1,290 views
پیشینه تحقیق اضطراب و اضطراب کتابخانه ای و نگرش و منشاء اولیه نگرش و نگرش اینترنتی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-اضطراب ۳
۱-۱- ابعاد اضطراب ۶
۱-۲- اضطراب کتابخانهای ۷
۱-۳- اضطراب چند بعدی کتابخانهای ۱۱
۲- نگرش ۱۳
۲-۱- منشاء اولیه نگرش ۱۳
۲-۲- تعریف های مربوط به نگرش ۱۴
۲-۳-تعریف سه عنصر نگرش ۱۶
۲-۴- نگرش اینترنتی ۱۸
۳- مرور پیشینه ۲۴
۳-۱- تحقیقات انجام شده در ایران ۲۴
۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۳۰
فهرست منابع ۳۶
خدیوی، شهناز. (۱۳۸۳). “مروری بر اضطراب کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی”. فصلنامه کتاب. ۵۷ : ۱۱۴-۱۰۵٫
خدیوی، شهناز؛ عابدی، محمدرضا؛ و احمد شعبانی. (۱۳۸۵). “اضطراب دانشجویان دانشگاه های اصفهان در استفاده از منابع کتابخانه ای و منابع الکترونیکی”. فصلنامه تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. (۱۷) : ۱۳۰-۱۱۵٫
دادستان، پریرخ. (۱۳۷۸). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. جلد اول، انتشارات سمت.
دادستان، پریرخ. (۱۳۷۴). ” کنترل و درمان اضطراب امتحان”. مجله روانشناسی. ۱ (۱): ۶۰-۲۱٫
زکی، محمد علی. (۱۳۸۵). “آزمون و اعتبار یابی مقیاس نگرش های دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و اصفهان به اینترنت”. علوم و فن آوری اطلاعات. ۲۲ ( ۱ و ۲ ) :
۵۸-۲۹٫
نعیمی، امیر؛ پزشکیراد، غلامرضا و حسن صدیقی. (۱۳۸۸). ” نگرش دانشجویان مرکز آموزش علمی- کاربردی جهاد کشاورزی زنجان نسبت به یادگیری الکترونیکی”. پژوهشهای ترویج آموزش کشاورزی. ۲ (۳): ۹۴-۷۳٫
نقوی، میرعلی. (۱۳۸۶). ” بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران”. نشریه علوم انسانی: پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. ۴۳: ۱۷۶-۱۵۷٫
عرفانمنش، محمد امین و رضا بصیریان جهرمی. (۱۳۹۰). ” مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای کتابخانهای و تورهای آشنایی با کتابخانه بر اضطراب کتابخانهای دانشجویان”. فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فن آوری اطلاعات). ۴(۱۵): ۵۲-۴۳٫
عرفان منش، محمد امین و فرشته دیدگاه. (۱۳۸۸). “اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران واعضای هیئت علمی دانشگاهها: بررسی متون”. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. ۸۹: ۷۲-۵۹٫
عرفان منش، محمد امین و فرشته دیدگاه. (۱۳۹۰). “اضطراب کتابخانه ای چالشی فراروی استفاده موثر از خدمات کتابخانه ای”. کتاب ماه کلیات. ۱۴ ( ۶ ) : ۵۴-۴۳٫
آقازاده قطبآبادی، خدیجه. (۱۳۹۱). “رابطه ابعاد مدیریت غم با ابعاد اضطراب دانشآموزان مدارس راهنمایی”. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز.
آلپورت، گوردن دبلیو و ادوارد ای جونز. (۱۳۷۱)؛ روانشناسی اجتماعی از آغاز تاکنون. محمدنقی منشی طوسی، مشهد، آستان قدس رضوی.
پشوتنی زاده، میترا. (۱۳۹۰). “اضطراب کتابخانه ای: روابط، تاثیرات و راهکار ها”. کتاب ماه کلیات .۱۵(۲) : ۹۷-۸۸ .
