پیشینه تحقیق هویت و نظریه های و رویکرد های مرتبط با آن و شکل گیری هویت ایرانی – اسلامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هویت و نظریه های و رویکرد های مرتبط با آن و شکل گیری هویت ایرانی – اسلامی دارای ۹۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۳
بخش اول : ادبیات تحقیق    ۴
۲-۲) مفهوم لغوی هویت     ۴
۲-۳) هویت در علوم مختلف    ۵
۲-۴) مراتب هویت    ۸
۲-۴-۱ ) هویت فردی    ۸
۲-۴-۲ ) هویت جمعی ( اجتماعی )    ۱۰
۲-۵ ) رویکردها در نظریه پردازی هویت    ۱۱
۲-۵-۱ ) رویکرد کلاسیک :    ۱۲
۲-۵-۲ ) رویکرد مدرن    ۱۲
۲-۵-۳ ) رویکرد پسامدرن    ۱۴
۲-۶ )نظریه های مربوط به هویت در جامعه شناسی    ۱۴
۲-۶-۱ ) دیدگاه کنش متقابل نمادین    ۱۵
۲-۶-۲ ) نظریه تعامل گرایان ساختی    ۱۵
۲-۶-۳ ) نظریه تعامل گرایان فرایندی    ۱۶
۲-۶-۴ ) نظریه هویت     ۱۷
۲-۶-۴-۲ )نظریه هویت مک کال و سیمونز     ۱۸
۲-۶-۴-۳ )نظریه هویت پیتر بورک (نظریه کنترل هویت )    ۱۹
۲-۷)نظریه های مربوط به هویت در روان شناسی    ۲۱
۲-۷-۱ ) نظریه هویت اجتماعی    ۲۱
۲-۷-۲ ) نظریه دسته بندی خود    ۲۲
۲-۷-۳ )نظریه تربیت    ۲۳
۲-۷-۴ ) نظریه ساختاری هویت    ۲۴
۲-۸ ) مفهوم هویت در ایران    ۲۴
۲-۸-۱ ) رویکرد هستی شناسانه هویت :    ۲۵
۲-۸-۲ ) رویکردجامعه شناسانه هویت و گرایشهای آن:    ۲۶
۲-۸-۲-۱ ) گرایش باستان گرای هویت    ۲۶
۲-۸-۲-۲) گرایش غنیمت گرای هویت وقرائت های آن    ۲۷
۲-۸-۲-۲-۱ ) قرائت تلفیقی  دو مولفه ای :    ۲۷
۲-۸-۲-۲-۲ ) قرائت های تلفیقی سه مولفه ای :    ۲۸
۲-۸-۳ ) رویکرد تحول گرای هویت و گرایش های آن    ۲۸
۲-۹ )هویت ملی    ۳۱
۲-۹-۱ ) تعریف هویت ملی    ۳۲
۲-۱۰ )  هویت ایرانی    ۳۴
۲-۱۱) هویت دینی    ۴۰
۲-۱۱-۱) تعریف هویت دینی    ۴۱
۲-۱۲) هویت اسلامی    ۴۲
۲-۱۳ ) مولفه های هویت ایرانی – اسلامی    ۵۱
۲-۱۳-۱ ) هویت اسلامی در تحقیق    ۵۲
۲-۱۳-۱-۱ ) اصول دین :    ۵۲
۲-۱۳-۱- ۲ )شناخت فروع دین :    ۵۴
۲-۱۳-۱-۳ ) محرّمات در اسلام :    ۵۷
۲-۱۳-۱-۴ ) علاقمندی به سفارشات :    ۵۷
۲-۱۳-۱-۵ ) آشنایی با تاریخ و اساطیر :    ۵۷
.۲-۱۴-۲ )هویت ایرانی در تحقیق    ۵۸
۲-۱۴-۲-۱ )تاریخ و اساطیر ایران :    ۵۸
۲-۱۴-۲-۲ )مهربانی و صلح دوستی ایرانی :    ۵۹
۲-۱۴-۲-۳ )زبان و ادبیات فارسی :    ۶۰
۲-۱۴-۲-۴ ) علاقمندی به علم و دانش:    ۶۱
۲-۱۴-۲-۵ ) غرور ایرانی :    ۶۲
۲-۱۵ )عوامل موثر بر شکل گیری هویت    ۶۳
۲-۱۵-۱ ) عوامل موثر بر شکل گیری هویت در تحقیق    ۶۴
۲-۱۵-۱-۲ )نظام آموزشی :    ۶۸
۲-۱۵-۱-۳ )وسایل ارتباط جمعی    ۷۰
۲-۱۵-۱-۴ ) گروه همسالان :    ۷۲
۲-۱۵ -۱-۵ ) انواع بازیها    ۷۳
۲-۱۶ ) پیشیبنه تحقیق    ۷۶
۲-۱۶-۱ ) تحقیقات خارجی    ۷۶
۲-۱۶-۲ ) تحقیقات داخلی :    ۷۸
۲-۱۷  ) مدل  نظری تحقیق :    ۸۱
منابع و ماخذ    ۸۴

