تحقیق مفهوم رفتار شهروندی سازمانی و معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم رفتار شهروندی سازمانی  و معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- معنویت و سازمان    ۴
۲-۳- معنویت چیست    ۵
۲-۴- معنویت گرایی در قرآن    ۶
۲-۵- رابطه میان دین و معنویت    ۱۲
۲-۶- معنویت در کار    ۱۴
۲-۷- پیش فرض های معنویت در محیط کار    ۱۶
۲-۸- ابعاد معنویت در محیط کار    ۱۸
۲-۹- مفهوم معنویت در اسلام و مسیحیت و تفاوت های آن    ۱۸
۲-۱۰- مفهوم معنویت    ۱۹
۲-۱۱- منبع معنویت    ۱۹
۲-۱۲ تحریف در مسیحیت    ۱۹
۲-۱۳ معنویت در غرب    ۲۰
۲-۱۴-رفتار شهروندی سازمانی    ۲۱
۲-۱۵- مفهوم رفتار شهروندی سازمانی    ۲۲
۲-۱۶– تعاریف رفتار شهروندی سازمانی    ۲۳
۲-۱۷- انواع  رفتار شهروندی سازمانی    ۲۳
۲-۱۸- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی    ۲۴
۲-۱۹- عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی    ۲۶
۲-۲۰- سیستم های تشویق رفتار شهروندی سازمانی    ۲۷
۲-۲۱- پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی    ۲۸
۲-۲۲- معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی    ۲۹
پیشینه پژوهش:    ۳۱
الف- پیشینه تحقیقات داخلی    ۳۱
ب- پیشینه تحقیقات خارجی    ۳۳
منابع    ۳۴

منابع

مطهری، مرتضی، (۱۳۸۸)، سیری در سیره نبوی، ج۳۶٫

عابدی جعفری، حسن، رستگار، عباسعلی، (۱۳۸۷)، ظهور معنویت در سازمان ها، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره ۵٫

فتاحی ، مهدی ، ۱۳۸۵ ، معنویت درکار ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان ۱۳۸۵ ، ص ۱۹- ۲۵

فرهنگی ، علی اکبر ، ۱۳۸۵ ، معنویت درمحیط کار ونقش آن دربهبود رفتار شهروندی سازمانی ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان ۱۳۸۵ ، ص ۹- ۱۷

مقیمی، سید محمد، (۱۳۸۴)، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل؛ فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره ۱، ص ۴۸-۱۹

مقیمی، سید محمد، سازمان و مدیریت با رویکرد پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه، ۱۳۸۷٫

وست، ویلیام،(۱۳۸۳)، روان درمانی معنویت، مترجمان؛ شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن. تهران، رشد.

اسلامی ، حسین و سیار (۱۳۸۶)، رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامه علمی آموزشی. ۵۶- تدبیر، سال هجدهم، شماره ۱۸۷،ص ۵۹٫

ایران نژاد پاریزی، مهدی، روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، نشر مدیران، ۱۳۹۰٫

توره، ناصر (۱۳۸۵)، ” شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی” ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

حسنی کاخکی، احمد و قلی پور، آرین(۱۳۸۶)؛ رفتار شهروندی سازمانی گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری؛ قصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره۴، ص۱۵۵-۱۴۵

رستگار، عباسعلی، (۱۳۸۵)، مدل انگیزشی معنویت: مطالعه موردی دانشگاه تهران، پایان نامه دکتری، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

روزنامه کیهان، شماره ۱۹۹۶۵ به تاریخ ۱۳/۰۴/۹۰، صفحه شش.

