تحقیق کارآفرینی و انگیزه ، مفهوم و انواع و ویژگی ها و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارآفرینی و انگیزه ، مفهوم و انواع و ویژگی ها و  عوامل موثر بر آن دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه :    ۴
۲-۲- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی :    ۵
۲-۲-۱- سیر تحول تاریخی کارآفرینی :    ۸
۲-۲-۲انواع کارآفرینی :    ۱۰
۲-۲-۳ تعریف فرد کارآفرین    ۱۴
۲-۲-۴ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی(روان شناختی ) فرد کارآفرین :    ۱۵
۲-۲-۵ عوامل موثر بر ظهور کارآفرینان    ۱۸
۲-۲-۶اهمیت و ضرورت کارآفرینی :    ۱۹
۲-۲-۷ رویکردهای کارآفرینی :    ۲۱
۲-۲-۸ پیامدهای کارآفرینی :    ۲۴
۲-۲-۹ عوامل موثر بر کارآفرینی :    ۲۵
۲-۳ انگیزه وابستگی    ۲۸
۲-۳-۱ تعریف انگیزش :    ۲۸
۲-۳-۲انواع انگیزه :    ۳۰
۲-۳-۳ویژگی های انگیزه :    ۳۲
۲-۳-۴انگیزه مهمترین عامل  بهره وری :    ۳۳
۲-۳-۵عوامل ضدانگیزشی کارآفرینی :    ۳۴
۲-۴ پیشینه تحقیقات :    ۳۵
۲-۴-۱ مطالعات داخلی :    ۳۵
۲-۴-۲ مطالعات خارجی :    ۳۹
منابع :    ۴۴

منابع

هادیزاده مقدم و همکاران ، اکرم ، ۱۳۸۸ ، بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کارآفرینانه ، توسعه کارآفرینی ، ۱ ، ۴ ، ۱۳۹-۱۶۲ )

رابینز ، استیفن پی ، ۱۳۹۰ ، رفتار سازمانی (مترجم : پارسائیان ، علی و همکار ) ، تهران

زارع ، قاسم ، ۱۳۸۶ ، رابطه بین روان شناختی توانمندسازی کارشناسان و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور ، نشریه علوم حرکتی و ورزش ، ۵ ، ۱ ، ۹ ، ۷۱-۸۱

سکاران ، اوما ، ۱۳۸۱ ، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه صائبی ؛ محمد ، شیرازی ؛ محمود ، تهران

سهرابی فرد و همکاران ، نسرین ، ۱۳۸۵ ، رواسازی مقیاس سنجش کارآفرینی در مدیران دستگاههای دولتی ، فصلنامه روانشناسان ایرانی ، ۲ ، ۸ ، ۲۶۷-۲۷۶

شبگو منصف ، محمود ، ۱۳۹۰ ، اصول و سرپرستی و مدیریت ، رشت

شریف زاده و همکار ، ابوالقاسم ، ۱۳۹۱ ، بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، ۶۴ ، ۱۳۱-۱۵۲

شکرکن و همکاران ، حسین ، ۱۳۸۱ ، بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران ، ۳ ، ۹ ، ۳و۴ ، ۱-۲۴

هزار جریبی ، جعفر ، ۱۳۸۲ ، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، ۳۰ ، ۱۵۹-۱۷۴

هنری و همکاران ، حبیب ، ۱۳۸۵ ، رابطه ی انگیزه و بهره وری نیروی انسانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران ، حرکت ، ۲۷

Marti , Margarita et al , 2009 , Organization Leadership : Motives and Behaviors of Leaders in Current Organizations , the Spanish Journal if Psychology , 12 , 1 , 267-274

Franco, Mario et al , 2013 , Firm resources and entrepreneurial orientation as determinants for collaborative entrepreneurship , Management Decision , 51 , 3 , 680-696

Huarng , Kun-Huang , 2013 , A two-tier business model and its realization for entrepreneurship , Journal of business Research , 66, 2102-2105

۲-۱مقدمه :