منابع و ماخذ

قرآن کریم

دلاور علی ، ۱۳۸۹ ،احتمالات و آمار کاربردی در وان شناسی و علوم تربیتی انتشارات رشد ،چاپ پنجم، تهران

دوران بهزاد۱۳۸۶ ، محسنی منوچهر ، مقاله هویت ؛ رویکردها و نظریه ها ، مجموعه مقالات هویت و بحران هویت ، علیخانی اکبر ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، تهران

دورانت ویل ، تاریخ تمدن ، کتاب اول ، بخش اول ، ترجمه احمد آرام ، انتشارات انقلاب اسلامی ،۱۳۶۵

دهخدا علی اکبر ، لغتنامه دهخدا ،ج۱۴،دوره جدید ،تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۸۱

دهشیری غلامرضا ، (۱۳۸۴) مقاله بررسی رابطه دین داری و بحران هویت در نوجوانهان شهر یزد ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، تابستان ۱۳۸۴

دولت آبادی نیره ، و همکاران ، مجله تحقیقات نظام سلامت ، سال هفتم ، شماره سوم ، مهرو آبان ۱۳۹۰

دیلم صالحی۱۳۸۱ ، بهروز ، اسطوره و حماسه دو بنیاد هویت ایرانی ، فصلنامه مطالعات ملی ، شماره ۳۰۰، بهار،

رجائی فرهنگ ، ۱۳۸۶، مشکل هویت ایرانیان امروز ، تهران ، نشر نی

محمودی  سید علی ، ۱۳۸۶، مقاله بحران هویت در ایران امروز ،  مجموعه مقالات هویت و بحران هویت ، چاپ دوم ، گردآوری علی اکبر علیخانی

مرکز آمار ایران به آدرس اینترنتی             Amar . org

مسکوب شاهرخ ، ۱۳۷۹، هویت ایرانی و زبان فارسی ، ویراست جدید ،چاپ اول ،تهران ،فرزان روز

مشایخ فریده، ۱۳۸۸ ، فرایند برنامه ریزی آموزشی ، تألیف گروه مشاوران یونسکو ، انتشارات مدرسه ، چاپ بیست و یکم ، تهران

مطهری مرتضی، خدمات متقابل ایران و اسلام، ۱۳۷۱

معماریانی زهره ،  پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان ، بررسی ابعاد دینی و ملی هویت دختران و پسران

معین محمد ، فرهنگ فارسی ج۴ چاپ هشتم ،تهران انتشارات امیر کبیر ،۱۳۷۱

ملکیان صطفی ،۱۳۸۶، مقالۀ هویت و اصالت ، مجموعه مقالات  مبانی نظری هویت و بحران هویت ،گردآوری علی اکبر علیخانی ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، چاپ دوم ، تهران ،

 ۲-۱) مقدمه

این مقاله شامل سه بخش اصلی ادبیات ، بخش دوم پیشینه تحقیق و در بخش پایانی نیز جمع بندی و تدوین چهارچوب تحقیق می باشد .در ادبیات به تعاریف ، سیر تکوین مفهوم پردازی و نظریات گوناگون در زمینه  موضوع تحقیق  پرداخته شده است در بخش دوم به جهت مقایسه یافته های تحقیق با تحقیقات مشابه به پیشینه تحقیقات پرداخته می شود با و در بخش پایانی نیز با استفاده از مبانی نظری آورده شده به انتخاب چهارچوب نظری مناسب و جمع بندی پرداخته شده است  .

