تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی ذرت و نشانگر ISSR برای تخمین تنوع ژنتیکی در گونه‌های گیاهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی ذرت و  نشانگر ISSR  برای تخمین تنوع ژنتیکی در گونه‌های گیاهی دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۲-۱ تاریخچه گیاه ذرت    ۸
۲-۲ مشخصات گیاهشناسی    ۸
۲-۳ اهمیت و ارزش غذایی ذرت    ۹
۲-۴ پراکنش جغرافیایی و منشاء    ۱۱
۲-۵ سطح زیر کشت در جهان و ایران    ۱۱
۲-۶ گروهای هتروتیک    ۱۲
۲-۷ برنامه اصلاحی ذرت    ۱۲
۲-۸ تنوع ژنتیکی    ۱۳
۲-۹ انواع نشانگر    ۱۴
۲-۲-۹ نشانگرهای ریخت‌شناسی    ۱۶
۲-۲-۹ نشانگرهای مولکولی    ۱۷
۲-۱۰ تخمین فاصله ژنتیکی    ۲۱
۲-۱۱ روش‌های آماری تجزیه تحلیل تنوع ژنتیکی    ۲۲
۲-۱۲ تجزیه خوشه‌ای    ۲۲
۲-۱۳ تجزیه به مختصات اصلی    ۲۴
۲-۱۴ نشانگرهای ISSR    ۲۴
۲-۱۴-۱ نحوه عمل نشانگر ISSR    ۲۵
۲-۱۴-۲ منشا تغییرات چندشکلی در نشانگر ISSR    ۲۹
۲-۱۴-۳ روش تشخیص نشانگر  ISSR    ۳۱
۲-۱۴-۴ زمینه کاربرد نشانگر ISSR    ۳۱
۲-۱۵ مروری بر پژوهش‌های انجام شده    ۳۵
منابع    ۴۵

منابع

بی‌نام، مدیرت مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزش. . ۲۵-۱۰ص.

آکوا، ج. ۱۳۸۹٫ اصول ژنتیک گیاهی و اصلاح نباتات. ترجمه فرهاد نظریان فیروزآبادی. انتشارات دانشگاه لرستان. ۵۲۶-۵۲۲٫ ص.

حق پناه، م؛ کاظمی تبار، س.ک؛ هاشمی پطرودی، س.ح.؛ سید محمد، علوی، س.م. ۱۳۹۰٫ بررسی تنوع ژنتیکی گیاه گزنه با استفاده از نشانگر ISSR در استان مازندران. دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران. ۱۰-۵ص.

دهقان نیری، ف؛ عبدمیشانی، س؛ شکیب، ع.م؛ سیدطباطبایی،  س.ب.ا. و بانکه ساز، ا. تعیین روابط ژنتیکی در اینبرد لاین های ذرت با استفاده از نشانگر ریز ماهواره. ۳۶:۴۹-۴۳ص.

پورساربانی، ن؛ پیرسیدی، س. م؛ مردی، ن؛ چوگان، ر؛ باباییان جلودار، ن.ع؛ محمدی، س.ا؛ قره ریاضی، ب. ۱۳۸۴٫ تعیین گروه‌ای هتروتیک در لاین‌های خالص ذرت با استفاده از نشانگرهای مورفولوژیک و مولکولی. چهارمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران. ۱۵-۱۰ص.

نقوی، م.ر؛ قره ریاضی، ب. و حسینی سالکده؛ ق. ۱۳۸۸٫ نشانگرهای مولکولی. موسسه انتشارات دانشگاه تهران.ص ۲۹۰-۲۸۵٫ص.

عبدمیشانی، س و شاه‌نجات بوشهری، ج. ۱۳۷۶٫ اصلاح نباتات تکمیلی. انتشارات دانشگاه تهران. تهران. ۲۵۰-۱۱۵ص.

