تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و عوامل موثر بر آن دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱مقدمه۶
۱٫۲مفاهیم بودجه۷
۱٫۳تعاریف بودجه۷
۱٫۳٫۱تعاریف از جنبه سیاسی۸
۱٫۳٫۲تعاریف ازجنبه های اقتصادی و مالی۸
۱٫۳٫۳تعاریف از جنبه های برنامه ای و مدیریتی۹
۱٫۳٫۴تعاریف ازجنبه توسعه اقتصادی و اجتماعی۹
۱٫۴تعاریف علمی و تجربی بودجه۹
۱٫۵تعاریف حقوقی و قانونی بودجه۱۰
۱٫۶عوامل مشترک در تعاریف بودجه۱۱
۱٫۷مقاصد و اهداف بودجه ریزی۱۲
۱٫۸وظایف بودجه ریزی۱۲
۱٫۹روش های پیش بینی درآمد۱۳
۱٫۱۰روشهای برآورد هزینه۱۳
۱٫۱۰٫۱بودجه سنتی۱۴
۱٫۱۰٫۲بودجه ریزی افزایشی(تفاضلی)۱۴
۱٫۱۰٫۳بودجه ریزی برنامه ای۱۴
۱٫۱۰٫۴نظام طرح ریزی، برنامه ریزی، بودجه ریزی۱۵
۱٫۱۰٫۵٫ بودجه بندی بر مبنای صفر۱۶
۱٫۱۰٫۶بودجه ریزی انعطاف پذیر یا سایه ای۱۷
۱٫۱۰٫۷روش بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف۱۷
۱٫۱۰٫۸روش بودجه ریزی عملیاتی۱۸
۱٫۱۱بودجه ریزی عملیاتی۱۹
۱٫۱۱٫۱ماهیت بودجه ریزی عملیاتی۱۹
۱٫۱۱٫۲ویژگی های بودجه ریزی عملیاتی۲۱
۱٫۱۱٫۳وظایف بودجه عملیاتی۲۲
۱٫۱۱٫۴مزایای بودجه ریزی عملیاتی :۲۵
۱٫۱۲الزامات بودجه ریزی عملیاتی :۲۷
۱٫۱۳مراحل انجام بودجه ریزی عملیاتی :۲۹
۱٫۱۴فواید بودجه ریزی عملیاتی :۳۰
۱٫۱۵تحولات نظام بودجه ریزی۳۱
۱٫۱۶مسیر بودجه ریزی عملیاتی نوین :۳۴
۱٫۱۷تجربه برخی از کشورها در اجرای بودجه عملیاتی :۳۸
۱٫۱۸نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران۴۴
۱٫۱۸٫۱سیرتحولات نظام بودجه ریزی در ایران :۴۶
۱٫۱۸٫۲الزامات قانونی بودجه ریزی عملیاتی در ایران۴۸
۱٫۱۹مشکلات عمده بودجه بندی دولتی در ایران :۵۱
۱٫۲۰روند حال و آینده بودجه ریزی عملیاتی در ایران۵۶
۱٫۲۱موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دستگاههای اجرائی۵۹
۱٫۲۱٫۱عوامل محیطی۵۹
۱٫۲۱٫۲عوامل اجرائی۶۲
۱٫۲۱٫۳عوامل کنترلی۶۸
۱٫۲۲مروری بر تحقیقات۷۰
۱٫۲۲٫۱تحقیقات انجام شده در داخل کشور۷۰
۱٫۲۲٫۲تحقیقات انجام شده در خارج از کشور۷۳
۱٫۲۳فهرست منابع۷۶

  منابع

مهدوی ع.م.۱۳۸۶٫ تدوین بودجه عملیاتی برای دستگاههای اجرائی استان کرمان. اولین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی، تهران.

خلعتبری ف. ۱۳۸۰ بررسی کلی ساختار بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور. فصلنامه مجلس و پژوهش، سال هشتم، شماره ۳۱٫

کاپلان، ر.ا، و نورتون د.۱۳۸۶ . سازمانهای استراتژی محور. ترجمه پرویز بختیاری، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

کرباسیان ا. ۱۳۷۸٫ بودجه و بودجه ریزی دولتی در اقتصاد ایران. تهران: انتشارات موسسه عالی بانکداری اسلامی، چاپ اول

دفت ریچارد ال. ۱۳۸۳ .تئوری سازمان و طراحی ساختار جلد ۱ اعرابی، سید محمدوپارسائیان، علی (مترجمان)، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

رابینز ا. ۱۳۸۴٫ تئوری سازمان. الوانی م-دانائی فر، حسن (مترجمان)،تهران: انتشارات صفار

میرسپاسی ن.۱۳۸۲٫ مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار(با نگرشی به روند جهانی شدن)، انتشارات مهر، چاپ دوم.

