تحقیق مشخصات گیاه شناسی کهور پاکستانی و اهمیت اقتصادی آن در استان خوزستان و نقش‌های عملکردی ریزماهواره‌‌ها و کاربرد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی کهور پاکستانی و اهمیت اقتصادی آن در استان خوزستان و نقش‌های عملکردی ریزماهواره‌‌ها و کاربرد آن دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲ تاریخچه    ۵
۲-۲ مشخصات گیاهشناسی    ۶
۳-۲ پراکندگی جغرافیایی    ۷
۴-۲ کاربرد‌ها    ۸
۱-۴-۲ گل    ۸
۲-۴-۲ غلاف‌    ۸
۳-۴-۲ چوب    ۹
۴-۴-۲ صمغ    ۹
۵-۴-۲ خواص درمانی    ۱۰
۵-۲ اهمیت اقتصادی کاشت کهور در استان خوزستان    ۱۱
۱-۵-۲ تولید بذر و غلاف (میوه)    ۱۱
۲-۵-۲ تثبیت شن‌های روان، بیابان‌زدایی و توسعه‌ی فضای سبز    ۱۱
۶-۲ روش‌های کشت و توسعه‌ی کهور پاکستانی    ۱۲
۷-۲ نشانگر‌ها    ۱۲
۱-۷-۲ ریزماهواره‌ها    ۱۳
۲-۷-۲ ماهیت و مبدأ پلی مورفیسم    ۱۴
۳-۷-۲ چگونگی ایجاد ریزماهواره‌ها    ۱۴
۴-۷-۲ فراوانی ریزماهواره‌ها در ژنوم    ۱۵
۵-۷-۲ برخی نقش‌های عملکردی ریزماهواره‌‌ها    ۱۶
۶-۷-۲ کاربرد‌های ریزماهواره‌ها    ۱۶
۸-۲ مطالعات ژنتیکی انجام شده    ۱۶
فهرست منابع    ۲۴

منابع

‌ Trenchard, L. J., Harris, P. J. C., Smith, S. J. and Pasiecznik, N. M. 2008. A review of ploidy in the genus Prosopis (Leguminosae). Botanical Journal of the Linnean Society. 156: 425–۴۳۸٫

Mottura, M. C. 2006. Development of microsatellites in Prosopis spp. and their application to study the reproduction system, Ph.D. Thesis, Georg-August University of Göttingen,Germany. 206pp.

Duke, J. 1983. Handbook of energy crops. Unpublished. (hort.purdue.edu/newcrop/duke_energy/prosopis_juliflora.html).

Orwa, C., Mutua, A., Kindt, R., Jamnadass, R. and Simons, A. 2009. Agroforestrey Database: a tree reference and selection guide version 4.0.

Pasiecznik, N. M., Felker, P., Harris, P. J. C., Harsh, L. N., Cruz, G., Tewari, J. C., Cadoret, K. and Maldonado, L. J. 2001. The Prosopis juliflora – Prosopis pallida Complex: A monograph. HDRA, Coventry, UK. 172 pp.

Ahmad, V. u. And sultana, A. 1989. Aterpenoid diktone from the leaves of Prosopis juliflora. Phystochemistry. 28:278-279

Anderson, D. M. W. 1986. The Proteinaceous components of the gum from nitrogen fixing trees. nitrogen fixing tree research reports. 4:47-48

Saraswathi, K., Nagendran, A. N., Karthigaichamy, R. and Chandrasekaran, S. 2012. Livelihood support from an invasive species Prosopis juliflora. IJCS New Liberty Group, International Journal of Current Science. 31-36pp.

Weber, J. L. 1990. Informativeness of human (dC-dA)n (dG-dT)n polymorphisms. Genomics. 75: 24-30.

Carman,N. J. 1974. Systematic and ecological invetigations in the genus Prosopis emphasizing the natural produts chemistry.chemical abstracts. 34:4240

Decroocq, V., Favé, M,G., Hagen, L, Bordenave, L., Decroocq, S. Development and transferability of apricot and grape EST microsatellite markers across taxa. theoritical applied genetics. 106(5):912-22.

Gomez, S. M., Ramasubramanian, T. and Mohankumar, S. 2011. Potential RAPD markers for population studies in tree legums. Pakistan Journal of Botani. 43(4): 1879-1883.

Morgante, M., Hanafey, M. and Powell, W. 2002. Microsatellites are preferentially associated with nonrepetitive DNA in plant genomes. Nature Genetics 30:194-200.