پیری‌کشتیبان، ی؛ اهری‌‌زاده، س؛ محمدی، س.ا و نوروزی، م. گروه‌بندی هیبریدهای ذرت دانه‌ای با استفاده از تجزیه خوشه‌ای. ویژنامه دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران. ۱۲۰-۱۰۸ص.

لطفعلیان، م و م. محمدیان. ۱۳۸۹٫ تغییر روش کاشت ذرت علوفه ای در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش عملکرد در شهرستان آباده. سازمان جهاد کشاورزی استان فارس.

موسی آبادی، ج؛ خاوری خراسانی، س؛ سیاه سر، ب.ع؛ اسماعیلی، ا؛ مهدی نژاد، ن. ۱۳۸۹٫ گروه بندی هیبرید های جدید ذرت بر پایه صفات مورفولوژیکی، عملکرد و اجزای آن. نشریه بوم شناسی کشاورزی. ۲ :۶۱۶-۶۰۹ص.

۱-۱ مقدمه

تنوع ژنتیکی موجود در ژرم‌پلاسم مورد استفاده در یک برنامه بهنژادی، روی پتانسیل سود ژنتیکی حاصل از گزینش تاثیر می‌گذارد. پرهزینه‌ترین و وقت‌گیرترین بخش یک برنامه تولید هیبرید، شناسایی لینه‌های والدی است که در صورت آمیزش آنها هیبریدهای برتری به وجود خواهد آمد. تولید هیبرید مبتنی بر پدیده هتروزیس است و فاصله ژنتیکی بین والدین، در بروز هتروزیس نقش ایفا می‌کند. اطلاع در خصوص تنوع ژنتیکی بین لاین‌های اصلاحی،  دسته‌بندی لینه‌های والدی، تعیین گروه‌های هتروتیک و پیش‌بینی عملکرد هیبرید ، مهم هستند(آکوا، ۱۳۸۹). شناخت روابط ژنتیکی بین لاین‌های‌خالص به ویژه در برنامه بهنژادی به منظور انجام صحیح تلاقی‌ها ، تفکیک لاین‌ها در گروه‌های هتروتیک و برای شناسایی اولیه واریته‌ها مفید می‌باشد(پیری‌کشتیبان و همکاران، ۱۳۹۰) از طریق نشانگرهای مولکولی می‌توان از فاصله ژنتیکی بین والدین جهت پیشگویی عملکرد هیبریدها استفاده کرد(نقوی ‌و قره ریاضی،۱۳۸۸).

