تحقیق تاریخچه ورزش همگانی و عوامل انگیزاننده برای شرکت در ورزش همگانی و رشد ورزش بانوان در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه ورزش همگانی و عوامل انگیزاننده برای شرکت در ورزش همگانی و رشد ورزش بانوان در ایران  دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲-۱ نقش بانوان در جامعه    ۴
۲-۲-۲ مشکلات و معضلات اساسی خانم ها در جامعه ی امروز    ۵
۲-۲-۳ نقش زنان در توسعه    ۶
۲-۲-۴ ورزش    ۶
۲-۲-۵ زیر شاخه های ورزش    ۸
۲-۲-۵-۱ ورزش قهرمانی    ۸
۲-۲-۵-۲ ورزش آموزشی    ۹
۲-۲-۵-۳ ورزش غیررسمی    ۹
۲-۲-۵-۴ ورزش درون بخشی    ۹
۲-۲-۵-۵ ورزش برون بخشی    ۱۰
۲-۲-۵-۶ ورزش باشگاهی    ۱۰
۲-۲-۶ ورزش همگانی    ۱۰
۲-۲-۶-۱ تاریخچه ورزش همگانی    ۱۱
۲-۲-۶-۲ اجزا ورزش همگانی    ۱۴
۲-۲-۶-۳ عوامل انگیزاننده برای شرکت در ورزش همگانی    ۱۴
۲-۲-۶-۴ ورزش همگانی در ایران    ۱۷
۲-۲-۶-۵ اوقات فراغت و ورزش همگانی    ۱۷
۲-۲-۷ ورزش بانوان    ۱۹
۲-۲-۸ مزایای ورزش برای بانوان    ۲۱
۲-۲-۹ ورزش بانوان در ایران    ۲۲
۲-۲-۹-۱ دلایل ضعف ورزش بانوان در ایران    ۲۴
۲-۲-۹-۲ رشد ورزش بانوان در ایران    ۲۴
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۲۶
۲-۳-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۲۶
۲-۳-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۲۹
۲-۴- جمع بندی    ۳۰
فهرست منابع فارسی    ۳۲
فهرست منابع انگلیسی    ۳۵

منابع

حق شناس، سیدجعفر. (۱۳۹۰). زن در اجتماع، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم.

وفائی، حسین. ۱۳۸۹٫ زنان و نقش آنان در کارآفرینی، اشتغال و چالش های پیش رو (با نگاهی بر کارآفرینی زنان در کشور کانادا). ir.

رضوی، محمدحسین. و رضا اشکوه طاهری. ۱۳۸۹٫ بررسی وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد شرکت کننده در فعالیتهای ورزشی همگانی استان مازندران. نشریه مدیریت ورزشی (۵).

رمضانی خلیل آبادی، غلامرضا. (۱۳۷۳). بررسی انگیزه­های افراد شرکت کننده در ورزش­های همگانی شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

رمضانی­نژاد، رحیم.، فرهاد رحمانی­نیا. و سید­امیر تقوی­تکیار. ۱۳۸۸٫ بررسی انگیزه های شرکت کنندگان در ورزش­های همگانی در فضاهای روباز. مدیریت ورزشی (۹).

عنبری، شاپور. و [دیگران]. بی تا. تأثیر هشت هفته الگوی ورزش همگانی بر آمادگی جسمانی و سلامت عمومی کارمندان مرد. ارمغان دانش، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ۱۷ (۱).

غفرانی، محسن. و [دیگران]. ۱۳۸۹٫ طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی استان سیستان و بلوچستان. نشریه مدیریت ورزشی، ۱(۴).

مظفری، سیدامیراحمد. ۱۳۸۱٫ شناخت گرایش و نگرش مردم نسبت به تربیت بدنی و ورزش. طرح پژوهشی، دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی).

مظفری، سیدامیراحمد. و [دیگران]. ۱۳۹۱٫ راهبردهای توسعه نظام ورزش قهرمانی ایران. مطالعات مدیریت ورزشی (۱۳).