شیخی نژاد ، فاطمه ۱۳۸۴ ، مدیریت درپرتو معنویت ، مجله تدبیر ، شماره ۲۰۲ ،ص ۳- ۵

صنوبری، محمد، (۱۳۸۷)، رفتار شهروندی سازمانی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره ۱۶، ص۹۹-۷۹

ضیایی، محمد صادق، نرگسیان، عباس، اصفهانی، سعید(۱۳۸۷)، نقش رهبری معنوی در توانمند سازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، شماره ۱٫

۲-۱- مقدمه

قلمرو مدیریت و سازمان چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی ، اخیرا تحت تاثیر نیرویی قدرتمند تحت عنوان معنویت قرار گرفته  که اگر به درستی اداره و هدایت  شود ، به نظر می رسد ظرفیت لازم برای منجر شدن به ژرف ترین تشریک مساعی ، نه تنها در زمینه های حرفه ای ، بلکه  زمینه لازم برای بروز انسانیت تمام عیار را دارا می باشد . اگر چه تا چند دهه قبل ، باور غالب بر این بود که این نیروی عظیم برای جهان مدیریت و بازرگانی مناسب نیست ؛ و هم چنین این موضوع منحصرا در ادبیات عامه پسند مورد بحث و گفت گو قرار می گرفت ، اما اکنون به عنوان موضوع پژوهش های دانشگاهی و علمی به طور جدی مطرح است . این نیروی قدرتمند چنان بر اصول مدیریت و بازرگانی پرتو افکنده و نظریه های آن را تحت تاثیر قرار داده است که از نظر برخی از صاحب نظران به عنوان یک تحول و پیشرفت اساسی در حوزه مدیریت و بازرگانی شمرده می شود.

به رغم انتقادات و تردیدها در زمینه های تجربی و نظری ، روند رو به رشد تحقیق و پژوهش درباره این موضوع در میان دانشگاهیان ، پژوهشگران ، مشاوران و نظریه پردازان علم مدیریت و سازمان غیر قابل انکار است ؛ تا جایی که سازمان های مدیریتی حرفه ای ، همچون آکادمی مدیریت و آکادمی بین المللی رشته های بازرگانی در سال ۲۰۰۱ این حوزه مطالعاتی  را به رسمیت شناختند (روجاس،۲۰۰۱)

۲-۲- معنویت و سازمان

شماری از پژوهش ها نشان می دهد که ضرورت ارائه پارادایم جدیدی برای کار در سازمان با رویکرد تلفیق زندگی شخصی و زندگی کاری رو به افزایش است. بر همین اساس ، ریفکن (۱۹۹۵)  نتیجه می گیرد که جوامع باید قراردادهای کاری جدیدی را تدوین کنند که از ویژگی های کار هفتگی کوتاه تر برخوردار باشد تا افراد بتوانند زمان بیشتری به بخش های دیگر زندگی شان بپردازند.  هال، (۱۹۹۶) تغییرات فزاینده ای را در سازمان های قرن بیست و یکم پیش بینی می کند و بر این اعتقاد است که کارکنان بیش از گذشته ، نسبت به شغل خود حساس شده اند و موفقیت خویش را به جای تحقق هدف های مالی ، بر حسب تامین نیازهای روانشناختی می سنجند. هنسن، (۲۰۰۱)  نیز به این نکته اشاره می کند که نیاز های کارکنان به لحاظ نوع و حجم تغییر یافته است و می گوید سازمان های کنونی در صورتی موفق خواهند بود که به طور کامل به نیازهای زیستی ، اجتماعی ، روانی و معنوی کارکنان پاسخگو باشند . برخی از پژوهشگران ، پارادایم جدید پاسخگویی به چالش های آینده مدیریت را  ” معنویت ”  می دانند . آنان بر این عقیده اند که : ارضای نیاز های متعالی کارکنان را می توان در مدل مربوط به معنویت می توان پیدا کرد(کندی، ۲۰۰۲).

