تحقیق گیاه شناسی ماش و تاثیرعناصر آهن و روی بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی ماش و تاثیرعناصر آهن و روی بر گیاهان دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-اهمیت و خواص حبوبات  ۶

۱-۱-۱-محتویات دانه ماش شامل    ۸
۱-۲- تاریخچه و پیدایش ماش    ۸
۱-۳-فیزیولوژی ماش    ۹
۱-۴ -منشاء و پراکندگی جغرافیایی ماش    ۱۰
۱ -۵- سطح زیرکشت و میزان تولید ماش درجهان    ۱۱
۱-۶-خصوصیات مورفولوژیکی ماش:    ۱۲
۱-۷-سازگاری ماش    ۱۳
۱-۸- خصوصیات رشد    ۱۴
۱-۹- خصوصیات جوانه زنی    ۱۴
۱-۱۰- مشخصات اکولوژیکی و زراعی ماش    ۱۵
۱-۱۱- رطوبت    ۱۶
۱-۱۲- درجه حرارت    ۱۷
۱-۱۳- فتوپریود (طول روز)    ۱۸
۱-۱۴- عرض جغرافیایی    ۱۸
۱-۱۵- نیاز کودی    ۱۹
۱-۱۶-تناوب زراعی    ۱۹
۱-۱۷-  عملکرد    ۲۰
۱-۱۸- عملیات زراعی    ۲۰
۱-۱۸-۱ -تاریخ کاشت    ۲۱
۱-۱۸-۲-روش کاشت و میزان بذر    ۲۱
۱-۱۸-۳- تراکم و الگوی کاشت    ۲۱
۱-۱۸-۴ –داشت    ۲۲
۱-۱۸- ۵ -آفات و بیماریها    ۲۲
۱-۱۸-۶- علف های هرز:    ۲۳
۱-۱۸-۷- برداشت ماش    ۲۳
۱-۱۹- سطح زیر کشت ماش در ایران    ۲۴
۱-۲۰-ارقام ماش در ایران    ۲۵
۲- مروری بر تحقیقات انجام گرفته    ۲۶
فهرست منابع:    ۳۴

منابع:

۱- ضابط، م.، ع. حسین زاده، ع. احمدی، و ف. خیالپرست. ۱۳۸۴ . بررسی تنوع و مقایسه عملکرد و اجزای آن تحت دو شرایط آبیاری در ماش.  مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۳۶ ، شماره۳: . ۵۷۱-۵۶۱

۲-فاجریا، ان. کا.۱۳۷۵  افزایش عملکرد گیاهان زراع ی. ترجمه هاشمی دزفولی، ا.، کوچکی، ع. و بنایان اول ، م.، انتشارات جهاد دانشگاهی، مشهد .

۳-آقا علیخانی، م.، ا. قلاوند.، ا. علا .۱۳۸۴٫ تأثیر تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم و یک لاین ماش سبز (  Vigna radiata Wilczek L.) در منطقه کرج. مجله علمی پژوهشی علوم  کشاورزی ایران

۴-رشدی،م.وس. رضا دوست ۱۳۸۳٫ بررسی اثرات پتاسیم و عناصرکم مصرف روی ،بور و آهن بر خصوصیات کمی  وکیفی آفتابگردان در کشت دوم. چکیده مقالات هشتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران . دانشگاه گیلان ، رشت .صفحه ۶۹٫

۵-سرلک، ش.، ۱۳۸۶٫ تأثیر تراکم بوته و نسبت اختلاط بر عملکرد کشت مخلوط ذرت شیرین و ماش سبز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی ورامین.

۶-فروهر، م . ۱۳۷۸ . بررسی امکان استفاده از پودر اکسید آهن ضایعاتی حاصل از فرایند اسید شویی فولاد به عنوان کود آهن، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

۷-قوامی، ا.، ۱۳۷۶٫ اثر آرایش کاشت بر رشد ،عملکرد و اجزای عملکرد ژنوتیپ ماش .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه

۸-خادمی، ز. ۱۳۷۹ .بررسی تأثیر زمان مصرف و تقسیط کود ازت بر عملکرد و درصد پروتئین گندم  (تغذیه متعادل گندم).نشر آموزش کشاورزی . ۲۸۳- ۲۸۰ .

۹- چاکر الحسینی، م.ر.، رونقی، ع.، مفتون، م. و کریمیان، ن.ع.، ۱۳۸۱ . پاسخ سویا به کاربرد آهن و فسفر در یک خاک. آهکی. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی جلد ۶ شماره۴

۱۰-کریمی، ب. فرنیا، ا. سی و سه مرده، ع و احمدی، غ.ح. ۱۳۸۶٫ اثرات زمانهای مختلف آبیاری تکمیلی بر عملکرد، اجزای عملکرد و شاخص برداشت ارقام نخود دیم در شرایط استان کرمانشاه. چکیده مقالات دومین همایش ملی حبوبات ایران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ۱۴و۱۵ آذر ۱۳۸۶٫ صفحه ۱۰۴٫تربیت مدرس.