مظفری، سیدامیراحمد. و محمدعلی قره. ۱۳۸۴٫ وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب جهان. دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال سوم، شماره ۶٫

غفرانی محسن. و [دیگران]. ۱۳۸۹٫ طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزشهمگانی استان سیستان و بلوچستان. نشریه حرکت (۳۹).

اتقیا، ناهید. ۱۳۸۶٫ نیازسنجی از اقشار مختلف زنان ایرانی در زمینه ورزش های همگانی. فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۱۷٫

اداره کل تربیت بدنی استان قم. برنامه راهبردی توسعه تربیت بدنی و ورزش استان قم در برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۳ – ۱۳۸۹)

۲-۲-۱ نقش بانوان در جامعه

زنان و بانوان از ارکان اساسی جوامع بشری اند و عالی­ترین نقش سازنده را با عناوین همسر و مادر در دوایر زیستی انسانی دارا می­باشند و بدین خاطر است که اگر بانوان در جامعه ای سالم و با کمال و عفت پیشه باشند و از انحرافات بنیان برانداز بدور باشند،‌آن جامعه در کمال سلامت اخلاقی و سعادت انسانی خواهد بود . بنابراین بی جهت نیست که دین جاودانی اسلام که دربردارنده تمامی نیازهای بشر مترقی تا پایان قرون تکاملی انسان است اهمیت زیادی به این قشر بزرگ و مهم جامعه داده است.

حضور گسترده و روزافزون زنان در جوامع امروز و ایفای نقش های گوناگون، زنان را به یکی از عوامل کلیدی در تحولات اجتماعی تبدیل کرده است و اگر این حضور و تأثیرگذاری، براساس اصول و مبانی صحیح، سامان نیابد، ظرفیت های اجتماعی و بسترهای رشد و کمال جامعه شکوفا نشده و زنان و مردان نقش­های بایسته ی خویش را نخواهند یافت. تبیین و طراحی نقش های اجتماعی زنان براساس آموزه­های اسلامی نیاز امروز و آینده ی بشر و به ویژه جوامع اسلامی است. اسلام نقش زنان را در سرنوشت جامعه چنین دانسته است؛ یکی، نقش آفرینی مستقیم و دیگری نقش آفرینی غیرمستقیم. نقش آفرینی مستقیم همان حضور فیزیکی در جامعه و تلاش در مسیر ساختن جامعه اسلامی است اما نقش آفرینی غیرمستقیم زنان، حضور آنان در کانون خانواده و مهندسی خانواده اسلامی است. زنان از مسیر خانواده، منشأ تحولات شگرف در عملکرد همسران خویش هستند و در رشد و تعالی و خدمات اجتماعی آنان بسیار مؤثرند. تاریخ، شاهد حضور مؤثر زنان در جهت­گیری­ها و تلاش های مردان بزرگ جهان بوده است. تاثیر دیگر زنان در خانواده تربیت فرزندان و ساختن انسان است. از جمله نمونه های شاخص نقش آفرینی زنان مسلمان در جامعه اسلامی به موارد زیر اشاره کرد:

حضور در عرصه ی کسب علم و دانش در دانشگاه ها و حوزه های علمیه و دیگر مراکز آموزشی

بهداشت و درمان بیماران به ویژه زنان و دختران

حضور در عرصه ی انتخابات و دخالت در تعیین سرنوشت جامعه

پشتیبانی از مجاهدان و مدافعان حاضر در میدان جنگ

ارائه خدمات به زنان در ابعاد مختلف اجتماعی

شرکت در حرکتهای جمعی مسلمانان در مسیر دفاع از آرمان های اسلامی همچون شرکت در راهپیمایی ها و تجمع های مردمی

تلاش برای محرومیت زدایی و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی

پذیرش مسئولیت های مورد نیاز جامعه اسلامی در چارچوب حفظ خانواده (حق شناس ۱۳۹۰، ۱۴۳).

زنان شاغل در جامعه چگونه می توانند وظایف خویش را در خانواده به خوبی انجام دهند:

زنان اهمیت و جایگاه اساسی خویش را در خانه و خانواده باور داشته باشند و بدانند که اشتغال خارج از منزل، هرگز با نقش همسری و مادری قابل مقایسه نیست.

برنامه ریزی و مدیریت صحیح در امور خانواده و مسائل شغلی، نقش مؤثری در استفاده ی بهینه از وقت داشته، و کمیت و کیفیت حضور زنان را در خانواده بهبود می بخشد.

همکاری و همراهی مردان خانواده با زنان شاغل، نقشی به سزا در موفقیت زنان در انجام وظایف خانوادگی دارد.

برنامه ریزی صحیح اجتماعی، از سوی مدیران و برنامه ریزی جامعه نیز نقش مؤثری در موفقیت زنان شاغل در انجام مسئولیت خانوادگی دارد (حق شناس ۱۳۹۰، ۱۸۷).

۲-۲-۲ مشکلات و معضلات اساسی خانم ها در جامعه ی امروز

مشکلات زنان صحبت به میان می آورد و می گوید مشکلات و معضلات اساسی خانم ها در جامعه­ی امروز کشورمان را می توان در این موارد خلاصه نمود:

سردرگمی در هدف

تجمل گرایی، مدگرایی و مصرف زدگی

گرایش به الگوهای مردانه

نگاه ابزاری به زنان در رسانه ها

نگاه تحقیرآمیز

با آنکه انقلاب اسلامی ایران، با الگوگیری از آموزه های اسلام تحولی اساسی در نگاه جامعه ی ایران و حتی جهان اسلام نسبت به شأن و جایگاه زن مسلمان پدید آورد و نشان داد که زنان می توانند با احساس مسئولیت و تعهد، در تحولات اجتماعی سرنوشت ساز و تاثیرگذار باشند؛ اما هنوز نگاه تحقیرآمیز زن، در گروهی از زنان و مردان جامعه به چشم می خورد این نگاه زنان را به بی تفاوتی اجتماعی، خوش گذرانی و غفلت دچار می سازد و آنان را به موجوداتی ضعیف، بی تاثیر و حاشیه نشین مبدل می سازد. زنانی که به نقش شگرف و ارزشمند خود در سامان دهی و بالندگی خانواده و تربیت انسانهای شایسته و مفید برای سازندگی جامعه ی اسلامی در مسیر عدالت جهانی باور ندارند، نخواهند توانست آنچنان که باید، این نقش را ایفا کنند. زنانی که به توانایی های خود در دفاع از حق و عدالت و گسترش خوبی ها باور داشته باشند، خواهند توانست فاطمه وار و زینب گونه، سرنوشت ساز جامعه ی خویش شوند (حق شناس، ۱۳۹۰).

۲-۲-۳ نقش زنان در توسعه

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌گردد. نکات مهمی در گسترش کارآفرینی زنان وجود دارد که به شرح زیر مطرح می‌شود:

توجه به خصوصیات گروه هدف به‌ویژه نقش‌های دوگانه‌ی رنان هم به عنوان همسران خانه‌دار و هم به عنوان مادر در پرورش و نگهداری فرزندانشان و نیز یک فرد مشارکت‌کننده در درآمد خانواده؛

شناسایی فرصت‌ها و خدمات مناسب کسب و کار که با انعطاف‌پذیری کافی جهت رویارویی با تغییرات میزان تقاضا در بازار کار وجود داشته باشد؛

فراهم کردن آموزش مفید و موثر قابل دسترس و مرتبط همراه مدیریت مالی دقیق و پایدار؛

شناسایی و تقویت کانون‌های مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛

تأسیس شبکه‌های کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی؛

آموزش افراد در بخش‌های دولتی و بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی کارآفرینان زن (وفایی ۱۳۸۹، ۲۸۷).