برای توجیه چرایی پژوهش در این زمینه افزون بر تاکیداتی که صورت گرفت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورود معنویت در سازمان به کارکنان این توانایی را می دهد تا چشم انداز یکپارچه تری را نسبت به سازمان ، خانواده و جامعه ی خویش به دست آورند . اغلب کارکنان زندگی کاری، زندگی خانوادگی و زندگی معنویشان از یکدیگر جداست . به لحاظ اجتماعی ۵۰ الی ۷۰ ساعت زندگی کاری  در طول هفته، پرداختن ساعاتی به نیایش ، پرستش و مراقبه و ساعات باقی مانده برای گذران زندگی خانوادگی ضرورت این جدایی است (کاوانگاه، ۱۹۹۹)

امروزه به نظر می رسد که کارکنان در هر جا فعالیت می کنند چیزی فراتر از پاداش های مادی  در کار جستجو می کنند . آنان در جستجوی کاری با معنا، امید بخش و خواستار متعادل ساختن زندگی شان هستند. سازمان ها با کارکنانی رشد یافته و بالنده ای روبرویند که در پی یافتن کاری با معنا و هدفمندند. معنویت درکار ، توصیف تجربه ی کارکنانی است که کارشان ارضا کننده ، با معنا و هدفمند است. همچنین تجربه معنویت در کار با افزایش خلاقیت ، صداقت، اعتماد و تعهد در کار و بالا رفتن احساس تکامل شخصی کارکنان پیوند می خورد (کسنجرسی، ۲۰۰۱)

معنویت در سازمان قاعده ی نوپایی است که می تواند نیرویی قدرتمند و ژرف را برای زندگی افراد به ارمغان آورد این نیروی قدرتمند زمانی حاصل خواهد شد که زندگی کاری با زندگی معنوی کارکنان پیوند بخورد. با چنین نیرویی، کارکنان تقریبا با هزاران ساعت کاری، می توانند کاری لذت بخش تر ، متوازن تر و معنا دار تر داشته باشند . یکپارچگی معنویت با زندگی کاری باعث می شود افراد رضایت بیشتری از کارشان داشته باشند و وقتی از محیط کاری خود فارغ و به خانواده می پیوندند، به جای گریز از یکدیگر به یاری یکدیگر بشتابند. به دلیل این یکپارچگی و تلفیق ، سازمان ها با افرادی خلاق تر و مولد تر، ممکن است به سود آوری بیشتری دست یابند. افزون بر این ، ” معنویت در محیط کار می تواند برای سازمان ها و اجتماع ؛ انسانیت، سخت کوشی و مسولیت را به همراه آورد ” . این مهم ترین وظیفه ای است که جوامع کنونی در هزاره ی سوم با آن روبروست (گیبونس، ۲۰۰۱)

کارکنان هوشمند امروزی، سازمان هایی را برای کار بر می گزینند که به آنان در یافتن خویشتن کامل خود در کار کمک نماید. کارکنان در سازمان به دنبال چیزی بیش از ارضای نیازهای مادی اند. بردلی به نقل از پیرس می گوید: ” بسیاری از ما زمان زیادی را در حال کار کردن سپری می کنیم، شرم آور است اگر نتوانیم خدا را درآنجا پیدا کنیم (برادلی، ۲۰۰۳)

پدیده ی عدم اطمینان در محیط های کنونی ، سازمان ها را بر آن داشته است تا از معنویت به عنوان منبعی سرشار از مفهوم پایداری بهره برده و تناقض میان نظم و بی نظمی در سازمان را حل و فصل نمایند. سازمان ها برای فعالیت مستمر در عرصه های مختلف نیازمند ایجاد تعادل بین دو حالت تغییر و ثبات اند ؛ از یک سو نظم و ثبات سازمان ها با عقلانیت (نیمکره چپ) پیوند می خورد و از سوی دیگر بی نظمی و تغییر سازمان ها با معنویت (نیمکره راست)  قابل توجیه است، بهره وری با تلفیق دو مقوله عقلانیت و معنویت در سازمان ها میسر خواهد بود.

