تحقیق نقش کلات آهن و روی بر روی عملکرد گندم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش کلات آهن و روی بر روی عملکرد گندم دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ -۳-  مبداء گندم    ۴
۱- ۴- گیاه شناسی گندم    ۴
۱-۵- رده بندی ژنتیکی گندم    ۴
۱-۶- سطح زیر کشت و تولید گندم در ایران و استان فارس    ۵
۱-۷- تاثیر آهن در تغذیه گندم    ۶
۱-۷-۱- نقش آهن در گیاه    ۶
۱-۷-۲- مقدار آهن در خاک و گیاه    ۶
۱-۷-۳- کلات های آهن    ۸
۱-۷-۳-۱- عوامل کلات کننده عناصر غذایی    ۹
۱-۷-۳-۲- مزایای کلات ها نسبت به کودهای شیمیایی عناصر کم مصرف    ۱۰
۱-۸- عنصر روی در تغذیه گندم    ۱۱
۱-۸-۱- نقش روی در گیاهان    ۱۱
۱-۸-۲- مقدار روی در خاک و گیاه    ۱۲
۱-۸-۳-جذب و انتقال روی در گیاه    ۱۳
۱-۸-۴- کمبود عنصر روی    ۱۴
۱-۹- مروری بر منابع    ۱۵
منابع مورد استفاده:    ۱۹

منابع :

ملکوتی، م. ج. (۱۳۷۵). کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد با بهینه سازی مصرف کود در ایران. انتشارات آموزش کشاورزی، کرج، ایران.

نور محمدی، ق.، سعادت، ع. و کاشانی، ع.( ۱۳۷۶). زراعت غلات، جلد اول. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

اهدائی، ب. (۱۳۶۵). اصلاح نباتات. انتشارات دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز.

ملکوتی، م.( ۱۳۸۳). بررسی گلخا نه ای اثرات مصرف آهن، منگنز، روی و مس بر تولید گندم در خاک های شدیدا آهکی استان فارس. نشریه تغذیه متعادل گندم ،۲، ۱۵۳-۱۶۸٫سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی: نشرآموزش کشاورزی.

کاظمی اربط، ح. (۱۳۷۴). زراعت خصوصی، جلد اول. مرکز نشر دانشگاهی.

کوچکی،ع.(۱۳۷۶). زراعت در مناطق خشک. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ص،۱۳

سدری، م. و ملکوتی، م. ج. (۱۳۷۷). تعیین حد بحرانی عناصر کم مصرف در مزارع گندم کردستان. مجله علمی پژوهشی خاک و آب، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب، تهران، ایران.

Yilmaz, A., Ekiz, H., Torun, B., Guttekin, I., Karanlik, S., Bagei, S.A. and Cakmak, I. (1997). Effect of different Zinc application methods on grain  yield and Zn Concentration in wheat CVs. Groen and Zinc deficient calcareous soils.  Plant Nutr. 20(4): 460-471.

Ziaeian, A.H. and Malakuti, J. (2001). Effect of Fe, Mn, Zn, and Cu fertilization of wheat in calcareous soils of Iron. In W.J.Horstetal(eds.) Plant Nutrition – Food Security and Sastainability of Agro – Ecosystems, 840-841. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, the Netherlands.

Frossard, E., Bucher, M., Machler, F., Mozafar, A. and hurrel, V. ( 2000). Potential for increasing the content and availability of Fe, Zn, and Ca in plants for human nutrition. J. Sci. Food and Agric., 80: 861-879.

Goos, R.J., Johnson, B.,  Jackson, G. and  Hargrove, G. (2004). Greenhouse evaluation of controlled release iron fertiligers for soybean. J.Plant  , ۲۷: ۴۳-۵۵٫

Graham,  ,  Ascher,  A. and Hynss, S.C. (1992). Selecting Zince- efficient genotypes for soils of low Zinc status. Plant and soil, 146: 241-250.

۱ -۳-  مبداء گندم

گندم گیاهی است که در همه سرزمین های معتدل می روید.این گیاه از دوران کهن پیش از تاریخ شناخته شده ولی خاستگاه آن تا کنون به طور کامل روشن نشده است. واویلف،خاستگاه گندم را منحصر به یک محل نمی داند،بلکه معتقد است که گندم چند مبداء دارد. از کاوشهای باستانی نیز برمی آید که گندم از شش هزار سال پیش شناخته شده و انسان آنرا برای خوراک خود گرد آوری و کم و بیش با کشت و برداشت آن آشنایی پیدا کرده است.  گندم گیاهی است یکساله،از گروه تک لپه ها[۱] و از جنس تریتیکوم[۲]،گونه های بسیار خودرو و پرورش یافته دارد.گونه های خودروی آن بیشتر علف هرز بوده و ارزش خوراکی چندانی ندارد(اهدائی،۱۳۶۵).

