تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی  دارای ۱۱۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم و مبانی نظری عدالت    ۷
گفتار اول: بازشناسی مفهومی عدالت    ۷
بند اول: تعریف لغوی عدالت    ۸
الف: برابری، مساوات، انصاف و بیطرفی    ۱۰
ب: توازن، تعادل، اعتدال، تناسب، حد وسط و مطابقت با نظم و قانون    ۱۰
بند دوم: تمایز مفهوم عدالت از مفاهیم مجاور    ۱۰
الف: تمایز از مفهوم انصاف    ۱۱
ب: تمایز از مفهوم برابری    ۱۳
بند سوم: تعاریف اصطلاحی عدالت    ۱۵
گفتار دوم: تاریخچه تحولات مفهومی و گونههای عدالت    ۱۷
بند اول: سیر تحول مفهومی عدالت    ۱۷
الف: سیر تحول مفهوم عدالت در اندیشه غرب    ۱۷
ب: سیر تطور مفهوم عدالت در اندیشه اسلامی    ۱۹
بند دوم: جایگاه طرح موضوع عدالت    ۲۰
الف: عدالت به عنوان وصفی از افعال ربوبی    ۲۱
ب: عدالت به عنوان وصفی از افعال انسانی    ۲۱
ج: عدالت به عنوان معیار حقانیت کارکردهای نظامات اجتماعی    ۲۲
بند سوم: ابعاد و قلمرو عدالت    ۲۲
الف: عدالت اجتماعی    ۲۳
ب: عدالت اقتصادی و قلمروهای آن    ۲۴
۱: عدالت توزیعی    ۲۵
۲٫ عدالت معاوضی    ۲۸
ج: عدالت قضایی    ۲۸
۱: عدالت کیفری (مکافاتی)    ۲۸
۲: عدالت رویهای    ۳۰
فصل دوم: مفهوم شناسی مالیات    ۳۱
گفتار اول: مفهوم مالیات، اهداف و انواع آن    ۳۱
بند اول: تعریف مالیات    ۳۱
بند دوم: ضرورت و اهداف وضع مالیات    ۳۳
بند سوم: تاریخچه مالیات    ۳۵
بند چهارم: تمایز مالیات و نهادهای مالی مشابه    ۳۶
الف) تفکیک مالیات از باج، خراج و گزیت    ۳۶
ب) تفکیک مالیات از عوارض    ۳۹
ج) تفکیک مالیاتهای متعارف از مالیاتهای دینی (شرعی)    ۴۰
گفتار دوم: تحدید قلمرو مالیات    ۴۲
بند اول: مالیات و وظایف دولت    ۴۳
الف: دولت حداقلی    ۴۳
ب: دولت حداکثری    ۴۴
ج: دولت مقررات گذار    ۴۵
بند دوم: مالیات و حق مالکیت    ۴۶
الف: حق مالکیت خصوصی    ۴۸
ب: حدود حق مالکیت خصوصی    ۴۸
فصل سوم: مفاهیم و مبانی نظری عدالت مالیاتی    ۵۰
گفتار اول: بازشناسی مفهومی عدالت مالیاتی    ۵۱
بند  اول: تعریف لغوی    ۵۲
بند دوم: تعریف اصطلاحی    ۵۳
بند سوم: قلمرو عملکرد عدالت مالیاتی    ۵۵
گفتار دوم: طبقه بندی مفاهیم عدالت مالیاتی    ۵۵
بند اول: مفهوم عدالت ماهوی در مرحله سیاستگذاری و قانونگذاری    ۵۵
الف: مفهوم عدالت مالیاتی ماهوی    ۵۶
ب: سطوح عدالت مالیاتی ماهوی    ۵۸
۱: مفهوم عدالت مالیاتی ماهوی افقی    ۵۸
۲: مفهوم عدالت مالیاتی ماهوی عمودی    ۵۹
ج: مبانی عدالت مالیاتی ماهوی    ۶۰
۱: اصل بهای خدمات    ۶۱
۲: اصل توانایی پرداخت    ۶۳
بند دوم: مفهوم عدالت شکلی در مراحل تشخیص، وصول و رسیدگی به دعاوی مالیاتی    ۶۴
گفتار سوم: اصول عدالت مالیاتی    ۶۵
بند اول: اصول ماهوی(حقوقی)    ۶۵
الف: در مرحله سیاستگذاری و وضع قوانین    ۶۶
۱: اصل برابری در پرداخت هزینههای عمومی    ۶۶
۲: اصل تناسب مالیات با خدمات    ۶۶
۳: اصل عمومیت و گستردگی پایههای مالیاتی    ۶۷
۴: اصل توزیعی و جبرانی بودن مالیات    ۶۷
۵: اصل برابری قانونی یا اعمال برابر قوانین مالیاتی    ۶۸
۶: اصل تبعیض مثبت    ۶۹
۷: اصل شخصی بودن مالیات    ۷۱
۸: اصل مطلوبیت درآمد    ۷۱
۹: اصل شفافیت    ۷۳
۱۰: اصل عدم عطف به ماسبق شدن قانون مالیاتی    ۷۴
۱۱: اصل مصرف موضوعی مالیات    ۷۶
ب: در مرحله تشخیص و وصول    ۷۷
۱: اصل قانونی بودن وضع و وصول مالیاتها    ۷۷
۲: اصل شناسایی مؤدیان و تشخیص مالیات    ۷۹
۳: اصل برابری و عدم تبعیض در وصول    ۸۰
۴: مرور زمان مالیاتی    ۸۱
بند دوم: اصول شکلی(قضائی)    ۸۴
الف: اصول عدالت کیفری مالیاتی    ۸۵
۱: اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها    ۹۱
۲: اصل تناسب جرم و مجازات    ۹۲
۳: اصل شخصی بودن مجازات    ۹۴
ب: اصول عدالت رویهای مالیاتی    ۹۶
۱: اصل حاکمیت قانون    ۹۷
۲: اصل دسترسی به مراجع صالح مالیاتی    ۹۸
۳: اصل علنی بودن رسیدگیهای مالیاتی    ۹۹
۴: اصل استقلال و بی طرفی مراجع مالیاتی    ۱۰۱
۵: اصل استماع دفاعیات    ۱۰۴
۶: حق داشتن وکیل و مشاور مالیاتی    ۱۰۵
۷: اصل مستند و مستدل بودن آراء    ۱۰۶
۸: اصل تجدیدنظرخواهی    ۱۰۷
منابع    ۱۰۹