جودیت نیل که از پیشگامان مهم معنویت در سازمان است می گوید چالش های اخیر پژوهشی که در راستای تغییر در دگرگونی های سازمانی، فردی و اجتماعی پدید آمده، در قلمرو مدیریت و سازمان رشد فزاینده ای خواهد داشت. به نظر می رسد سمت و سوی این تغییر و توسعه به جانب چشم اندازی معنوی به تئوری ها ، پژوهش ها و فرایند های مدیریت و سازمان باشد(نیل و بنت، ۲۰۰۱)

۲-۳- معنویت چیست

کلمه Spirituality  برگرفته از ریشه  Spiritus  به معنای ” روح و جان ” است . دیکشنری قدیمی آمریکا  ” روح انسان ” را اینگونه تعریف می کند : اصلی حیاتی و نیرویی حیات بخش در درون انسان که ماهیت اصلی انسان بودن هر فرد است (شریواستاوا، ۲۰۰۱). از آنجا که واژه معنویت در زمینه های گوناگونی به کار می رود ، توصیف آن چندان ساده نیست . آندر هیل (۱۹۳۷) در کتاب زندگی معنوی به این نکته اشاره می کند :

” در حالی که از یک سو ناگریزیم از ابهام و انتزاع بسیار جلوگیری کنیم، از سوی دیگر باید مانع تعاریف سخت و شتابزده شویم ، چرا که هیچ واژه ای در زبان  انسانی ما در مورد واقعیت های معنوی مناسب و صحیح نیستند ”

در نظر باومن (۱۹۹۸) تعاریف معنویت بیش از اینکه این مفهوم را روشن سازد آنرا بیشتر پیچیده می کند ، باومن در ادامه می گوید که اگر ما در ارائه تعریفی عقلانی با شکست مواجه شویم ، وارد دنیای پسامدرن خواهیم شد که در این صورت برای پژوهش های علمی آمادگی نخواهیم داشت . از این رو ، امکان اشتباه گرفتن مفهوم معنویت با دیگر مفاهیم وجود دارد و هم چنین امکان کاربردی  کردن آن مشکل است. علاوه بر این، در نظر برخی افراد، فقدان معنویت، نبود احساس آن و دشواری در سنجش آن بدین معنا قلمداد شده است که معنا و مفهومی ندارد و فراتر از آن به گمان برخی ، اگر چیزی را نتوان سنجید، آن چیز اصلا وجود ندارد. با این همه ، برخی از نویسندگان کوشیده اند برای معنویت تعاریف ارائه دهند که در زیر به برخی ار آنها اشاره می شود :

معنویت به مثابه ی نیرویی انرژی زا، انگیزاننده، الهام بخش و روح بخش زندگی است(کینگت و کاوانگاه، ۱۹۹۹)

معنویت جستجویی مداوم برای یافتن معنا ، هدف و فرجامی معین است (کاوانگاه و مایرز، ۱۹۹۹)

معنویت ناظر به هدفی متعالی و الهی، هدفی فراسوی فردیت خویش است (کینگت و سولاکینگ، ۲۰۰۱)

معنویت شیوه ای است که در آن ، شخص بافت تاریخی خویش را در می یابد و در آن زندگی می کند . جست و جویی برای انسان شدن و آگاهی در زندگی می باشد (سولاکینگ، ۱۹۹۰؛ مایرز، ۱۹۷۰)

معنویت تلاش در جهت ایجاد حساسیت نسبت به خویشتن ، دیگران، نیروی برتر (خدا)، کندو کاو در جهت آنچه برای انسان شدن مورد نیاز است، و جست و جو برای رسیدن به انسانیت کامل است  (هینس، ۱۹۹۹)

به نظر میرسد تعریف اخیر ، هم از  لحاظ عملی و هم از لحاظ نظری جامع تر از دیگر تعریف ها باشد . از یک سو، به ابعاد چهارگانه ارتباطات انسان اشاره دارد که وجود آن،  در هر آن ، در یک بعد اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر، تلاش و ایجاد حساسیت برای انسان کامل شدن را پیشنهاد می کند.

