تحقیق گیاه شناسی کلزا و اثر متقابل ژنوتیپ در محیط و انواع روشهای تجزیه پایداری و دسته بندی آماره های پایداری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی کلزا و اثر متقابل ژنوتیپ در محیط و انواع روشهای تجزیه پایداری و دسته بندی آماره های پایداری دارای ۵۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲ -کلیات    ۷
۱-۲-۱-کلزا    ۷
۱-۲-۲- تاریخچه و مبدا کلزا    ۷
۱-۲-۳-جایگاه کلزا در ایران    ۸
۱-۲- ۴ -گیاه شناسی کلزا    ۱۰
۱-۲-۵- ارقام کلزا    ۱۱
۱-۲-۶ -ترکیب شیمیایی دانه کلزا    ۱۲
۱-۲-۷- اهمیت اقتصادی کلزا    ۱۳
۱-۲-۸ -گونه های روغنی جنس براسیکا    ۱۴
۱-۲-۹ – روابط بین ژنوم ها    ۱۵
۱-۲-۱۰ – موارد استفاده از  کلزا    ۱۶
۱-۲-۱۱- نیازهای اکولوژیکی    ۱۷
۱-۲- ۱۲ – اصلاح کلزا    ۱۸
۱-۲-۱۲-۱-  اصلاح روغن    ۱۸
۱-۲-۱۲-۲-  اصلاح کیفیت کنجاله بذر    ۱۸
۱-۲-۱۲-۳- عملکرد    ۱۸
۱-۲-۱۲-۴- مقاومت ها    ۱۹
۱-۲-۱۲-۵-  اصلاح برای خصوصیات زراعی مطلوب    ۱۹
۱-۳-  سازگاری و پایداری    ۲۰
۱-۴-  اثر متقابل ژنوتیپ در محیط    ۲۱
۱-۵- انواع روشهای تجزیه پایداری    ۲۳
۱-۵-۱- روش تجزیه واریانس    ۲۵
۱-۵-۲- روش واریانس محیطی    ۲۵
۱-۵-۳- روش ضریب تغییرات ژنوتیپی    ۲۶
۱-۵-۴- اکووالانس ریک    ۲۶
۱-۵-۶-شاخص برتری (Pi)    ۲۷
۱-۵-۷- شاخص سازگاری ژئومتریک (GAI)    ۲۸
۱-۵-۸- تجزیه رگرسیون    ۲۸
۱-۵-۹- روش رگرسیون خطی    ۲۸
۱-۵-۱۰- ضریب تشخیص    ۲۹
۱-۶- دستهبندی آماره های پایداری    ۳۰
۱-۶-۱- پایداری تیپ I یا T1    ۳۰
۱-۶-۲- پایداری تیپII یا T2    ۳۰
۱-۶-۳- پایداری تیپ IIIیا T3    ۳۰
۱-۶-۴- پایداری تیپIV  یا T4    ۳۱
۱-۶-۵- استفاده از پایداری تیپ IV, III , II , I    ۳۱
۱-۷- روشهای چند متغیره    ۳۲
۱-۷-۱- تجزیه به مؤلفههای اصلی( PCA)    ۳۳
۱-۷-۲- تجزیه کلاستر    ۳۳
۱-۷-۳- تجزیه امی  (AMMI)    ۳۴
۱-۷-۳-۱- مدل تجزیه امی  (AMMI)    ۳۵
۱-۷-۳-۲- ارزش پایداری امی(ASV)    ۳۸
۱-۸- روش‌های ناپارامتری تجزیه پایداری    ۳۹
۱-۹-بررسی منابع    ۴۲
منابع    ۵۱

منابع

نبوی،ع .۱۳۷۴٫ بررسی اثر تراکم و تاریخ کاشت بر عملکرد و مراحل فنولوژیکی ارقام کلزا . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده کشاورزی دانشگاه مشهد.

عسکری،ع و ا.مرادی دانیلی.۱۳۸۶٫ ارزیابی عملکرد و اجزاء عملکرد و خصوصیات رویشی ارقام کلزا در تاریخ کشت های مختلف در منطقه حاجی آباد هرمزگان.مجله نهال و بذر. جلد ۲۳٫ شماره ۳ .

دهشیری، ع. ۱۳۷۸٫ زراعت کلزا. انتشارات فنی معاونت ترویج . صفحات ۲۴-۲۶٫

ناصری، ف. ۱۳۷۰ . دانه های روغنی . .(ترجمه) انتشارات آستان قدس، ۷۸۵ صفحه.

. شیرانی راد ،ا.ر و  ع.دهشیری.۱۳۸۱٫راهنمای کلزا (کاشت ،داشت، برداشت) .نشر آموزش کشاورزی.