تاجالدینی، اورانوس و علی سادات موسوی. (۱۳۸۹). ” اضطراب کتابخانهای تبیین رابطه محیط کتابخانه و استرس مراجعه کنندگان”. کلیات کتاب ماه، اطلاعات و ارتباطات و دانششناسی. ۱۵۱: ۹۹-۹۴٫
از بین عواطف منفی، اضطراب به طور گستردهای تقریباً برای همه انسانها شناخته و تجربه شده است بههمین ترتیب بهعنوان یکی از اساسیترین ساختارها در روانشناسی است. اضطراب در مفهوم سازی آسیبشناسی روانی، انگیزش و شخصیت از مفاهیم محوری و مرکزی است. (عبدالخالق[۱]، ۲۰۰۴).
اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر فرد در همه جوامع به عنوان پاسخ مناسب و سازگاری تلقی میشود. فقدان اضطراب یا اضطراب زیاد ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل توجهی مواجه سازد. اضطراب در حد متوسط و سازنده فرد را وا میدارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بارورتر و بادوام تر سازد(دادستان، ۱۳۷۴). اضطراب و نگرانی نقش عملکردی بسیار مهمی را در رفتارهای انطباقی افراد ایفا میکند و جسم فرد را برای پاسخ به عامل خطر آماده کرده تا از این طریق نظام روانی را برای پاسخ سریع دادن فعال کرده و در نتیجه فرد را برای فرار کردن از موقعیت خطر کمک کند(ویمز[۲]، ۲۰۰۸).
اضطراب حالتی است که با احساس ناآرامی، تشویش و یا ترس در انسان همراه است. معمولاً این حالت در زمانی که انسان نتواند پیامدهای کاری را پیشبینی یا آن را بازبینی نماید رخ میدهد. مثلا پیش از برگزاری هر آزمون مهم، اضطراب به سراغ آزمون شونده میآید چرا که وی نمیتواند سؤالها را پیشبینی کند و یا نسبت به کسب نمرهی خوب تردید دارد. معمولاً از واژهی ترس نیز برای بیان این حالت استفاده میشود(رضایی، ۱۳۸۴). اگر اضطراب بهطور ساده یک علامت هشدار تلقی میشود، اساساً میتوان آن را عاطفهای نظیر ترس برشمرد(جان بزرگی، ۱۳۸۲).
نشانههای اضطراب در سطوح مختلفی مانند روانشناختی، رفتاری و جسمانی بروز پیدا میکند. اضطراب در سطح روانشناختی و رفتاری میتواند به صورت خشم، ناپایداری عاطفی، حساسیت بیش از حد، تخریبگری، فزونکنشی و اختلالهای حرکتی مشخص گردد. در سطح جسمانی که به منزلهی نقابی برای پنهان کردن حالات اضطرابی هستند. بههمراه شاخصهایی چون تغییر ضربان قلب، افزایش فشار خون، بحرانهای تنفسی، رنگ پریدگی، خشکی دهان و تنش عضلانی است. بنابراین، هرگاه با سردرد، دلدرد و یا اختلالهای هاضمه دیگر که شدت آنها بر اساس متغیرهای مختلف متفاوت است، مواجه شدیم باید احتمال وجود یک اضطراب را در نظر بگیریم(دادستان، ۱۳۸۲).
اضطراب هشداری برای تهدید برونی یا درونی است و کیفیات نجات دهنده زندگی دارد. در سطحی پایینتر، اضطراب هشداری برای آسیب بدنی، درد، درماندگی، تنبیه احتمالی و ناکام ماندن نیازهای اجتماعی و جسمی، تهدیدی برای مقام و موفقیت و بالاخره تهدید یکپارچگی و تأمین شخص است. اضطراب سبب میشود که شخص اقدامهای لازم را برای جلوگیری از تهدید یا تخفیف نتایج آن به عمل آورد. اضطراب یا آگاه کردن شخص به وجود خطر و اقدام به جلوگیری از آن، مانع آسیب دیدن میشود(جانبزرگی، ۱۳۸۲).
اضطراب طبیعی یکی از عوامل مثبت شخصیت و از اجزای جدا نشدنی زندگی روانی است. نگرانی و اضطراب وقتی در حد معقول و بهنجار باشد نه تنها مخرب نیست، بلکه به عنوان نیروی سازنده، فرد را وادار میکند تا در موقعیتهای گوناگون زندگی به نحو مؤثرتری عمل کند(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).
