تحقیق گیاه شناسی هلو و آلوئه ورا و نقش کلسیم در فیزیولوژی محصول برداشت شده و کاربرد ژل آلوئه ورا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی هلو و آلوئه ورا و نقش کلسیم در فیزیولوژی محصول برداشت شده و کاربرد ژل آلوئه ورا  دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مبدا و سابقه کاشت هلو    ۶
۱-۲- رده بندی و مشخصات گیاه شناسی    ۶
۱-۳- وضعیت تولید هلو در جهان    ۷
۱-۴- برداشت و بازار رسانی    ۷
۱-۵- خصوصیات کیفی هلو و معیار های آن    ۸
۱-۶- شرایط مطلوب نگهداری هلو    ۹
۱-۷- آسیب شناسی پس از برداشت هلو    ۱۰
۱-۸- تاریخچه آلوئه ورا    ۱۰
۱-۹- خصوصیات گیاه شناسی گیاه آلوئه ورا    ۱۱
۱-۱۰- اندام های مورد استفاده گیاه آلوئه ورا    ۱۲
۱-۱۱- ژل آلوئه ورا    ۱۳
۱-۱۲- لزوم کاربرد تکنولوژی پس از برداشت برای نگهداری هلو    ۱۴
۲-۱- کلسیم در فیزیولوژی محصول برداشت شده    ۱۷
۲-۲- نقش کلسیم در دیواره سلولی    ۱۷
۲-۳- نقش کلسیم در غشاهای سلولی    ۱۸
۲-۴- نقش کلسیم درتوسعه سلول و فرایند های داخلی    ۱۹
۲-۵- نقش کلسیم در تعادل کاتیون _ آنیون و تنظیم اسمزی    ۱۹
۲-۶- نقش کلسیم در میوه    ۲۰
۲-۷- نحوه نفوذ کلسیم به داخل میوه    ۲۱
۲-۸- عواملی که تجمع کلسیم را در میوه تحت تاثیر قرار می دهند    ۲۱
۲-۹- محلول پاشی کلسیم    ۲۲
۲-۱۰- کاربرد کلسیم بعنوان راه مؤثر در افزایش عمر پس از برداشت محصولات باغ    ۲۳
۲-۱۱- ژل آلوئه ورا    ۲۵
۲-۱۱-۱- ژل آلوئه ورا به عنوان واکس پوششی    ۲۵
۲-۱۱-۲- خاصیت قارچ کشی ژل آلوئه ورا    ۲۷
۲-۱۱-۳- کاربرد ژل آلوئه ورا در پس از برداشت    ۲۸
۲-۱۲- منابع    ۲۹

منابع

راحمی، م .(۱۳۸۴). فیزیولوژی پس از برداشت (مقدمه‌ای بر فیزیولوژی و جابجایی میوه‌ها و سبزی‌ها و گیاهان زینتی). (تالیف: ویلس، مک گلاسون، گراهام و جویس). چاپ سوم. انتشارات دانشگاه شیراز، ۴۳۷ ص.

زرگری، ع.(۱۳۶۲). ، گیاهان دارویی جلد سوم. انتشارات دانشگاه تهران.

جلیلی مرندی،ر.(۱۳۸۸)، پرورش میوه های مناطق معتدله.انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه

حامدی،م ومحمدزاده میلانی،ج.(۱۳۸۱) حساسیت پنج رقم سیب به قهوه ای شدن.مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ٣۴ ، شماره ١، سال۲ ١٣٨.(۹۶-۹۱)

ملکوتی،م.ج؛ طهرانی،م.م. (۱۳۷۸)، نقش ریزمغذیها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی« عناصر خرد با تاثیر کلان».انتشارات دانشگاه تربیت مدرس

موسوی،ف؛ استکی،م: (۱۳۸۹)،آلوئه ورا گیاه هزار درما ن.چاپ اول.نشر اصفهان،نصوح

اصغری ،م. (۱۳۸۵). تاثیر استفاده از اسید سالیسیلیک بر فعالیت آنتی‌اکسیدانی، تولید اتیلن و فرایند پیری، آلودگی‌های قارچی و برخی صفات کیفی میوه توت‌فرنگی رقم سلوا‏‏. رساله دکتری، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۷۱ص.

