تحقیق نظام بودجه ریزی و شیوه های مختلف بودجه ریزی و تعریف و ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظام بودجه ریزی و  شیوه های مختلف بودجه ریزی و تعریف و ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه:    ۵
۲-۲) پیشینه ی نظری:    ۶
۲-۲-۱- اهداف و مقاصد بودجه:    ۶
۲-۲-۲- نقشهای بودجه:    ۷
۲-۲-۲-۱- ابزار کنترل:    ۷
۲-۲-۲-۲- کمک به بهبود مدیریت:    ۷
۲-۲-۲-۳- مدیریت عملکرد:    ۸
۲-۲-۳- مروری بر نقاط عطف در مسیر تکاملی نظام بودجه ریزی    ۹
۲-۲-۳-۱- آغاز نظام بودجهریزی:    ۹
۲-۲-۳-۲- دوران رکود اقتصادی و بعد از آن:    ۱۰
۲-۲-۳-۳- ظهور نظام بودجه ریزی عملیاتی    ۱۰
۲-۲-۳-۴- برنامه ریزی، طرح ریزی و بودجه بندی:    ۱۲
۲-۲-۳-۵- استفاده از روش حسابداری تعهدی:    ۱۳
۲-۲-۳-۶- ورود رایانه به نظام بودجهریزی    ۱۴
۲-۲-۳-۷- مرور روشهای گذشته:    ۱۴
۲-۳) مفاهیم و شاخصه ها    ۱۶
۲-۳-۱- شیوههای بودجهریزی    ۱۶
۲-۳-۱-۱- بودجه ریزی متداول ( سنتی )    ۱۷
۲-۳-۱-۲- بودجه ریزی افزایشی:    ۱۷
۲-۳-۱-۳- مزیتها و معایب بودجه ریزی افزایشی:    ۱۷
۲-۳-۱-۴- بودجه ریزی برنامهای:    ۱۸
۲-۳-۱-۵- مزیتها و معایب بودجه ریزی برنامهای:    ۱۹
۲-۳-۱-۶- بودجه ریزی بر مبنای صفر:    ۲۰
۲-۳-۱-۷- مزیتها و معایب بودجه ریزی بر مبنای صفر:    ۲۱
۲-۳-۱-۸- بودجه ریزی عملیاتی:    ۲۱
۲-۳-۱-۹- مزیت و معایب بودجه ریزی عملیاتی    ۲۲
۲-۳-۱-۱۰- جدول مقایسه شیوه های رایج بودجه ریزی    ۲۳
۲-۳-۲- تعاریف و کلیات بودجهریزی عملیاتی    ۲۴
۲-۳-۲-۱- خاستگاه بودجه ریزی عملیاتی:    ۲۴
۲-۳-۲-۲- مزایای بودجه ریزی عملیاتی    ۲۷
۲-۳-۲-۳- ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی    ۲۸
۲-۳-۲-۴- مراحل بودجه ریزی عملیاتی    ۲۹
۲-۳-۲-۵- الزامات بودجه ریزی عملیاتی:    ۳۰
۲-۳-۲-۶- تجربه کشورها در ایجاد نظام بودجه ریزی عملیاتی    ۳۵
۲-۳-۲-۶-۱- کشور ایالات متحده آمریکا:    ۳۵
۲-۳-۲-۶-۲- کشور سوئد:    ۳۷
۲-۳-۲-۶-۳- کشور اردن:    ۳۹
۲-۳-۲-۶-۴- تجربه کشور ایران در ایجاد نظام بودجه ریزی عملیاتی    ۴۱
۲-۳-۳- مدل “شه”:    ۴۳
۲-۴) پیشینه ی تحقیق:    ۵۴
منابع ومآخذ    ۵۹

منابع :

طالب نیا، قدرت الله و محمودی، فاطمه، بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های دولتی و ارایه راه کارهای لازم جهت کاهش موانع، مجله کنترولر، ۱۳۸۵ ، شماره ۲۱، صفحه ۲۶ – ۴۶

فرهمند، محمد علی و اعتمادراده، امیر حسین، راهبردهایی برای استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، اولین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی، ۱۳۸۶

حسن آبادی و همکاران، محمد، ۱۳۸۷، نیم قرن تجربه آمریکا در نظام های بودجه ریزی عملیاتی، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

حسن آبادی و همکاران، محمد، مسیر بودجه ریزی عملیاتی نوین، مجله برنامه و بودجه، شماره ۱۰۱، صفحه ۷۱ – ۹۶

سعیدی و مزیدی، پرویز و علیرضا، بودجه‌ریزی عملیاتی (مبانی، مفاهیم و الزامات قانونی)، ۱۳۸۵، چاپ اول، تهران، نگاه دانش.

فرزیب، علیرضا، بودجه‌ریزی در ایران، ۱۳۷۷، چاپ پنجم، تهران انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

محمودی، حمید رضا، شناسایی موانع استقرار سیستم حسابداری بهای تمام شده دردستگاههای اجرایی استان ایلام ،سومین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی، ۱۳۸۸

کیوی، ریموند، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ۱۳۸۶،انتشارات توتیا.

