تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و مدل های آن و نقش آن در صنعت بیمه و پیاده سازی بیمه های الکترونیکی در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و مدل های آن و  نقش آن در صنعت بیمه و پیاده سازی بیمه های الکترونیکی در ایران دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۶
۲-۲٫تاریخچه مرتبط با پژوهش    ۷
۲-۲-۱٫تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک    ۷
۲-۲-۲٫جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد    ۱۰
۲-۳٫تجارت الکترونیکی    ۱۱
۲-۴٫مزایای تجارت الکترونیک    ۱۴
۲-۵٫مدل های تجارت الکترونیک    ۱۵
۲-۵-۱٫مدل مصرف کننده – مصرف کننده    ۱۶
۲-۵-۲٫مدل تجارت – مصرف کننده    ۱۶
۲-۵-۳٫مدل تجارت – تجارت    ۱۶
۲-۵-۴٫مدل مصرف کننده – تجارت    ۱۷
۲-۶٫تجارت الکترونیک و نقش آن در صنعت بیمه    ۱۷
۲-۷٫ تعریف واژه بیمه    ۱۸
۲-۸٫بیمه الکترونیکی    ۱۹
۲-۹٫پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی    ۱۹
۲-۹-۱٫فرهنگ سازی    ۲۰
۲-۹-۲٫آسیب شناسی    ۲۰
۲-۹-۳٫درگیری کلیه افراد صنعت بیمه    ۲۰
۲-۹-۴٫کوچک سازی ساختار سازمانی    ۲۰
۲-۱۰٫شرایط اجرای موفق استراتژی بیمه الکترونیکی    ۲۱
۲-۱۰-۱٫رهبری الکترونیک (وجود رهبری و اندیشه استراتژیک)    ۲۱
۲-۱۰-۲٫ایجاد زیر ساخت تکنولوژیکی    ۲۱
۲-۱۰-۳٫آمادگی زیر ساخت سازمانی    ۲۱
۲-۱۰-۴٫وجود نیروی انسانی آگاه و متخصص    ۲۲
۲-۱۰-۵٫وجود زیر ساخت حقوقی    ۲۲
۲-۱۱٫مخاطرات بیمه الکترونیک    ۲۲
۲-۱۱-۱٫ریسک های معاملاتی    ۲۳
۲-۱۱-۲٫ریسک های ارتباطی    ۲۴
۲-۱۱-۳٫ریسک های استراتژیک    ۲۴
۲-۱۱-۴٫ریسک های اعتباری و مالی    ۲۴
۲-۱۱-۵٫ریسک های مسئولیت    ۲۵
۲-۱۱-۶٫ریسک های عملیاتی    ۲۵
۲-۱۲٫چالش ها و محدودیت های اصلی فرا روی بیمه الکترونیکی    ۲۶
۲-۱۲-۱٫ هدایت تجارت الکترونیکی    ۲۶
۲-۱۲-۲٫محدویت های کارکنان ماهر در زمینه بیمه الکترونیکی    ۲۶
۲-۱۲-۳٫زیر ساخت فنی    ۲۷
۲-۱۲-۴٫نرخ گذاری محصولات بیمه الکترونیکی    ۲۷
۲-۱۳٫پیاده سازی بیمه های الکترونیکی در ایران    ۲۷
۲-۱۳-۱٫ الزامات    ۲۷
۲-۱۳-۲٫چالش ها    ۲۹
۲-۱۲-۳٫ راهبردها    ۳۰
۲-۱۴٫پیامدهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه    ۳۱
۲-۱۴-۱٫ کاهش هزینه های مدیریتی و اداری    ۳۲
۲-۱۴-۲٫ایجاد مجاری فروش جدید    ۳۲
۲-۱۴-۳٫کاهش تقلبات    ۳۲
۲-۱۴-۴٫افزایش رقابت    ۳۳
۲-۱۴-۵٫ ارائه خدمات بهتر به مشتریان    ۳۳
۲-۱۴-۶٫ تعیین و محاسبه حق بیمه بر اساس واقعیت و نه تعرفه های قدیمی    ۳۳
۲-۱۴-۷٫ بهبود تصمیم گیری مدیریت    ۳۳
۲-۱۵٫پیشینه پژوهش    ۳۴
۲-۱۵-۱٫پیشینه پژوهش در ایران    ۳۴
۲-۱۵-۲٫پیشینه پژوهش در جهان    ۴۰
منــابع    ۴۳
منابع فارسی    ۴۳
منابع انگلیسی    ۴۷
منابع اینترنتی    ۴۹

منابع

جعفر پور، محمود؛رحمان سرشت، حسین(۱۳۸۸)ارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن  در دانشگاه های کشور، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۲٫

ملکی،مهشید(۱۳۹۲)بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر و پس انداز (مورد مطالعه: شرکت بیمه آسیا در استان زنجان)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر.

