تحقیق نهادینه سازی اصول اخلاقی، کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی ، رضایت شغلی، مفهوم و نظریات و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نهادینه سازی اصول اخلاقی، کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی ، رضایت شغلی، مفهوم و نظریات و عوامل موثر بر آن دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- نهادینه سازی اصول اخلاقی    ۵
۲-۱-۱- اخلاق در سازمان    ۵
۲-۱-۲- اثرات وپیامدهای فردی    ۷
۲-۱-۳- اثرات وپیامدهای گروهی    ۷
۲-۱-۴- اثرات وپیامدهای سازمانی    ۸
۲-۱-۵- اصول اخلاقی    ۸
۲-۱-۶- جو اخلاقی    ۹
۲-۲- کیفیت زندگی کاری    ۱۱
۲-۲-۱- تعاریف کیفیت زندگی کاری    ۱۲
۲-۲-۲- تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری    ۱۴
۲-۲-۳- نظریه های کیفیت زندگی کاری    ۱۵
۲-۲-۴- شاخص های کیفیت زندگی کاری    ۱۸
۲-۳- تعهد سازمانی    ۲۰
۲-۳-۱- ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی    ۲۰
۲-۳-۱-۱- تعهد عاطفی    ۲۰
۲-۳-۱-۲- تعهد مستمر    ۲۲
۲-۳-۱-۳- تعهد هنجاری    ۲۳
۲-۳-۲- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی    ۲۵
۲-۳-۲-۱- عوامل فردی    ۲۵
۲-۳-۲-۲- عوامل سازمانی    ۲۵
۲-۳-۲-۳- عوامل غیرسازمانی    ۲۶
۲-۳-۳- عوامل مؤثر بر تعهد عاطفی    ۲۶
۲-۳-۴- عوامل مؤثر بر تعهد مستمر    ۲۸
۲-۳-۵- عوامل مؤثر بر تعهد هنجاری    ۳۱
۲-۴- رضایت شغلی    ۳۲
۲-۴-۱- تعاریف رضایت شغلی    ۳۳
۲-۴-۲- سیر تحول دیدگاهها    ۳۶
۲-۴-۳- ماهیت رضایت شغلی    ۳۷
۲-۴-۴- ضرورت و اهمیت رضایت شغلی    ۳۸
۲-۴-۵- ابعاد رضایت شغلی    ۳۹
۲-۴-۶- نظریات رضایت شغلی    ۳۹
۲-۵- پیشینه تحقیقات انجام شده    ۴۰
منابع و مأخذ    ۴۱

منابع

۱- محبی فر، رفعت؛ صفری، حسین؛ جعفری، حسن؛ احدی نژاد، بهمن؛ ترکا، مهدیه(۱۳۹۱). رابطه ی رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستانهای آموزشی- درمانی قزوین، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره نهم، شماره هفتم، ص ۲۱٫

۲- حسنی، محمد؛ حیدری زاده، زهرا؛ قاسم زاده، ابوالفضل(۱۳۹۱). بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال ۲۰، شماره ۲٫

۳- زمینی، سهیلا، و همکاران (۱۳۹۰)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز، فصلنامه سلامت کار ایران، دوره ۸، شماره ۱، صفحات ۳۰– ۴۰٫

۴- سلطان زاده، وحید؛ قلاوندی، حسن؛ فتاحی، مسلم(۱۳۹۱). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز، دو فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، سال چهارم، شماره ۲٫

۵- شهبازی، بهزاد؛ واعظی، مظفرالدین؛ ثنایی پور، هادی(۱۳۸۸). تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه اصفهان، نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، شماره ۳٫

۶- بختیار نصر آبادی، حسنعلی، و همکاران (۱۳۸۸)، بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره ۱، صفحات ۵۷- ۷۶٫

۷- یزدی، سیده منور، جعفری، صدیقه (۱۳۸۹)، اثر تعاملی بین ابعاد فشار روانی شغلی و رضایت شغلی مدیران، مطالعات روانشناختی، دوره ۶، شماره ۲، صفحات ۲۵- ۵۰٫

۸- صداقتی­فرد، مجتبی، عبداله زاده، مریم (۱۳۸۸)، بررسی بیگانگی شغلی و عوامل موثر بر آن در میان کارمندان، فصلنامه تازه­های روانشناسی صنعتی- سازمانی، سال اول، شماره ۱، صفحات ۹- ۲۲٫

۹- خنیفر، حسین و مقیمی، سید محمد(۱۳۸۸). درآمدی به فلسفه اخلاق در سازمان، مطالعه موردی: منشور های اخلاقی، فصلنامه دانشگاه قم، سال یازدهم، شماره ۱٫

۱۰- خنیفر، حسین؛ مقیمی، سید محمد؛ جندقی، غلامرضا و زروندی، نفیسه(۱۳۸۸). بررسی رابطه بین مؤلفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان (در سازمان های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم)، نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، شماره ۲٫

۱۱- ضیایی بیگدلی، محمد تقی(۱۳۸۸). بررسی نقش جو اجتماعی سازمان کار بر کیفیت زندگی کاری کارگران کارخانه های صنعتی (مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی)، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره پیاپی ۳٫

۱۲- Sheikh S, Pecher I, Steiber N, Heckl E (2012). Support services for micro, small and sole proprietors Business. Austrian Institute for Small Business Research (IfGH): Eropean Commission: 1-98.

