تحقیق گیاه شناسی گیاه کرفس و تشریح و آناتومی و ساختمان کبد و تتراکلرید کربن و سمّیت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گیاه کرفس و تشریح و آناتومی و ساختمان کبد و تتراکلرید کربن و سمّیت آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۶
۱-۱-گیاه کرفس    ۸
۱-۱-۱-نام های گیاه    ۸
۱-۱-۲-آثار فارماکولوژیکی    ۹
۱-۱-۳-ریخت شناسی    ۹
۱-۱-۴-ترکیبات شیمیایی    ۹
۱-۱- ۵-ترکیبات آنتی اکسیدان    ۱۰
۱-۱-۶-دلایل استفاده از گیاه به عنوان منابع آنتی اکسیدان    ۱۰
۱-۱-۷-اعمال مهم آنتی اکسیدان ها    ۱۱
۱-۱-۸-آنزیم های آنتی اکسیدان    ۱۱
۱-۱-۸-۱-سوپراکسید دیسموتاز (SOD)    ۱۱
۱-۱-۸-۲-کاتالاز    ۱۲
۱-۱-۸-۳-گلوتاتیون پراکسیداز((GSH    ۱۲
۱-۱-۹-پلی فنول     ۱۳
۱-۱-۹-۱-گروه های اصلی ترکیبات فنولی    ۱۴
۱-۱-۱۰-فلاونوئیدها    ۱۴
۱-۱-۱۰-۱خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها    ۱۴
۱-۱-۱۰-۲-شیمی گیاه فلاونوئیدها    ۱۶
۱-۱-۱۰-۳-آپیژنین    ۱۷
۱-۱-۱۰-۴-فلاوونوئید ها معمولا به روش های زیر عمل می کنند    ۱۷
۱-۱-۱۰-۵-فارماکودینامی فلاونوئیدها    ۱۸
۱-۱-۱۰-۶-جهش زایی و سمیّت ژنی مصرف زیاد فلاونوئیدها    ۱۸
۱-۱-۱۱-رادیکال های آزاد    ۱۹
۱-۱-۱۱-۱-استرس اکسیداتیو    ۱۹
۱-۱-۱۱-۲-واکنش های رادیکال های آزاد    ۲۱
۱-۱-۱۱-۳-تقسیم بندی انواع رادیکال های آزاد    ۲۲
۱-۱-۱۱-۴-انواع گونه های رادیکالی اکسیژن و نیتروژن    ۲۳
۱-۱-۱۱-۵-روش های مختلف تولید گونه های اکسیژن و نیتروژن    ۲۳
۱-۱-۱۱-۶-اثر رادیکال های آزاد بر روی چربی ها    ۲۴
۱-۱-۱۱-۷-سیستم های مقابله با آسیب رادیکال های آزاد    ۲۴
۱-۲-کبد    ۲۵
۱-۲-۱-ساختمان کبد    ۲۵
۱-۲-۲-تشریح و آناتومی کبد    ۲۶
۱-۲-۳-بافت شناسی کبد    ۲۸
۱-۲-۴-سلول های کبدی    ۲۸
۱-۲-۵-نقش سیستم لنفاوی در عملکرد کبد    ۳۱
۱-۲-۶-ترمیم بافت در کبد افراد بزرگسال    ۳۱
۱-۲-۷-اعمال ترشّحی و دفع کبد    ۳۲
۱-۲-۷-۱-متابولیسم و دفع گزنوبیوتیک ها    ۳۲
۱-۲-۸-متابولیسم کربوهیدرات ها    ۳۴
۱-۲-۹-متابولیسم لیپیدها    ۳۵
۱-۲-۱۰-اختلال هموستاز در بیماری های کبدی    ۳۶
۱-۲-۱۰-۱-آنزیم های رها شده از بافت کبدی بیمار    ۳۷
۱-۲-۱۰-۲-ویژگی بافتی    ۳۸
۱-۲-۱۰-۳-توزیع داخل سلولی آنزیم ها    ۳۹
۱-۲-۱۰-۴-فعایت نسبی آنزیم ها  در کبد و پلاسما    ۳۹
۱-۲-۱۰-۴-مکانیسم آزاد سازی آنزیم ها    ۴۰
۱-۲-۱۰-۵-سرعت پاکسازی آنزیم ها از پلاسما    ۴۱
۱-۲-۱۱-انواع بیماری های کبد    ۴۱
۱-۲-۱۱-۱-مکانیسم ها و الگو های آسیب    ۴۱
۱-۲-۱۲-آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) (GPT) (SGPT) (ALAT)    ۴۲
۱-۲-۱۴- آنزیم الکالین فسفاتاز (ALP)    ۴۴
۱-۲-۱۵-پروتئین تام    ۴۷
۱-۲-۱۵-۱- میزان پروتئین های خون    ۴۷
۱-۲-۱۶- اندازه گیری آلبومین پلاسما    ۴۸
۱-۲-۱۷-بیلی روبین پلاسما    ۴۹
۱-۲-۱۷-۱-بیلی روبین و انواع آن    ۴۹
۱-۲-۱۸- وظایف عملی پروتئین های پلاسما    ۵۰
۱-۲-۱۹- ساخت پروتئین های پلاسما    ۵۱
۱-۲-۲۰-ازت اوره خون    ۵۲
۱-۲-۲۱-کراتینین    ۵۲
۱-۳-تتراکلرید کربن و سمّیت آن    ۵۳
۱-۳-۱-مکانیسم ها ی فعال سازی متابولیکی تتراکلرید کربن    ۵۵
۱-۳-۲-پراکسیداسیون چربی ها    ۵۶
۱-۳-۳-نقص در ساخت پروتئین    ۵۸
۱-۳-۴-به هم خوردن تعادل کلسیم    ۵۸
فهرست منابع    ۶۰

