تحقیق گیاه شناسی بابونه و اثر تنش خشکی بر عملکرد گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی بابونه و اثر تنش خشکی بر عملکرد گیاه دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- گیاه‌شناسی بابونه    ۵
۱-۲- منشأ گیاهی بابونه    ۷
۱-۳- مراحل رشد و نمو:    ۸
۱-۴- موارد مصرف و خصوصیات دارویی بابونه:    ۹
۱-۵- مراحل کاشت بابونه:    ۱۱
۱-۶- برداشت بابونه:    ۱۱
۱-۷- خشک کردن و جمع‌آوری بذر بابونه:    ۱۲
۱-۸- کودهای شیمیایی:    ۱۲
مقدمه    ۱۴
۲-۱- تنش و تعاریف آن    ۱۶
۲-۲- اهمیت مطالعه تنش‌های گیاهی از نظر موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی    ۱۶
۲-۳- خشکی و وضعیت جهانی آن    ۱۷
۲-۴- انواع خشکی    ۱۸
۲-۵- اثر تنش کمبود آب در مراحل مختلف رشد    ۱۹
۲-۶- اثر تنش خشکی بر جوانه زنی و رشد گیاهچه    ۲۰
۲-۷- اثر تنش خشکی بر عملکرد و اجزای آن    ۲۰
۲-۸- اثر تنش خشکی  بر توسعه ریشه‌ها    ۲۱
۲-۹- مکانیسمهای سازگاری گیاهان به خشکی    ۲۱
۲-۹-۱- مقاومت به خشکی    ۲۲
۲-۹-۲- گریز از خشکی    ۲۲
۲-۹-۳- تحمل خشکی    ۲۲
۲-۹-۴- اجتناب از خشکی    ۲۳
۲-۹-۵- بهبود از خشکی    ۲۳
۲-۱۰- چگونگی مقابله گیاهان با تنش خشکی در مزرعه    ۲۴
۲-۱۰-۱- حفظ موازنه صحیح آبی:    ۲۴
۲-۱۰-۲- بسته شدن روزنه , ذخیره اقتصادی آب برای آسمیلاسیون کربن    ۲۵
۲-۱۱- مکانیسم‎های اجتناب    ۲-۱۱-۱- سیستم ریشه‎ای توسعه یافته    ۲۵
۲-۱۱-۲- هدایت روزنه    ۲۶
۲-۱۱-۳- اندازه و فراوانی روزنه‎ها    ۲۶
۲-۱۱-۴- تجمع آبسیزیک اسید    ۲۷
۲-۱۱-۵- ضخامت کوتیکول و قشر مومی روی برگ    ۲۸
۲-۱۲- مکانیسم‎های تحمل به خشکی    ۲۸
۲-۱۲-۱- تنظیم فشار اسمزی    ۲۸
۲-۱۲-۲- تجمع پرولین    ۲۹
۲-۱۲-۳- جابجایی مواد پرورده    ۳۰
۲-۱۳- انتخاب برای مقاومت به خشکی    ۳۰
۲-۱۴- نقش نیتروژن در گیاهان    ۳۶
منابع    ۴۴

منابع

زمان، س. ۱۳۷۰، گیاهان دارویی، روش‌های کشت، برداشت و شرح مصور رنگی ۲۵۶ گیاه، انتشارات ققنوس، ۳۶۷ صفحه.

امید بیگی، ر. ۱۳۷۹، «تولید و فرآوری گیاهان دارویی»، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، ج (۳): ص ۲۶۵-۲۴۹٫

امید بیگی، ر، رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی، جلد سوم، انتشارات

امیدبیگی، ر. ۱۳۷۴٫ رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. ج ۱٫ انتشارات فکر روز، تهران.

امید­بیگی، ر. ۱۳۷۹٫ رهیافت­های تولید و فرآوری گیاهان دارویی، جلد انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، ۳۹۷ ص.

امیدبیگی، ر. ۱۳۸۷، «زراعت گیاهان دارویی»، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.

