تحقیق گیاه شناسی شلغم و تاثیرکود های شیمیایی و محلول پاشی با بر در شلغم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی شلغم و تاثیرکود های شیمیایی و محلول پاشی با بر در شلغم دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱-۴- کلیات گیاه شناسی شلغم:    ۶
۱-۴-۱- انواع ارقام شلغم:    ۹
۱-۴-۱-۱- انواع معتدله:    ۹
۱-۴-۱-۲- انواع گرمسیری:    ۱۰
۱-۵- مشخصات Brassica rapa L شلغم:    ۱۱
۱-۵-۱- گل ها:    ۱۲
۱-۵-۲- ریشه:    ۱۳
۱-۵-۳- ارتفاع گیاه:    ۱۳
۱-۵-۴- برگ:    ۱۳
۱-۵-۵- ساقه:    ۱۴
۱-۵-۶- طول عمر:    ۱۵
۱-۵-۷- ترکیبات شیمیایی شلغم رقم .Brassica rapa L:    ۱۵
۱-۵-۸- خواص دارویی شلغم رقم Brassica rapa L.:    ۱۶
۱-۵-۹- قسمت های مورد استفاده شلغم Brassica rapa L.:    ۱۸
۱-۵-۱۰- مضرات شلغم Brassica rapa L.:    ۱۸
۱-۶- زیستگاه شلغم در جهان :    ۱۹
۱-۶- کشت و تولید شلغم(شرایط آب و هوایی کشت شلغم):    ۱۹
۱-۷- شرایط اقلیمی برای کشت و تیمار نمودن شلغم:    ۲۰
۱-۸- طریقه بذر:    ۲۱
۱-۹- زمان کشت شلغم:    ۲۱
۱-۱۰- مقدار کود:    ۲۱
۱-۱۱- آبیاری:    ۲۲
۱-۱۲- جمع آوری و نگهداری محصولات:    ۲۲
۱-۱۳- تجارت شلغم:    ۲۳
۱-۱۴- اهمیت جهانی گونه های براسیکا( شلغم):    ۲۳
۱-۱۵- مهمترین عوامل  انتخاب شلغم و افزایش تولید آن عبارتنداز:    ۲۵
۱-۱۶- دلایل بررسی تاریخ کاشت شلغم:    ۲۵
۱-۱۷- کود های شیمیایی و محلول پاشی با بر:    ۲۶
۱-۱۷-۱- کودهای عناصرکم محلول پاشی:    ۲۷
۱-۱۷-۱-۱-  خواص شیمیایی بر) (B:    ۲۸
۱-۱۷-۱-۲-  بر در  خاک ها:    ۲۹
۱-۱۷-۱-۳- فراکسیون ها:    ۲۹
۱-۱۷-۱-۴-  بر در گیاهان :    ۳۰
۱-۱۷-۱-۵-  دلایل بررسی بر در گیاهان(شلغم):    ۳۱
۲-۱- تحقیقات انجام شده:    ۳۲
۲-۱-۱- تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۳۲
۲-۱-۲- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۴۲
منابع :    ۵۱

منابع :

علیجانی ، م. م. امینی دهقی . ع. م. مدرس ثانوی. س. محمد رضایی . ۱۳۸۹٫ تاثیر مقادیر نیتروژن و فسفر بر عملکرد اجزاء عملکرد و درصد اسانس شلغم آلمانی (Matricaria recutital) . فصلنامه علمی و پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی ومعطر ایران . ج ۲۶٫ ش۱٫ ص ۱۱۳-۱۰۱٫

کاویانی، ب. ر. ع .خاوری نژاد. ح .فهیمی. ف. برنارد. ۱۳۸۳٫ بررسی اثر متقابل فسفر و پتاسیم بر روی تغییر پروتئین های گلایسینین و کونگلایسینین سویا [Glycine max (L.) Merr] در برگ و کالوس. مجله پژوهش و سازندگی. ش ۱۷٫ ص ۴۶-۵۷٫

کریمی، م.  و عزیزی، ر. م. ۱۳۷۳٫ آنالیزهای رشد گیاهان زراعی. جهاد دانشگاهی مشهد. ۱۱۱ صفحه.

ملکوتی، م، ج. کشاورزی پایدار، افزایش عملکرد و بهینه­سازی محلول پاشی کود در ایران. چاپ دوم، نشر آموزش کشاورزی، کرج، تهران.

باقری م. اثر تاریخ کاشت و مقادیر مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کمی و کیفی

گیاه دارویی بابونه آلمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان.

زهزاد،ب.۱۳۸۰٫سیستماتیک گیای(۲)،انتشارات دانشگاه پیام نور،تهران، صفحه۷۱تا۷۳

دادیور، م.م،خود شناس.۱۳۸۵٫ارزیابی اثرات تنش آبی در شلغم.مجله علمی-پژوهشی علوم کشاورزی. سال دوازدهم ،شماره۴٫ص۸۵۳-۸۴۵

جینور، س،نقش گیاهان و میوه هادر درمان بیماری ها، انتشارات جام جوان وائمه(ع)،قم ص ۱۳۰تا۱۳۱

خواجه پور، م.۱۳۸۶٫ اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.

