تحقیق ویژگی کالبدی مدارس خلاق و عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی و اهداف تربیت بدنی و ورزش و محیط ورزشی مدارس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی کالبدی مدارس خلاق و عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی و اهداف تربیت بدنی و ورزش و محیط ورزشی مدارس  دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۶
۲-۲ آموزش و پرورش    ۶
۲- ۳ مدرسه    ۹
۲-۴ فضا و تجهیزات مدرسه    ۱۱
۲- ۵  محیط مدرسه    ۱۲
۲-۶ ویژگی کالبدی مدارس خلاق    ۱۵
۲-۷ پیشرفت تحصیلی    ۲۰
۲- ۸ عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی    ۲۱
۲-۹ سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان    ۲۲
۲-۱۰ تربیت بدنی    ۲۳
۲-۱۱ اهداف تربیت بدنی و ورزش    ۲۴
۲-۱۱-۱ هدف تکامل جسمانی    ۲۴
۲-۱۱-۲ هدف تکامل عصبی عضلانی    ۲۵
۲-۱۱-۳ هدف تکامل شناختی    ۲۵
۲-۱۱-۴ هدف تکامل عاطفی (احساسی)    ۲۵
۲-۱۲ محیط ورزشی مدارس    ۲۶
۲- ۱۳ مرور تحقیق    ۲۶
۲-۱۳-۱ مرور تحقیقات داخلی    ۲۶
۲-۱۳-۲ مرور تحقیقات خارجی    ۳۰
۲-۱۴ جمعبندی پیشینه    ۳۲
منابع    ۳۳
منابع داخلی:    ۳۳
منابع خارجی    ۳۷

منابع :

پورظهیر،علی تقی. (۱۳۸۴).مبانی و اصول آموزش و پرورش.تهران: انتشارات نشر آگه

علاقه بند،علی.۱۳۹۰٫جامعه شناسی آموزش و پرورش.تهران: انتشارات نشر دوران.

وکیلیان، منوچهر.۱۳۸۱٫تاریخ آموزش و پرورش در اسلام ایران. تهران: انتشارات پیام نور

فقیهی ،علی نقی فتحعلی خانی،محمد. فصیحی زاده، علیرضا..۱۳۷۷٫ آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن.تهران: انتشارات سمت و پژوهشکده حوزه و دانشگاه.چاپ دوم.جلد اول

فهیمی نژاد ،علی.۱۳۹۱٫ مقایسه دو روش تدریس « سنتی» و « تلفیقی » دروس تربیت بدنی ، ریاضی و فارسی بر میزان یادگیری آنها در پایه های اول ابتدایی.رساله دکتری.دانشکده و علوم انسانی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

کامل نیا،حامد.(۱۳۸۶) دستور زبان طراحی محیط یادگیری(چاپ اول). تهران: انتشارات سبحان نور

صافی،احمد. (۱۳۸۸). آموزش و پرورش ابتدایی ، راهنمای تحصیلی و متوسطه.تهران : انتشارات سمت.

غروی الخوانساری، مریم(۱۳۸۴( مدرسه محله : کانون فرهنگی – اجتماعی سازمان­دهنده محله”.نشریه هنرهای زیبا دانشگاه تهران.

علیلو،مجید. موحدی، یزادان. علیزاده، جابر. کریمی­نژاد، کلثوم. محمدزادگان، رضا.(۱۳۹۱). ارتباط بین جو مدرسه و ساختار هدف کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان. پژوهش­نامه دانشگاه علوم پزشکی تبریز.دوره ۶٫ شماره ۱۱

فارسی،علیرضا. زمانی­ثانی، سید حجت. فتحی رضایی، زهرا.(۱۳۹۱). استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس دخترانه و پسرانه مناطق مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی.فصلنامه نوآوری­های آموزشی. شماره ۴۳

فراهانی،ابولفضل. کشاورز، لقمان. جدیدیان،سمیه(۱۳۹۲).تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر راهنمایی شهرستان سبزوار. پژوهش­نامه مدیریت ورزشی و علوم حرکتی.سال اول.شماره ۱

قدیری،پروین.اسدزاده،حسن. درتاج، فریبرز.(۱۳۸۹). بررسی رابطه ادراکات از محیط کلاس درس و جهت جلوگیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش­آموزان دختر پایه سوم متوسطه. فصلنامه روان­شناسی تربیتی. سال ششم. شماره ۱۹

رمضانی نژاد،رحیم.۱۳۹۱٫تربیت بدنی در مدارس.تهران:انتشارات سمت

زمانی،بی بی عشرت ونصر،احمدرضا(۱۳۸۳) .نقش مشارکتی والدین درمدیریت مدرسه محوردرکانادا، درکتاب مبانی، چالش­ها و الزامات مدیریت مبتنی برمدرسه درآموزش و پرورش ایران ، به قلم جمعی ازنویسندگان تهران ؛پژوهشکده تعلیم و تربیت (گروه پژوهشی سازمان مدیریت و نیروی انسانی).