۲-۴- معنویت گرایی در قرآن

قرآن کریم کتاب معرفت و معنویت است و کلید کمال انسان در افق قرآن،  فطرتی الهی – توحیدی دارد  و خداگرایی و خدا شناسی  از صفات برجسته “ذاتی” اوست نه “عرضی” و متن و جوهر معنویت نیز “خدا ”  و شناخت و شهود او در مرتبه اعلی خواهد بود، اگر چه انسان ها در میزان گرایش به خدا و معرفت حضوری و شهودی و قرب وجودی به آن دارای مراتب و درجات هستند و از حیث عمل و واقعیت نسبت انسان ها به خدا از دو حال خارج نیست

الف) نسبت صعودی و گرایشی که تطابق با فطرت داشته و لبیک گویی به ندای فطرت است .

ب) نسبت هبوطی و گریزی که خارج از صراط مستقیم  فطرت خواهد بود.

معنویت منهای خدا و گریز از مرکز وجود انسان یعنی “فطرت” نه معنا مند است و نه قابل حصول و وقوع  بلکه دروغی است که تئوریزه شده و مغالطه ای است که صورت گرفته و دیر یا زود کوس رسوایی آن بر بام زندگی انسان زده خواهد شد زیرا با فطرت انسان ناسازگار و غیر قابل جمع است و تناقضی آشکار با حقیقت وجود آدمی دارد. به تعبیر استاد شهید مطهری: ” از نظر قرآن، معنویت  پایه تکامل انسان است” (مطهری، جلد۲۴، ص ۲۵۸) و از نظر علامه طباطبایی سیر باطنی و حیات معنوی انسان یک رشته واقعیت های حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده است  لذا فرمود: عالم باطن که موطن حیات معنوی است، جهانی است بسیار اصیل تر و واقعیت دار تر و پهناور تر از جهان ماده و حس …” (طباطبایی، معنویت تشیع، ص، ۶۳).

بنابراین انسان موجودی تکامل یابنده و کمال مطلق گراست و تنها راه وصول او به کمال “صراط مستقیم ” است که در فطرت او تعبیه شده است و ” راه تکامل کشف کردنی است نه اختراع کردنی، کشف شدنی است نه خلق کردنی … به این معنا که در متن وجود راه رونده راهی به سوی کمال حقیقی او که رسیدن به بارگاه قرب حق است وجو دارد. یعنی در متن وجود انسان استعداد فطری برای رسیدن به کمال حقیقی وجود دارد آنچنان که مثلا در هسته خرما استعداد درخت شدن وجود دارد” (مطهری، جلد ۲۶، ص۱۱۰).

قرآن کریم که کتاب شریعت به معنای عام است عهده دار هدایت انسان بر محور فطرت است تا کتاب تدوین (قرآن) با کتاب تکوین (فطرت) هماهنگی کامل و همگرایی محض داشته باشند به همین دلیل  به تعبیر استاد شهید مطهری : ” قرآن کریم اولین کتابی است که اولا در کمال صراحت، ایمان مذهبی را نوعی هماهنگی با دستگاه آفرینش خوانده است :

” افغَیرَ دین الله یَبغونَ و له اسلم مَن فِی السَمواتِ و الارض ” (آیا چیز دیگری جز دین خدا را جستجو می کنند وحال آنکه هر که در آسمان ها و زمین است سر بر فرمان او دارد).

و ثانیا ایمان مذهبی ر اجزء سرشت انسان ها معرفی می کند :

” فاقِم وجهَک لِلدینِ حَنیفاً فِطرهُ اللهِ الَتی فطر الناسِ عَلیها ” (حق گرایانه روی خود را به سوی دین کن ، همان که سرشت خدایی است که مردم را بر آن سرشته است).