صحرایی، رضا(۱۳۹۲) بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک در شرکت های بیمه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر.

کفاش پور، آذر؛ رحیم نیا، فریبرز؛ نبی زاده، طاهره(۱۳۹۰)ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی،دو فصل نامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره سوم.

مظلومی، نادر؛ امامی، کورش؛ اعرابی، نرجس(۱۳۸۹)سنجش آمادگی الکترونیکی بیمه گذاران خودرو (مورد مطالعه : شرکت بیمه پارسیان)، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره ۱٫

معصومی، فاطمه(۱۳۹۱)بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت با بازاریابی بیمه عمر(مورد مطالعه : نمایندگی های بیمه ایران در استان زنجان)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر .

اسفیدانی، محمدرحیم؛ دقیقی اصلی، علیرضا؛ اسماعیلی آهنگرکلایی، الهه (۱۳۹۰) اثر اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره ۲٫

سهرابی، بابک؛ خانلری، امیر(۱۳۸۹)عوامل اثرگذار در به کارگیری تجارت الکترونیک در بنگاه های کوچک و متوسط ایران، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره هفتم.

صدرائی، احمد رضا(۱۳۸۶) منافع و مخاطرات بیمه الکترونیک، تازه های جهان بیمه، شماره ۱۱۲٫

عالیخانی، علی؛ بهرامی، امیر(۱۳۸۶)بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران و ارائه راهکارهای مناسب، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم،شماره ۲٫

آقازاده، هاشم؛ بخشی زاده، الهه(۱۳۸۹)ارزیابی اثر بخشی تبلیغات الکترونیکی براساس مدل سلسله مراتب اثرات (مطالعه موردی : صنعت پوشاک)، فصل نامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۲۱ و ۲۲٫

بیک زاد، جعفر؛ مولوی، زهرا(۱۳۸۸) کیفیت خدمات الکترونیکی و رضایت الکترونیکی مشتریان، مجله بانک و اقتصاد، شماره ۱۰۴ .

۱٫ مقدمه

پیدایش اینترنت، گسترش فناوری اطلاعات و توسعه استفاده از آن به عنوان ابزاری برای مبادله های میان مشتریان و بنگاه ها در تجارت الکترونیک، پیامدهای متعددی داشته است. از مهم ترین این پیامدها ایجاد فرصت هایی برای خرده فروشان است که می توانند در تمام مکان ها و به طور جهانی به مشتراین دسترسی یابند و بازار الکترونیکی[۱] (مجازی) را تشکیل دهند. از این روست که می توان مهمترین ویژگی تجارت الکترونیکی از دیدگاه بازرگانی را توانایی برقراری ارتباط سازمان (بنگاه) یا فرد یا کل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نیازهای فرد – فرد آن ها دانست. از سوی دیگر عوامل موثر بر تصمیم و قصد خرید از طریق وب سایت های اینترنتی را می توان در قالب دو دسته عوامل بیرونی و درونی طبقه بندی نمود. عواملی مانند کمبود امنیت در شبکه اینترنت، پایین بودن اعتماد مشتریان به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن به ویژه در نحوه ارائه محصول و اطلاعات مربوط به کالا را که به بی رغبتی مشتریان به انجام دادن خریدهای اینترنتی منجر می شود را می توان در زمره عوامل بیرونی طبقه بندی نمود. در عین حال نگرش، عادات و درک افراد از فرصت هایی که توسط خرید اینترنتی ممکن می شود را می توان به عنوان عوامل درونی در نظر گرفت. واضح است که خریداران اینترنتی در درجه اول باید کاربر اینترنت باشند. امروزه خریداران اینترنتی بیشتر از میان جوانانی هستند که سطح درآمد بالاتری نسبت به سایر کاربران اینترنت دارند. با وجود این، با وجود این، همزمان با گسترش خریدهای اینترنتی، این خریداران از نظر ویژگی های جمعیت شناختی به ویژگی های یک کاربر معمولی نزدیک می شوند (جعفرپور و رحمان سرشت،۱۳۸۸).

در این فصل ابتدا تاریخچه مرتبط با پژوهش عنوان گردیده سپس به تشریح ابعاد مختلف تجارت الکترونیک و بیمه الکترونیک پرداخته شده و در آخر نیز پیشینه در ایران و جهان و مدل پژوهش آمده است .

۲-۲٫تاریخچه مرتبط با پژوهش

در این بخش ابتدا به ارائه تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک پرداخته شده و در ادامه به بررسی جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد پراخته شده است .

