تحقیق سرمایه فکری و سیر تکاملی و نحوه اندازه گیری سرمایه فکری و افشای سرمایه فکری در صورت های مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه فکری و سیر تکاملی و نحوه اندازه گیری سرمایه فکری و افشای سرمایه فکری در صورت های مالی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲( سرمایه های فکری    ۶
۱-۲-۲)  تعاریف مربوط به سرمایه های فکری    ۱۰
۲-۲-۲) بررسی موشکافانه علل وجود تفاوت ها در زمینه ارائه تعریفی واحد از سرمایه های فکری
۳-۲-۲) دلایل افزایش توجه به سرمایه فکری    ۱۲
۱-۳-۲-۲) پدیده اقتصاد کلان    ۱۲
۲-۳-۲-۲) خصوصیات موجود در منابع نامشهود    ۱۴
۳-۲) تاریخچه سرمایه فکری    ۱۵
۱-۳-۲) بررسی اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی:    ۱۸
۱-۱-۳-۲) سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی    ۱۸
۲-۱-۳-۲)  نقش ماموریت در بالابردن عملکرد    ۲۰
۳-۱-۳-۲) مزیت رقابتی    ۲۰
۴-۱-۳-۲) مزیت مشهود در مقابل نامشهود    ۲۱
۵-۱-۳-۲) مدیریت دانش، ابزاری برای تبدیل سرمایه های فکری به مزیت رقابتی    ۲۲
۶-۱-۳-۲) ارتباط سرمایه ی فکری ، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی    ۲۳
۴-۲) اندازه گیری سرمایه فکری    ۲۴
۱-۴-۲) مدل های توصیفی سنجش سرمایه ی فکری    ۲۶
۱-۱-۴-۲) مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار    ۲۹
۲-۱-۴-۲) مدل های مستقیم سرمایه ی فکری    ۳۰
۳-۱-۴-۲) مدل بازده دارایی ها    ۳۱
۴-۱-۴-۲) مدل های کارت امتیازی    ۴۱
۵-۱-۴-۲) مدل های تجسمی    ۴۲
۲-۴-۲) مدل های تجویزی سنجش سرمایه ی فکری    ۴۳
۳-۴-۲) مدل های سنجش دارایی های/ سرمایه های دانشی    ۴۴
۴-۴-۲) ابزارهای سرمایه ی فکری    ۴۵
۵-۲) افشاء سرمایه های فکری    ۴۵
۱-۵-۲) مقدمه    ۴۵
۲-۵-۲) افشاء سرمایه های فکری    ۴۶
۳-۵-۲) تولد اولین و دومین گزارش  سرمایه های فکری در جهان    ۴۶
۴-۵-۲) تئوریهای ارائه شده در ارتباط با افشاء سرمایه های فکری    ۴۷
۵-۵-۲) فاکتورهای مهم در افشاء سرمایه های فکری    ۴۹
۱-۵-۵-۲) اندازه شرکت    ۴۹
۲-۵-۵-۲) تمرکز مالکیت ها در یک نقطه    ۴۹
۳-۵-۵-۲)  استقلال هیئت مدیره    ۵۰
۴-۵-۵-۲) عمر شرکت    ۵۰
۶-۵-۲) خصوصیات یک بیانیه افشاء مناسب    ۵۰
۱-۶-۵-۲) قابل پیشبینی کردن عملکرد    ۵۰
۲-۶-۵-۲) قابل استفاده بودن برای تصمیم گیرندگان    ۵۱
۳-۶-۵-۲)  داشتن ارتباط با استانداردهای گزارش  دهی مالی موجود    ۵۱
۷-۵-۲)  گزارش دهی سرمایه فکری    ۵۲
۸-۵-۲)  صورت وضعیت سرمایه های فکری    ۵۳
۱-۸-۵-۲) گزارش سرمایه فکری    ۵۳
۲-۸-۵-۲)گزارش جریان سرمایه فکری    ۵۴
۳-۸-۵-۲)گزارش یادداشت سرمایه فکری    ۵۴
۶-۲) تاریخچه مطالعاتی    ۵۸
منابع و ماخذ    ۶۰
منابع فارسی:    ۶۰
منابع لاتین:    ۶۱

منابع

قلیچ لی ، ب ، ۱۳۸۵ ،”نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در مزیت رقابتی”، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.

قلیچ لی ، ب ، ۱۳۸۸ ،”مدیریت دانش”، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

طالب نیا ، ق ، ۱۳۸۵ ،”ارزیابی میزان اتکاء معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات حسابداری و غیر حسابداری در تصمیمات سرمایه گذاری”، تحقیقات مالی، شماره ۲۱

عالم تبریز ، ا ، ۱۳۸۸ ،”سرمایه فکری اندازه گیری افشا  مدیریت”، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

عبدی ، ر ، ۱۳۸۶ ،”بررسی سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره ۳۴٫

Mouritsen, j ,( 2001 ) ,” reading intellectual capital statement describing and prescribing knowledge management strategies , Vol.2 No. 4, pp.359-383

pulic, a ,( 2000) ,“VAIC – an accounting tool for IC managment” ,international journal of technology management, 20/5-8:702/714

stewart, g ,( 1991) ,“intellectual capital: the new wealth of organizations ,new York , NY: doubleday/currency

