تحقیق مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک زیست‌محیطی و روش های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک زیست‌محیطی و روش های آن دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-ارزش و عدم قطعیت۶
۱-۳-ریسک و انواع آن۱۰
۱-۳-۱-تعریف ریسک۱۰
۱-۴-ارزیابی ریسک۱۴
۱-۴-۱-زمینه ارزیابی ریسک۱۶
۱-۴-۲-ریسک ذاتی و باقیمانده۱۷
۱-۴-۳-منابع اطلاعاتی۱۸
۱-۴-۴-چشم‌انداز۲۰
۱-۴-۵-فنون ارزیابی۲۰
۱-۴-۶-فنون کمی ارزیابی ریسک۲۱
۱-۵-ارزیابی ریسک زیست‌محیطی۲۳
۱-۵-۱-روش‌های ارزیابی ریسک زیست‌محیطی۲۶
۱-۵-۱-۱-روش مطالعه عملیات و خطر۲۶
۱-۵-۱-۲-تجزیه‌وتحلیل اثرات و حالات شکست۲۷
۱-۵-۱-۳-تجزیه‌وتحلیل چه می‌شود اگر؟۲۸
۱-۵-۱-۴-تجزیه‌وتحلیل درخت خطا۲۸
۱-۵-۱-۵-تجزیه‌وتحلیل خطرات خطا و تجزیه‌وتحلیل خطرات کارکردی۲۹
۱-۵-۱-۶-آنالیز درخت رویداد۳۰
۱-۵-۱-۷-تجزیه‌وتحلیل خطرات سیستم و زیرسیستم۳۰
۱-۵-۱-۸-آنالیز مقدماتی خطر۳۱
۱-۵-۱-۹-تجزیه‌وتحلیل اثر و پیامدها۳۱
۱-۵-۱-۱۰-درخت ریسک و پایش مدیریتی۳۲
۱-۵-۱-۱۱-ردیابی انرژی و تجزیه‌وتحلیل حفاظ‌ها۳۲
۱-۵-۱-۱۲-ویلیام فاین۳۳
۱-۶-پیشینه تحقیق۳۴
۲منابع و مآخذ۳۹

منابع

درخشان برجویی، پیمان، ۱۳۸۹، ارزیابی ریسک زیست محیطی طبیعت گردی حوضه ابخیز میانکوه یزد با استفاده از روش ارزیابی ریسک زیست محیطی گردشگری و طبیعت گردی TEERA، همایش ملی انسان، محیط زیست و توسعه پایدار، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.

شهرکی، محمد رضا؛ دانشمند صوفیان و ابراهیم دهمرده، ۱۳۹۲، ارائه مدل تجزیه وتحلیل ریسک های محیط زیستی نیروگاه بخار با استفاده از روش های ELECTRE و DEMATEL در محیط فازی ( مطالعه موردی نیروگاه بخار ایرانشهر )، سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران.

طیب زاده، نگار؛ احمدرضا یاوری و بهرام ملک محمدی، ۱۳۹۲، ارزیابی ریسک محیط زیستی تالاب ها با استفاده از شبکه بیزین مبتنی بر روش های تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی: تالاب شادگان)، یازدهمین همایش ملی ارزیابی اثرات محیط زیستی، تهران، انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، سازمان حفاظت محیط زیست.

نقوی، سجاد و رحمت اله دیلم صالحی، ۱۳۹۱، ارزیابی ریسک های زیست محیطی تأسیسات ذخیره سازی فرآورده های نفتی به روش FMEA، ششمین همایش ملی مهندسی محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست.

هاشمی، اولیا؛ سحر رضایان و علی جوزی، ۱۳۹۲، ارزیابی ریسک زیست محیطی واحد رزین اپوکسی پتروشیمی خوزستان با استفاده از روشهای تلفیقی PHA و EFMEA، اولین همایش ملی محیط زیست، صنعت و اقتصاد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده اقتصاد.

ونوس، د.، روستا، ا. و ابراهیمی، ع. (۱۳۸۳)، روش تحقیق در بازاریابی، تهران: انتشارات سمت.

دائم الذکر، فرزانه و سحر رضایان، ۱۳۹۳، ارزیابی ریسک محیط زیستی نیروگاه سیکل ترکیبی ابادان با استفاده از تلفیق روش های تحلیل سلسله مراتبی و انتروپی شانون، دومین همایش ملی برنامه ریزی، حفاظت، حمایت از محیط زیست وتوسعه پایدار، تهران، دبیرخانه دائمی همایش، دانشگاه شهید بهشتی.

