تحقیق تعاریف کیفیت و ضرورت و نحوه شکل گیری استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعاریف کیفیت و ضرورت و نحوه شکل گیری استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-مروری بـر مبـانی تئـوریـک    ۶
۱-۲-۱-کیفیت    ۶
۱-۲-۲- سیستم مدیریت کیفیت (QMS)    ۱۱
۱-۲-۳- استاندارد ایزو ۹۰۰۰    ۱۲
۱-۲-۴- ایزو ۹۰۰۰ و مدیریت کیفیت جامع (TQM)    ۱۷
۱-۲-۵- سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS)    ۱۸
۱-۲-۶- استاندارد ایزو ۱۴۰۰۰    ۱۹
۱-۲-۷- روند تکامل استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰    ۲۰
۱-۲-۷-۱- ایزو ۹۰۰۰:۱۹۹۴    ۲۰
۱-۲-۷-۲- ایزو ۹۰۰۰:۲۰۰۰    ۲۲
۱-۲-۷-۳- ایزو ۱۴۰۰۰    ۲۳
۱-۲-۸- مقایسه ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰    ۲۵
۱-۲-۹- کارکردهای ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰    ۲۵
۱-۳-بررسی مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته    ۳۱
۱-۳-۱مطالعات موافق    ۳۳
۱-۳-۲-مطالعات مخالف    ۴۲
۱-۳-۳-موانع پیاده سازی ایزو    ۴۷
۱-۳-۴-انتقادات از استاندارد ایزو    ۴۹
۱-۳-۵-عوامل اثر گذار بر نتایج حاصل از پیاده سازی ایزو    ۵۱
خلاصه    ۵۸
فهرست منابع    ۶۰

 منابع

Tord HaÈversjo. The financial effects of ISO 9000 registration for Danish companies. Managerial Auditing Journal 15/1/2 [2000] 47±۵۲٫

Tufan Koc. The impact of ISO 9000 quality management systems on manufacturing. Journal of Materials Processing Technology 186 (2007) 207–۲۱۳٫

Vas Prabhu, Alex Appleby, David Yarrow, Ed Mitchell. The impact of ISO 9000 and TQM on best practice/performance. The TQM Magazine Volume 12 . Number 2 . 2000 . pp. 84±۹۱٫

Kamal Naser, Yusuf Karbhari, Mohammad Zulkifli Mokhtar. Impact of ISO 9000 registration on company performance Evidence from Malaysia. Managerial Auditing Journal. Vol. 19 No. 4, 2004 pp. 509-516.

Mei Feng, Mile Terziovski, Danny Samson. Relationship of ISO 9001:2000 quality system certification with operational and business performance, A survey in Australia and New Zealand-based. manufacturing and service companies. Journal of Manufacturing Technology Management Vol. 19 No. 1, 2008 pp. 22-37.

Micaela Martınez Costa, Angel R. Martınez Lorente. A Triple analysis of ISO 9000 effects on company performance. International Journal of Productivity and Performance Management Vol. 56 No. 5/6, 2007 pp. 484-499.

Micaela Martınez Costa, Thomas Y. Choi, Jose Antonio Martınez Garcıa, Angel R. Martınez Lorente. ISO 9000/1994, ISO 9001/2000 and TQM: The Performance Debate Revisited. Journal of Operations Management Volume 27, 2008 doi: 10.1016/j.jom.2009.04.002.

Yann-Chyn Jeng. Performance evaluation of ISO 9000 registered companies in Taiwan. The TQM Magazine Volume 10 · Number 2 · ۱۹۹۸ · pp. 132–۱۳۸٫

Gavin P.M. Dick, Inaki Heras, Martı Casadesus. Shedding light on causation between ISO 9001 and improved business performance. International Journal of Operations & Production Management Vol. 28 No. 7, 2008 pp. 687-708.

Godfrey Yeung, Vincent Mok. What are the impacts of implementing ISOs on the competitiveness of manufacturing industry in China? Journal of World Business 40 (2005) 139–۱۵۷٫

Goh Eng Ann, Suhaiza Zailani, Nabsiah Abd Wahid. A study on the impact of environmental management system (EMS) certification towards firms’ performance in Malaysia. Management of Environmental Quality: An International Journal Vol. 17 No. 1, 2006 pp. 73-93.

