تحقیق اضطراب و اضطراب کتابخانه ای و نگرش و منشاء ‌اولیه نگرش و نگرش اینترنتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اضطراب و اضطراب کتابخانه ای و نگرش و منشاء ‌اولیه نگرش و نگرش اینترنتی دارای ۴۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-اضطراب    ۳
۱-۱- ابعاد اضطراب    ۶
۱-۲- اضطراب کتابخانهای    ۷
۱-۳- اضطراب چند بعدی کتابخانهای    ۱۱
۲- نگرش    ۱۳
۲-۱- منشاء ‌اولیه نگرش    ۱۳
۲-۲- تعریف های مربوط به نگرش    ۱۴
۲-۳-تعریف سه عنصر نگرش    ۱۶
۲-۴- نگرش اینترنتی    ۱۸
۳- مرور پیشینه    ۲۴
۳-۱- تحقیقات انجام شده در ایران    ۲۴
۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۰
فهرست منابع    ۳۶

منابع

خدیوی، شهناز. (۱۳۸۳). “مروری بر اضطراب کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی”. فصلنامه کتاب. ۵۷ : ۱۱۴-۱۰۵٫

خدیوی، شهناز؛ عابدی، محمدرضا؛ و احمد شعبانی. (۱۳۸۵). “اضطراب دانشجویان دانشگاه های اصفهان در استفاده از منابع کتابخانه ای و منابع الکترونیکی”.  فصلنامه تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. (۱۷) : ۱۳۰-۱۱۵٫

دادستان، پریرخ. (۱۳۷۸). روان­شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. جلد اول، انتشارات سمت.

دادستان، پریرخ. (۱۳۷۴). ” کنترل و درمان اضطراب امتحان”. مجله روان­شناسی. ۱ (۱): ۶۰-۲۱٫

زکی، محمد علی. (۱۳۸۵). “آزمون و اعتبار یابی مقیاس نگرش های دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و اصفهان به اینترنت”. علوم و فن آوری اطلاعات. ۲۲ ( ۱ و ۲ ) :
۵۸-۲۹٫

نعیمی، امیر؛ پزشکی­راد، غلام­رضا و حسن صدیقی. (۱۳۸۸). ” نگرش دانشجویان مرکز آموزش علمی- کاربردی جهاد کشاورزی زنجان نسبت به یادگیری الکترونیکی”. پژوهش­های ترویج آموزش کشاورزی. ۲ (۳): ۹۴-۷۳٫

نقوی، میرعلی. (۱۳۸۶). ” بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاه­های دارای آموزش الکترونیکی در ایران”. نشریه علوم انسانی: پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. ۴۳: ۱۷۶-۱۵۷٫

عرفان­منش، محمد امین و رضا بصیریان جهرمی. (۱۳۹۰). ” مطالعه تأثیر آموزش مهارت­های کتابخانه­ای و تورهای آشنایی با کتابخانه بر اضطراب کتابخانه­ای دانشجویان”. فصلنامه دانش­شناسی(علوم کتابداری و اطلاع­رسانی و فن آوری اطلاعات). ۴(۱۵): ۵۲-۴۳٫

عرفان منش، محمد امین و فرشته دیدگاه. (۱۳۸۸). “اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران واعضای هیئت علمی دانشگاه­ها: بررسی متون”. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. ۸۹: ۷۲-۵۹٫

عرفان منش، محمد امین و فرشته دیدگاه. (۱۳۹۰). “اضطراب کتابخانه ای چالشی فراروی استفاده موثر از خدمات کتابخانه ای”.  کتاب ماه کلیات. ۱۴ ( ۶ ) : ۵۴-۴۳٫

آقازاده قطب­آبادی، خدیجه. (۱۳۹۱). “رابطه ابعاد مدیریت غم با ابعاد اضطراب دانش­آموزان مدارس راهنمایی”. پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز.

آلپورت، گوردن دبلیو و ادوارد ای جونز. (۱۳۷۱)؛ روان‌شناسی اجتماعی از آغاز تاکنون. محمدنقی منشی طوسی، مشهد، آستان قدس رضوی.

پشوتنی زاده، میترا. (۱۳۹۰). “اضطراب کتابخانه ای: روابط، تاثیرات و راهکار ها”. کتاب ماه کلیات .۱۵(۲) : ۹۷-۸۸ .