. شهیدی ، ا  و ک.فروزان . ۱۳۷۶ . کلزا . شرکت توسعه کشت دانه های روغنی . ۴۷ صفحه .

. صادقی.، س. م. و ح. ا. سمیع­زاده. ۱۳۹۰٫ بررسی پایداری عملکرد هیبریدهای توتون ویرجینیا با استفاده از آماره­های پایداری و تجزیه واکنش ژنوتیپی به وسیله مدل AMMI. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی. شماره دوم. صفحات ۱۰۳-۱۲۰٫

آلیاری ،ه  و  ف. شکاری. ۱۳۷۹ .دانه های روغنی. زراعت و فیزیولوژی . انتشارات عمیدی.

انباری.ه وف. شکاری. ۱۳۷۹ .دانه های روغنی، زراعت و فیزیولو‍ژی. انتشارات عمیدی.

صباغ­پور. س. ح. ۱۳۸۵٫ تجزیه پایداری عملکرد دانه لاین­های امیدبخش عدس در کشت پاییزه در شرایط دیم. مجله علوم زراعی ایران. شماره ۴٫ صفحات ۳۱۲- ۳۲۲٫

عزیزی، م .، ا.سلطانی و س . خاوری خراسانی (مترجمین ). ۱۳۸۳٫ کلزا فیزیولوژی ، زراعت ، به نژادی و تکنولوژی زیستی.(ترجمه) .(چاپ دوم) انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

عبدمیشانی، س. و شاه ­نجات بوشهری، ع.، ۱۳۷۶٫ اصلاح نباتات تکمیلی، انتشارات دانشگاه تهران.

مرتضویان، م.، ر. بی­همتا، ع. ع. زالی، ع. طالعی­پور و ر. چوگان. ۱۳۸۶٫ مطالعه پایداری عملکرد هیبریدهای ذرت دانه­ای با استفاده از آماره­های مختلف پایداری. مجله علوم کشاورزی ایران. شماره۱٫ صفحات ۲۴۷-۲۳۷٫مجله علمی­پژوهشی به­زراعی گیاهی. شماره ۶٫ صفحات ۳۱-

احمدی. ب.، ج. و ه. نارکی. ۱۳۹۰٫ اثر متقابل ژنوتیپ در محیط و تجزیه پایداری برای ژنوتیپ­های گلرنگ در شرایط دیم گرمسیر. مجله علوم زراعی ایران. شماره ۲٫ صفحات ۳۹۵-۴۰۷٫

پورداد. س. س.، م. جمشید مقدم.، ا. فرجی. و ه. نارکی. ۱۳۹۲٫ بررسی روش­های مختلف پایداری ناپارامتری در عملکرد دانه در ارقام و هیبریدهای بهاره کلزا. نشریه علوم گیاهان زراعی ایران. دوره ۴۴، شماره ۴٫ صفحات ۵۴۸- ۵۳۹٫

۱-۱- مقدمه

گیاهان روغنی پس از غلات، دومین منبع غذایی جهان را تشکیل می دهند (Milne and Lesemann, 1984). این محصولات علاوه بر دارا بودن ذخایر غنی اسیدهای چرب، حاوی پروتئین نیز می­باشند. استفاده از پروتئین­های گیاهی به جای گوشت و نیز معرفی دانه­های روغنی جدید مانند: سویا و کلزا به بازار جهانی سبب اهمیت روز افزون این محصولات شده است. همگام با رشد جمعیت و بهبود زندگی بخصوص در کشورهای در حال توسعه، تقاضا برای روغن­ها و نیز پروتئین­های گیاهی که از محصولات فرعی دانه­های روغنی می­باشد افزایش یافته است و از این رو یکی از مهمترین مسائل مورد بحث در کشاورزی و صنعت کشورها بشمار می­رود (نبوی، ۱۳۷۴).

افزایش جمعیت دنیا و بهبود استانداردهای زندگی موجب افزایش تولید کلزا برای مصارف روغن خوراکی خواهد شد. همچنین ایجاد ارقام ویژه بازارهای خاص صنعتی کشت و کار این گیاه را افزایش می­دهد. با توجه به اینکه مصرف سرانه هر ایرانی ۱۶ کیلوگرم روغن در سال برآورد شده با جمعیت ۷۰ میلیونی میزان نیاز روغن کشور در سال ۰۰۰/۱۲۰/۱ تن خواهد بود در حالیکه بین مواد غذایی به بیشترین وابستگی به واردات مربوط به روغن نباتی است. زراعت کلزا از سال ۱۳۷۳ با هدف دستیابی به خود کفایی در روغن نباتی کشور شروع شد. از شروع کشت و کار کلزا تا سال ۱۳۸۷-۱۳۸۶ افت و خیزهای زیادی در سطح زیر کشت و افزایش و یا کاهش عملکرد در واحد سطح به چشم می­خورد (قدمی، ۱۳۸۹).

