تحقیق موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی سیاسی و فرهنگ مصر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موقعیت جغرافیایی  و وضعیت اقتصادی سیاسی و فرهنگ مصر دارای ۴۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۱
۲-۲- موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیایی) مصر    ۱
۲-۴- جمعیت شناسی مصر    ۵
۲-۵- تاریخ مصر    ۹
۲-۵-۱- تاریخ سیاسی مصر پس از استقلال    ۹
۲-۶- نظام سیاسی مصر    ۱۴
۲-۷- احزاب مصر    ۱۵
۲-۸- سیاست خارجی مصر پس از استقلال    ۱۶
۲-۹- عوامل عمده اثر گذار بر روابط خارجی مصر    ۲۰
۲-۹-۱- موقعیت جغرافیایی مصر:    ۲۰
۲-۹-۲- ناسیونالیسم عربی :    ۲۰
۲-۹-۳ – گرایش به غرب :    ۲۰
۲-۹-۴- اسلام گرایی :    ۲۱
۲-۹-۵- ارتش مصر:    ۲۱
۲-۱۰- نظریه همگرایی در روابط بین الملل    ۲۲
۲-۱۰-۱- نظریه فدرالیسم    ۲۴
۲-۱۰-۲-  نظریه ارتباطات    ۲۵
۲-۱۰-۳-  نظریه کارکرد گرایی    ۲۶
فهرست منابع    ۳۴

 منابع

حسینی ،مختار(۱۳۸۱) .برآورد استراتژیک مصر. تهران، موسسه ابرار معاصر.

حسینی ، مختار .(۱۳۸۱) برآورد استراتژیک مصر، تهران- موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

عبدالله‏خانى، على، امنیت بین‏الملل(۱۳۸۴ ) فرصت‏ها، تهدیدات و چالش‏هاى فراروى امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران ، مؤسسه فرهنگى مطالعات و تحقیقات بین‏المللى، ابرار معاصر .

فهیم دانش، شهاب (۱۳۸۴) منافع ملى و سیاست‏هاى بهره بردارى از منابع نفت و گاز، اطلاعات سیاسى – اقتصادى.

رحیم‏پور، على،(۱۳۸۱) تحوّلات ژئواستراتژیک در سده بیست و یکم و جایگاه منطقه و ایران، اطلاعات سیاسى – اقتصادى.

امیر احمدی،بهرام(۱۳۷۴) چشم انداز ژئو پلوتیک شمال آفریقا، مطالعات آفریقا، سال اول شماره ۳٫

قوام، عبدالعلی. روابط بین الملل نظریه ها و رویکردها – تهران سازمان سمت، ۱۳۸۴٫

ازغندی ،علیرضا.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،تهران،قومس،.۱۳۸۱

سیمبره، رضا(۱۳۶۸)معاهده کمپ دیوید و پیامدهای ناشی از آندر خاورمیانه، پایان نامه کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق (ع)

سیف زاده ، حسین(۱۳۷۶).نظریه پردازی در روابط بین الملل. تهران ، سمت.

سریع القلم ، محمود، (۱۳۸۰ )سیر روش و پژوهش در رشته روابط بین الملل ، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

قانون اساسی جمهوری عربی مصر ،(۱۳۸۱) ترجمه پروین جلالی پور،تهران ، ریاست جمهوری ، دفتر توافق های بین الملل.

فیروزآبادی دهقانی، سید جلال، هاشمی، محمد حسین ، اهمیت روابط فرهنگی ایران و مصر در عصر گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، مطالعات آفریقا، دوره‌ی جدید، سال پنجم، شماره ۲، پاییز و زمستان۷۹،صص۸-

۲-۱- مقدمه

در این مقاله ابتدا کشور مصر بطور اجمالی معرفی شده و در خصوص  جغرافیا و گذشته این کشور به اختصار صحبت می شود و سپس به معرفی وضعیت اقتصادی سیاسی و فرهنگ مصر می پردازیم.

۲-۲- موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیایی) مصر

از دیدگاه سیاسی و فرهنگی مصر یکی از مهمترین کشورها در جهان عرب و خاورمیانه‌است، بسیاری از شهروندان مصری به ریاست سازمان‌های بین‌المللی ملی و منطقه‌ای رسیده‌اند و دانشگاه الازهر مهمترین مرکز مذهبی جهان اسلام در این کشور واقع شده است.