امیدبیگی، ر.م، طباطبایی. ت، اکبری. ۱۳۷۹، اثر مقادیر مختلف فسفر و آبیاری بر باروری (رشد، عملکرد دانه، مواد مؤثر) کتان روغنی، مجله علوم کشاورزی ایران. جلد (۳۲) شماره ۱: ص ۶۴-۵۳٫

خواجه پور، م ر. ۱۳۷۹، زراعت عمومی. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه صنعتی اصفهان، ۴۲۵ صفحه.

خواجه پور، م. اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. ص ۱۸۲ تا ۲۰۰٫

پناهی کردلاغری، خ. تغذیه گیاهان زراعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج. ص ۲۱ تا ۲۴

پناهی، خ. (۱۳۸۸). تغذیه گیاهان زراعی. انتشارات سعدی کازرون. صفحه ۹-۱۰-۱۱٫

سرمدنیا، ع؛ و ع. کوچکی. ۱۳۷۷ ، فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه)، انتشارات جهاد دانشگاهی، مشهد.

سرمدنیا، غ. ح؛ و ع. کوچکی. (۱۳۷۶). جنبه‌های فیزیولوژی زراعت دیم (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. صفحه

سرمدنیا، غ.۱۳۷۲٫ اهمیت تنش‌های محیطی در زراعت. مجموعه مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نبات ایران، کرج.

سرمدنیا، غ.۱۳۷۴٫ اهمیت تنش‌های محیطی در زراعت. مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. ص ۱۶۹- ۱۵۷

 ۱-۱- گیاه‌شناسی بابونه

گیاه بابونه با نام علمی Matricaria chamomilla به زبان انگلیسی – و German chamomilla, Common chamomile, نامیده می‌شود.

آن چه در زبان فارسی به نام بابونه خوانده می‌شود عملاً شامل ۳ جنس گیاهی شامل Matricaria sp, chrysanthemum sp , Anthemis sp  می‌باشد که هر جنس خود دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. که از جمله آن می‌توان به (A.nobilis (syn): chamamelum nobiliel) اشاره کرد که در فارسی بابونه رومی، بابونه گاوی یا بابونه چشم گاوی نیز خوانده می‌شود.

گونه M.awea که در فارسی به بابونه گاوی و بابونه اروپای و در انگلیسی Golden cotula خوانده می‌شود، گیاهی علفی یک ساله با ساقه‌های افراشته پر شاخه و برگ است. برگ‌ها بدون دم برگ و متناوب هستند، غنچه‌های آن به‌طور مجزا در رأس ساقه و شاخه‌ها ظاهر می‌شوند (زمان، ۱۳۷۰).

رنگ آن‌ها سبز متمایل به زرد بوده و دارای گرزی مخروطی شکل تو خالی بدون گل‌های کناری و گرد می‌باشد. میوه آن فندقه و تمام گیاه معطر است. موطن اصلی این گیاه آمریکای شمالی و شرق آسیاست. این گیاه می‌تواند در مناطق سردسیری که بابونه معمولی قادر به روئیدن نیست جایگزین خوبی باشد گل‌ها دارای اسانس روغنی ( که مقدار آن کمتر از بابونه واقعی است) تانن­ها، گلوگوزیدها و یک شیره تلخ هستند (زمان ۱۳۷۰) (هانگریو دریپارگ ۱۹۷۹[۱]).

گونه دیگری به نام (syn:M.recutita)(M.chamomilla) که در زبان فارسی به بابونه آلمانی و در زبان آلمانی به نام کامیل و درلاتین به نام فلوس کامومیل و گلاریس معروف است.

بابونه آلمانی گیاهی علفی و یک ساله است. ریشه‌این گیاه مخروطی شکل مستقیم و قوی و کم و بیش سطحی می‌باشد. که پس از کاشت سریع و تقریباً در هر شرایطی استقرار می‌یابد؛ و در اواخر رشد از انشعابات فراوان برخوردار شده است و در لایه‌های سطحی خاک تولید ریشه‌های ظریف، افقی و جانبی می‌نماید (امید بیگی ۱۳۷۹). بابونه نیز مانند بسیاری دیگر از گیاهان تیره مرکبه ابتدا یک مرحله غنچه‌ای (روزت) را می‌گذراند در دوره روزت برگ‌های کوچک در نزدیکی سطح خاک و به حالت خوابیده دیده می‌شود؛ و گیاه به صورت پهن روی زمین قرار می‌گیرد ( جمشیدی ۱۳۷۹).

