تحقیق گیاه شناسی گل ارکیده و محیط کشت و مواد تشکیل دهنده آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گل ارکیده و محیط کشت و مواد تشکیل دهنده آن  دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-اطلاعات گیاه شناسی    ۴
۱-۱گرده    ۵
۱-۲اندام‌های تولید مثلی    ۵
۱-۳بذرها    ۶
۱-۴جنس‌های معروف ارکیده    ۶
۱-۵-ازدیاد ارکیده‌ها به روش‌های زیر صورت می‌گیرد    ۸
۲- محیطهای کشت در ریزازدیادی    ۱۰
۲-۱- محیط کشت و مواد تشکیل دهنده آن    ۱۰
۱-۲-۱- عناصر پرمصرف و کممصرف    ۱۱
۱-۲-۳- کربوهیدرات‌ها    ۱۱
۱-۲-۴ -ویتامینها    ۱۲
۱-۲-۵- اسیدهای آمینه و سایر افزودنیهای نیتروژن دار    ۱۲
۱-۲-۶- مواد جامدکننده یا سیستم حمایتکننده    ۱۳
۱-۲-۷- تنظیم کنندههای رشد    ۱۳
۱-۲-۷-۱- سایتوکنینها    ۱۴
۱-۲-۷-۲ کاربرد اکسینها در ریزازدیادی    ۱۵
۱-۲-۸- اثر نانوکودها در گیاهان زینتی    ۱۸
منابع    ۲۳

 منابع

۱- نگهدار، ن. ۱۳۹۱٫ بهبود ازدیاد و ریزازدیادی اقاقیا در شرایط طبیعی و درون شیشه­ای. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. ۷۶ صفحه.

۲- معینی، ا. و کهریزی، د.۱۳۸۲٫ کشت بافت گیاهی.(انتشارات معاونت علمی بسیج دانشجویی تهران.۱۶۳ صفحه.

۳-خشخوی، م. ۱۳۸۶٫فنون کشت بافت گیاهی برای گیاهان باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز. ۴۳۷صفحه.

۴- خوشخوی، م. (ترجمه). ۱۳۸۹٫ گیاه افزایی (جلد سوم). انتشارات دانشگاه شیراز.

۵- قاسمی قهساره، م. و کافی، م.۱۳۸۹٫ گلکاری علمی وعملی .انتشارات مولف اول .۳۱۳ صفحه.

۶- باقری، ع. و صفاری. م. (ترجمه). ۱۳۸۸٫ مبانی کشت بافت‌های گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۰۶ صفحه.

۷- باقری، ع.، زیارت نیا، م.، حسینی، م.۱۳۸۳٫کشت بافت درختان.دانشگاه فردوسی مشهد.۲۴۵صفحه.

۸- باقری، ع.، صفاری، م.۱۳۹۰٫مبانی کشت بافت گیاهی.دانشگاه فردوسی مشهد.۴۲۴ صفحه.

۶- برومند فرد، ز.، سعادت، ی.ع.، ابوطالبی، ع. و حاتمی، ۱٫ ۱۳۹۰٫ ریز افزایی Gontscharaovia popovii . مجموعه مقالات هفتمین کنگره‌ی علوم باغبانی ایران صفحه‌ی ۲۸۱ تا ۲۸۴٫

۷- واعظ لیواری، ب. ۱۳۸۱٫ ریز­ازدیادی و کشت­بافت گیاهی. جزوه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات. ۷۵ صفحه.

۸- هارتمن، هارسون تی. کستر، ویل اییو دیوس، فردتی.۱۳۷۸٫ گیاه­افزایی(ازدیاد نباتات) جلد سوم. ترجمه خوشخوی، مرتضی. انتشارات دانشگاه شیراز. ۵۵۶  صفحه.

۹- شکاری، ف.، ابراهیم­زاده، ا. و اسماعیل­پور، ب. ۱۳۸۴٫ تنظیم­ کننده­های رشد گیاهی در کشاورزی و باغبانی. انتشارات دانشگاه زنجان. ایران.

۱۰- پیریک، آر. ال. ام. ۱۳۷۶٫ مبانی کشت بافت گیاهی. ترجمه .

۱۱- پیوندی، م.، پرنده، ه. و میرزا، م. ۱۳۹۰٫ مقایسه­ی تأثیر نانوکلات آهن بر پارامترهای رشد و فعالیت آنزیم­های آنتی­اکسیدانی ریحان. تازه­های بیوتکنولوژی سلولی- مولکولی. ۱ (۴): ۹۸-۸۹٫

۱۲- تورز، کنت سی. ۱۳۷۷٫ فنون کشت بافت. ترجمه خوشخوی، مرتضی، انتشارات دانشگاه شیراز.