مِصر کشوری در شمال خاوری قاره آفریقا است و در مختصات جغرافیایی۳۰°۲′ شمالی ۳۱°۱۳′ شرقی واقع شده است. در حقیقت مصر را م توان پل آسیا و آفرقا نامید چرا که صحرای سینا که بصورت یک شبه جزیره است در آسیا قرار گرفته و بخش دیگر این کشور در آفریقا واقع شده است. مصر از شمال به دریای مدیترانه و ازشرقبهدریای سرخ و کانال سوئز منتهی شده و از غرب با کشورلیبی، از جنوب با کشور سودان و از سوی شبه جزیره سینا با اسرائیل و نوار غزه در فلسطین هم مرز است. وجود صحرای سینا که پل ارتباطی زمینی آسیا و آفریقاست از یک سو و کانال سوئز که ارتباط نزدیکتر شرق و غرب را ممکن ساخته است از سوی دیگر باعث شده تا مصر از موقعیت استراتژیکی بالایی برخوردار باشد.( حسینی ،۱۳۸۱،ص ۱۹)

۲-۳-موقعیت ژئوپلتیک ایران

جمهورى اسلامى ایران، به لحاظ جغرافیایى در آسیاى جنوب غربى، که منطقه و محدوده توسعه ایران در سند چشم‏انداز افق ۱۴۰۴ هجرى شمسى ایران ۲۰ ساله مى‏باشد قرار گرفته است که شامل آسیاى میانه، قفقاز،(۱) خاورمیانه کوچک، خلیج فارس و شبه قاره (افغانستان و پاکستان) است. قرار گرفتن ایران در این منطقه ژئوپلتیک وژئواستراتژیک از جهان، که محل تلاقى و راه ارتباطى اروپا به جنوب و جنوب شرق آسیا (محل زندگى بیش از یک سوم جمعیت جهان)، و پل ارتباطى میان سه قاره اروپا، آسیا وآفریقا مى‏باشد و امکان دسترسى کشورهاى تازه استقلال یافته به آبهاى آزاد از طریق ایران را فراهم مى‏سازد، کشور عزیز ما را خواسته یا ناخواسته در متن تحولات مهم جهانى‏قرار مى‏دهد. در ذیل به برخى از جنبه‏هاى ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، و ژئواکونومیک ایران در منطقه مى‏پردازیم:
حساسیت‏هاى امنیتى – سیاسى حاکم بر منطقه، به‏ویژه نزدیکى جغرافیایى ایران به اسرائیل غاصب، که امنیت آن به لحاظ استراتژیکى براى آمریکا از اهمیت زیادى برخوردار است، و همچنین موقعیت ژئواستراتژیک، جمعیت کمّى و کیفى سرزمینى، منابع سرشار انرژى، و ظرفیت‏هاى بالقوه و بالفعل رشد و توسعه ایران، کشور عزیز ما را مرکز ثقل اهرم سیاست خارجى قدرت‏هاى بزرگ قرار داده است، به حدى است که حتى بى‏طرفى ایران در خصوص مسائل منطقه‏اى وبین‏المللى براى قدرت‏هاى بزرگ رضایت بخش و قانع کننده نباشد. بر این‏اساس، با توجه به این که ایران در این منطقه حساس جهانى، داراى نقش وموقعیت حساسى است که آمریکا در عرصه سیاست‏هاى استراتژیک خود در قبال خاورمیانه نمى‏تواند آن را مد نظرقرار ندهد، رفتار آمریکا با جمهورى اسلامى ایران و قراردادن ایران در محور شرارت از یک طرف و انتقال خط مهار ایران توسط آمریکا از البرز به منتهى‏الیه زاگرس و در نهایت تکمیل‏محاصره ایران از جهات شمال و جنوب و قرار دادن ایران در حلقه انگشترى (RoadRing) متحدان خود، بسیار قابل ملاحظه و تأمل است.(عبدالله خانی:۱۳۸۴)   به دلیل ضعف ساختار اقتصادى کشورهاى منطقه، به خصوص کشورهاى آسیاى مرکزى و قفقاز و عدم توانایى لازم براى همراهى با فرایند جهانى‏شدن، سرمایه‏گذارى ایران در این منطقه موجب تأمین منافع ملى این کشور خواهد شد.

