پیشینه تحقیق خصوصی سازی و کیفیت سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصی سازی و کیفیت سود دارای ۳۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۲- بخش اول: ادبیات و مبانی نظری    ۵
۲-۱- خصوصی سازی    ۵
۲-۱-۱- تعریف و مفهوم خصوصی‌سازی    ۵
۲-۱-۲- اهداف خصوصی‌سازی    ۷
۲-۲-۳- روش‌های خصوصی‌سازی    ۷
۲-۱-۴- عوامل تاثیرگذار بر خصوصی‌سازی    ۹
۲-۱-۵- خصوصی‌سازی در ایران    ۱۱
۲-۱-۶- موانع خصوصی‌سازی در ایران    ۱۳
۲-۱-۷- خصوصی سازی وتوسعه بازار بورس اوراق بهادار    ۱۴
۲-۲-۱- مفهوم سود از دیدگاه حسابداری    ۱۷
۲-۲-۲- مفهوم اقتصادی سود    ۱۷
۲-۲-۳- پیدایش نظریه کیفیت سود    ۱۸
۲-۲-۴- مفهوم کیفیت سود    ۱۹
۲-۲-۵- عناصر کیفیت سود    ۲۱
۲-۲-۶- اهمیت ارزیابی کیفیت سود    ۲۲
۲-۲-۷- معیارهای اندازه‌گیری کیفیت سود    ۲۲
۲-۲-۸- روشهای ارزیابی کیفیت سود    ۲۳
۲-۲-۹- تحلیل کیفیت سود    ۲۴
۳- بخش دوم: سوابق و پیشینه تحقیق    ۲۴
۳-۱- تحقیقات داخلی    ۲۴
۳-۲- تحقیقات خارجی    ۲۸
منابع و مآخذ    ۳۳
الف) منابع فارسی    ۳۴
ب) منابع لاتین    ۳۶

منابع

رزاقی،ابراهیم. (۱۳۷۶).نقدی برخصوصی سازی ایران،ت‍ه‍ران‌: خ‍دم‍ات‌ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌رس‍ا.

رضائی،عبدالله. (۱۳۸۳). بررسی تطبیق عملکردکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قبل وبعدازتغییرمالکیت،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،مجتمع آموزش عالی قم،دانشکده علوم انسانی.

اسماعیلی،شاهپور. (۱۳۸۵).رابطه بین کیفیت سودوبازده سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

رحیمی بروجردی،علیرضا. (۱۳۷۳).سیاست‌های اقتصادکلان واصلاحات ساختاری،تهران: مرکزمطالعات وپژوهشهای بازرگانی.

نجات، سید امیر رضا؛ امیرزاده، اکبر؛ جواهری کامل، مهدی؛ شهبازی، محمد. (۱۳۸۹). بررسی تاثیر خصوصی‌سازی بر عملکرد شرکت‌های دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ۵۵ : ۷۵-۱۰۸٫

نظری،رضا. (۱۳۷۴)،ارزیابی آثارخصوصی‌سازی برعملکرد وبازدهی شرکت‌های واگذارشده به بخش خصوصی،مجله اقتصادمدیریت، ۷۲٫

افشاری،علی. (۱۳۷۵).بررسی کارایی شرکت‌های تولیدی خصوصی شده دربورس اوراق بهادارتهران، پایان نامه کارشناسی ارشدحسابداری،دانشگاه تهران.

الماسی،محمدرضا. (۱۳۸۱)بررسی تأثیرخصوصی‌سازی برعملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران. پایان نامه کارشناسی ارشدحسابداری،دانشگاه شیراز.

