تحقیق مورفولوژی و فیزیولوژی گندم و اثرات تنش کمبود آب بر گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مورفولوژی و فیزیولوژی گندم و اثرات تنش کمبود آب بر گیاه دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- مورفولوژی و فیزیولوژی گندم    ۸
۲-۱-۱- گیاهشناسی گندم    ۸
۲-۱-۲- تاریخچه گندم در جهان و ایران    ۱۰
۲-۱-۳- سازگاری    ۱۰
۲-۲- مراحل مختلف زندگی گندم    ۱۱
۲-۲-۱- جوانه زنی    ۱۱
۲-۲-۲- سبز شدن    ۱۲
۲-۲-۳- پنجه‌زنی    ۱۳
۲-۲-۴- رشد طولی ساقه    ۱۴
۲-۲-۵- گل‌انگیزی    ۱۴
۲-۲-۶- غلاف رفتن    ۱۵
۲-۲-۷- ظهور سنبله    ۱۶
۲-۲-۸- گلدهی (گرده‌افشانی)    ۱۶
۲-۲-۹- شیری شدن دانه    ۱۶
۲-۲-۱۰- خمیری شدن دانه    ۱۷
۲-۲-۱۱- رسیدن دانه    ۱۷
۲-۳- مدیریت تنش خشکی    ۱۸
۲-۳-۱- پیش‌آگاهی    ۱۸
۲-۳-۲- عملیات خاک ورزی مناسب    ۱۸
۲-۳-۳- انتخاب ارقام مقاوم به خشکی    ۱۹
۲-۳-۴- تاریخ کشت    ۲۰
۲-۳-۵- عمق مناسب کاشت    ۲۰
۲-۳-۶- رعایت تراکم مناسب کاشت    ۲۱
۲-۳-۷- استفاده از مالچ    ۲۱
۲-۳-۸- انجام صحیح آبیاری    ۲۲
۲-۳-۹- کنترل علفهای هرز، آفات و بیماریها    ۲۲
۲-۳-۱۰- تناوب    ۲۳
۲-۳-۱۱- استفاده از مواد شیمیایی و آلی کاهش دهنده شدت تنش خشکی    ۲۳
۲-۳-۱۲- تأمین حاصلخیزی خاک    ۲۴
۲-۳-۱۳- استفاده از اصلاح‌کننده‌های خواص فیزیکی خاک    ۲۵
۲-۴- اثرات تنش کمبود آب بر گیاه    ۳۲
فهرست منابع    ۳۶

 منابع

 مظاهری، د.، و مجنون حسینی، ن. (۱۳۸۱). مبانی زراعت عمومی. چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تهران. ۲۳۰ صفحه.

معاونی، پ.، و چنگیزی، م. (۱۳۸۶). مبانی فیزیولوژیکی گیاهان زراعی در شرایط خشک و شور. چاپ اول انتشارات علمی دانشگاه آزادی اسلامی اراک. ۴۴۸ صفحه.

مقصودی، ک.، و مقصودی مود، ع. (۱۳۸۷). برآورد توانایی تنظیم اسمزی بر اساس پاسخ دانه‌های گرده به تنش خشکی در ارقام گندم نان. مجله علوم زراعی ایران. جلد دهم. شماره ۱٫ صفحات ۱- ۱۴٫

منتجبی، ن.، و وزیری، ژ. (۱۳۸۳). اثر برنامه‌ریزی آبیاری بر عملکرد و کارایی مصرف آب گندم در گلپایگان. مجله علوم خاک و آب. جلد ۱۸٫ شماره ۱٫

نادری، ف. (۱۳۷۵). بررسی رفتار تورمی هیدروژل ها در محیط متخلخل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد شیمی. دانشکده فنی و مهندسی. دانشگاه تربیت مدرس. ۱۳۰ صفحه.