۱۳- بقایی، ن.، ملکی فراهانی، س. و رزازی، ع. ۱۳۹۰٫ اثر نانوکلات آهن و کلات ­آهن بر عملکرد زعفران. اولین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی، آبان ماه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه. صفحات ۶- ۱٫

۱-اطلاعات گیاه شناسی

Gynandrales خانواده ارکیده، از راسته Orchidaceae   بزرگ‌ترین خانواده نهاندانگان به شمار می‌رود که دارای بیش از ۷۵۰ جنس و ۱۷۵۰ گونه می‌باشد و از جوانترین خانواده‌های گیاهی محسوب می‌شود.

این خانواده به ۵ زیر تیره تقسیم می‌شود:

cypripedioideae

neotioideae

epidendoideae

vandoideae

orchidoideae

گیاهان این خانواده تک لپه، علفی و پایا هستند که به صورت انگل، ساپروفیت و خاکزی مشاهده می‌شوند. گل­آذین به صورت خوشه یا سنبله و گل‌ها نامنظم هستند. هر گل شامل سه گلبرگ و سه کاسبرگ است که گلبرگ خلفی بزرگ‌تر شده و لابل را بوجود می‌آورد. در هر گل یک یا بندرت دو عدد پرچم زایا وجود دارد که در مقابل لابل قرار گرفته و پرچم‌های دیگر به صورت نازا یا استامینود درآمده و شامل دو کیسه متورم بنام bursicula   است که به لبه میانی کلاله متصل می‌گردد.

تخمدان تحتانی، یک خانه­ای و تمکن کناری است که نسبت به محور گل­آذین کاملا به طور وارونه قرار می‌گیرد. خامه متصل به پرچم‌ها بوده و ستونی بنام gynandrune   به وجود می‌آورد که منتهی به کلاله سه لبه می‌شود که دو لب کناری قابلیت پذیرش دانه گرده را دارد. لب میانی قطعه نازایی بنام روستلوم rustellum را بوجود می‌آورد.

میوه کپسول در مجاورت محل جفت باز می‌شود. دانه‌ها بسیار ریز و شامل یک جنین مقدماتی هستند که در خارج از آلبومن قرار می‌گیرد. جنین مذبور برای رشد احتیاج به همیاری برخی از قارچ‌های خاکزی دارد که تشکیل میکوریز می‌دهند. ارکیدها خصوصیات منحصر به فردی دارند که باعث تمایز آن‌ها از دیگر خانواده‌ها و قرار گرفتنشان در یک خانواده می‌شود. گل­هایzygomorphic  نوعی خاص از گل­های نامنظم به شمار می‌روند که از نوعی تقارن محوری برخوردارند.

۱-۱گرده

گرده گل­های ارکیده به کیسه‌های مخصوصی بنام pollinia  چسبیده است. که حشرات گرده افشان بعداً آن‌ها را پس از گرده افشانی جدا می‌کنند که یکی از وجوه مشخصه شناسایی گل تعداد این کیسه‌ها می‌باشد.

۱-۲اندام‌های تولید مثلی

اندام‌های تولید مثل این گل هر دو در ستونی متحد بنام gynandrune    قرار دارند. این ستون حاوی یک بساک بارور در قسمت بالایی ستون و سطح مادگی در سطح زیرین ستون می‌باشد.

شاخکrostellum

در سطح زیرین ستون بین بساک پرچم و کلاله وجود دارد. این شاخک دو نقش منحصر بفرد را ایفا می‌کند اول اینکه چون سد و مانعی بین اندام زایای نر و ماده قرار گرفته بنابراین مانع خودباروری است. دوم شاخک غده­ای است که تولید ماده­ای چسبنده می‌کند که حشرات را به سطح این اندام‌ها جلب می‌نماید و به نحوی عمل می‌کند که موقعی که حشره می‌خواهد از گرده استفاده کند این ماده به پشتش می‌چسبد.

۱-۳بذرها

ارکیدها تعداد بسیار زیادی بذر تولید می‌کنند که بذر آن‌ها فاقد هرگونه اندوسپرم می‌باشند. از این رو در طبیعت برای سبز شدن ارکیدها به صورت انگلی، خاکزی یا terrestrial  و اکثر ارکیدهایی که در مناطق حاره می‌رویند از نوع ارکیدهای مستقل دارزی یا کودرست یاepiphyte  هستند. ارکیدها دارای دو نوع رشد هستند. فرم ایستاده یا monopodial و فرم ساقه خزنده یا sympodial . ریشه‌های هوایی در ارکیدها علاوه بر وظایف کلی ریشه‌ها در گیاهان که شامل پابرجایی و تغذیه گیاه است وظایف دیگری نیز دارد مثل ذخیره آب، ذخیره مواد­غذایی، تنفس و فتوسنتز که این خصوصیات ریشه ناشی از وجود velamen   یک لایه اسفنجی و سفید رنگ است می‌باشد.

