تحقیق گیاه شناسی آرتیشو و تاریخچه کشف استامینوفن و کاربرد های آن و کبد و بیماری‌های کبد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی آرتیشو و تاریخچه کشف استامینوفن و کاربرد های آن و کبد و بیماری‌های کبد دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-    معرفی گیاه آرتیشو یا کنگر فرنگی    ۶
۱-۱-۱- تاریخچه    ۶
۱-۱-۲- گیاه شناسی    ۶
۱-۱-۲-۱- نام های مختلف گیاه آرتیشو    ۶
۱-۱-۲-۲- انواع واریته های موجود کنگر فرنگی    ۸
۱-۱-۲-۳- اندام دارویی    ۹
۱-۱-۲-۴- مواد موجود در گیاه کنگر فرنگی    ۹
۱-۱-۲-۵- فلاونوئیدهای موجود در کنگر فرنگی    ۱۰
۱-۱-۲-۵-۱- خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها    ۱۱
۱-۱-۲-۵-۲- فلاوونوئید ها معمولا به روش های زیر عمل می کنند    ۱۲
۱-۱-۲-۶-آثار فارماکولوژیکی گیاه آرتیشو یا کنگر فرنگی    ۱۳
۱-۱-۲-۷- عوارض جانبی گیاه کنگر فرنگی    ۱۳
۱-۱-۲-۸- دلایل استفاده از گیاه به عنوان منابع آنتی اکسیدان    ۱۳
۱-۱-۲-۹- اعمال مهم آنتی اکسیدان ها    ۱۴
۱-۱-۲-۱۰-رادیکال های آزاد    ۱۴
۱-۱-۲-۱۰-۱- استرس اکسیداتیو    ۱۵
۱-۲- استامینوفن    ۱۶
۱-۲-۱- تاریخچه کشف استامینوفن    ۱۶
۱-۲-۲- کاربرد های استامینوفن    ۱۸
۱-۲-۳- نام آیوپاک    ۱۹
۱-۲-۴- اشکال دارویی استامینوفن    ۱۹
۱-۲-۵- مکانیسم اثر استامینوفن    ۱۹
۱-۲-۷- عوارض جانبی استامینوفن    ۲۰
۱-۳- کبد    ۲۰
۱-۳-۱- کبد و سم زدایی    ۲۱
۱-۳-۲- نقش کبد در دفع    ۲۲
۱-۳-۳- آمینو ترانسفراز ها    ۲۲
۱-۳-۳-۱- چه داروهایی باعث ایجاد سطح غیرطبیعی آمینوترانسفرازها می گردند    ۲۴
۱-۳-۳-۲- سایر آنزیم های کبدی چگونه هستند    ۲۵
۱-۳-۳-۳- موارد سطح غیر طبیعی آنزیم های کبدی چه هستند    ۲۵
۱-۳-۴- بیماریهای کبد    ۲۷
۱-۳-۴-۱- نکروز کبدی ماسیو و مفرط    ۲۷
۱-۳-۴-۲- بیماری کبدی القا شده توسط دارو و توکسین    ۲۸
۱-۴- پیشینه تحقیق    ۲۹
منابع و مآخذ    ۳۵
منابع فارسی    ۳۵

منابع

اوسط ملتی ع.(۱۳۷۶). آنزیم شناسی و جنبه های بالینی آن. چاپ اول، انتشارات حیان، ۱۴۰-۱۴۷٫

برتیس، کارل، آ.، و همکاران، (۱۳۹۰)، ترجمه دکتر هوشنگ امیر رسولی، اصول بیوشیمی بالینی تیتز، ناشر کتاب ارجمند، چاپ پیکان، جلد اول.، فصل ۱۹٫

بناکار م.(۱۳۸۹). بررسی آثار مصرف داروی نیروزای اکسی متالون در دوزهای بالاتر از حد فیزیولوژیک بر روی بافت کبد جنین تازه متولد شده موش صحرائی نژاد ویستار پایان نامه کارشناسی ارشد گروه زیست شناسی تکوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم.

