تحقیق عنصر فسفر و کودهای زیستی بر رشد گیاه گندم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عنصر فسفر و کودهای زیستی بر رشد گیاه گندم دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- گندم و اهمیت آن    ۷
۲-۲- گیاهشناسی گندم    ۸
۲-۲-۱- ریشه    ۸
۲-۲-۲- برگ    ۹
۲-۲-۳- ساقه    ۹
۲-۲-۴- گل آذین    ۱۰
۲-۲-۵- دانه    ۱۰
۲-۳- مراحل رشد و نمو گندم    ۱۱
۲-۴- اهمیت اقتصادی و تغذیه ای گندم    ۱۲
۲-۵- سطح زیر کشت و تولید گندم    ۱۳
۲-۶- نیازهای آب و هوایی و سازگاری گندم    ۱۴
۲-۷- اهمیت تغذیه در گیاه    ۱۵
۲-۸- عنصر فسفر و اهمیت آن در تغذیه گیاه گندم    ۱۵
۲-۸-۱- خسارات ناشی از مصرف کودهای شیمیایی فسفاته    ۱۶
۲-۸-۲- فسفر در گیاه    ۱۷
۲-۸-۳- علائم کمبود فسفر در گیاه    ۱۹
۲-۸-۴- فسفر در خاک:    ۱۹
۲-۸-۵- تبدیل فسفر آلی به فسفر معدنی:    ۲۰
۲-۸-۶- مقدار و نوع فسفر در خاک، و تاثیر مصرف کود بر روی وضعیت فسفر در خاک    ۲۱
۲-۸-۷- اثر pH بر روی قابلیت جذب فسفر:    ۲۳
۲-۸-۸- اثرات فسفر بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم    ۲۴
۲-۹- کودهای زیستی:    ۲۵
۲-۹-۱- تاریخچه    ۲۶
۲-۹-۲- باکتریهای سودموناس و باسیلیوس:    ۲۸
۲-۹-۳- تاثیر باکتریهای محرک رشد بر روی رشد گیاهان :    ۲۸
۲-۹-۴- کود زیستی فسفاته بارور – ۲    ۳۱
۲-۹-۵- مزایای کود زیستی فسفاته بارور – ۲    ۳۱
۲-۹-۶- بررسی تاثیر کود زیستی بارور-۲  بر عملکرد گندم    ۳۴
۲-۹-۷- نتایج استفاده از کود زیستی فسفاته بارور-۲ در برنج    ۳۵
فهرست منابع    ۴۰

منابع

فیضی اصل، و. و غ. ر. ولیزاده. (۱۳۸۳). اثر کاربرد توام فسفر و روی در غلظت عناصر غذایی و عملکرد گندم دیم رقم سرداری. مجله علوم زراعی ایران. جلد ۶٫ شماره ۳٫ صفحه ۲۲۳-۲۳۸٫

قرنجیک، ا و س. گالشی. (۱۳۸۰). اثر محلول­پاشی کود اوره بر عملکرد و اجزاء عملکرد دو رقم گندم. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. شماره ۲٫ صفحه ۸۷-۹۸٫

کاظمی اربط، ح. (۱۳۷۸). اصول دیمکاری. انتشارات دانشگاه تبریز. ۵۰۷ صفحه .

کاظمی اربط، ح. ا. (۱۳۷۸). زراعت خصوصی غلات. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۱۵ صفحه

کوچکی، عوض (۱۳۷۳). زراعت در مناطق خشک. غلات، حبوبات، گیاهان صنعتی و گیاهان علوفه‌ای. جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی. تهران. ایران.

اسدی چالش تری ، س . ، ع . حسن زاده قورت تپه و الف . فیاض مقدم . (۱۳۸۵). بررسی ارزش اقتصادی ضایعات برشاخص های تحمل به خشکی در توده های بومی عدس در استان آ . غ . پایگاه اطلاعات علمی (SID ) . 13 (2 ) : 89-80 .