ام البنین، برزیده، معتمد، حمید رضا و همراهی، مهرداد. (۱۳۹۲). مدل معادلات ساختاری تاثیر فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی در استان فارس. ر­ه­یافتی نو در مدیریت آموزشی. شماره ۴: صص ۶۲-۷۸٫

ابوالقاسمی، عباس و جوانمیری، لیلا. (۱۳۹۱). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر. مجله روان­شناسی مدرسه، شماره ۲/۲۰-۶٫

آقازاده،احمد.(۱۳۸۸) . مسائل آموزش و پرورش ایران.تهران: انتشارات سمت.

اکرمی، غلامرضا.(۱۳۸۳). حیات مدرسه:نقش فضای باز در مـدارس ابتـدایی . رساله دکتری معماری.کتابخانه دانشکده معماری وشهر سازی دانشگاه شهید بهشتی تهران.

۲-۱ مقدمه

این مقاله به مبانی نظری مربوط به آموزش و پرورش، محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پرداخته می­شود. در قسمت آخر به بررسی تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع خواهیم پرداخت.

۲-۲ آموزش و پرورش

   هر جامعه‌ای برای سازگار کردن کودکان و نوجوانان با محیط اجتماعی و سیاسی خود باید دارای نظامی از ارزش­ها باشد. چنین نظامی ممکن است یک نظام کارآموزی، نظام آموزش، یا نظام سازگاری با جامعه و یا نظام ارضای نیاز های فوری کودکان باشد(پورظهیر، ۱۳۸۴).

اغلب از آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی محافظه کار یاد می شود که معمولا دنباله رو تغییر اجتماعی است، نه عامل و موجد آن، این داوری از آن‌جا ناشی می­شود که بعضی از صاحب­نظران نقش آموزش و پرورش را در امر انتقال فرهنگ و جامعه­پذیری، برجسته کرده و این اندیشه را به وجود آورده‌اند که آموزش و پرورش، نهادی عمدتا منفعل است و در مقام انتقال از نسلی به نسل دیگر، از وضع موجود جامعه محافظت می­کند(علاقه- بند، ۱۳۹۰). نظام آموزش و پرورش، پدیده اجتماعی عامی است که در تمام جوامع امروز یافت می­شود. در جوامع جدید، مفهوم آموزش و پرورش و کارکرد­های آن دست­خوش تغییرات و دگرگونی­هایی شده­است. نیاز­های گوناگون زندگی، انواع نوین آموزش و پرورش را طلب       می­کند. آموزش و پرورش و ارتقاء سطح سواد و تربیت مردم هر جامعه از جمله عوامل مهم درپیشرفت و توسعه هر کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی می­باشد و هم­چنین نقش تعلیم و تربیت در رشد و شکوفایی استعداد‌های بالقوه افراد هر جامعه و بخصوص دانش­آموزان کاملا واضح و روشن می­باشد و اگر برنامه­های آن­ها به درستی تنطیم و تدوین و اجرا شوند، فرصت­های مناسب برای نوجوانان و جوانان و جامعه فراهم می­سازد تا ضمن خودسازی به عنوان نیرو­های فعال و کارآمد تربیت و آماده شوند(اسماعیلی، ۱۳۸۸).آموزش در لغت، به معنی انتقال معلومات و مهارت­ها به دیگران است، به طوری که این معلومات و مهارت‌ها به کار آیند و موجب تحول و دگرگونی در رفتار شوند. پرورش نیز به معنی شکوفایی توانایی­های درونی و استعداد‌های طبیعی می­باشد و به معنای اخص، معادل و یا مترادف با آموزش و پرورش است که تنها درباره انسان بکار برده می­شود. پس آموزش و پرورش امری است مختص انسان‌ها که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به صورت­های متفاوتی تعبیر و تفسیر می­شود. به عنوان مثال در ایران باستان، منظور از آموزش و پرورش بیشتر رشد و توسعه مهارت‌های بدنی، مانند شمشیر بازی، پرتاب نیزه و کمی هم آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم آن زمان بود­ه­است(پورظهیر،۱۳۸۴).