۱۳- Sims R R (2011). The institutionalization of organizational ethics. Journal of Business Ethics 10(7):493-506.

۱۴- Armstrong A, Francis R (2008). An Ethical Climate is a Duty of Care. Journal of Business Systems, Governance and Ethics 3(3):15-20.

مقدمه

از آنجا که کیفیت ماحصل تلاش انسانهایی است که به عنوان با ارزشترین سرمایه های هر سازمانی محسوب می شوند، لذا پرداختن به مسائل اخلاقی انسانهایی که در واقع از مهمترین سرمایه های هر سازمان محسوب می شوند و فی الواقع از مجموع رفتار ایشان رفتار کل سازمان حادث می شود ضرورتی انکارناپذیر است. مدیران امروزی به این نتیجه دست یافته اند که فقط با قوانین و مقررات نمی توان سازمانها را اداره کرد، بلکه در کنار آنها به ابزار دیگری نیاز دارند که اخلاق نام دارد. به اعتقاد کارشناسان برای اداره بهتر سازمانها ضرورت دارد که اخلاق در کنار قانون قرار بگیرد. خودکنترلی جایگزین دیگر کنترلی شود و هدفهای اخلاقی به قوانین اخلاقی تبدیل شوند.

 ۲-۱- نهادینه سازی اصول اخلاقی

۲-۱-۱- اخلاق در سازمان

به دلیل رشد و توسعه سازمانها و افزایش نقش آنها در اجتماع، پیامدهای اجتماعی فعالیت های سازمانها و تاثیرات آنها بر ذینفعان مختلف، اهمیتی روز افزون یافته است به گونه ای که عملکرد اخلاقی و اجتماعی انسانها بر عملکرد کلی سازمان تاثیرات بزرگی دارد. امروزه جامعه نسبت به اقدامات سازمانها بسیار حساس‎تر از قبل شده است و به ویژه در مقابل فعالیت های غیر اخلاقی سازمانها، به سرعت و به طرق مختلف واکنش نشان می دهد.

اخیراً بحث اخلاقیات در کار، توجه زیادی را به خود جلب نموده است. درک مفهوم اخلاقیات به طورکلی و در معنای خاص آن در کسب وکار، زیربنای ایجاد و حفظ یک نظام اخلاقی در جامعه و به تبع آن در سازمانهاست(Conaock & Johns, 2008).  اخلاقیات کار، یکی از جنبه های مهم فرهنگ سازمان است و به سمتی پیش می رود که بخشی از استراتژی یک سازمان گردد. اخلاقیات در کار زیر بنای اساسی برای کسب و کار می سازد که بهبود وضعیت کاری از طریق آن میسر می گردد.

شاید با کمترین تردیدی بتوان مقوله اخلاق را جزو آن دسته از مفاهیم و مباحثی دانست که بیشترین ظلم بر آن روا شده است. چرا که هر فرد و یا گروه، اعمال و افعال خود را در اکثریت مواقع و موارد توجیه اخلاقی کرده و مطابق اخلاق می داند و یا حداقل آنکه برچسب غیر اخلاقی بودن به فعل خود نخواهد زد و یا به صورتی به توضیح و تشریح چرایی رفتار و کردار خود خواهد پرداخت . توجیه اخلاقی افعال و تلاش همگانی در این جهت (که جنبه عمومیت دارد) نشانگر جایگاه رفیع اخلاقیات می باشد، اما به علت عدم اشراف و آگاهی کافی از نقش آن در تعالی فرد، گروه و سازمان و اصرار متحجرانه در توجیه افعال غیر اخلاقی، گاها شاهد آن هستیم که اخلاقیات در برخورد با اهداف و منافع فردی و گروهی بی رحمانه به مسلخ کشیده می شود. واژه اخلاقیات گرچه دارای قدمتی به وسعت پیدایش کلام است، اماتاکید روزافزون بر آن و بالاخص پیدایش قصورات فزاینده اخلاقی در کلیه زمینه ها و به ویژه در مدیریت سازمانها باعث شده است که به عنوان یکی از داغترین مباحث روز توجه خاصی به آن مبذول شود. اخلاقیات و اصول اخلاقی از جمله مباحثی است که به کارگیری آن در جامعه مورد تاکید اسلام بوده است، به طوری که پیامبر اسلام (ص)، هدف از رسالت خویش را به کمال رساندن مکارم اخلاقی معرفی کرده اند. از این رو اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از ارزشها، بایدها و نبایدها می تواند نقش مهمی را در مدیریت کارا و اثر بخش ایفا کند. انضباط کاری، مهرورزی، دادورزی، معاشرت سازنده، مشاورت، تواضع و خدمتگزاری از جمله شیوه های مطلوب اخلاقی مورد تاکید اسلام در مدیریت سازمانها محسوب می شود که جهت تحقق آنها تدوین منشور اخلاقیات و عملی ساختن آن در سازمانها ضروری است. در این راستا با ایجاد ضمانت‎های اجرایی و نهادینه کردن رفتار اخلاقی در سازمان می توان اخلاقیات و اصول اخلاقی را در سازمان تقویت کرد که در صورت تحقق این امر، کاهش تبعیض، بی عدالتی، نارضایتی، افزایش روحیه سازمانی و تعهد کارکنان از یک سو، رشد و تعالی انسانها، بالندگی سازمانها و پیشرفت جامعه را از سوی دیگر موجب خواهد شد(عباس زاده، ۱۳۸۵). در مدیریت نیز اخلاق که به عنوان مجموعه اصول واستانداردهای اخلاقی جهت دهنده رفتار تعریف شده است، جایگاه در خور توجهی در مدیریت دولتی پیدا کرده است. به گونه ای که بسیاری از کشورها آن را در دستور کار اصلاحات خود وارد کرده و در سر لوحه­ی برنامه های اصلاحات خدمات عمومی قرار داده اند(Larbi, 2011).