خدام ر، (۱۳۸۶)، راهنمای جیبی کاربرد داروهای ژنریک ایران، موسسه فرهنگی انتشاراتی حیان۱۴-۱۶

زررگری ع، (۱۳۷۰). گیاهان دارویی، جلد دوم،موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

شکور،ع، فاضلی پور، س، بهادری،م.(۱۳۸۴) بافت شناسی عملی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،چاپ اول ،ص ۱۳۶ تا ۱۳۸٫

صمصام شریعت ه(۱۳۷۴).پرورش وتکثیر گیاهان دارویی.انتشارات مانی ۱۳-۷۴٫

صمصام شریعت. ه.، معطر، ف.، درمان با گیاه، مبانی نسخه پیچی، ۱۳۶۶، صفحه ۱۹۶-۱۹۵ و ۲۰۱-۲۰۰٫

ضیایی س ع، دست پاک آ، نقدی بادی ح ع، پورحسینی ل، همتی مقدم ا ر، غروی نایینی م.(۱۳۹۰). مروری بر گیاه کنگر فرنگی (Cynara scolymus L.). فصل نامه گیاهان دارویی، سال چهارم ، شماره سیزدهم،۱-۱۰٫

طالب، ا.، (۱۳۸۱)، فارماکوپه گیاهی ایران، وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی، جلد دوم،، صفحه ۶۳۲٫

قائمی نیا م، یزدانی ، نجفی ، کشاورزی (۱۳۸۸). خواص کنگر فرنگی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال ۴، شماره ۱۴٫

کریمی ه.(۱۳۷۴) اسامی گیاهان ایران. تهران مرکز نشر دانشگاهی. ۱۳-۷۴

محقق زاده، ع.، غلامی، ع.،(۱۳۸۶)، اساس فارماکودینامی، نشر راه کمال با همکاری انتشارات چوگان، ، صفحه ۵۶۳-۵۶۴٫

 معرفی گیاه آرتیشو یا کنگر فرنگی

۱-۱-۱- تاریخچه

کنگر فرنگی یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی جهان است که در طول هزاران سال کشت می شده است این گیاه چند ساله بومی جنوب اروپا، مدیترانه و شمال آفریقا و جزایر قناری است. این گیاه اولین بار در یونان و روم باستان و در قرن هجدهم در فرانسه شناخته شده و توسط سیاحان فرانسوی و اسپانیایی به قاره امریکا نیز برده شد. پزشکان باستان از کنگر فرنگی به عنوان داروی مدر، پایین آورنده کلسترول، محرک کبدی و رفع مشکلات کبدی و گوارشی استفاده می کردند. همچنین این گیاه در اعصار گذشته به صورت پودر شده برای برطرف کردن بوی بد بدن بین مردم محبوبیت داشته است(۴۱،۵۰،۵۸،۸۲).

۱-۱-۲- گیاه شناسی

۱-۱-۲-۱- نام های مختلف گیاه آرتیشو

لاتین: C.cardanculus Var. Sativa یا Cynara scolymus L.

آلمانی:Artischocke

فرانسه:Artichant, Artichant commun

انگلیسی: Globeartichoke,Artichoke, Common, ardichoke, Gardenartichoke

فارسی: کنگر فرنگی، اردشاهی، انگنار، انگینار

عربی: خرشوف(۴۱،۶۸)