آموزش و پرورش، فراگردی زگهواره تا گور است که در هر جامعه ای یافت می­شود و اشکال گوناگونی دارد: از یادگیری بر اساس تجربه­های زندگی، تا آموزش و پرورش آموزشگاهی، از اجتماعات صنعتی تا غیر صنعتی از محیط­های روستایی تا شهری و از یک گروه سنی به گروه سنی دیگر(علاقه بند، ۱۳۹۰). آموزش و پرورش یا تعلیم و   تربیت­داری مفهوم کاربردی گسترده و پیچیده و مبهم است. مفاهیمی مانند سواد­آموزی، کارآموزی، بارآوردن، پروردن، تادیب، اجتماعی کردن، جزئی از آموزش و پرورش محسوب می­شوند و یا با آن هم­پوشانی دارند(صافی، ۱۳۸۸). در تعریف این مفهوم در میان صاحب­نظران تعلیم و تربیت اختلاف نظر وجود دارد و تعریف واحد و یا جامع و مانعی از« آموزش و پرورش »به دست نیامده­است. صاحب نظران هر یک بر پایۀ تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه داده­اند .درباره مفهوم آموزش و پرورش باید در نظر داشت که آن منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به طور مشخص آموزش و پرورش منحصر به مدرسه،کودکان و یا دروس خاصی نیست، بلکه برای همه، و در هر زمان و در هر مکانی است(فهیمی نژاد، ۱۳۹۱).

تعاریف متعددی از آموزش و پرورش وجود دارد که از جمله آن می­توان به تعاریف زیر اشاره کرد:

ژان ژاک روسو[۱] (۱۷۱۲-۱۷۷۸) آموزش و پرورش را هنر یا فنی تعریف می­کند که به صورت راهنمایی و یا نیروهای طبیعی و استعداد های فراگیر، و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می­پذیرد(شعبانی، ۱۳۸۲).

فروبل[۲] دانشمند آلمانی(۱۷۸۲-۱۸۵۲) در حالی که تربیت را «رشد دادن قوای پنهانی که طبیعت در نهاد طفل به ودیعه گذاشته است» می داند،به بار آوردن طفل در اجتماع و برای زندگی در جامعه اعتقاد دارد.او به هدف اجتماعی تعلیم و تربیت تاکید کرده­است(شعبانی، ۱۳۸۲).

پورظهیر(۱۳۸۴)؛ «آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه‌ها و عوامل برای به فعلیت رساندن همه استعدادهای بالقوه انسان است».

علاوه بر این، اندیشه‌های دانشمندان بزرگ در حوزه آموزش و پرورش، گواه این واقعیت است که یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در جهان« یادگیری برای    زندگی » و تاکید بر اهمیت« آموختن مهات­های زندگی » و جنبه‌های« فرهنگی و تربیتی » توسط دانش‌آموزان است. تاکید این صاحب نظران بر اهمیت« ایجاد ارتباط بین آموزش و پرورش با واقعیت زندگی دانش‌آموزان»، نقطه مشترکی است که علی­رغم وجود تفاوت­های آشکار در مبانی نظری،شرایط اجتماعی،ارزش‌ها، باور­ها، نحوه زندگی، اقتصادی، در جوامع گوناگون موجود بوده­است( فهیمینژاد، ۱۳۹۱). نظر بر این است که جذابیت آموزش و پرورش در دوران جدید، به طور همزمان، از بالا رفتن اهمیت و افزایش پیچیدگی آن ناشی می­شود. اهمیت آموزش و پرورش ناشی از گسترش  کارکرد­های آن است که به طور روز افزون، آن را در کانون جامعه قرار داده و توجه عام و خاص را به آن جلب می­کند. از سوی دیگر، آموزش و پرورش پیچیده تر و فهم واقعیت­های آن از راه مشاهدات سطحی یا به کمک شعور عادی دشوارتر می شود (علاقه بند، ۱۳۹۰).

با تأسیس مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۶۸ قمری گام موثری در توسعه آموزش و پرورش نوین ایران برداشته شد و پس از آن با آغاز حکومت مشروطه و تشکیل قوای مقننه، تاسیس مدارس دولتی و ملی در حوزه وظایف دولت قرار گرفت و قانون تحصیل اجباری برقرار گردید(آقازاده، ۱۳۸۸). و همچنین در این دوره بود که آموزش ابتدایی به عنوان اولین مرحله ساختار نظام آموزشی نوین ایران معرفی شد و لزوم بست و گسترش آموزش ابتدایی نوین در تاریخ ایران برای اولین بار مطرح گردید(فقیهی، ۱۳۷۷)بعد از آن در سال ۱۳۱۲ انجمن تربیت بدنی آموزش و پرورش تاسیس شد و در این زمان به موجب متمم قانون بودجه،دبستان های دولتی در تمام مملکت برای همه شاگردان مجانی بود(وکیلیان، ۱۳۸۱).