ذرت بعلت داشتن هیدرات کربن زیاد و تولید علوفه بالا یکی از بهترین نباتات جهت مصرف در غذای انسان، علوفه جهت دام و مصارف صنعتی می‌باشد. این گیاه در مدت کوتاهی محصول تولید می‌کند. ذرت علوفه‌ای ۴-۳ ماه بعد از کاشت می‌تواند تا ۹۰ تن در هکتار محصول بدهد. تاریخچه کشت ذرت در ایران زیاد نیست ولی در نتیجه توجه شایانی که به امر دامپروری و پرورش طیور در کشور به عمل آمده و همچنین نیاز فراوان کارخانجات صنعتی به فرآورده‌های این گیاه و تولید فرآورده‌های فرعی و متعددی که از ذرت بدست می‌آید باعث گردید که سطح زیر کشت این گیاه به سرعت افزایش پیدا کند. شرایط آب و هوایی مناسب بالاخص مناطق جنوبی که به احتمال زیاد مرکز اولیه کاشت این گیاه در ایران بود نیز توسعه کشت این محصول را در کشور رونق داد. اهمیت فوق‌العاده ذرت در تامین غذای دام، پرندگان، مصارف دارویی و صنعتی باعث گردید که در جهت بهبود تکنیک زراعت(به نژادی و به زراعی) آن در کشور اقدامات اساسی بعمل آید و این محصول بتواند پهنه آب و هوایی بیشتری از کشور را به خود اختصاص دهد)لطیفیان و محمدیان، ۱۳۸۹). ذرت از گیاهان زراعی مهم است که سطح وسیعی از اراضی قابل کشت را به خود اختصاص داده است(دهقان نیری و همکاران، ۱۳۸۴، کوتسیکا سوتیریو[۱]،۱۹۹۹ و کریمی، ۱۳۸۳). طبق آمار سال ۱۳۹۲ خوزستان بالای ۳۵ درصد از ذرت کشور را تولید می‌کند که ۹۰ درصد این غله در شهرهای شوش، دزفول، اندیمشک، بهبهان، شوشتر و اهواز تولید می‌شود(بی‌نام، ۱۳۹۲). خوزستان دومین استان تولیدکننده ذرت ‌دانه‌ای در کشور محسوب می‌شود(بی‌نام، ۱۳۹۲). انتظار می‌رود به منظور افزایش عملکرد ذرت در آینده نزدیک نیاز به برنامه کارآمدی جهت تثبیت ژرم پلاسم، به منظور بهره‌برداری از هتروزیس بالقوه از این ژرم پلاسم‌ها را داشته باشیم(امیرتیموری و چیذری، ۱۳۸۷). تولید محصول بیشتر این گیاه به علت ذرت هیبریدی است که نسبت به ذرت معمولی قریب ۲۵-۲۰ درصد عملکرد بیشتری دارد(داراح و زبر[۲]، ۱۹۸۵،کریمی، ۱۳۸۳ و هالوار[۳] و همکاران،۲۰۰۰).

در طی برنامه اصلاحی شناسایی میزان تنوع بین لاین‌های‌خالص بسیار با اهمیت است، چرا که هیبرید‌های خوب از تلاقی لاین‌های‌خالص دورتر از نظر ژنتیکی به دست می‌آیند علاوه بر این بررسی تنوع ژنتیکی در بهبود کیفیت محصولات، مدیریت منابع کشاورزی و ارزیابی بخش امرورزی ذرت اصلاحی بسیار با اهمیت است(سینور[۴] و همکاران، ۱۹۹۸و موسی‌آبادی و همکاران، ۱۳۸۹). وسعت و محدوده تنوع ژنتیکی در ژرم‌پلاسم می‌تواند از طریق خصوصیات مورفولوژیکی و نشانگرهای ژنتیکی بررسی گردد. سپس نشانگر مشخص شده به اصلاح‌کنندگان گیاهان کمک خواهد کرد تا رقم مناسبی برای برنامه‌های هیبریداسیون و دورگه‌گیری انتخاب کنند(رضوی‌زاده و احسان‌پور، ۱۳۹۱). همچنین اساس انتخاب در اصلاح نباتات تنوع است. استفاده از صفات مورفولوژیک و گروه‌بند‌ی ژنوتیپ‌های موجودر در ژرم‌پلاسم‌ها بر اساس این صفات و اخیرا نشانگرهای مولکولی DNA به عنوان ابزاری امید بخش در گروه‌بندی لاین‌ها مطرح می‌باشد. تا رقم‌های مناسبی برای برنامه‌های هیبریداسیون و دورگه گیری انتخاب شود. علاوه بر این افزایش تولید با استفاده بهینه از منابع ژنتیکی و تنوع موجود در آن ممکن است. در این راستا به منظور رسیدن به  هدف مزبور روش‌های کلاسیک به تنهایی کافی نیست و یا بسیار زمان بر خواهد بود. امروزه با معرفی و کاربرد وسیع نشانگرهای مولکولی آنها را به عنوان مکملی برای مطالعات تنوع از طریق صفات ظاهری موجودات قرار داده است. استفاده از نشانگرهای مولکولی موجب تسریع در پروژ اصلاحی شده و موجب افزایش محصول زراعی و دامی می‌شود(دهقان‌نیری و همکاران، ۱۳۸۴). از طرفی کاهش تنوع ژنتیکی موجب آسیب پذیری شدید محصولات زراعی در برابر تنش‌های محیطی، آفات و بیماری و در نتیجه کاهش عملکرد می‌گردد(عثمانی و سی‌سه مرده، ۱۳۸۸). ویژگی‌های روشن بدست آمده از تنوع ژنتیکی لاین‌های‌خالص با خواستگاه‌های مختلف در ترکیب هیبرید و توسعه اینبردهای جدید موثر می‌باشد(ایکسا[۵] و همکاران، ۲۰۰۵).