گیاه Cynara scolymus L. گیاهی است چند ساله یا پایا، حساس به سرما، با طول عمر ۴ سال که ارتفاع آن به ۲ متر می رسد. دارای برگ های بسیار بزرگ متمایل به سفید به ابعاد ۴۰×۱۵  سانتی متر، بدون خار یا دارای دندانه های نوک تیز کوچک، سطح تحتانی برگ ها کرکینه پوش و حاوی رگبرگ های خیلی برجسته، برگ های زیرین دارای تقسیمات شانه ای، بخش های تخم مرغی و حاوی لوب های بزرگ دندانه دار، برگ های فوقانی ساده، تخم مرغی نیزه ای و دارای دندانه های نامنظم. این برگ ها دارای تقسیمات شانه ای عمیق بریده بریده بوده و رنگ آن متمایل به سفید است در سال دوم رویش از مرکز برگ های طوقه ی، ساقه ای محکم و شیاردار می روید که تقریبا ارتفاع آن تا ۵/۱ متر نیز می رسد این ساقه در بخش بالایی منشعب و دارای برگ های کوچکتر و بدون دمبرگ می باشد. پهنک این برگ ها منقسم و پر مانند و یا تقریبا کامل، سطح تحتانی کلیه برگ ها کرکینه پوش می باشد. کاپیتول کروی فشرده به ابعاد ۷×۱۱ سانتی متر، برگهای قاعده۵×۳ سانتی متر، کاملا فشرده و در انتها حاوی ضمایم پوشش تخم مرغی با نوک کند یا فرورفته و خارهای نوک تیز، گل های لوله ای به رنگ آبی متمایل به بنفش می باشد(۱۴،۴۱). جوانه های گل خوراکی گیاه به رنگ سبز مایل به نقره ای به ارتفاع ۴-۵ و عرض ۵-۶ فوت است. جوانه های گل از قسمت انتهایی ساقه اصلی و ساقه های جانبی گیاه بیرون می آیند و هر جوانه گل باز نشده شبیه به مخروط کاج می باشد. با ۴-۳ اینچ قطر، گرد و دارای جوانه های کمی کشیده(دراز)، براکته های سبز چرمی که هر یک گل هایی به رنگ آبی ارغوانی را در برگرفته اند.

قسمت تحتانی هر براکته در واقع همان قسمت گوشتی و خوراکی گیاه است. براکته ها در اطراف یک مرکز گوشتی بوجود می آیند. جوانه های اطراف غنچه گل بعد از باز شدن تبدیل به گل های ارغوانی آبی به طول ۶ اینچ می شوند(۹).

۱-۱-۲-۲- انواع واریته های موجود کنگر فرنگی

کنگر فرنگی دارای واریته های پرورشی یا ارقام زراعی مختلف است که غالبا جهت استفاده غذایی از ساقه و کاپیتول های آنها کشت می شوند. از جمله واریته های شناخته شده می توان به موارد زیر اشاره نمود(۸۰).

C.scolymus var.blaue

C.scolymus var.macau

C.scolymus var.caribou

C.scolymus var.camus de bertagne

C.scolymus var.violet du midi

C.scolymus var.violet d,Hyeres

C.scolymus var.violet de chapeau

۱-۱-۲-۳- اندام دارویی

همه قسمت های گیاه کنگر فرنگی جهت مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد اما مطالعات نشان داده است که برگ های سال اول(برگ های بسیار بزرگ و به شکل طوقه ای) و به ویژه برگ های مربوط به پایه هایی که هنوز گل نداده اند جهت مصارف دارویی بهتر می باشد(۱۴،۲۰،۴۱،۹۲).

۱-۱-۲-۴- مواد موجود در گیاه کنگر فرنگی

برگ های خشک کنگر فرنگی دارای حدود ۹ تا ۱۱ درصد آب و ۱۲ تا ۱۵ درصد مواد معدنی بوده و غنی از نمک های پتاسیم و منیزیم می باشد. بسیاری از ترکیبات فنولی، فلاونوییدی(۱/۰ تا ۱ درصد) و اسیدی در کنگر فرنگی یافت شده است(۵۰).

اسید کافئیک و استرهای اسیدکینیک-اسید کافئیک ترکیبات عمده گیاه محسوب می شوند، که از آن جمله می توان به پسودوکلروژنیک اسید، ۱-کافئیل کینیک اسید، کلروژنیک اسید، ۳-کافئیل کینیک اسید، ۵-کافئیل کینیک اسید، ۱و۵ دی کافئیل کینیک اسید، ۱و۳-دی کافئیل کینیک اسید یا سینارین موجود در گیاه، ایزوکلروژنیک اسید که شامل ۳و۴ دی کافئیل کینیک اسید، ۳و۵-دی کافئیلکینیک اسید و بالاخره ۴و۵- دیکافئیل کینیک اسید می باشد، اشاره نمود(۲۰،۹۲). از میان ترکیبات یاد شده اسید کلروژنیک و ۱و۳ دی کافئیل کینیک اسید ترکیبات عمده محسوب می شوند و سایر ترکیبات بر اثر ایزومریزاسیون حین استخراج تولید می گردند. ترکیبات یاد شده نسبت به اکسیدازها و حرارت حساس بوده و به سهولت توسط این دو عامل تجزیه و از بین می روند. به دلیل غنی بودن گیاه از اکسیداز ها مهار عمل این آنزیم ها بسیار دشوار می باشد و در نتیجه چنانچه خشک کردن گیاه کنترل شده نباشد سبب از بین رفتن بخش عمده مواد خواهد شد.