خمدی، ف. بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد کمی و کیفی ارقام شلغم علوفه ای در شرایط آب و هوایی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه اهواز.

عامری خواه، ه.، خادم الرسول، ع، ا.، عبدالهی، ل، ا، و سراغی، ا. بررسی سطوح مختلف باگاس و فیلتر کیک بر روی آهن، منگنز و مواد آلی خاک های تحت کشت نیشکر، نهمین کنگره علوم خاک ایران.

Rao, S. C. and Horn. F.P. (1989) Planting season and harvesting date effect on dry matter production and nutrional value for Brassica spp in the southern great plain. Agron j. 18: 327-333.

Petropoulos, S. A. Akoumianakis. C . A and Passam. H.C. (2006) Evaluation of turnip-root for root and foliaggge production under a warm, Mediterranean climate.Sci Hort. 109:282-287.. (1989(

Zekri, M.T. and A. Obreza. 2003. Micronutrient Deficiencies in Citrus: Boron, Copper,and Molybdenum. Extension Service/Institute of Food and Agricultural Sciences/University of Florida/Christine Taylor Waddill, Dean.

مقدمه:

متوسط افت عملکرد سالانه شلغم به واسطه عدم تاریخ کشت مناسب در جهان حدود ۱۷ درصد بوده که تا بیش از ۷۰ درصد در هر سال می تواند افزایش یابد. ازسال۱۹۹۸،  ۲۵  میلیون هکتار از اراضی جهان به کشت ارقام شلغم وخردل اختصاص داشته است. اعتقاد بر این است که زراعت شلغم و خردل در اروپا از اوایل قرون وسطی آغاز گردیده و از اوایل قرن شانزدهم زراعت و تجارت شلغم راپا و شلغم ناپوس در هلند ثبت شده است. در آن زمان از روغن این گیاه بعنوان سوخت چراغ وروان کننده ماشینهای بخار استفاده می گردیده است. کشت تجاری شلغم از سال ۱۹۴۲ در قسمت شمالی قاره امریکا یعنی کشور کانادا شروع گردیده وامکان استفاده از روغن خوراکی در سال ۱۹۴۸ مورد توجه قرار گرفت و منجر به استخراج روغن خوراکی در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ گردیده است. در سال ۱۹۶۸ اولین رقم شلغم با میزان اسید اروسیک پایین در کانادا تولید شده و هم اکنون کانادا به یک تولید کننده عمده شلغم تبدیل گردیده است. زراعت شلغم در استرالیا از سال ۱۹۶۹ آغاز و رقمهای مورد کشت متعلق به هر دو گونه شلغم .Brassica rapa L و شلغم براسیکا ناپوس می باشد که از ژاپن و کانادا به این کشور وارد گردیده اند. در سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ میزان اسیداروسیک روغن رقمهای شلغم Brassica rapa L و شلغم براسیکا ناپوس به کمتر از ۲ ۰/۰ کاهش یافت.

در سال ۱۹۷۴ رقم Tower بعنوان اولین رقم دو صفر شلغم که هم میزان اسیداروسیک و هم میزان گلوکوزینولات آن پایین بود معرفی شد. در سال ۱۹۸۱ تولید رقمهای شلغم با میزان گلوزینولات بالا تقریبا متوقف گردید . در دو دهه گذشته در ایران آزمایشهای به نژادی و به زراعی متعدد و متنوعی در بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بر روی گیاه شلغم صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران با ۱۷۲۴۰ هکتار اراضی زیر کشت شلغم حدود ۰۶/۰  درصد زمینهای زیر کشت شلغم جهان را در اختیار دارد و با تولید ۱۷۰۱۰تن سهمی برابر ۰۴/۰   درصد از تولید شلغم  جهان را به خود اختصاص داده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد آمار دقیقی ازکشت شلغم وجود ندارد و در حال حاضرعمده کشت آن در مناطق سردسیر استان می باشد. در شهرستان یاسوج نیز روند افزایشی در تولید شلغم طی چند سال اخیر به وجود آمده است. حدود ۷/۹۶ درصد از اراضی ایران در محدوده آب و هوایی خشک و نیمه خشک قرار گرفته که از این مقدار ۷/۲ درصد جزء مناطق بسیار خشک، ۷/۶۴ درصد جزء مناطق خشک و ۳/۲۹ درصد جزء مناطق نیمه خشک قرار دارد. لذا استفاده صحیح از منابع موجود و فاکتورهای مؤثر کشاورزی به اولویت مهم این بخش تبدیل شده است. تا حداکثر بهره‌ وری به دست آید.

