تحقیق گیاهشناسی نخود و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان و سالیسیلیک اسید و نقش سالیسیلیک اسید در تنش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی نخود و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان و سالیسیلیک اسید و نقش سالیسیلیک اسید در تنش دارای ۵۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ تاریخچه    ۵
۲ـ۲ اهمیت اقتصادی نخود    ۵
۲-۳  مشخصات گیاهشناسی نخود    ۶
۲-۴  مورفولوژی نخود    ۷
۲-۴-۱ریشه    ۷
۲-۴-۲ ساقه    ۸
۲-۴-۳ برگ    ۹
۲-۴-۴ گل    ۹
۲-۵ رشد و نمو    ۱۰
۲-۵-۱ جوانه زنی و استقرار گیاهچه    ۱۰
۲-۵-۲ رشد و توسعه سطح برگ    ۱۱
۲-۵-۳ تجمع ماده خشک و توزیع آن    ۱۱
۲-۵-۴ گلدهی    ۱۲
۲-۵-۵ نمو دانه    ۱۲
۲-۶ تنش خشکی    ۱۳
۲-۶-۱ تنش خشکی و انواع آن    ۱۳
۲-۶-۲ چگونگی درک خشکی توسط گیاهان    ۱۳
۲-۶-۳ مکانیسم های مقاومت به تنش خشکی    ۱۴
۲-۶-۳-۱ تنش خشکی و مراحل مختلف رشد گیاه    ۱۶
۲-۶-۳-۱-۱تنش خشکی در مرحله ی جوانه زنی    ۱۶
۲-۶-۳-۱-۲ تنش خشکی در مرحله رشد رویشی    ۱۷
۲-۶-۳-۱-۳ تنش خشکی در مرحله رشد زایشی    ۱۸
۲-۷ تأثیر تنش خشکی بر گیاهان    ۱۹
۲-۸ تعریف سالیسیلیک اسید    ۲۱
۲-۸-۱سالیسیلیک اسید بعنوان تنظیم کننده    ۲۱
۲-۸-۳ نقش سالیسیلیک اسید در تنش    ۲۲
۲-۸-۴ نقش سالیسیلیک اسید در فیزیولوژی و تغییرات گیاهی    ۲۲
۲-۸-۵ بررسی تأثیر سالیسیلیک اسید بر خصوصیات رشدی گیاهان    ۲۳
۲-۹ – بررسی تأثیر باکتریهای محرک رشد بر خصوصیات رشدی گیاهان    ۲۵
۲-۱۰ – تأثیر ازتوباکتر بر عملکرد و اجزاء عملکرد گیاهان زراعی    ۲۶
۲-۱۱ – تاثیر سودوموناس بر عملکرد و اجزاء عملکرد گیاهان زراعی    ۲۸
۲-۱۱- اثرات توأم باکتریهای محرک رشد بر عملکرد و اجزاء عملکرد گیاهان زراعی    ۲۹
منابع    ۳۱

منابع

کوچکی، ع. و م. بنایان اول. ۱۳۷۲٫ زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۳۶ صفحه.

کهن­مو، م. ا. و د. مظاهری. ۱۳۷۷٫ اثر فواصل آبیاری و شیوه توزیع کود نیتروژن بر عملکرد و پروتئین سورگوم علوفه­ای. پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات، ۹- ۱۳ شهریور ۱۳۷۷، کرج.

کوچکی، ع و بنایان اول، م. ۱۳۷۳٫ زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه فردوسی، مشهد.ایران.

کوچکی، ع.۱۳۷۲٫ زراعت در مناطق خشک. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه فردوسی، مشهد.ایران.

باقری، ع، نظامی، الف، گنجعلی، ع و پارسا، م. ۱۳۷۶٫ زراعت و اصلاح نخود (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی، مشهد.ایران.

اصغر زاده، ا. ۱۳۷۵٫ بررسی پتانسیل تثبیت ازت در همزیستی سویه های بومی ریزوبیوم با دو رقم اصلی نخود. دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران. اصولی، ن.، و طالشی. ک. ۱۳۹۰٫ ارزیابی اثر کود سوپر فسفات تریپل بر روی خصوصیات زراعی ارقام مختلف ماش(Mungbean) در شهرستان خرم آباد. اولین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد-آبان ۱۳۹۰٫

مجنون حسینی، ن. ۱۳۸۷٫ زراعت و تولید حبوبات. چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه تهران.

مجنون حسینی، ن. ۱۳۷۲٫ حبوبات در ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.ایران.

پور نجف، م. ۱۳۸۵٫ بررسی تأثیر آبیاری تکمیلی و سطوح کود نیتروژنه و تلقیح با باکتری ریزوبیوم بر عملکرد و کیفیت دو رقم نخود  در شرایط دیم. پایان نامه کارشناسی ارشد خاکشناسی. دانشگاه زنجان.

مومنی، س. ۱۳۹۰٫ تأثیر پرایمینگ بذر با اسید سالسیلیک و پلی اتیلن گلایکول به همراه محلول پاشی گیاه با اسید سالسیلیک بر مقاومت به خشکی ذرت . (Zea mays L.) پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم و تکنولوژی بذر. دانشگاه بیرجند.

سرمدنیا، غ. ۱۳۷۲٫ اهمیت تنش های محیطی در زراعت. مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتاتایران. دانشکده کشاورزی کرج.

سرمدنیا، ع  و کوچکی،  ع.۱۳۷۳٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه فردوسی، مشهد.ایران.

کاظمی، ش.، گالشی، س.، قنبری، ا،. و غ. کیانوش. ۱۳۸۴٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت و تلقیح بذر با باکتری بر عملکرد و اجزاء عملکرد دو رقم سویا. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، سال ۱۲، شماره ۴٫

 ۲-۱ تاریخچه

نخود در دنیا به اسامی مختلفی شناخته شده است در چندین ایالت هند به Chana خوانده می‌شود. در انگلستان به نام‌های Bengal gram و  Chick pea و در آمریکا به Garbanzo یاGarbanzo bean معروف است. در ایران نام‌های نخود زراعی، نخود سفید، نخود ایرانی و یا نخود به آن اطلاق می‌شود (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۷۳). به احتمال زیاد نخود از نواحی جنوب شرقی ترکیه و مناطق مجاور آن در سوریه منشأ گرفته است. در این منطقه سه گونه وحشی یکساله از جنس Cicer یافت شده است که ارتباط زیادی با نخود زراعی دارند. یکی از این گونه Cicer reticulatum است که می توان آن را به عنوان جد نخود یا گونه‌ای که با نخود دارای جد مشترکی‌بوده است در نظر گرفت (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

۲ـ۲ اهمیت اقتصادی نخود

طبق آمار سازمان خواربار و کشاورزی (F.A.O) نخود در مقایسه با گندم از عملکرد کمتری برخوردار است ولی با وجود این ۲/۱ درصد سطح زیر کشت جهانی و ۳ درصد از تولید جهانی را بخود اختصاص داده است و ۱۵ درصد از سطح زیر کشت جهانی و ۱۳ درصد از تولیدات جهانی کل حبوبات را بخود اختصاص داده است. در کشور نیز حبوبات با ۱۰۱۵۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت، ۸۹/۹ درصد از اراضی زیر کشت را دارا بوده و در این میان نخود ۵۷/۶۳ درصد سطح زیر کشت حبوبات را به خود اختصاص داده است. از کل تولید حبوبات در کشور نخود با ۱۶/۴۳ درصد تولید در این گروه محصولات در رتبه اول قرار گرفته است (اصغرزاده، ۱۳۷۵). از لحاظ تغذیه‌ای نیز نخود یک منبع پروتئینی ارزشمند در بسیاری از نقاط شناخته شده است. گروه مشاوره پروتیئنی آمریکا در سال ۱۹۷۳ طرح‌های اصلاح حبوبات را در زمره تحقیقات حیاتی و مهم معرفی کرده است. برطرف کردن نقص پروتیئنی غلات از طریق افزودن پروتئین حبوبات، یکی از بهترین راه حل‌های رفع کمبود پروتئین و کالری در کشورهای در حال توسعه است. مقدار پروتئین نخود حدود ۷/۲۰% است و کیفیت تغذیه‌ای نخود به مقدار پروتئین و اسیدهای آمینه سازنده و قابلیت هضم آن بستگی دارد. علاوه بر موارد تغذیه‌ای نخود، حاصلخیزی ناشی از تشکیل گره و تثبیت نیتروژن مولکولی و ذخیره سازی آن در خاک برای محصول سال بعد بسیار حایز اهمیت می‌باشد (باقری و همکاران، ۱۳۷۶). حدود ۹۲% از سطح زیر کشت و ۸۹% از تولید جهانی متعلق به کشورهای مناطق گرمسیری نیمه خشک می‌باشد. قاره آسیا با ۱۳ کشور تولید کننده نخود از نظر سطح زیر کشت ۹۲% و از نظر تولید ۸۹% از سطح زیر کشت و تولید نخود در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. آفریقا تقریباً به ترتیب ۴ و ۵ درصد از سطح زیر کشت و تولید نخود در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

۲-۳  مشخصات گیاهشناسی نخود

نخود از خانواده لگومینوزه (بقولات) و از جنس سیسر می‌باشد که در رده بندی جزء گیاهان جنین‌دار و زیر شاخه پیدازادان قرار می‌گیرند. در تقسیم بندی دقیق‌تر آن ها در رده نهاندانگان طبقه دولپه‌ای­ها، زیر طبقه جدا گلبرگ‌ها، راسته لگومینالز یا روزالز، تیره بقولات و زیر تیره پروانه آسایان قرار دارند (واندرمیزن، ۱۹۸۷).

نخود ممکن است از پائین، یا وسط ساقه اصلی شاخه بدهد. البته ارقامی که از پایه شاخه ‌می‌دهند، پر محصول­ترند. ریشه نخود بسیار قوی است و بخوبی در خاک گسترش می‌یابد. برگ­های نخود مرکب فرد و داری ۱۱ـ ۹ جفت یا بیشتر برگچه بیضی شکل نوکدار با حاشیه مضرس است که معمولاً برگچه‌ها دو به دو مقابل یکدیگر قرار دارند. گل ها منفرد و در انتهای شاخه‌های نازک بر روی دمگل نسبتاً بلندی قرار گرفته‌اند. رنگ گلها سفید، آبی و یا بنفش کم رنگ است. نخود گیاهی خود گشن است. ولی دگر گشنی نیز بوسیله زنبور مشاهده شده است. عمل خودگشنی ۱ تا ۲ روز قبل از باز شدن گل ها انجام می‌گیرد. میوه نخود بشکل نیام (غلاف) می‌باشد، در وسط پهن و در طرفین باریک بوده و از کرکهای بسیار ریزی پوشیده شده است. که محتوی یک یا دو دانه بذر نخود می‌باشند. هر بوته نخود ممکن است بطور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ عدد نیام تولید کند. دانه در ارقام مختلف نخود به رنگ­های سفید، کرم، سیاه، قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز، سفید مایل به زرد دیده می‌شود. سطح دانه در بعضی از ارقام صاف و در بعضی دیگر چروکیده است. وزن یک صد دانه آن بین ۴۰ ـ ۹ گرم متغیر بوده و هر قدر رنگ بذر روشنتر باشد، وزن آن بیشتر خواهد بود (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

از نظر اندازه، دانه نخود در ایران به ترتیب زیر طبقه‌بندی می‌شود:

نخود دانه درشت دارای وزن یکصد دانه ۳۴ گرم، نخود دانه متوسط دارای وزن یکصد دانه ۲۷ گرم، نخود دانه کوچک دارای وزن صد دانه ۲۰ گرم، نخود خیلی دانه کوچک دارای وزن صد دانه ۹ گرمی است.

نخود براساس اندازه بذر به دو گروه تقسیم می‌شود. یکی ماکروکارپا و دیگری میکروکارپا. ماکروکارپا بنام کابلی و میکرو کارپا بنام دسی نیز خوانده می‌شود. در نخود کابلی وزن صد دانه بیشتر از ۲۵ گرم است. گلها سفید رنگ می‌باشد. و نخود کابلی را معمولاً در بهار می‌کارند.

نخود دسی، بذر کوچک با شکل نامنظم و رنگ های مختلف دارد. معمولاً در هر غلاف آن ۲ تا ۳ بذر وجود دارد. و ارتفاع گیاه کوتاه و حاوی آنتوسیانین است. گل ها به رنگ ارغوانی بوده و نخود دسی را معمولاً در پاییز می‌کارند (باقری و همکاران، ۱۳۷۶). بطور کلی مراحل مختلف رشد و نمو گیاه، شامل جوانه زدن، رشد گیاهچه، تشکیل گل و غلاف و رسیدن دانه می‌باشد. مدت زمان هر یک از این مراحل نسبت به رقم، طول مدت روز، درجه حرارت و رطوبت قابل دسترس فرق می‌کند. در نخود توسعه رشد رویشی در زمان گلدهی و تشکیل غلاف، ادامه می‌یابد. بنابراین یک رقابت بین قسمت های رویشی و مراکز زایشی گیاه وجود دارد. در ایران نخود سفید، بیشتر متعلق به گروه کابلی و نخود سیاه، متعلق به گروه دسی است.

ارقام اصلاح شده نخود در ایران که تاکنون معرفی شده‌اند، عبارتند از نخود جم، کوروش، البرز (در گروه کابلی) و ارقام دانه سیاه کاکا و دانه قهوه‌ای پیروز (در گروه دسی) می‌باشند (مجنون حسینی، ۱۳۷۲).

۲-۴  مورفولوژی نخود

از لحاظ شناخت ظاهری، گیاه نخود دارای اندامهای رویشی و زایشی با خصوصیات زیر می‌باشد.

۲-۴-۱ریشه

ریشه‌های قوی و عمیق این گیاه به عنوان اندامهای ذخیره‌ای برای گیاه محسوب می‌شود. اگر چه نخود گیاهی یک ساله است، اما از این اندام ذخیره‌ای برای رشد خود در فصل خشک استفاده می‌کند. یک ریشه بالغ، بافت محیطی خود را از ایپدرم تا آندودرم از دست می‌دهد. لایه چوب پنبه‌ای و پوست ثانویه جایگزین آن می‌شود. فعالیت کامبیوم تغییرات اساسی را بوجود می‌آورد. شعاع‌های آوندی اولیه از شعاع‌های آوندهای چوبی منشاء می‌گیرند و اشعه‌های ثانویه آوندی کوتاهتر و باریکتر از شعاع‌های اولیه و از چوب ثانویه منشاء می‌گیرند. اهمیت استوانه مرکزی در این مرحله، از مرحله گیاهچه‌ای بیشتراست. این عضو فاکتور اصلی و موثر در ضخامت ریشه و محتویات استروئیدی احاطه شده است. ولی مقدار زیادی اسکلرانشیم، عامل تولید ریشه‌های قوی می‌باشد. در مقایسه با مرحله گیاهچه‌ای، بخش مرکزی استوانه مرکزی ریشه تقریباً بدون تغییر است. وجود چهار شعاع آوند چوبی و حفره مرکزی تنها تفاوت موجود در جذب، بوسیله آوندهای آبکشی است. ریشه‌ها، گره‌های ریزوبیومی را بوجود می‌آورند (باقری و همکاران، ۱۳۷۶). بر طبق اظهارات Corby در سال ۱۹۸۱  دارای انشعاباتی از نوع Crotalorioid و انشعابات پهن جانبی و گاهی مواقع به شکل یک بادبزن مانند است. ریشه بخوبی منشعب می‌شود و تا عمق ۱ الی ۲ متری خاک نفوذ می‌کند (پورنجف، ۱۳۸۵).

ریشه نخود عمودی، قوی و پرپشت بوده و دارای ریشه‌های فرعی متعدد می‌باشد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲). عمق نفوذ ریشه اصلی از ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر متغیر بوده و دارای ۴ ردیف ریشه جانبی می‌باشد (پورنجف، ۱۳۸۵). موقعی که ناحیه سطحی خاک خشک است توسعه ریشه در آن ناحیه کم است. با وجود این ریشه توسعه خود را تا لایه‌های عمیق‌تر خاک تا ۱۲۰ سانتی‌متر ادامه می‌دهد (سکسنا، ۱۹۷۹). سیستم ریشه‌ای نخود در کشت دیم در مقایسه با کشت آبی گسترده‌تر است و به عمق بیشتری از خاک نفوذ می‌کند. همچنین سیستم ریشه‌ای تیپ کابلی وسیع‌تر از تیپ دسی است (باهل، ۱۹۸۸).

بر روی ریشه نخود همانند سایر لگوم‌ها گره‌های تثبیت کننده نیتروژن وجود دارد و گیاه نخود با باکتری Rhizobium Legominosarum همزیستی داشته و این نژاد بر روی ریشه‌های نخود تولید گره می­کند.  گره‌ها بر روی ریشه‌های اصلی تشکیل می‌شوند از طرفی گره‌هایی که بعداً تشکیل می‌شوند روی ریشه‌های جانبی قرار می‌گیرند (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۷۳).

۲-۴-۲ ساقه

ساقه نخود گرد و دارای شاخه‌های چهار گوش و راست بوده و کلیه اندام‌های آن از کرک پوشیده شده است و مایع چسبناکی از آن تراوش می‌شود که اسید مالیک و اسید اگزالیک زیادی دارد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲).

سه نوع ساقه را می‌توان تعریف کرد:

۱ـ شاخه‌های اولیه که از سطح زمین شروع می‌شود و از جوانه‌های اولیه اندام­های هوایی و شاخه‌های جانبی گیاهچه منشأ می‌گیرند و همچنین ساقه‌های قوی توسط پائین‌ترین گره‌ها تولید می‌شود. شاخه‌های اولیه ضخیم، قوی و چوبی هستند و به طور کلی استقامت گیاه به میزان قابل توجهی به وجود این شاخه‌ها بستگی دارد.

۲ـ شاخه‌های ثانویه به وسیله جوانه‌هایی که روی شاخه‌های اولیه قرار گرفته‌اند تولید می‌شوند و نسبت به شاخه‌های اولیه ضعیف­تر هستند.

۳ـ شاخه‌های ثالثیه مسلماً از جوانه‌های واقع بر روی شاخه‌های ثانویه تولید می‌شوند و نسبتاً برگی شکل و از نقطه نظر عملکرد خیلی مهم نیستند (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

تعداد شاخه‌های اصلی از ۱ تا ۸ عدد در نوسان می‌باشند. تعداد شاخه‌های ثانوی که از جوانه‌های موجود بر روی شاخه‌های اولیه تولید می‌شوند ۵ تا ۷ عدد می‌باشد. تعداد گره‌های اولیه که دارای شاخه‌های ثانویه می‌باشند، نیز بسیار متغیر و ۲ الی ۱۲ عدد می‌باشند (واندر میزن، ۱۹۸۷).

از نخود معمولاً از هر گره یک گل تولید شده و تبدیل به نیام می‌شود. نیام‌ها اکثراً بر روی شاخه‌های اولیه و ثانویه قرار دارند (کاناچوپرا، ۱۹۹۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق فرآوری و تولید سبزیجات تازه آماده مصرف و تاثیر اسانس گیاهی و سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم بر ویژگی های کیفی محصولات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.