اضطراب در برخی مواقع باعث ایجاد سازندگی و خلاقیت در افراد میشود، امکان تجسم موقیعتها وتسلط بر آنها را فراهم میآورد. اما وقتی اضطراب از میزان لازم بالاتر رود، شخص به صورت مبهم احساس نگرانی و ناآرامی کرده و خواب را آشفته و تصمیمگیری را برایش مشکل سازد، در این صورت اضطراب به منزله منبع شکست، موجب سازش نایافتگی گستردهای میشود که فرد را از بخش عمدهای از امکاناتش محروم میسازد. این مشکل آزادی و انعطاف فرد را کاهش میدهد و طیف گستردهای از اختلالات اضطرابی را به وجود میآورد. اضطراب همچنین میتواند بر کارکردهای جسمی و روانی نیز اثر نامطلوبی داشته باشد. شایعترین مشکلات عاطفی و هیجانی که دانشآموزان نوجوان با آن مواجه هستند اضطراب میباشد(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).
تعاریف عمدهای که در مورد اضطراب وجود دارد عبارتند از: اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند، و اغلب مبهم دلواپسی است که همه انسانها تجربه میکنند. اغلب علایمی مانند تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، ناراحتی مختصر معده و بیقراری که با عدم توانایی برای نشستن یا ایستادن همراه میگردد. این علایم، بین افراد متفاوت است(پورافکاری، ۱۳۸۶؛ به نقل از آقازاده قطبآبادی، ۱۳۹۱).
اضطراب احساس دائمی آسیبپذیری است که فرد گمان میکند اتفاق ناگواری که نمیتواند نظارتی بر آن داشته باشد، رخ میدهد. احساس دائمی آسیبپذیری این باور را در فرد به وجود میآورد که دارای توانایی کمی برای حل مشکلات است و در نتیجه میزان ترس او در مقابل مشکلات افزایش مییابد و به همین دلیل فرد سعی میکند از موقعیتهایی که با مشکل همراه است دوری کند( بک و امری[۳]، ۱۹۸۵).
اضطراب به عنوان سازهای که دارای سطوح مختلفی شامل بدنی، شناختی، عاطفی و بین فردی است، شناخته میشود(آلن، ۱۹۵۵). ساراسون[۴] (۲۰۰۳؛ بهنقل از شریفی، ۱۳۷۶) نیز اضطراب را چنین توصیف کرد: اضطراب احساس اولیه فرد است که شامل دلهره و بلاتکلیفی میشود و معمولاً زمانی که فرد تهدیدی را برای خود یا عزت نفس خود حس میکند، رخ میدهد. به عقیدهی ساراسون، فشار روانی واکنشی است نسبت به موقعیتهایی که در آنها شخص باید انتظاراتی را برآورده کند و با محدودیتهای روبهرو است و یا باید از فرصتهایی استفاده نماید. قرار گرفتن در معرض فشار ممکن است واکنشهای قابل مشاهدهای را موجب شود که اضطراب نامیده میشود. اضطراب یک حالت عاطفی نامطلوب است که با نگرانی، تنش و تشویش همراه است(شریفی، ۱۳۷۶).
اضطراب حالتی است که تا حدودی برای همه رخ میدهد. بیشتر مردم، به هنگام مواجهه با شرایط خاص، نظیر شرکت در یک ازمون، هنگامی که به دنبال انجام کاری به نحو احسن هستند و یا آنگاه که میخواهند برای ارائهی سخنرانی و یا بیان مطلبی مقابل گروهی بایستند، دچار اضطراب میشوند. اندکی اضطراب، طبیعی و گاه مفید است و باعث میشود تا انسان انگیزهی لازم را برای انجام بایستهی کارها و یا تمرکز بیشتر به دست بیاورد. آنچه نامطلوب و یا مضر است، بی تفاوتی محض و یا اضطراب بسیار شدید است که قدرت عمل را از فرد سلب میکند(رضایی، ۱۳۸۴).
