تحقیق گیاه شناسی کیوی و فیزیولوژی پس از برداشت میوه کیوی و شرایط نگهداری میوه کیوی در انبار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی کیوی و فیزیولوژی پس از برداشت میوه کیوی و شرایط نگهداری میوه کیوی در انبار دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۳
۱-۲-اهمیت مصرف میوه‌ها وسبزی‌ها    ۴
۱-۳-تاریخچه میوه کیوی در جهان    ۴
۱-۴-تاریخچه کیوی در ایران    ۵
۱-۵- تولید میوه کیوی در جهان و ایران    ۵
۱-۶- گیاه شناسی کیوی    ۶
۱-۷- تشریح میوه    ۷
۱-۸- رقم‌هایوارد    ۸
۱-۹- ترکیبات شیمیایی موجود در میوه رسیده کیوی    ۸
۲-۱- فیزیولوژی پس از برداشت میوه کیوی    ۱۲
۲-۱-۱-نمو فیزیولوژیکی میوه    ۱۲
۲-۱-۲- اهمیت شاخص رسیدگی در میوه کیوی :    ۱۳
۲-۱- ۳-تعیین شاخص رسیدگی در میوه کیوی    ۱۴
۲-۱-۴- تغییرات متابولیکی در موقع رسیدن میوه کیوی    ۱۴
۲-۲-عمده ترین تغییرات در هنگام رسیدن میوه کیوی    ۱۵
۲-۳-شرایط نگهداری میوه کیوی در انبار    ۱۸
۲-۳-۱-دما    ۱۸
۲-۳-۲- ر طوبت نسبی    ۱۸
۲-۳-۳- تهویه    ۱۸
۲-۴-نقش کلسیم درختان میوه    ۲۰
منابع و ماخذ    ۲۳

منابع

قربانعلی­پور، ر.،قاسم­نژاد م،آقاجانزاده س.و فتاحی مقدم ج.۱۳۸۸٫ تاثیر زمان برداشت بر ظرفیت آنتی­اکسیدانی و عمر انبارمانی میوه کیوی رقم “هایوارد”. پایان­نامه ارشد دانشگاه آزاد کرج.۸۹ صفحه.

جمشیدی، ع. ۱۳۸۰٫ خواص ویژگی­های میوه. انتشارات فن­آوران. ۲۷۰ ص.

محمدی، ج و م. عبدی سنه کوهی. ۱۳۷۲٫ کیوی و پرورش آن. انتشارات فرهنگ جامع. ۱۶۰ ص.

محمدیان، م. ا و ر. اسحاقی تیموری. ۱۳۷۸٫ کشت و پرورش و ارزش غذایی کیوی. شرکت چاپ بانک ملی ایران. ۱۱۸ ص.

خزائی پول.یزدان قلی.۱۳۸۲٫ زیست شناسی گلدهی و گرده افشانی در کیوی. نشرآموزش کشاورزی ۱۸۳ ص.

خزائی پول.یزدان قلی.۱۳۸۴٫ریخت شناسی، تربیت و پیرایش . انتشارات سنا،۱۸۵ ص.

افکاری سیاح، ا.ح. ۱۳۸۵٫ اندازه گیری سفتی بافت سیب در ارقام متداول بر مبنای ویژگیهای ویسکوالاستیک. طرح پژوهشی، دانشگاه محقق اردبیلی.

ملکوتی، محمد جعفر و محمد مهدی طهرانی. ۱۳۸۷٫ نقش ریز مغذیها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی در عناصر خرد با تأثیر کلان، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران.

ملکوتی، محمد جعفر و سید جلال طباطبایی.۱۳۸۰٫ مدیریت تغذیه بهینه در باغهای میوه کشور ،انتشارات سنا، تهران، ایران.