اسعدی م.۱۳۸۵٫ شناسائی موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل شه، دومین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی ایران، تهران، سالن همایش رازی.

اسعدی م.۱۳۸۶٫ شناسائی موانع اجرائی بودجه ریزی عملیاتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل شه، پایان نامه کارشناسی ارشد.

صراف ف.۱۳۵۴٫ بودجه ریزی دولتی و نظام بودجه ایران. انتشارات موسسه عالی بازرگانی، چاپ سوم.

عباسی ا.۱۳۸۷٫ مدیریت بودجه در بخش عمومی و رویکردهای نوین آن. تهران: انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش.

کرد بچه محمد.۱۳۸۲٫ مبانی و ویژگی های نظام جدید بودجه ریزی (جزوه آموزشی). سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.

Xavier، J. A.  ۱۹۹۸ . Budget Reform in Malaysia and Australia Compared. Public Budgeting and Finance، Vol.18، No. 1، pp. 99-118.

Young، R.D.2003. Performance basd budgeting system، pp -2-5

Diamond .J; Budget system Reformin Transitional Economic : IMF Working

Frow. N & Marginson،D. (2010). “Reconciling budget flexibility with budgetary control accounting Organization and society 35( 1 ) 444-461.

Gustafsson A. 2000. Preformance Budgeting in Swden.  Swedish Government Officess Ministry Of Finance

Andrews، M. 2004. Authority، Acceptance، Ability and Performance- Based Budgeting Reforms. The International Journal of Public Sector Management، Vol. 17، No. 4، pp. 334-336.

 ۱٫۱ -مقدمه

در مدیریت نوین منابع دولت، تعیین محدودیتهای دخالت دولت، مدیریت مطلوب منابع مالی، سیاست گذاری برای حداکثر نمودن منافع اجتماعی نظام کلان مالی، انطباق اهداف میان مدت و کوتاه مدت در مخارج عمومی، نظم و انضباط مالی، بودجه عملیاتی، نظارت، کنترل و هماهنگی، شفافیت، پاسخگوئی مورد توجه قرار گرفته است.

در تعیین محدوده های دولت صرف نظر از وظایف حاکمیتی، اگر زمانی فزونی عواید نسبت به    هزینه ها برای سرمایه گذاری دولت در امور اقتصادی کافی تلف می شد اکنون تنها دخالت در مواردی قابل توجیه به حساب می آید که عدم دخالت دولت منافع اجتماعی تامین نشود در این حالت نیز مداخله دولت طیفی از سیاستگذاری ها، هدایتها و تشویق ها را در بر میگیرد که دخالت مستقیم از طریق سرمایه گذاری در امور اقتصادی آن واقع می شود.

در رعایت انضباط کلان مالی، بحث آینده نگری مطرح می شود و دولت ها از روزمرگی بر حذر شده و توصیه می شود اهداف میان مدت قابل برآورد را مورد نظر قرار دهند تا نوسان ها و تلاطم های کوتاه مدت در جریان درآمدها به جریانی موزون در مخارج و دستاوردهای اقتصادی – اجتماعی برای کل جامعه تبدیل شود. نظم و انضباط مالی سرلوحه توصیه های مخارج عمومی قرار گرفته و پایه این نظم و انضباط تفکر علمی و  تجربی در مورد روشهای کنترل و نظارت، هدفگذاری، عملیاتی ساختن بودجه، تعهد نسبت به اهداف عملیاتی و الزام به پاسخگوئی است. در همان حال کنترل جریان وجوه، پیشبرد عملیات و دستیابی به اهداف مورد نظر است و در این رهگذر سعی بر برقراری پیوند بین عملیات پیش بینی شده با اهداف مورد نظر است. (سعیدی، ۱۳۸۵، ص ۱۴۲).

۱٫۱ -مفاهیم بودجه

– واژه بودجه در اصل از کلمه بوژت فرانسوی (Boujette) به معنی کیف یا کیسه چرمی کوچک اطلاق می شده که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. در انگلستان کیف چرمی که محتوی صورت مخارج مورد نیاز پادشاه بود توسط خزانه داری، که بعدا وزیر دارایی نامیده شد، برای تصویب وجوه مورد نیاز پادشاه به پارلمان عرضه می شد(لینچ،۱۹۷۰ ، ص ۳۶).