کمیجانی،اکبرورحیمی‌فر،مهری.(۱۳۷۷). ارزی‍اب‍ی‌ع‍م‍ل‍ک‍ردس‍ی‍اس‍ت‌خ‍ص‍وص‍ی‌س‍ازی‌ازطری‍ق‌ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌م‍ال‍ی‌/ع‍م‍ل‍ی‍ات‍ی‌ش‍رک‍ت‍ه‍ای‌واگ‍ذارش‍ده‌،ف‍ص‍ل‍ن‍ام‍ه‌ع‍ل‍م‍ی‌پ‍ژوه‍ش‍ی‌اق‍ت‍ص‍ادوم‍دی‍ری‍ت‌، ۳۶ : ۱۹-۴۱٫

کیانپور،سعید. (۱۳۸۸). بررسی اجمالی خصوصی‌سازی درچندکشور منتخب بااشاره ‌ای برسیاست کلی اصل ۴۴، مجله بازرگانی اقتصادی، ۳۸، ۲۰-۲٫

لباف،حسین وداودی،محمدرضا. (۱۳۸۵). اصلاحات ساختاری دردستگاه‌های اداری دولت، فصلنامه تحول اداری،۱۰(۵۳): ۳۹-۵۲٫

۱- مقدمه

خصوصی‌سازی بعد از موج اولیه فروش دارایی‌های دولتی دربریتانیا در اوایل دهه ۱۹۸۰ با برنامه‌های خصوصی‌سازی در دیگر کشورها پدیدار شد. تجربه عملکرد غیر کارای دولت دراقتصاد وهمچنین بازنگری سایر کشورها به مقوله خصوصی‌سازی (که حرکت‌های آن شواهدی برناکارایی فعالیت‌های بخش دولتی بود) زمینه را برای بازنگری در میزان دخالت دولت در اقتصاد فراهم آورد؛ به طوری که در ایران نظام اقتصادی درقالب برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی، اهداف میان ‌مدت اقتصادی را درکلیه زمینه‌ها ازجمله موضوع خصوصی‌سازی تدوین وتصویب کرد.

خصوصی‌سازی به عنوان یک استراتژی عمومی وموضوعی چندرشته‌ای برای ارتقاء توسعه اقتصادی درکشورهای درحال گذار، درحال توسعه وتوسعه یافته معرفی شده، به نحوی که نظر اقتصاددانان، تحلیلگران مالی، حقوقدانان، علمای علم سیاست، کارگزاران دولتی، متخصصین سازمانی ومشاورین مدیریتی را به خودجلب کرده است (رامامورتی، ۲۰۰۰). نظربه تأکید قوانین وخطی‌مشی‌های موضوعه درکشور ازجمله سندچشم انداز ۲۰ ساله،سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وقوانین برنامه‌های توسعه برخصوصی‌سازی وکاهش تصدی دولت، این مطالعه گامی درجهت بررسی امکان سنجی واجرای هرچه بهتر واگذاری‌ها می باشد.

بنابراین،درتحقیق حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از مفاهیم وتئوری‌های مربوطه ومطالعات کتابخانه‌ای ارتباط بین خصوصی سازی وکیفیت سودشرکت‌های دولتی خصوصی شده پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گیرد. در این فصل، مفاهیم ومبانی نظری مرتبط باخصوصی سازی ونیزکیفیت سود تشریح خواهد شد. همچنین سوابق تجربی وتحقیقاتی که دراین زمینه انجام شده‌اند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

۲- بخش اول: ادبیات و مبانی نظری

۲-۱- خصوصی سازی

۲-۱-۱- تعریف و مفهوم خصوصی‌سازی

خصوصی‌سازی درسال ۱۹۸۳ برای اولین باردر فرهنگ لغات دانشگاه وبستر[۱]بدینصورت تعریف شده است: «خصوصی‌سازی عبارتست از تغییر کنترل یا مالکیت از سیستم دولتی به سیستم خصوصی».

