تحقیق گیاه شناسی گل سنبل و عوامل موثر در رشد و نمو گلدهی و محیط کشت و بررسی اثرات فاکتورهای مختلف در محیط کشت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گل سنبل و عوامل موثر در رشد و نمو گلدهی و محیط کشت و بررسی اثرات فاکتورهای مختلف در محیط کشت دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱: مقدمه    ۵
۱-۲: آمار جهانی گیاهان پیازی    ۶
۱-۳: تاریخچه    ۷
۱-۴: گیاهشناسی    ۹
۱-۴-۱:  موروفولوژی    ۱۰
۱-۴-۲:  سوخ سنبل    ۱۲
۱-۴-۳: فلس    ۱۳
۱-۵: گلدهی    ۱۳
۱-۶: گونه سنبل    ۱۴
۱-۷: تقیسم بندی سنبل از نظر گل آذین    ۱۵
۱-۸: کاربرد    ۱۵
۱-۹: عوامل موثر در رشد و نمو سوخ ها وگلدهی    ۱۶
۱-۹-۱: اندازه سوخ    ۱۶
۱-۹-۲: تشکیل برگ    ۱۷
۱-۹-۳: عوامل محیطی    ۱۷
۱-۱۰: روشهای تکثیر    ۱۷
۱-۱۰-۱: تکثیر جنسی    ۱۷
۱-۱۰-۲: تکثیرغیر جنسی    ۱۸
۱-۱۱: هدف    ۲۰
۱-۱۲: کشت بافت    ۲۰
۱-۱۲-۱: انواع کشت بافت    ۲۱
۱-۱۳: محیط کشت و بررسی اثرات فاکتورهای مختلف در محیط کشت    ۲۱
۱-۱۳-۱: مواد غیر آلی    ۲۲
۱-۱۳-۲: مواد آلی    ۲۳
۱-۱۳-۳: ویتامین ها    ۲۳
۱-۱۳-۴: تنظیم کننده های رشد گیاهی    ۲۴
۱-۱۳-۴-۱: اکسین ها    ۲۴
۱-۱۳-۴-۲: سیتوکنین ها    ۲۴
۱-۱۳-۴-۳: جیبرلین ها    ۲۴
۱-۱۳-۴-۴: اسید آبسزیک    ۲۵
۱-۱۳-۴-۵: اتیلن    ۲۵
۱-۱۳-۵: عوامل فیزیکی    ۲۵
۱-۱۳-۶: قطعا ت جدا کشت    ۲۵
۱-۱۴: چگونگی انتخاب محیط کشت    ۲۶
۱-۱۵: تمایز اندام    ۲۶
۱-۱۶: ریز ازدیادی گیاهان از طریق کشت بافت    ۲۷
۱-۱۷: ریشه زایی    ۲۷
۱-۱۸-مروری بر تحقیقات    ۲۸
منابع    ۳۴

منابع

ناصری، م. و ابراهیمی، م. ۱۳۸۱، تولید گلهای پیازی (تالیف ا. دی هرتاق، م. لی نارد)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، چاپ اول، ۴۲۰ .

ناصری، م. و ابراهیمی، م. ۱۳۷۷، فیزیولوژی گلهای پیازی (تالیف ا. دی هرتاق، م. لی نارد)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، چاپ اول، ۳۵۲ .

قاسمی قهساره، م؛ کافی، محسن، ۱۳۸۶، گلکاری عملی و علمی، انتشارات گلبن.

باقری، ه ؛ پ، آزادی، ۱۳۸۱، کشت بافت گیاهی: تکنیکها وآزمایش ها، انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، چاپ اول ،۱۵۴صفحه.

باقری، ع و م، صفاری، ۱۳۸۶، مبانی کشت بافتهای گیاهی .)تالیف: آر. ال. ام. پیریک)،  دانشگاه فردوسی مشهد چاپ اول، ۴۰۶ صفحه..

سید طباطبایی، ب. ا. وامیدی، م. ۱۳۸۸، کشت بافت وسلول گیاهی . انتشارات دانشگاه تهران . ۳۶۸ صفحه.

افشاری پور، س، ۱۳۷۲، مبانی کشت بافت گیاهی، انتشارات معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۲۴۷صفحه.

امینی، ا، ۱۳۷۸، فرهنگ گیاهان دارویی، انتشارات آرام گستر، ۲۸۸ صفحه.

پاداشت دهکائی، م . ن.، خلیقی، ا .، نادری، ر .، و موسوی، ا . ۱۳۸۷ . تاثیر غلظت های مختلف بنزیل آدنین (BA) و نفتالین استیک اسید (NAA) بر باز زایی سوخک در سوسن چلچراغ (Lilium ledebourii) با استفاده از ریزفلس های سوخک. نهال و بذر۲۴: ص ۳۳۲-۳۲۱

توسلیان، ا. ۱۳۸۰، بررسی اثر تنظیم کننده های رشد، موقعیت فلس ودوره نوری برتکثیر گل سوسن چلچراغ Lilium ledebourii Boiss پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ص ۱۶۶٫

لاهوتی، م. ۱۳۷۰٫ اصول فیزیولوژی گیاهی (تالیف ج. نوگل، ج. ژ. فرتینر). انتشارات آستان قدس رضوی. ۳۲۴ صفحه.

