تحقیق گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن ، آلومینیم و نشانه های سمیت آلومینیم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن  ، آلومینیم  و نشانه های سمیت آلومینیم  دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:    ۶
گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن    ۶
۱-۱- معرفی گیاه لوبیا قرمز:    ۶
۱-۲- مشخصات کلی تیرهی بقولات(Fabaceae):    ۷
۱-۳- مشخصات گیاه‌شناسی جنس لوبیا(Phaseolus):    ۸
۱-۴- خصوصیات کلی گیاه لوبیا Phaseolus vulgaris L.) (:    ۹
۱-۴-۱- ریشه:    ۱۰
۱-۴-۲- ساقه:    ۱۱
۱-۴-۳- برگ:    ۱۱
۱-۴-۴- گل و گل آذین:    ۱۱
۱-۵- تثبیت نیتروژن:    ۱۲
۱-۶-  اهمیت اقتصادی    ۱۴
۱-۷- رقم    ۱۵
۱-۸- تاریخچه و منشأ گیاهی    ۱۵
۱-۹- سطح زیر کشت و تولید جهانی    ۱۶
۱-۱۰- بیولوژی بذر    ۱۶
۱-۱۱- بیماری های مهم لوبیا    ۱۶
۱-۱۲- آفات گیاه لوبیا    ۱۸
فصل دوم :  آلومینیم  و نشانه های سمیت آلومینیم    ۲۳
۲ -۱- ویژگی های عنصر آلومینیوم:    ۲۳
۲-۲-اثرات الومینیم در خاک:    ۲۳
۲-۳- خاستگاه آلومینیم:    ۲۴
۲-۴- فراوانی الومینیم:    ۲۵
۲-۵- مکانیسم های سمیت آلومینیم:    ۲۵
۲-۶- نشانه های سمیت آلومینیم :    ۲۵
۲-۶-۱- آلومینیم و اثر بر ریشه:    ۲۵
۲-۶-۲-آلومینیوم و اثر بر ساقه :    ۲۸
۲-۶-۳-تاثیر آلومینیوم در تنش اکسیداتیو:    ۲۸
۲-۶-۴- آلومینیوم و دیواره سلولی:    ۳۱
۲-۶-۵- آلومینیوم و غشای سلولی:    ۳۲
۲-۶-۶- آلومینیوم و عدم توازن مواد غذایی:    ۳۳
۲-۶-۷- سمیت آلومینیوم و کلسیم سیتوپلاسمی:    ۳۴
۲-۶-۸- اثرات آلومینیم بر شکل گیری کالوز:    ۳۵
۲-۶-۹- آلومینیوم و اسکلت سلولی ریشه:    ۳۶
۲-۶-۱۰- تاثیر آلومینیم بر DNA هسته:    ۳۷
۲-۶-۱۱- اثرات آلومینیم بر روی مسیرهای انتقال سیگنال:    ۳۸
۲-۶-۱۲- آندوسیتوزو چرخه وزیکول آندوسیتوزی به عنوان هدف اولیه سمیت آلومینیم:    ۳۹
۲-۷-مکانیسم های مقاومت به آلومینیم:    ۴۰
۲-۷-۱- مکانیسم های خارجی:    ۴۰
۲-۷-۱-۱- دفع آلومینیوم:    ۴۰
۲-۷-۱-۲-دفع آلومینیوم از طریق ترشح کربوکسیلات ریشه:    ۴۱
۲-۷-۱-۳-ترکیبات فنولی:    ۴۴
۲-۷-۱-۴-رسوب ریشه ای:    ۴۴
۲-۷-۲- سمیت زدایی آلومینیوم داخلی:    ۴۵
۲-۷-۳- سایر مکانیسم های تحمل آلومینیوم:    ۴۷
منابع و مأخذ    ۴۹

منابع

بنائی، ت.، داودی کیا، م. ع.، راد، ح.، نوری، پ.، ۱۳۷۴، زراعت حبوبات، وزارت کشاورزی معاونت امور زراعت(دفتر غلات و حبوبات).