اسپیلبرگر (۱۹۷۲) اضطراب را به دو بعد صفت اضطراب و حالت اضطراب تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد. در حالت اضطراب فرد فقط در موقعیت تهدید کننده واکنش نشان میدهد. حالت اضطراب به عواطف موقتی که با نگرانی و تنش همراه است اطلاق میشود. حالت اضطراب احساسات مبهم و ناخوشایندی است که از ترس و نگرانی برمیخیزد. افراد با حالت اضطراب در زمینهی برخورد و واکنش نسبت به اتفاقات اطراف خود و همچنین خطرات ناشناخته دچار اضطراب و تشویش میشوند.
در مقابل، صفت اضطراب به عنوان نوعی ویژگی شخصیتی است که به خصوصیات باثبات و دیرپای فرد و تفاوتهای فردی بادوام در افراد مستعد ابتلا به اضطراب اشاره دارد. افرادی که دارای سطح بالایی از صفت اضطراب هستند، بیشتر اوقات در حالت اضطراب هستند. این افراد موقعیتهای بیخطر را تهدیدآمیز میدانند و به صورت حالت اضطراب به آن پاسخ میدهند(راس، ۱۳۷۳). صفت اضطراب استعداد و آمادگی بلندمدت فرد برای مضطرب شدن در بسیاری از موقعیتها اطلاق میشود. که شخص تقریباً همه موقعیتها را تهدیدکننده ارزیابی میکند(اسپیبرگر، ۱۹۷۲). صفت اضطراب به تفاوتهای فردی نسبتاً ثابت آمادگی برای اضطراب اشاره دارد(آیزنک[۵]، ۲۰۰۰). سطوح بالای صفت اضطراب، سطح توجه افراد را نسبت به عوامل تهدید کننده خارجی بالا میبرد(کوپر[۶] و رو[۷] ، ۲۰۰۸). افرادی که صفت اضطراب بالایی دارند در مقابل تهدیدی نظیر ارزیابی منفی، که به عزت نفس آنها لطمه میزند، حالت اضطراب شدیدتری از خود نشان میدهند(راس، ۱۳۷۳).
بر اساس تحقیقات انجام شده اضطراب صفت در طول زمان پایایی دارد، ولی حالت اضطراب به محض تغییر موقعیتهای تهدید آمیز تغییر میکند. همچنین، افرادی که از نظر صفت اضطراب متفاوت هستند، از نظر شدت واکنش حالت اضطراب نسبت به موقعیتهای تهدیدآمیز نیز با هم متفاوتند (راس، ۱۳۷۳).
در گذشته، مطالعات گوناگونی در مورد اضطراب انجام شده است. تا قبل از دهه ۷۰ میلادی، اکثر پژوهشهایی که در زمینه اضطراب انجام گرفته، آن را از دیدگاه روانشناسی و پزشکی مورد بررسی قرار داده است. از آن زمان، بررسیهای کاربردی در این زمینه آغاز گردید و اضطراب در آموزش عالی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت. این رو، اضطراب یکی از کلیدیترین متغیرهای روانشناسی در بحث آموزش محسوب میشود. پژوهشهایی گذشته، انواع گوناگونی از اضطرابهایی را که ممکن است افراد در جوامع علمی و دانشگاهی به آن دچار شوند، مورد بررسی قرار دادهاند، از آن جمله میتوان به اضطراب رایانهای[۸]، اضطراب اینترنتی[۹]، اضطراب اطلاعاتی[۱۰]، اضطراب کتابخانهای، اضطراب پژوهش کتابخانهای[۱۱] و اضطراب پژوهش[۱۲] نام برد ( کلیر، ۱۹۹۰؛ به نقل از دیدگاه، ۱۳۹۰). همانگونه که اشاره شد، این اضطرابها از نوع حالتی و محدود به موقعیت، زمان و مکان خاص بوده و از طریق آموزش مهارتها قابل نظارت و کاهش است.
[۱] .Abdel-Khalek
[۲] .Weems
[۳] . Beck & Emery
[۴] . Sara Seven
[۵] . Eysenck
[۶] . Cooper
[۷] . Rowe
[۸] . Computer Anxiety
[۹] . Internet Anxiety
[۱۰] . Information Anxiety
[۱۱] . Library Research Anxiety
[۱۲] . Research Anxiety
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر