تحقیق گیاهشناسی توت فرنگی و عوامل موثر بر دوام و کیفیت توت فرنگی در پس از برداشت و اثر اسیدسالیسیلیک بر ماندگاری محصولات برداشت شده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی توت فرنگی و  عوامل موثر بر دوام و کیفیت توت فرنگی  در پس از برداشت و اثر اسیدسالیسیلیک بر ماندگاری محصولات برداشت شده دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲ توت فرنگی    ۵
۱-۲-۱ تاریخچه    ۵
۱-۲-۲ گیاهشناسی    ۶
۱-۲-۳ ارقام    ۷
۱-۲-۴ اهمیت اقتصادی و وضعیت تولید توت فرنگی در جهان و ایران    ۷
۱-۳ عوامل موثر بر دوام و کیفیت توت فرنگی  در پس از برداشت    ۸
۱-۳-۱ عوامل موثر دوره پرورش    ۸
۱-۳-۱-۱ نور    ۸
۱-۳-۱-۲ دما    ۹
۱-۳-۱-۳ رطوبت نسبی    ۹
۱-۳-۱-۴ آبیاری    ۹
۱-۳-۱-۵ تغذیه    ۱۰
۱-۳-۲ عوامل موثر دوره برداشت    ۱۰
۱-۳-۲-۱ مرحله برداشت    ۱۰
۱-۳-۲-۲ زمان برداشت    ۱۰
۱-۳-۲-۳ بسته بندی و انتقال    ۱۱
۱-۳-۳ عوامل موثر دوره پس از برداشت    ۱۱
۱-۳-۳-۱ سایه دهی    ۱۱
۱-۳-۳-۲ درجه‌‌بندی    ۱۱
۱-۳-۳-۳ خنک سازی اولیه    ۱۱
۱-۴ سالسیلیک اسید    ۱۲
۱-۴-۱ اثر اسیدسالیسیلیک بر تولید اتیلن در گیاهان و محصولات برداشت شده    ۱۲
۱-۴-۲ اثر اسید سالیسیلیک بر دیگر هورمون‌ها    ۱۳
۱-۵- مروری بر تحقیقات    ۱۴
منابع    ۱۹

منابع

راحمی، م ۱۳۸۶٫ فیزیولوژی پس از برداشت. مقدمه‌ای بر فیزیولوژی و جابجایی میوه، سبزی‌ها و گیاهان زینتی انتشارات دانشگاه شیراز

سید لر فاطمی، ل  و طباطبایی، ج ۱۳۸۷٫ اثر سیلسیوم بر رشد و عملکرد گیاه توت فرنگی در شرایط تنش شوری. مجله علوم باغبانی جلد ۲۳۰٫

کاشی و حکمتی، ۱۳۷۰ پرورش توت فرنگی، انتشارات جعفر سیاه تبری

جلیلیی مرندی ، ر. ۱۳۸۳: فیزیولوژی بعد از برداشت، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه ارومیه

جلیلی مرندی، ر ۱۳۸۶٫ میوه‌های ریز چاپ دوم انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه، ۲۹۷ ص

جلیلی مرندی، ر، ۱۳۸۸ ازدیاد نباتات، چاپ سوم ، انتشارات جهاد دانشگاهی، ارومیه، ۴۶۹ ص

جلیلی مرندی، ر، ۱۳۸۸ پرورش میوه‌های مناطق معتدله،؛ چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی،‌ارومیه، ۳۶۳ کرمی، ف و رستمی، آ، ۱۳۸۶ بررسی روش‌های کاهش ضایعات در توت فرنگی دومین همایش ملی بررسی ضایعات محصولات کشاورزی

ابراهیمی، ع ۱۳۸۵٫ فیزیولوژی پس از برداشت، انتشارات دانش پژوه

بهنامیان م و مسیحاس. ۱۳۸۱٫توت فرنگی، انتشارات ستوده

رضایی، م. ۱۳۹۰ پرورش نشا توت فرنگی.

مهندسین مشاور موسسه سامان کیفیت ۱۳۸۷، مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید فرآورده‌های توت فرنگی

Darnell, R 2003 strawbery growth and development. The strawberry. Ed. Childers, childers pub. Gainesuille fl. 219pp.

Sharma R.R 2002 Growing strawberrines published by international book bistributing co.

FAO statistical year book annuaire statitque dela FAO anuanoestatistica de la FAO roma food & aricuhure org, 2006.

FAO , 2010 , 2006 yearbook of fishery statistics, vol 98 (1-2) food and agricultural organization of the united national. Rame.

 ۱-۱-مقدمه

موقعیت میوه و سبزی‌های تازه از یک تمایل جهانی به سوی غذای طبیعی تازه که پنداشته می‌شود نسبت به غذاهای فرآیند یافته و حیوانی دارای مواد شیمیایی افزاینده‌ی کمتری هستند، سود می‌برد. احساس جامعه نسبت به غذاهای فرآیند یافته بر این است که روی صنعت باغبانی فشار وارد شود تا فرآورده‌ها حالت تازگی و طبیعی خودشان را از راه استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی در طول تولید و پس از برداشت نگه دارند.  به هر حال از آنجایی آنها سیستم بیولوژیک زنده هستند، پس از برداشت از بین می‌روند. آهنگ از بین رفتن به میزان زیادی در میان فرآورده‌ها متفاوت است و روی هم رفته بستگی به آهنگ متابولیسم آنها دارد ولی برد بسیاری از آنها سریع است. به هر حال با افزایش مناطق دور دست تولید از مراکز جمعیت در کشورهای در حال رشد و رشد یافته، زمان جابجایی از مزرعه به بازار زمان شایان توجهی است. بنابراین زنجیر پیشرفته بازار رسانی که تقاضا برای فرآورده را افزایش می‌دهد نیز به فناوری‌های پس از برداشت را ایجاد کرده است تا کیفیت فرآورده برای مدت طولانی حفظ شود(راحمی ۱۳۸۶).

توت فرنگی یکی از بی‌نظیرترین ریزمیوه‌های مناطق معتدله است که در دهه‌های اخیر در زمره تولیدات مهم و تجاری نیز قرار گرفته است این محصول به دلیل عطر ، طعم و محتویات سرشار از ویتامین آن به خوبی شناخته شده و جایگاه خود را در رژیم عذایی میلیون‌ها نفر در جهان پیدا کرده است(فاطمی و همکاران ۱۳۸۷).

از طرفی استفاده اصلی مردم از توت‌فرنگی به صورت دسر غذایی می‌باشد. همچنین از این میوه می‌توان در مربا سازی و بستنی سازی استفاده کرد می توان آن را کنسرو نمود و یا منجمد کرد (Hoges and et al, 1969).

از سوی دیگر می‌توان از آن به عنوان یک محصول صادراتی و با ارزش یاد کرد. افزایش تقاضای بازارهای محلی سبب شده که سیستم‌های مدرن تولید توت‌فرنگی جای سیستم‌های سنتی و قدیمی را بگیرد. بنابراین باید تحقیقات زیادی در این زمینه برای بهبود وضعیت تولید و عرضه این محصول در کشور انجام شود.

۱-۲ توت فرنگی

۱-۲-۱ تاریخچه

توت فرنگی از نظر تولید، میوه، گیاهی نسبتا جدید است و تا ۲۵۰ الی ۳۰۰ سال قبل ارقامی که دارای میوه درشت یا مشابه ارقامی که امروزه مورد کشت و کار و مصرف قرار می‌گیرند وجود نداشت(کاشی و حکمتی ۱۳۷۰). آنچه که تا آن زمان شناخته شده بود منحصرا توت‌فرنگی‌های ریز یا توت‌فرنگی موسوم به جنگلی بود که صرف نظر از ریزی میوه، عطر ، طعم و مزه خاصی نداشته‌اند و بیشتر از نظر خواص دارویی مورد توجه بوده‌اند. در قرن ۴ میلادی فرانسوی‌ها مستقیماً آن را از جنگل به زمین زراعی منتقل کردند و از آن به عنوان یک گیاه اهمی نام می‌بردند. بعدها از این توت‌فرنگی نوعی به نام چهار فصل به وجود آمد. در سال ۱۶۲۹ توت فرنگی معروف به ویرجینیا[۱] یا اسکارلت از آمریکای شمالی به اروپا برده شد ولی به علت عدم سازگاری با شرایط محیطی نتوانست جایگزین انواع توت فرنگی جنگلی شود. در سال ۱۷۱۲، یک افسر فرانسوی به نام فریزر[۲] نوعی توت‌فرنگی درشت را به نام توت فرنگی شیلی از شیلی به فرانسه برد. اما این توت فرنگی پس از کاشت به ندرت میوه درشتی که در موطن اصلی مشاهده شده بود به وجود آورد. در سال ۱۷۶۶ تحقیقات روی تلاقی بین توت فرنگی شیلی و ویرجینیایی انجام گرفت که از این تلاقی نوعی توت‌فرنگی با میوه درشت به نام توت فرنگی آناناسا به وجود آمد. اولین ارقام قابل برداشت از این نوع توت فرنگی حدود ۳۰ سال بعد برای اولین بار در انگلستان تولید شد و کلیه‌ی برنام‌های اصلاح و گسترش این نوع توت فرنگی در جهان بر اساس خصوصیات اولین ارقام اصلاح شده انگلیسی پی‌ریزی شد. اکنون که ۲۰۰سال از به وجود آمدن آناناسا می‌گذرد هزاران رقم مختلف از این نوع پروشل یافته‌اند که از نظر فرم و صفات کیفی تنوع فوق‌العاده زیادی نشان می‌دهند و به طور کلی خواص ارثی دو نوع توت فرنگی وحشی آمریکایی یعنی فراگار یا ویرجینیا و فراگاریا شیلونسیس را دارند. در ایران متاسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای بر روی انواع توت فرنگی وحشی موجود انجام نشده وسابقه‌ای نیز در جهت اصلاح ارقام جدید توت فرنگی وجود ندارد. به نظر می‌رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران وارد شد و به همین دلیل یکی از ارقام بسیار قدیمی ایران به نام اتابکی خوانده می‌شود(کاشی و حکمتی ۱۳۷۰). طی ۳۰ سال ارقام متعددی توسط بخش خصوصی و دولتی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و ارقام مناسب و پرمحصول در کنار ارقام قدیمی‌تر مانند اتابکی انتخاب گردیده است. با وجود این عدم هماهنگی علم فن‌آوری و تخصص به ویژه در امر پرورش توت فرنگی باعث شده است که میزان عملکرد و مرغوبیت محصول تولیدی همچنان در سطح پائینی باقی بماند. در قرن اخیر توسعه سردخانه‌های پیشرفته استفاده از پلاستیک‌های مناسب جهت بسته‌بندی، تجاری شدن روش تکثیر ریزازدیادی و تولید توت فرنگی‌های مقاوم به بیماری‌های مختلف باعث تحولات گسترده‌ای در پرورش و صنعت تولید توت فرنگی گردیده است(تهرانی فر، ۱۳۸۹).

۱-۲-۲ گیاهشناسی

توت فرنگی از تیره گل سرخیان و از جنس فراگاریا (fragaria ananasa) می‌باشد. گیاهی علفی است  چون می‌تواند به وسیله ساقه‌های نابجا تقسیم شود گیاه حالت دائمی پیدا می‌کند. اهلی‌ترین واریته توت فرنگی از تلاقی فراگاریا شیونسیس و فراگاریا ویرجینیا می‌باشد که فرا گاریا آناناسا نامیده می‌شود. زمان کاشت آن بسته به محل در پاییز یا بهار می‌باشد. به طور کلی واریته‌های آن ممکن است بهاره یا همیشه بار (چهار فصل) باشند. در مناطق سردسیر معمولا گیاه در بهار کشت می‌گردد مگر این که ریشه در کاشت پائیزه قبل از سرد شدن هوا قادر به تثبیت و پایدار کردن خود باشد. توت فرنگی گیاهی چند ساله است که در سال دوم کشت شروع به باردهی می‌کند.واریته‌ها در ویژگی باردهی متفاوت هستند.بعضی از آنها همیشه بار(۴ فصل) و بعضی سالی یکبار میوه می‌دهند. این گیاه در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می‌کند و محصول خوبی می‌دهد ولی برای حداکثر رشد و نمو و باردهی نیاز به حداقل ۷ ماه آب و هوای مساعد و بدون نوسان دارد.بنابراین می‌توان آن را در اکثر مناطق ایران کشت کرد. البته یخبندان‌های شدید و سرمای دیررس بهاره و همچنین شدت باد، دامنه‌ی کشت این گیاه را محدود می‌کند. ضمنا آب و هوای گرم و مرطوب باعث آلودگی گیاه به بیماری‌های قارچی شده و میوه عطر و طعم مطبوع خود را از دست می‌دهد. علاوه بر شرایط طبیعی مناسب، انتخاب واریته سازگار با منطقه مورد نظر اهمیت دارد. میزان عملکرد و کیفیت توت فرنگی بسته به نوع واریته تحت تاثیر شرایط محیط می‌باشد و علاوه بر این در سال‌های مختلف متغیر است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می‌شود به طوری که در ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می‌گردد. سطحی بودن ریشه‌ها که معمولا تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری خاک توزیع می‌شوند گیاه را حساس به کم آبی می‌کند(sharma .R, 2002).

[۱]. verginia

[۲]. frazer

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.