آن کیف «باجت۱ » نامیده شد و به تدریج اطلاق اصطلاح بودجه از کیف به محتویات آن تغییر یافت. به عبارت دیگر، صورت حسابهای مزبور به تدریج در یک صورت حساب واحد گنجانده و تحت عنوان   «باجت» در انگلیس و «بودژه» در فرانسه به کار رفت و در سایر زبان ها از جمله فارسی وارد گردید.

۱٫۲  تعاریف بودجه

دیدگاه ها و تعاریف در مورد بودجه متاثر از نظریه های اقتصادی در مورد دولت است و دیدگاه های موجود در این زمینه نیز تحت تاثیر شرایط متفاوت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است و در یک جمله دیدگاه های نظریه ها و تعاریف بودجه به زمان و مکان مربوط می شوند. به طور کلی می توان این تعاریف را به چهار دسته تقسیم کرد. (الماسی، ۱۳۸۷، ص ۳۹).

۱٫۲٫۱ تعاریف از جنبه سیاسی

در این دسته تعاریف، ریشه اصلی تنظیم بودجه را باید عامل سیاسی جستجو کرد. بودجه بعد از تشکیل حکومت های پارلمانی شکل گرفت؛ یعنی از زمانی که حق نظارت مردم به صورت کنترل درآمدها و هزینه های دولت از طریق ساز و کارهای نمایندگی تحقق یافت. در انگلستان نمایندگان پارلمان می خواستند درآمدها و هزینه های دولت را کنترل کنند و مایل نبودند بدون رضایت آنها مالیات وضع شده، یا بدون کنترل آنها از اموال عمومی خرج شود. بدین سبب بود که به تدریج درآمدها و هزینه های دولت در سندی تنظیم شد و تصویب پارلمان ضرورت پیدا کرد؛ تا آنجا که در قرن نوزدهم اراده قانونگذار در تنظیم و اجرای بودجه از ضروریات دموکراسی شناخته شد (قدیری اصل، ۱۳۶۶، ص ۵۳۰).

اهمیت نهاندن و تاکید بر نقش سیاسی بودجه باعث گنجاندن آن در اغلب قوانین اساسی حکومت های پارلمانی و تصویب قوانین و مقررات مربوط به نحوه عملکرد بودجه تحت عنوان «قانون محاسبات عمومی» در اولین دوره های قانونگذاری شده است (ابراهیمی نژاد، ۱۳۸۶، ص ۳).

۱٫۲٫۲  تعاریف ازجنبه های اقتصادی و مالی

در اینکه نظریه های نظام مالی به طور اعم از نظریه های نظام بودجه به طور اخص از بطن نظریه های اقتصادی زاده شده اند، تردیدی وجود ندارد. در واقع بودجه شاهرگ حیات اقتصادی دولت است که در  شریان­های آن منابع مالی و اقتصادی جاری است. تاکید بر جنبه های مالی و اقتصادی در تعاریف بودجه بیشتر بعد از گذار از اقتصاد کلاسیک به اقتصاد نئوکلاسیک صورت پذیرفت. در این دوران با گسترش دامنه فعالیت ها و عملیات دولت، حجم بودجه، نیز به سرعت افزایش یافت و در نتیجه، تغییر و تحولات بودجه ای نیز در دو زمینه نظری و عملی به شدت به تحولات اقتصادی و مالی پیوند خورد. مقارن این تحولات دگرگونی های تاریخی و اقتصادی عظیمی به وقوع پیوست، به ویژه انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه و رکود و بحران بزرگ سال ۱۹۲۹ در امریکا و نشر عقاید «جان مینارد کینز» بنیان گذار مکتب اقتصادی نئوکلاسیک و دعوت از دولت برای مداخله بیشتر در امور اقتصادی و تولیدی، بودجه را به صورت اساسی ترین و اصلی ترین اهرم کنترل و ارشاد اقتصادی و مالی درآورد. در این دوران تعریف بودجه نیز از تحولات و تغییرات تاثیر پذیرفت و کانون تاکید از جنبه های سیاسی-اجتماعی به جنبه های اقتصادی و مالی تغییر یافت.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و مفهوم و الزامات آن و نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران
  • تحقیق نظام بودجه ریزی و شیوه های مختلف بودجه ریزی و تعریف و ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی
  • تحقیق بودجه، اصول ، سیکل و روش های پیش بینی درآمدها و روش های برآورد هزینه ها در بودجه
  • تحقیق مفهوم بودجه و سیر تاریخی بودجه در ایران و تمرکز‌زدایی، سیر تحولات و آثار آن
  • پیشینه تحقیق حسابرسی و برنامه ریزی حسابرسی و تعریف بودجه و انواع بودجه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.