۱-۱-مقدمه

کیفیت محصولات اعم از تولیدی یا خدماتی و فرآیندهای تولید آنها تبدیل به مهمترین مسأله مورد بحث دنیای کسب و کار در اواخر قرن بیستم گردید به نحوی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی که خود را بسیار عقب تر از ژاپن به عنوان پیشرو در امر کیفیت و مدیریت آن یافته و احساس خطر جدی کردند به سرعت رو به اجرای اصول مدیریت کیفیت و طراحی مدل هایی فراگیر برای آن آوردند. سازمان بین المللی استاندارد[۱] (ISO) که مرکز آن در ژنو است به همین منظور پایه گذاری گردید. این سازمان اولین نسخه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو سری های ۹۰۰۰ خود را در سال ۱۹۸۷ و سری های ۱۴۰۰۰ را در سال ۱۹۹۶ منتشر کرد. سیستم مدیریت کیفیت ایزو که در واقع یک سیستم مستقل فرهنگی بوده و شامل استانداردهای مدیریت کیفیت سری ۹۰۰۰ و مدیریت زیست محیطی سری ۱۴۰۰۰ می باشد به سرعت شروع به گسترش در سراسر جهان کرد بطوریکه به عنوان فراگیرترین استاندارد مدیریت کیفیت در جهان       شناخته شد. از آنرو که ایزو ۹۰۰۰ یک قالب مطابقت ایستا است و برای اینکه با محیط جهانی پویای کنونی در صحت بماند بایستی دستخوش بازنگری های دوره ای شود (کلیر چاو، مارک گاه، تان بون[۲]؛ ۲۰۰۳؛ ۳۶-۹۵۳) نسخه های بعدی ایزو ۹۰۰۰ در سالهای ۱۹۹۴، ۲۰۰۰ و جدیدترین آنها در سال ۲۰۰۸ به دنیای کسب و کار معرفی گردید که رفع نواقص نسخه های قبلی و بهبود هرچه بیشتر این استاندارد را مورد توجه قرار داده است. به نظر می رسد نسخه های جدیدتر با رویکرد هرچه نزدیکتر شدن به فلسفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) تنظیم گردیده اند.

می توان سه خصوصیت مشترک اصلی بین ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ را مورد بحث داد. نخست،   ایزوها استانداردهای کلی سیستم مدیریت هستند که تحت راهنمایی سازمان بین المللی استانداردسازی[۳] (ISO) توسعه یافتند. ایزو ۹۰۰۰ اینکه یک بنگاه باید چه نیازهایی از سیستم کیفیت را برآورده کند وضع می کند، اما چگونگی بدست آوردن آنها را تجویز نمی کند. لازمه ایزو ۱۴۰۰۰ این است که بنگاه به مطابقت با قوانین زیست محیطی قابل اجرا، و بهبود مستمر چارچوب سیستم مدیریت زیست محیطی متعهد شود، ولی مبناهای زیست محیطی خاصی را برای بنگاه طرح نمی کند. این نه تنها حیطه عمل و انعطاف پذیری بیشتری برای سیستم در اختیار       می گذارد تا در بخش های مختلف کسب و کار، و در کسب و کار و فرهنگ های ملی مختلف پیاده سازی شود، بلکه همچنین به آن اجازه می دهد که توسط تنوع گسترده ای از سازمان ها،    هر چقدر که سطح فعلی مدیریت کیفیت و بلوغ زیست محیطی آنها باشد، پیاده سازی شود. دوم، ایزوها به راهی که یک سازمان در آن کارهایش را به انجام می رساند (فرآیندها) مربوطند، و نه مستقیما با نتایج این کار (محصولات). اگرچه آنها بطور عادی (به غلط) به عنوان مبنایی برای کیفیت و دوستداری محیط زیست در نظر گرفته می شوند، اما آنها استانداردهای محصول یا عملکرد نیستند. ایزو ۹۰۰۰ استانداردی برای کیفیت محصول و ایزو ۱۴۰۰۰ استانداردی برای محصولات دوستدار محیط زیست نیست. سوم، ایزو رهنمود هایی برای این استاندارد منتشر  می کند ولی ارزیابی هایی را فی نفسه اجرا نمی کند، ارزیابی های انطباق، و تاییدیه های ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ یا ایزو ۱۴۰۰۱ توسط ممیزان مستقل اعتبار گذاری شده در سراسر جهان اجراء و یا صادر شده اند. صلاحیت این آژانس های صدور تاییدیه توسط هیات اعتبارگذاری (ملی)    مربوطه اشان نظارت شده است (نه توسط سازمان بین المللی استاندارد) (گادفری یونگ، وینسنت ماک[۴]؛ ۲۰۰۵؛ ۱۵۷-۱۳۹).