تمام عملیات اجرائی در خصوص پرورش گیاهان رسیدن به هدف بهره وری از آن است که بسته به نوع پرورش، خواسته‌های پرورش‌دهنده و همچنین نیاز جامعه متفاوت می باشد. لذا هر پرورش دهنده‌ای حداکثر سعی و تلاش خویش را معطوف می‌دارد تا با استفاده از امکانات صنع بشر و مواد طبیعی اعم از پتانسیل‌های منطقه‌ای و بهره‌وری بهینه از پتانسیل ژنتیکی بالقوه گیاه بتواند همه آن ها را در یک راستا همخوان کرده و با بالفعل کردن آن ها حداکثر بهره‌وری کمی و کیفی را داشته باشد. در این میان می‌توان بیان نمود هدف اصلی و بنیادی کاشت شلغم تولید غده سالم (بدون پوکی) می‌باشد. نظر به اینکه «تاریخ کشت مناسب» و عوامل مؤثر در آن می تواند به یک عامل مثبت تبدیل شده و منجر به تأثیر گذاری معنی داری در تولید کمی و کیفی این محصول در واحد سطح بشود. به همین دلیل استفاده از “تاریخ کشت مناسب” و محلول پاشی با عنصر” بر” می تواند تأثیر به سزائی در  افزایش تولید غدد سالم و فاقد پوکی این محصول داشته باشد.

۱-۴- کلیات گیاه شناسی شلغم:

شلغم   Var.rapa) Brassica rapa L.)در کتب طب سنتی با نام « شلجم » که معرب « شلغم » است نامبرده شده است.جینور(۱۳۵)، شلغم به فرانسوی Navet و انواع علوفه ای آن را Raves و Rabioules گویند و به انگلیسی غده آن را Turnip و برگ های سبز آن   green Turnip نامیده می شود.

Brassica napus L. Var. nappus

شلغم غده ای جزء تیره Cruciferae جنس Brassica و دارای گونه های مختلفی است . گونه هایی با ریشه مدور و شلغمی شکل و ریشه دراز که  Brassica rapa L. Var.rapa  و Brassica napus Var. napobrassica   و سرانجام گونه های علوفه ای، ترب، تربچه و خردل سفید و غیره جزء این جنس می باشند که برای استفاده از اندام های رویشی کشت  می گردند.

Brassica napus L. var.napus   یا کلزا  و var.silvstris Brassica rapa یا شلغم روغنی جزء گیاهان روغنی می باشند (Geisler Gerhard 1980 ) .  برخی از گیاه شناسان شلغم را به نام علمی     L. Var. Rapa Brasssica rapa و نوعی از آن به نام Chou navet یا کلم سوئدی (Rutabagas ) را Brassica rapa یا B. napo brassica نامگذاری کرده اند و اصولأ در نامگذاری جنس Brassica اتفاق نظر بین تمام گیاه شناسان وجود ندارد(اصلانی،۱۳۸۳).

شلغم[۱] گیاهی است دو ساله با برگ های کشیده و بیضی شکل و کمی خشن ناصاف پوشیده از تک وتوک کرک پراکنده یا بدون کرک ، با بریدگی های زیاد به رنگ سبز و سفید.محل اصلی و اولیه این گیاه مشخص نیست. گل های این گیاه به صورت خوشه ای و روی شاخه های متعدد که برروی ساقه قرار دارند بوجود می آیند. رنگ گل ها زرد و به شکل صلیب می باشد. غلاف حامل دانه های آن پهن و طویل و هریک دارای ۱۵ تا ۲۰ دانه می باشد. ریشه آن متورم و به دو شکل گرد و پهن ویا دراز به رنگ سفید با لکه ای بنفش و یا کاملا سفید است. میوه آن غلافی باریک دراز که در آن چند دانه سیاه قرار دارد. تکثیر شلغم ا زطریق کاشت تخم آن صورت می گیرد. واریته های زودرس در ایران از اویل بهار تا اواسط بهار کاشته می شوند و پس از ۵۰ -۴۰ روز قبل از این که گرمای شدید تابستان برسد برداشت می شود. ، زیرا شلغم در هوای گرم خوب رشد نمی کند و برعکس در هوای سرد خوب رشد می کند و ارقام دیر رس در اواخر تابستان کاشته می شود  که برداشت ریشه در پاییز صورت می گیرد و معمولا پس از دو ماه ریشه آن آماده برداشت خواهد بود. قسمت برجسته و گوشتی این گیاه به صورت پخته مورد محلول پاشی قرار می گیرد .(Bowman et al.,2000) طعم آن گاهی ملایم و شیرین و گاهی تند است. این گیاه انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها برای محلول پاشی و خوراک حیوانات اهلی و برخی دیگر برای محلول پاشی در غذاهای انسان استفاده می شود. انواعی که برای محلول پاشی خوراک انسان هستند عبارتند از: شلغم سفید بلند، شلغم سفید بشقابی، شلغم سفید کُرَوی، شلغم زرد، شلغم قرمز میلون، شلغم خاکستری یا سیاه، آب و هوا و خاک این گیاه در مناطق مرطوب و معتدل به خوبی عمل می آید و احتیاج به آب فراوان دارد. بهترین خاک برای کشت این گیاه زمین هایی هستند که شنی رُسی باشند.

Brassica rapa L.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.