ملکوتی، محمدجعفر و علی اصغر شهابی.۱۳۷۹٫ محلول پاشی کلرو کلسیم ضرورتی انکار ناپذیر در بهبود خصوصیات کیفی سیب . معاونت ترویج سازمان تات. وزارت کشاورزی، تهران ، ایران

ملکوتی، محمد جعفر و سید جلال طباطبایی.۱۳۷۶٫ تغذیه گیاهان از طریق محلول پاشی ، نشر آموزش کشاورزی سازمان تات، وزارت کشاورزی، کرج،ایران

ملکوتی، م. ج. ۱۳۷۹٫ کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد با بهینه سازی مصرف کود در ایران. نشر آموزش کشاورزی. تهران. ۲۸۹ ص.

ملکوتی، م. ج.، م. نفیسی و م. متشرع زاده. ۱۳۸۰٫ عزم ملی برای تولید کود در داخل کشور. نشر آموزش کشاورزی، کرج.

فاوست، میکلوس، ۱۳۸۵٫ فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله – انتشارات دانشگاه بوعلی سینا ۴۸۶۰ص

فتاحی­مقدم، ج.، م. فقیه نصیری، ح. طاهری و م. قاسم­نژاد. ۱۳۸۷٫ بررسی تیمارهای پس از برداشت روی عمر انبارمانی کیوی­فروت (Actinidia deliciosacv Hayward) رقم هایوارد. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی. موسسه تحقیقات مرکبات کشور. ۶۶ ص.

 ۱-۱-مقدمه

کیوی گیاهی از خانواده Actinidiaxeae و جنس Actinidia است. در­این جنس­گونه­های زیادی وجود دارد که تنها دو گونه آن یعنی A. deliciosa و A. chinensis  از لحاظ اقتصادی و باغبانی حائز اهمیت هستند. در سال­های اخیر محبوبیت میوه کیوی در سطح جهانی افزایش یافته است، از نظر تولید جهانی در حال حاضر پس از موز، پرتقال و سیب در رتبه چهارم قرار دارد. بر اساس گزارش فائو (۲۰۰۸) ایران رتبه هشتم تولید کیوی را به خود اختصاص داده است. کیوی به­خاطر دارا بودن طعم، عطر مناسب، ارزش غذایی و دارویی فراوان، یکی از محبوب‌ترین میوه در جهان به حساب می­آید. بالا بودن ویتامین C، فیبر رژیمی، ویتامین­های E و K، فنول­ها، ترکیبات فلاونوئیدی وآنتی­اکسیدانی در میوه کیوی باعث کاهش بیماری­های چون سرطان و ناراحتی­های قلبی و عروقی می­شود، همچنین مقاومت بدن را در برابر بسیاری از بیماری­ها افزایش می­دهد. امروزه توجه زیادی به ارزش غذایی میوه­ها و سبزی­ها مبذول گردیده و تحقیقات وسیعی جهت افزایش ارزش غذایی میوه­ها و سبزی­ها صورت گرفت.

به­طورکلی، کیفیت و ارزش غذایی میوه‌ها و سبزی­ها به شرایط محیطی قبل از برداشت و عملیات پس از آن بستگی دارد (کارلوس،۱۹۹۹). درجه بلوغ و رسیدگی میوه در زمان برداشت عامل اصلی تعیین کننده کیفیت نهایی میوه و پتانسیل ماندگاری می‌باشد، بنابراین برای حصول بهترین کیفیت خوراکی و انبارمانی طولانی باید میوه­ها در زمان  مناسب برداشت شوند هنگامی که میوه­ ها کمی نابالغ برداشت شوند علاوه بر این­که عطر و طعم میوه به خوبی توسعه نمی­یابد، رسیدن میوه نامنظم بوده و نیز میزان اسید بالاتر و حساسیت به بیماری پس از برداشت بیشتر می‌شود  از سوی دیگر برداشت دیر هنگام باعث میگردد که میوه‌ها با سرعت بیشتری رسیده و پیر شوند و عمر انباری آنها کوتاه گردد. محققان گزارش کردند که برداشت میوه ها با بریکس ۵/۶  نسبت به دیگر زمان­های برداشت دارای ظرفیت آنتی­اکسیدانی بالاتری است و در طی انبارداری نیز درصد کاهش وزن میوه ها پائین­تر بود (قربانعلی­پور، ۱۳۸۸). گزارش­های قبلی نشان دادند که اگر میزان TSS در زمان برداشت بیش از ده و پائین­تر از شش باشد باعث تسریع در نرم شدن میوه کیوی در طول انبارداری می‌گردد . علاوه بر زمان برداشت، بالا بودن میزان نیتروژن میوه باعث کاهش ماندگاری و ارزش غذایی میوه می‌شود (جانسون، ۱۹۹۷).