ده سال پس از آن، در سال ۱۳۲۲ طبق قانون تعلیمات اجباری، آموزش ابتدایی به عنوان یک دوره آموزش عمومی و تعلیمات اجباری،مطرح و همگانی شد.طبق ماده دوم قانون تعلیمات اجباری، طول دوره ابتدایی شش سال تعیین شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ به پنج سال تقلیل پیدا کرد(فقیهی، ۱۳۷۷).

در عصر جدید نیز با توجه به لزوم یک برنامه راهبردی و جامع برای ساماندهی بهینه برنامه درسی و تولید محتوا­های آموزشی در دوره­ها و سطوح مختلف یادگیری، از سال ۱۳۸۴ کار تحقیق درمورد تدوین برنامه درسی ملی،تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سازمان تحقیق و برنامه ریزی آموزشی آغاز شد. همزمان با بررسی و تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی آموزش و پرورش (آذرماه ۱۳۸۸)، کار بررسی و اصلاح برنامه درسی ملی نیز سرعت یافت و تا سال ۱۳۹۰ بارها در معرض نقد و بررسی صاحب­نظران قرار گرفت تا به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شد و در نهایت در ۲۸/۶/۱۳۹۱ به تصویب نهایی و برای اجرا ابلاغ شد(سند تحول آموزش و پرورش، ۱۳۹۱).

۲- ۳ مدرسه

مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در پرورش انسان­ها قلمداد می­شود و همچنین در فراهم آوردن زندگی سالم و نشاط­انگیز و تربیت افراد با رفتار سالم، نقش بسیار سازنده­ای ایفا می­کند(حریفی، ۲۰۰۴). در کشور ما مدارسی وجود دارند که در کنار گورستان­ها، رودخانه­ها و مناطق نامناسب احداث شده­اند و ممکن است در رشد و تکامل داش­آموزان اثرات منفی داشته باشند(خلیلی، ۲۰۰۷). یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین، چگونگی معماری، کالبد و فضای مدرسه است. در تعلیم و تربیت جدید، فضای کالبدی مدرسه باید چنان باشد که به عنوان عاملی زنده و پویا، در کیفیت فعالیت­های آموزشی و تربیتی دانش­ آموزان ایفای نقش کند. بدین معنا که فعالیت­های آموزشی و پرورشی مدرسه بایستی در فضای مناسب و دارای ابعاد استاندارد و بر اساس نیازها و علایق دانش­آموزان انجام پذیرد تا معلم در تدریس و شاگرد در یادگیری احساس رغبت و انگیزه نموده و از فعالیت خود لذت ببرد. در این مورد رابرت گیفورد[۳] در مبحث یازدهم از کتاب خود با عنوان روان­شناسی محیط، به محیط­های آموزشی می­پردازد و مسائلی نظیر جایگاه دانش­آموز و معلم در کلاس، میزان سرو صدا،  نور و رنگ، آب و هوا، میزان رطوبت را مورد بحث قرار می­دهد. در واقع تأکید وی به آموزش موثرتر و لذت بخش­تر است(کامل­نیا، ۱۳۸۶) در زمان طراحی مکان آموزشی، بایستی نیازهای عمومی یک عده از دانش­آموزان هم­سال و هم­نیاز را برآورده کرد. برای مثال، دبستان باید جایی باشد که بچه­های ابتدایی بتوانند نیروهای بالقوه خود را بالفعل کنند؛ یعنی نیاز به تحرک دارند، و این مستلزم داشتن فضای آموزشی وسیع است. اساساً باید فضای کالبدی مدرسه به­گونه­ای باشد که دانش­آموز در آن احساس گرمی و محبت کند تا وقتی از محیط خانواده وارد فضای آموزشی می­شود، از مدرسه دل­زده نشود. فضای کالبدی مطلوب فضایی است که زمینه را برای افزایش یادگیری و بروز رفتارهای به هنجار افراد استفاده کننده از آن را مساعد می­سازد. در روان­شناسی محیط، تعداد قابل توجهی از پژوهش­ها به بررسی ویژگی­های قرارگاه(مکان­هایی) فیزیکی مناسب برای ارضای نیازهای مختلف انسان، مانند نیاز به استراحت، تفریح، تغذیه، مطالعه اختصاص داده می­شود به طور مثال متخصصان روان­شناسی محیط به تأثیر شرایط محیطی در آموزش و کودکان توجه زیادی مبذول داشته­اند.

[۱] Rosseau

[۲] Fredrich Frobel

[۳] Robert Giford

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.