تحقیق برنامه ریزی تولید ادغامی و بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ریزی تولید ادغامی و بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۲
۱-۲- تعاریف کلی    ۲
۱-۲-۱- برنامه ریزی تولید    ۲
۱-۲-۲- برنامه ریزی تولید ادغامی    ۵
۱-۲-۳- واحد ادغامی    ۶
۱-۲-۴- استراتژی های برنامه ریزی تولید ادغامی    ۶
۱-۲-۵- هزینه های مرتبط با برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین    ۷
۱-۲-۶- روش های حل مسائل برنامه ریزی تولید ادغامی    ۷
۱-۲-۷- عدم قطعیت و انواع آن    ۸
۱-۳- مقدمه    ۸
۱-۴- مروری بر مدل های برنامه ریزی تولید (قبل از سال ۲۰۰۰)    ۹
۱-۵- مروری بر مدل های برنامه ریزی تولید تحت عدم قطعیت (بعد از سال ۲۰۰۰)    ۲۳
۱-۶- بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت    ۳۷
۱-۶-۱- برنامه‌ریزی تصادفی با ارجاع    ۳۷
۱-۶-۲- بهینه‌سازی پایدار    ۳۸
۱-۶-۲-۱- بهینه‌سازی تصادفی پایدار    ۴۰
۱-۶-۲-۲- بهینه سازی پایدار با پارامترهای بازه ای    ۴۲
۱-۶-۳- برنامه ریزی ریاضی فازی    ۴۴
۱-۶-۳-۱- برنامه ریزی فازی منعطف    ۴۴
۱-۶-۳-۲- برنامه ریزی فازی امکانی    ۴۵
۱-۷- بهینه سازی چند هدفه    ۴۵
۱-۷-۱- برنامه ریزی توافقی    ۴۶
۱-۷-۲- اپسیلون-محدودیت    ۴۶
۱-۸- نتیجه‌گیری از تحقیقات گذشته    ۴۷
۱-۱- منابع    ۴۹

منابع

Gallego,G.,(2001),lecturenote,IEOR4000:ProductionManagement,Lecture5 /http://columbia.edu/_gmg2/4000/pdf/lect_05.pdfS.

Ho, C. (1989), “Evaluating the impact of operating environments on MRP system nervousness”, International Journal of Production Research 27, 1115–۱۱۳۵٫

Galbraith, J., (1973), “Designing Complex Organizations”, Addison-Wesley, Reading, MA.

Gilgeous, V. (1989), “Modelling realism in aggregate planning: A goal-search approach, International Journal Production Research 27, 1179- 1193.

Holt, C.C., Modigliani, F., and Simon, H.A. (1955), “A linear decision rule for production and employment scheduling”, Management Science 2, 1-30.

Holt, C.C., Modigliani, F., and Muth, J.F. (1956), “Derivation of a linear decision rule for production and employment”, Management Science 2, 159-177.

Shi, Y., Haase, C.,(1996). Optimal trade-offs of aggregate production planningwith multiple objective and multi-capacity demand levels. International Journal of Operations and Quantitative Management 2(2),127–۱۴۳٫

Johnson, S.M. (1957), “Sequential production planning over time at minimum cost”, Management Science 3, 435-437.

Johnson, S., and Dantzig, G. (1955), “A production smoothing problem”, Proceedings of the 2nd Symposium in Linear Programming 151-176.

Jones, C.H. (1967), “Parametric Production Planning”, Management Science 13, 843-866.

Zangwill, W.I. (1966a), “A deterministic multiproduct, multifacility production and inventory model”, Operations Research,14, 486-507.

Zangwitl, W.I. (1966b), “A deterministic multiperiod production scheduling model with backlogging”, Management Science 13, 105-119.

Zangwilt, W.I. (1966c), “Production smoothing of economic lot sizes with non-decreasing requirements”, Management Science 13, 191-209.

Veinott, A.F. (1964), “Production planning with convex costs: A parametric study”, Management Science 10, 441-460.

Veinott, A.F. (1969), “Minimum concave-cost solution of leontief substitution models of multi-facility inventory systems”, Operations Research 17, 262-291.