بخش اول : ادبیات تحقیق

۲-۲) مفهوم لغوی هویت [۱]

در لغت نامه دهخدا ، هویت «تشخص » معنا شده که میان حکما و متکلمان مشهور است و در فرهنگ معین ، ذات باری تعالی ، هستی وجود ، آنچه موجب شناسایی شخص باشد و حقیقت جزئیه – یعنی گاه ماهیت با تشخص است و گاه بالذات یا بالعرض است – تعریف شده است .بدین معنی که هویت اصطلاحا مجموعه ای از شاخص ها و علائم در حوزه های مولفه های مادی ، زیستی ، فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد دیگر ،گروه از گروه یا اهلیتی از اهلیت دیگر و فرهنگی از فرهنگ دیگر می شود . هویت یعنی وجه اختصاصی هر فرد یا گروه .

فرهنگ آکسفورد ، از هویت به عنوان چیستی و کیستی فرد، از هویت یاد می کند. فرهنگ وبستر نیز ، هویت را وضعیت یا حالتی می داند که اجازه می دهد یک شخص یا یک چیز متمایز باشد .

واژه نامه اندیشه اجتماعی  بلا کول [۲] می نویسد : «هویت مشتق از ریشه لاتینIdem  است به معنای تشابه و تداوم». یعنی هم در آن یک اشتراک وجود دارد و هم یک استمرار و پایایی . به عبارتی آنچه در طول تاریخ ثابت و مشترک مانده و تحول و دگرگونی تاریخی روی آن اثر نگذاشته است . به لحاظ عرضی نیز می تواند به معنای وحدت ( تشابه ) در عین کثرت باشد.(عماد افروغ،۱۳۸۷، ۲۲)

فرهنگ فرانسوی روبرت هویت را ویژگی یک واحد می داند که برای آن واحد به صورت متمایز کننده باقی می ماند و بازشناسی یک شخص را از دیگران ممکن می سازد . آنچنانکه ملاحظه می شود فرهنگ روبرت ویژگی هویت دهنده را وسیله ای می داند که امکان بازشناسی یک واحد را از دیگران متمایز می سازد . اما از اینکه مرجع و منشأ این بازشناسی خود است یا دیگری بحث نمی کند . (کیومرث اشتریون ،۱۳۸۵ ،۵)

صاحب کشاف اصطلاحات الفنون ، هویت را تشخص  معنی کرده و آن را اصطلاحی رایج بین حکما و متکلمان می داند که با “ماهیت برابر است و به “حقیقت جزئیه “نیز اطلاق می شود و از نظر عارفان “مرتبه ذات بحت”است و مرتبه احدیت و لاهوت خوانده می شود (مولوی محم اعلی بن علی تهانوی ۱۸۶۲،۱۵۳۹)

۲-۳) هویت در علوم مختلف

هویت واژه چتر گونه ای است که در تمامی رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی برای درک فرد از خود به عنوان یک موجود مشخص و مجزا کاربرد پیدا می کند . گرچه بیشتر رشته های علوم انسانی و اجتماعی بحث هویت  را در تحولات نظری خود بکار گرفته اند ،  اما در واقع چند رشته متمایز توانسته اند پیرامون آن مطالعات جدی به عمل آورند که از آن جمله می توان به جامعه شناسی ، روان شناسی ، روان شناسی اجتماعی و روان شناسی اشاره کرد (حمید احمدی ، ۱۳۸۸،۴۰)

عالمان علوم سیاسی و علوم تربیتی ، جغرافی دانان و عالمان مدیریت و اقتصاد ؛ هویت ( به ویژه هویت جمعی ) را ابزار سودمند برای تحلیل مسائل خود یافته اند .عالمان سیاست به حسب تمرکزشان بر واحدهای مستقل سیاسی ، نظیر دولت – ملت ها ، به هویت جمعی پرداخته اند و علمای تربیتی نه تنها بنا بر نقش بنیادین هویت در فرایند یادگیری ، بلکه نظر به وضعیت بحرانی آن در جوامع معاصر ، برنامه های آموزشی ویژ ه را ضروری دانسته اند هر هویت لاجرم در حدود جغرافیایی گروهی شکل می گیرد و با پس و پیش شدن این حدود ، دچار قبض و بسط ، ویا تکثیر می شود یا وحدت می یابد و البته به همین ترتیب در قلمرو تاریخ نیز قرار می گیرد . هویت ، متضمن تعلق و تعهدی است که عالمان مدیریت برای اداره سازمان بدان محتاجند . علمای اقتصاد و بازار نیز دریافته اند که فروش کالا در واقع فروش یک هویت است (Reed II)