اسید الکل ها بنا به نظر برخی از محققین بخش عمده ای از اثرات فارماکولوژیک این گیاه را سبب
می گردند. نظیر: اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید سوکسینیک و اسید گلیسریک اشاره نمود(۲۰،۹۲).

۱-۱-۲-۵- فلاونوئیدهای موجود در کنگر فرنگی

مشتقات لوتئولین، لوتئولین-۷-o  گلوکوزید یا سیناروزید، لوتئولین-۷o روتینوزید یا اسکولیموزید، لوتئیلین ۴-o- گلوکوزیل۷- o روتینوزید یا سیناروتری زید فلاونوئیدهای عمده کنگر فرنگی می باشند اما در کنار این مواد، فلاونوییدهای دیگری نظیر آپی ژین، کرستین، هسپره تین، نارینجین و گلیکوزیدهای آنها در گیاه مشاهده می شوند(۱۰،۱۱،۶۸،۸۰). لاکتون های سزکویی ترپن (ماده تلخ) که بیشترین مقدار آنها در برگ های جوان مشاهده می شود دسته دیگری از ترکیبات شیمیایی کنگر فرنگی را تشکیل می دهند. سیناروپیکرینIII (عمده  ترین لاکتون)، گروشیمین، دهیدروسیناروپیکرین و سیناراتری ال به این گروه از ترکیبات شیمیایی تعلق دارند(۷۹،۹۲).

۱-۱-۲-۵-۱- خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها

فلاونوئیدها خانواده­ای از آنتی­اکسیدان هایی هستند که در میوه ها و سبزیجات و نیز نوشیدنی­هایی مانند چای یافت می­شوند، فواید فیزیولوژیکی فلاونوئیدها به مقدار زیادی متوجه خواص آنتی­ اکسیدانی آن ها است، فلاونوئیدها ممکن است سلول ها را از خطرهای گوناگونی محافظت کنند (۱۰،۱۷). همراهی طولانی فلاونوئیدهای گیاهی با گونه­های مختلف حیوانات و سایر موجودات زنده طی تکامل، ممکن است عامل طیف وسیعی از فعالیت­های بیوشیمیایی و دارو­شناسی این ترکیبات شیمیایی در پستانداران و سایر سیستم­های زیستی باشد.

بیش از ۴۰۰۰۰ فلاونوئید منحصر به فرد از نظر ساختاری در منابع گیاهی شناسایی شدند (۱۷). فلاونوئیدها نیز دارای قوی ترین قدرت آنتی اکسیدانی در بین ترکیبات فنلی می باشند که این خاصیت نیز تحت تاثیر نوع هیدروکسیلاسیون (قرار گرفتن عوامل هیدروکسیل در موقعیت های ارتو، پارا، متا ) می باشد، همچنین قرار گرفتن ترکیبات قندی بر روی ساختار فلاونوئید ها می تواند باعث افزایش قدرت آنتی اکسیدانی آن ها شود (۵۱).

فلاونوئیدها، ترکیباتی با وزن مولکولی کم­اند که در تمام گیاهان آوندی یافت می­شوند، فنیل بنزو-پیرون­ها (فنیل کرومون ها) با رده­بندی ساختاری بر اساس هسته­های سه حلقه­ای عادی هستند. بر اساس استخلافشان به فلاوا نول­ها، آنتوسیانیدین­ها، فلاون ها، فلاوانون­ها و چالکون­ها تقسیم بندی می شوند. مدت هاست که فلاونوئیدها به دلیل دارا بودن فعالیت های ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد­حساسیت، محافظت­کنندگی کبد، ضد لخته، ضد ویروس و ضد سرطانی شناخته شده است (۱۷،۱۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.