۱۱-Cakmak I. 2000. Possibel roles of zinc in protecting plant cells from damage by reactive oxygen species. New Physiol.146:185- 205.

۱۲-. Foth, H.D. & B.G. Ellis., 1996. Soil Fertility. 2nd Ed. Lewis Pub. New York.

۱۳-FAO. (2008). FAO Statement on Biotechnology. Food and Agriculture Organization of th United Nations, Rome.

۱۴-Anonymous.2004.The impact of nano-scale technologies on food and Agriculture.Action group on erosion technology and concentration (etc group).UR:WWW.etcgroup.org.ONLine Accessed:5.2009

۱۵-Malakoti, M. J., and Tehrani, M. M. 1999. EfFects of Micronutriens on the Yield and Quality of Agricultural Products. Tarbiat Modarres University Publications, Tehran. 292 pp. (in Farsi).

 مقدمه

افزایش جمعیت جهان قبل از هر چیز به معنای افزایش تقاضا برای مواد غذایی است. به خصوص که سه چهارم جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه یافته زندگی می‌کنند که تولید مواد غذایی تنها، اندکی با رشد جمعیت همراه و همگام است. قسمت اعظم مواد غذایی که بشر مصرف می کند، از طریق گیاهان( ۸۰  %) تامین می‌شود و در این میان حبوبات از اهمیت ویژه ای برخوردارند. افزایش تولید محصولات کشاورزی برای هماهنگی با تقاضای روزافزون منابع غذایی اجتناب ناپذیر است. حبوبات بعد از غلات مهمترین منبع غذایی بشر بخصوص از نظر پروتئین به شمار می آیند و ازجمله مهمترین گیاهان زراعی و غنی از پروتئین هستند که در دنیا کشت می شوند و به شرایط مختلف آب وهوایی از معتدل تا گرم سازگار شده اند (مجنون حسینی، ۱۳۸۳).

ماش به علت دوره رشد و نمو کوتاه‌، قابلیت تثبیت نیتروزن هوا، تقویت زمین وجلوگیری از فرسایش خاک بر سایر گیاهان به منظور کشت دوم برتری دارد. دانه ماش به واسطه داشتن ۲۵ درصد پروتئین و۳۴۰ کالری انرژی که از ۱۰۰گرم دانه خشک آن حاصل می شود از منابع مهم تامین کننده پروتئین گیاهی برای انسان به شمار می رود (Ghavami et al ,2000).

یک برنامه کودی متوازن از عناصر میکرو و ماکرو برای تولید بیشتر همراه با عملکرد وکیفیت لازم است (Sawan et al ., 2001). برای رشد و تولید کافی میکرو و مغذی ها در مقدار کم مورد نیاز می باشد. کمبود این عناصر باعث نقصان بزرگی در فرایندهای متابولیکی و فیزیولوژیکی گیاه می شود (Bacha et al .,1997).

خاک های آهکی بیش از۳۰  % خاک های سطح زمین را می پوشانند و بیشتر در نواحی خشک و نیمه خشک قرار دارند. گیاهانی که در این خاک ها می رویند بدلیل pH بالا معمولا با کمبود عناصر میکرو روبرو هستند (Yen,p.y.,w,p  et al.1988).

یکی از مهمترین نقش های میکرو المنت توازن فعالیت های فیزیولوژی است بعلاوه این عناصر نقش حیاتی در بیرون کردن CO2 گیاه و در نهایت بهبود ویتامین A و فعالیتهای سیستم ایمنی دارند(Narimani et al., 2010). آنها همچنین نقش مهمی در تقسیم سلول و توسعه بافت های مریستمی، فتوسنتز، تنفس و افزایش سرعت رسیدن گیاه دارند  .(Zeidan et al ., 2010)

مشکل اساسی کاربرد خاکی میکرومغذی ها آلودگی خاک است و از آنجایی که مردم نگران محیط زیست هستند و برگ گیاهان بهتر از کاربرد خاکی میکرومغذی را جذب می کند روش برگ پاشی بنا نهاده شد(Bozorgi et al., 2011) تغذیه برگی به نسبت یک تکنیک و بحث جدیدی است که کودهای مایع بصورت مستقیم روی برگ گیاهان بکار برده می شوند (Bernal et al ., 2007). در سراسر دنیا میکرومغذی ها مانند آهن، مس، منگنز و روی در خاک های نواحی خشک و نیمه خشک به صورت محلول پاشی استفاده می گردد Kaya, M  et al ., 2005)).

بدلیل بعضی ویژگیهای خاک مانند pH بالا، آهک یا بافت سنگین ریشه های گیاهان قادر به جذب بعضی از مواد غذایی مهم مانند روی نیستند در چنین شرایطی محلول پاشی درمقایسه با کاربردخاکی بهتر است (Kinaci et al,2007).