یادگاری، م.، برزگر، ر.، ۱۳۸۶، زراعت ارگانیک لوبیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.

قهرمان، ا. ۱۳۷۲٫ کروموفیت­های ایران(سیستماتیک گیاهی)، جلد اول و دوم. انتشارات دانشگاه تهران

قهرمان، ا. ۱۳۷۳٫گیاه شناسی پایه، جلد اول و دوم. انتشارات دانشگاه تهران

مجنون حسینی، ن.، ۱۳۸۷، زراعت و تولید حبوبات، انتشارات جهاد داشگاهی تهران.

محمودی، ح.، مهدوی دامغانی، ع.، لیاقتی، ه.، ۱۳۸۷، در آمدی بر کشاورزی ارگانیک، انتشارات جهاد دانشگاهی.

هال، ر.، ۱۳۸۸، بیماری های لوبیا، مترجم رجبی، آ.، مرکز نشر دانشگاهی

باقری، ع و م. پارسا. ۱۳۸۷٫حبوبات ،انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

باقری، ع.،ا. نظامی،و م. پارسا.۱۳۸۵٫ تحلیلی بر راهبردهای تحقیقات حبوبات در ایران:رهیافت­هایی از اولین همایش ملی حبوبات. مجله پژوهش­های زراعی ایران،جلد۴ صفحات ۱-۱۳٫

جدیدی، ح. ر.، ۱۳۸۸، بررسی اثر سرب و سالیسیلیک اسید بر مراحل تکوین تخمک و دانه های گرده لوبیا (Phaseolus vulgaris) رقم اختر، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد.

جعفری، ر، ۱۳۸۲، تاثیر برهم کنش کادمیوم و اسید سالیسیلیک بر روی رشد و برخی پارامترهای فیزیولوژیکی گیاه لوبیا .Phaseolus vulgaris ، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی، دانشگاه تربیت معلم.

حکمت شعار، ح.، ۱۳۷۹، فیزیولوژی گیاهان در شرایط دشوار، انتشارات حریت، دانشگاه تبریز.

صباغ پور، س.، ح.، ۱۳۸۱، چالش ها و راهکارهای افزایش تولید حبوبات دیم در ایران، مجله ی علوم زراعی ایران، جلد ۸، شماره ۲٫

کانونی، ه.، خالد احمدی، م.، ۱۳۷۹، بررسی اثرات تراکم بوته و زمان کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام نخود، ششمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشگاه مازندران(بابلسر).

قربانلی، م. ل.، بخشی خانیکی، م.، افتخار، ه.، (۱۳۸۶)، اثر تنش آلومینیم و تعامل آن با اسید سالیسیلیک روی تولید پرولین و فعالیت پراکسیداز و کاتالاز در ریشه و اندام هوایی گیاه کلزا (Brassica napus L.)، رقم هایولا ۴۰۱، مجله زیست شناسی.

 فصل اول:گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن

۱-۱- معرفی گیاه لوبیا قرمز:

گیاه مورد استفاده در این طرح گیاه لوبیا قرمز، با نام علمی Phaseolus vulgaris L. ازخانواده Fabaceae  می‌باشد.

رده بندی لوبیا بر اساس طبقه بندی کرونکویست:

Kingdom: Plantae-Plants

Subkingdom: Emberyobionta( Tracheobointa )- Vascular Plants

Division: Magnoliophyta- Flowering Plants

Subdivision: Spermatophytina

Class: Magnolipsida- Dicotyledons

Subclass: Rosoideae

Order: Fabales

Family: Fabaceae( Papilionaceae )

Subfamily: Faboideae

Genus: Phaseolus

Species: Phaseolus Vulgaris L.