 منابع

نهج البلاغه، نامه ۵۳، فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر نخعی.

جعفری، محمد تقی، عدالت و ستم، گرداوری و تلخیص محمد رضا جوادی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸٫

نیکو برش راد، فرزانه، حکومت و عدالت اجتماعی در دوران امام علی، تهران، نغمه نواندیش، ۱۳۸۶٫

جولید، محمود ، مترجم داوود منظور، گفتارهایی در مالیه عمومی در اسلام، انتشارات دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۹٫

رئیس دانا، فریبرز، دموکراسی در برابر بی­عدالتی، تهران، علم، ۱۳۸۱٫

مطهری، مرتضی، عدل الهی، قم صدرا، ۱۳۸۰٫

مطهری، مرتضی، مبانی اقتصاد اسلامی، انتشارات حکمت، ۱۳۶۹٫

علی اصغری، حمید، قانون در سنجش عدالت، نشریه راهبرد، شماره سی ام، زمستان ۱۳۸۲٫

علی اکبریان، حسنعلی، قاعده عدالت در فقه امامیه، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۶٫

موحد، محمد علی، در هوای حق و عدالت از حقوق طبیعی تا حقوق بشر، تهران، نشر کارنامه، ۱۳۸۱٫

هاشمی، سید محمد، حقوق بشر و آزادی­های اساسی، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۴٫

اخوان کاظمی، بهرام، عدالت در نظام سیاسی اسلام، تهران، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ۱۳۸۱٫

جالینوسی، احمد و نجف پور، سارا، مفهوم عدالت در اسلام و غرب، نشریه دانش سیاسی، شماره ۵، بهار و تابستان ۱۳۸۶٫

دهقان، رمضان، تأثیر انصاف در حقوق خصوصی، تهران، فکرسازان، ۱۳۹۱، ص ۲۰٫

دهقان چاچکاکی، حمید، جایگاه مصلحت در قانون­­گذاری کیفری ایران، قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۰٫

