تحقیق گیاه شناسی نعناع فلفلی و کشت بافت گیاهی و اثر موتاسیون و موتاژن‌ها (عامل جهش زا) در گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی نعناع فلفلی و کشت بافت گیاهی و اثر موتاسیون و موتاژن‌ها (عامل جهش زا) در گیاهان دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۱-۲ کلیات    ۵
۱-۲-۱ گیاه شناسی نعناع فلفلی    ۵
۱-۲-۲ نیازهای اکولوژیکی    ۶
۱-۲-۳ خاستگاه و دامنه انتشار    ۷
۱-۲-۴ خواص دارویی    ۷
۱-۲-۵ موارد استفاده    ۸
۱-۲-۶ مواد موثره و اجزاء اسانس    ۸
۱-۲-۷ کشت بافت گیاهی    ۹
۱-۲-۷-۱ انواع کشت بافت گیاهی    ۱۰
۱-۲-۷-۲ بررسی اثرات فاکتورهای مختلف در محیط کشت    ۱۱
۱-۲-۷-۳ نمک‌های غیرآلی    ۱۱
۱-۲-۷-۴ ویتامین‌ها    ۱۲
۱-۲-۷-۵ منبع انرژی    ۱۲
۱-۲-۷-۶ میواینوسیتول    ۱۲
۱-۲-۷-۷ عوامل فیزیکی    ۱۳
۱-۲-۷-۸ ریزنمونه    ۱۳
۱-۲-۷-۹ چگونگی انتخاب محیط کشت    ۱۳
۱-۲-۷-۱۰ ریزازدیادی گیاهان از طریق کشت بافت    ۱۴
۱-۲-۷-۱۱ ریشه‌زائی    ۱۴
۱-۲-۸ تعریف موتاسیون(جهش)    ۱۵
۱-۲-۸-۱ تاریخچه استفاده از موتاسیون    ۱۵
۱-۲-۸-۲ سطوح ایجاد موتاسیون    ۱۶
۱-۲-۸-۳ انواع موتاسیون:    ۱۶
۱-۲-۸-۴ موتاژن(عامل جهش‌زا):    ۱۷
۱-۲-۸-۴-۱ انواع موتاژن:    ۱۷
۱-۲-۸-۴-۲ عوامل شیمیایی جهش‌زا (بروان، ۲۰۰۹).    ۱۸
۱-۲-۸-۴-۳ مواد گیاهی مورد تیمار:    ۱۹
۱-۲-۸-۴-۴ اصلاح به روش موتاسیون:    ۲۰
۱-۲-۸-۴-۵ اهمیت موتاسیون در اصلاح نباتات    ۲۰
۱-۲-۸-۴-۶ موفقیت موتاسیون‌    ۲۰
۱-۲-۸-۴-۷ روش‌های جدید استفاده از موتاسیون    ۲۱
۱-۲-۸-۴-۸ هدف موتاسیون مصنوعی    ۲۱
۱-۲-۹ روغن‌های اسانس    ۲۲
۱-۲-۹-۱ جداسازی و شناسایی مواد تشکیل دهنده روغن اسانسی گیاهان    ۲۳
۲- مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۴
۲-۱ کشت بافت    ۲۴
۲-۲ اثر موتاژن‌ها در ایجاد تنوع در صفات مختلف    ۲۵
۲-۳ اثر موتاسیون اتیل متیل سولفانات EMS در ایجاد تنوع در صفات مختلف    ۲۷
منابع    ۳۳

منابع

۱- ثقه الاسلام م ج، موسوی س غ. ۱۳۸۵٫ اثر تراکم و تاریخ کاشت بر عملکرد و برخی ویژگی‌های همیشه بهار(calendula officinalis). خلاصه مقالات نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشگاه تهران صفحه ۵۸۹٫

۲- سلیمان زاده ع ر. ۱۳۷۷٫ بررسی افزایش جنسی زیره سیاه و اندام زایی درون شیشه ای زیره سیاه وسبز. پایان نامه فوق لیسانس. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

۳- رجب بیگی الف، قناتی ف، سفیدکن ف، عبدالمالکی پ. ۱۳۸۵٫ بررسی تغییرات اسانس گیاه ریحان تحت تاثیر میدان الکترومغناطیسی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ۲۲: ۳۵۰-۳۴۱٫

۴- امید بیگی ر. ۱۳۸۴٫ تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد دوم، انتشارات آستان قدس رضوی مشهد، ۴۳۸ صفحه.

۵- امید بیگی ر. ۱۳۸۹ . تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد چهارم، انتشارات آستان قدس رضوی مشهد، ۴۲۳ صفحه.

۶- امید بیگی ر. ۱۳۹۰٫ تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول، انتشارات آستان قدس رضوی مشهد، ۳۴۷صفحه.

