تحقیق اهمیت اقتصادی و بازار تولید گل و گیاهان زینتی و مدیریت و ترویج بازاریابی و عوامل مؤثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت اقتصادی و بازار تولید گل و گیاهان زینتی و مدیریت و ترویج بازاریابی و عوامل مؤثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
پیدایش باغبانی    ۵
گل و گلکاری    ۶
تعریف گلکاری    ۶
جایگاه گلکاری در ایران    ۶
اهمیت و جایگاه کشت گل و گیاهان زینتی    ۷
اهمیت اقتصادی تولید گل و گیاهان زینتی    ۸
تجارت گل    ۹
وضعیت بازار جهانی گل    ۱۰
جایگاه ایران در بازارهای جهانی    ۱۳
تحلیل بازار گل و گیاهان زینتی در ایران    ۱۳
بازاریابی    ۱۵
تعریف بازاریابی    ۱۶
مدیریت بازاریابی    ۱۶
اهداف بازاریابی    ۱۷
ترویج بازاریابی    ۱۸
مفاهیم اساسی بازاریابی    ۲۰
انواع بازارها از دیدگاه های مختلف    ۲۵
انواع محیط های بازاریابی    ۲۷
عوامل موثر در تقسیم بندی بهینه بازار    ۲۸
سه استراتژی تعیین بازار هدف    ۲۹
استراتژی بازاریابی یکسان    ۲۹
استراتژی بازاریابی متفاوت    ۳۰
استراتژی بازاریابی متمرکز    ۳۰
عوامل فردی موثر در رفتار خریداران    ۳۰
لزوم برنامه ریزی در بازاریابی    ۳۴
زمینه‌های برنامه ریزی بازاریابی    ۳۵
پیشینه پژوهش    ۳۹
الف) پیشینه پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور:    ۳۹
منابع    ۴۶

منابع

شاهنوسی، احمد. (۱۳۸۶).  جایگاه گل ایرانی در عرصه ی تجارت جهانی، روزنامه اطلاعات.

نادری، روح انگیز.(۱۳۸۷). باغبانی عمومی. تهران: دانشگاه پیام نور.

بابایی، علیرضا و جعفر عزیزی.(۱۳۸۹). بررسی فنی و اقتصادی تولید گل و گیاهان زینتی در ایران، فرصتها و چالشها (مقایسه موردی با کشور کلمبیا). همایش ملی بهبود و توسعه بازار گل و گیاهان زینتی ایران. آبانماه، ۸۹٫

الوانی، سید مهدی؛ رحمتی، محمد حسین. (۱۳۸۷). بررسی اقتصادی زمینه‌های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی(مطالعه موردی استان قم). توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، صص ۵۰-۱۱٫

صالحی، مهدی.(۱۳۸۸). تولید و تجارت گل و گیاهان زینتی در ایران و جهان. ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره ۸۰، صص ۷۸- ۶۵٫

عباسی، محمدرضا؛ درخشان، علی؛ رهبری، سعید.(۱۳۸۱). مقدمه ای بر نظام اطلاع رسانی کشاورزی، معاونت ترویج و نظام بهره برداری.

سروش، نادر. (۱۳۸۳). ارزیابی چگونگی استفاده از آمیخته ی بازاریابی در افزایش صادرات گل و گیاه کشور. خلاصه مقالات اولین جشنواره. سمینار ملی گل‌های شاخه بریده ی ایران، تهران، پاکدشت، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران.

شفیعی، محمد(۱۳۸۳). اقتصاد تولید گل، بازاریابی، فروش محصولات داخل و صادرات. خلاصه مقالات اولین جشنواره و سمینار ملی گل‌های شاخه بریده ی ایران، تهران، پاکدشت، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران.

زمانیان، علی رضا. (۱۳۸۸). تحلیلی بر تولید و بازاریابی صادراتی گل و گیاه در ایران و ارائه راهبردهای موثر با استفاده از الگوی آمیخته بازاریابی. بررسی‌های بازرگانی، شماره۳۹، صص ۴۸-۳۲٫

نیکوئی، علیرضا؛ بخشوده، محمد.(۱۳۸۹). بررسی اثرات توسعه ی بازار حراج گل و گیاهان زینتی بر منافع عوامل بازاریابی در ایران: مطالعه ی موردی بازار گل رز شاخه بریده در اصفهان. مجله اقتصاد کشاورزی، دوره ۴، شماره ۳، صص ۱۳۴-۱۰۳٫

نیکوئی، علیرضا؛ رفعتی، محسن؛ بخشوده، محمد.(۱۳۸۸). بررسی ساختار بازاریابی گل و گیاهان زینتی در ایران: مطالعه ی موردی بازار گل رز شاخه بریده در اصفهان. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی(علوم و صنایع کشاورزی)، دوره ۲۳، شماره ۲، صص ۱۴۶-۱۳۴٫

یادآور، حسین؛ حجازی، یوسف؛ حسینی، سید محمود؛ صالح، ایرج. (۱۳۸۹). تعیین مولفه‌های ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۴۱-۲، شماره ۴، صص۵۲۲-۵۱۳٫