۱-۲-اهمیت مصرف میوه‌ها وسبزی‌ها

امروزه متخصصان علوم تغذیه بر این باورند که مصرف روزانه میوه‌ها وسبزی‌ها منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف شامل سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی می­شود (دو[۱] و همکاران، ۲۰۰۹). اثرات مثبت میوه‌ها و سبزی‌ها به ترکیبات حیاتی مختلف آنها نظیر آنتی اکسیدان‌های[۲] پلی فنل، ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین E، C، توکوفرول، کارتنوئید نسبت داده می‌شود. بنابراین میوه‌ها و سبزی‌ها بعنوان منابع غذایی مهم برای انسان محسوب می­شوند (پسچل[۳] و همکاران، ۲۰۰۶). مدرک علمی نشان می‌دهد که بین بروز و توسعه بیماری‌ها و فعالیت رادیکال‌های آزاد رابطه مستقیم وجود دارد. آنتی­اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها قادر به حذف رادیکال‌های آزاد هستند که این امر بواسطه بازدارندگی از تشکیل رادیکال‌های آزاد و یا شکستن زنجیره اصلی آنها یا جلوگیری از تشکیل رادیکال آزاد بوسیله پیوند با یون‌های فلزی، احیا پراکسید هیدروژن، سوپراکسید‌ و گونه‌های اکسیژن فعال تحقق می یابد (دو و همکاران، ۲۰۰۹).

دربین میوه‌ها، کیوی بعنوان منبع خوب مواد آنتی­اکسیدانی بویژه ویتامین C محسوب می‌شود. همچنین حاوی برخی مواد فیتوشیمیایی دیگر نظیر بتاکاروتن، لوتین، آنتوسیانین، توکوفرول، مواد معدنی، رنگیزهای کلروفیل و کارتنوئید‌ها می­باشد (تورینی[۴] و همکاران، ۲۰۰۸).

۱-۳-تاریخچه میوه کیوی در جهان

کیوی به همراه سه میوه آوکادو، زغال اخته آبی و ماکادمیا در قرن بیستم به جهانیان معرفی شده‌است. مبدأ اصلی کیوی جنگل‌های مناطق معتدله اطراف رودخانه یانگ تسه[۵] در جنوب چین بوده و ارقام مختلف آن به صورت پراکنده از سیبری تا اندونزی پراکنده می‌باشند (محمدیان و اسحاقی تیموری، ۱۳۷۸). کیوی از میوه‌های بومی جنوب چین محسوب می‌شود و در جنوب چین به نام یانگ تائو[۶] معروف می‌باشد (جمشیدی، ۱۳۸۰). از چگونگی و تاریخ پراکندگی آن از چین به سایر نقاط جهان مدارک دقیقی در دست نیست. اما برای اولین بار الکساندر آلیسون در سال ۱۹۰۶ بذر کیوی را از چین به نیوزیلند برد. وی پس از کشت و تولید نهال‌های بذری و حفظ و نگهداری آنها در سال ۱۹۱۰ میلادی موفق شد اولین نمونه‌های میوه را از تفرق صفات[۷] فراوانی برخوردار بودند بدست آورده و با انتخاب ارقام بهتر و کشت مجدد بذر آنها اولین نمونه‌های مرغوب کیوی را به دنیام معرفی نماید، به‌طوری که پس از آن بخش عظیمی از نواحی مرکزی و شرقی نیوزیلند به کشت و پرورش کیوی اختصاص یافته و به سرعت کشت آن رواج پیدا کرد. کیوی برای اولین بار در سال ۱۸۴۷ توسط روبرت فورتون[۸]، مامور جمع آوری نمونه‌های گیاهی برای هرباریوم اروپا متعلق به انجمن باغبانی سلطنتی انگلستان، وارد اروپا گردیده است که البته درآن زمان جنبه زینتی داشته و در هوای آزاد پرورش یافته‌است (جمشیدی، ۱۳۸۰). ورود اولین گونه‌های کیوی به آمریکا به سال ۱۹۱۰ برمی‌گردد. البته اولین کشت تجاری کیوی در کالیفرنیا در سال ۱۹۶۵ و در کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان در سال ۱۹۷۰ انجام شده است (سیمور و تاکر[۹]، ۱۹۹۷).