۲-۲-۱٫تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود، بستگی دارد. یک عقیده این است که اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فاکس انجام گرفت، اولین داد و ستد به شکل تجارت الکترونیک است. اما تجارت الکترونیک به شیوه امروزی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و بر مبنای «مبادله الکترونیک داده ها»[۲]، یعنی تبادل الکترونیک اسناد استاندارد از یک رایانه به رایانه دیگر، شکل گرفت. مبادله الکترونیک اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکتها فراهم نمود، به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرآیند به حداقل رسید. در واقع مبادله الکترونیک داده ها را می توان پدر تجارت الکترونیک امروزی به حساب آورد چرا که فناوریهای انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرآیندهای تجاری و افزایش اتوماسیون، کم کم در تمامی فرآیندهای تجاری سازمان ها نفوذ کرد، و به مرور زمان با ارتقای کارایی این فرایندها، به عنوان یکی از بخش های لاینفک تجارت درآمد. اگر چه، آنچه هم اکنون می توان نام تجارت الکترونیک سنتی بر آن نهاد، تنها به مبادله الکترونیک داده ها محدود نمی شده است و دامنه ای گسترده از شکل های گوناگون پیام، رمزینه[۳] و پرونده ها را در کنار ارسال رایانه ای اسناد در بر می گیرد .

با گذشت زمان و پدیدآمدن ابزارهای ذخیره، بازاریابی و پردازش داده ها و دسترسی عامه مردم و سازمانها و همچنین پیشرفت فناوریهای مخابراتی و شبکه های رایانه ای گسترده، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند. همچنین طی بیست سال گذشته یکی از روندهای عمده در گسترش تجارت الکترونیک، کاهش چشمگیر قیمت سخت افزارهای رایانه ای و مهمتر از آن ایجاد استانداردهای جهانی برای توسعه سخت افزارها بوده است. چنین فرایندی را «استانداردسازی یکپارچه سیستم های باز»[۴] می نامند. در مورد نرم افزارها نیز چنین روندی وجود داشته است، اما استانداردهای نرم افزاری هنوز به اندازه استانداردهای سخت افزاری یکپارچه، متحد و سازگار نیستند (توربان و دیگران[۵]، ۲۰۰۲، صص ۲۳۰ – ۲۳۱ به نقل از راوری و مقدسی،۱۳۸۶).

نکته بعدی پس از یکپارچه سازی و استاندارد کردن، ایجاد امکانات شبکه ای و توانایی برقراری ارتباط میان سیستم های مختلف رایانه ای بوده است. به این ترتیب شبکه های ارتباطی، همچون آرپانت[۶] در دهه ۱۹۶۰، مهمترین نقش را در تسهیم اطلاعات و اطلاع رسانی بازی کرده اند. گفتنی است که پیشرفت غیر منتظره اینترنت زمانی شروع شد که در سال ۱۹۷۲ میلادی و برای اولین بار، پست الکترونیک با توسعه فناوری جدید آرپانت مورد استفاده قرار گرفت. این پدیده به طرح نسخه جدیدی از پروتکل انتقال داده به نام «پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت»[۷] منجر شد . ظهور اینترنت امکان انجام شکلهای جدیدی از تجارت الکترونیک نظیر خدمات را فراهم نمود . امروزه به لطف کاهش چشمگیر قیمت سخت افزارها و انعطاف پذیری و سازگاری استانداردهای نرم افزاری، امکان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزینه های اندک برای عامه مردم فراهم شده است. مبنای اصلی و بنیادی تجارت الکترونیک به بیان ساده نیز همین دسترسی سریع، ارزان و آسان به اطلاعات برای انجام داد و ستد از طرق اینترنت است .

به طور کلی، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی است:

مرحله اول – پیدایش شبکه های خصوصی: اولین گام ها در پیدایش تجارت الکترونیک در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی و توسط برخی از دولتها و تاجران بزرگ بین المللی که می کوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند، برداشته شد. در این راستا، مبادله الکترونیک داده ها که در محدوده شبکه های خصوصی و محدود انجام می گرفت، به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم، مانع گسترش آن شد و تنها تعداد کمی از سازمانها، نظیر شرکتهای مالی از آن استفاده می کردند.

مرحله دوم – پیدایش پست الکترونیک و چت: این مرحله مربوط به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی است که طی آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الکترونیک و چت کردن به وجود آمد. در این مرحله استفاده از وب در میان دانشگاهیان و اعضای مراکز علمی و پژوهشی رواج یافت.

مرحله سوم – ظهور مرور گرها: سال ۱۹۹۵ میلادی که ظهور مرورگرها در وب[۸] بر اساس پروتکل انتقال فوق متن[۹] به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان[۱۰] به عنوان یکی از ضروری ترین بخش های سایتهای وب در این سال انجام گرفت، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الکترونیک به شمار می رود.