ارقام لوبیا به تنش خشکی و بارندگی بیش از حد، بسیار حساسند. گل دهی و ابتدای غلاف دهی حساس ترین دوره نمو لوبیا به خشکی است. در محیط های پر نور، بیش ترین میزان فتوسنتز خالص در کانوپی به میزان ۳۵ تا ۴۰ میلی گرم در دسی متر مربع در ساعت با شاخص سطح برگ متوسط برابر ۵/۴ به دست می آید. نفوذ نور در کانوپی بستگی به میزان نور و نحوه قرارگیری و تعداد برگ‌‌ها دارد. هم‌چنین لوبیا به سرما‌زدگی و درجات نزدیک به یخ‌زدگی در هر مرحله از رشد بسیار حساس است. درجه حرارت مطلوب بیش از ۸۰ درصد ارقام لوبیا به طور متوسط ۶/۱۹ تا ۳/۲۳ درجه سانتیگراد می باشد و میزان فتوسنتز برگ در ۲۵ درجه سانتی گراد در زمان گل دهی خصوصاَ در زمان ظهور جوانه گل‌ها، ظهور گل‌ها و توسعه بذر حساسند. در دمای ۱۴ درجه سانتیگراد دانه بندی کاهش می یابد و باروری تخمک بیش‌تر از جوانه زنی گرده کاهش می‌یابد. (یادگاری، ۱۳۸۶)

بهترین خاک ها برای رشد و نمو لوبیا خاک‌های سبک و غنی از مواد آلی است. خاک‌های شنی- رسی که از نفوذ پذیری خوبی برخوردارند برای کشت لوبیا مناسب هستند. خاک‌های با بافت رسی سنگین و بدون زهکشی مناسب کشت لوبیا نیستند. لوبیا نسبت به شوری حساس می باشد، مناسب ترینpH خاک برای گیاه لوبیا۷-۶ می باشد (بنائی و همکاران.، ۱۳۷۴)

۱-۲- مشخصات کلی تیره‌ی بقولات(Fabaceae):

این تیره یکی از متنوع‌ترین تیره های جدا گلبرگ بوده و مشتمل بر ۷۵۰ جنس و ۲۰۰۰۰ گونه است. نباتات آن در اندازه های متفاوتی از ماشک ظریف وحشی مناطق معتدله تا درختان بزرگ گرمسیر یافت می شوند. حدود دو سوم گونه های این تیره در زیر تیره‌ی پروانه آسا تقسیم شده اند، و اعضای این زیر تیره عمدتا علفی و یک ساله هستندو در سراسر دنیا از مناطق گرمسیر تا ارتفاعات سردسیر می رویند. سایر زیر تیره ها: گل ارغوان، عمدتاً از درختان و بوته های زینتی مناطق گرمسیری و زیر تیره‌ی گل ابریشم عمدتاً از درختان و بوته های (بالارونده) مناطق نیمه گرمسیری و زیر تیره‌ی گل ابریشم عمدتاً از درختان و بوته های ( بالارونده) مناطق نیمه خشک گرمسیر و نیمه گرمسیری هستند.

از مشخصات مهم این رسته یا تیره وجود تخمدان آزاد و یک برچه است که پس از رسیدن تشکیل میوه‌ای می دهد که به وسیله‌ی دو شکاف طولی باز می شود. این نوع میوه را لگوم یا نیام گویند. در گیاهان این تیره برگ‌ها مرکب متناوب بوده و دارای بن برگ یا گوشوارک (Stipule) و یک یا چند برگچه‌اند.

گل‌ها معمولاً دو جنس (Hermaphrodite)، نامنظم و بندرت منظم می باشند. تعداد پرچم‌ها ۱۰ عدد که در اغلب گیاهان این تیره ۹ پرچم در قسمت میله به یکدیگر چسبیده اند و ناودانی را تشکیل می دهند و پرچم دهمی که در بالای گل قرار دارد آزاد است(Diadelphus). در بعضی از گیاهان این تیره هر ۱۰ پرچم به یکدیگر چسبیده(Monadelphus) و لوله‌ی کاملی را تشکیل می‌دهند و مادگی را احاطه می کنند(مجنون حسینی، ۱۳۸۳).(شکل ۱-۲).