Morgante, M., Olivieri, M. 1993. PCR- amplified microsatellites as markers in plant genetics. The Plant Journal. 3: 175-182.

مقدمه

خوزستان در تقسیم‌‌‌بندی کلی اقلیمی کشور در بخش صحرایی گرم و خشک طبقه‌بندی گردیده است، ولی هوای خوزستان در جلگه و سواحل خلیج فارس گرم و مرطوب، در نواحی کم ارتفاع صحرایی، گرم و خشک و در قسمت‌های کوهستانی با ارتفاع زیاد دارای آب و هوای مرطوب و سرد است. استان خوزستان تحت تاثیر سه نوع باد قرار دارد: اولین باد جریان سرد نواحی کوهستانی، دومین باد (شرجی) جریان گرم و رطوبتی از خلیج فارس است که به سوی جلگه می‌وزد و سومین باد، باد سموم است که از عربستان می‌وزد و همیشه مقداری شن و خاک و رطوبت به همراه دارد. از این رو طرح‌های بیابان‌زدایی و مالچ‌پاشی از سال‌های گذشته در دست اجرا بوده‌است.

با این حال در سالهای اخیر خشک شدن تالاب هورالعظیم و وزش جریانات جوی از سوی عراق ریزگرد‌هایی که از سوی این دو کشور به ایران وارد می‌شوند به طور فزاینده‌ای افزایش داده که این امر موجب کاهش کیفیت هوا و همچنین کاهش کیفیت زندگی هموطنانمان به خصوص در استان‌های هم جوار با عراق شده‌است. از این رو تلاش برای افزایش پوشش گیاهی و جنگلی مناطق بیابانی و شنزار‌های مرزی، ضرورتی دوچندان یافته است.

از ۰۰۰/۲۰۰/۱ هکتار وسعت بیابان‌ها و ماسه‌زار‌های استان خوزستان بالغ بر ۰۰۰/۳۵۰ هکتار آن را تپه‌های ماسه‌ای تشکیل می‌دهند (بی‌نام ۱۳۷۹). از جمله گیاهانی که در طرح‌های بیابان‌زدایی، تثبیت شن، توسعه‌ی فضای سبز و ایجاد پارک‌های جنگلی به‌کار گرفته شده‌است، کهور پاکستانی یا سمر با نام علمی Prosopis juliflora می‌باشد که ۱۴۱۱۱۴ هزار هکتار از اراضی بیابانی به کشت آن اختصاص یافته است (صالحه شوشتری و همکاران، ۱۳۸۵). این گیاه با ۲n=4x=56 کروموزوم (ترنچارد[۱] و همکاران، ۲۰۰۸)، از خانواده‌ی Mimosaceae (مظفریان، ۱۳۷۸) گیاهی گرمسیری است که دارای رشد و تولید مثل چشم‌گیری می‌باشد. به همین دلیل در استان خوزستان به دلیل سازگاری بالا، از پراکنش زیادی برخوردار است. با این حال به درجه حرارت‌های پایین حساس می‌باشد.

طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی (اندرزیان، ۱۳۹۲)، فراوانی بروز یخبندان‌های شبانه و دما‌های زیر صفر خسارات ناشی از سرمازدگی و حتی انجماد افزایش یافته است. خسارت سرمازدگی در گونه‌های نواحی گرمسیر و نیمه‌گرمسیر اتفاق می‌افتد. به‌طوری که در سال ۱۳۹۰ به دلیل سرمای بیش از حد شبانه برای اراضی زیر کشت کهور پاکستانی بسیاری از پایه‌های این گیاه از بین رفتند. در این میان تعداد محدودی از پایه‌های درختی بدون اینکه آسیب ببینند باقی ماندند. چنین تصور می‌شد که این پایه‌ها مقاوم به سرما هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تنوع این پایه‌ها طراحی و اجرا شد.

ارزیابی تنوع ژنتیکی با استفاده از نشانگرهای مولکولی مبتنی بر DNA یکی از جنبه‌های کلیدی در بهبود مدیریت منابع محیطی می‌باشد. ریزماهواره‌ها یا ردیف‌های تکراری ساده (SSRs)[2] از نشانگرهای مولکولی مبتنی بر DNA هستند که گروهی از ردیف‌های تکرارشونده می‌باشند. ردیف‌های ریزماهواره‌ای غیر‌پایدارند و با کاهش یا افزایش واحد‌های تکرار شونده دچار تغییرات فراوان در طول شده (نقوی، ۱۳۸۸). ابزار مناسبی را برای بررسی تنوع ژنتیکی فراهم آورده‌اند.