نجفی، م. (۱۳۸۷). تأثیر دور آبیاری و سطوح مختلف پلیمر سوپر‌جاذب A- 200 بر عملکرد ذرت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

نصیری محلائی، م.، کوچکی، ع.،  رضوانی، پ.،  و بهشتی، ع. (۱۳۸۳). اگرواکولوژی(ترجمه). چاپ دوم. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۶۰ صفحه.

نور محمدی، ق.، سیادت، ع.  و کاشانی، ع . (۱۳۷۶). زراعت جلد اول (غلات). انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۴۴۶ صفحه.

هاشمی دزفولی، ا.، کوچکی. ع.،  و بنایان اول، م. (۱۳۷۴). افزایش عملکرد گیاهان زراعی. چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۸۷ صفحه.

یزدانی، ف.، اله‌دادی، ا.،  اکبری، غ.، و بهبهانی، ر. (۱۳۸۶). تأثیر مقادیر پلیمر سوپر‌جاذب (Tarawat  A200) و سطوح تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا. پژوهش و سازماندهی در زراعت و باغبانی. شماره ۷۵٫ صفحات ۱۶۷- ۱۷۴٫

یزدی صمدی، ب.، و عبدمیشانی، س. (۱۳۶۹). اصلاح گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه تهران . ۳۸۳ صفحه.

کبیری، ک. (۱۳۸۱). هیدروژل های سوپر‌جاذب آکریلی. دومین دوره تخصصی آموزشی کاربرد کشاورزی و صنعتی هیدروژل های سوپر‌جاذب. پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران.

Li, S., Pezeshki, S. R., & Goodwin, S.  (۲۰۰۴). Effects of soil moisture regimes on photosynthesis and growth in cattail (Typha Latifolia) Acta Oecologica, 25: 17-22

Lindberg, N., & Bengtsson, J. (2005). Population response of oribatiol mites and collembolans after drought. Applied Soil Ecology, 28:163- 174.

Liu, F., Andersen, M. N., &Jensen, C. R.  (۲۰۰۴). Root signal controls pod growth in drought-stressed soybean during the critical, abortion-sensitive phase of pod development. Field Crop Res, 85:159-166.

مقدمه

 گندم مهمترین گیاه زراعی روی زمین است (مارتین و لئونارد، ۱۹۵۰؛ امام، ۱۳۸۳). معروف است که هر روز در نقطه‌ای از کره زمین کاشت و در همان روز در نقطه‌ای دیگر برداشت می‌شود. این امر حاکی از توانایی سازش بسیار زیاد این گیاه با اقلیم‌های گوناگون است. به گونه‌ای که گندم را از فنلاند در نیمکره شمالی تا آرژانتین در نیمکره جنوبی کشت می‌کنند. در سطح جهانی نزدیک به ۵۲ درصد زمین‌های قابل کشت دنیا (یعنی معادل ۷۰۷ میلیون هکتار) به کشت غلات اختصاص دارد که یک سوم این مقدار (نزدیک به ۲۳۲ میلیون هکتار) زیر کشت گندم است (سالفر، ۱۹۹۴). سابقه کشت گندم به ۱۰ تا ۱۵ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد (آرنون، ۱۹۲۷؛ سالفر، ۱۹۹۴؛ امام، ۱۳۸۳). اجداد وحشی گندم در منطقه خاورمیانه، غرب ایران، شرق ترکیه و شمال عراق پیدا شده و هم اکنون هم در این مناطق وجود دارند (اوانز و همکاران، ۱۹۷۵).

امروزه گندم غذای اصلی مردم بسیاری از کشورها می‌باشد. به طور متوسط ۱۵% تا ۱۶% زمینهای زیر کشت جهان به این محصول اختصاص داده می‌شود . به طوری که بیش از ۲۰% کالری مورد نیاز جمعیت جهان را تأمین  می‌کند (بوشوک و راسپر، ۱۹۹۴).

