تحقیق بازاریابی تعاملی و رفتار خرید مصرف کننده ، مفهوم و ابعاد و تاکتیک هاو مدل ها و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازاریابی تعاملی و رفتار خرید مصرف کننده ، مفهوم و ابعاد و تاکتیک هاو مدل ها و عوامل موثر بر آن دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ مفهوم بازار    ۶
۲-۳ فروشگاههای زنجیرهای    ۶
۲-۴ بازایابی تعاملی    ۷
۲-۴-۱ از آمیخته بازاریابی تا بازاریابی تعاملی    ۷
۲-۴-۲ فرایند مدیریت بازاریابی براساس رویکرد بازاریابی تعاملی    ۸
۲-۴-۳ جهان بینی بازاریابی تعاملی    ۱۰
۲-۴-۴ تعریف بازاریابی تعاملی    ۱۰
۲-۴-۵ عواملی که ضرورت بازاریابی تعاملی راتحت تاثیر قرار می دهد    ۱۵
۲-۴-۶ رویکرد بازاریابی تعاملی    ۱۵
۲-۴-۷ ابعاد بررسی بازاریابی تعاملی    ۱۶
۲-۴-۸ مروری بر بازاریابی تعاملی    ۱۷
۲-۴-۹مقایسه بازاریابی تعاملی و بازاریابی سنتی    ۱۸
۲-۴-۱۰ دیدگاههای بازاریابی    ۱۹
۲-۴-۱۱ مقایسه انواع بازاریابی    ۲۱
۲-۴-۱۲ مزایای بازاریابی تعاملی    ۲۲
۲-۴-۱۳ تاکتیک های بازاریابی تعاملی    ۲۳
۲-۴-۱۳ مدل های بازاریابی تعاملی    ۲۵
۲-۵ ارتباطات    ۳۱
۲-۶ شخصی سازی    ۳۲
۲-۷رفتار ترجیحی    ۳۵
۲-۸پاداش    ۳۶
۲-۹تعهد ارتباطی    ۳۶
۲-۹-۱تعریف تعهد    ۳۶
۲-۹-۲تاثیر تعهد در کاهش هزینه و افزایش سود فروشنده    ۳۸
۲-۱۰رفتار خرید مصرف کننده    ۳۹
۲-۱۱ عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری خرید    ۴۰
۲-۱۲ عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی    ۴۱
۲-۱۳ عوامل روانی و فردی    ۴۲
۲-۱۴ عوامل موقعیتی    ۴۳
۲-۱۵ عوامل آمیخته بازاریابی    ۴۴
۲-۱۶مصرف کنندگان چه احتیاجی به تعاملات دارند؟    ۴۴
۲-۱۷ بخش دوم پیشینه تحقیق    ۴۵
منابع و مآخذ    ۵۰

منابع

۱-نایب زاده ٰشهناز ،(۱۳۸۴) ،ارزش از نگاه مشتری ،مجله تدبیر سال۱۷ شماره۱۷۴ ص۱۴٫

۲- عسگر پور گیلدا ،(۱۳۸۷) ،ارزیابی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان بانک اقتصاد نوین شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم تحقیقات.

۳- کاتلر فیلیپ ، آرمستراگ گری، ( ۱۳۷۶)،اصول بازاریابی، ترجمه ی بهمن فروزنده، نشر آموخته، اصفهان، چاپ هشتم.

۴- کاتلر فیلیپ ،گری آرمسترانگ،( ۱۳۸۹)، اصول بازاریابی جلد اول ، مترجم  مهدی زارع ، تهران مدیر فردا.-

۵- کاتلر فلیپ، ( ۱۳۸۵ )، مدیریت بازاریابی، ترجمه ی بهمن فروزنده، نشر آموخته، اصفهان، چاپ ششم.

۶- کاتلر فیلیپ، (۱۳۸۶) ، کاتلر در مدیریت بازار ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، انتشارات مدیر فردا ، چاپ سوم.