۲-۲-۴ ورزش

آمادگی جسمانی مجموعه ویژگی های ذاتی و اکتسابی است که توانایی فعالیت بدنی را تعیین می­کند و تمرین و آمادگی موجب توسعه همه جانبه استقامت، قدرت، سرعت، انعطاف پذیری و هماهنگی می­شود. از طرف دیگر ورزش و تمرین باید ابعاد روانی و اجتماعی را در برمی­گیرد که اصولاً در بهبود عملکرد، اجرای ورزش و آمادگی روانی ورزشکار لازم و ضروری است (عنبری و همکاران ۱۳۹۱، ۴۹-۴۰).

تاریخ بیانگر تمایلات درونی انسان به فعالیت های جسمانی است. در جوامع بدوی و یا در فرهنگ باستانی ملل مشرق زمین، برنامه­های تربیت بدنی سازما نیافته ای وجود نداشته است، لیکن فعالیت­های بدنی بخش لاینفک زندگی روزمره انسان را تشکیل می­داده و بدن های سالم، قوی و پرورش  افته از خصوصیات ظاهری مردم آن زمان بوده و فعالیت جسمانی آنها به شکار، تلاش برای تهیه غذا، برپاکردن پناهگاه و محافظت خود و خانواده شان از محیط مخاطره­آمیز محدود بوده است (سعیدی و همکاران ۱۳۹۰، ۱۹۸).

تمدن و پیشرفت روزافزون فناوریهای مدرن، پدیدهای به نام فقر حرکتی به وجود آورد. در نتیجه کم تحرکی و فقر حرکتی نارساییهایی را موجب شده است که جنبههای مختلف جسمی، روانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. برون رفت از وضع موجود، نیازمند ابزارهای درخور و شایسته­ای از جمله فعالیت­های ورزشی به عنوان یک ابزار چند بعدی با تأثیرات گسترده بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، کمک به اوقات فراغت سالم و ایجاد نشاط و شادابی است. نقش انکارناپذیر آموزشی و پرورشی فعالیت­های ورزشی به ویژه در نسل نوجوان و جوان، پیشگیری از ابتلا به بیماری­ها، پیشگیری از بسیاری از مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی از جمله سایر کارکردهای عدیده این پدیده ارزشمند است. بر همین اساس، گسترش یافته­های علمی، رشد بهداشت و فرهنگ عمومی جامعه و آگاهی روزافزون مردم از تأثیرات ورزش در تندرستی، موجب شده است. از موضوعات «ورزش همگانی» روی آوردن عموم مردم به فعالیتهای بدنی و ظهور پدیدهای به نام بسیار مهم در رشد و گسترش ورزش همگانی که نیازمند توجه جدی است، درک و شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش مردم به سوی فعالیت­های ورزشی است. از جمله این عوامل میتوان به وضعیت اجتماعی – اقتصادی و شاخص­های آن از جمله سطح تحصیلات، وضعیت اقتصادی و تراکم خانواده اشاره کرد (رضوی و اشموه ۱۳۸۸، ۳۴-۲۱).

با متمدن شدن انسان و درگذر زمان و زندگی در شهرها و اختراع اولین ماشین بخار و سپس ورود    ماشین­های متنوع به عنوان مکمل یا جانشین نیروی انسانی، به تدریج از فشاری که زندگی روزمره بر بدن وارد می­آورد، کاسته شده است. به گونه­ای که، در حال حاضر اغلب وسایل ماشینی و الکترونیکی جایگزین فعالیت های بدنی انسان گردیده است. انسانی که برای تأمین معاش خود و ادامه بقاء ناچار بود هر روز مسافت های طولانی را به دنبال خوراک و شکار بدود، در قرن بیست و یکم می­تواند با یک تماس تلفنی، مواد غذایی خود را سفارش دهد و یا بدون فعالیت بدنی خاص، از یک نقطه جهان به هزاران کیلومتر دورتر، به آن طرف کره زمین مسافرت نماید. با توجه به این دگرگونی که در شیوه زندگی انسانی به وقوع پیوسته و زندگی پرتحرک او که میلیون ها سال در ابعاد وجودیش نهادینه شده و به طور وراثتی نسل به نسل انتقال یافته بود، در ظرف دویست سال به سکون تبدیل شد (مظفری و قره ۱۳۸۴، ۱۵۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.