مقدار تولید جهانی بر اساس آمار فا ئو بیش از ۶۰۰ میلیون تن و در میان کشورهای عمده تولید کننده؛ آمریکا، کانادا و ترکیه بالاترین عملکرد در واحد سطح را دارند (www.fao.org) به طور کلی ۷۵% گندم جهان به مصرف خوراک انسان، ۱۵% به مصرف خوراک دام و ۱۰% بقیه برای مصارف بذری مورد استفاده  قرار می‌گیرد. در ایران نان حاصل از گندم مهمترین منبع غذای روزانه مردم است و بالغ بر ۴۰% کل انرژی مورد احتیاج را تأمین می‌نماید. مصرف سرانه نان در مناطق شهری تا سال ۱۳۷۵ (مرکز آمار ایران) ۱۵۱ کیلوگرم و در مناطق روستایی ۲۱۰ کیلوگرم سالانه برآورد شده است (اقتصاد مزرعه، ۱۳۸۸؛ حبیب پور، ۱۳۸۸).

سازمان خواربار ملل متحد ( فائو) اعلام کرد میزان تولید جهانی غلات تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی با ۳ درصد کاهش به کمتر از ۲۲۱۹ میلیون تن خواهد رسید بر اساس همین گزارش مصرف سرانه غلات در جهان ۱۵۳ کیلوگرم است. میزان ذخایر جهانی غلات در سال ۲۰۰۹، ۵۲۸ میلیون تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۷ میلیون تن کاهش به ۵۲۱ میلیون تن برسد. بر اساس اعلام فائو تولید گندم ایران در سال ۲۰۰۹ – ۲۰۰۸ معادل ۸/۹  میلیون تن بود که نیاز به ۶ میلیون تن گندم وارداتی داشت. ذخایر گندم ایران تا پایان سال ۲۰۰۹ معادل ۳ میلیون تن و مجموع نیاز سالانه گندم ایران ۷/۱۵ میلیون تن است. چین با تولید  ۱۱۱میلیون تن در مقام اول آسیا قرار دارد و ایران دوازدهمین تولید کننده بزرگ گندم جهان است (اقتصاد مزرعه، ۱۳۸۸).

از کل اراضی تحت کشت گندم در کشور ۳۶% زراعت آبی و ۶۴ % زراعت دیم را تشکیل می دهد. گندم آبی ۷۱% و گندم دیم ۲۹ % تولید را شامل می‌شود (غفاری و همکاران، ۱۳۸۶).

خشکسالی وکمبود منابع آب یکی از مهم ترین معضلات دنیای امروز می‌باشد که توسعه کشاورزی را با محدودیت‌های جدی مواجه نموده است. کمبود آب نه تنها برای کشاورزی و باغداری که برای سایر مصارف ازجمله شرب، صنعت و مصارف بهداشتی به مشکل روزافزون قرن جاری تبدیل شده است. آب عامل عمده در تولید محصولات کشاورزی، اکولوژی و محیط زیست سالم و تأمین مواد غذایی برای جمعیتی است که با افزایش روزافزون خود به بهره‌برداری بی‌رویه ازمنابع و آلوده سازی آن پرداخته است (ظهوریان مهر، ۱۳۸۵؛ چاتزوپلوز و همکاران، ۲۰۰۰). در کشور ایران اقلیم خشک و نیمه خشک اغلب مناطق را تحت تأثیر قرار داده و خصوصاً خشکسالی‌های اخیر بر مشکل کم آبی افزوده است. هریک از گیاهان بطور اعم و گیاهان زراعی به طور اخص دارای حداقل نیاز آبی برای رشد و تولید عملکرد مطلوب حتی تحت شرایط گلخانه‌ای می‌باشند. درصورتی که حداقل نیاز آبی بنا به دلایلی فراهم نشود،  گیاه مواجه با تنش خشکی شده در صورت مصادف شدن  تنش مزبور با مراحل رشد حساس به کمبود آب، نظیر جوانه‌زنی بذر و مرحله گلدهی، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به محصول وارد آید (یزدانی و همکاران، ۱۳۶۸).