Van der Oost, R., Beyer, J., & Vermeulen, N. P. (2003). Fish bioaccumulation and biomarkers in environmental risk assessment: a review. Environmental toxicology and pharmacology, ۱۳(۲), ۵۷-۱۴۹٫

Kosma, C. I., Lambropoulou, D. A., & Albanis, T. A. (2014). Investigation of PPCPs in wastewater treatment plants in Greece: occurrence, removal and environmental risk assessment. Science of The Total Environment, ۴۶۶, ۴۲۱-۴۳۸٫

Meyer, J. Y. (2010). Reliability.  New York: Oxford University Press.

Saaty, T.L., The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill International, New York, NY, 1980.

Ullman, J. B., & Bentler, P. M. (2003). Structural equation modeling. John Wiley & Sons, Inc.E. Triantaphyllou, B. Shu, S. Nieto Sanchez, and T. Ray, Multi-Criteria Decision Making: An Operations Research Approach, Encyclopedia of Electrical and Electronics Engineering, New York, NY, Vol. 15, pp. 175-186, (1998).

مقدمه

مدیریت ریسک فرآیندی سامان مند در راستای دستیابی به اطمینان کامل از اجرای مناسب و صحیح یک پروژه و رعایت ضوابط مرتبط با کاهش مخاطرات احتمالی است و می‌توان آن را گامی مؤثر در جهت برنامه‌ریزی ، مدیریت و تصمیم‌گیری مناسب به‌منظور کاهش مخاطرات شناسایی‌شده در مرحله ارزیابی ریسک و جلوگیری از وقوع اثرات احتمالی بر محیط‌زیست ،بهداشت عمومی و سلامت انسان‌ها دانست.هدف اولیه مدیریت ریسک بررسی پتانسیل‌های ریسک یک پروژه و اثرات احتمالی آن بر پارامترهای محیط‌زیست و سلامت و بهداشت عمومی جهت استقرار سیستم مدیریت ریسک می‌باشد.

پیشرفت‌های صنعتی، برنامه‌های توسعه و پروژه‌های زیربنایی باوجود تمامی مزایا و منافعی که برای انسان به همراه داشته است، سرمنشأ بسیاری از مخاطرات، ریسک‌ها و نارسایی‌های قابل‌توجهی بوده‌اند. بروز حوادث متعدد در فرآیندها که به وقوع فجایع انسانی و محیطی می‌انجامد، متخصصان را بر آن داشته که برای برآورد فرکانس و پیامد این‌گونه حوادث به رهیافت‌های احتمال گرا ازجمله ارزیابی ریسک زیست‌محیطی روی‌آورند. ارزیابی ریسک زیست‌محیطی فرآیند سامانمند ارزیابی اثرات سوء بالقوه فعالیت‌ها و آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی ناشی از آن‌ها بر انسان‌ها، گیاهان، جانوران و به‌طورکلی اکوسیستم‌ها است. روش‌های متعددی جهت ارزیابی ریسک زیست‌محیطی وجود دارد که در این مقاله مروری بر آن‌ها خواهیم داشت؛ اما قبل از آن باید با مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک آشنا شویم به این منظور توضیحاتی نیز پیرامون این مباحث خواهیم داشت.

ارزش و عدم قطعیت

بر اساس فرض اصلی مدیریت ریسک، هر واحد اقتصادی، اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی و یا حتی دولتی، به‌منظور ایجاد ارزش برای ذینفعان خود به وجود آمده است. کلیه شرکت‌ها با عدم قطعیت روبه­رو هستند و یکی از چالش‌های مدیریت این است که چه مقدار عدم قطعیت را بپذیرد به‌طوری‌که ارزش ثروت ذینفعان رشد یابد. عدم قطعیت هم در مورد خطر و هم فرصت، همراه با احتمال از دست دادن یا افزایش ارزش مطرح می‌شود(شهرکی؛ صوفیان و دهمرده، ۱۳۹۲). مدیریت ریسک مدیر را قادر می‌سازد علیرغم وجود عدم قطعیت و ریسک‌ها و فرصت‌های وابسته به آن، واحد اقتصادی را به‌صورت مؤثر اداره نموده و بدین ترتیب ظرفیت ایجاد ارزش شرکت را افزایش دهد. شرکت‌ها در محیطی فعالیت می‌کنند که عواملی از قبیل جهانی‌شدن، فناوری، تجدید ساختارها، تغییر بازارها، رقبا و مقررات منجر به عدم قطعیت می‌شوند. عدم قطعیت، ناشی از عدم توانایی تعیین ارتباطاتی است که بین رویدادهای مختلف و اثرات مربوط به آن‌ها به وقوع خواهد پیوست. به‌علاوه عدم قطعیت در گزینه‌های راهبردی واحد اقتصادی مشاهده و ایجاد می‌شود. برای مثال، راهبرد رشد یک واحد اقتصادی بر مبنای توسعه فعالیت به کشور دیگر تهیه‌شده است. این راهبرد انتخاب‌شده مخاطرات و فرصت‌های مرتبط باثبات سیاسی کشور موردنظر، منابع، بازارها، کانال‌ها، ظرفیت‌های نیروی کار و هزینه‌ها را ارائه می‌کند(شخص نیایی؛ رضایی و محمدرضایی، ۱۳۸۵).