۷- زرگری ع . ۱۳۶۸-۱۳۸۰٫ گیاهان دارویی، پنج جلد، انتشارات دانشگاه تهران، ۴۷۲۰ صفحه.

۸- میرحیدر ح. ۱۳۷۷٫ معارف گیاهی(کاربرد گیاهان در پیشگیری و درمان بیماری)، جلد اول، نشر فرهنگ اسلامی، ۵۳۵ صفحه.

۹- فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد۲۰ شماره ۲٫ صفحه ۱۳۱-۱۳۶(۱۳۸۳)

۱۰- Sunandakumari C, Martin KP, Chithar M, Sini S Madhusoodanan  PV. 2003. Rapid axillyary bud proliferation and ex vitro rooting of herbal spice Mentha piperita L. Indian Jurnal of Biotechnology. 5:108-112.

۱۱- Ghazanfari SA. 1994. Handbook of Arabian Medicinal Plants. CRC Press, Boca Raton, FL, Pp:176.

۱۲- Foster S. 1996. Peppermint: Mentha piperita. American Botanical Council-Botantical Series; 306:3-8.

۱۳- Forster BP. 2001. Mutation genetic of salt tolerance in barley: an assessment of Golden promise and other semi-dwarf mutation Euphytica 120. 311-328.

 مقدمه

گیاهان به عنوان یکی از اجزاء طبیعت، از دیرگاه پشتوانه غنی نیازهای بشری بوده‌اند و می‌توان با اطمینان گفت تا زمانی که انسان در این کره خاکی به سر می‌برد، به گیاهان نیاز دارد (سلیمان زاده، ۱۳۷۷).

در بحث گیاهان دارویی، محدودیت‌های کاشت و نگهداری آن‌ها متعدد می‌باشد که از آن جمله می‌توان به کوتاه بودن فصل کاشت و یا برداشت بعضی از گونه‌های گیاهی، کمبود زمین‌های مناسب جهت داشت، ناچیز بودن مواد موثره حاصل از گیاه و غیره اشاره کرد (ثقه الاسلام و موسوی، ۱۳۸۵).

یکی از راه‌های رفع این محدودیت‌ها کشت بافت گیاهی[۱] است. تکنیک‌های کشت بافت گیاهی درحال حاضر به عنوان یک ابزار قوی جهت رفع مشکلات اساسی و کاربردی بیولوژی گیاهی درآمده است.

استفاده از گیاهان به عنوان دارو از زمان‌های خیلی دور در معالجه انسان و دام مرسوم بوده است. در حال حاضر حدود یک سوم داروهای مورد استفاده دارای منشاء گیاهی می‌باشند. کشورهای آسیایی بخصوص هند، چین و ایران سابقه بسیار طولانی در این زمینه دارند. این گیاهان مواد زیستی بخصوص و فعال با مقادیر بسیار کم تولید می‌کنند که تحت عنوان متابولیت‌های ثانویه نام‌گذاری می‌شوند. در عصر جدید، دانشمندان علوم گیاهی با استفاده از آخرین تکنیک‌های عملی کشت بافت گیاهی، توانسته‌اند از انواع گیاهان ترکیب‌های بسیار مفیدی را جهت مداوای بیماری‌های سخت و غیر قابل مداوا و موارد استفاده دیگر، بدست آورند. در طی چند دهه اخیر روش‎های متفاوتی با استفاده از بیوتکنولوژی[۲] درزمینه پرورش محصولات گیاهی برتر ابداع شده است که از جمله آن‌ها می‌توان روش‌های ایجاد گونه‌های جهش یافته[۳] و پلی پلوئید[۴] را نام برد.

گیاهان دارویی فراوانی در کشور ما می‌رویند که بسیاری از آن‌ها از جمله نعناع فلفلی دارای طیف وسیعی از خواص دارویی می‌باشند. برهمین اساس بررسی و مطالعه گیاهان دارویی ایران با استفاده از ابزارهای امروزی ضروری به نظر می‌رسد. کشت سلول و بافت که به عنوان کشت درون شیشه‌ای[۵] و یا کشت استریل نیز مطرح می‌شود، ابزاری مهم در مطالعات پایه و کاربردی بوده و دارای کاربردهای تجاری است (رجب‌بیگی و همکاران، ۱۳۸۵؛ سونانداکوماری و همکاران[۶]، ۲۰۰۳). یکی از این کاربردها امکان ایجاد گیاهان ترانسژنیک با وارد کردن DNA تقریبا از هر منبع دیگری می‌باشد. شاید اولین قدم در زمینه کشت بافت گیاهی در سال ۱۷۵۶ توسط هنری لوئیس داهامل برداشته شد، زمانی که وی شاهد تشکیل کالوس[۷] در حین مطالعه مواد التیام دهنده زخم‌های گیاهی بود (غضنفری[۸]، ۱۹۹۴).