تاج­الدینی، اورانوس و علی سادات موسوی. (۱۳۸۹). ” اضطراب کتابخانه­ای تبیین رابطه محیط کتابخانه و استرس مراجعه کنندگان”. کلیات کتاب ماه، اطلاعات و ارتباطات و دانش­شناسی. ۱۵۱: ۹۹-۹۴٫

۱-اضطراب

از بین عواطف منفی، اضطراب به طور گسترده­ای تقریباً برای همه انسان­ها شناخته و تجربه شده است به­همین ترتیب به­عنوان یکی از اساسی­ترین ساختارها در روانشناسی است. اضطراب در مفهوم سازی آسیب­شناسی روانی، انگیزش و شخصیت از مفاهیم محوری و مرکزی است. (عبدالخالق[۱]، ۲۰۰۴).

اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر فرد در همه جوامع به عنوان پاسخ مناسب و سازگاری تلقی می­شود. فقدان اضطراب یا اضطراب زیاد ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل توجهی مواجه سازد. اضطراب در حد متوسط و سازنده فرد را وا می­دارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بارورتر و بادوام تر سازد(دادستان، ۱۳۷۴). اضطراب و نگرانی نقش عملکردی بسیار مهمی را در رفتارهای انطباقی افراد ایفا می­کند و جسم فرد را برای پاسخ به عامل خطر آماده کرده تا از این طریق نظام روانی را برای پاسخ سریع دادن فعال کرده و در نتیجه فرد را برای فرار کردن از موقعیت خطر کمک کند(ویمز[۲]، ۲۰۰۸).

اضطراب حالتی است که با احساس ناآرامی، تشویش و یا ترس در انسان همراه است. معمولاً این حالت در زمانی که انسان نتواند پیامدهای کاری را پیش­بینی یا آن را بازبینی نماید رخ می­دهد. مثلا پیش از برگزاری هر آزمون مهم، اضطراب به سراغ آزمون شونده می­آید چرا که وی نمی­تواند سؤال­ها را پیش­بینی کند و یا نسبت به کسب نمره­ی خوب تردید دارد. معمولاً از واژه­ی ترس نیز برای بیان این حالت استفاده می­شود­(رضایی، ۱۳۸۴). اگر اضطراب به­طور ساده یک علامت هشدار تلقی می­شود، اساساً می­توان آن را عاطفه­ای نظیر ترس برشمرد(جان بزرگی، ۱۳۸۲).

نشانه­های اضطراب در سطوح مختلفی مانند روانشناختی، رفتاری و جسمانی بروز پیدا می­کند. اضطراب در سطح روانشناختی و رفتاری می­تواند به صورت خشم، ناپایداری عاطفی، حساسیت بیش از حد، تخریب­گری، فزون­کنشی و اختلال­های حرکتی مشخص گردد. در سطح جسمانی که به منزله­ی نقابی برای پنهان کردن حالات اضطرابی هستند. به­همراه شاخص­هایی چون تغییر ضربان قلب، افزایش فشار خون، بحران­های تنفسی، رنگ پریدگی، خشکی دهان و تنش عضلانی است. بنابراین، هرگاه با سردرد، دل­درد و یا اختلال­های هاضمه دیگر که شدت آن­ها بر اساس متغیرهای مختلف متفاوت است، مواجه شدیم باید احتمال وجود یک اضطراب را در نظر بگیریم(دادستان، ۱۳۸۲).

اضطراب هشداری برای تهدید برونی یا درونی است و کیفیات نجات دهنده زندگی دارد. در سطحی پایین­تر، اضطراب هشداری برای آسیب بدنی، درد، درماندگی، تنبیه احتمالی و ناکام ماندن نیازهای اجتماعی و جسمی، تهدیدی برای مقام و موفقیت و بالاخره تهدید یکپارچگی و تأمین شخص است. اضطراب سبب می­شود که شخص اقدام­های لازم را برای جلوگیری از تهدید یا تخفیف نتایج آن به عمل آورد. اضطراب یا آگاه کردن شخص به وجود خطر و اقدام به جلوگیری از آن، مانع آسیب دیدن می­شود(جان­بزرگی، ۱۳۸۲).

اضطراب طبیعی یکی از عوامل مثبت شخصیت و از اجزای جدا نشدنی زندگی روانی است. نگرانی و اضطراب وقتی در حد معقول و بهنجار باشد نه تنها مخرب نیست، بلکه به عنوان نیروی سازنده، فرد را وادار می­کند تا در موقعیت­های گوناگون زندگی به نحو مؤثرتری عمل کند(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).