اشکان،س.م .(۱۳۸۱)، بیماری های درختان میوه هسته دار (ترجمه).مرکز نشر دانشگاهی، تهران

میر دهقان،س.ح.(۱۳۸۸).تاثیر ژل آلوئه ورا و بسته بندی با پلاستیک های نانو بر کیفیت قسمت خوراکی میوه انار.ششمین کنگره علوم باغبانی ایران،دانشگاه گیلان

میدانی، ج. و س. ا. هاشمی دزفولی. (۱۳۷۶). فیزیولوژی پس از برداشت. نشر آموزش کشاورزی. ۳۷۰ صفحه

وحدت،ش.فتوحی،ر.قاسم نژاد،م.(۱۳۸۸).تاثیر ژل آلوئه ورا در حفظ کیفیت میوه های توت فرنگی. ششمین کنگره علوم باغبانی ایران،دانشگاه گیلان

۱-۱- مبدا و سابقه کاشت هلو

مبدا هلو (Prunus persica L) از چین است، جایی که سابقه کشت آن به ۳۰۰۰ سال قبل بر می گردد. احتمال دارد که هلو از راههای تجاری کوهستانی به ایران برده شده و در آنجا به میوه ایرانی[۱] شهرت پیدا کرده باشد: این نامگذاری موجب شده که بعضی ها تصور کنند مبدا هلو از ایران است ( Crisosto et al, 1994 ). سیصد و سی سال قبل از میلاد هلو وارد یونان شد و در خلال قرون وسطی، کاشت این درخت در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد. ظاهرا پرتغالی ها هلو را به ساحل شرقی امریکای جنوبی وارد کردند. اسپانیایی ها هلو را به فلوریدا و مکزیک، فرانسوی ها به لوئیزیانا و مهاجران انگلیسی به ویرجینیا و ما ساچوستز بردند. ودر اسپانیا هلو هایی با گوشت زرد و سفت معمول بود، در حالی که در فرانسه و انگلیس میوه هایی بیشتر خواهان داشت که گوشت سفید و بافت نرم داشتند. سرانجام این دو منبع ذخایر توارثی با هم مخلوط شدند (اگاوا و همکاران، ۱۳۸۱).

۱-۲- رده بندی و مشخصات گیاه شناسی

هلو متعلق به جنس آلو سانان، زیر جنس آمیگدالوس و تیره گلسرخیان است، ارتفاع تنه این درخت ۶-۴ متر بوده و فرم تاج آن حالت خمیده دارد. ارقام زینتی هلو پاکوتاه می باشند. تنه درخت صاف و عمودی بوده و ارتفاع تنه به روش تربیت و هدایت آن بستگی دارد. هلو تاج نیمه متراکم دارد و شاخه های اصلی آن به رنگ لاکی مایل به قهوه ای است. شاخه های فرعی نازک یا جوان رنگ تیره تر از بازوهای اصلی دارند. دارای دو نوع جوانه رویشی و زایشی است. جوانه های رویشی کوچک و نوک تیز اما جوانه های بارور متورم و نوک پهن هستند. جوانه های زایشی هلو از نوع جوانه های ساده بوده و از هر جوانه یک عدد گل حاصل می شود. ارقامی از هلو که در ایران پرورش داده می شوند شامل جی،اچ ،هیل، آلبرتا، اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست رد تاپ،سان کرست، دکسی رد، حاج کاظمی، هلوی انجیری، قرمز ارومیه و سرد رود می باشد (جلیلی و همکاران، ۱۳۸۸)

۱-۳- وضعیت تولید هلو در جهان

طبق آمار فائو[۲] (۲۰۰۸)، ۱۸میلیون تن هلو و شلیل در سرتاسر جهان تولید شده که کشور چین با تولید هشت میلیون تن در سال بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است. ده کشور اول تولید کننده هلو در جهان در جدول ۱-۱ ارایه شده اند. میزان تولید سالانه هلو در کشور چین از ۱۹۸۰ به بعد به چندین برابر مقدار قبلی افزایش یافت به طوریکه امروزه میزان تولید آن با سایر کشورهای تولید کننده قابل مقایسه نیست. در ایالات متحده نیز، کالیفرنیا که بزرگترین تولید کننده این محصول در آن کشور به شمار می­آید و ۷۵-۷۰ درصد کل هلوی ایالات متحده را تامین می کند (فائو، ۲۰۰۸).