دهقان، حمید، تحلیل مفهوم عدالت و تأثیر آن بر حقوق کیفری (با تأکید بر آموزه­های اسلامی)، قم، انتشارات رسالت، ۱۳۸۴٫

کاتوزیان، ناصر، کلیات حقوق، تهران، انتشار، ۱۳۸۴٫

کاتوزیان، ناصر، کلیات حقوق (نظریه عمومی)، ‌شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۹٫

کاتوزیان، ناصر، اموال و مالکیت، تهران، میزان، ۱۳۸۷٫

 فصل اول: مفاهیم و مبانی نظری عدالت

عدالت مالیاتی به عنوان یکی از اصول کلی حقوقی، مفهومی مشتق از دو واژه “عدالت” و”مالیات” می­باشد که با اتکا به مفهوم عدالت به دنبال تعیین چارچوبی عادلانه جهت وضع و اخذ مالیات­ها و نیز تعیین اصول عدالت کیفری مالیاتی و اصول دادرسی­های عادلانه در رسیدگی­های قضائی و شبه قضائی مالیاتی است.

برگزیدن مفهومی مناسب از عدالت مالیاتی که دربرگیرنده تمامی جهات آن باشد مستلزم بیان تعاریف عدالت و برشمردن مؤلفه­های آن است. این مقاله متشکل از سه فصل به دنبال بازشناسی مفهومی عدالت، مالیات و در نهایت مفهوم عدالت مالیاتی است.

گفتار اول: بازشناسی مفهومی عدالت

عدالت از حیث قلمرو کارایی در حوزه­های فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و علوم اقتصادی و اجتماعی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است که به حق می­توان مفهوم عدالت را مهمترین مباحث موجود در این علوم به حساب آورد.[۱] به عبارتی عدالت مفهومی است سیاسی، اقتصادی و اخلاقی که جنبه­های مفهومی متعددی را به همراه دارد و دارای اجزای مفهومی متعددی است[۲] بنابراین در بحث مفهوم شناسی عدالت ما با یک مفهوم سرو کار نخواهیم داشت بلکه از مفاهیم مختلف که هر یک مربوط به قلمرو کارایی متفاوتی است بهره خواهیم برد.

ما در اینجا صرفاً به مفاهیمی اشاره خواهیم کرد که مشخصاً به حوزه­های اجتماعی و اقتصادی، مرتبط باشد که البته به واسطه ارتباط وثیق آن با حوزه اساسی اقتصاد سیاسی،[۳] سایر مفاهیم نیز مورد بحث اجمالی قرار خواهد گرفت.

به طور خلاصه در بحث حاضر مفهومی از عدالت مورد تأکید است که دارای سه جنبه باشد یک جنبه آن که نازلترین جنبه عدالت نیز به شمار رفته و به تعبیری مفهومی دم دستی برای عدالت محسوب می­شود، تعریف عدالت به مطابقت با قانون است. در این دیدگاه عدالت مساوی با رعایت قانون تعبیر شده و بخش جدایی ناپذیر آن به حساب می­آید.[۴]

جنبه و جهات دیگر عدالت به دنبال ایجاد وضعیت یکسان برای اشخاصی می­باشد که در شرایط یکسان قرار دارند.[۵] این مفهوم در واقع همان مفهوم برابری است که در تمامی حوزه­ها و قلمروها کارایی دارد. جنبه دیگر عدالت نیز به دنبال ارائه چارچوبی مناسب جهت رفع تظلم از اشخاص است که مربوط به ماهیت و شیوه­های رسیدگی به تظلمات و شکایات می­باشد.

در این بخش پس از بیان تعاریف عدالت و قلمروهای آن، به نظرات فلاسفه در خصوص واژه عدالت اشاره خواهیم کرد. تعاریف عدالت در دو قلمرو مفهومی فردی و اجتماعی قرار می­گیرد که در این­جا صرفاً مفهوم اجتماعی آن مورد لحاظ بوده و مفهوم فردی عدالت از محل بحث خارج است.