به نظر نمى‏رسد که توسعه یافتگى در ۵ حوزه پیش گفته بدون حضور ایران به آسانى ممکن باشد. بنابراین، ایران باید آن قدر پیشرفت داشته باشد که امنیت، صلح و توسعه را در درون خود و منطقه پیاده کند.

پس از فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى و از میان رفتن مرکزیت سیاست خارجى آمریکا در بلوک شرق، موضوعاتى مانند بروز شکاف میان آمریکا و شرکاى استراتژیک آن، رویکرد مخالفت‏جویانه چین، ناتوانى آمریکا از کنترل تکثیر سلاح‏هاى هسته‏اى، گرایش روسیه به اقتدارگرایى، تقلیل جایگاه بى‏همتاى اقتصادى، اطلاعاتى و نظامى و همچنین ناتوانى آمریکا از ارتقاى آزادى، همگى باعث شده است که آمریکا در سیاست خارجى خود تجدید نظر کرده و منافع خود را در تعیین اولویت‏هاى سیاسى خارجى جدید به منطقه آسیاى جنوب غربى به‏ویژه کشور ایران متمرکز کند.  سرمایه‏گذارى‏هاى طولانى مدت آمریکا در سال‏هاى اخیر حتى به بهاى از دست دادن اعتبار و وجهه بین‏المللى و حقوق بشرى خود در تجاوزات اشغالگرایانه به عراق و افغانستان و قلع و قمع مبارزان فلسطینى با دستان رژیم سرسپرده و نامشروع اسرائیل، بدان جهت صورت مى‏پذیرد که ایران داراى موقعیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک بالایى است که با توجه جدى به منطقه مى‏تواند در نهایت جایگاه خود را در نظام بین‏الملل ارتقا بخشیده و به عنوان یک قدرت رقیب و یا حداقل یک مزاحم جدى براى ایالات متحده آمریکا تبدیل گردد.(فهیم دانش:۱۳۸۴)

بر خلاف دوران جنگ سرد، که بنیان قلمروهاى ژئواستراتژیک بر اساس توان نظامى و جغرافیایى و ایدئولوژیک بنا شده بود، پس از پایان جنگ سرد به دلایل فراوان؛ از جمله هزینه بسیار بالاى تسلیحات نظامى، مسائل نظامى و ایدئولوژیک، اهمیت خود را در تعیین اهمیت مناطق ژئواستراتژیک از دست داد و عوامل انسانى و اقتصادى جایگزین آن شد.  نظر به این که ملاک قدرت در قرن بیست و یکم میلادى توانمندى اقتصادى در سطح بین‏المللى است، خاورمیانه و به‏ویژه منطقه خلیج‏فارس به دلیل داشتن این توانمندى، از مناطق مهم ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خواهد بود. طبیعى است ایران نیز به عنوان یکى از کشورهاى منطقه، در قرن بیست و یکم، از لحاظ راهبردى و اقتصادى، از اهمیت زیادى برخوردار خواهد بود.  در هر حال، بدیهى است دستیابى به جایگاه هژمونیک و ایفاى نقش مؤثرتر در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، همواره یکى از اهداف سیاست خارجى ایران بوده است.

آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان در تلاش است تا از طریق به کارگیرى دیپلماسى قهرآمیز، ایران را در چارچوب ساختارها و نهادهاى بین‏المللى مجبور به پذیرش هنجارهاى هژمونیک کند و این کشور را از دستیابى به جایگاه هژمونیک در منطقه بازدارد.  به دلیل ماهیت نظام ایران، جهت‏گیرى سیاست خارجى، موقعیت جغرافیایى حساس و اهمیت استراتژیک و ژئواستراتژیک منطقه خاورمیانه، نظام بین‏الملل محافظه‏کار – اعم از هژمونیک و چندقطبى – محدودیت‏هاى ساختارى شدیدى را براى دستیابى این کشور به موقعیت هژمونیک منطقه‏اى تحمیل خواهد کرد(۱۰) و این امر یکى از چالش‏هاى عمده‏اى است که جمهورى اسلامى ایران در تحقّق اهداف چشم‏انداز در افق ۱۴۰۴ با آن روبه‏رو است.