زبان شناسی و ادبیات ، چشم اندازی انتزاعی تر دارند که به رویکرد فلسفی بسیار نزدیک است ، با این تفاوت که هویت در اینجا ، به مثابه چیزی سیال که از طریق روایت ها و (و روایت های بازتابی ) پیوسته ساخته و باز ساخته می شود ، تامل پذیر است و نه چیزی ثابت و مستمر ، آن چنان که موضوع بحث فلسفه بوده است (Gergon forthcoming ) به نقل از بهزاد دوران ،۱۳۸۶، ۲۷

رویکرد فلاسفه به هویت ، از بن مایه های فلسفه نشات می گیرد . چرا که به ظاهر همه اتفاق نظر دارند که خود شناسی ، عالی ترین مقصد و منظور تحقیق فلسفی است . شاید به همین دلیل در نهایت تاملات فلسفی ، ویلیام جیمز[۳]  در خود ، سرچشمه شکل گیری روان شناسی علمی در آمریکا گردید[۴] ( بهزاد دوران و منوچهر محسنی ،۱۳۸۶،۸۲ (

درفلسفه یونان باستان،هویت به معنی هماتستی وهمانی تعریف شده است. مطابق این تعبیر ، هرگاه چیزی مثل(سنگ ) در شرایط واحوال گوناگون ،همان چیز(سنگ) بماند ، بطوریکه همواره به عنوان سنگ قابل تشخیص باشد آنگاه  دارای (هویت سنگ) است،این اصل راهمانستی میگویند. این اصل به آن معناست که تمام موجودات دارای اندازه ای از تداوم وپایداری وجودی هستند که میتوان آنها راشناسایی کرد وتجربه انسانی،تنها به دلیل همین اصل همانستی تحقیق پذیروشدنی است زیرااگر دنیای وجود بدون قانون وثبات نسبی بود امکان دسترسی به هیچ دانشی برا ما نبود ( محمد حسین ایراندوست ۱۳۸۷، ۱۲)

درفلسفه اسلامی این نکته اثبات شده که برای هر “هویت” دو موطن وجوددارد یکی در ذهن ودیگری درخارج آنچه در ذهن تحقق پیدا میکند تصوری از ماهیت خارجی است.درواقع همان ماهیت درمرحله ذهن وجود دیگری پیدا کرده است .هرگاه سنگ ،عدد یاخط و … را تصور کنیم واقعا در ذهن سنگ ،عدد،خط و… وجود پیدا میکند ولی نحوه وجودسنگ ذهنی بانحوه وجودسنگ خارجی تفاوت دارد.بی تردید،وجود ذهنی وجود جداگانه ای داردوغیر از وجود خارجی است.زیرا قطعا وجود خارجی به ذهن منتقل نمیشودواگرهمچنان که وجود مغایر وجود ذهنی است ،”هویت”در خارج نیزمغایر”هویت”در ذهن باشد وذهن با خارج نه وجود تطابق داشته باشدونه از لحاظ ماهیت وذات ،آنگاه فرقی میان علم وجهان مرکب نخواهد بود وادراکات بشری ارزشی نخواهد داشت”. به عبارت دیگر به هیچ وجه علوم وادراکات بشری کشف واقعیات نخواهد بود (همان ص۲۰)

روان شناسی اجتماعی را باید به لحاظ طرح نظریات مستقل در این باره ، و ملاحظه آن از خلال بررسی جریانهای گروهی و بین گروهی مهد هویت دانست . البته توجه به جریانهای بین گروهی طی سه دهه اخیر اسباب شکل گیری نظریات هویت را نیز فراهم آورد (بهزاد دوران و منوچهر محسنی ،۱۳۸۶،۸۳)

یکی ازموضوعات مهم درحوزه روانشناسی اجتماعی ورابطه آن با هویت ، موضوع” استراتژی شکل گیری هویت” [۵] است .شکل گیری هویت فرایند ساختن شخصیت متمایز یک فرد به عنوان یک وجود مداوم (معروف به تداوم شخصی) در مرحله خاصی از زندگی است که درآن ویژگیهای فردی شخص که به وسیله آنها شناخته می شود شکل می گیرد . این فرایند فرد  را برای دیگران وخودش تعریف می کند .احساس تداوم ،احساس تک بودن از دیگران واحساس وابستگی ،از اجزاءهویت  واقعی فرد هستند فرایند شکل گیری هویت به بروزبرخی موضوعات مربوط به هویت شخصی واجتماعی منجرمیشود  که فرد بر اساس آنها نوعی درک از خود به عنوان یک وجود مشخص وجداگانه ای پیدا می کند.(حمید احمدی ،۱۳۸۸ ،۴۰)

