تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- غلات    ۷
۱-۳- اهمیت غذایی غلات    ۸
۱-۴- گندم    ۸
۱-۵- تاریخچه گندم در جهان و ایران    ۹
۱- ۶- سطح زیر کشت و تولید جهانی گندم    ۱۰
۱-۷- سطح زیر کشت و میزان تولید در ایران    ۱۰
۱-۸- اهمیت اقتصادی گندم    ۱۱
۱-۹- گیاه‌شناسی گندم    ۱۲
۱-۱۰- اقلیم مناسب    ۱۲
۱-۱۱- میزان حرارت و رطوبت مورد نیاز رشد    ۱۳
۱-۱۲- طول دوره رشد و نمو    ۱۳
۱-۱۳ – زمان کاشت    ۱۴
۱-۱۴- تناوب زراعی    ۱۴
۱-۱۵- ارقام مناسب کاشت    ۱۴
۱-۱۶- وزن هزار دانه    ۱۵
۱-۱۷- میزان بذر مورد نیاز در هکتار    ۱۵
۱-۱۸- بوجاری و ضد عفونی بذر    ۱۵
۱-۱۹- خصوصیات ریشه    ۱۶
۱-۲۰- ارتفاع گیاه    ۱۶
۱-۲۱- خاک مناسب    ۱۶
۱-۲۲- تهیه و آماده کردن زمین، فاصله ردیفهای کاشت و فاصله بوته ها روی ردیف    ۱۷
۱-۲۳- نیازهای غذایی گندم    ۱۷
۱-۲۴- اثر ازت در گندم    ۱۸
۱-۲۵-  اثر فسفر در گندم    ۱۸
۱-۲۶- اثر پتاس در گندم    ۱۸
۱-۲۷- ویژگی‌های گندم سیاه‌ریشک    ۱۹
۱-۲۸- مشخصات زراعی    ۱۹
۱-۲۹- مقاومت به بیماری‌ها    ۲۰
۱-۳۰-  میزان مصرف بذر    ۲۰
۱-۳۱-  میزان مصرف کودهای شیمیایی    ۲۰
۲- مروری بر پژوهش های پیشین    ۲۱
۲-۱- عناصر غذایی مورد نیاز گیاه    ۲۱
۲ – ۲-  اهمیت تغذیه صحیح گیاه    ۲۲
۲-۲-۱ فسفر و نقش آن در گیاه    ۲۴
۲-۲-۲ – تراکم گیاهی    ۲۷
۲-۲-۳-  عوامل مؤثر بر تراکم بذر    ۳۱
۲-۲-۴ – ا همیت پنجه‌زنی در عملکرد و ارتباط آن با تراکم بذر در گندم    ۳۳
۲- ۲-۵ – تاثیر تراکم بوته  بر خوابیدگی بوته    ۳۴
۲- ۲- ۶ – تاثیر تراکم بر عملکرد    ۳۵
منابع    ۳۷

منابع

۱- نورمحمدی، ق. (۱۳۷۷). زراعت غلات،انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

۲- نارکی، ک.، حسینی، ک.، محمدی، م.، صفی‌خانی نسیمی، م. (۱۳۷۶). گزارش پژوهشی سال ۱۳۷۴ ایستگاه تحقیقات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، مرکز تحقیقات کهگیلویه و بویراحمد.

۳- شمس‌آبادی، ح.، رفیعی، ش. (۱۳۸۵). بررسی اثر عملیات خاک‌ورزی اولیه و تراکم بذر روی عملکرد محصول گندم در منطقه گنبد کاووس. فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی. شماره ۵٫

۴- شریعتی، م.، فرشی، ر.، گرکانی نژاد، ص. (۱۳۶۸). بررسی غلظت فلزات سنگین در محصولات کشاورزی و اراضی زراعی جنوب تهران، مجله مجله خاک و آب، جلد ۵، شماره ۳٫

۵- ایران‌نژاد، ح.، شهبازیان، ن. (۱۳۸۴). زراعت غلات، جلد اول،گندم، انتشارات دانشگاه تهران، مجتمع آموزش عالی ابوریحان.

۶- بنی‌صدر، ن. (۱۳۷۹). تحقیق و بررسی ارقام گندم در ایستگاه‌های تحقیقاتی کشور، انتشارات مؤسسه تحقیقات و اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت کشاورزی.

۷- عزیزی، ع. (۱۳۸۳). غلات در آئینه آمار، مرکز آمار و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی.

۸- عدالت، م. (۱۳۸۴).تاُثیر تناوب گندم-عدس، گندم-آیش و نیتروژن بر عملکرد و اجزاء عملکرد دو رقم گندم نان در شرایط دیم باجگاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

۹- فرساد، م، ع. (۱۳۷۰). زراعت دیم غلات در ایران. مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، ص۴۵ .

۱۰- روستائی،م.، حسن‌پور‌حسنی،م.، انصاری،ی. (۱۳۷۹). نتایج تحقیقات به‌نژادی غلات دیم، مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم.