منابع

۱-برتیس، کارل، آ.، و دیگران، ترجمه دکتر هوشنگ امیر رسولی، اصول بیوشیمی بالینی تیتز، ناشر کتاب ارجمند، چاپ پیکان، جلد اول. ۱۳۹۰، فصل ۱۹٫

۳-جان کوئیرا، ل، ک.، شارقی قهرمانی، م.، ریاضی اصفهان ، م.، (با نظارت دکتر مسلم بهادری)، بافتشناسی پایه، نشر کتب دانشگاهی ، چاپ اول از تجدید نظر ششم، سومین چاپ برگردان فارسی،۱۳۶۹، صفحه ۴۷۵٫

۶-شریعت زاده ، م، ع.، دزفولیان. ع.، بافت شناسی ، ناشر اییژ، ۱۳۸۶، صفحه ۵۳۶-۵۶۰٫

۷-صمصام شریعت. ه.، معطر، ف.، درمان با گیاه، مبانی نسخه پیچی، ۱۳۶۶، صفحه ۱۹۶-۱۹۵ و ۲۰۱-۲۰۰٫

۸-صمصام شریعت. ه.، عصاره گیری و استخراج مواد موثر گیاهان دارویی و روش شناسایی و ارزیابی آن ها، انتشارات مانی،۱۳۸۶، صفحه ۱۰-۲۰٫

۹-طالب، ا.، فارماکوپه گیاهی ایران، وزارت  بهداشت، درمان آموزش پزشکی، جلد دوم، ۱۳۸۱، صفحه ۶۳۲٫

۱۰-فانی، آ.، و دیگران، ترجمه خوش نیت. م.، نوید. م.، اصول طب داخلی هاریسون ۲۰۰۸، بیماریهای کبد و مجاری صفراوی، ناشر اندیشه رفیع- سماط، ۱۳۸۹، صفحه ۶۴-۱۶۲٫

۱۱- فلاح حسینی ، ح، علویان ، س. م. ، تولیت ، ط.، جمشیدی ، ا.ح ، حشمت ، ر. ، نقدی بادی ، ح.ع.، خانی ، م. ، بررسی اثر عصاره بذر گیاه دارویی خارمریم ) بر سیروز کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن). فصلنامه گیاهان دارویی. ۱۳۸۹٫ ۴:۶-۱ .