۱-۳- مشخصات گیاه‌شناسی جنس لوبیا(Phaseolus):

گیاه لوبیا گیاهی است یکساله، علفی گاهی در ساقه چوبی، بالارونده یا کم و بیش ایستاده، دارای ساقه ی باریک و بند بند و زاویه دار که به شکل بوته ای یا خزنده دیده می شود. این گیاه دارای یک ریشه ی اصلی راست و ریشه های فرعی فراوان که بیشتر نزدیک سطح خاک بوجود می آیند، در روی ریشه های کوچک لوبیا غده های قهوه ای رنگ نامنظم، تثبیت کننده ی ازت قرار گرفته است که به صورت یک مجتمع در آمده اند. برگ ها سه برگچه ای و گاهی نیز فقط دارای یک برگچه، برگ های مرکب که هر برگ از سه برگچه تشکیل شده اند با دمبرگ بلندی به طور متناوب روی ساقه آن قرار گرفته اند. در قاعده ی هر برگچه یک گوشوارک یا گوشک وجود دارد، برگ ها پایا و با دوام و شامل خطوط طولی است. برگچه ها از کرک های ریز پوشیده شده، پهن و در انتها به یک راس باریک ختم می شوند. برگ ها دارای رگبرگ منشعب بوده و به اشکال گوناگون در بوته های مختلف مشاهده می شوند به طوری که حتی در یک گونه به شکل های تخم مرغی، نیزه ای،خطی و کامل دیده می شوند. برگ های لوبیا زبر و دارای کرک های خشن و سختی می باشند که در اثر لمس کردن احساس می‌شوند. گل آذین لوبیا به صورت مجتمع در خوشه ها یا منفرد و به طور دسته ای روی گره های محور اصلی همراه با برگک های کوچک و برگک های فرعی ظاهر می شوند، کاسه گل استکانی و در داخل دارای دیسک دراز، شامل ۴ یا ۵ قطعه یا دندانه هایی است که دندانه ی بالایی آن کم و بیش چسبان است، درفش مدور گسترده یا کم و بیش پیچ خورده در قاعده گوشتی یا زائده دار است. بال ها تقریبا مساوی تخم مرغی دراز پهن کم و بیش به ناو چسبیده اند و غالبا همراه آن پیچ می خورند. ناو خطی یا واژ  تخم مرغی منتهی به یک منقار دراز تا شده و غالبا پیچیده و مارپیچی است. پرچم ها دو دسته‌ای (۱+۹) دارای بساک همسان، تخمدان بدون پایه-محتوی تخمک های متغیر، خامه ضخیم و به داخل منقار ناو پیچ خورده و دارای یک خط پوشیده از کرک و منتهی به کلاله ای مورب و یا یک طرفی است. در خوشه ۲ تا ۸ گل در امتداد دمگل خوشه ای قرار دارند و از جوانه های جانبی کنار  برگ ها بوجود می آیند. جام گل لوبیا به رنگ های مختلف از قبیل سفید یا ارغوانی و صورتی مایل به بنفش دیده می شوند. در اغلب انواع لوبیا وقتی که گل آذین ظاهر می گردد رشد بوته متوقف شده در نتیجه رسیدن یکنواخت محصول و برداشت مکانیکی امکان پذیر می گردد(زهزاد، ۱۳۷۴٫، قهرمان، ۱۳۷۳٫، مظفریان، ۱۳۷۳).(شکل ۱-۳ ).