بند اول: تعریف لغوی عدالت

عدالت از مشتقات واژه عدل می­باشد که در فرهنگ فارسی معین معانی مختلفی همچون داد کردن، نهادن هر چیزی به جای خودش، حد متوسط میان افراط و تفریط، دادگری، انصاف، مقابل ظلم، داد، اندازه و حد اعتدال، راست، نظیر و شبیه بیان شده است.[۶]

واژه عدل را می­توان به معنای میانه­روی در امور دانست. به عبارتی عدل، حد وسط بین افراط و تفریط است و عدالت صفتی است که مراعات نمودن آن باعث دوری از کارهایی می­شود که به مروت و جوانمردی آسیب می­رساند.[۷]

زبان عربی برای برخی واژه‌ها بیش از ده مترادف دارد و واژه عدالت نیز واجد چنین مترادف­هایی است. بنابراین برای هر جنبه‌ای از عدالت معانی متعددی بیان شده است که شاید مهمترین آنها  استقامت، وسط، نصیب، میزان، انصاف و غیره باشد.

یکی از مترادف­های واژه عدل در ادبیات عربی، واژه قسط می­باشد. ماده قسط به معنای استفاده از هر چیز در جایگاه خود است و دلالت بر رساندن حق به حق­دار می­کند که در مقام اجرای عدل کاربرد دارد.[۸]

معادل واژه عدالت در فرانسه و انگلیسی justice و در لاتین justitia است.[۹]  فرهنگ لغات آکسفورد عدالت را به عنوان حفظ حقوق با اعمال اختیار و قدرت و دفاع از حقوق با تعیین پاداش یا تنبیه توصیف کرده است.

مشهورترین تعریف عدالت “اعطای کل ذی حق حقه” به معنای رعایت حقوق افراد و اعطای حق هر ذی حق به او و “وضع الشی فی موضعه” به معنای قرار دادن هر چیزی در موضع خود می­باشد.[۱۰]

برخی عدالت را به معنای دادن حق هر صاحب حقی بیان کرده­اند که در معنای مقابل آن ظلم و ستم و تعدی به حقوق افراد قرار می­گیرد،[۱۱]  واژه عدالت گاهی نیز در معنای مطابقت با قانون و گاهی به معنای دوری از گناه و عدم انجام خلاف مروت[۱۲] و در نهایت به عنوان امری نسبی در مواجهه با شرایط یکسان تعبیر شده است که به معنای سنجش وضعیتی در مقابل وضعیتی دیگر است.

همچنین تعریف عدالت به انتقام[۱۳] یکی از اولین تعاریف عدالت به شمار می­رود که می­توان آن را نخستین ظهور واژه عدالت در مباحث اجتماعی دانست که تا به امروز، جای خود را در مباحث مربوط به عدالت تحت عنوان عدالت کیفری حفظ نموده است.[۱۴]

همانطور که ملاحظه شد تعاریف عدالت چنان گسترده است و طیف وسیعی از معانی را دربرمی­گیرد که ضروری است تعاریف موجود را نیز دسته­بندی نمود. اما آنچه در تعاریف این واژه به مقاصد ما نزدیکتر است مفهوم عدالت به معنای برابری و تساوی، دادگری و انصاف، بی­طرفی، عدم تبعیض و مفاهیم دیگری از این قبیل است.

بطور کلی می­توان معانی عدالت را در دو دسته از معانی که رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند خلاصه نمود. به این دو دسته از لغات در ذیل اشاره می­شود:

الف: برابری، مساوات، انصاف و بی­طرفی

عدالت در کتاب لغت به معنای انصاف، مساوات و تقسیم و تقسیط مساوی آمده است.[۱۵] راغب اصفهانی عدالت را لفظی می­داند که معنای مساوات را اقتضا می­کند.[۱۶]  همچنین از میان اندیشمندان اسلامی، استاد مطهری عدالت را به معنای تساوی و نفی تبعیض و رعایت تساوی در زمینه استحقاق­های متساوی، دانسته است[۱۷] و جان رالز نیز به عنوان یکی از مهمترین نظریه پردازان عدالت در اندیشه غربی، از عدالت با عنوان حق برخورداری از آزادی­های اساسی و رعایت انصاف[۱۸] یاد کرده است.

ب: توازن، تعادل، اعتدال، تناسب، حد وسط و مطابقت با نظم و قانون

دسته دیگری از معانی عدالت وجود دارد که با سایر معانی آن دارای قرابت و نزدیکی است، و جز تفاوت در کاربرد و حوزه کارایی، منافاتی با معانی دسته اول ندارند. ابن مسکویه یکی از متفکران بزرگ اسلامی عدالت را علم به طبیعت وسط، مرحوم مطهری یکی از معانی آن را موزون بودن، فارابی عدل طبیعی، مرحوم محمد باقر صدر توازن اجتماعی، غزالی حد وسط، ابن رشد عدم افراط و تفریط، ارسطو آن را عدالت توزیعی و افلاطون مطابقت با نظم، معنی کرده­اند.[۱۹]

بند دوم: تمایز مفهوم عدالت از مفاهیم مجاور

عدالت به دلیل داشتن مفهومی موسع با واژه­های دیگر اشتراک معنایی دارد و چنانچه در تعریف آن دقت لازم صورت نگیرد با این واژه­ها معنا و مفهومی مشابه و یکسان پیدا خواهد کرد. لذا ضروری است واژه عدالت از سایر واژه­های مشابه تفکیک شده و قلمرو و تعریف هر یک تبیین گردد.

الف: تمایز از مفهوم انصاف

یکی از واژه­هایی که قرابت نزدیکی با مفهوم عدالت دارد واژه انصاف است. این واژه یکی از مباحث نظری در فلسفه حقوق است که ممکن است در مبنای حقوق، هدف حقوق، منبع حقوق و یا منطق حقوق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

انصاف در لغت دارای معانی متعددی همچون عدل و داد کردن و میانه روی می­باشد.[۲۰] همچنین انصاف به معنی نصف کردن، برابر داشتن و عدالت کردن آمده است.[۲۱] «به لحاظ مفهومی انصاف صورتی خاص از  عدالت است که موجب می­شود یک قاعده کلی را تعدیل و اصلاح کند. با انصاف حکم قانون با هدف قانونگذار موافق می­شود و از حروفی که در کاغذ نقش بسته فراتر می­رود.»[۲۲]

اگر چه یکی از مفاهیم انصاف، همان عدالت است و به کار بردن این واژه به عنوان مترادف عدالت رایج است ولی بین مفهوم انصاف به مفهوم خاص کلمه با عدالت، تفاوت­هایی وجود دارد؛ از آن جمله انعطاف و انطباق با مقتضیات انصاف در مقابل خشکی و انعطاف ناپذیری عدالت می­باشد.[۲۳]

«انصاف و عدالت هر دو مفهومی اخلاقی هستند ولی باید دانست که عدالت با حقوق ارتباط بیشتر و انصاف با اخلاق پیوند نزدیک­تر دارد.»[۲۴] وجه تمایز انصاف از عدالت آن است که انصاف دارای انعطاف بوده و با مقتضیات زمان و مکان، قابل انعطاف است، برخلاف عدالت که در برخی موارد خشک و خشن است.[۲۵] انصاف به روح قانون تأکید دارد و به عبارتی بر هدف نهایی قانون مبتنی است و اعتقاد دارد که همه ابزارها و روش­های حقوقی باید در تأمین این هدف قرار گیرند. در حالی که عدالت قانونی به عنوان یکی از شاخه­های عدالت بر محور متن قانون استوار است.[۲۶] «به عبارت دیگر به دقت از روش­ها و اسلوب­های اصولی و حقوقی پیروی می­کند و الگوهای استنباطی آن بر اساس یک نظام قاعده­مند و منطقی است.»[۲۷]

با لحاظ تفاوت و تمایزات موجود بین این دو مفهوم، می­توان چنین بیان کرد که انصاف صورتی خاص از عدالت است که وظیفه دارد یک قاعده را که به مناسبت ماهیت کلی خود، ناقص یا نارسا بوده، اصلاح نماید.

به طور کلی انصاف عین عدالت و مطابق عدالت است اما نه مطابق عدالت مبتنی بر قانون. چرا که عدالت خود به دو نوع عدالت طبیعی و عدالت قانونی قابل تقسیم است. بنابراین عدالت عاملی بیگانه و نامتجانس با عدالت نیست بلکه عنصر ذاتی و غایی آن است. انصاف سبب می­شود که حکم قانون در وفاق کامل با هدف، و نه بر اساس حروفی که بر کاغذ نقش بسته است، جریان یابد.[۲۸]