امام، ی. (۱۳۸۳). زراعت غلات (چاپ اول) ، انتشارات دانشگاه شیراز. ۱۵۷ صفحه.

امام، ی. و م. نیک نژاد. (۱۳۷۳). مقدمه­ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات دانشگاه شیراز. ۸۶ صفحه.

امام، ی. و. م. ج، ثقه الاسلامی. (۱۳۸۴). عملکرد گیاهان زراعی، فیزیولوژی و فرآیندها. انتشارات دانشگاه شیراز،۵۳۹ صفحه

ایران نژاد، ح. و ن. شهبازیان. (۱۳۸۴). زراعت غلات جلد اول. انتشارات کارنو- تهران.

ایران نژاد، ح.، م. فرامرزی و م. فرشادفر. (۱۳۸۳). بررسی سطوح مختلف کودهای ازته و فسفره بر عملکرد علوفه ای اسپرس در شرایط دیم. مجله علوم زراعی ایران. جلد ۶٫ شماره ۲٫ ص ۱۳۸-۱۴۳٫

Slafer, G.A.. (ed.). (1994). Genetic Improvement of field crops. Marcel Dekker Inc. 470 pp.

Tize, L. and E Zeiger. (1991). Plant physiology: Mineral nutrition. The Benjamin Cummings Publishing, Inc. Redwood City , CA.

Vessey, J.K. (2003). plant growth promoting rhizobacteria as biofertilizer. Plant and soil, 225: 271-586.

Villegas, J. and J.A. Fortin. (2002). Phosphorus solubilization and pH changes as a result of the interactions between soil bacteria and arbuscular mycorrhizal fungi on a medium ontaining No3 – as nitrogen source. Botanical. 80(5): 571-576.

Martin ,j.H.leonard and D.L. Stamp. (1976). Principles of field crop prodaction. 3 rd edition. Collir Macmillan lllepp.

Mohammady-Aria. M., A. Lakzzian., G.H. Haghnia., A.R. Berengi. (2010). Bioresource Technology. 101. 551-554.

مقدمه

گندم بیش از همه­ی گیاهان دیگر در جهان کشت می­شود و در جهان درهیچ ماهی از سال وجود ندارد که در آن محصول گندم بدست نیاید و یا کشت نشود. در دنیای امروز گندم نه تنها یک ماده غذایی اساسی و مهم است بلکه از لحاظ سیاسی نیز از اهمیتی هم پایه نفت وحتی برتر از آن برخودار است (بهنیا، ۱۳۷۳). در سطح دنیا نزدیک به ۵۲% زمین های قابل کشت دنیا به کشت غلات اختصاص دارد که ۳/۱ این مقدار زیر کشت گندم است (امام، ۱۳۸۳). گندم مهمترین گیاه زراعی روی زمین است (۱۹۷۶ Martin,). گندم از نظر میزان تولید، مهمترین گیاه زراعی در جهان بوده و تولید آن در سال ۲۰۱۰ به حدود ۶۷۴ میلیون تن رسیده است (FAO,2010). ایده مصرف کودهای شیمیایی یکی از راهکارهای افزایش عملکرد است. در سال‌های اخیر مصرف کودهای شیمیایی به صورت غیر معقول افزایش یافته است، به طوری که در سال  ۱۹۹۸ مصرف این کودها به  ۳۶۵ میلیون تن در سال رسیده است، که با رشدی ۶۵/۳ برابری نسبت به چهل سال پیش روبرو است. اگر روند مصرف کودهای شیمیایی به همین روال ادامه یابد، زندگی بشر در آینده‌ای نزدیک با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. این معضل در کشورهای جهان سوم بیشتر به چشم می آید.