۲-۱ تاریخچه گیاه ذرت

گیاه ذرت با نام علمی  Zea mays L.نام لاتین Yellow Corn و نام فارسی بلال از خانواده گندمیان(گرامینه) می‌باشد. این گیاه از مهمترین غلات نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری است که عملکرد آن در مناطق معتدل بیشتر می‌باشد(پیری‌کشتیبان و همکاران، ۱۳۹۰). آمریکایی‌ها اولین استفاده‌کنندگان از ذرت بودند. ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی(سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا بعنوان یک گیاه زراعی شناخته شده نبود. اما این گیاه را از قرن‌ها قبل در آمریکا مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ پوست آمریکا کشت می‌شد و به همین سبب نام لاتین آن از یکی از طوایف سرخ پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده است. کریستف کلمب کاشف آمریکا برای اولین بار دانه ذرت را از آمریکا به اروپا برد و نامMais  را به آن داد. سپس طی سالیان دراز بذر ذرت از طریق کشور پرتقال به آفریقا و جنوب اروپا تا هندوستان و چین برده شد طبق شواهد مختلف و متعدد چنین به نظر می‌رسد که کشت و کار ذرت قرن‌ها قبل توسط بومیان این مناطق نیز رواج داشته و آنها در اصلاح آن سهم زیادی داشته اند و حتی ارقامی از آن تهیه کرده‌ بودند. ذرتی که مورد توجه خاص سفید پوستان قرار گرفته ‌است ذرت دندان اسبی بوده که دارای قدرت تطابق پذیری بیشتری با شرایط مختلف آب و هوایی است. وارد شدن ذرت به ایران در سال ۱۹۲۱ شمسی توسط پرتغالی‌ها صورت گرفت و از آن به بعد بعنوان یک زراعت فرعی در حاشیه مزارع و باغات صیفی کشت می‌گردید. در ایران ذرت از سه دهه پیش رفته رفته جای خود را باز کرد و در سال ۱۳۵۳ جزء طرح‌های افزایش تولید جای داده شد(کریمی، ۱۳۸۳).

۲-۲ مشخصات گیاه‌شناسی

از نظر گیاه‌شناسی ذزت متعلق به تیره گرامینه و جنس Zea و گونه‌ی mays می‌باشد. ذرت‌(Zea mays L.) گیاهی یک ساله، دیپلوئید(۲n=20)، متعلق به خانواده گندمیان و تک لپه است(پیری‌کشتیبان و همکاران، ۱۳۹۰). ذرت گیاهی است یک پایه بدین معنی که گلهای نر و ماده جدا از هم ولی بر روی یک پایه قرار دارند. این گیاه دارای ساقه استوانه‌ای می‌باشد که در مقطع عرضی بیضوی است. ارتفاع ساقه بسیار متغیر و بسته به شرایط اقلیمی به ۸ متر هم می‌رسد. ولی بطور معمول ساقه ذرت ۳-۵/۱ مـــــتر طول دارد. برگهای ذرت شبیه سایر غلات شامل پهنک برگ و غلاف است.

[۱] Koutsika-sotririou

[۲] Darrah and zuber

[۳] Hallauer

[۴] Seinor and

[۵] Xia

[۶] Kumar and Hirochika

[۷] Kumar and Hirochikka

[۸] Zietkiewicz  and Rafalski

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی اسفناج و تاثیر نیتروژن بر گیاه اسفناج
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.