 Wescott, Clay G and Jones, L.R “MANAGING FOR RESULTS AND PERFORMANCE IN ASIA: ASSESSING REFROM INITATIVES IN THE PUBLIC SECTOR”, International Public Management Review, 2007, Vol. 8 ,Issue 1

Kline, J. “Local Government Outcome Based Performance Measures And Customer Standards : Has Their Time Come?”, The Governments Accountants Journal, 1997. Vol. 45, No. 4, PP : 47

Carter, K. “Performance Budgets : Hereby Popular Demand, State Legislatures”, ۱۹۹۹٫ Vol. 20, No. 1, PP : 23

Harris, J. “Performance Budgeting : In Maine, Paper Presented At The Manging Performance Conference”, Baltimore. 2001

۲-۱) مقدمه:

کلمه” بودجه” از زبان فرانسه وارد زبان فارسی شده است. خاستگاه این کلمه کشور انگلستان می باشد که رویه­ی تهیه و تنظیم سند بودجه و به تصویب رساندن آن در پارلمان ابتدا در انگلستان انجام پذیرفته است. معنای لغوی کلمه بودجه، کیف یا کیسه چرمی است که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. در کشور انگلستان کیف چرمی که محتوی صورت مخارج مورد نیاز پادشاه بود توسط خزانه دار وی، که بعدها وزیر دارایی نامیده شد، برای تصویب به پارلمان عرضه می شد. آن کیف باجت[۱] نامیده می شد و بتدریج اطلاق اصطلاح بودجه از آن کیف به محتویات آن تغییر یافت و به تدریج وارد زبانهای دیگر گردید.(Lynch,2003:36)

در متون تحصصی، بودجه دولتی عبارت است از: “برنامه­ی عملیات مالی دولت یا سازمان دولتی شامل پیش بینی اعتبارات برای مدت معین و درآمدها و منابع مالی لازم برای تامین مالی اعتبارات مذکور میباشد. به تعریفی دیگر، بودجه برنامه مالی دولت یا سازمان دولتی است که در آن درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار پیش بینی و اعتبارات لازم برای هزینه های اجرای عملیات و سایر پرداختها برای مدت معین ( معمولا یکسال مالی ) برآورد شده باشند. طبق این تعریف، بودجه­ی دولت یا سازمان دولتی باید اولا متضمن انواع عملیات، برنامه­ها و طرحهای دولت و برآورد هزینه های اجرای آنها و ثانیا شامل منابع مالی لازم برای انجام هزینه های مذکور باشد.”

بودجه­ریزی در بخش عمومی ناظر بر پیش بینی منابع و مصارف مالی برای انجام ماموریتها و وظایف دولت است. در این تعریف، اطلاعات بودجه ای بازتاب مالی و اعتباری تصمیم های اجرایی و محدوده بودجه ریزی مترادف یا منطبق با چارچوب فعالیتهای دولت است. از اینرو، بررسی محتوایی و ارزیابی ماهوی تصمیم های بودجه ای و به تبع آن، گستره بودجه ریزی و حجم عملیاتی آن در ساختارهای سیاسی سوسیالیست، دولتهای مداخله گر، یا حاکمیتهای ارشادی با تفاوتهای بسیار آشکار همراه خواهد بود. از سوی دیگر، جایگاه دولت و انتظارهای اجتماعی از آن، متأثر از نظامهای ارزشی حاکم و پیشینه تاریخی حکومت است، هرچند که ماهیت در آمدهای عمومی و چگونگی دسترسی دولتها به منابع مالی و نیز حدود مشارکت افراد جامعه در تامین این منابع، نقش پر اهمیتی دارد. از طرفی دیگر بودجه به عنوان بیان مالی عملیات دولت ها، مهمترین سند مالی دولتی است که دستگاه­های اجرایی را در دستیابی به اهداف شان یاری می رساند. از این رو، تلاش برای بهبود این سند مالی و بهره وری بودجه در اجرای فعالیت های دستگاه های اجرایی، همواره مورد توجه بوده است. با توجه به اهمیت بسیار بودجه و بودجه­ریزی در استفاده بهینه از منابع، در گذر زمان از شیو ه های گوناگونی برای نظام بودجه ریزی استفاده شده است.

در این نوشتار ابتدا علاوه بر مرور شیوه­های مختلف بودجه ریزی به سیر تحولات انجام شده در نظام بودجه ریزی در جهان و ایران پرداخته شده و بعد بطور تفصیلی به تعریف و ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی پرداخته شده است.