کشور ما نیز به دلیل شرایط آب و هوایی حاکم بر آن از جمله کمبود بارندگی و نوسانات زیاد آن، دارای اکوسیستم شکننده­ای است. از دیگر سو بهره­برداری از اراضی کشاورزی به صورت غیر اصولی در حال انجام است. یکی از راهکارهای حل این مشکل، تغییر مدیریت کشاورزی غیر اصولی رایج، به مدیریت پایدار کشاورزی است. کشاورزی پایدار مدیریتی است که ضمن برخورداری از پویایی اقتصادی، می تواند موجب بهبود وضعیت محیط زیست و استفاده بهینه از منابع موجود شود. علاوه بر این کشاورزی پایدار با رعایت اصول اکولوژیکی می‌تواند ضمن ایجاد توازن در محیط زیست، زمینه بهره وری طولانی‌تری را برای انسان فراهم سازد. یکی از ارکان کشاورزی پایدار استفاده از کودهای زیستی در بوم نظام‌های زراعی با هدف حذف یا کاهش مصرف کودهای شیمیایی است. کودهای زیستی شامل مواد نگهدارنده‌ای با جمعیت متراکم یک یا چند نوع ارگانیسم مفید خاکزی و یا به صورت فراورده‌های متابولیک این موجودات است که به منظور تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در بوم نظام زراعی به کار می‌روند. اولین کود زیستی درسال ۱۸۹۵ در آمریکا با نام نیتراژین[۱] تولید شد. بعد از آن کودهای بیولوژیکی متفاوتی به صورت عمومی و خاص جهت محصولات کشاورزی تولید گردید. اما به دلیل اثرات سریع­تر کودهای شیمیایی و سهولت کاربرد و قیمت نسبتاً ارزان، موجب کم توجهی به استفاده از کودهای زیستی گردید. اما در سی سال اخیر آنچه ضرورت تغییر در نظام­های متداول را توجیه می­کند و حرکت به سوی نظام‌های کشاورزی پایدار، از جمله سیستم­های  جایگزین در راستای کشاورزی پایدار و ارگانیگ را تسریع می‌کند، شامل مواردی از جمله بروز مسائل زیست محیطی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و آثار سوء آنها بر کیفیت مواد غذایی، تخلیه منابع غیر تجدید شونده مثل انرژی فسیلی و منابع سنگ فسفات، آلودگی منابع آب به وسیله نهاده‌های شیمیایی، کاهش تنوع زیستی، کاهش میزان باروری خاک و افزایش فرسایش خاک می‌‌باشد.

در مزارع، فسفات به شکل کودهای آلی و یا کودهای شیمیایی فسفاته به خاک اضافه می شود.ظرفیت تثبیت فسفر درخاکهای مختلف با توجه به خصوصیات فیزیکی ،شیمیایی،زیستی، اقلیم ومدیریت زراعی متغیر است.(آستارایی، ۱۳۷۵).قابلیت دردسترس بودن فسفر بستگی به عوامل زیادی چون PH ، تهویه خاک، رطوبت ، دما، میزان ماده آلی، مقدارآهن، الومینیوم و منگنز محلول وغیرمحلول، نوع ماده حاوی این عنصر، فعالیت ریزسازواره ها و روش های زراعی دارد. (بای بوردی، ۱۳۷۹). در اثر کمبود فسفر رنگ اندامهای هوایی گیاه سبز تیره گردیده و رشد آن کند خواهد شد و برگها از قسمت نوک به تدریج می میرند و این وضعیت به طرف قاعده برگ پیشروی می نماید. (خدابنده، ۱۳۸۲). تثبیت فسفر در خاکهای رسی نسبت به خاکهای شنی بیشتر است. اندازه ذرات کود شیمیایی در تثبیت فسفر تاثیر دارد، هر چه اندازه ذرات بزرگتر باشد میزان تثبیت فسفر موجود در آن بیشتر است.