۷- لاولاک کریستوفر ، لارن رایت، ( ۱۳۸۲ )، اصول بازاریابی و خدمات، ترجمه ی ابوالفضل تاج زاده نمین، تهران، چاپ اول.

۸- بیانی برکادهی فریبا، (زمستان۱۳۸۸)، پایان نامه تاثیر بازاریابی رابطه مند بر جذب مشتریان جدید (مطالعه موردی بانک صادرات گیلان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت .

۹- حبیبی پیرکوهی آارش،(پاییز۱۳۸۵)، اهمیت اعتماد در بازاریابی رابطه ای و ایجاد مقیاسی جهت سنجش آن، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان سال هجدهم، شماره ۳، صص۸۲- ۱۰۳٫

۱۰- حقیقی محمد، حسینی سید حسن، اصغریه اهری حامد، آرین ابوالفضل، دریکنده علی، (زمستان ۱۳۹۱)، تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه ای بر وفاداری مشتریان شرکت ایرانسل، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم ،شماره چهارم ،شماره پیاپی۷ ، صص۴۴-۶۲٫

 ۱۱-Gronroos, C.(1994).  Ouo  vadis , marketing?  Toward a relationship marketing paradigm. Journal of Marketing Management, 10, pp347-360

۱۲-Payne, A., Christopher, M., Clark, M.& Peck, H.1998, Relationship marketing, Butterworth  Helnmenn, London.

۱۳-Payne, A., Christopher, M., Clark, M. & Peck, H. (1998). “Relationship marketing for competitive advantage – winning and keeping customers”, London: Butterworth-Heinemann

۲-۱ مقدمه

امروزه جهانی شدن تجارت و اقتصاد و پویا تر شدن رقابت ، نقش مشتریان را در سازمان ها تغییر داده است و نگاه سازمان ها به مشتریان تنها یک مصرف کننده صرف نیست (نایب زاده ،۱۳۸۵ ،۱۱۳). در واقع در دنیای کنونی موج شتابنده تغییرات در ابعاد مختلف، همچون سیاست های جهانی، رقابت، فناوری، روندهای اجتماعی، اقتصادی و خصوصا نیازها و خواست ها و انتظارات مشتریان هم از نظر حجم و هم از جنبه نوع و کیفیت آن بسیار گسترده تر از دهه های گذشته بوده و این تغییرات به نوبه خود موجب تغییر در سبک و شیوه مدیریت، ساختار سازمانی، و نیز نگرش ها و رفتار کارکنان شده و همین تغییرات هستند که سازمان ها را به بهبود پیش بینی ها، یادگیری و سازگاری با محیط بیرونی فرامی خوانند  در شرایط جدید روش های بازاریابی گذشته کارایی لازم را نداشته و سودآوری کمتری دارند. بیشتر بازارها بلوغ یافته و با رقابت فشرده و عرضه بسیار فراوان تر از تقاضا مواجه هستند، در این شرایط، مشتریان جدید به سختی یافت و لذا نیاز مبرمی به حفظ و نگهداری مشتریان فعلی به شدت در بنگاه ها احساس می شود. شرکت ها دائما در جستجوی راه هایی هستند که ارتباطشان را با مشتریان ارزشمند حفظ کنند، زیرا مشتریان وفادار مهمترین منبع سودآوری آنها هستند(قاضی زاده و همکاران ،۱۳۹۰ ،۲). تحقیقات نشان می دهد که هزینه جذب مشتریان جدید۴تا۶ برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است شرکت ها دریافته اند که از دست دادن یک مشتری چیزی بیش از، از دست دادن یک قلم فروش نیست بلکه به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می توانسته در طول زندگی یا دوره زمانی که مشتری بوده انجام دهد.(کاتلر ،۱۳۸۶ ،۲۸) وقتی مشتریان به فرآورده ها یا خدمات یک شرکتی علاقه مند می شوند به تبع نه تنها حجم خریدشان را از آن شرکت افزایش می دهند بلکه برخورد مثبتی در مورد آن شرکت دارند شرکت مورد علاقه خود را به دوستان و خویشاوندان خود معرفی نموده و خرید از آن را توصیه می کنند. بازاریابی تعاملی این امکان را به شرکت های می دهد که به منظور درک درست و نیاز های مشتریانشان و ایجاد و ارائه ارزش برتر که آن ها را به سازمان پیوند خواهد زد به اندازه کافی به مشتریان نزدیک شوند و ارائه محصولاتی مطابق نیاز و خواسته های آن ها به سمت کاهش هزینه ها سوق دهد و یک شرکت می تواند هزینه بازاریابی ، توزیع، حمل و نقل را کاهش دهد و بدین وسیله به یک مزیت رقابتی با هزینه پایین و تمایز در خدمات دهی دست یابد (عسگر پور،۱۳۸۷ ،۱۲).