به علاوه کاربرد و تفسیر نتایج نسبتا ساده، سیستم چند آللی ( تا ۱۱ آلل)، تنوع زیاد، وفور بالا در ژنوم یوکاریوت‌ها، غیر عملکردی بودن،  همبارز بودن (نقوی، ۱۳۸۸) و قابلیت انتقال بین‌گونه‌ای، آن‌ها را پرطرفدار ساخته است. با این حال تا کنون آغازگری از این دست برای کهور پاکستانی منتشر نشده است. اما گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که آغازگر‌های SSR طراحی شده برای یک گونه‌ی خاص می‌توانند بطور موفقیت آمیز برای مطالعه گونه‌های مرتبط بکار گرفته شوند (موتورا[۳]،۲۰۰۶).

  ۱-۲ تاریخچه

در بسیاری از منابع موجود در مورد ورود کهور پاکستانی به ایران و خوزستان قدمت ۶۰ ساله را ذکر می‌نمایند ولی با شواهد موجود و اظهارات افراد مسن و آگاه محلی و وجود درختان کهور در اماکن و مراکز شهر از جمله محوطه‌های شرکت نفت به نظر می‌رسد ورود کهور پاکستانی به خوزستان همزمان با فعالیت‌های این شرکت در استان شروع شده باشد. این درخت بیشتر به منظور ایجاد فضای سبز در مناطق مسکونی کارکنان شرکت نفت به کار گرفته می‌شد و به کارگیری این گونه در طرح‌های بیابان‌زدایی از سال ۱۳۴۷ به بعد شروع شد (برگرفته از دانایی و کازرونی، ۱۳۸۳).

۲-۲ مشخصات گیاه شناسی

گیاه کهور پاکستانی یا کهور آمریکایی با نام علمی  Prosopis  julifora که در فارسی به آن “سمر” گویند گونه‌ای تتراپلوئید (۲n=4x=56) (ترنچارد و همکاران، ۲۰۰۸) ، از خانواده‌ی Mimosaceae (مظفریان، ۱۳۷۸) می‌باشد. سمر گیاهی است دگرگرده‌افشان که گرده‌افشانی آن توسط حشرات و پرندگان صورت می‌گیرد (دوک[۴]، ۱۹۸۳). گرچه ارتفاع آن به۱۲ متر نیز می‌رسد ولی بسته به نوع خاک و میزان رطوبت خاک معمولا بین ۳ تا ۸ متر ارتفاع پیدا می‌کند. دارای خار گوشواره‌ای به طول ۵/۰ تا ۳ سانتی‌متر و برخی واریته‌ها بدون خار می‌باشد. برگ‌ها متناوب، شانه‌ای فرد و محور برگ تا طول ۸ سانتی‌متر می‌رسد، گل آذین خوشه‌ای شبیه سنبله استوانه‌ای است. گل‌ها ابتدا سبز و سپس زرد روشن می‌شوند. زمان گلدهی در دو نوبت فروردین تا خرداد ماه و از آبان تا آذر ماه می‌باشد. نیام رسیده به رنگ زرد کاهی به طول ۸ تا ۲۴ سانتی‌متر با عرض ۸/۰ تا ۲/۱ سانتی‌متر با دانه‌های نسبتا پهن به طول تقریبی ۶ و به عرض ۴ میلی‌متر به رنگ مایل به قهوه‌ای است. ریشه‌های کهور در جستجوی آب زیرزمینی اغلب به عمق ۱۰ متری خاک و گاهی دیده شده است تا بیش از ۲۰ متری عمق خاک نفوذ می‌کنند. این گیاه  نسبت به خشکی مقاومت زیادی داشته و قادر به تحمل بارندگی کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر و شوری خاک تا ۱۶ میلی‌موس می‌باشد. اما تحمل سرمای صفر و زیر صفر و استمرار آن را نداشته و در صورت تداوم سرما شاخ و برگ خشک شده (دانایی و کازرونی، ۱۳۸۳) و حتی گیاه از بین می‌رود.

[۱] Trenchard

[۲] Simple sequence repeat

[۳] Mottura

[۴] Duke

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.