ب – جایگاه ویژه انرژى ایران در منطقه خاورمیانه و دریاى خزر

وابستگى پایه‏هاى اصلى اقتصاد کشورهاى توسعه یافته به انرژى نفت و گاز و نیازهاى جهانى به ذخایر معدنى و هیدروکربورى موجود از یک طرف و قرارگرفتن جمهورى اسلامى ایران در مرکز بیضى استراتژیک هیدروکربورى جهان در خاورمیانه و آسیاى میانه، که منبع اصلى تغذیه انرژى جهان به شمار مى‏رود و بخش قابل توجه منابع نفت و گاز جهان را در خود جاى داده است، از طرف دیگر، موقعیت جمهورى اسلامى‏ایران را از لحاظ دسترسى و تسلّط بر منابع نفت و گاز و راه‏هاى انتقال آن، منحصر به فرد مى‏کند.

کشور ایران با دارا بودن بیش از ۱۳۰ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۲۷ تریلیون مترمکعب گاز و با محاسبه ارزش ذخایر هیدروکربورى کشور )در حدود ۳ هزار میلیارد دلار( و برخوردار بودن برکات الهى براى بیش از یکصد سال آینده، آن هم در حالى که هنوز در پهنه گسترده‏اى از ایران زمین (یعنى ۸۰%) عملیات اکتشافى صورت نگرفته است، داراى‏نعمت‏هاى سرشار الهى در منطقه، بلکه جهان است و در صورتى که منابع هیدروکربورى کشور به درستى هدایت و مدیریت شوند مى‏تواند توسعه همه جانبه کشور را به دنبال داشته و تمدن بزرگ ایران اسلامى، این آرزوى دیرینه ملت این سرزمین، را در دنیا شکل دهد.

ایران تنها کشورى است که به هر دو حوزه نفت و گاز خلیج فارس و دریاى خزر دسترسى مستقیم دارد. (فهیم دانش:۱۳۸۴)

جمهورى اسلامى ایران طولانى‏ترین ساحل را در خلیج فارس؛ یعنى بزرگترین منبع انرژى جهانى را به خود اختصاص داده است و در شمال نیز با حوزه نفت و گاز دریاى خزر مجاورت بلاواسطه دارد. این مجاورت و تسلط، حتى اگر درحال حاضر فواید عملى چندانى بر آن مترتب نباشد، همچنان تعیین کننده و تأثیرگذار است.

دو سوم ذخایر ثابت شده نفت و یک سوم ذخایر ثابت شده گاز در خاورمیانه نهفته است. وجود منابع عمده انرژى و نفت در خاورمیانه موقعیت ایران را به حدّى ارتقا بخشیده است که با اکثر کشورهاى همسایه، داراى علایق مشترک ژئوپلتیک مى‏باشد. منطقه خاورمیانه جزو حساس‏ترین مناطق جهان است، به طورى که قدرت‏هاى جهانى در هرسطحى که باشند، منافع خود را در این منطقه تعریف کرده‏اند. امروزه اقتصاد جهانى با نفت و گاز منطقه خاورمیانه گره خورده است و مصرف‏کنندگان انرژى در جهان به خصوص ایالات متحده آمریکا به انرژى این منطقه وابستگى دارند و همین وابستگى سبب شده که منطقه خاورمیانه را به عنوان علایق ژئوپلتیک خود تعریف کنند. (رحیم پور:۱۳۸۰)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک و سیاست خارجی چین در خاورمیانه
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک امریکا بر سیاست خارجی آن در خاورمیانه
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و سبک زندگی سیاسی شیعه و رابطه آن دو
  • تحقیق فرهنگ کیفیت محور و مدیریت دانش و اهمیت و ابعاد و مؤلفه های آن
  • تحقیق مفهوم فرهنگ و نظریه و تحقیق و ابعاد مدنظر هافستد در خصوص فرهنگ و اشتباهات حسابداری و نحوه برخورد با آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.