قدیمی ترین تاریخ ثبت استفاده از واژه خصوصی‌سازی به سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد وهانک[۲] مدعی تعمیم آن در سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۸۰ است؛ زمانی که وی درهیأت مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا خدمت می‌کرد (کمیجانی ورحیمی‌فرد، ۱۳۷۲). دریک تعریف کاربردی می‌توان بیان نمود که خصوصی‌سازی، اصطلاحی بسیار گسترده، اما ساده است. خصوصی‌سازی انتقال دارایی‌ها یا توزیع خدمات از دولت به بخش خصوصی است که می‌تواند دامنه گسترده‌ای را شامل شود که گاهی اوقات نقش بسیار محدود دولت رانیز منع می‌کندو در پاره‌ای از اوقات شراکتی بین دولت وبخش خصوصی ایجاد می‌کند، درحالی که دولت همچنان بازیگرمسلط وغالب است (فافالوئیودونالدسون،۲۰۰۷). ازدیدگاه اقتصادی، خصوصی‌سازی مانده درآمد فعالیت‌های اقتصادی وقدرت کنترل آنها را ازدولت به سرمایه گذاران بخش خصوصی منتقل می‌کند. درنتیجه، بازار توزیع درآمد را به دست گرفته، انگیزه سرمایه گذاری را بهبود می‌بخشد.  خصوصی سازی شامل انتقال دارایی‌ها و فعالیت‌های دولتی به بخش خصوصی است وعموماً به عنوان ابزارشکل‌دهی یک شرکت پوبا شناخته می‌شود که نتیجه فروش سهام دولت به سهامداران خصوصی است (پورتی، ۱۹۹۵).

تعریف‌های گوناگونی از خصوصی‌سازی شده است که هریک بخشی ازمفهوم را می‌رسانند: خصوصی‌سازی عبارتست از :

مجموعه عملیات حقوقی، اقتصادی، اجتماعی مبتنی برکاهش وحتی حذف دیوان سالاری وتکنوکراسی اداری برمؤسسات بخش عمومی (شمس،۱۳۷۱ ،ص۱۱).

مجموعه‌ای از اقدامات که در قالب آن، سطوح وزمینه های گوناگون، کنترل یا مالکیت ویا مدیریت ازدست بخش دولتی خارج وبه دست بخش خصوصی سپرده می‌شود (بهکش،۱۳۸۱، ۱۱۰-۱۱۱).

انتقال بنگاه‌های موجود تحت مالکیت دولت به مالکیت بخش خصوصی یا هر نوع انتقال مدیریت یا مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی (گوکگووجونز،۲۰۰۶).

بانگاهی به تعاریف متعدد خصوصی‌سازی می‌توان مفاهیمی از قبیل بهبود عملکرد، انتقال مالکیت ومدیریت، آزادسازی، بازارگرا کردن، ایجاد شرایط رقابت کامل، واگذاری، حذف مقررات دست و پاگیرو … رادید، که بادرنظرگرفتن این مفاهیم می‌توان تعریفی مشترک وکلی ازخصوصی سازی ارائه داد. برهمین اساس، خصوصی‌سازی فرایندی است که طی آن عملکرد فعالیت‌های اقتصادی دولت زیرسوال می‌رود، طی آن سرمایه‌های مردمی جذب شده، درنتیجه دولت تصمیم می‌گیرد دامنه فعالیت‌های خود را محدود ومالکیت یا مدیریت برخی از واحدهای اقتصادی تحت تملک خود را به مکانیزم بازار محول نماید (کریمی، ۱۳۸۱).

۲-۱-۲- اهداف خصوصی‌سازی

اهداف خصوصی‌سازی باتوجه به ویژگی‌های اقتصادی وموقعیت هرکشور با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ولی به هر حال در همه کشورهایی که به خصوصی‌سازی پرداخته‌اند، هدف اصلی بهبود بخشیدن به اوضاع وشرایط اقتصادی است. در کنار این هدف اصلی اهداف دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد که عبارتند از :

افزایش بهره‌وری وتولید ملی، دستیابی دولت به منابع مالی بخش خصوصی، تشویق رقابت، افزایش رفاه ملی وافزایش کارایی فعالیتهای اقتصادی، صرفه جویی در هزینه‌های دولت، ایجاد رونق در بازار سرمایه و گسترش فرهنگ مشارکت در کشور ، جلوگیری از انحصارات آشکار، جمع آوری نقدینگی وایجاد نظام متعادل توزیع درآمد بین اقشار مختلف مردم.