در روان شناسی از واژه هویت اولین بار فروید [۶] استفاده نمود . سپس آن را با معنای ذهنی – روانی – اجتماعی در آمیخت.( شکوه نوابی نژاد ، ۱۳۸۶،۲۲۵) روان‏شناسی ایجاد هویت را مهم‏ترین عامل پیشرفت شخصی در دوره نوجوانی دانسته و آن را گامی حیاتی در جهت نیل به حیاتی شادمانه و مولد معرفی کرده  است.  از نظر اریکسون موفقیت در زندگی و دستیابی به اهداف و آرمان‏های انسانی در دوران بزرگسالی به نحوه ی شکل‏گیری هویت وابسته است که بیشتر در دوران نوجوانی و جوانی روی می‏دهد.  فرد در دوران نوجوانی و جوانی، ‏ ارزش‏ها، باورها، داوری‏ها و هنجارهای مورد قبول خانواده و جامعه را زیر سوال می‏برد و در جست‏وجوی راه‏حل و پاسخ های مناسب به کندوکاو می‏پردازد.  نتایج موفقیت‏آمیز فرآیند رشد روانی و اجتماعی در دوران کودکی، امکان حل تعارضات روانی و اجتماعی را در مراحل بعدی زندگی به فرد می‏دهد.  لذا در مقابل آشفتگی و بحران هویت، فرآیند «شکل‏گیری هویت» و انسجام هویتی قرار دارد (لطف‏آبادی، ۱۳۷۹: ۷۴). از نظر روان شناسان روندهای روانی شخص ، نقش ضروری در ساخت و پرداخت هویت ایفا می کنند.این نظریه ها عمدتا با دیدگاه شناخت اجتماعی[۷] همپوشی دارد دیدگاه شناخت اجتماعی ، اصولا در این باره است که ما چگونه اطلاعات را پردازش[۸] و ذخیره[۹] می کنیم . (بهزاد دوران ،۱۳۸۶)

شناخت اجتماعی : یعنی ظرفیت درک روابط اجتماعی ، در کودکان ، این اصطلاح به معنی توانایی درک دیگران است ، شناخت اجتماعی در تمامی تعاملات انسانی جنبه بنیادی دارد. .(مهشیدفروغان ،۱۳۸۷، ۲۷۲)

هویت ، در زمره مفاهیمی است که از اوان پیدایش جامعه شناسی تا به امروز به یک مفهوم نظری اصلی در نظریه اجتماعی مبدل گشته است .(امید قادر زاده ، ۱۳۸۷،۳ )مفهوم  هویت در این علوم به اقدام افراد در عنوان دادن به خود به عنوان اعضاءگروههای خاص (ملت ،طبقه اجتماعی )مربوط می شود ..فرایند کنش فردی با سایرین برای آفرینش یک هویت ،بر اساس نظریه جرج هربرت مید [۱۰]۱۹۳۴  وشلدون استایکر[۱۱] ۱۹۶۸ چانه زنی هویت [۱۲]نام دارد هدف چانه زنی هویت ، ایجاد مجموعه منسجمی از رفتارهاست که هویت شخصی را تقویت می کند. بطوریکه هر شخص بر اساس نوع هویتی که در سطح اجتماعی ایجاد می کند ناچار است جداگانه ای با دیگرانی که همان نقش هویتی رادارند وارد ،چانه زنی شود بحث های هویت در جامعه شناسی اهمیت برجسته ای دارد و ادبیات بسیار گسترده ای از جمله بسیاری نمایشنامه ها وداستان ها را بوجود آورده است که در آن جستجوبرای هویت ،موضوع محوری بحث است.

[۱] -Identity

[۲] -Blackwell

[۳] – William James

[۴]– Roy F.Baumeister (ed)The self in social psychology ,PA : psychology press,  ,۱۹۹۰

[۵] Identity formation strategies

[۶] -Freud

[۷] – social Cognition Perspective

[۸] – process

[۹] store

[۱۰] -George  Herbert  Mead

[۱۱] -Sheldon Stryker

[۱۲] – identity bargaining

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.