۱۱- روستائی، م.، صادقی، ا. (۱۳۷۸). عوامل مؤثر در کاهش زیان‌های ناشی از خشکسالی گندم دیم، مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم.

۱۲-Warren, H. Leonard, G. and H, Martin. (1993). Cereal crop. Weed Res. 14: 415-421.

۱۳-Zillerbush, K., Barber, B. K. (1994). Phosphor supply effects on yield of rainfed wheat Crop. Sci. 32: 50-65.

۱۴-FAO. (2006). Food and agriculture organization of the United nations. Quaterly bulletin of statistics. Rome, Italy. pp. 55.

۱۵-Gallagher, E. J. (1984). Cereal production. Royal Dublin. Society. London. P. 44.

۱۶-Brengle, K. G. (1989). Principles and practices of dryland farming. Colorado Asso. Uni. Press. Colorado. USA.

۱-۱- مقدمه

از دیدگاه کارشناسان تولیدات کشاورزی، افزایش تولید غذا تنها راه حل مشکل گرسنگی است  برای این کار به‌‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، لازم به سرمایه‌گذاری بیشتر در امر تولید غذا می‌باشد. چنانچه قرار باشد عرضه غذا به‌صورت کنونی انجام شود، این کشورها می‌بایست طی ۳۰ سال آینده حداقل ۶۰ درصد به تولیدات کشاورزی خود بیفزایند. نزدیک به ۷۰% جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه متمرکز شده‌ در حالی‌که از نظر تولیدات غذایی این نسبت بر عکس می‌باشد. در کشورهای پیشرفته با استفاده از تکنولوژی و به‌کارگیری علوم و فنون جدید، تولید محصولات غذایی و عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح به سرعت در حال افزایش است. به‌طوری که اغلب، مقدار تولیدات از مصرف داخلی بیشتر است ولی متاسفانه در اغلب کشورهای در حال توسعه در عین افزایش سرعت رشد جمعیت، کمبود مواد غذایی در حال گسترش است و قسمت عمده درآمد ارزی این قبیل کشورها به مصرف واردات مواد غذایی می‌رسد (فتحی، ۱۳۸۲).

نظر به اینکه پیشرفت و توسعه در کشاورزی فقط از راه شناخت علمی و اصولی اثر عوامل محیطی در رشد بهینه گیاه امکان‌پذیر است و علاوه بر بهبود شرایط محیط کشت، به‌کارگیری صحیح نهاده‌های کشاورزی امکان‌پذیر است، لذا برای ایجاد زیربنای مناسب برای توسعه کشاورزی نه تنها تأمین به‌موقع نهاده‌ها لازم است، بلکه روش استفاده صحیح در سطح مزرعه و به‌کارگیری این روش‌ها ضروری می‌باشد (ملکوتی، ۱۳۶۸).

کشور ایران مساحتی بالغ بر ۱۶۵ میلیون هکتار دارد که ۵۱ میلیون هکتار آن قابل کشت وزرع می‌باشد. سطح زیر کشت آبی، سالیانه ۲۵/۵ میلیون هکتار و کشت دیم ۱۰ تا ۱۲ میلیون هکتار می‌باشد. هرچند موفقیت در زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد اما اعمال شیوه‌های صحیح کشت تأثیر بسیارعمده‌ای در بهبود وضعیت زراعت و در نتیجه افزایش تولید دارد (اسکندری، ۱۳۸۱).

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و محدودیت سطح اراضی قابل کشت، افزایش عملکرد گیاهان ضروری به­نظر می­رسد و یکی از عوامل موثر در عملکرد و کیفیت محصولات زراعی، وجود تعادل بین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه و مصرف بهینه کودها می­باشد. در حالی‌که مصرف کودهای شیمیایی در کشور نامتعادل بوده و تطابقی با نیاز واقعی گیاه ندارد (ملکوتی، ۱۳۷۹). از میان عناصر غذایی پر‌مصرف، ازت و فسفر دو عنصر مهم می‌باشند که میزان موجودی یا عدم وجود هر کدام از این عناصر می­تواند رشد گیاه را شدیداً تحت تاثیر قرار دهد (کاسمن و همکاران، ۱۹۹۲).

از آنجائی‌که جمعیت کشورمان روز به روز در حال افزایش است، نیاز به مواد غذایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چون غذای اصلی مردم ایران نان می‌باشد، بنابراین برای پاسخگویی به تقاضای آنان، تولید گندم را باید افزایش دهیم. در حال حاضر تولیدات داخلی به اندازه نیاز مردم کشور نمی‌باشد لذا دولت سالانه میزان زیادی گندم وارد می‌نماید. اگر بتوان از اراضی دیم که نزدیک به نیمی از سطح زیر کشت را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، تولید مناسبی به‌دست آوریم می‌توان نسبت به رسیدن به خودکفایی اقدام نمود. برای دستیابی به این امر لازم است چگونگی استفاده از کودهای شیمیایی مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از مهم ترین روش‌های افزایش تولید در دیم زارها، مصرف متعادل کودهای شیمیایی و آلی در دیم زارهاست. مقدار و زمان مصرف کود لازم برای گندم دیم بایستی در تعادل با وضعیت رطوبت خاک و بارندگی منطقه در نظر گرفته شود (صیادیان، ۱۳۷۵).