کشور ما از نظر تولید روغن خوراکی در سطح مطلوبی قرار ندارد و حدود ۸۵% روغن مورد نیاز خود را از خارج وارد می­کند و هرساله بخش قابل توجهی از بودجه کل کشور صرف واردات روغن خوراکی می­گردد. بنابراین تولید محصولات روغنی در کشور در اولویت برنامه­های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد (عسکری و مرادی دانیالی، ۱۳۸۶).

افزایش تولید روغن­های خوراکی را می توان علاوه بر بهبود شیوه­های کشت، با اصلاح ارقام روغن مانند ارقام کلزا که مناسب کشت در طبیعت ایران می باشد تأمین نمود، این گیاه بعنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی در سطح جهان مطرح است  و پس از سویا دومین منبع تولید روغن نباتی جهان بشمار می­رود.

این گیاه بدلیل کیفیت بالای روغن و کنجاله غنی از پروتئین حائز اهمیت است (انباری و شکاری، ۱۳۷۹). میزان زیاد روغن در دانه کلزا (در بعضی ارقام به ۴۸% وزن خشک دانه می رسد) و نیز ترکیب مناسب اسیدهای چرب روغن ارقام اصلاح شده موجب تسلط آن بر بازار جهانی روغن شده است (USDA, 2004).

همچنین کلزا دارای صفات مثبت زراعی از جمله مقاومت به سرما، کم آبی و شوری، ارزش تناوبی زیاد،  بی­تفاوتی نسبی به بافت خاک، قابلیت رقابت با علف­های هرز، وجود تیپ­­های زمستانه و بهاره، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، هزینه کمتر تولید و عملکرد بیشتر روغن در واحد سطح نسبت به دیگر دانه­های روغنی می­باشد  (انباری و شکاری ، ۱۳۷۹).

یکی از اهداف اساسی اصلاح دانه­های روغنی تولید و معرفی ارقام با عملکرد دانه و درصد روغن بالا می­باشد. با توجه به متنوع بودن شرایط اکولوژیکی مناطق مورد کشت کلزا در کشور و تاثیر عوامل محیطی بر عملکرد، درصد روغن و میزان اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، مسئله سازگاری و ثبات عملکرد یا پایداری عملکرد اهمیت ویژه ای دارد. زیرا از دیدگاه اصلاح نباتات ژنوتیپ موفق، ژنوتیپی با عملکرد بالا است که برتری عملکرد آن در شرایط محیطی مختلف قابل اعتماد، یعنی پایدار باشد. برخی ارقام به طیف وسیعی از شرایط محیطی مختلف سازگاری دارند و برخی دیگر در تخصیص استعداد خود محدودیت داشته و عملکرد آن­ها به­طور مستقیم بستگی به شرایط محیطی دارد. سازگاری ارقام معلول توان ژنتیکی آن­ها در بروز یک عملکرد بالا و پایدار در طیفی از محیط­ها می­باشد. تظاهر صفات و از جمله عملکرد و اجزای آن تابع اثر عوامل ژنتیکی + اثر عوامل محیطی + اثر متقابل عوامل ژنتیکی × محیطی است. عوامل محیطی از نظر زمانی و مکانی دائماً در تغییرند و به­طور پیوسته بین ژنوتیپ و محیط اثر متقابل وجود دارد. بنابراین مشکل اصلی به‌نژادگران تعیین برتری واقعی ارقام تولیدی و معرفی شده برای توصیه آن­ها جهت کشت تجاری می­باشد. بررسی و ارزیابی عوامل محیطی به­ویژه اثر تغییرات مکانی و زمانی و برآورد سهم این اثرات به همراه اثر ارزش­های ژنتیکی و به­ویژه برآورد اثر متقابل ژنوتیپ × محیط برای اتخاذ یک تصمیم صحیح در انتخاب ارقام نیاز به اجرای مجموعه­ای از آزمون­های مقایسه­ای عملکرد (و اجزای عملکرد) در زمان­ها و مکان­های متفاوت و همچنین تجزیه اثرات اصلی و متقابل در قالب تجزیه مرکب ژنوتیپ­ها در مکان و زمان (محیط) و درک وتفسیر اثرات متقابل و همچنین اعمال تجزیه پایداری بر روی داده­ها دارد تا بتوان ژنوتیپ­های با عملکرد بالا و دارای پایداری عملکرد را برای معرفی در مناطق اکولوژیکی خاص تعیین و برای کشت تجاری توصیه نمود.