Rout, G. R., Mohapatra, A., Mohan Jain, S, (2006), Tissue culture of ornamental pat plant: A critical review on present scenario and future prospects. Biotechnology Advances. 24, 531-560.

Doorenbos, J, (1954), Notes on the history of bulb breeding in The Netherlands Euphytica3:1–۱۱٫

۱-۱: مقدمه

یکی از مجموعه های علوم و فنون کشاورزی، صنعت تولید گل و گیاهان زینتی می باشد. تولید تجاری گیاهان زینتی در سرتاسر جهان در حال رشد بوده و ارزش اقتصادی حاصل از صنعت پرورش گل در دو دهه گذشته افزایش چشم گیری داشته است. این صنعت پتانسیل خوبی برای رشد بیشتر و ادامه دار در بازارهای داخلی و بین المللی دارد.

با توجه به روند افزایشی واهمیتی که گل وگیاهان زینتی در قرن اخیر در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا داشته و با توجه به اینکه تولید پیاز گل به عنوان یک فعالیت سود آور بین المللی محسوب می شود، توجیه اقتصادی تولید آن در سطوح متفاوت می تواند مورد ارزیابی قرا گیرد. ایران با داشتن شرایط اقلیمی متنوع، توانایی آن را دارد که بتواند در چهار فصل سال با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی واستفاده بهینه از امکانات و بهره مندی از روشهای جدید ازدیاد مانند، تکنیکهای کشت بافت و ریزازدیادی در زمینه تولید وعرضه محصول به بازارهای جهانی گل و گیاهان زینتی قدم موثری بردارد و یکی از مدعیان حضور و رقابت در بازارهای جهان گل باشد. بر اساس یافته های تاریخی، جغرافیایی و علوم گیاهی، ایران خاستگاه بسیاری از گل های بهاری و گیاهان شناخته شده است. در طول هزاران سال ایرانیان به تکثیر و پرورش این گلها و گیاهان که از دامنه های زاگرس و البرز و دیگر دره ها و کو هها بدست می آمده، مشغول بوده و این فرهنگ بسیار پر ارزش و غنی از سرزمین ما بسوی سرزمین های دیگرمنتقل شده است، که نمونه بارز آن نفوذ گلهای ایرانی به کشور هلند می باشد که بخش وسیعی از اقتصاد این کشور بوسیله تولید گل و گیاهانی است که از سرزمین ایران به آنجا رفته، بطور مثال لاله، سنبل، نرگس ، گل سرخ یا روز و غیره.

تکنولوژی کشت بافت دارای دامنه وسیعی از تکنیکهای با پتانسیل بالا می باشد که در همه این تکنیکها، سلول یا بافت گیاهی در یک محیط غذایی مصنوعی کشت داده می شوند تا بدین طریق از قطعات بافت یا سلولهای جدا شده گیاه کاملی حاصل شود؛ حدودا ۱۵۶ جنس گیاه زینتی از طریق سیستم کشت بافت در آزمایشگاه‌‌های مختلف در سراسر جهان تکثیر می شوند، که تولید کنندگان عمده گیاهان زینتی عبارتند از: هلند (۳۳درصد)، ژاپن (۲۴درصد)، ایتالیا (۱۱درصد)، ایالات متحده آمریکا (۱۲درصد)، تایلند (۱۰درصد)، وسایر کشورها (۱۴درصد). کشورهای عمده صادر کننده گیاهان زینتی عبارتند از هلند (۵۹درصد)، کلمبیا (۱۰ درصد)، ایتالیا  (۱۶درصد)، فلسطین اشغالی (۴درصد)، اسپانیا (۲درصد)، کنیا (۱درصد) ‌و دیگر کشور‌ها (۱۸درصد) Rout,mohapatra, 2006)).

درمقایسه‌ای که از نظر تولید، بین کشورهای تولید کننده تجاری با کشورهای مبداء انجام شد، مشاهده می شود که اکثر کشورهایی که خاستگاه این گیاهان هستند، مقدار تولیدشان کمتر می باشد؛ بنابراین سازگاری و اصلاح این گونه ها باید مورد توجه قرار گیرد، که این امر در کشورهای تولیدکننده جهانی دنبال می شود. جنسهایی که در سطح بیش از ۹۰۰ هکتار در جهان تولید می شوند عبارتند از: سنبل، گلایول، زنبق، سوسن، نرگس و لاله (ناصری و ابراهیمی، ۱۳۷۷).

۱-۲: آمار جهانی گیاهان پیازی

از ۵/۲۱۲ میلیون گیاه موجود در جهان تعداد ۱۵۷ میلیون گونه گیاه زینتی وجود دارد، صادرات غالب گیاهان زینتی در کشور هلند، شامل:  سنبل، آنتوریوم، بگونیا، بنفشه آفریقایی، گل شیپوری، فیکوس، سیکلامن، اسپاتی فیلیوم، گل صدتومانی می باشد (Rout,mohapatra, 2006).