۱۲-کاکس. م.، ام، نلسون ، د.، ترجمه خوشدل،ع.، اصول بیوشیمی لنینجر،انتشارات اندیشه رفیع.۱۳۸۸، صفحه ۲۱۷-۲۶۰٫

۱۳–کاکس. م.، ام، نلسون ، د.، ترجمه محمدی،ر.، اصول بیوشیمی لنینجر،ناشر آییژ،.۱۳۸۸، صفحه ۸۰۷-۸۵۱٫

۱۴-کریمیان، ر.، مسیح اله، ط.،۱۳۸۶٫ اثر عصاره هیدروالکلی کرفس و شوید بر فعالیت آنزیم های کبدی رت، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

۱۵-کوپن، ب.،استانتن، ب.،ترجمه ع.، حائری روحانی، فیزیولوژی برن و لوی، انتشارات اندیشه رفیع،۲۰۱۰، فصل۳۱٫

  مقدمه:

از ابتدای تاریخ و حتی پیش از آن منبع اصلی درمان بیماران، گیاهان دارویی بوده است. پیشرفت علم شیمی و ساخت داروهای شیمیایی در قرن اخیر و دوران معاصر، موجب شد برای مدتی پزشکان وبیماران، از این منابع دور شوند. بخاطر عوارض جانبی زیاد داروهای شیمیایی، استقبال مجدد مردم و پزشکان به گیاهان دارویی در سال های اخیر را موجب شده است. مصرف میوه و سبزی همراه با کاهش ابتلا به سرطان می باشد که توسط بلوک و همکاران با انجام ۲۰۰ مطالعه به اثبات رسید و در ۸۲ درصد از مطالعات آن ها اثر حفاظتی میوه و سبزی از ارگان های بدن به خوبی روشن شده است. همچنین در مطالعه دیگری مشخص شده که ارتباط تنگاتنگی بین مصرف میوه و سبزی و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، پیری و سرطان وجود دارد (۴۲و۶۵).

بر همین اساس استفاده از گیاهان دارویی پیوسته مورد توجه بوده است و از آنجایی که کبد یکی از ارگان های کلیدی در اعمال متابولیکی و ترشحی است و باید مخلوط مناسبی را از گردش خون برای تمام اعضاء فراهم سازد و همچنین خارج کردن تمام سموم از بدن  نیز بر عهده کبد می باشد، همواره با مواد سمی و متابولیت های فراوانی مواجه هست و اختلالاتی که در کبد ممکن است پیش آید فراوان و متنوع است و در حال حاضر، تعداد داروهای شیمیایی که برای درمان اختلالات کبدی استفاده می شوند بسیار کم هستند که عوارض زیادی نیز از خود برجای می گذارند. لذا این موضوع بر اهمیت استفاده از گیاهان دارویی در درمان کبد می افزاید (۲۰). یکی از مهمترین منابع آنتی اکسیدان های طبیعی، ترکیبات فنلی موجود درگیاهان  می باشند. ترکیبات فنلی یا پلی فنلی که به طور گسترده در گیاهان وجود دارند، بالغ بر ۸۰۰۰ نوع گزارش شده است (۳۱و۳۸).این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ترومبوز، ضد میکروبی، ضد آلرژی و دارای پتانسیل محافظت قلبی و گشاد کنندگی عروق می باشند(۳۱، ۳۴، ۸۹).

از آن جایی که در کشورمان عوامل دارویی محافظت کننده کبدی کمتری در دسترس بوده و از طرفی بیمار‌های کبدی ناشی از عواملی همچون هپاتیت ویروسی و داروها تا حدی شایع است، لازم است داروهای گیاهی موجود در کشور که به طریق سنتی برای این موارد مصرف می شوند بررسی گردند . با توجه به شواهدی که وجود دارد چه از نظر طب عامه وچه از نظر مقالات علمی در این زمینه، گیاه کرفس به عنوان تنظیم کننده ومقوی کبد ی در نظر گرفته شده است (۲۰). لذا این گیاه برای بررسی اثرات حفاظتی روی کبد انتخاب شده است (۱۹).