اضطراب در برخی مواقع باعث ایجاد سازندگی و خلاقیت در افراد می­شود، امکان تجسم موقیعت­ها وتسلط بر آن­ها را فراهم می­آورد. اما وقتی اضطراب از میزان لازم بالاتر رود، شخص به صورت مبهم احساس نگرانی و ناآرامی کرده و خواب را آشفته و تصمیم­گیری را برایش مشکل سازد، در این صورت اضطراب به منزله منبع شکست، موجب سازش نایافتگی گسترده­ای می­­شود که فرد را از بخش عمده­ای از امکاناتش محروم می­سازد. این مشکل آزادی و انعطاف فرد را کاهش می­دهد و طیف گسترده­ای از اختلالات اضطرابی را به وجود می­آورد. اضطراب همچنین می­تواند بر کارکردهای جسمی و روانی نیز اثر نامطلوبی داشته باشد. شایع­ترین مشکلات عاطفی و هیجانی که دانش­آموزان نوجوان با آن مواجه هستند اضطراب می­باشد(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).

تعاریف عمده­ای که در مورد اضطراب وجود دارد عبارتند از: اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند، و اغلب مبهم دلواپسی است که همه انسان­ها تجربه می­کنند. اغلب علایمی مانند تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، ناراحتی مختصر معده و بیقراری که با عدم توانایی برای نشستن یا ایستادن همراه می­گردد. این علایم، بین افراد متفاوت است(پورافکاری، ۱۳۸۶؛ به نقل از آقازاده قطب­آبادی، ۱۳۹۱).

اضطراب احساس دائمی آسیب­پذیری است که فرد گمان می­کند اتفاق ناگواری که نمی­تواند نظارتی بر آن داشته باشد، رخ می­دهد. احساس دائمی آسیب­پذیری این باور را در فرد به وجود می­آورد که دارای توانایی کمی برای حل مشکلات است و در نتیجه میزان ترس او در مقابل مشکلات افزایش می­یابد و به همین دلیل فرد سعی می­کند از موقعیت­هایی که با مشکل همراه است دوری کند( بک و امری[۳]، ۱۹۸۵).

اضطراب به عنوان سازه­ای که دارای سطوح مختلفی شامل بدنی، شناختی، عاطفی و بین فردی است، شناخته می­شود(آلن، ۱۹۵۵). ساراسون[۴] (۲۰۰۳؛ به­نقل از شریفی، ۱۳۷۶) نیز اضطراب را چنین توصیف کرد: اضطراب احساس اولیه فرد است که شامل دلهره و بلاتکلیفی می­شود و معمولاً زمانی که فرد تهدیدی را برای خود یا عزت نفس خود حس می­کند، رخ می­دهد. به عقیده­ی ساراسون، فشار روانی واکنشی است نسبت به موقعیت­هایی که در آن­ها شخص باید انتظاراتی را برآورده کند و با محدودیت­های روبه­رو است و یا باید از فرصت­هایی استفاده نماید. قرار گرفتن در معرض فشار ممکن است واکنش­های قابل مشاهده­ای را موجب شود که اضطراب نامیده می­شود. اضطراب یک حالت عاطفی نامطلوب است که با نگرانی، تنش و تشویش همراه است(شریفی، ۱۳۷۶).

اضطراب حالتی است که تا حدودی برای همه رخ می­دهد. بیشتر مردم، به هنگام مواجهه با شرایط خاص، نظیر شرکت در یک ازمون، هنگامی که به دنبال انجام کاری به نحو احسن هستند و یا آن­گاه که می­خواهند برای ارائه­ی سخنرانی و یا بیان مطلبی مقابل گروهی بایستند، دچار اضطراب می­شوند. اندکی اضطراب، طبیعی و گاه مفید است و باعث می­شود تا انسان انگیزه­ی لازم را برای انجام بایسته­ی کارها و یا تمرکز بیشتر به دست بیاورد. آنچه نامطلوب و یا مضر است، بی تفاوتی محض و یا اضطراب بسیار شدید است که قدرت عمل را از فرد سلب می­کند(رضایی، ۱۳۸۴).