بنابراین عدالت و انصاف در اصطلاح عام مترادفند. ارسطو می­گوید: انصاف در جنس، با عدالت متفاوت نیست، امر منصفانه در حقیقت، عادلانه است، اما نه بر اساس قانون، بلکه انصاف، اصلاح و تکمیل عدالت است؛ هرگاه پس از وضع یک قاعده عام، موردی پیش آید که به نحوی در چارچوب الگوی عام نگنجد، در این صورت اگر اجرای فرمان مصوب قانون­گذار در این مورد موجب بروز خطا شود، درست این است که این کاستی را طوری اصلاح کنیم که اگر قانون­گذار حاضر بود و یا اگر هنگام وضع قانون، از این مورد آگاهی داشت، همین­گونه عمل می­کرد؛ به بیان دیگر، قانون پاسخ­گوی تمام مسائل نیست، مواردی پیش می­آید که قانون نسبت به آن ساکت است و انصاف می­تواند خلأ را پر کند.[۲۹] در واقع می­توان چنین بیان کرد که این مفهوم از انصاف، موجب اصلاح و تلطیف عدالت نیز می­شود، هرگاه در تطیبیق حکم کلی قانون بر مصادیق به لحاظ اوضاع و احوال خاص هر مورد، احیاناً به احکامی خشن و فاقد توجیه عقلانی منجر گردد و پافشاری بر قانون موجب بی­عدالتی گردد، در این صورت انصاف می­تواند غلضت قانون را فرو نشاند.

جان رالز معتقد است که عدالت، مبتنی بر انصاف و نتیجه تصمیم ­گیری منصفانه است و هرگاه بر مفهوم انصاف استوار باشد، مستلزم ایجاد تعادل سنجیده خواهد بود.[۳۰] «عدالت جنبه مادی دارد و انصاف جنبه معنوی، عدالت در مرحله تقنین مطرح است و مقنن بر اساس آن می­بایست به تقنین بپردازد، اما انصاف در مرحله اجرا مطرح است و قاضی باید بر اساس انصاف حکم کند، در حقوق کیفری قاضی با اعمال اصل فردی کردن مجازات، به سمت انصاف حرکت می­کند.»[۳۱]

علاوه بر واژه انصاف، در حوزه فقه قاعده­ای تحت عنوان قاعده “عدل و انصاف” وجود دارد که از حیث موضوع و قلمرو کارایی متفاوت از قاعده عدالت و قاعده انصاف است. این قاعده به معنی تقسیم مساوی و بالمنصفانه حقوق و اموالی است که در تشخیص مالک آن، امر مشتبه شده است.[۳۲] معنا و منظور این قاعده این است که اگر در مورد موضوعی خصوصاً موضوعات مالی تردید شود و علم اجمالی نیز وجود نداشته باشد که متعلق آن موضوع چیست قاعده عدل و انصاف اقتضا می­کند حد میانه در نظر گرفته شود به عنوان مثال چنانچه موضوع، اختلاف بر سر اموال باشد، مال مزبور بالسویه تقسیم می­شود.[۳۳]

[۱]. منوچهر، دین پرست، درنگی در اندیشه مشهورترین فیلسوف سیاسی دنیای آنگلاساکسون، عدالت در آرای رالز، نشریه راهبرد، شماره سی ام، زمستان ۱۳۸۲، ص ۱٫

[۲]. حاجی حیدر، حمید، بررسی جامع مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام، فصلنامه معرفت سیاسی، پاییز و زمستان ۱۳۸۸، ص ۱۹٫

[۳]. رئیس دانا، فریبرز، دموکراسی در برابر بی­عدالتی، تهران، علم، ۱۳۸۱، صفحه ۵

[۴]. داماتو، آنتونی، پیرامون پیوند قانون و عدالت، ترجمه کاهه، علیرضا و لاهوتی، حمید، راهبرد، ۱۳۸۲، ص ۳۵۰٫

[۵] . نیکو برش راد، فرزانه، حکومت و عدالت اجتماعی در دوران امام علی، تهران، نغمه نواندیش، ۱۳۸۶، ۶۰

[۶]. فرهنگ فارسی معین، ج ۲، ۲۲۷۹٫

[۷]. به نقل از رجایی، محمد کاظم و معلمی، مهدی، درآمدی بر مفهوم «عدالت اقتصادی» و شاخص های آن، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره ۴، ۱۳۹۰، ص۷،  راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن.