۱-۴-تاریخچه کیوی در ایران

اولین بار در سال ۱۳۴۷ مرحوم پناهی، یکی از باغذاران مرکبات، یک اصله نهال نر از رقم ماتوآ[۱۰] و یک اصله نهال ماده از رقم آلیسون (رقمی پر محصول) زودرس و دارای میوه‌های کوچک را از فرانسه وارد کشور کرده و در ویلای شخصی خود در رامسر مازندان کشت نمود (محمدی، ۱۳۷۲). این دو اصله نهال کاشته شده به منظور بررسی‌های مقدماتی و اقلیم پذیری تحت نظر ایستگاه تحقیقات کشاورزی رامسر قرار گرفتند و اولین نمونه‌های میوه آن در سال ۱۳۵۰ بر روی درخت مشاهده شد. در بهمن ماه همان سال برف سنگینی به ارتفاع یک متر درشمال ایران بارید  وسرمای سختی در این ناحیه حادث شد. با توجه به اینکه به مدت ۲۷ روز سرمایی بین ۵/۰ تا ۵/۷ درجه سانتی‌گراد به طور متناوب ادامه داشت، هیچ گونه آثار سرما‌زدگی روی این نهال‌های سه ساله مشاهده نشد و این در حالی بود که سرمای مذکور به مرکبات شمال صدمات زیادی وارد کرده بود (محمدیان و اسحاقی تیموری، ۱۳۷۸؛ جمشیدی، ۱۳۸۰). این امر باعث شد تا دست‌اندرکاران کشت کیوی به موقعیت پرارزش این گیاه در سواحل خزر پی‌برده و به ادامه کار و پژوهش در زمینه کشت و پرورش آن بپردازند. در سال­های بعد نیاز به ارقام دیگر کیوی احساس شد و با همکاری مسئولات باغبانی سازمان خوار و بار جهانی (فائو)[۱۱]و موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال وزارت کشاورزی تمام ارقام مختلف ماده و دو رقم نر از کشورهای فرانسه و ایتالیا وارد ایران شدند. محصول کیوی در سال ۱۳۶۷ به صورت تجاری از کشتزارهای محدوده ساری تا آستارا به بازار داخلی عرضه می‌شود (محمدیان و اسحاقی تیموری، ۱۳۷۸).

۱-۵- تولید میوه کیوی در جهان و ایران

براساس آمار منتشر شده توسط FAO در سال ۲۰۰۴ کشور نیوزیلند با تولید سالانه ۲۹۷۷۹۵ تن و با ارزش اقتصادی ۱۸۰۱ دلار به ازای هر تن مقام اول را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. کشور ایران با اینکه با تولید سالانه ۲۸۹۸۰ تن از نظر میزان تولید کمی در مقام چهارم دنیا قرار دارد ولی براساس ارزش اقتصادی محصول تولید شده در مقام دهم قرارگرفته و ارزش اقتصادی یک تن کیوی تولید ایران فقط ۳۵۲ دلار در مقایسه با ۱۸۰۱ دلار تولید نیوزلند است. کشور ایتالیا از لحاظ کمی و ارزش اقتصادی محصول تولید شده در مقام دوم دنیا قرار دارد (فائو، ۲۰۰۷).