اثرات آنتی اکسیدانی عصاره بسیاری از گیاهان از جمله خارمریم، کاسنی، شیرین بیان، همیشه بهارئ، شاتره و برگ بامبو اثبات شده است (۳۳، ۴۴،۵۵). برخی عصاره های خام گیاهی مورد استفاده در طب سنتی، منبعی غنی از ترکیباتی با خواص پیشگیری کننده و حفاطت کننده، به ویژه در کبد هستند (۴۳و۵۶). Hinneburg و همکاران در سال ۲۰۰۶ فعالت آنتی اکسیدانی برخی از سبزی ها و ادویه ها (ریحان، برگ بو، جعفری، سرو کوهی، تخم بادیان، رازیانه، زیره سبز، هل و زنجبیل) را بررسی کردند و گزارش نمودند که عصاره ریحان قدرت آنتی اکسیدانی قابل مقایسه تورولوکس (معادل ویتامین E) دارد (۵۵). این نتایج را می توان به گیاه کرفس نیز تعمیم دارد، زیرا خواص آنتی اکسیدانی وآنتی باکتریال آن گزارش شده است (۲۹).

۱-۱-گیاه کرفس

میوه رسیده خشک شده گیاه Apium graveolens L. از خانواده چتریان (Apiaceae ) است که حداقل دارای ۲در صد اسانس می باشد (۹).

۱-۱-۱-نام های گیاه

لاتین:                                                                                     Apium  graveolens

فارسی: کرفس

عربی: کرفس نیطی

انگلیسی:Celery,marsh parsley                                                                                آلمانی: Echter Sellerie                                                                                             فرانسه:Celeri, Ache, Ache des marais

۱-۱-۲-آثار فارماکولوژیکی

اسانس گیاه ضد اسپاسم، بادشکن، خواب آور، محرک و مقوی است. ریشه در شربت برای سفتی کبد و طحال کاربرد دارد. افشره به شکل های مختلف تهیه می شود و برای سرطان های بدون زخم، سختی کبد و طحال، توده های پستان، تومورهای چشم و معده، تومورهای سرد و سرطان های توام با زخم کاربرد دارد. گیاه برای آثار قاعده آوری، سقط آوری، کاهنده قند خون و افت فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد (۲۰).

۱-۱-۳-ریخت شناسی

گیاهApium graveolens ، گیاهی است دو ساله، به ارتفاع تا ۱۰۰ سانتی متر با رایحه ای قوی و شاخص و ساقه گوشتی و توپر. برگ ها یک یا دو بار شانه ای؛ قطعات برگ ها ۵ تا ۵۰ میلی متر، مثلثی، لوزی یا سر نیزه ای در حاشیه لب دار و دندان اره­ای یا دال بر. چتر ها با پایه ای کوتاه یا بدون پایه و غالبا قرار گرفته در برابر یک برگ تعداد انشعابات چتر ۴ تا ۱۲ عدد بدون برگک و یا برگچه و میوه ۵/۱ تا ۲ میلی متر و تخم مرغی پهن می باشد (۹).

۱-۱-۴-ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی کرفس طبق بررسی های دانشمندان شیمی و آزمایشگاه ها دارای کمی اسانس روغنی فرّار و آپی­ئین[۱] است. میوه آن در حدود ۳-۲ درصد اسانس زرد رنگ مایل به سفید دارد که شامل دی-لیمونن ۶۰[۲]، دی سلینن[۳] و ۳-۵/۲ درصد سدانولید[۴] و ۵/۰ درصد از سدانوئیک اسید انیدرید[۵] می باشد. به علاوه در تخم آن در حدود ۱۰ درصد مواد غیر محلول وجود دارد (۹).

از جمله ترکیبات موجود در گیاه کرفس فلاونوئیدهایی از جمله آپیجنین۷- o- آپیوسیلگلوکوزید و لوتئولین ۷- o- آپیوسیلگلوکوزید می باشد(۲۲).

۱-۱- ۵-ترکیبات آنتی اکسیدان

ترکیباتی که قادر هستند در مقادیر کم نسبت به مقدار سوبسترا، از اکسیداسیون سوبسترا جلو گیری کنند و یا آن را به تأخیر بیاندازند. مانع اثر مخرب رادیکال های آزاد می شوند و نقش مهمی در محافظت بدن انسان ایفا می کنند (۸۱). فلاونوئیدهای موجود در گیاهان از جمله فلاونوئید آپیژنین و لوتئولین موجود در کرفس جزء منابع آنتی اکسیدانی این گیاه می باشند. این ترکیبات می توانند هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری‌های حاصل از آسیب‌های مواد اکسیدان استفاده شوند (۱۰۴و۱۰۵).