با توجه به مباحث پیش گفته “معنویت ” یک مفهوم و رویکردی است که دارای دو جنبه ۱٫ اثباتی- ایجابی  ۲٫ سلبی و منفی  است که معنای دوم لازمه ی معنای اول است  یعنی تعلق انسان به خدا و گرایش او به جهان غیب و ماورا که در مفهوم ایمان دینی و مذهبی ظهور می یابد و انسان را با کمال مطلق، موجود نامحدود و لا یتناهی مربوط می سازد و ریشه رهایی انسان از خود خواهی ، سودجویی ، منفعت طلبی خواهد بود که وابستگی انسان به یک امر نا محدود و جاودانه (ابدی- ازلی) انسان را وارسته از هر محدودیت و پیوسته به ابدیت می سازد به تعبیر استاد شهید مطهری : ” در ادبیات عرفانی معنویت را در رهایی انسان از مملوکیت نسبت به اشیا میدانند نه در رهایی اشیا از مملوکیت نسبت به انسان ”  آری معنویت راستین انسان در اصلاح و بازسازی و سپس نوسازی  درونی و برونی امکان پذیر است و چنین معنویتی است  که رشد و رستگاری و فوز و فلاح را به ارمغان می آورد و مبنای عدالت اجتماعی قرار میگیرد لذا روح حاکم بر معنویت  در قرآن “ایمان به خدا و عمل صالح ” به تعبیری عبودیت است که با توحید و عدالت الهی و اجتماعی و نبوت، امامت و قیامت گرایی در هم تنیده و هم سرنوشت است و طبق این اصول معنویت در قرآن از دو ویژگی اساسی و کلیدی برخوردار است:

الف- جامعیت (یعنی همه ابعاد زندگی اعم از فردی،خانوادگی، اجتماعی، دنیایی و آخرتی را در بر میگیرد .(

ب- کمال (یعنی همه حدود ومراتب وجودی انسان را شامل میشود ).

به همین دلیل است که معنویت قرآنی دارای ساحت های عقلانی ، نفسانی، جسمانی ، معرفتی، تربیتی و شریعتی است تا هم شامل درون و هم شامل برون انسان گردد.

به تعبیر استاد شهید مطهری: ” از نظر قرآن، ما باید در آن واحد، هم نظام روحی و فکری و اخلاقی و معنوی  خودمان را درست کنیم و هم نظام اجتماعی و روابط برون را ، اگر تنها به یک طرف  توجه شود کاری از پیش نمی رود.”

به همین میزان استاد شهید مطهری  با رویکردی انتقادی  “معنویت معنوی” و “معنویت اخلاقی ” منهای خدا و شریعت را چنین ترسیم و نقد میکند : ” در این نوع اخلاق ، نه نام خدا در میان است، نه نام غیب و ماوراءالطبیعه و نه نام پیامبر و دین و ایمان ، معنویت اخلاقی یعنی اینکه انانیت و منیت از بین برود ، جانها با یکدیگر متحد شود و اتحاد و وحدت در کار بیاید ”

منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت، توام با یکدیگر باید برقرار کرد درجامعه ای که عدالت وجود نداشته باشد ، هزاران هزار بیماری روانی به وجود می آید، محرومیت ها ایجاد عقده های روانی می کند و عقده های روانی تولید انفجار میکند .

بنابر این معنویت جامع و کامل یا درونی و بیرونی و یا ستیز و گریز و گرایش می تواند معنویت هم گرا با فطرت انسان باشد و فرجام و سرانجام آن سعادت حقیقی فرد و جامعه انسانی ما در نوشته حاضر در سه محور :

الف) مبانی معنویت در قرآن

ب) مولفه های معنویت در قرآن

ج) کارکردهای معنویت در قرآن

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق رفتار شهروندی سازمانی، تسهیم دانش ، کیفیت خدمات، مفهوم و تعاریف، ابعاد و مدل هاو عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.