مقدمه

ایجاد اشتغال و رشد صادرات غیر نفتی دو موضوع اساسی در اقتصاد ایران است که با اخذ تدابیری اندیشمندانه و سیاست گذاری‌های با ثبات و متقن و با بهره گیری از تجارب دیگران در قالبی منسجم، یکپارچه، دراز مدت و حداکثر  بهره مندی از امکانات موجود از طریق گسترش کشاورزی، به ویژه کشت گل و گیاهان زینتی می‌توان به توسعه اقتصادی و نهایتاً توسعه پایدار دست یافت. لذا، به منظور بهبود فروش و بازاریابی گل و گیاه به خصوص در بازارهای خارجی و توسعه صادرات گل و گیاه ضروری است که راهکارهای موثری در جهت حل مشکلات و تنگناهای تولید و بازاریابی برداشته شود. با توجه به تقاضای بازار داخلی برای انواع گل‌ها و گیاهان زینتی و همچنین با در نظر داشتن حجم زیاد تقاضا در عرصه بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب ایران برای کشت انواع گیاهان، پرورش و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی، می‌تواند سهم کشور را در بازار تجارت این محصولات ارتقا بخشیده و موجب عاید شدن درآمد ارزی مناسبی برای اقتصاد کشور گردد، بنابراین ضرورت بازنگری در بازاریابی گل و گیاهان زینتی، الزامی است و در این بین نقش آموزش و ترویج کاملا آشکار خواهد بود.

وضع جغرافیایی و طبیعی ایران به ما این نوید را می دهد که در آینده نه تنها از واردات بی رویه بذر و قلمه گل و گیاه منصرف خواهیم شد بلکه بر عکس به صادرات این محصول خواهیم پرداخت. بایستی بتوانند در بازارهای داخل و خارج از کشور با فرآورده های خارجی رقابت کنند. در حقیقت کسانی که به کار پرورش گیاهان زینتی می پردازند هنگامی در این حرفه موفق خواهند بود که همه ساله از محصول کارشان سود ببرند و برای دست یابی به این منظور مسائل مربوط به کیفیت گل، میزان محصول در واحد سطح، زود رسی و دیر رسی گل، هزینه تولید، روش بسته بندی و حما و نقل و بازاریابی مطرح است. بیشتر این مسائل مربوط به شرایطی می گردد که گیاهان زینتی در آن شرایط رشد و نمو می کنند و پرورش می یابند. عواملی نظیر درجه حرارت خاک و هوا، شدت نور و طول مدت روشنایی، میزان رطوبت و شدت تبخیر در کیفیت و میزان عملکرد فرآورده های گیاهان زینتی بسیار موثر می باشند. همچنین موضوع تغذیه گیاهان زینتی به وسیله عناصر مورد احتیاج آنان و تنظیم یک برنامه صحیح و متعادل کود پاشی و نیز اجرای برنامه مبارزه با آفات و امراض در بالا بردن میزان محصول و افزایش مرغوبیت محصول گل موثر است. سرانجام حفاظت ژنتیکی و برنامه های اصلاح نباتی برای نگهداری و تکثیر مجموعه های گیاهی و اصلاح نژاد گیاهان زینتی و تهیه پایه های مادری دارای ارزش خاص  می باشند(احمدپور داریانی، ۱۳۸۵).

پرورش دهنگان گل و گیاه زینتی نیز مانند سایر کشاورزان، اکثرا کار کشت و برداشت گل را راسا و با اتکا به دانش بومی توسعه داده اند و بر اثر انجام آزمایش هایی از روی کنجکاوی و یا برای چاره جویی و انطباق و سازگاری با شرایط بهتر محیطی آن را انتخاب و با توجه به تجربیاتی که کسب کرده اند به دیگران انتقال می دهند. ولی اگر انها بتوانند از طریق ترویج به دانش روش و فن آوری بهتر و کاراتر دست یابند بی تردید از این امکانات در حد بسیار مطلوب تری استفاده می کنند. مشروط بر اینکه با روش علمی، تعامل انواع سازه ها و متغیرها در این رابطه مشخص شوند و عمده ترین متغیر های موثر در تولید گل و گیاه را شناخته و به نقش آنها توجه اساسی شود. از آنجا که کشور ما وضعیت مناسبی برای تولید انواع گل و گیاه زینتی دارد علاوه بر آن، بازارهای مناسبی در کشورهای جنوبی و شمالی کشور نیازمند این محصولات هستند که می توانند در توسعه گل و گیاه زینتی موثر باشند، لازم است بیش از بیش به بهبود دانش و روش تولید گل و گیاه در کشور توجه شود و یافته های تحقیقاتی با روش مناسبی به مولدان انتقال یابد(بابایی و عزیزی، ۱۳۸۹).