اغلب مطالعات در خصوص تاثیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر عملکرد نتیجه گیری کرده اند که شرکت های بکارگیرنده TQM به نتایج بهتری دست یافته اند. در مقابل هنوز توافق عمومی بر تاثیرات ایزو ۹۰۰۰ بر عملکرد شرکت وجود ندارد (مارتینز کاستا و همکاران[۵]؛ ۲۰۰۹). اگرچه تاییدیه ایزو ۹۰۰۰ بیش از یک دهه برای بهبود دادن بسیاری از سازمان ها بکار گرفته شده است اما نتایج آن مختلط است. مزایای تاییدیه ایزو ۹۰۰۰ بایستی بر خط مشی های بی نقص از قابلیت همکاری بین بخشی و شفافیت سیستم ها، روند ها و فرآیندها پی ریزی شده باشد. بنابراین برای بنگاه های رقابتی محور، اتخاذ استاندارد ایزو ۹۰۰۰ بطور طبیعی دنبال می شود و مانند وزش یک نسیم خواهد بود. اگر بخواهیم منصف باشیم، تاییدیه ایزو ۹۰۰۰ بطور خود به خود متعهد تضمین کیفیت نمی شود، بلکه عهده دار سازگاری روندهای درخور با طرز فکر فرماندهی و پایش است (کلیر چاو، مارک گاه، تان بون؛ ۲۰۰۳؛ ۳۶-۹۵۳). همه اینها وابسته است به چگونگی علاقه مندی شرکت به استفاده از استانداردهای ایزو ۹۰۰۰٫ اگر فقط به هدف کسب تاییدیه و تبلیغات باشد، مستندات و روندها روند کسب و کار نرمال را تخریب خواهند کرد و در بهبود عملکرد مشارکت نمی کند. در این مورد تاییدیه ایزو ۹۰۰۰ غیر جذاب است. استاندارد ایزو از اروپا آغاز شد. هرچند بنگاه های اروپایی مطمئن نیستند که آیا این برنامه ها برای القاء کردن کیفیت در سازمانشان به آنها کمک می کنند (هانگی سان[۶]؛ ۲۰۰۰؛ ۱۷۹-۱۶۸).

به طور کلی در این نوشتار به بررسی تاریخچه و مبانی نظری پرداخته می شود. بخش های اصلی عبارتند از: مروری بر ادبیات تئوریک، بررسی مطالعات داخلی و خارجی  انجام گرفته، و در نهایت خلاصه ای از کل.

در بخش اول یعنی مروری بر مبانی تئوریک در ابتدا کیفیت مورد بحث قرار می گیرد. تعاریفی از کیفیت و اهمیت استراتژیک آن در دنیای کسب و کار امروز ارائه خواهد شد. در ادامه به تعریف سیستم های مدیریت کیفیت پرداخته می شود. سپس شرح کاملی از استاندارد مدیریت کیفیت ایزو سری های ۹۰۰۰ و چگونگی ارتباط آن با فلسفه مدیریت کیفیت جامع (TQM) ارائه         می گردد. پس از آن به تشریح سیستم مدیریت زیست محیطی پرداخته می شود. در ادامه شرح کاملی از استاندارد مدیریت زیست محیطی ایزو سری های ۱۴۰۰۰ بیان می شود. روند تکامل استانداردهای ایزو سری های ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توضیحات تفصیلی از نسخه های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۰ استاندارد ایزو ۹۰۰۰ و نسخه ۱۹۹۶ ایزو ۱۴۰۰۰ ارائه می گردد. مقایسه ای بین ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ در ادامه ارائه می شود. کارکردهای بالقوه استاندارد ایزو   سری های ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بخش دوم به بررسی تفصیلی مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته در خصوص تاثیرات         پیاده سازی استانداردهای ایزو سری های ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ بر عملکرد پرداخته می شود. این مطالعات به دو بخش ادبیات موافق و مخالف وجود تاثیر دسته بندی خواهد شد. در هر دسته ادبیات مربوط به آن بطور تفصیلی ارائه خواهد شد. سپس به موانع پیاده سازی ایزو ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ اشاره می گردد. انتقادات مطرح شده راجع به استانداردهای ایزو سری های ۹۰۰۰ و ۱۴۰۰۰ نسبت به خود استاندارد و تاثیرات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تحلیل نتایج متناقض مطالعات گذشته مورد بررسی اجمالی قرار می گیرد.