Vergin, R.C. (1966), “Production scheduling under seasonal demand”, Journal of Industrial Engineering 17, 260-266.

Vergin, R.C. (1980), “On ‘A new look at production switching heuristics for the aggregate planning problem”, Management Science 26, 1185-1186.

Hsu, H., Wang, W. (2001), “Possibilistic programming in production planning of assemble-to-order environments”, Fuzzy Sets and Systems 119, 59–۷۰٫

۱-۱- مقدمه

برنامه ریزی تولید همواره یکی از ارکان غیر قابل تفکیک در امر تولیده بوده است. امروزه، با پیچیده تر شدن شرایط تولید، برنامه­ریزی کلی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکت­های بزرگ تولیدی ایفا می­نماید. این شرایط عبارتند از:

افزایش تنوع محصولات

افزایش پیچیدگی تقاضا

کاهش دوره عمر محصول

تغییرات سریع در تقاضای بازار و سلیقه مشتریان

فشرده شدن رقابت جهانی

نیاز روزافزون به افزایش کیفیت و ضرورت کاهش هزینه­های زاید

کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان

توسعه شرکت­های بزرگ چند ملیتی و گسترش روز افزون زنجیره تأمین

عدم قطعیت موجود در پارامترهای موثر در تولید و زنجیره تأمین

همه این عوامل منجر گشته برنامه­ریزی کلی تولید جایگاه ویژه خود را خصوصاً در زنجیره­های بزرگ تأمین حفظ نماید. تولید اقتصادی و سودآور ایجاب می­کند که برای کلیه مراحل تولید از تأمین مواد اولیه از تأمین­کنندگان گرفته تا تولید محصول در کارخانه­ها و توزیع محصولات نهایی به مشتریان، برنامه­ریزی جامع و دقیق صورت گرفته تا ضمن استفاده بهینه از منابع موجود، هزینه­های کل سیستم تولیدی کمینه گردد. عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین که معمولاً در مواردی نظیر پیش بینی نادقیق تقاضا، زمان تدارک متغیر، تحویل­های دیرهنگام، ارسال ناقص سفارشات، نوسانات هزینه­ها و قیمت، تخفیف مقداری و مناسبتی، سفارشات متورم شده و غیره رخ می­دهد، همواره اثرات نامطلوبی نظیر تأخیر، ناتمام ماندن سفارشات و تحمیل هزینه­های اضافی بر سیستم تولیدی می­گذارد. بنابراین یکی از اهداف مهم برنامه­ریزی کلی تولید، تعمیم برنامه­ریزی متمرکز از یک شرکت منفرد به تمامی موجودیت­های زنجیره تأمین و در نظر گرفتن توأمان همگی فاکتورهای موثر در تولید می­باشد به نحویکه برنامه تهیه شده توانایی پاسخگوئی به عدم قطعیت­های موجود را داشته باشد. بنابراین در تحقیق حاضر، ضمن یکپارچه نمودن برنامه­ریزی تولید کلی با برنامه­ریزی زنجیره تأمین، تلاش شده است رویکردهای نوینی در این عرصه برای مواجهه با انواع مختلف عدم قطعیت ارائه گردد.

۱-۲- تعاریف کلی

هدف از این بخش ارائه تعاریف مختصر از مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه­ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی می­باشد.

۱-۲-۱- برنامه ریزی تولید

بنا به تعریف، برنامه­ ریزی تولید به معنای فرایند تصمیم­گیری در خصوص منابعی است که سازمان برای عملیات تولید آینده­اش به آن­ها نیاز دارد و نیز تخصیص این منابع جهت تولید محصول مورد نظر در تعداد مورد نیاز و با کمترین هزینه. در حقیقت می­توان برنامه­ریزی تولید را ایجاد محدوده و مرز جهت عملیات تولیدی آینده سازمان تعبیر نمود. با توجه به تعریف فوق، دو هدف اساسی را می­توان برای برنامه­ریزی تولید برشمرد:

الف) تعیین برنامه­های تولید بر اساس هزینه­ها و سیاست­های مدیریت در خصوص مسائل مالی، توسعه ظرفیت، خدمت به مشتری و پویایی نیروی کار.