Ghasemian et al., 2010)) دریافت اند که  بر اساس ویژگیهای خاک محلول پاشی ۲۰-۶ برابر از کاربرد خاکی موثرتر است. روی وآهن نقش های مختلفی را در گیاه عهده دار هستند از جمله شکل گیری، تمایز و بکار گیری اسیمیلات های فتوسنتز(Sawan et al.,2008).

روی یک نقش تخصصی در سنتز پروتئین ها, RNA,DNAدارد(Kobraee et al., 2011 ).نقش اصلی روی در گیاه مشخص نیست (Nasri et al.,2011). این نویسندگان نیز دریافتند گرچه روی یک عنصر مهم برای رشد است اما در میزان زیاد باعث مسمومیت می گردد.

فقدان روی در گیاهان بدلیل این واقعیت است که روی غیر قابل حل در خاک می باشد وکاهش رشد ونمو سلول یکی از علائم کمبود روی است(Ghasemian et al.,2010).عنصر آهن در فعالت های خیلی از آنزیمها مانند سیتوکروم ها، فردوکسین، سوپر اکسیدها، دیسموتاز (SOD)، کاتالاز(CAT) و پراکسیداز، نیترات ردوکتاز شرکت می کند (Kobraee et al., 2011) گزارش دادند که فقدان آهن وروی سبب محدودیت رشد، همزیستی، تشکیل گره ها، فتوسنتز، تولید ماده خشک واختلالات تغذیه ای می شود و واکنش های انتقال الکترون نیازمند روی و آهن هستند.

  ۱-۱-اهمیت و خواص حبوبات

دانه های خشک و خوراکی لگوم ها را حبوبات[۱] می گویند.  یکی ازمهم ترین منابع گیاهی غنی از پروتئین و دومین منبع مهم غذائی انسان به شمار می روند و نقش بسیار موثری در کنار غلات در تغذیه انسان داشته و در کشورهائی که از نظر کمی و کیفی در فقر غذائی هستند حبوبات اهمیت ویژه ای داشته و جزو اصلی رژیم غذائی مردم فقیر جهان محسوب می شوند.

میزان انرژی در حبوبات معادل غلات بوده و از نظر اسیدهای آمینه (به خصوص لایسین) غنی هستند. با توجه به داشتن ریشه های عمیق، لگوم ها، علاوه بر تحمل شرایط خشکی که جهت کشت در مناطق خشک توصیه می شود از توانایی تثبیت نیتروژن نیز برخوردار هستند که موجب بهبود حاصلخیزی خاک اعم از خواص فیزیکی، شیمیائی و زیستی شده و نقش مهمی را در پایداری نظام کشاورزی ایفا می کنند. به همین خاطر حبوبات در تناوب زراعی جایگاه خاصی داشته و دامنه سازگاری وسیعی دارند. درعرض های جغرافیائی و دامنه های حرارتی مختلف اعم از مناطق گرمسیری و سردسیری قابل کشت می باشند. این محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت کشت مخلوط با سایر محصولات قابل کشت هستند.

رشد جمعیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در دو دهه اخیر باعث شده تا مصرف مواد پروتئینی به خصوص گوشت قرمز افزایش چشمگیری یابد. بر این اساس افزایش تولید مواد پروتئینی به ویژه پروتئین های گیاهی که منابع ارزشمندتری در تغذیه هستند، اجتناب ناپذیراست. ازطرفی حبوبات منبع مناسبی برای تغذیه احشام و حیوانات محسوب می شوند.

لگوم ها متعلق به تیره Fabaceae  و زیر تیره Papilionoideae هستند. از نظر حجم تولید، غلات به دلیل تولید کربوهیدرات ها که بخش عمده رژیم غذایی انسان و دام را شامل میشوند، مهم ترین گیاهان هستند. از طرف دیگر بر اساس تعداد جنس و گونه مورد استفاده انسان، بقولات تا به حال پر مصرف ترین خانواده گیاهی هستند. لگوم ها جهت تولید مواد شیمیایی، مواد معطر، الوار سوخت، سر شاخه های علوفه ای، علوفه، گیاهان پوششی،کود سبز، دانه و غذا استفاده می شوند.

میزان پروتئین در غذاهای حیوانی معمولاً کمتر از میزان پروتئین در منابع گیاهی است ولی پروتئین‌های موجود در غذاهای حیوانی به علت داشتن تعداد اسید آمینه های بیشتر و مقدار بیشتر اسیدهای آمینه، با ارزش‌تر از پروتئین های گیاهی می‌باشند(مجنون حسینی، ۱۳۷۵).

با ترکیب پروتئین های گیاهی و حیوانی می‌توان کمبود اسیدهای آمینه را برطرف کرد. بنابراین در مواردی که پروتئین غلات و حبوبات با هم مصرف شوند توازن اسیدهای آمینه و مخلوط پروتئین از نظر کیفیت بهتر از حالتی است که هر کدام به تنهائی مصرف شوند (کوچکی، ۱۳۶۸).

[۱]– Pulses p

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.