۱-۱-۶-دلایل استفاده از گیاه به عنوان منابع آنتی اکسیدان

گیاهان در معرض میزان زیادی از اکسیژن قرار دارند و بنابراین سرشار از سیستم های آنتی اکسیدان هستند. همچنین گیاهان محدوده وسیعی از ضد اکسیدان ها را برای انسان ها فراهم می کنند. همچنین رژیم های غنی از گیاهان همراه با کاهش خطر بیماری های وابسته به سن مانند انواع سرطان ها، دیابت، آترواسکلروز و فراموشی می باشد و در صورتی که مردم کشورهای پیشرفته میوه و سبزی بخورند سلامتی بیشتری خواهند داشت (۵۵(.

۱-۱-۷-اعمال مهم آنتی اکسیدان ها

باند شدن با کاتالیزورهای فلزی

تجزیه کردن پراکسیدها

کاهش غلظت اکسیژن موضعی

جلوگیری از آغاز واکنش های زنجیره ای

شکستن زنجیره واکنش با هدف جلوگیری از جداشدن هیدروژن توسط رادیکال های فعال(۲۲و۵۱).

۱-۱-۸-آنزیم های آنتی اکسیدان

۱-۱-۸-۱-سوپراکسید دیسموتاز (SOD)[6]

سوپراکسید دیسموتاز، رادیکال آنیون سوپر اکسید (O2) را به پراکسید هیدروژن و اکسیژن مولکولی تبدیل می کند، در سلول دو فرمSOD وجود دارد: یک نوع آنزیم حاوی فلزات مس/ روی  می باشد که در سیتوزول  یافت می شود. نوع دیگر که دارای منگنز می باشد که در میتوکندری قرار دارد (۱و۴۵).

۲O2 + 2H+                           H2 O2 + O2

در بسیاری از واکنش های بیولوژیک که اکسیژن احیاء می شود، رادیکال های  سوپراکسید تولید می شوند (۸۵).

۱-۱-۸-۲-کاتالاز

کاتالاز آنزیمی است که واکنش تبدیل هیدروژن پراکسید به آب و مولکول اکسیژن را کاتالیز کرده و با این عمل سم زدایی H2O2 را انجام می دهد. کاتالاز آنزیمی است که در اکثر سلول های هوازی وجود دارد و دارای تنوع زیادی است. این آنزیم در بسیاری از سلول های گیاهی و حیوانی، در غشا جداکننده ارگانل‌هایی به نام پراکسی زوم ها، وجود دارد. در بافت های انسانی، غلظت بسیار بالایی از این آنزیم در کبد و اریتروسیت ها و به میزان کمتر، در مغز، قلب و عضلات اسکلتی وجود دارد (۸۵).

۱-۱-۸-۳-گلوتاتیون پراکسیداز((GSH[7]

ترکیب تیولی غیر پروتئینی است، این آنزیم قادر است احیاء H2O2 را کاتالیز کند:

H2O2 +2 GSH                              ۲H2O + GSSG

این آنزیم علاوه بر ایفای نقش کاتالیزوری در واکنش احیای H2O2، دارای نقش مهم تری در ارتباط با احیای لیپید هیدروکسی پراکسید و تبدیل آن به الکل می باشد . گلوتاتیون به دو حالت احیا (GSH[8]) و فرم اکسید شده (GSSG[9]) وجود دارد. سیستم احیاء گلوتاتیون پراکسیداز بزرگترین مکانسیم دفاعی بر علیه ROS[10] است و در اثر فقدان یا کمبود این آنزیم، سطح پراکسید ها و اکسید ها در سرم بالا می رود (۸۳).  بنابراین عملکرد بیولوژیکی آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز به این صورت است که می تواند سیستم بیولوژیکی را از اثرات مخرب رادیکال های مشتق از اکسیژن، با کاتالیز کردن احیا هیدروژن پراکسید حفظ کند (۸۳) .

[۱] -Apiine

[۲]-D.Limonene 60

[۳]-D.Selinene

[۴].Sedanolide

[۵].Sedanoic acid anhydride

[۶] – Superoxide Dismutase

[۷] – Glutatione Peroxidase

[۸] -Glutathione

[۹] -Glutathione Disulfide

[۱۰]-Reactive Oxygen spices

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.