اگر اخلاق در زندگی کاری انسان وجود و حضور داشته باشد، کار کردن شیرین و توام با رضایت شغلی و احساس رضایتمندی و خودشکوفائی از یکسو و رضایت مردم و پیشرفت امور و شکوفائی کار از سوی دیگر است و درنتیجه موجبات رضایت خالق و بارش رحمت ها و برکات او خواهد شد. اهم دلایلی که موجب می شوند سازمانها اخلاقیات را مورد تاکید قرار دهند عبارتند از: نقش اخلاقیات به عنوان بخشی از استراتژی سازمانی و مدیریت سازمان، تاثیر رعایت اخلاقیات در ایجاد تصویر مناسب از سازمان، الزام قوانین و مقررات، نقش اخلاقیات به عنوان یک دانش ویژه برای کاهش ناراحتی های اجتماعی، نیاز سازمان به شناسایی هزینه ها و مخارج اجتماعی فعالیتها، اثرات تبلیغاتی رعایت مسائل اخلاقی، فشار دولتها، تاثیررعایت اخلاقیات روی عملکرد سازمان و قیمت سهام سازمان، مسئولیت قانونی مدیران و سازمان ها جهت رعایت اصول اخلاقی، استانداردها، تاثیر تعهد به مسائل اخلاقی روی کیفیت، فراگیر شدن بحث اخلاقیات و فشار ذینفعان مختلف(Winten, 2008).

عدم رعایت قواعد اخلاقی و قانونی نیز اثرات و نتایجی برای سازمان و مدیریت در پی دارد که بعضاً ممکن است غیر قابل اصلاح باشند. این اثرات را می توان به سه دسته به شرح زیر تقسیم نمود:

۲-۱-۲- اثرات وپیامدهای فردی

۱- تقویت سیستم رابطه گرایی

۲- بی اعتنایی، دلسردی و کناره گیری کارکنان

۳- کم کاریهای پنهان وآشکار

۴- رشوه خواری و دزدی های پنهان و آشکار

۵- افزایش سوء ظن به سازمان ومدیریت

۶- افزایش تجسس های پنهان و آشکار در مورد سازمان ومدیریت

۷- دادوستدهای غیر اخلاقی و غیر قانونی

۸- برخوردهای نا مطلوب با ارباب رجوع و مصرف کنندگان کالا و خدمات

۹- افزایش نزاع، کشمکش، تمرد، غیبت و سایر رفتارهای ناهنجار

۱۰- کاهش تعهد وحس وفاداری در قبال سازمان ومدیریت

۱۱- عدم پیگیری شکایت

۱۲- افزایش تمایل به ایستادگی گروهی در مقابل اهداف سازمان و خواسته های مدیریت

۱۳- کاهش سطح بهره وری نیروی انسانی

۱۴- ترس و وحشت کارکنان از شکایت درخصوص نقض قانون و اخلاق در سازمان به دلیل فقدان امنیت شغلی

۱۵- عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمانی(ابطحی، ۱۳۸۶).

۲-۱-۳- اثرات وپیامدهای گروهی

۱- ترجیح منافع گروهی برمنافع سازمانی

۲- تقویت روابط غیر رسمی منفی در گروه های کاری

۳- احساس وفاداری به گروه، نه به سازمان

۴- عدم مشارکت گروه ها در تصمیم گیری های سازمان

۵- تشکیل باندهای مخرب به منظور توجیه مخفی کاری و حمایت از یکدیگر در جهت نقض قانون و عدم رعایت اخلاقیات در سازمان(ابطحی، ۱۳۸۶).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و تعهد سازمانی ، مفهوم ، اهداف و الگوها و عوامل مؤثر در آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.