بر اساس آمار موجود بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی، در بخش کشاورزی مصرف می‌گردد از این مقدار۶۳ درصد آن با شیوهای غلط و سنتی آبیاری به هدر می رود (کیخایی، ۱۳۸۱؛ گنجی خرم دل، ۱۳۸۱). بنابراین استفاده بهینه از آب در این بخش نقش مهمی در حیات بشریت ایفا می کند، زیرا علاوه بر افزایش منابع آب قابل شرب باعث افزایش سطح کشت در مناطق خشک گردیده و افزایش تولید را به همراه خواهد داشت. در اکثرمناطق کشور ما نزولات جوی بسیار اندک و به صورت پراکنده  است و میانگین بارش های سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر است و اکثراً در  غیر فصل زراعی اتفاق می افتد و از حیز انتفاع خارج می‌شود و گاهی هم باعث تخریب و فرسایش اراضی مفید کشاورزی می‌شود. در این مناطق گیاهان زراعی و باغی اکثراً در تنش خشکی واقع می‌شوند (معاونی و چنگیزی، ۱۳۸۶).

تنش خشکی زمانی اتفاق می‌افتد که آب قابل دسترس در خاک رو به نقصان باشد و شرایط جوی هم باعث بیشتر شدن تبخیر و تعرق در گیاهان شود و این شرایط ممکن است مدت بیشتری دوام داشته باشد که در این صورت رطوبت خاک در حد نقطه پژمردگی خواهد بود و عمل جذب و انتقال آب عملا ًقطع می‌شود و گیاه دچار مرگ می‌گردد و راندمان تولید در محصولات کشاورزی کاهش چشمگیری می‌یابد و تأمین غذا برای جمعیت رو به رشد جهان به صورت مشکل و مسئله‌ای بغرنج خواهد بود (معاونی و چنگیزی، ۱۳۸۶).

اگر تنها تأمین غذای کافی برای جمعیت رو به رشد جهان مد نظر باشد، توجه به روشها و شیوه های آبیاری جدید و روشهای به زراعی برای بکار‌گیری هر نوع تمهیدات با هدف استفاده بهینه از منابع آب موجود، جهت دستیابی به حداکثر تولید در امر کشاورزی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر و ضروری خواهد بود. در این صورت بایستی بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی از ۷/۰ کیلوگرم تولید  به ازای هر لیتر آب مصرفی به ۸/۱ کیلوگرم تولید به ازای هر لیتر برسد (اله دادی و همکاران، ۱۳۸۴؛ اله دادی، ۱۳۸۱؛ اله دادی و همکاران، ۱۳۸۴). این امر زمانی تحقق می‌یابد که با مدیریت صحیح آب و خاک و استفاده از فنون پیشرفته قادر به حفظ و ذخیره بارندگی های پراکنده و سایر منابع محدود آب در خاک باشیم.

یکی از عوامل محدود کننده رشد گیاهان از جمله گندم، کمبود رطوبت است. اصطلاح تنش کم آبی عموماً به شرایطی اشاره دارد که آب در دسترس جهت رشد و توسعه مطلوب گیاه ناکافی است و آن را با محدودیت مواجه می‌کند. میزان کمبود آب در گیاهان به وسیله موازنه بین فراهمی آب در ناحیه ریشه (بارندگی و آبیاری) و خروج آب از مسیرهای متفاوت (روان آب سطحی، نفوذ آب و تبخیر و تعرق) معلوم می‌شود (تارومینگ کنگ و کوتو، ۲۰۰۳). چنانچه فراهمی آب برای ریشه با مشکل مواجه شود یا سرعت تعرق بسیار بالا باشد، گیاه تنش خشکی را تجربه خواهد کرد (ابر و شارپ، ۲۰۰۳). افزایش تنش خشکی می‌تواند باعث تغییرات اکوفیزیولوژیک در گونه های مختلف شود. این امر رشد بقای گیاهان را تحت تأثیرقرار خواهد داد و در دراز مدت بر روند فراوانی و توزیع گونه‌ها اثر خواهد گذاشت (اگایا و پنولاس، ۲۰۰۳).