۲-۲) پیشینه ­ی نظری:

۲-۲-۱- اهداف و مقاصد بودجه:

بودجه ریزی از نظر تنظیم، تصویب، اجرا و کنترل اهداف مختلفی را در سیاستهای دولت دنبال می کند. در مرحله تنظیم، بودجه چهارچوبی را برای تنظیم سیاستهای دولت فراهم می کند و فعالیتهای مختلف را برای رسیدن به اهداف توسعه و تقسیم این فعالیتها بین دستگاههای اجرایی تعیین میکند. در مرحله تصویب بودجه وسیله کنترل قانونی است. در مرحله اجرا راهنمای مدیران در اجرای سیاستهای تدوین شده است و بودجه مهمترین ابزار کنترل و نظارت بر عملکرد دولت محسوب می شود. به طور کلی اهداف و وظایف و نقش بودجه ریزی را می توان بصورت زیر بیان کرد:

قضاوت در مورد توزیع عادلانه وجوه

برقراری یک سیستم پاسخگویی

تحصیل مجوزهای قانونی برای فعالیت های دولت

راهنمای اجرای سیاستهای دولت

ابزاری برای کنترل قوه مجریه توسط مقننه

ابزار روابط عمومی

یک برنامه کاری همراه با اثرات پولی

برنامه ریزی دولت

۲-۲-۲- نقش­های بودجه:

۲-۲-۲-۱- ابزار کنترل:

بخش مهمی از قوانین هر کشور به چگونگی دخل و خرج آن کشور اختصاص دارد  قوانین نحوه­ی نظارت وجوه و دستگاه های نظارتی را مشخص می نماید. این نظارتها به نوعی حمایت از منافع جامعه و مردم می باشد. بنابراین طبیعی است که نمایندگان مردم بر نحوه و میزان هزینه کرد اعتبارات توسط دستگاه های دولتی و همچنین نحوه­ی توزیع جغرافیایی اعتبارات حساسیت داشته باشند. بدین منظور لازم است که در اسناد بودجه مشخص شود که اعتبارات در چه محلی و به چه میزان هزینه میشود و سپس نظارت شود که میزان اعتبارات هزینه شده از اعتبارات مصوب تجاوز ننماید و یا محل خرج اعتبارات تغییر نیابد.( حسن آبادی و همکاران،۷۴:۱۳۸۵)

۲-۲-۲-۲- کمک به بهبود مدیریت:

افزایش سریع مأموریتها، فعالیتها و وظایف دولت و به دنبال آن افزایش هزینه های دولت، نگهداری حساب تعداد بی شماری مواد هزینه را در مجموعه وسیع دستگاههای دولتی به صورت متمرکز، مشکل و پرهزینه نمود. با توسعه فعالیت ها، حساب های جزئی که برای مواد فرعی نگهداری می شوند، اهمیت خود را از دست می دادند و آنچه مطرح می شد حاصل نهایی فعالیت دولت و چگونگی تحصیل آن بود. به بیان دیگر، رویکرد از چگونگی مصرف اعتبار و کنترلورودی­ها و منابع به خروجی و محصولات تغییر کرد. در این زمان وظیفه بودجه ر ا می توان چگونگی تجهیز منابع برای انجام وظایف تعریف کرد. با این نگاه جدید، بودجه درباره­ی مسائل مربوط به مدیریت اقدامات و فرآیندهای انجام کار و برنامه ­ها در دستگاه های دولتی متمرکز شد و  به جنبه­ی بهبود مدیریت از لحاظ سنجش کارایی و چگونگی بهره برداری از منابع، توجه می شود. سازوکار تخصیص در این نظام عبارت از پرداخت درصدی از سقف اعتبارات هر برنامه در هر قلم هزینه­ای در فواصل مختلف زمانی است. دستگاههای نظارتی در این سازوکار به ممیزی حساب ها و اسناد هزینه برای نگه داری سقف اعتبارات هر قلم هزینه­ای در هر برنامه یا وظیفه میپردازند. ( حسن آبادی و همکاران،۷۶:۱۳۸۵)

۲-۲-۲-۳- مدیریت عملکرد:

به مرور زمان نظام بودجه­ ریزی مبتنی بر بهبود مدیریت تبدیل به سازوکاری برای پاسخ دادن به درخواستهای اعتباری دستگاه ها و نه پاسخ به نیازها و الزامات اقتصاد کشور شد . این درخواست ها نیز بدون رعایت هیچ استراتژی و برنامه ای که مبتنی بر مطالعه ای بر نقاط ضعف و قوت و شناسایی تهدیدها و فرصت های دستگاه باشد، صورت می گرفت. کار سازمان متولی بودجه فقط تمرکز بر کم کردن برآوردها و پایین آوردن سطح درخواست ها تا حدی بود که با وصول درآمدها سازگار و هماهنگ گردد، بود. ادامه­ی این نوع نگرش باعث ایجاد تحول جدیدی در نظام بودجه­ریزی گردید، که نتیجه آن گرایش به نظارت بر پیامدها و نتایج دستگاه های اجرایی بود.

[۱] BUDGET

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و مفهوم و الزامات آن و نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران
  • تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق بودجه، اصول ، سیکل و روش های پیش بینی درآمدها و روش های برآورد هزینه ها در بودجه
  • تحقیق مفهوم بودجه و سیر تاریخی بودجه در ایران و تمرکز‌زدایی، سیر تحولات و آثار آن
  • پیشینه تحقیق حسابرسی و برنامه ریزی حسابرسی و تعریف بودجه و انواع بودجه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.