۱-۱- برداشت و بازار رسانی

شاخص معمول رسیدگی در هلو رنگ و سفتی میوه است. بهترین موقع برداشت محصول برای ارسال به نقاط دور دست زمانی است که رنگ میوه در ارقام گوشت زرد شروع به زرد شدن و در ارقام گوشت سفید شروع به سفید شدن می کند.چون رنگ از سالی به سال دیگر تغییر می کند بهتر است این شاخص همراه با سفتی میوه اندازه گرفته شود (اگاوا و همکاران، ۱۳۸۱). میوه های هلو دارای تنفس فرازگرا بوده و بعد از برداشت نیز رسیدن میوه ادمه می یابد. میوه های بسته بندی شده را می توان در دمای صفر الی۵ /۰ -درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی ۹۰- ۸۵ درصد به مدت ۱۴الی۳۰ روز در انبار های سرد نگهداری نمود. میوه های هلو به عنوان تازه خوری، تهیه آب میوه و کنسرو مورد استفاده قرار می گیرند. برای تهیه کمپوت و فرآورده های دیگر از ارقام هلوی هسته چسبان استفاده می شود ( جلیلی و همکاران، ۱۳۸۸). آز آنجاییکه میوه های هلو فرازگرا می باشند باید زمانی که در مرحله کمی بالغ یا بلوغ کامل هستند اما کاملا نرسیده اند و آماده خوردن هستند برداشت شوند. آغاز رسیدن میوه هلو باید قبل از رسیدن به دست مصرف کننده صورت پذیرد (Kader et al., 1998).

۱-۲ خصوصیات کیفی هلو و معیار های آن

هلوهای با محتوای مواد جامد محلول(SSC ) و اسیدیته کل(TA) و نسبت SSC/TA بالا پذیرایی بالایی نزد مصرف کننده دارند. برای هلوهای میان رس، حداقل SSC 11% با TA≤ ۰٫۷% برای حدود ۸۰% مصرف کننده ها راضی کننده می باشد. میوه های با سفتی گوشت برابر ۹ تا ۵/۱۳نیوتن آماده برای خوردن در نظر گرفته می شوند. میوه با ۲۷ تا ۳۶ نیوتن سفتی در پوستش هم پذیرایی بالایی دارد (Crisosto et al., 1994) میوه های هلو غنی از قند، به ویژه ساکارز، ویتامین های A،B ، B2 و C می باشند. در ضمن میوه ها حاوی پتاسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد و آهن می باشند (جلیلی و همکاران، ۱۳۸۸).

۱-۱- شرایط مطلوب نگهداری هلو

دمای مطلوب نگهداری میوه هلو ۱- تا۰oC  می باشد. نقطه انجماد هلو متفاوت است و بسته به SSC از ۳- تا ۵/۱- درجه سانتیگراد می باشد. رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۵% با سرعت گردش هوای ۵۰ فوت مکعب در دقیقه در طول دوره نگهداری توصیه می شود ( Lill et al., 1989).

۱-۲- آسیب شناسی پس از برداشت هلو

لکه قهوه ای که عامل آن Monilinia fructicola می باشد مهمترین بیماری پس از برداشت هلو می باشد. اثرات آن در طی دوره گلدهی شروع می شود. پوسیدگی ممکن است قبل از برداشت هم رخ دهد. اما اغلب در زمان پس از برداشت رخ می دهد. رعایت اصول بهداشتی در باغ می تواند باعث به حداقل رساندن این بیماری بشود. استفاده از قارچ کش های قبل از برداشت و خنک سازی سریع پس از برداشت هم از جمله استراتژی های کنترلی می باشند. هم چنین کاربرد قارچ کش های پس از برداشت هم ممکن است صورت پذیرد. کپک خاکستری ناشی از قارچ Botrytis cinerea هم می تواند مشکلی جدی در شرایط رطوبتی و آب و هوای بهاری باشد. در صورتی که در زمان برداشت میوه آلوده یا زخمی شود این بیماری می تواند در طی انبارداری خود را نشان دهد. اجتناب از آسیب های مکانیکی و مدیریت خوب دما جزو روش های کنترلی موثر می باشند. پوسیدگی ریزوپوسی که در اثر قارچ Rhizopus stolonifer می باشد میتواند در میوه های رسیده که در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری میشوند صورت پذیرد. خنک سازی و نگهداری دما زیر ۵ درجه سانتیگراد جزو روش های کنترلی خوب این بیماری می باشند (Ceponis et al., 1987).

[۱]-Persian fruit

[۲]– Food and Agriculture Organization

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.