در انتها خلاصه ای از کل ارائه می گردد.

۱-۲-مروری بـر مبـانی تئـوریـک

 ۱-۲-۱-کیفیت

در ابتدا بایستی کیفیت تعریف شود تا بتواند بهبود یابد (سابیت آدانور، برایان الن[۷]؛ ۱۹۹۵؛ ۵۲-۴۱). کیفیت کلمه ای است که معنی آن در طول قرن گذشته تکامل یافته است (فرانک مارتین آرتس، اد واس[۸]؛ ۲۰۰۱؛ ۱۹۱-۱۸۰). در دهه ۱۹۹۰ کیفیت به عنوان ابزار رقابتی استراتژیک برای کسب و کار ظاهر شد. ادراک از کیفیت طی ۳۰ سال گذشته تغییر یافته است. در حالیکه کیفیت قبلا به عنوان نتیجه ای از دست یافتن به برخی سطوح مجاز از عیوب سنجیده یا در نظر گرفته     می شد، اکنون به عنوان برآورده کردن نیازمندی ها و توقعات مشتری تعریف می شود. همچنانکه محصولات و خدمات پیچیده تر می شوند، دامنه نیازهای مشتری گسترش یافته است. سازمان     بین المللی استانداردسازی (۱۹۸۴) این تعریف بین المللی را برای کیفیت ارائه داده است که “کیفیت در بر دارنده تمام ویژگی ها و خصوصیات محصول یا خدمات است که توانایی هایش را برای برآورده کردن نیازهای بیان شده یا اشاره شده تحت تاثیر قرار می دهد” (باربارا ویترز، مالینگ ابراهیم پور[۹]؛ ۲۰۰۱؛ ۱۵۱-۱۳۹). دکتر جوران[۱۰] کیفیت را اینگونه تعریف می کند “مناسب بودن برای استفاده” که به نظر می رسد بیشترین مقبولیت را بین تعاریف کوتاه بدست آورده است. او کیفیت را دارای معنی دو بخشی می داند: از نظر ویژگی های محصول که نیازهای مشتری را برآورده می کند و عاری بودن محصول از عیوب. از دید مشتری هرچه عیوب کمتر باشد، کیفیت بالاتر است. دکتر گاروین یک خبره هاروارد در امر کیفیت، عنوان می دارد که کیفیت پنج تعریف یا رویکرد برای تعریف دارد که از قرار ذیل می باشند: برترین بودن، بر مبنای محصول، کاربر، تولید کننده، و ارزش. ابعاد بسیاری از کیفیت از قبیل عملکرد، ویژگی ها، قابلیت اعتماد، انطباق، دوام، قابلیت تعمیر، زیبایی و کیفیت ادراک شده وجود دارد. این ابعاد مستقل از یکدیگرند در حالی که در یک زمان ممکن است یکی از آنها برای منافع دیگری قربانی شود.

[۱] International Standard Organization

[۲] Clare Chow-Chua, Mark Goh, Tan Boon Wan

[۳] International Organization for Standardization

[۴] Godfrey Yeung, Vincent Mok

[۵]Micaela Mart´ınez-Costa, Thomas Y. Choi,Jose-Antonio Mart´ınez-Garc´ıa, Angel R. Mart´ınez-Lorente

[۶] Hongyi Sun

[۷] Sabit Adanur, Brian Allen

[۸] Frank Martin Arts, Ed Vos

[۹] Barbara E. Withers, Maling Ebrahimpour

[۱۰] Juran

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت خدمات بانکی و مدلها و عوامل مؤثر بر آن و فناوریهای بانکداری الکترونیکی
  • تحقیق فرهنگ کیفیت محور و مدیریت دانش و اهمیت و ابعاد و مؤلفه های آن
  • تحقیق مدیریت کیفیت خدمات الکترونیک و اهمیت و ابعاد کیفیت خدمات و معرفی مدل وب کوال
  • تحقیق سیستم مدیریت کیفیت ورویکردهای آن، استاندارد ایزو و ضرورت وجود استانداردهای بین المللی ایزو در صادرات محصولات تولیدی
  • تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر، مفاهیم و مدل های آن و ارتباط میان مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد شرکت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.