نیام خطی یا داسی شکل فشرده یا تقریبا استوانه ای و در انتها کم و بیش دارای منقاری از بقایای خامه و در حفره ی داخلی و در بین دانه ها واجد پرده نازکی بافت از درونی است. کفه های نیام شکوفا و محتوی تعداد متغییری از دانه های دراز پهن یا کیسه ای شکل متصل به وسط حفره اند. این جنس سه گونه در جنوب شرق ایران دارد که هر سه گونه بومی نواحی بلوچستان هستند( قهرمان، ۱۳۷۲).

نیام یا میوه که پس از انجام عمل تلقیح گل ها به وجود می آید متفاوت بوده و در بعضی از انواع لوبیا موقعی که نیام ها تازه و سبز هستند به صورت گوشتی بوده و سبز و نارس مصرف می شوند. و در برخی دیگر نیام ها لیفی، سخت و غیر قابل خوردن می باشند که از نظر دانه مورد مصرف قرار می گیرند. غلاف های لوبیا پس از رسیدن بوسیله‌ی دو شکاف طولی باز شده (میوه نیام) دانه ها بیرون می ریزند (قهرمان، ۱۳۷۳).

گل لوبیا خودگشن است و بر اثر تلقیح گل میوه آن که به صورت غلاف یا نیام می باشد، به وجود می‌آید. نیام لوبیا بلند، باریک و گاهی ممکن است خمیده باشد. در هر نیام تعداد ۴ تا ۱۲ عدد بذر وجود دارد. نیام نارس لوبیا به صورت سبز مصرف می‌شود و به آن nap beans می گویند. نیام ممکن است نخ دار یا بدون نخ باشد. انواع بدون نخ آن، به خصوص زمانی که به صورت نارس برداشت می شود، بیشتر مورد توجه است و آن را Stringless bean می‌نامند. از نظر طول بوته، لوبیا به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول بالا رونده است و به آنPole beans  ویا Runner beans می‌گویند. طول بوته در انواع بالا رونده ممکن است به ۵/۱ تا ۲ متر برسد. دسته دوم غیر بالارونده و یا کوتاه(Dwarf type) می‌باشد و به آنBush beans  می‌گویند. طول بوته در انواع پا کوتاه از ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر تجاوز نمی کند. انواع بالارونده احتیاج به قیم دارندو دارای دوره‌ی رشد طولانی بوده، از میزان محصول بالایی برخوردار می‌باشند. در حال حاضر بیش از چند صد رقم لوبیا سبز در دنیا کشت می‌شود که آن ها را از نظر عادت رشد، رنگ گل، اندازه‌ی گل، شکل و رنگ دانه تقسیم بندی می‌کنند (قهرمان، ۱۳۷۳).

۱-۴- خصوصیات کلی گیاه لوبیا Phaseolus vulgaris L.) (:

نام علمی: Phaseolus vulgaris L.) (

نام فارسی: لوبیای زراعی، لوبیای معمولی

اسامی انگلیسی:

Bean, Faraz bean, French bean, Kidney bean, Garden bean, Dwarf bean, Hircot bean.

لوبیای معمولی Phaseolus vulgaris L.) ( از قدیم محصول زراعی خوراکی بوده است.شواهد باستان شناختی نشان می‌دهد که این‌گونه در ناحیه آند در آمریکای جنوبی یا به طور مستقل در آمریکای جنوبی و ناحیه‌ی مکزیکی-گواتمالایی در آمریکای مرکزی اهلی شده است(هال، ۱۳۸۸). بعضی دانشمندان نوع خود روی آن را قدیمی‌ترین نوع لوبیا می‌دانند که امروزه در کلیه‌ی مناطق گرمسیر و معتدل کشت می‌شود.

لوبیا گیاهی علفی، یک‌ساله، راست یا پیچنده، بالارونده با ارتفاع  m4- 3/0، برگچه‌ها تخم مرغی یا بیضوی، نوک دار، گل آذین خوشه، گل ها کوچک و سفید رنگ، برگ ها سه برگچه‌ای، نیام صاف و باریک است  ( Bendr وهمکاران، ۲۰۰۱).(شکل ۱-۴).