بابونه گیاهی یک ساله و ایستاده با ریشه‌ای مخروطی شکل، مستقیم، الیافی و قوی کم و بیش سطحی است (امید بیگی ۱۳۸۷). ساقه اصلی بابونه استوانه‌ای شکل، علفی، راست، بدون کرک و صاف می‌باشد. ساقه‌های بابونه دارای شیارهای ظریف و طولی می‌باشد ارتفاع ساقه متفاوت و به عوامل ژنتیکی و شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد؛ و بین ۵۰ تا ۸۰ cm متفاوت است. برگ‌ها، متقسم، باریک، کشیده نیزه‌ای شکل، صاف و فاقد کرک به رنگ سبز روشن فاقد دمبرگ و به صورت متناوب نسبت به یکدیگر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌ها در انتهای ساقه اصلی و فرعی ظاهر می‌شوند امید بیگی (۱۳۸۷).

گل آذین به صورت طبق، مانند سایر گل‌های گیاهان تیره کاسنی دارای دو نوع گلچه زبانه‌ای و لوله‌ای می‌باشد. گلچه­های زبانه‌ای سفید رنگ و تعداد آن‌ها متفاوت است و بین ۱۲ تا ۱۸ عدد می‌باشد. گلچه های لوله‌ای زرد رنگ و دو جنسی بوده که پس از باز شدن استوانه‌ای شکل می‌شوند و در انتهای ساقه قرار دارند (امید بیگی ۱۳۸۷ و دوازده امامی و مجنون حسینی ۱۳۸۷). قسمت میانی گل که مجموعه‌ای از گلچه­های زرد رنگ لوله‌ای می‌باشد توسط ۱۰ تا ۲۰ عدد گلچه های زبانه‌ای سفید رنگ احاطه شده است ( قنواتی ۱۳۸۵ و فوستر ۱۹۹۱).

بخش میانی گل در ابتدای رویش نیمه کروی بوده که با نمو کامل گل‌ها و باز شدن گلچه های لوله‌ای کم و بیش مخروطی شکل حالت کله قندی می‌گیرد و گلبرگ‌ها به سمت پایین قرا می‌گیرد ( اسکات[۲] ۲۰۰۱ و توکلی، همکاران ۱۳۷۰) (امید بیگی ۱۳۷۴). گل‌های بابونه دارای قطر متفاوتی بوده که بستگی به جنس و گونه گیاهی و عوامل محیطی دارد: در شرایطی که گل‌ها کاملاً باز هستند ۲۰-۱۰ میلی‌متر قطر دارند گل‌های بعضی از جنس آنتیس، شباهت زیادی به گل‌های بابونه دارد. قسمت میانی این گل‌ها قبل و بعد از باز شدن به صورت نیمه کروی و مخروطی شکل نمی­گردنند که بدین ترتیب از گل‌های بابونه آلمانی و بابونه مجاز قابل تشخیص می‌باشد. قنواتی (۱۳۸۵) (رز ۱۹۹۲).[۳]

میوه بابونه فندقه و به طول ۱ تا ۵/۱ میلی‌متر خاکستری رنگ یا زرد روشن می‌باشد، میوه از دو قسمت تشکیل شده است. یکی شامل دانه که همان بذر می‌باشد و ۲۰ تا ۲۵ درصد میوه را تشکیل می‌دهد. میوه‌ها به‌طور یکنواخت رسیده و در این حالت قسمت فوقانی گل مخروطی شکل و دندانه‌دار می‌شوند. میوه‌ها از قسمت پایین شروع به رسیدن می‌کنند و به تدریج به طرف بالا کامل‌تر می‌شوند (امید بیگی ۱۳۷۹ و فوستر ۱۹۹۱). بذرهای بابونه بین ۲ تا ۳ سال از قدرت رویش مناسب برخوردارند و چنان چه بذرهای این گیاه در شرایط مناسب انبارداری شود ۱ تا ۱۵ سال قدرت رویش خود را حفظ می‌کند (صمصام شریعت ۱۳۷۴، سینگ و همکاران[۴] ۱۳۸۲).