۲-۲ مفهوم بازار

بازار از نظر علمی به معنی محل تجمع عده ای از مصرف کنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده و از وسیله مبادله یا پول مشترکی در داد وستدهای خود استفاده می کنند. در این فرایند مصرف کنندگان مایل به رفع نیازهای خود هستند. بدین ترتیب اگر عنصر نیاز مشترک یا تمایل به رفع نیاز وجود نداشته باشد، عملاً بازاری شکل نخواهد گرفت. برای تشکیل هربازار باید چهار عامل زیر وجود داشته باشد:

۱- مصرف کننده یا تقاضاکننده؛

۲ – نیاز یا احتیاج؛

۳ – قدرت خرید؛

۴ – عرضه کننده یا تولیدکننده.

بازار به مفهوم رایج خود محل تلاقی عرضه و تقاضا است و باتوجه به پایه های اصلی تقاضا یعنی وجود نیاز، وجود قدرت خرید و بالاخره تمایل به اختصاص قسمتی از درآمد یا پول فرد برای تملک کالا، متوجه می شویم که همان عناصر چهارگانه بازار در تعریف دوم نیز وجود دارد.

۲-۳ فروشگاههای زنجیرهای

یک فروشگاه زنجیره ای از چندین فروشگاه خرده فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز تشکیل می شود. وظایف و کارکردهای اصلی یک فروشگاه زنجیره ای (خرید تبلیغات، اجاره و …) توسط یک واحد فرماندهی مرکزی یا یک مدیریت مرکزی کنترل می شود. فروشگاههای زنجیره ای یکی از این نهادهای توزیع است که پس از پیدایش مسیری اگر چه غیر یکنواخت، اما تکاملی را طی کرده است، به طوری که فروشگاه های زنجیره ای کنونی ترکیبی از انواع روش های نوین توزیع است. این واحدها درک کرده اند که از شکست در تطابق با شرایط جدید باید عبرت گرفت. به همین منظور آن ها دارای بخش های برنامه ریزی هستند که در این بخش ها، کارشناسان مربوط، سرگرم تجزیه و تحلیل حوادث اقتصادی، عادات مردم، سلیقه ها و الگوهای متغیر زندگی هستند. واحدهای زنجیره ای به تبع برنامه ریزی درازمدتشان، در تأمین نیازها و حوایج آتیه نسبت به اکثر خرده فروشی ها، در وضعیت و آمادگی بهتری قرار دارند. فروشگاه های زنجیره ای به علت قدرت اقتصادی و سازماندهی متمرکزشان، درتبلیغات برای محصولاتشان، مزیت منحصر به فردی دارند و قادرند پیام هایشان را ازطریق روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و … به مصرف کننده برسانند.در سال های اخیر، فروشگاه های زنجیره ای رشد سریعی داشته و چند سالی است که جزء اولویت های اساسی وزارت بازرگانی در حوزه اصلاح نظام توزیع، قرار گرفته اند. پس از دوره سازندگی و به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالاها که بیشتر متاثر از دو عامل وضعیت نابسامان اقتصادی و ساختار نامناسب نظام سنتی توزیع بود، دولت بر آن شد تا با راه اندازی فروشگاه های نوین زنجیره ای، وضعیت توزیع را در کشور بهبود بخشد و از آشفتگی در بازار جلوگیری کند. ولی به رغم تلاش های انجام شده، به علت فقدان بینش کافی نسبت به چگونگی اداره این فروشگاه و عوامل اثرگذار بر موفقیت آن ها، این واحدها توفیق چندانی در نیل به اهداف تعیین شده، نداشته اند(رنجبریان و همکاران ،۱۳۹۱ ،۲).