مرحله چهارم – شروع فعالیت سایت های خرده فروشی: این مرحله از اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و در طی آن، اولین سایت های خرده فروشی در تجارت الکترونیک به نام سایت های دات کام[۱۱] فعالیت خود را برای انجام معاملات اقتصادی کوچک شروع کردند. فعالیت این سایتها و نتایج حاصل از آنها، شرکتهای بزرگتر را تشویق کرد تا وارد عرصه تجارت الکترونیک شوند و محصولات و خدمات خود را بر روی وب عرضه کنند. این مرحله اولین قدم برای توسعه واقعی تجارت الکترونیک قلمداد می گردد.

مرحله پنجم – تعریف مدلهای تجارت الکترونیک: اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی زمان آغاز این مرحله است که طی آن، تجار بزرگ و سازمانها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازارهای حراجی، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد استفاده قرار گرفت (راوری و مقدسی،۱۳۸۶).

۲-۲-۲٫جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد

بیمه یک نهاد اقتصادی است که نقش مهمی در  حیات اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشورها ایفا می کند. بیمه از شاخه های مهم بخش خدمات به شمار می رود که از یک سو موجب ایجاد نوعی تامین و احساس امنیت برای شرکت ها و موسسات فعال اقتصادی می شود و از سوی دیگر بستری مناسب برای سرمایه گذاری در رشته های سازگارتر با اهداف توسعه اقتصادی دولت فراهم می کند.

بازار بیمه دارای نوعی ساختار منحصر به فرد است که از اجزای زیر تشکیل می شود:

ـ فروشندگان (شامل شرکت های بیمه و بیمه گران)؛

ـ خریداران (شامل عموم مردم در بخش صنعت و بازرگانی)؛ و

ـ واسطه ها (شامل کارگزاران بیمه و نمایندگان فروش).

امروزه دنیای نوین تجارت بیمه مجموعه ای پر رقابت است. در این دنیای نوین عواملی همانند بازار اقتصاد اجتماع و فن آوری به سرعت در حال تغییر هستند و سرعت این تغییرات نیاز به واکنش های سریع شرکت های بیمه را روز افزون کرده است. به دلیل حجم عمده تغییرات و نااطمینانی به بازار رقابتی آینده، تمامی شرکت های بیمه ناچار از ارائه خدمات بیشتر با سرعت بالاتر و با هزینه کمتر هستند؛ در این بازار تنها حیات و حفظ سهم بازار موجود هدف نیست، بلکه توسعه و گسترش بازار بیمه نیز مطرح است.

بنابراین برای دستیابی به این مهم بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با استفاده از تجارت الکترونیکی در صنعت بیمه از مزایای رقابتی آن بهره گیرند. مزایای تجارت الکترونیکی بیمه به شرح زیر است:

ـ ارائه خدمات بهتر و با کیفیت به مشتریان؛

ـ کاهش سرمایه اولیه مورد نیاز؛

ـ سهولت در امر بازاریابی؛

ـ نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات؛

ـ ارتباط مستقیم با مشتری و حذف واسطه ها؛

ـ کاهش هزینه مبادلات؛ و

ـ افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات(ملکی،۱۳۹۲).

۲-۳٫تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی عبارت است از مبادله ی تجاری بدون استفاده از کاغذ که در آن نوآوری هایی مانند مبادله ی الکترونیکی داده ها، پست الکترونیک و سایر فناوری های مبتنی بر شبکه بکار برده می شود. از دیدگاه OECD [1]تجارت الکترونیکی، خرید و فروش کالاها و خدمات مابین شرکت ها، افراد، دولت ها و سایر بخش های عمومی و خصوصی به طوری که این خرید و فروش از طریق شبکه های رایانه ای هدایت شود[۲]، تعریف می شود. همچنین تجارت الکترونیکی، فناوری پردازش و مجموعه ای از عملیات که در زمان مبادله های تجاری به صورت خودکار از طریق شبکه ها و با استفاده از فناوری اطلاعات صورت می پذیرد نیز تعریف شده است[۳].

[۱] – organization for Economic Co – Operation and Development (OECD)

[۲] – OECD, 2002

[۳] – Hiratsu,2000

[۱] – Vertical Market

[۲] –  Electronic Data Interchange

[۳] – Barcode

[۴] – Standard of open systems Integration

[۵] – Turban et al

[۶] – Advanced Research project Agency Net (ARPANet)

[۷] – Transfer Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP)

[۸] – Web Browser

[۹] – Hyper Text Transfer Protocol (http)

[۱۰] – Host Page

[۱۱] – dot.com

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کلاهبرداری بیمه ای و تبیین ارکان کلاهبرداری در صنعت بیمه و نهادهای و شرکت ها در امر رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای
  • تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت
  • تحقیق خصوصی سازی در صنعت بیمه و جایگاه خصوصی سازی از نظر مکاتب اقتصادی و اهداف و مراحل خصوصی سازی
  • تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه
  • تحقیق مفهوم عقد الکترونیک و تجارت الکترونیک و منابع حقوق تجارت الکترونیک و تعیین دادگاه صالح در عقود الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.