گرم در ۱۰۰ گرم میوه تازه است، کاروتن و ویتامین ث این گیاه در تنظیم فشارخون موثرند. نیاز بدن انسان به ویتامین ث یک نیاز ضروری می‌باشد و نیاز ویتامین ث انسان بالغ، روزانه ۴۵ تا ۸۰ میلی‌گرم می‌باشد و حدود ۶۰ درصد این ویتامین از طریق مصرف سبزی و میوه تأمین می‌گردد (پیوست، ۱۳۸۸).

تعیین میزان تنوع ژنتیکی موجود در ژنوتیپ، گام اساسی و مهمی در انتخاب صحیح والدین برای ادامه برنامه­های اصلاحی در نسل­های بعدی خواهد بود. در بیشتر مواقع لازم است قبل از انتخاب برای صفت خاصی، آن را به اجزاء دیگری تقسیم نمود و این اجزاء از نظر نحوه توارث پذیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. از آنجا که همواره عملکرد یکی از مهم‌ترین اهداف اصلاحی است، تشخیص اینکه کدام متغیر، بیش‌ترین عامل مؤثر بر تنوع عملکرد ارقام مختلف است، بدون شک کار برنامه‌های اصلاحی و انتخاب نتایج را آسان تر خواهد ساخت (اسکوئن و براوون[۳]، ۱۹۹۱).

تنوع ژنتیکی در بحث اصلاح گیاهان حائز اهمیت است و لازمه بروز هر نوع تغییر در ساختار ژنتیکی گیاهان، وجود تنوع، اطلاع داشتن از سطح و نوع تنوع موجود در ژرم پلاسم است تا بتوان از این تنوع، با توجه به اهداف اصلاحی مورد نظر بهره برد (وجدانی[۴]، ۱۹۹۳).

در زمینه بررسی تنوع ژنتیکی، نشانگرهای مورفولوژیکی از این نظر که هزینه انجام پایین دارند و نیاز به تکنیک‎های مولکولی یا بیوشیمیایی خاصی ندارند، مورد توجه هستند و کمک شایانی به تحقیقات اصلاحی می‎کنند (فارسی و ذولعلی[۵]، ۲۰۰۳). تحقیقات متعددی برای ارزیابی تنوع ژنتیکی با استفاده از صفات مورفولوژیکی انجام شده است (گلتا [۶]و همکاران، ۲۰۰۵).

تنوع ژنتیکی، تنوع قابل توارث درون و بین جمعیت‌های موجودات زنده را بیان می‌کند (براوون[۷]، ۱۹۸۳). انتخاب خصوصیات مطلوب در گیاهان و بهبود آن‌ها برای صفات مورد نظر مستلزم وجود تنوع ژنتیکی کافی درون جمعیت‌ها و یا بین آن‌ها است. از طرفی استفاده از تنوع ژنتیکی درون یک جمعیت می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب برای مقابله با آسیب‌پذیری ژنتیکی در گیاهان به کار رود، بنابراین، حفظ و یا ایجاد تنوع ژنتیکی برای رفاه حال و آینده‌ی انسان ضروری است (کاننبرگ فالک[۸]، ۱۹۹۵). معمولاً تنوع ژنتیکی گیاهان در زمان و مکان تغییر می‌کند (اسکوئن و براوون،۱۹۹۱).

تنوع ژنتیکی در گیاهان زراعی پیش‌نیاز برنامه‌های اصلاح نباتات و از اجزای مهم پایداری نظام­های بیولوژیکی می‌باشد (سینگ و لبانا[۹] ، ۱۹۹۰). آگاهی از تنوع ژنتیکی در گونه­های گیاهی برای انتخاب والدین در راستای حصول هیبریدهای مناسب و پیش‌بینی بنیه هیبریدها به ویژه در گیاهانی که هیبرید آن‌ها ارزش تجاری دارد، مهم است (محمدی و پرسانا ، ۲۰۰۳). ارزیابی تنوع ژنتیکی و اطلاع از شباهت­های ژنتیکی بین ژنوتیپ‌ها باعث سازمان‌دهی موثر مجموعه­های ژرم پلاسمی و افزایش بهره وری از آن‌ها در راستای بهبود ژنتیکی گیاهان می‌گردد (جلتا و همکاران ، ۲۰۰۵(.

تا همین اواخر ایجاد محصولات بومی، یک ترکیب ضروری و پویای تنوع زیستی کشاورزی بودند که تنها به عنوان منبع صفاتی که می‌تواند در برنامه های علمی اصلاحی و بهبود بهره وری ارقام جدید مورد استفاده قرار گیرند ارزشمند شمرده می شدند. مقایسه نشانگرهای مولکولی، همانند ریخت‌شناسی گل و میوه در فلفل ساده‌ترین روش برای بررسی و کشف ژنوتیپ‌ها و تشخیص تنوع ژنتیکی است. هرچند آنالیز با نشانگرهای مولکولی همانند دی ان آ به وسیله بزرگ بودن تعداد و عدم تأثیر از شرایط محیطی، قابلیت تولید مجدد و بالا سودمند­تر می­باشد بنابراین هدف از تجزیه مورفولوژیکی برای تعیین شباهت بین ژنوتیپ­ها می‌باشد (بالستر و ویسنت[۱۰]، ۱۹۹۸). به همین منظور نشانگرهای مولکولی در کامل کردن خصوصیات مورفولوژیکی برای تعیین تنوع ژنتیکی قابل‌استفاده می‌باشند. همچنین با دسترس داشتن به مراکز تنوع و تغییرات ژنتیکی، برای بهبود و اصلاح محصولات اغلب قابل ‌استفاده می‌باشند (گیلبرت[۱۱] و همکاران، ۱۹۹۹).

حفظ ژرم­پلاسم گیاهان از اولین وظایف هر دستگاه تحقیقاتی است. ذخایر ارزشمند ژنتیکی می‌تواند به عنوان ابزار مهمی در اصلاح نباتات مورد استفاده اصلاح­گران قرار گیرد. علاوه بر حفظ ژرم­پلاسم داخلی، استفاده و معرفی ژرم­پلاسم خارجی می‌تواند برای کارهای اصلاحی و استفاده از تنوع ژنتیکی موجود، در آینده مورد استفاده قرار گرفته و حائز اهمیت باشد.

تنوع آب و هوایی بالا در ایران، کشورمان را به عنوان یکی از مراکز مهم انتشار و پراکنش بسیاری از گونه­های گیاهی قرار داده است. بنابراین برنامه­ریزی صحیح به منظور شناسایی دقیق ذخایر توارثی ملی و طبقه­بندی آن‌ها بایستی از جمله اولویت­های اساسی باشد که در سیاست­های کشاورزی کشور در نظر گرفته می­شود.

از آن جا که افزایش عملکرد همواره از مهم­ترین اهداف برنامه­های اصلاحی در فلفل است، تجزیه علیت عملکرد و تعیین مقادیر معنی­دار واریانس اجزاء عملکرد مشخص خواهد کرد که کدام روش اصلاحی می‌تواند موفقیت­آمیز باشد. تشخیص این­که کدام متغیر، مهم­ترین عامل مؤثر بر عملکرد ارقام مختلف است، بدون شک کار پروسه­های اصلاحی و گزینش نتایج را آسان­تر خواهد ساخت.

۱-۱- تاریخچه و منشأ فلفل

فلفل گیاهی بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. تاریخ مصرف این گیاه به ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی­گردد، زمانی که سرخ‌پوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک به عنوان ادویه از آن استفاده می­کردند. تا اینکه طی قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی، کاشفان آمریکایی این سبزی خوش‌رنگ و نگار را به اروپا و از آنجا به آسیا و آفریقا آوردند و این‌گونه فلفل وارد برنامه غذایی شد (طباطبایی، ۱۳۷۶). در حال حاضر کشت این گیاه در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در فضای آزاد و در اروپا اغلب در گلخانه و یا زیر پوشش انجام می‌شود. تا قرن نوزدهم پرورش انواع تند آن رواج داشت، ولی در دهه‌های اخیر کشت انواع شیرین آن که فاقد کاپسایسین[۱۲] است رواج یافته است (پیوست، ۱۳۸۱).

۱-۲- مشخصات گیاه‌شناسی

یک طبقه‌بندی مطلوب گیاه‌شناسی گونه­ها برای مدیریت مناسب ژنوتیپ­ها ضروری می‌باشد. یک شناسایی نادرست گونه­های نگهداری شده در بانک ژن می‌تواند منجر به از دست دادن ازدیاد و حفاظت ناکافی واریته­ها برای تحویل گم شدگی مواد ژنتیکی به مؤسسات دیگر شده و در نتیجه موجب اتلاف وقت و منابع مالی می‌شود (گوتور [۱۳]و همکاران، ۲۰۰۸).

فلفل شیرین با نام انگلیسی (Green papper)، گیاهی است از خانواده بادمجانیان و جنس کپسیکوم و گونه خوراکی آن Capsicum annum می‌باشد (طباطبایی، ۱۳۷۶). جنس‌های فلفل به واسطه صفات مورفولوژیکی یا صفات وابسته شناسایی شده اند. مورفولوژیکی گل شامل رنگ گل، فشردگی کاسه­گل و تعداد گل در هر محور گل، اغلب برای توصیف رده‌بندی گل در فلفل استفاده می‌شود (اینسه [۱۴]و همکاران، ۲۰۰۹؛ موسکون [۱۵]و همکاران، ۲۰۰۷؛ پیکرسجیل[۱۶]، ۱۹۷۱). فلفل گیاهی است یک ساله که برگ­های آن به صورت ساده، منفرد، بیضی شکل و متناوب روی ساقه قرار دارند. برگ فلفل از نظر اندازه، رنگ و شکل متنوع است. بیشتر برگ­ها می­توانند نرم و بدون کرک و در مواردی کرک دار باشند. تعداد روزنه در برگی که در نور خورشید رشد کرده است ۱۲۰ – ۱۹۰ روزنه در هر سانتی‌متر مربع و برای برگی که در سایه رشد کرده ۳۵-۷۰ روزنه در هر سانتی­متر مربع می­باشد (اسکاج[۱۷]، ۱۹۷۲).

۱ – Beckingham and Seymour

۲ – Bosland and Votava

۳ – Schoen and brown

۴ – Vojdani

۵ – Farsi and Zolali

۶ – Geleta

۱ – Brown

۲ – Kannenberg and Falk

۳ – Sing and Labana

۵ – Ballester and Vicente

[۱۱] – Gilbert

[۱۲] – Capsaicin

[۱۳] – Gotor

[۱۴] – Ince

[۱۵] – Moscone

[۱۶] – Pickersgill

[۱۷] – Schoch

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.