۲-۴ بازایابی تعاملی

۲-۴-۱ از آمیخته بازاریابی تا بازاریابی تعاملی

در اوایل دهه ۱۹۶۰ پروفسور نیل بوردن از دانشکده بازرگانی هاروارد، گروهی ار فعالیت های هر شرکت را شناسایی کرد که برخرید محصولات تاثیر گذار هستند او این عوامل را آمیخته بازاریابی نامید. آمیخته بازاریابی در واقع لیستی از طبقه بندی متغیر بازاریابی می باشد یک لیست هرگز کلیه عناصر مشابه را شامل نمی شود و در هر شرایطی مناسب نیست. (۱۹۹۴،Gronroos  ).

حال سوال اساسی این است که تا چه اندازه آمیخته بازاریابی در طراحی و هدایت فعالیت های شرکت به سمت نیازها و مطلوبیت های مشتری در انتخاب بازار هدف مناسب است؟انجمن بازاریابی امریکا و بسیاری از محققان دیگر در این زمینه به بحث پرداختند و بیان کردند که مشکل، تعداد یا مفهوم سازی متغیرها تصمیم گیری نیست بلکه مشکل طبیعت نظری آن است وندن و بولت ونواتر اسکوت معتقدند که(۴ پی) و پارادایم مدیریت آمیخته بازاریابی بر مبنای سست بنا نهاده شده است آنها نتیجه گرفتند که سه نقص در مدل ( ۴پی) وجود دارد یکی درخصوصیات و ویژگی هایی است که اساس طبقه بندی هستند و شناسایی نشده اند، عناصر مانع الجمع هستند و یک زیرطبقه فراگیر وجود دارد که بطور پیوسته در حال رشد می باشد. (۱۹۹۴،Gronroos  ).در چند سال اخیر علاقه فزاینده ای به مطالعه دانش اقتصادی بلند مدت با مشتری به وجود آمده است هسکت برای اولین بار مفهوم اقتصادی بازار را عنوان کرد در واقع منظور او این بود که به جای تمرکز بر ایجاد مقیاس های اقتصادی شرکت ها می توانند با تمرکز بر درک مشتریان به هدف خود دست یابند. در ارتباطات و تعاملات بلند مدت که گروه های بهترین شیوه برقراری ارتباط را با یکدیگر می آموزند هزینه ارتباطی برای عرضه کننده یا ارائه دهنده خدمات کاهش خواهد یافت. گرونروس در تئوری هزینه ارتباطی خود که اساس آن هزینه های کیفیتی و تعاملی است بیان می کند که باید تعاملات رضایت بخش دو جانبه از هزینه های قابل توجه تعاملی که از تعویض عرضه کننده یا ارائه دهنده خدمت ناشی می شود و از هزینه های غیر ضروری کیفیتی جلوگیری کرد. (۹،۱۹۹۴،Gronroos  ).[۱]

[۱] Gronroos

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازاریابی و بازمهندسی و مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحقیق بازاریابی و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در انتخاب کلینیک های پزشکی
  • تحقیق بازاریابی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی و مدل های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق صادرات ، بازاریابی بین المللی ، انتخاب بازارهای بین المللی جهت صادرات و وضعیت اقتصادی صنعت سنگ های ساختمانی در جهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.