۱-۲ -کلیات

۱-۲-۱-کلزا

کلزا گیاهی است یکساله از خانواده چلیپائیان (Brassicaceae) با نام علمی (Brassica napus) درانگلستان تحت عنوان Rapeseed، درکاناداCanola ، درآلمانRape  و در فرانسه Colza نامیده می­شود، درجنس براسیکا کلزا مهمترین دانه روغنی بوده که ارقام پاییزه آن درشرایط آب وهوای معتدل، خنک  و مرطوب بیشینه عملکرد تولید را دارد (عاشوری، ۱۳۸۰).

۱-۲-۲- تاریخچه و مبدا کلزا

گیاه  کلزا از ۳۰۰۰ سال قبل در هندوستان  رواج داشته و از آن جا به  چین و ژاپن راه یافته است (شهیدی و فروزان، ۱۳۷۶; دهشیری ، ۱۳۷۸). در اروپا استخراج روغن از دانه گونه­های متعلق به جنس براسیکا دست کم از قرن شانزدهم میلادی رواج داشته است. این روغن ابتدا به عنوان روغن چراغ استفاده شد و سپس بعنوان خوراکی مرسوم گردید (دهشیری، ۱۳۷۸). مبداء کلزا بطور دقیق مشخص نشده است اما به احتمال قوی خاستگاه کلزا ناحیه آسیا و اروپا می­باشد. دلیل این امر بخاطر پراکنش جغرافیایی زیر گونه­های متعلق به شلغم روغنی می­باشد که بصورت وحشی از اروپای غربی تا چین پراکنده شده اند. با توجه به شواهد می­توان بیان نمود که کلزا دارای دو موطن  یکی در ناحیه افغانستان، پاکستان و دیگری در ناحیه مدیترانه است و همچنین ممکن است یک ناحیه فرعی آن، ترکیه- ایران باشد. از طرف دیگر چون پراکنش اولیه دو گونه تشکیل دهنده کلزا یعنی کلم و شلغم روغنی در ناحیه خاوری اروپا بهم رسیده و تداخل می­یابند، بعضی بر این باورند که گیاه کلزا برای اولین بار در این منطقه از ترکیب دو گونه فوق به وجود آمده است (دهشیری ۱۳۷۸، ناصری، ۱۳۷۰). در سال ۱۹۶۳ کلزا به کانادا وارد شده و تولید تجاری کلزا در غرب کانادا در سال ۱۹۴۲ بعنوان منبع تامین کننده روغن روان ساز در جنگ جهانی دوم آغاز گردید. اما به دلیل قحطی و گرسنگی و کمبود منابع روغن خوراکی در سال ۱۹۴۸ مورد توجه قرار گرفت و منجر به استخراج روغن خوراکی کلزا از سال ۱۹۵۶ گردید (دهشیری، ۱۳۷۸ Jahan et al., 1998 😉

در سال ۱۹۶۸ اولین رقم کلزا با میزان  اسید اروسیک پایین در کانادا تولید شد. ارقام میداس[۱]،  اسپان[۲] و تورچ[۳] از نخستین رقم­های اصلاح شده می­باشند، همچنین  اسید اروسیک روغن رقم­های کلزا و شلغم روغنی به کمتر از ۲ درصد کاهش یافت. در سال ۱۹۷۴ رقم تاور[۴] بعنوان اولین رقم دوصفر کلزا که هم مقدار اسید اروسیک و هم مقدار گلوکوزینولات آن پایین بود معرفی شد. در سال ۱۹۸۱ تولید رقم­های کلزا با میزان گلوکوزینولات بالا تقریباً متوقف شد. مدتی پس ازمعرفی رقم­های دوصفر کلزا، رقم­های شلغم روغنی نیزاصلاح و آزاد گردید از آن جمله می­توان به رقم کندل[۵] اشاره کرد که علاوه بر مقدار کم گلوکوزینولات و اسید اروسیک، فیبر کمتری نیز دارد. رقم­های دارای این ویژگی به رقمهای سه صفر شهرت یافته ولی هنوز در سطح وسیع مورد استفاده قرار نگرفته اند (دهشیری، ۱۳۷۸; Jahan et al., 1988).

با تولید ارقام جدید و کاهش میزان مواد مضر در روغن و کنجاله­ی کلزا، سیر صعودی توسعه کشت آن شدت گرفت بطوریکه سرعت رشد تولید آن بعد از معرفی ارقام جدید از کلیه دانه­های روغنی بیشتر بوده است  (شریعتی و قاضی­شهنی­زاده، ۱۳۷۹). در ایران نیز نوعی کلزا در حدود ۵۰۰ سال پیش به عنوان منداب شناخته شده بود ولی کشت ارقام اصلاح شده آن از اوایل دهه ۷۰ آغاز گردید.

[۱].Midas

[۲].Span

[۳].Torch

[۴].Tower

[۵].Candle

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.