نکته جالب توجهی که در مورد ارکیدها وجود دارد و نشان از تکامل یافته بودن این خانواده گیاهی است گرده افشانی این گیاه است. تمام عوامل موجود در گل که ممکن است جنسی، شیمیایی ( نکتار ) و بویایی باشد فقط برای جلب یک حشره خاص عمل می‌کنند و در هر گونه حشره خاصی عمل گرده افشانی را انجام می‌دهد.

در برخی گونه‌ها لابل گل شبیه حشره ماده می‌شود و گیاه بویی را که شبیه بوی حشره ماده است برای گول زدن حشره نر ترشح می‌کند. حشره نر وقتی داخل گل می‌رود گیر می‌کند و حرکاتی که برای خارج شدن از گل انجام می‌دهد باعث پاشیده شدن pollinia  و در نتیجه گرده افشانی گل می‌شود این مکانیسم زیرکانه توسط بعضی گونه‌های ارکید مثل Coryanthes ،Ophrys ،Drakea  انجام می‌شود.

۱-۴جنس‌های معروف ارکیده

۱-Cattleya :

حدوداً۶۰ گونه دارد و بومی مناطق استوایی است. دارای رنگ‌های متنوع، مانند سفید، ارغوانی، زرد و برخی دو رنگ هستند. برخی نیز دارای حساسیت فتوپریودیک بوده و در سال ۲ بار گل می‌دهند. وبطور کلّی گیاه گلدانی جذابی را می‌سازند.

۲- Phalaenopsis:

دارای ۵۵ گونه بوده که بومی مجمع الجزایر مالزی و اقیانوسیه است. گل‌های سفید هیبرید P .amabilis در تمام طول سال در بازار آمریکا یافت می‌شود. این گل‌ها در رنگ صورتی و دیگر رنگ‌ها در طول پاییز و بهار یافت شده و بیشتر برای دسته گل به کار می‌روند.

۳- Dendrobium:

دارای ۹۰۰ گونه بوده و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری استرالیا و جزایراقیانوس آرام است. دارای گل‌های  با عمر طولانی جهت گل بریدنی است.

۴- Vanda:

دارای گل‌های سه رنگ می‌باشد. نیاز به هوای گرم و مرطوب دارد.

۵- Cymbidium:

دارای ۴۰ گونه است و بومی مناطق گرمسیری آسیا واسترالیا می‌باشد. بر خلاف بقیه طالب مناطق خنک یا دمای شبانه ۱۰ درجه و روزانه ۲۴-۲۱ درجه است. اغلب برای فروش در بهار پرورش داده می‌شود.

۶- AScocenda:

این جنس درواقع دو رگه Vandaو Ascocentrum می باشد و حالتی شبیه Vanda مینیاتوری دارند.

۷- Paphiopedilium:

بیشتر رقم‌های آن دو رگه می‌باشد که از آن جمله می‌توان  P.insigne را نام برد. که برای بهترین گلدهی به شب­های خنک (۱۰ درجه ) نیاز دارد. همچنین دارای انواع گرما دوستی همچونP.invium  وP.  callosum نیز می‌باشد. به طور کلی به عنوان گل گلدانی مورد استفاده است.

۱-۵-ازدیاد ارکیده‌ها به روش‌های زیر صورت می‌گیرد

۱- بذرSeed،       ۲- تقسیمDividing،      ۳- Back –bulb propagation،

۴- کشت بافت Tissue culture،            ۵- قلمه ساقه Stem propagation،

۶- Inter node propagation ،           ۷-  keikis ،           ۸- Top cuts.

کشت بافت­گیاهی، به رشد مواد گیاهی عاری از عوامل بیماری­زا در شرایط گندزدایی شده و درون بستر غذایی استریل که در ظروف آزمایشگاهی مثل لوله آزمایش اطلاق می‌گردد. کشت بافت گیاهی شامل کشت پرتو­پلاست، سلول، بافت و اندام­گیاهی است (باقری و همکاران،۱۳۸۳). بزرگ‌ترین مشوق برای استفاده از فنون کشت بافت گیاهی برای تکثیر بسیاری از گونه‌ها، ممکن است کار اولیه مورل روی تکثیر ارکیده در سال ۱۹۶۰ و کار موراشیک و اسگوک در ۱۹۶۴ در ایجاد محیط کشت جدیدی بوده باشد (معینی و کهریزی،۱۳۸۲). سیستم­های کشت بافت گیاهی به عنوان سیستم­های الگو برای بررسی‌های گوناگون فیزیولوژیکی، زیست شیمیایی، ژنتیکی و مشکلات ساختاری گیاهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فنون کشت بافت گیاهی معمولا به عنوان ابزاری جهت ازدیاد رویشی گیاهان مهم اقتصادی و فراورده‌هایی که استفاده تجاری در آینده دارند به کار می‌رود (خشخوی ،۱۳۸۶). ارکیده یکی از گیاهان تجاری گلدانی و شاخه بریده مهم در دنیا می‌باشد (قهساره و کافی،۱۳۸۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.