ب) کمک به مدیریت جهت نشان دادن تأثیرات سیاست­های مختلف روی هزینه­ها، میزان موجودی و تولید.

برنامه­ریزی را می­توان از دیدگاه­های متفاوت به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود ولی یکی از کاربردی­ترین و مرسوم­ترین این تقسیمات، تقسیم بندی براساس بُرد زمانی برنامه­ریزی می­باشد. بطورکلی برنامه­ریزی را می­توان به سه دسته بلند مدت، میان­ مدت و کوتاه­ مدت تقسیم­بندی کرد. برنامه­ریزی تولید نیز از این قائده مستثنی نیست. بسته به مطالباتی که از یک برنامه­ریزی تولید داریم، افق زمانی آن می­تواند بلند مدت، میان مدت و یا کوتاه مدت باشد (شکل ۱-۱).

خط مقدم، قسمتی از برنامه­ریزی تولید است که با استراتژی­های کلان شرکت در ارتباط است. افق برنامه ریزی­های آن ۱ تا ۵ ساله است و از سه قسمت مدیریت تقاضا، برنامه­ریزی منابع و برنامه­ریزی عملیات و فروش تشکیل یافته است. برنامه­ریزی عملیات و فروش با گرفتن اطلاعات مربوط به پیش بینی تقاضا، استراتژی­های کلان شرکت و نیز برآورد سرانگشتی منابع، اقدام به تهیه برنامه عملیاتی و فروش می­کند که معمولاً افق برنامه­ریزی آن چند ساله است. این برنامه­ریزی اغلب برحسب یک واحد ادغامی است و از این جهت به آن برنامه­ریزی ادغامی نیز گفته می­شود. این برنامه­ریزی ادغامی سپس در یک سطح پائین­تر با استفاده از تکنیک­های برنامه­ریزی تفکیک­پذیر، برنامه مدون شده فروش برای محصولات ادغامی را به برنامه­ای برای فروش به تفکیک نوع محصول تبدیل می­نماید که خروجی چنین اقدامی سربرنامه تولید ([۱]MPS) است که افق آن نیز معمولاً یکساله می­باشد.

سطح موتور که ورودی اصلی خود را از سربرنامه تولید می­گیرد، با استفاده از تکنیک­های برنامه­ریزی مواد و ظرفیت، برنامه­هایی با جزئیات بیشتر و با افق برنامه­ریزی کوتاه­تر برای مواد و ظرفیت مورد نیاز فراهم می­آورد. برنامه­ریزی مواد مورد نیاز ([۲]MRP) و برنامه­ریزی ظرفیت ([۳]CP)  در این حوزه قرار می­گیرد.

در نهایت در سطح پشتیبانی، شاهد سیستم هایی جهت پشتیبانی از زنجیره تأمین شرکت از یک­سو و برنامه­ریزی عملیات در کف کارگاه از سوی دیگر هستیم. آنچه در برنامه­ریزی کف کارگاه صورت می­گیرد نوعاً برنامه­هایی از جنس زمان­بندی و تعیین توالی کارها بر روی ماشین­ها و تخصیص نیروی انسانی به ماشین آلات می­باشد.

۱-۱-۱- برنامه ریزی تولید ادغامی

طبق تعریف، برنامه ­ریزی تولید ادغامی یک برنامه­ریزی میان­مدت در شرکت­های تولیدی است که میزان و زمان تولید، موجودی و سطوح نیروی کار را جهت پاسخگویی به تغییرات احتیاجات خالص (تقاضا) در یک افق زمانی سه تا ۱۸ ماهه تعیین می­نماید (گالگو[۴] ۲۰۰۱). با معلوم بودن (یا پیش بینی) تقاضای بیرونی و منابع فیزیکی شرکت در طول افق برنامه­ریزی، این برنامه تلاش می­نماید تا ضمن بهترین استفاده از منابع موجود، هزینه­های کل سیستم تولیدی را کمینه نماید. این برنامه بایستی روش­ها و استراتژی­های مختلفی را برای فائق آمدن بر نوسانات تقاضا و هزینه­های مرتبط با آن، ارائه نماید. در شکل ۱-۳، رابطه برنامه­ریزی تولید ادغامی با سایر فرآیندهای برنامه­ریزی تولید، مشخص گردیده است.