کودهای زیستی، کودهای حاوی ریزسازواره های مفید در تغذیه گیاه می باشند که می توانند مشتمل بر گروههای مختلف از قبیل باکتریها، قارچها، اکتینومیست ها و مانند آن باشند. امروزه استفاده از این کودها در جهت گام برداشتن به سوی کشاورزی پایدار واستفاده از اثرات مفید آنها رو به افزایش است. (آستارایی و کوچکی، ۱۳۷۵). در دسترس بودن فسفر برای گیاهان تاحد زیادی به شرایط زیستی و شیمیایی بستگی دارد که در خاک رخ می دهد . در عرصه عمل ،تثبیت سریع کودهای شیمیایی فسفره تحت شرایط موجود خاک به فرم های غیر محلول مشکل جدی است. (Shekher et al, 2000).

در طبیعت گروهی از ریزسازواره های حل کننده ی فسفات وجود دارند که رها سازی تدریجی فسفر و تبدیل آن به شکل قابل جذب گیاه نیاز به کودهای فسفاته شیمیایی را کاسته و کارآیی آنرا بالا می برند. (بای بوردی۱۳۷۹، آستارایی، ۱۳۷۵). یکی از سازوکارهای تبدیل فسفات به شکل معدنی و محلول،ترشح اسیدهای آلی مانند اسیدهای استیک، پروپیونیک، لاکتیک، فوماریک، سوکسنیک است. (آستارایی ۱۳۷۵، Rodriguez and Fraga, 1999).

جداسازی باکتریهای حل کننده فسفات واستفاده از آنها به عنوان کود به عنوان راهکاری برای کاهش مصرف کودهای شیمیایی و بنابراین کاهش آلودگی زیست محیطی به شمار می رود.

۲-۱- گندم و اهمیت آن

گندم به عنوان یکی از غلات مهم در تغذیه مردم جهان محسوب می­شود. تولید گندم در جهان در مرحله اول به منظور تغذیه انسان و در درجه دوم برای تغذیه دام و همچنین مصارف صنعتی می­باشد. در دنیای امروز گندم نه تنها یک ماده غذایی اساسی و مهم است، بلکه از لحاظ سیاسی نیز از اهمیتی بالا، هم پایه نفت و حتی مهمتر از آن برخوردار است و باید گفت که سلاح گندم از سلاح نظامی قدرتمندتر و با اهمیت­تر می­باشد. کمبود مواد غذایی به دلایل مختلف از جمله افزایش جمعیت، پایین بودن کارایی تولید و توزیع و مصرف عادلانه غذا در کشورهای در حال توسعه، چهره خود را بر افزایش جمعیت رو به افزایش کره زمین نشان داده است، به طوری که بیش از ۳/۱ میلیارد نفر از مردم جهان، گرسنه و یا دچار سوء تغذیه هستند. این در حالی است که در هر ساعت بیش از ۹ هزار نفر به جمعیت جهان افزوده می­شود و بنا­به گزارش کنفرانس جهانی محیط زیست و توسعه، جمعیت کشورهای در حال توسعه تا سال ۲۰۲۵ به ۵/۸ میلیون نفر خواهد رسید و این رقم ۸۳ درصد از کل جمعیت کره زمین را شامل خواهد شد (خدابنده ، ۱۳۸۲). بر اساس مطالعات انجام شده جمعیت ایران نیز تا سال ۱۴۰۰ در محدوده­ای بین ۸۷ تا ۵/۹۳ میلیون نفر خواهد بود. به این ترتیب در سال­های آینده تولید غذا از نگرانی­های اصلی بشر خواهد بود، زیرا در طی دو دهه آینده بشر باید به اندازه کل تاریخ گذشته خود غذا تهیه کند (خدابنده ، ۱۳۸۲).

[۱] – Nitragen

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزش غذایی دانه گندم و تاثیر تراکم بوته بر عملکرد گیاه
  • تحقیق مورفولوژی و فیزیولوژی گندم و اثرات تنش کمبود آب بر گیاه
  • تحقیق نقش کلات آهن و روی بر روی عملکرد گندم
  • تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه
  • تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.