دهکده جهانی در عصر فرا صنعتی سازمان ها را به تأکید بر نوآوری ، خلاقیت ، ریسک پذیری و به طور کلی ، انعطاف پذیری هرچه بیشتر ملزم کرده است . ابعاد رقابت در عصر فراصنعتی نسبت به عصر صنعتی با تغییراتی مواجه بوده است . سازمان های انعطاف ناپذیری که دارای سلسله مراتب هرمی هستند به خلق ایده های نو تمایلی ندارند ، ورود به بازار های جدید را تهدید تلقی می کنند ، ریسک پذیر نیستند ، میلی به پیش گامی ندارند ، نمی توانند ارتباطات باز و مبتنی بر اعتماد متقابل ایجاد کنند و ازاین رو ، در رقابت با سازمان های کارآفرین با شکست روبرو خواهند شد . نیاز شرکت ها به عمل کارآفرینانه نشأت گرفته از این عامل است که آنها به طور فزاینده ای در یک محیط پویا و پیچیده عمل می کنند که دارای ویژگی های تغییرات سریع ، اساسی و ناپیوسته می باشد که نشان دهنده تمایل کارکنان به عمل کارآفرینانه است . ( هادیزاده مقدم ، ۱۳۸۸ ) امروزه ، به دلیل فشار مداوم عوامل عمومی و خصوصی ، سازمان ها به فعالیت های ساده و موثر ، بهبود بهره وری و دستیابی به اهداف سازمانی سخت رو آورده اند . توانایی گروه مدیریت عالی به درک فرهنگ و پویایی سازمان ها و رهبری نجات بخش قوی طی دوره های تغییر ، تفاوت بین سازمان های شکست خورده (نا موفق) و سازمان های موفق را به وجود می آورند ( یی فنگ چن[۱] ، ۲۰۱۰ )

این مقاله دارای دو بخش می باشد که در بخش آغازین به بیان مختصری از تعاریف ، اهمیت ، انواع کارآفرینی ، ویژگی های کارآفرینان و … پرداخته شده است ، همچنین در بخش دوم تعاریفی از انگیزه وابستگی و ابعاد آن بحث شده است و در نهایت در بخش آخر به پیشینه تحقیق که نتایج برخی تحقیقات کارآفرینی می باشد ، آمده است .

۲-۲- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی :

واژه کارآفرینی در سال ۱۸۴۸ توسط استوارت میل[۲] از فرانسه به زبان انگلیسی ترجمه شد. او کارکرد و عمل کارآفرین را شامل هدایت ، نظارت ، مهار و خطرپذیری می دانست و عامل اخیر را به منزله عامل متمایز کننده مدیر و کارآفرین در نظر گرفت . ( سهرابی فرد ، ۱۳۸۵) کارآفرینی به فرآیند ایجاد ارزش از طریق فراهم آوردن ترکیب منحصر به فردی از منابع برای بهره گیری از یک فرصت اشاره دارد. این فرآیند نیازمند یک عمل کارآفرینانه و یک عامل کارآفرینانه است . عمل کارآفرینانه به مفهوم پیاده سازی یک ایده ، فرآیند ، محصول ، خدمت یا یک کسب و کار جدید دلالت دارد .عامل کارآفرینانه ، فرد یا گروهی است که مسئولیت شکوفاسازی و به بار نشستن عامل کارآفرینانه را بر عهده می گیرد. ( حق شناس ، ۱۳۸۶ ) به علاوه کارآفرینی فعالیتی است که شامل اکتشاف ، ارزیابی و استفاده از فرصت ها برای معرفی محصولات و خدمات جدید است . (هوآنگ ، ۲۰۱۳) در واقع شناسایی یک فرصت کارآفرینی ، درک معرفی کالا و خدمات جدید و ابداعی در بازار از طریق ، راه انداختن و تشکیل یک فعالیت اقتصادی جدید یا ارتقاء چشمگیر فعالیت اقتصادی موجود می باشد . (سیگل ، ۲۰۱۲) دریک عبارت کوتاه بایدگفت کارآفرینی یک شغل نیست ، یک حرفه نیست ، اشتغالزایی نیست ، بلکه کارآفرینی یک شیوه ی زندگی است . کارآفرینی یک منش است . گونه ای از بودن و شدن است . کارآفرینی یک سبک زیستن است ، یک راه ، یک روش و یک منش ویژه است . کارآفرینی مجموعه ای از خصایل و فضایلی است که متأثر از ویژگیهای فردی ، خانواده ، محیط تربیتی و شیوه “اجتماعی شدن” در فرد تکوین می یابد و تحول می پذیرد . (ملک پور ، ۱۳۹۰ ، ۲۱)