Bontis, n ,( 1998 ) ,” intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models ” , management decision, Vol.36 No. 2, pp. 63-76

Garcia , E ,(2007), “The use of intellectual capital information in investment decisions An empirical study using analyst reports”, The International Journal of Accounting, 42

Beattie, V. ,(1999) , “Business reporting: The inevitable change. Edinburgh” Institute of Chartered Accountants

۲ -۱مقدمه

افزایش رقابت، توسعه بخش های جدید شرکتها و پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد یک سری نارسایی هایی در مورد صورتهای مالی به شکل سنتی می شود. صورت های مالی از یک فقدان به هنگام بودن رنج می برد. بی دقتی و توانایی محدود شرکت ها جهت انتقال ریسک و سایر اطلاعات به آینده باعث ایجاد فقدان ویژگی به هنگام بودن اطلاعات می گردد. در نبود یک سیستم مناسبی که اطلاعات مربوط و قابل اتکاء را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد، اعتماد عمومی به بازار از دست می رود و بازار، کارایی خود را از دست می دهد (اما گارسیا و مارتیتنز[۱] ، ۲۰۰۷ ، ص۱۰) .

یک نمونه از این نارسایی هایی که صورت های مالی ما از آن رنج می برد فقدان انعکاس سرمایه فکری در صورت های مالی است. در ایران اخیرا تحقیقات زیادی در مورد اندازه گیری سرمایه فکری به روش های گوناگون و روابط سرمایه فکری و متغیرهای مختلف انجام شده است. و هدف تمام این تحقیق ها لزوم ثبت سرمایه فکری به عنوان یک قلم دارایی نامشهود در صورت های مالی است. اما قبل از اینکه ما بخواهیم در مورد لزوم یا عدم لزوم ثبت سرمایه فکری در صورت های مالی تحقیق کنیم باید ببینیم که آیا اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاران نقش دارد یا خیر، تا پس از آن بتوانیم در مورد انعکاس یا عدم انعکاس سرمایه فکری در صورت های مالی قضاوت کنیم. بنابراین مقاله به عنوان یک پیش نیازی جهت تحقیقات آتی در زمینه سرمایه فکری مورد استفاده قرار گیرد.

در این مقاله ابتدا ما به بررسی تعاریف و مطالب مربوط به سرمایه فکری پرداختیم سپس تاریخچه و سیر تکاملی سرمایه فکری را مورد بررسی قرار دادیم و نهایتا به تشریح و نحوه اندازه گیری سرمایه فکری و همچنین افشای سرمایه فکری در صورت های مالی پرداختیم.

۲-۲( سرمایه های فکری

در سالهای اخیر انباشت و تضارب افکار مختلف در سازمانهای انسانی به تولید، ارتقاء و بازتولید اندیشه های جدید کمک کرده و از آنجا که با بکارگیری اندیشه ، حیف و میل کمتری در انرژی، تجهیزات و مواد اولیه پیش آمده، جایگزین های ارزان تری برای ماشین آلات و ابزارها پیدا شده و فرآیندها نظام های با ارزش تری پدیدار شده اند، تفاوت های بارزی در زندگی گروههای انسانی بویژه در سازمانها حاصل شده است، حاصل این تغییرات جدید، پیشرفت بیشتر اقوام و مللی است که نسبت به همگنان خود از دانش بیشتری برخوردار هستند. مدیران سازمانها با درک این تفاوت، الگوهایی را برای مدیریت دانش سازمانی تجربه کرده اند و نظریه پردازان با تفسیر و تشریح و پیرایش این الگوها به توسعه ی  بحث کمک کرده اند. اما سرمایه های غیرملموس سازمانها منحصر به سرمایه دانشی نیست قدرمسلم آن است که هر سازمانی که کارکنان داناتر، ساختار چابک تر، مدیریت بهتر، قابلیت بیشتر، فرهنگ بهتر،روابط با ارزش تر و یادگیری بیشتری دارد سود بیشتری را نصیب سهامدارانش می کندو به همین دلیل سازمانهای امروزی و بیش از آنها مدیران کشورهای پیشرفته در اندیشه ی مدیریت سرمایه ی فکری هستند. سرمایه های انسانی، قابلیت سازمانی، ساختار مدنی ، ارتباطات ملی و بین المللی و بویژه فرهنگ، نه تنها طرد و نفی نمی شوند ، بلکه به فراخور ارزشی که دارند به مثابه ی سرمایه های سازمان، ثبت و ضبط می شوند و این به آن معنی است که مدیران نه تنها در پی ساکت کردن صداها و اندیشه های جدید نیستند بلکه آن را غنیمتی برای حوزه ی مدیریتی خود میدانند.

شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکت های فعال باعث گردیده تا مزیت رقابتی این شرکت ها دیگر بر پایه دارایی های مشهود آنها نباشد . آن چیزی که امروزه این شرکت ها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر می نماید دارایی های نامشهود و به عبارتی سرمایه های  فکری آنهاست. این قبیل شرکت ها با برقراری ارتباط مناسب با مشتریان و کسب تجربه لازم در این مسیر و با اتکا به دانش ، تکنیک های سازمانی و مهارتهای تخصصی خود توانسته اند این امر را محقق سازند . امروزه سود پایدار زمانی بدست می آید که اولا سازمانها راه بدست آوردن دانش را یاد بگیرند و ثانیا این دانش را مدیریت نموده و با کمک فرایندهای موجود در مدیریت دانش به سرمایه های فکری تبدیل نمایند. زمانی که شرکت ها از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانشی حرکت می نمایند با چالش های بزرگی مانند پویایی ، عدم اطمینان و پیچیدگی روبرو می گردند. در چنین محیط کسب و کاری نیاز به آگاهی بیشتر در مورد سرمایه های فکری و کنترل آنها فزونی می یابد. اهمیت زیاد این موضوع منجر گردیده تا شرکت ها تلاش زیادتری در جهت شناسایی دارایی های نامشهود خود و از سویی مدیریت مناسب آنها نمایند ( عالم تبریز ، ۱۳۸۸ ، ص ۱۷ ).

جای هیچ گونه شکی نیست که در قرن بیستم شاهد تغییراتی انقلابی در فرایند خلق ارزش توسط شرکت ها بوده ایم. گسترش تکنولوژی های قدرتمند ، سیستم های ارتباطی سریع، دسترسی سریع به اینترنت و جهانی سازی، برخی از تغییراتی است که حاضران در این قرن در صورتی که خواهان بهبود در کیفیت زدگی می باشند بایستی آنها را بکار ببندند.

در طول انقلاب صنعتی و تا همین اواخر ارزش ایجاد شده  درکسب و کارها  اساسا از طریق استفاده موثر از منابع فیزیکی  حاصل می شده است . امروزه ارزش در سازمانها به صورتی فزاینده از طریق استفاده از دانش فنی عامل انسانی و عوامل نسبتا مشهودی مانند نام تجاری یا سیستم  های اطلاعاتی حاصل می شود. به تولید ارزش از این منابع جدید عنوان کلی دانش اطلاق می شود. نکته قابل توجه اینکه دانش مقوله ای است که همیشه وجود داشته، اما اخیرا این دارایی به عنوان خالق اصلی ارزش معرفی شده  است (همان منبع، ص۱۸).

بر اساس نظریات لو[۲] (۲۰۰۱) دو دلیل اصلی برای این تغییر در نگرش وجود دارد:

۱- افزایش رقابت حاصل از جهانی شدن و افزایش خصوصی سازی

۲- پدیدار شدن سیستم های اطلاعاتی جدید و پیشرفت های تکنولوژیکی

دانش انجام کار یک سازمان تحت عناوین متفاوتی نام گذاری می شود که در این بین مشترک ترین نام هایی که به چشم می خورد عناوین دارایی های نامشهود و سرمایه های فکری است. به دلیل کاربرد های زیاد این دو واژه ، در حال حاضر آنها را هم معنی می دانند. اما در اصل سرمایه های فکری را بایستی زیر مجموعه ای از دارایی های نا مشهود دانست. به عبارت دیگر، اقلام ناملموسی وجود دارند که به لحاظ منطقی بخشی از سرمایه فکری یک سازمان نیستند. شهرت یک سازمان نمونه ای از آن است. شهرت یک سازمان ممکن است یک محصول فرعی یا نتیجه کاربرد منطقی سرمایه های فکری یک سازمان باشد، اما نی تواند بخشی از آن محسوب شود. از زمان گذشته تمایز بین دارایی ناملموس و سرمایه فکری مبهم بوده است . دارایی های ناملموس تحت عنوان ” سرقفلی” و سرمایه فکری به عنوان بخشی از سرقفلی در نظر گرفته شده اند.

در همین اواخر ، تعدادی از طبقه بندی های معاصر این تمایز را به طور مشخص با تقسیم سرمایه فکری به حوضه های سرمایه بیرونی ( مشتریان) ، سرمایه درونی ( ساختاری) و سرمایه انسانی تعدیل کرده اند. واژه دارایی های نامشهود ریشه در اصطلاحات حسابداری داشته و واژه سرمایه های فکری بیشتر به مباحث مربوط به مدیریت مربوط می شود.

این اصطلاح ( سرمایه فکری) توسط استیوارت[۳] ( ۱۹۹۱) نیز به عنوان کلمه ای مترادف برای نامشهود ها به کار رفته است. دلیل نامیدن این اصطلاح به عنوان یک سرمایه به خاطر ریشه های اقتصادی آن است ، چرا که در سال ۱۹۶۹ توسط اقتصاد دانی به نام گالبرایت بعنوان یک فرایند ارزش آفرین و نیز به عنوان دسته ای از داراییها معرفی گردید.

۳- Emma Garcia & Martinez

۱- Lev

[۳]– Stewart

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق سرمایه فکری و مفهوم و مدل های آن و ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ها
  • تحقیق بازارگرایی و سرمایه فکری ، مفهوم و دیدگاهها و رویکردهاو مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.