پیدایش باغبانی

انسان اولیه غذای خود را با ماهیگیری و شکار و استفاده از گیاهان وحشی تامین می کرد. در آن دوران انسان به صورت گروههای کوچک یک یا چند خانواری در غارها و معمولا در نزدیکی منابع مواد خوراکی می زیست و هر خانواده مسئول تهیه غذای خود بوده است. با تشکیل اجتماعات نسبتا بزرگ نیازها و در نتیجه وظایف و پیشه های خاص و جدیدی به وجود آمد که لیجاب می کرد گروهی از افراد به کارهایی مانند آموزشی و غیره پرداخته و برای غذای خود متکی به افراد دیگر اجتمتع شوند. از این زمان انسان به فکر افتاد که ضمن تشکیل اجتماعات خود در نقاط مناسب غذای خود را نیز به جای جمع آوری تولید کند. بنابراین کشاورزی در تمدن های اولیه به صورت فنی بسیار ابتدایی شروع گشت. با پیشرفت تمدن و به وجود آمدن اجتماع هایی بزرگتر، اختلاف های گروهی پدید آمد که موجب بروز جنگهای بی شمار شد در نتیجه بشر به خاطر ایمنی دیوارهایی به دور محیط زیست خود ایجاد کردند. به دلیل محدودیت فضای بین این دیوارها کشاورزان اولیه مجبور شدند تعدادی از محصولات خود را مانند غلات که به صورت کشت گسترده یعنی در سطح وسیع و با کار و بازده نسبتا کم در واحد سطح کاشته می شد به اراضی بیرون شهر منتقل کنند و آن دسته از محصولات مانند سبزی و میوه که به شکل کشت متراکم یعنی با مراقبت زیاد و محصول بیشتر در واحد سطح تولید می گردید در داخل شهرها بکارند. بدین ترتیب در کشاورزی دو شعبه زراعت یعنی کشت در مزرعه و باغبانی یعنی کشت در داخل باغ به وجود آمد(نادری،۱۳۸۷).

گل و گلکاری

هنر گلکاری و پرورش گل به عنوان یک فعالیت اقتصادی در ایران به آغاز قرن حاضر و حدود ۱۳۰۰ شمسی برمی گردد و شهر محلات به عنوان پایه گذار، ایجاد کننده و توسعه دهنده این صنعت، نقش پر اهمیت و ویژه ای داشته است. سالانه علاوه بر دو میلیون علاوه گلدان و بیست میلیون شاخه گل در سطح ۹۰۰ هکتار اراضی و گلخانه های شیشه ای و پلاستیکی شهرستان محلات تولید و به دوستداران گل در سطح کشور و خارج از کشور و خارج از کشور عرضه می شود.

تعریف گلکاری

کشت و کار گل ها و گیاهان زینتی، درختان، درختچه ها، نخل ها، سرخس ها، کاکتوی ها، گیاهان فضای سبز و غیره را گلکاری گویند(عباسی، ۱۳۸۵).

جایگاه گلکاری در ایران

قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران شاید همزمان با شروع کشاورزی بوده است. با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران بنظر می‌آید که همواره ایرانیان در زمینه موضوعات مرتبط با گل‌ها جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند. اهمیت اقتصادی: شاید قدیمی‌ترین گلخانه‌های موجود در ایران که در حال حاضر هم فعال هستند قدمتی در حدود ۷۵ – ۷۰ سال دارند. در حقیقت اهمیت اقتصادی این رشته، سابقه طولانی در ایران دارد. زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشته اند کشور ما با داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول در زمان خود وضعیتی مناسب داشته است. کشت و کار پرورش گل‌های زینتی در ایران بعنوان یک رشته اقتصادی سابقه‌ای به قدمت احداث گلخانه‌ها ندارد اما از زمان‌های گذشته، گلخانه‌دارها کار تکثیر و پرورش گیاهان را برای سرگرمی، و گذران اوقات فراغت انجام می‌دادند. در سال‌های اخیر بدلیل نیاز روز افزون بازار و خواست افراد جامعه و بدلیل محدود شدن فضای زندگی مردم این وضعیت کاملاً تغییر کرده است. بطوری که در سال‌های اخیر احداث گلخانه‌های نسبتاً مجهز و کارآمد بمنظور کشت و پرورش و تکثیر گیاهان زینتی و نیز توسعه اقتصادی پیشرفت زیادی داشته است. ایران یکی از خواستگاه‌ها و زادگاه‌های طبیعی گیاهان زینتی از جمله لاله، سنبل، زنبق، سیکلمه و برخی از درختچه‌ها و تعداد زیادی از درختان میوه بشمار می‌آید، و در منابع علمی دنیا اسناد و مدارک مربوط به این موضوع موجود است. ولی از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد(صالحی،۱۳۸۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازاریابی و بازمهندسی و مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحقیق بازاریابی و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در انتخاب کلینیک های پزشکی
  • تحقیق بازاریابی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی و مدل های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق صادرات ، بازاریابی بین المللی ، انتخاب بازارهای بین المللی جهت صادرات و وضعیت اقتصادی صنعت سنگ های ساختمانی در جهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.