۱-۲- منشأ گیاهی بابونه

این گیاه بومی جنوب شرق اروپا و آسیای غربی (منطقه و مدیترانه) می‌باشد. که در مزارع و زمین بایر به صورت خودرو یافت می‌شود اما امروزه در سرتاسر اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا بومی شده است. دامنه گسترده‌این گیاه در کشورهای بلژیک، انگلیس، شیلی، فرانسه، مجارستان، لهستان، عراق، مکزیک، پرو، ترکیه، ونزوئلا، ایران، آلمان و … می‌باشد. کشورهای عمده تولید کننده بابونه در سطح تجاری شامل بلغارستان، اوکراین، شمال قفقاز تا جنوب سیبری، آسیا، شمال و جنوب آمریکا، کوبا، برزیل، نیوزلند، جمهوری چک و اسلواکی می‌باشد (جمشیدی ۱۳۷۹، قنواتی ۱۳۸۵، داک ۱۹۸۲).[۵]

۱-۳- مراحل رشد و نمو:

رشد و نمو در گیاه فرآیندی تجدیدی و پی در پی بوده که با جوانه زدن آغاز تا بلوغ و رسیدن بذر گیاه ادامه خواهد داشت.

طول هر یک از مراحل رشد و زمان وقوع هر کدام توسط عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مثل مواد غذایی، رطوبت خاک، درجه حرارت، طول روز، تراکم و … تعیین می‌شود (امید بیگی ۱۳۷۴). طول دوره رویشی و زایشی گیاه تعیین کننده عملکرد بیولوژیکی و اقتصادی آن‌ها بوده است. و اطلاع از زمان و طول مراحل رشد و نمو راهنمای خوبی جهت تأمین و شرایط مطلوب برای گیاه می‌باشد که در نهایت افزایش عملکرد محصول را در پی خواهد داشت. بنابراین مطالعه مراحل نمو در بسیاری از موارد برای مشخص کردن مراحل بحرانی و حساس چرخش رشد و نموی گیاهی و عوامل محیطی می‌باشد (سرمدنیا و کوچکی، ۱۳۷۷، صالح ۱۹۷۲).[۶] درجه حرارت هوا علاوه بر این که نقش به سزایی در وقوع مراحل نمو دارد شاخص ثابت و پایداری است، که استفاده از آن به صورت واحد حرارتی با درجه روز رشد یا واحد گرمایی برای تخمین دوره رشد و نمو محصولات توصیه شده است. مراحل رشد و نمو بابونه شامل سبز شدن، روزت، طویل شدن ساقه، پنجه دهی، تشکیل ساقه‌های فرعی، غنچه دهی، گل دهی و رسیدگی بذر می‌باشد.

امید بیگی مراحل نمو را شامل سبز شدن، روزت با تشکیل برگ‌های طوقه‌ای ساقه دهی و طویل شدن آن، تشکیل ساقه‌های فرعی و گل دهی و رسیدگی معرفی کرده است.

سبز شدن گیاهچه های کوچک بابونه تابع درجه حرارت خاک، رطوبت موجود در دسترس بذر و میزان نرمی خاک در لایه‌های خاک می‌باشد. طبق مطالعات انجام شده دمای خاک در سرعت جوانه زنی مؤثر می‌باشد و در کشت‌های تأخیری پائیزی به دلیل دمای پایین هوا و خاک تعداد روز لازم برای جوانه زنی و سبز شدن افزایش می‌یابد (قنواتی ۱۳۸۵، خواجه پور ۱۳۷۹).

طول مرحله روزت در بابونه به گونه گیاهی، طول روز و درجه حرارت بستگی دارد. در درجه حرارت ثابت با افزایش طول روز مدت زمان لازم برای خارج شدن از مرحله روزت و وارد شدن به مرحله ساقه دهی کاهش می‌یابد و با طول روز ثابت با افزایش دما، این مدت ذکر شده کاهش می‌یابد (سالامون[۷] ۱۹۹۰ و اسچیلچر [۸]۱۹۸۷).