۱-۱-۱- ادغامی

طبعاً به دلیل بازه زمانی نسبتاً طولانی و نیز تنوع محصولات، امکان این که برای هر نوع محصول و هر نوع مدل از محصول، تخمینی از تعدادی که بایستی فرضاً در طی چند دوره آتی تولید گردند کمتر وجود خواهد داشت. در برنامه­ریزی تولید ادغامی چند محصولی، محصولات به چند خانواده تقسیم می­شوند و هر خانواده محصول، نماینده چندین محصول شبیه به هم می­باشد. این شباهت می­تواند بر اساس شباهت ظاهری، شباهت فرآیندهای تولیدی و یا شباهت هزینه­های تولیدی و سود حاشیه­ای باشد. هر خانواده محصول در واقع یک واحد ادغامی خوانده می­شود و آن واحد ادغامی نماینده همه محصولات آن خانواده خواهد بود. مقادیر پارامترهای مربوط به یک واحد ادغامی در واقع میانگین مقادیر آن پارامترها برای محصولات مربوط به آن خانواده می­باشد. لذا با انتخاب یک یا چند واحد مشترک مابین تمام محصولات یک خانواده، یک برنامه تولید ادغامی ایجاد می­شود. واحد ادغامی می­تواند کیلوگرم، متر، بشکه، نفرساعت، واحد پول و یا حتی یک مدل همگن از یکی از محصولات آن خانواده باشد.

۱-۱-۲- استراتژی ­های برنامه ­ریزی تولید ادغامی

تغییر در میزان نیروی کار، از طریق استخدام و یا اخراج که منجر به تغییر در نرخ تولید می­گردد. این استراتژی معمولاً در شرکت هایی که نرخ تولید، مبتنی بر نیروی کار است مورد استفاده قرار می­گیرد. اخراج بی رویه معمولاً توسط قوانین دولتی محدود می­شود و ممکن است تبعات منفی زیادی برای کارکنان به همراه داشته باشد. آموزش کارکنان می­تواند یک استراتژی مناسب برای افزایش بهره­وری کارکنان برای جبران نرخ تولید اضافی مورد نیاز در پیک تقاضا باشد. استفاده از نیروی کار پاره وقت نیز از جمله استراتژی­های مرسوم در این حوزه قلمداد می­شود.

تغییر در نرخ تولید از طریق افزایش شیفت­های کاری، اضافه کاری و یا برونسپاری بخشی از تولید به خارج از شرکت.

تجمیع موجودی­های فصلی؛ معمولاً بالانس بین هزینه­های نگهداری موجودی و هزینه­های تغییر نرخ تولید از جمله سوالات اساسی است که در بسیاری از موردهای واقعی بایستی بدان پاسخ داده شود. تلفیق موجودی­های فصلی محصولاتی که دارای بازه زمانی پیک تقاضای متفاوتی هستند می­تواند در تنظیم نرخ تولید مؤثر باشد.

برنامه­ریزی سفارشات عقب افتاده؛ از جمله استراتژی­های مورد استفاده در تنظیم نرخ تولید بویژه در زمان­های پیک تقاضا است و معمولا بایستی یک بالانس بین هزینه­های ناشی از تأخیر در تحویل سفارشات و هزینه­های تغییر نرخ تولید و یا نگهداری موجودی صورت پذیرد.

تحت تأثیر قرار دادن تقاضا از طریق تبلیغات، ترویج محصول و تخفیف قیمت

۱-۱-۳- هزینه ­های مرتبط با برنامه ­ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین

هزینه­های اساسی تولید؛ شامل هزینه خرید مواد اولیه از تأمین کنندگان، هزینه مستقیم نیروی کار، هزینه راه اندازی و  سربار تولید می­گردد. این هزینه ها معمولاً به دو دسته هزینه ثابت و متغیر تقسیم می­شوند.

هزینه­های مرتبط با تغییر در نرخ تولید؛ هزینه­های مرتبط با استخدام، اخراج و یا آموزش کارکنان از یک طرف و نیز هزینه­های جبرانی مرتبط با اضافه کاری و برونسپاری از طرف دیگر در این حوزه قرار می­گیرند.