آمارهای جهانی نشان می دهد، که گل سنبل از نظر ارزش فروش مقام بیست و سوم را در جهان در  بین فرآورده های زینتی دارا می باشد. سنبل دارای اسانس های فرار و مواد ساپونین دار و لزج است و جوشانده اش برای رفع هر نوع سرگیجه به عنوان گیاه دارویی معرفی شده است و ترکیب آن با گل بنفشه و زنجبیل و تخم زبان گنجشک برای تقویت بدن استفاده می شود (امینی، ۱۳۷۸). در حال حاضر کشور هلند ۹۵ درصد پیاز سنبل دنیا را تامین می کند. در سال۱۹۹۰و۱۹۹۱ سطح زیر کشت سنبل در هلند ۱/۷۱۸ هکتار بود. صادرات پیاز سنبل در سال ۱۹۸۹ و۱۹۹۰به میزان ۱۶۷ میلیون پیاز بود. هر ساله در فرانسه و ژاپن حدود ۲۰ هکتار زیر کشت سنبل می رود (ناصری و ابراهیمی، ۱۳۸۱).

همه ارقامی که به صورت تجاری کشت می شوند؛ از گونه هیاسینتوس اورینتالیس[۱]وبه کمک روشهای از هیبریداسیون وموتاسیون توسعه یافته اند.گل سنبل موردی استثنایی است، زیرا تمامی نمونه ها از یک گونه با تفاوت های محدود مشتق شده اند، اما برخی تغییرات آشکار سیتولوژیکی به عنوان مثال سطوح پلوییدی[۲]، شامل هتروپلویید[۳] گوناگونی بزرگی را در ارقام ایجاد نموده است (Doorenbos,1954).

سنبل های سفید،آبی وارغوانی و نیز انواع دورگه از اوایل قرن هفدهم توصیف شده اند. در حال حاضر حدود ۵۰ کولتیوار به طور تجاری کاشته می شوند و نحوه استفاده این گل به کیفیت پیش رسی، مقاومت به بیماریها و ویژگیهای رنگ و شکل گل بستگی دارد. در طبیعت، سنبل به سختی دیده می شود و به کندی تکثیر می یابد.

از این نظر، روشهای مصنوعی برای تکثیر بسیار مهم وارزشمند هستند. با این وضعیت، ازدیاد انبوه سنبل به وسیله روشهای درون شیشه ای نیاز به تحقیقات گسترده ای دارد (ناصری و ابراهیمی، ۱۳۸۱).

با توجه به هزینه زیاد واردات پیاز سنبل و همچنین محدودیت تولید پیازچه، امروزه از فنون کشت بافت برای افزایش پیاز این گل استفاده می شود؛ که می توان در مدت زمان کوتاهتر تعداد گیاه بیشتری بدست آورد و از هزینه زیاد واردات آن جلوگیری نمود.

امروزه مطالعات گسترده ای بر فنون کشت بافت گیاهی در سطح جهانی در حال انجام است، تکنیک کشت بافت برای اصلاح کننده این امکان را فراهم می سازد تا با حفظ ویا تغییر منابع ژنتیکی و همچنین افزایش تنوع ژنتیکی، بتوانند ژنوتیب برتر را انتخاب کرده و در مقیاس بالا تکثیر نماید (طباطبایی، ۱۳۸۸).

 ۱-۳: تاریخچه

گونه های سنبل قرنهاست که کاشته می شوند. در سال ۱۵۶۲ هیاسینتوس اورینتالیس از ترکیه به اروپای شرقی معرفی شد. گسترش کمی و کیفی از قرن شانزدهم شروع شد واکنون حدود ۵۰ کولتیوار تجاری با سنبله های متراکم وگلچه های بزرگ متمایل به سمت بیرون و ساقه هایی با طول بیشتر از ۳۵ سانتی متر در دسترس است. رنگ گلها شامل قرمز، صورتی، آبی، سفید، زرد، بنفش، است که سایه های روشن و تیره ملایمی دارند (ناصری و ابراهیمی، ۱۳۸۱).

در ابتدای قرن هجدهم پرورش و تولید مثل آنها در هلند و به طور ابتدایی توسط پرورش دهندگان آغاز گردید، در سال ۱۷۰۹ انواع ارقام گلدهنده صورتی و مایل به قرمز و در سال ۱۷۶۰ گونه های گلدهنده زرد بدست آمدند (Doorenbos,1954). در اوج تولیدشان، بیش از۲۰۰۰ رقم توسعه یافتند، هر چند تعداد ارقام پس از نیمه دوم قرن نوزدهم کاهش یافت، اما پرورش آنها در هلند ادامه پیدا کرد (ناصری و ابراهیمی، ۱۳۸۱).

سنبل( Hyacinthus orientalis ) این گونه، بومی مناطق مدیترانه است و اولین بار در سال ۱۵۶۲توسط Lobel  معرفی گردید (Dix , 1974).

 [۱] Hyacinthus orientalis                   

[۲] – Poloidy

[۳] – Hetropoloidy

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.