۱-۱- ابعاد اضطراب

اسپیلبرگر (۱۹۷۲) اضطراب را به دو بعد صفت اضطراب و حالت اضطراب تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد. در حالت اضطراب فرد فقط در موقعیت تهدید کننده واکنش نشان می­دهد. حالت اضطراب به عواطف موقتی که با نگرانی و تنش همراه است اطلاق می­شود. حالت اضطراب احساسات مبهم و ناخوشایندی است که از ترس و نگرانی برمی­خیزد. افراد با حالت اضطراب در زمینه­ی برخورد و واکنش نسبت به اتفاقات اطراف خود و همچنین خطرات ناشناخته دچار اضطراب و تشویش می­شوند.

در مقابل، صفت اضطراب به عنوان نوعی ویژگی شخصیتی است که به خصوصیات باثبات و دیرپای فرد و تفاوت­های فردی بادوام در افراد مستعد ابتلا به اضطراب اشاره دارد. افرادی که دارای سطح بالایی از صفت اضطراب هستند، بیش­تر اوقات در حالت اضطراب هستند. این افراد موقعیت­های بی­خطر را تهدیدآمیز می­دانند و به صورت حالت اضطراب به آن پاسخ می­دهند(راس، ۱۳۷۳). صفت اضطراب استعداد و آمادگی بلندمدت فرد برای مضطرب شدن در بسیاری از موقعیت­ها اطلاق می­شود. که شخص تقریباً همه موقعیت­ها را تهدیدکننده ارزیابی می­کند(اسپیبرگر، ۱۹۷۲). صفت اضطراب به تفاوت­های فردی نسبتاً ثابت آمادگی برای اضطراب اشاره دارد(آیزنک[۵]، ۲۰۰۰). سطوح بالای صفت اضطراب، سطح توجه افراد را نسبت به عوامل تهدید کننده خارجی بالا می­برد(کوپر[۶] و رو[۷] ، ۲۰۰۸). افرادی که صفت اضطراب بالایی دارند در مقابل تهدیدی نظیر ارزیابی منفی، که به عزت نفس آن­ها لطمه می­زند، حالت اضطراب شدیدتری از خود نشان می­دهند(راس، ۱۳۷۳).

بر اساس تحقیقات انجام شده اضطراب صفت در طول زمان پایایی دارد، ولی حالت اضطراب به محض تغییر موقعیت­های تهدید آمیز تغییر می­کند. هم­چنین، افرادی که از نظر صفت اضطراب متفاوت هستند، از نظر شدت واکنش حالت اضطراب نسبت به موقعیت­های تهدیدآمیز نیز با هم متفاوتند (راس، ۱۳۷۳).

در گذشته، مطالعات گوناگونی در مورد اضطراب انجام شده است. تا قبل از دهه ۷۰ میلادی، اکثر پژوهش­هایی که در زمینه اضطراب انجام گرفته، آن را از دیدگاه روان­شناسی و پزشکی مورد بررسی قرار داده است. از آن زمان، بررسی­های کاربردی در این زمینه آغاز گردید و اضطراب در آموزش عالی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت. این رو، اضطراب یکی از کلیدی­ترین متغیرهای روان­شناسی در بحث آموزش محسوب می­شود. پژوهش­هایی گذشته، انواع گوناگونی از اضطراب­هایی را که ممکن است افراد در جوامع علمی و دانشگاهی به آن دچار شوند، مورد بررسی قرار داده­اند، از آن جمله می­توان به اضطراب رایانه­ای[۸]، اضطراب اینترنتی[۹]، اضطراب اطلاعاتی[۱۰]، اضطراب کتابخانه­ای، اضطراب پژوهش کتابخانه­ای[۱۱] و اضطراب پژوهش[۱۲] نام برد ( کلیر، ۱۹۹۰؛ به نقل از دیدگاه، ۱۳۹۰). همانگونه که اشاره شد، این اضطراب­ها از نوع حالتی و محدود به موقعیت، زمان و مکان خاص بوده و از طریق آموزش مهارت­ها قابل نظارت و کاهش است.

 

[۱] .Abdel-Khalek

[۲] .Weems

[۳] . Beck & Emery

[۴] . Sara Seven

[۵] . Eysenck

[۶] . Cooper

[۷] . Rowe

[۸] . Computer Anxiety

[۹] . Internet Anxiety

[۱۰] . Information Anxiety

[۱۱] . Library Research Anxiety

[۱۲] . Research Anxiety

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق مفاهیم اینترنت، نگرش فرهنگی و نظریه‌های ارتباطاتی و نگرش
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.