هزینه­های مرتبط با نگهداری موجودی و سفارشات عقب افتاده.

هزینه­های توزیع و حمل و نقل؛ هزینه­های حمل و نقل مواد اولیه از تأمین کنندگان به کارخانجات و نیز هزینه­های حمل و نقل محصولات نهائی از کارخانجات به نقاط مشتری. این هزینه ها نیز معمولاً به دو دسته هزینه­های ثابت و متغیر تقسیم می­گردند.

۱-۱-۴- روش­ های حل مسائل برنامه ­ریزی تولید ادغامی

به طور کلی روش­های حل برنامه ­ریزی ادغامی به دو دسته کلی زیر تقسیم می­شوند:

روش­های گرافیکی و مبتنی بر جدول؛ در رویکردهای مبتنی بر جدول، سعی می­شود بطور ابتکاری با تلفیقی از استراتژی­های مرسوم در برنامه­ریزی تولید ادغامی یک برنامه شدنی مناسب تهیه گردد. طبیعتاً این روش ها، جواب بهینه را ارائه نمی دهند.

رویکردهای ریاضی؛ رویکردهای ریاضی خود به دسته­های زیر قابل تقسیم می­باشد:

رویکردهای مبتنی بر برنامه­ریزی ریاضی

قوانین تصمیم خطی

مدل ضرائب مدیریت

شبیه سازی

قوانین جستجوی تصمیم

در تحقیق حاضر از رویکرد برنامه­ریزی ریاضی استفاده شده است و در فصل مرور ادبیات، تحقیقاتی که در این حوزه ها صورت پذیرفته است مرور خواهد شد.

۱-۱-۵- عدم قطعیت و انواع آن

عدم قطعیت[۱] به معنی حالتی است که اطلاعات کافی در مورد یک واقعه یا نتایج آن وجود ندارد بنحویکه نتوان وضعیت واقعه یا نتایج آتی حاصل از آن را بطور دقیق توضیح داد.

 گالبریث[۲](۱۹۷۳) عدم قطعیت را به عنوان تفاوت بین حجم اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار و حجم اطلاعاتی که قبلاً بدست آمده، تعریف می­نماید.

در دنیای واقعی در یک زنجیره تأمین انواع مختلفی از عدم قطعیت­ها وجود دارند که فرآیندهای تولیدی و غیر تولیدی را تحت تأثیر قرار می­دهند. برای مثال هو[۳] (۱۹۸۹) عدم قطعیت را به دو دسته کلی طبقه بندی نموده است:

۱- عدم قطعیت محیطی[۴](EU)

۲- عدم قطعیت سیستم تولیدی[۵](SU)

عدم قطعیت محیطی، شامل عدم قطعیت­هایی است که در ورای فرآیند تولید وجود دارند، نظیر عدم قطعیت موجود در عرضه[۶](SLU) و تقاضا[۷] (DU).

عدم قطعیت سیستم، مربوط به عدم قطعیت موجود در فرآیند تولید نظیر عدم قطعیت بازدهِ عملیات [۸](OYU)، عدم قطعیت زمان تدارک[۹] تولید (LTU)، عدم قطعیت کیفیت [۱۰](QU)، خرابی سیستم تولیدی و تغییرات در ساختار محصول می­گردد.

 

[۱] Uncertainty

[۲] Galbraith

[۳] Ho

[۴] Environmental uncertainty

[۵] System uncertainty

[۶] Supply lead time uncertainty

[۷] Demand uncertainty

[۸] Operation yield uncertainty

[۹] Lead time uncertainty

[۱۰] Quality uncertainty

[۱۱] Aggregate production planning

[۱۲] Shi and Haase

[۱۳] Holt et al.,

[۱۴] حروف اول نام نویسندگان مقاله Holt, Modigliani, Muth and Simon,

[۱] Master Production Scheduling

[۲] Material Requirement Planning

[۳] Capacity Planning

[۴] Gallego,

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق زمانبندی پروژه ، مفاهیم، اصول و مبانی اولیه آن و مسئله تسطیح منابع و مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آن
  • تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.