۱-۴- موارد مصرف و خصوصیات دارویی بابونه:

ماده مؤثره گیاهان دارویی وابسته به تیره مرکبیان یا (Asteraceae = compositeae) در صنایع دارویی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. این مواد شامل اسانس ها، روغن‌ها، مواد تلخ، مواد موسیلاژی، گلیکوزیدها، آلکالوئیدها، اسیدهای سیلیسیلیک و غیره می‌باشد.

عصاره گیاه بابونه دارای ترکیبات ارزشمندی چون ازولن، کامازولین، آلفابسیابلون اکسید A  و B ، سینئول و ماریکارین می‌باشد. (برنارت[۹]، ۱۹۸۶)

از جمله مصارف خارجی آن، مصرف به صورت پماد، بخور، غرغره کردن و حمام بابونه اشاره کرد. از جمله مصرف داخلی می‌توان به مصرف چای و جوشانده، قرص و کپسول و شربت اشاره کرد (امید بیگی ۱۳۷۹).

بابونه دارای اثرات ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ می‌باشد و علاوه بر رفع التهاب از ایجاد عفونت‌های ثانویه که عامل گسترش ضایعات و تأخیر در بهبود آن‌ها می‌باشد جلوگیری نمود و باعث تسریع روند بهبود عارضه می‌گردند (سمنانی و همکاران ۱۳۸۱).

بابونه گیاهی است که در صنایع دارویی کاربرد زیادی دارد و می‌توان به فعالیت‌های ضد قارچی و باکتری‌کشی به ویژه علیه باکتری گرم مثبت و گونه‌ای از قارچ که در انسان ایجاد عفونت می‌کند اشاره کرد (مدنی و همکاران (۱۳۸۴).

کرم بابونه امروزه نیز به‌طور گسترده‌ای در مصارف پزشکی برای ورم‌های پوستی کودکان و همچنین به عنوان درمان کننده‌های قوی برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزوما و انواع خرابی‌های موجود در پوست استفاده می‌گردد (نوال و همکاران[۱۰] ۱۹۹۶ و هاوسن و آمر[۱۱] ۱۹۹۶). کامازولن دارای اثرات درمانی زیادی می‌باشد که از جمله اثرات ضد التهابی، ضد گرفتگی عضلات، ضد میکروبی، تشکیل دهندگی و همچنین اثرات حفاظتی علیه زخم‌های معده و اثنی عشر مانند اثرات ضد باکتریای و ضد قارچی ناشی از آلفا بیزا بولولی است. آلفا بیزابولول باعث کاهش تب و کوتاه کردن دوره سوختگی‌های پوستی می‌شود ( قنواتی ۱۳۸۵).

آزولن موجود در ماده مؤثره این گیاه باکتری‌های گروه استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس را از بین برده و از آنفولانزا جلوگیری می‌نماید و یا دوره‌های آن را کوتاه‌تر می‌کند و همچنین آزولن برای اثرات ضد التهاب در پوست کاربرد دارد. بابونه دارای اثرات ضد زکام و ضد سرماخوردگی بوده و مصرف آن باعث تسریع بهبود سرماخوردگی می‌شود (برنات ۱۹۹۳). بابونه دارای روغن‌های فرار بوده و به دلیل داشتن ایندومتاسین و اتیل الکل در بهبود زخم‌ها مؤثرند (قنواتی ۱۳۸۵).

مواد مؤثره دیگری که در روغن‌های فرار بابونه وجود دارد پروآزولن می‌باشد که در اثر تقطیر و تحت حرارت به کامازولن تبدیل می‌گردد و به‌طور قابل ملاحظه‌ای ضد آلرژی بوده و برای درمان آسم و دیگر مشکلات ریه‌ای و تب یونجه کاربرد دارد (قنواتی ۱۳۸۵).

[۱]-Honker and Repkak

[۲] – Scot

[۳]-Rose

[۴] – Sing et al

[۵] -Dock

[۶] -Saleh

[۷] – Salamon

[۸] – Schiller

[۹] -Bernathd

[۱۰] – Novall et al

[۱۱] – Havsen & Amer

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.