 ۱- ۴- گیاه شناسی گندم

گندم از تیره غلات گرامینه[۳] و جنس تریتیکوم و دارای گونه های زیادی است که مهمترین گونه زراعی آن (Triticum  aestivum)   یا (Triticum  vulgare)است و به گندم نانوایی نیز موسوم است. این گندم شامل رقم های بی شمار زراعی است که در شرایط اقلیمی متفاوت در ایران و سراسر جهان کشت می شود(نور محمدی و همکاران،۱۳۶۷).

۱-۵- رده بندی ژنتیکی گندم

۱ -۵-۱-گندم دیپلوئید[۴] تعداد کروموزوم آنها ۱۴=n2  می باشد و تنها گونه زراعی این گروه Triticum monococum  می باشد و دارای محور سنبله محکمتری نسبت به اجداد وحشی خود می باشد. در خاکهای نامرغوب به خوبی رشد میکند . بلندی آن۷۰ سانتیمتر است و بیشتر به مصرف خوراک دام میرسد. (کاظمی اربط،۱۳۷۴).

۱-۵-۲- گندم تتراپلوئید[۵]، که تعداد کروموزوم های  آن ۲۸=n2 است که شامل گندم دوروم[۶] است. این گندم دارای دانه های سرخ یا کهربایی زرد و سفید رنگ است . دانه ها اغلب شیشه ای بوده (نشاسته سخت) گلوتن دانه  خیلی زیاد و نشاسته آن کم است. در اصفهان، کردستان و آذربایجان کشت می شود. از دوران قدیم، آنرادر خاکهای کویری اسپانیا، الجزایر، ایران، هند و روسیه می کاشته اند. از روسیه به آمریکا برده شد. تحمل آن در برابر باد و بارندگی کم،بسیار است.از آرد آن برای ماکارانی استفاده می شود(کاظمی اربط،۱۳۷۴).

۱-۵-۳-گندم هگزاپلوئید[۷]،دارای ۴۲=n2 کروموزوم است و به گندم های Sativum موسومند. این گندم ها دارای انواع زراعی پوشینه دار و زراعی بدون پوشینه هستند. بخشی ازمهم ترین گندم های این گروه عبارتند ازaestivum  Triricum T.vulgare (گندم نانوائی)،   T.compactum  (گندم سفت). گندم گروه هگزا پلوئید دارای سه ژنوم  می باشد که  ژنوم A  از  T.monococcum ، ژنوم  B از T.turgidum و ژنوم D  از یک علف چمنی دیپلوئید از جنس T.tauschii  ( Aegilops squarrosa)  منشاء گرفته اند(کوچکی،۱۳۷۶).

۱-۶- سطح زیر کشت و تولید گندم در ایران و استان فارس

سطح زیر کشت گندم در ایران حدود۵/۶ میلیون هکتار و تولید آن حدود ۱۲-۱۱ میلیون تن می باشد.از کل اراضی تحت کشت گندم در کشور،۳۶ درصد گندم آبی و ۶۴ درصد گندم دیم را تشکیل می دهد. حدود ۰۰۰/۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان فارس به کشت گندم دیم اختصاص می یابد، و به سبب بروز خشکسالی های اخیر، از وسعت کشت گندم و نیز عملکرد آن در واحد سطح کاسته شده است. خاک دیم زارهای استان فارس اغلب آهکی [۸] است. و به دلیل مقدار زیاد کربنات کلسیم (CaCo3) دارای واکنش قلیایی (pH>7) هستند. وجود pH بالا سبب می شود که افزودن کودهای شیمیایی محتوی آهن و روی به زمین برای گیاه موثر واقع نشود، یعنی عناصر آهن و روی موجود در کودها به شکل های غیر قابل استفاده ریشه گیاه درآیند. در حقیقت هم تحرک و هم قابلیت حل دو عنصر آهن و روی کاهش می یابد(ملکوتی،۱۳۸۳).

 [۱]–  monocotyledona

 [۲]  triticum

 [۳]–  gramineae

[۴]–  diploid

[۵] –  tetraploid

[۶] – T.durum

[۷] – hexaploid

[۸] – calcarious soil

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزش غذایی دانه گندم و تاثیر تراکم بوته بر عملکرد گیاه
  • تحقیق مورفولوژی و فیزیولوژی گندم و اثرات تنش کمبود آب بر گیاه
  • تحقیق عنصر فسفر و کودهای زیستی بر رشد گیاه گندم
  • تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه
  • تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.