ارزش در اثر تصمیمات مدیریت راجع به کلیه فعالیت‌ها -بر اساس راهبرد تنظیم‌شده برای عملیات روزانه واحد اقتصادی- ایجاد، حفظ و یا کاهش می‌یابد. ایجاد ارزش از طریق به خدمت گرفتن کلیه منابع، شامل نیروی انسانی، سرمایه، فناوری و اعتبار و در مواردی که عواید حاصله بیش از منابع مصرفی باشد، اتفاق می‌افتد. حفظ ارزش زمانی رخ می‌دهد که ارزش ایجادشده، مبالغ سایر موارد، سطح کیفی محصول، ظرفیت تولید و رضایت مشتری را پوشش دهد. کاهش ارزش نیز می‌تواند در صورت عدم دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به دلیل راهبرد یا اجرای ضعیف آن رخ دهد. ماهیت تصمیم‌گیری در مورد شناسایی ریسک و فرصت، مستلزم توجه مدیریت به اطلاعات مربوط به محیط درونی و بیرونی، استفاده از منابع باارزش و تجدیدنظر در مورد عملیات برای تغییر شرایط می‌باشد. ارزش، زمانی حداکثر می‌شود که مدیریت، راهبرد و اهداف را برای ایجاد یک تعادل بهینه بین اهداف رشد و بازدهی با ریسک‌های مربوط تنظیم نماید و به‌طور کارا و اثربخش منابع را در جهت دستیابی به اهداف واحد اقتصادی بکار گیرد(وندراست و ورمولن،۲۰۰۳). مدیریت ریسک دربرگیرنده موارد زیر می‌باشد:

همسو کردن اشتهای ریسک و راهبرد: در گام نخست، مدیریت اشتهای ریسک واحد اقتصادی را موردتوجه قرار می‌دهد، سـپس برای تعیین اهداف همراه با راهبرد انتخاب‌شده و مکانیسم‌های ارائه‌شده برای مدیریت ریسک‌های مربوطه تنظیم می‌شود. برای مثال، اشتهای ریسک یک شرکت دارویی نسبت به اعتبار علامت تجاری آن پایین است. لذا برای حفظ اعتبـار علامـت تجـاری خود، این شرکت قراردادهایی را امضاء می‌کند تا از سلامت محصولات خود اطمینان حاصل نماید و به‌طور منظم منابع زیـادی را در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند.

افزایش تصمیمات واکنش به ریسک: مدیریت ریسک نظم و انضباط لازم برای شناسایی و گزینش واکـنش بـه ریـسک (شـامل اجتناب، کاهش، توزیع و پذیرش) را فراهم می‌آورد. برای مثال، مدیریت یک شرکت (کـه عملیـات حمل‌ونقل را خـود انجـام می‌دهد) ریسک‌های اصلی را که در فرآیند تحویل دارد شناسایی می‌نماید که شامل خسارات ناشی از آسیب و صدمه می‌باشد. گزینه‌های موجود شامل کاهش ریسک از طریق استخدام رانندگان جدید و برگزاری دوره‌های آموزشی، اجتناب از ریسک با برون‌سپاری امور حمل و تحویل، سهیم شدن در ریسک با قراردادهای بیمه‌ای و از همه آسان‌تر پـذیرفتن ریـسک موجـود. مـدیریت ریسک روش‌شناسی و فنون اتخاذ این نوع تصمیمات را ارائه می‌کند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک
  • تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده
  • تحقیق مفهوم سرمایه گذاری و انواع و شیوه ها و شرح ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و انواع قراردادها و معاهدات رایج در صنعت نفت
  • تحقیق ریسک و بازده و مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM و مدلهای پیش بینی ورشکستگی و شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.