۱-۶- گیاه شناسی کیوی

کیوی از خانواده  Actinifiaccaeو از جنس Actinidia است. این جنس گونه‌های زیادی دارد که تنها دو گونه آن از لحاظ اقتصادی و باغبانی حائز اهمیت می­باشند. یکی گونه‌های Actinidiadeliciasa و دیگری گونه Actinidiachinensis که به طور گسترده در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شوند (وارینگتون و وستون[۱۲]، ۱۹۹۰). میوه کیوی با نام‌های Monkey, Peach, Yangtao, Kiwi berry, Chinesegooseberry و Kiwifruit در جهان شهرت داشته است و در حال حاضر معمول ترین نام این میوه درجهان Kiwifruit می‌باشد (خزائی پول، ۱۳۸۲).

این گیاه از شاخه گیاهان گلدار، رده نهاندانگان و زیر­رده دولپه‌ای می‌باشد. این گیاه خزان دار، دو پایه، خزنده و پر رشد است که با توجه به شرایط رویش حالت‌های رشدی مختلفی به خود می‌گیرد، به طوری که در نواحی جنگلی به صورت مارپیچی تا ارتفاع ۵ تا ۷ متر و حتی گاهی بیشتر از روی درختان بالا می‌رود. جنس اکتینیدیا موقعیت جغرافیایی گسترده و قابل توجهی دارد. به طوری که از ۵۰ درجه عرض جغرافیایی شمال نسبت به خط‌استوا از جنگل‌های شمالی (مناطق سیبری) تا مناطق گرمسیر گسترش یافته است و اختلاف دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد در شبانه روز را تحمل می کند در نتیجه کیوی حداکثر تا ۱۸- درجه سانتی گراد در برابر سرما مقاوم است و رطوبت نسبی هوا بین ۸۰-۷۰ درصد برای رشد این گیاه مطلوب می باشد (خزائی پول، ۱۳۸۲).

در کشور ما رقم‌های مختلفی از گونه Actinidiadeliciasa نظیر‌هایوارد[۱۳]، برونو[۱۴]، مونتی[۱۵] و آبوت[۱۶] کشت می‌شوند (محمدیان و اسحاقی تیموری، ۱۳۷۸). گل­های کیوی بزرگ، سفید و جذاب هستند و به طور کامل شکوفا می‌شوند. در کل پنج کاسبرگ و پنج گلبرگ وجود دارد. برگ‌های آن قلبی شکل، پهن و ساده است و بر روی ساقه به صورت متناوب قرار گرفته‌اند (محمدیان و اسحاقی تیموری، ۱۳۷۸). میوه کیوی سته و ناشکوفا و از یک تخمدان چند برچه‌ای منشا می‌گیرد. رشد میوه افزایش اندازه آن از زمان گرده افشانی تا رسیدن به وزن ۱۲۰ گرم حدود ۱۶۰ روز به طول می انجامد (سیمور و تاکر[۱۷]، ۱۹۹۷).

[۱] Du

[۲] Antioxidant

[۳]Peschel

[۴]Tavarini

[۵] Yangtze

[۶] Yangtao

[۷] Segregation

[۸]Robert Forton

[۹]Seymour & Tucker

[۱۰]Mutua

[۱۱]Food and Agriculture  organization

[۱۲]Warrington & Weston

[۱۳]Hayward

[۱۴]Bruno

[۱۵]Monty

[۱۶] Abbot

[۱۷]Seymour & Tucker

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.