اساس تئوری کشت بافت گیاهی توسط گتلیت هابرلنت از آکادمی علوم آلمان در سال ۱۹۰۲، بعد از آزمایش‌های وی روی کشت تک سلول‌ها پیشنهاد گردید (هابرلنت[۹]، ۱۹۰۲). توسعه روش‌های کشت بافت و زیست‌شناسی مولکولی برای تبادل DNA بین موجودات زنده غیر خویشاوند این امکان را می‌دهد که ژن‌های جدیدی از موجودات زنده خارج از سلسله گیاهی به درون گیاهان گیرنده وارد شوند.

۱-۲ کلیات

۱-۲-۱ گیاه شناسی

نعناع فلفلی با نام علمی Mentha piperita L. و بـا نـام عمومی Peppermint ازخانواده نعناعیان یک گیاه علفی چند ساله است که در رده‌بندی گیاهی از تیرهLamiaceae  راسته Lamialse و رده Rosidae می‌باشد (فوستر[۱۰]، ۱۹۹۶؛ پیرس[۱۱]، ۱۹۹۹). برگ‌های آن بیضوی ، متقابل ، نوک تیز ، دندانه‌دار کمی پوشیده از کرک به درازای ۷-۴ سانتی‌متر و به عرض ۳-۲ سانتی‌متر است (فلمینگ[۱۲]، ۱۹۹۸). گل‌ها کامل نامنظم، اکثراً دوجنس یا هرمافرودیت و مجتمع به صورت گروهی در روی ساقه و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند گل‌ها در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر می‌شوند (امیدبیگی، ۱۳۸۴،۱۳۸۹). رنگ آنها گلی روشن یا کم و بیش ارغوانی مایل به بنفش می‌باشد و به تعداد زیاد نیز در مجاورت یکدیگر به نحوی مجتمع می‌شوند که مجموعاً در قسمت انتهای ساقه‌ها ، به صورت سنبله‌هایی با شکل ظاهری، بیضوی و نوک تیز جلوه می‌کند (شکل۱-۱). برخی از شاخه‌های این گیاه عقیم و عاری از گل باقی می‌ماند. عمر گل‌ها بسیار کوتاه و مدت کمی پس از تشکیل از گیاه جدا می‌شود، میوه کپسول ، کوچک و به رنگ قرمز تیره است (امیدبیگی، ۱۳۸۴،۱۳۸۹).

از جمله ویژگی‌های تشریحی نعناع فلفلی، کرک‌های ترشحی اسانس در آن‌ است که دارای پایه یک یا چند سلولی منتهی به یک برجستگی ۴ تا ۸ سلولی و حتی بیشتر می‌باشد . اسانس ترشح شده نیز معمولاً خارج از جدار سلولزی ، در زیر کوتیکول جمع می‌گردد و این خود باعث می‌شود که بشره در همان ناحیه کمی متورم جلوه نماید (امیدبیگی، ۱۳۸۴،۱۳۸۹).

اسانس گیاه نعناع فلفلی در ابتدای رویش گیاه در غده‌های پیکررویشی گیاه ساخته و ذخیره می‌شود . تعداد کل غده از حدود ۱۰۰ غده برای برگ‌های به طول ۲ میلی‌متر تا حدود ۷۵۰۰ غده برای برگ‌های ۲۵ میلی‌متری نعناع فلفلی متغیر است. برگ‌ها ۲ تا ۷/۲ درصد و گل‌ها ۴ تا ۶درصد اسانس دارند. ساقه‌ها معمولاً فاقد اسانس می‌باشند. به‌طور متوسط مقداراسانس در اندام‌های هوایی گیاه ۱ تا ۵/۱ درصد گزارش شده است (امیدبیگی، ۱۳۸۴،۱۳۸۹).

۱-۲-۲ نیازهای اکولوژیکی

نعناع فلفلی در طول دوره رویش به هوای نسبتا گرم و تابش نور کافی نیاز دارد. در طول دوره رویش نیاز به آب کافی دارد. این گیاه در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم (حداقل دما ۸ – درجه سانتی‌گراد) و خاک با PH بین ۵-۸ باشد قابل کشت است . به طور کلی خاک‌های اسیدی و زهکشی شده برای کشت نعناع فلفلی مناسب هستند، این گیاه زمستان را بصورت رکود به سرمی‌برد و در فصل بهـــار مجدداً رشد کرده و سرشاخه می‌دهد (فصلنامه پژوهشی،۱۳۸۳).

[۱] Plant Tissus Culture

[۲] Biotechnology

[۳] Mutant

[۴] Poleploid

[۵] in vitro

[۶] Sunandakumari et al

[۷] Callus

[۸] Ghazanfari

[۹] Haberlant

[۱۰] Foster

[۱۱] Peirce

[۱۲] Fleming

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.