 ۲-۱- مورفولوژی و فیزیولوژی گندم

 ۲-۱-۱- گیاه‌شناسی گندم

 گندم گیاهی یکساله، تک لپه، از خانواده گندمیان[۱] و از جنس تریتیکم[۲] که دارای گونه های بسیار زیاد وحشی و اهلی است.

چرخه زندگی گندم از بذرآغاز می‌شود. دانه گندم در حقیقت یک میوه تک بذری به نام گندم (کاریوپسیس[۳]) است که تخم مرغی شکل می‌باشد (گالاکر، ۱۹۸۴؛ مارتین و همکاران، ۱۹۷۶). طول بذر گندم گر‌چه در برخی ارقام گندم دوروم به بیش از یک سانتی متر هم می‌رسد ولی در بسیاری از ارقام از چند میلی‌متر تجاوز نمی‌کند. در طرف شکمی بذر گندم شکافی سرتاسری وجود دارد که به آن شیار[۴] می‌گویند (مارتین و همکاران، ۱۹۷۶).  جنین (رویان) در انتهای بخش پشتی بذر مشاهده می‌شود که نوک تیزی دارد و در واقع محل چسبیدن بذر گندم به محور سنبلک است و در برابر قسمتی که جنین قرار گرفته بخش کرک‌داری مشاهده می‌شود که این کرکها براش[۵] نام دارند و در واقع بقایای کلاله‌ی پرمانند تخمدان گندم می‌باشند. ریشه گندم از نوع افشان و عمق نفوذ آن در خاک به ۶/۱ متر می‌رسد ولی بیشترین مقدار ریشه در عمق ۴۰- ۵۰ سانتیمتری توسعه می‌یابد (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۷۶).

ساقه گندم ماشوره‌ای و بدون انشعاب است. درون ساقه در بسیاری از نژادها خالی است. در روی ساقه گندم برجستگی هایی به نام گره وجود دارد. فاصله بین دو گره را میان گره نامند. بر روی هر یک از این برجستگی ها یک برگ به طور متناوب قرار دارد  (بهنیا، ۱۳۷۶).

یک بوته گندم ممکن است از ۵۰-۲ پنجه بسته به موقعیت محل و رقم ایجاد نماید. در تحت شرایط مزرعه‌ای معمولاً ۵- ۳ عمومیت دارد. طول ساقه گندم از ۱۵۰ -۳۰ سانتیمتر بسته به میزان رطوبت ، حاصلخیزی خاک و واریته گندم متغییر است.

هر برگ گندم از دو قسمت غلاف و پهنک تشکیل شده است، پهنک معمولاً در محل گره بالاتر به غلاف برگ متصل است. غلاف فاصله‌ی میان گره را پوشانده و در محل گره پایینتر به ساقه متصل است. برگها در روی ساقه به صورت منفرد و در دو ردیف به طور متناوب قرار دارد. هر برگ یک گوشوارک[۶] و دو زبانک[۷] دارد.

[۱] -poaceae (Greminae)

[۲]Triticum

[۳] – Caryopsis

[۴] – Crease

[۵] – brush

[۶] – Auricule

[۷] – Ligule

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزش غذایی دانه گندم و تاثیر تراکم بوته بر عملکرد گیاه
  • تحقیق عنصر فسفر و کودهای زیستی بر رشد گیاه گندم
  • تحقیق نقش کلات آهن و روی بر روی عملکرد گندم
  • تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه
  • تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.