پیتر دراکر[۳] ، کارآفرینی را منظری برای تغییر می داند که همیشه در جستجوی تغییر است ، نسبت به آن از خود واکنش نشان می دهد ، و آن را یک فرصت و شانس می داند . (کردنائیج ، ۱۳۸۴ ) همچنین وی معتقد است خلاقیت و کارآفرینی آن چنان لازم و ملزوم یکدیگرند که می توان گفت کارآفرینی بدون خلاقیت و نوآوری حاصلی ندارد . ( شکرکن ، ۱۳۸۱) کارآفرینی نقش ضروری در بهبود بهره وری و ترویج رشد اقتصادی را بازی می کند (مونترو سانچز[۴] ، ۲۰۱۱)تامپسون[۵] کارآفرینی را فرآیندی می داند که در آن بتوان با استفاده از خلاقیت ، عضو جدید را همراه با ارزش جدید با استفاده از زمان ، منابع ، ریسک و به کارگیری دیگر عوامل به وجود آورد . همچنین چرچیل[۶] درباره کارآفرینی با نگاه متفاوتی معتقد است : کارآفرینان باید بر حرکت ها و بهبودهای مستمری متمرکز شوند که بصورت مداوم در پی بهره برداری از ریسک ها و فرصت های قابل کنترل باشد . اما می توان کارآفرینی را به صورت فرآیند نیز در نظر گرفت که از درون آن تعریفی از کارآفرینی نیز استخراج شود که سمت و سوی واقع گرایانه تر داشته باشد .

از این رو و بنا به موارد عنوان شده ، کارآفرینی عبارت است از : فرآیندی که با شناسایی خدمت از سوی فردی که معمولاً ریسک پذیر بوده و دارای تفکر و نگاه دوراندیشانه است ، آغاز و پس از طی مراحل مختلف از جماه ایده یابی ، غربال ایده ، امکان سنجی و تدوین طرح کسب و کار و … به تشکیل شرکت منتهی می شود . ( ناهید ، ۱۳۸۸ )

از منظر شرکت های نوآور رشد محور[۱] ، یکی از بهترین تعاریف کارآفرینی در دیدگاه رونستات[۲] دیده می شود :کارآفرینی فرآیند پویای خلق ثروت تدریجی است . ثروت به وسیله افرادی خلق می شود که ریسک های عمده ای در قالب سهم ، زمان و یا تعهد کارراهه ای[۳]  یا فراهم کردن ارزش برای برخی از کالاها و خدمات تحمل می کند . کالا و خدمات ممکن است جدید یا منحصر به فرد باشد یا نباشد اما ارزش باید تا حدی از جانب کارآفرین دریافت و تخصیص مهارت ها و منابع ضروری به صورت تدریجی حاصل شود .(دانایی فرد ، ۱۳۸۶ )شرکت هایی که رفتارهای کارآفرینانه را ابراز می کنند ، سودآوری و رشد آنها بیشتر از شرکت هایی است که سیستم های کارآفرینی را قبول نمی کنند . در نتیجه امروزه کارآفرینی یک روش و رفتار دائمی است که شرکت ها باید توسعه دهند . (فرانکو[۴] ، ۲۰۱۳)لغت کارآفرینی نزدیک به ۲۰۰ سال است مورد استفاده قرار می­گیرد که مفهوم سنتی تأکید بر تلاش­هایی داشت که یک فرد، بینشی را به کسب­وکاری موفق تبدیل می­نمود. اما اخیراً کارآفرینی به عنوان فرآیندی که می­تواند در سازمان­های گوناگون بدون در نظر گرفتن نوع و اندازه رخ دهد، مفهوم­پردازی شده است (کاظمی ، ۱۳۸۹ )

[۱] Growth Oriented Innovation Companies

[۲]Ronstadt (1988)

[۳]Career Commitment

[۴]Franco

[۱]Yi Feng Chen

[۲] Stuwart Mill

[۳]Peter Drucker

[۴]Montoro-sanchez

[۵]Thompson

[۶]N.Churcil

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ، مفاهیم ، ویژگی ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، مدل ها، الگوها و عوامل تأثیرگذار بر آن
  • تحقیق نظریه ها و مدل های ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی
  • تحقیق کارآفرینی و آموزش آن در ایران و جهان، اشتغال در بخش کشاورزی در جهان و ایران و نقش آموزش کارآفرینی بر اشتغال در بخش کشاورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.