گیاهان برای رشد و تولید محصول مناسب نیازمند یک سری عناصر غذایی هستندکه از طریق خاک و کودهای شیمیایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در این میان کودهای شیمیایی نقش اساسی را در تولید غذا طی قرن اخیر داشته‌اند و در حال حاضر یکی از مهم ترین نهاده‌های کشاورزی می‌باشند، به‌طوری که از زمان جنگ جهانی دوم مصرف کودهای شیمیایی به منظور افزایش عملکرد گیاهان زراعی به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، رشد چشمگیری داشته است. در رابطه با تولید محصولات زراعی و منابع تولید غذا یکی از مهمترین مسائل مطروحه، افزایش پتانسیل تولید و حداکثر نمودن تولید به عنوان هدف مطرح بوده، در حالی‌که امروزه تلاش برای دستیابی به افزایش محصول با واژه پایداری همراه شده است (شریعتی و همکاران، ۱۳۶۸).

به‌واسطه اهمیت کود فسفر و تراکم بذر در عملکرد گندم، تعیین میزان این کود و مقدار مطلوب بذر در واحد سطح جهت نیل به عملکرد بهینه ضروری بنظر می‌رسد.

۱-۲- غلات

غلات به گروه بزرگی از گیاهان زراعی گفته می‌شود که دانه آنها در تغذیه مردم جهان و تهیه نان نقش عمده‌ای را بر عهده داشته و همچنین در تغذیه حیوانات و پرندگان و مصارف صنعتی کاربرد وسیعی دارد. غلات شامل گیاهانی از جمله گندم، جو، یولاف، برنج، ذرت، ارزن، ذرت، چاودار و سورگوم می‌باشد که از این گروه، گندم و جو در سطح وسیعی از زمین‌های زراعی دنیا کشت می‌گردند به‌طوری‌که حتی در نواحی نیمه‌خشک که برای تولید محصول و رشد و نمو این گیاهان بارندگی نسبتاً کافی است کشت این محصولات موفقیت‌آمیز است. گندم، ذرت و برنج سه محصول مهم هستند که هریک نزدیک به ۴/۱ مقدار تولید سالانه کل غلات جهان را تشکیل می‌دهد و پنج گونه دیگر غلات مجموعاً ۴/۱ میزان تولید سالیانه غلات را تشکیل می‌دهند (کافی و همکاران، ۱۳۷۹).

غلات را می‌توان از نظر شرایط کلی آب و هوائی و مناطق کاشت به دوگروه تقسیم نمود:

۱- غلات مناطق سرد و معتدل مانند گندم، جو، چاودار و یولاف

۲- غلات مناطق گرم مانند ارزن، برنج، ذرت و سورگوم

در بین غلات، گندم از نظر اهمیت، با توجه به سطح زیر کشت و تولید سالیانه آن در مقیاس جهانی در درجه اول اهمیت قرار دارد و سالانه نسبت به افزایش تولید آن توجه زیادتری بعمل آمده و همچنین جهت افزایش کیفیت آن تلاش بیشتری می گردد (خدابنده، ۱۳۸۴).

۱-۳- اهمیت غذایی غلات

غلات تأمین کننده هیدرات‌های کربن ( نشاسته، سلولز و قند ) پروتئین، روغن، مواد معدنی و برخی ویتامین‌ها می‌باشد. انسان می‌تواند قسمت اعظم پروتئین مورد نیاز روزانه خود ( ۸۰ – ۶۵ گرم ) را با خوردن مقدار زیادی غلات تأمین کند. غلات ارزانترین مواد غذایی حاوی پروتئین و نشاسته می‌باشد. بر اساس بررسی‌های ارائه شده توسط مؤسسه علوم غذایی ایران در سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی ۷۵ درصد پروتئین مصرفی روزانه افراد از غلات تأمین می‌شود. به‌علاوه نقش غلات در تهیه گوشت، لبنیات و تأمین مواد معدنی و غیره حائز اهمیت است. کشور ایران یکی از کشورهائی است که که چهار میلیون هکتار اراضی دیم دارد که این اراضی بیشتر به کشت گندم دیم اختصاص دارد. از آنجائی‌که گندم یکی از غذاهای عمده در تغذیه انسان‌هاست با توجه به وسعت اراضی دیم، لازم است تدابیری در جهت اصلاح این گیاه و تحقیقات در زمینه‌های مختلف از جمله میزان بذر و تغذیه گیاهی برای ارقام مختلف انجام گرفته تا بتوان میزان تولید را افزایش داد (کردوانی، ۱۳۷۶).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.