۱-۴-۱- ریشه:

به‌طور کلی حبوبات دارای یک ریشه ی اصلی هستند که در اطراف آن‌ها ریشه های جانبی و فرعی گسترده شده است از نظر نمو ریشه های فرعی آن‌ها را به سه دسته تقسیم می کنیم:

الف) آنهایی که ریشه ی اصلی رشد کامل کرده و ریشه‌های فرعی نیز به خوبی رشد نمی کنند. مثلاً باقلا.

ب) آن‌هایی که ریشه ی اصلی رشد کامل کرده و ریشه‌های فرعی نیز به خوبی رشد می کنند. مثلاً عدس.

ج) آن‌هایی که ریشه های اصلی و ریشه های فرعی در عمق نسبتاً یکسانی قرار می‌گیرند مثل لوبیا سبز و لوبیا چشم بلبلی و لوبیا علوفه‌ای.

لوبیا دارای یک ریشه‌ی اصلی است که تا عمق یک متری نفوذ می‌کند و چندین ریشه‌ی جانبی دارد که تا عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتری توسعه می یابد. ریشه‌های فرعی گاهی یک تا دو انشعاب به آن‌ها به ضمانت ریشه ی اصلی می‌باشد و با ایجاد زاویه با ریشه‌ی اصلی به وجود می‌آیند و تقریباً در امتداد ریشه در اعماق مختلف به تناسب بافت خاک و میزان رطوبت و مواد غذایی خاک از آن منشعب می شوند، گسترش ریشه در خاک‌های سبک و یا ظرفیت نگهداری کمتر رطوبت گسترش بیشتری دارند.

۱-۴-۲- ساقه:

ساقه‌ی حبوبات نرم و علفی است و به‌ندرت در آن‌ها ساقه‌ی چوبی مشاهده می شود ساقه در باقلا، عدس و نخود چهار گوش است و حالات قرار گرفتن آن‌ها به شکل ایستاده، نیمه روندهو بالا رونده می‌باشد. ساقه‌ی لوبیا باریک، بند بند و زاویه دار است و به حالت بوته‌ای بوته‌ای ایستاده و بوته‌ای خزنده دیده می‌شوند. ارتفاع ساقه در انواع بوته‌ای از ۶۰ سانتیمتر تجاوز نمی کند ولی در انواع رونده که رشدشان نا‌محدود است ممکن است به ۲الی ۳ متر هم برسد و در هنگام گلدهی رشد رویشی آن‌ها متوقف نمی‌شود. در انواع محدودالرشد به هنگام ظاهر شدن خوشه‌ی انتهایی رشد طولی ساقه متوقف می شود و در عوض شاخ و برگ زیادی تولید می کند. ساقه‌ها و شاخه های فرعی که از شاخه‌ی اصلی رشد می‌کنند و این انشعابات از بند‌های پایین ساقه‌ی اصلی به وجود می‌آیند. در بعضی از گونه‌های لوبیا ساقه‌ی اصلی پس از ۱۰ الی ۱۵ رشد به گونه‌ای از طوقه منشعب می‌شود که تشخیص ساقه‌ی اصلی و فرعی از هم مشکل است(مجنون‌حسینی، ۱۳۷۲).

 ۱-۴-۳- برگ:

در لوبیا سه نوع برگ داریم که شامل برگ‌های اولیه، پیش ‌برگ‌ها و برگ‌های سه برگچه‌ای است. برگ‌های اولیه ساده، قلبی شکل، نوک تیز، متقابل و دارای گوشوارک هستند سایر برگ های اصلی لوبیا به صورت  برگ‌های سه برگچه‌ای می‌باشند که از محل گره‌ها تشکیل می‌شوند. پیش برگ‌ها کوچک، پولک مانند و غشاء دار و مثلثی هستند که از نظر ارایش برگ‌پا و لپه‌ها  و برگ‌های اولیه متقابل در حالیکه سه برگچه‌ای متناوب هستند. توالی سه برگچه ای به صورت دو ردیفی است و این وضعیت به جذب بیشتر نور کمک می­کند(مجنون حسینی، ۱۳۷۲).