[۸]. رجایی، محمد کاظم؛ معلمی، مهدی، درآمدی بر مفهوم عدالت اقتصادی و شاخص­های آن، معرفت اقتصاد اسلامی، بهار و تابستان ۱۳۹۰، شماره ۴، ص ۱۱٫

[۹] . اخوان کاظمی، بهرام، عدالت در نظام سیاسی اسلام، تهران، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ۱۳۸۱، ص ۲۴ و جالینوسی، احمد و نجف پور، سارا، مفهوم عدالت در اسلام و غرب، نشریه دانش سیاسی، بهار و تابستان ۱۳۸۶، شماره ۵، ص ۱۰۱٫

[۱۰]. حسینی، رضا، مفهوم و ماهیت عدالت اجتماعی با رویکرد اسلامی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره ۴۴، زمستان ۱۳۹۰، ص ۲۴٫

[۱۱] . محمد تقی جعفری، عدالت و ستم، گرداوری و تلخیص محمد رضا جوادی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸، ص ۲۱ تا ۲۳٫

[۱۲]. مطهری، مرتضی، عدل الهی، قم صدرا، ۱۳۸۰، ص ۵۹٫

[۱۳] . vengeance

[۱۴]. حاجی حیدر، حمید، تحول تاریخی مفهوم عدالت، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۴۵، ۱۳۸۸، ص۳۱٫

[۱۵]. احمدی، جواد، اصطلاح شناسی عدالت و پیوند آن با مفاهیم همسو در آموزه­های نهج البلاغه، معرفت اخلاقی، تاستان ۱۳۹۲، ص ۳۷٫

[۱۶]. عیوضلو، حسین، مفهوم و ماهیت مسئله عدالت اقتصادی، تازه‌­های اقتصاددی، ۱۳۷۹،  شماره ۹۶، ص ۴۶٫

[۱۷]. مطهری، مرتضی، پیشین، ص ۸۰٫

[۱۸]. دین پرست، منوچهر، عدالت در آرای رالز، راهبرد، شماره ۳۰، ص ۳۵۹٫

[۱۹]. عیوضلو، حسین، پیشین، ص ۴۶٫

[۲۰]. عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ص۲۰۸٫

[۲۱]. لغت نامه دهخدا، ص ۳۰۵۵ و ۳۰۵۶٫

[۲۲]. دهقان، رمضان، تأثیر انصاف در حقوق خصوصی، تهران، فکرسازان، ۱۳۹۱، ص ۲۰٫

[۲۳]. کاتوزیان، ناصر، کلیات حقوق، تهران، انتشار، ۱۳۸۴، ص ۵۸۳٫

[۲۴]. دهقان، رمضان، پیشین، ص ۱۹٫

[۲۵]. موحد، محمد علی، در هوای حق و عدالت از حقوق طبیعی تا حقوق بشر، تهران، نشر کارنامه، ۱۳۸۱، ص ۹۷٫

[۲۶]. دهقان، رمضان، پیشین، ص ۲۵۳٫

[۲۷]. همان، ص ۵۰٫

[۲۸]. موحد، محمد علی، پیشین، ص ۹۶٫

[۲۹]. همان، ص ۹۲-۹۷٫

[۳۰]. دین پرست، منوچهر، پیشین، ص ۳۵۵٫

[۳۱]. دهقان چاچکاکی، حمید، جایگاه مصلحت در قانون­­گذاری کیفری ایران، قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۰، ص ۱۲۸٫

[۳۲]. مصطفوی، کاظم، قواعد فقه، ج۱، ترجمه فهیمی، عزیز الله، تهران، نشر میزان، ۱۳۹۰، ص ۱۷۶٫

[۳۳]. بهرامی احمدی، حمید، قواعد فقه (مختصر هفتاد و هفت قاعده فقهی و حقوقی)، ۱۳۸۸، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق، ص ۱۹۳٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن
  • تحقیق عدالت به عنوان قاعده فقهی
  • تحقیق مالیات و شاخص ها و موانع و مشکلات فضای کسب و کار و معافیت های مالیاتی در باشگاه ها و کسب و کارهای کوچک ورزشی
  • تحقیق مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف
  • تحقیق مالیات و طبقه بندی آن و مراحل مالیات و مجازات های مالیاتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.