هدف خصوصی‌سازی در ساده‌ترین شکل آن گردش یا انتقال دارایی از یک سازمان غیرانتفاعی به مالکیت خصوصی برای اطمینان به تداوم وحفظ دارایی است. (واد، ۲۰۰۸،۴).

به طور کلی اهداف خصوصی‌سازی عبارتنداز :

شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی ، بهبود رقابت پذیری ، شفاف کردن تجدید ساختاری ومدرنیزه کردن شرکت‌ها ، توسعه بازار سرمایه ، کارایی عملکرد ، تشویق به سرمایه گذاری خارجی و کارافرینی ، افزایش اشتغال ، بهبود استانداردهای زندگی ، کاهش بودجه دولت وتوانایی آن در جهت توسعه سرمایه‌گذاری درامور زیربنایی ، بهبود بهره‌وری دستگاه‌های دولتی ، بهبود ارائه خدمات (وناواز، ۲۰۰۹، ۱۱).

۲-۲-۳- روش‌های خصوصی‌سازی

۱- خصوصی‌سازی ازطریق فروش سهام به عموم مردم : در این روش انتشار سهام بنگاه به عموم مردم صورت می‌گیرد، یعنی بنگاه به صورت شرکت سهامی عام درمی‌آید. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های واگذاری مالکیت در بیشتر کشورها است. بهترین ابزار عملی برای اجرای این روش مکانیزم بازار بورس اوراق بهادار است.

۲- خصوصی‌سازی از طریق مذاکره ومزایده به سرمایه‌گذاران خاص : این روش در کشورهای کوچک با بازارهای سرمایه کمتر توسعه یافته معمول است ودر مورد شرکت‌های ناکارامد توجیه دارد که به دانش فنی در زمینه فنی و مدیریت نیاز است. این روش مشکلاتی نیز دارد، از جمله نحوه انتخاب خریداران، تعیین قیمت عادلانه و بیکاری کارکنان واحدها بعد از واگذاری، خطر حاکمیت و نیز تمرکز درآمد و کنترل افراد، شرکت‌ها ومؤسسات از جمله بانکها .

۳- خصوصی سازی به روش قرارداد: این روش در واقع یک جایگزین برای روش‌های قبلی فروش سهام به سرمایه‌گذاران خصوصی است. یک شیوه این است که مدیریت شرکت برای مدت مشخصی در اختیار مدیران بخش خصوصی قرار داده می‌شود که تجربه مدیریتی فنی داشته باشند و برای بنگاه‌هایی که علاوه بر سرمایه به دانش بالایی نیاز دارند، مناسب باشد (کن‌وی، ۲۰۰۹: ۴۲۳-۴۲۶). شیوه دیگر این است که از طریق مزایده حق ارائه خدمات بر اساس یک قرارداد به بخش خصوصی داده شود (اوتایبی، ۲۰۰۶: ۲۰-۲۱).

۴- خصوصی‌سازی از طریق فروش سهام شرکت به مدیریت و کارکنان: این روش برای بنگاه‌های دولتی توجه می‌شود که در شرایط سخت مالی و اقتصادی هستند اما مدیریت کارامدی دارند و مستعد قرار دادن شرکت در مسیردرست هستند .

۵- خصوصی‌سازی از طریق کوپن  (خصوصی‌سازی کوپنی): در این روش همه شهروندان به نسبت برابری کوپن یا گواهی سهام دریافت می‌کنند که در آینده صاحب آن سهام شوند. این روش با هزینه پایین و به سرعت انجام می‌شود و همه آحاد جامعه در خصوصی‌سازی مشارکت می‌کنند و مشروعیت سیاسی آن بالاست (کن‌وی، ۲۰۰۹). کوپن زمانی کارایی دارد که توزیع آن و مراکز مبادله به آسانی قابل دسترس باشد ویک نظام اداری شایسته برای توزیع و ثبت نام وجود داشته باشد (ویگاماوسامویل، ۲۰۰۸،ص۲۷).

[۱] Webster

[۲]Hank

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق خصوصی سازی در صنعت بیمه و جایگاه خصوصی سازی از نظر مکاتب اقتصادی و اهداف و مراحل خصوصی سازی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.