۱-۴-۴- گل و گل آذین:

گل آذین اغلب حبوبات شامل چندین گل با یک محور مرکزی مشترک است گونه‌های مختلف حبوبات گل آذین مختلفی دارند. در بعضی گل‌ها به صورت تک یا گروهی در محور برگ‌ها و در بعضی دیگردر رأس ساقه‌ی اصلی به صورت خوشه یا خوشه‌ی سنبله ظاهر می شوند.

گل‌ها دارای اشکال نا‌منظم بوده و متشکل از ۵گلبرگ با اندازه‌های مختلف که عبارتند از یک گلبرگ بزرگ خارجی به نام درفش، دو گلبرگ جانبی به نام بال و دو گلبرگ کوچکتر به نام ناو که رنگ‌های مختلف اعم از سفید، آبی، قرمز، صورتی، بنفش، ارغوانی و زرد دیده می‌شوند همه‌ی گلبرگ‌ها ممکن است به کاسبرگ‌ها چسبیده و یا در انتها به هم چسبیده باشند و لوله‌ی گل را تشکیل دهند.

کاسبرگ ها معمولاً ۵ عدد به رنگ سبز که در قسمت تحتانی گل قرار دارند و در انتهای آن‌ها به یک لوله‌ی باریک ختم می شود. طول و رنگ انتهایی کاسبرگ در انواع حبوبات متفاوت و در تشخیص جنس‌های مختلف یکی از صفات مهم به شمار می آیند.درون هر گل ۱۰ پرچم وجود دارد که ۹ یا هر ۱۰ عدد آن‌ها به هم پیوسته هستند و تشکیل لوله ای حول اندام مادگی را می‌دهند مادگی یک برچه شامل یک تخمدان با دو ردیف تخمک است. گل‌های حبوبات کامل و گرچه در اغلب حبوبات خودگشنی وجود دارد با وجود این بسیاری از لگوم های علوفه‌ای دگرگشن می‌باشند و لقاح در آن ها توسط حشرات انجام می‌شود. در آب و هوای گرم و خشک و در بعضی حبوبات مثل لوبیا فرنگی و لوبیا چشم بلبلی هم خودگشنی و هم دگرگشنی وجود دارد.(تصاویر ۱-۵ و ۱-۶ ).

۱-۵- تثبیت نیتروژن:

حبوبات قادرند به کمک گونه­های ویژه­ای از ریزوبیوم یا برادی ریزوبیوم نیتروژن اتمسفری را در گره‌های ریشه خود تثبیت نمایند. بدین ترتیب این گیاهان می توانند قسمت اعظم نیاز نیتروژن خود را تأمین کنند. مجموعه مراحلی برای نمو گره در بقولات وجود دارد که این مراحل عبارتند از:تکثیر باکتری‌های ریزوبیوم در مجاورت سطح ریشه، چسبیدن به سطح ریشه، ایجاد انشعاب در نوک ریشه و پیچیده شدن آن، تشکیل رشته های سرایت در داخل ریشه­ها،تشکیل مریستم گره، نمو وتمایز گره ،تکثیر و آزاد سازی باکتری های ریزوبیوم به داخل سلول های گره، تقسیم و تمایز آنها به باکتریوییدها، تولید نیتروژناز، انجام اعمال بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی مرتبط با تثبیت نیتروژن وحفظ و ادامه عمل گره.تثبیت زیستی نیتروژن فرایندی انرژی خواه می باشد. این فرایند وفتوسنتز ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند لذا هر گونه کاهش در میزان فتوسنتز، کاهش تثبیت نیتروژن را به دنبال خواهد داشت.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.