702 views
پیشینه تحقیق مفهوم سازی رهبری معنوی و رضایت شغلی در محیط کاری دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱- مقدمه ۳
۲- مروری بر تاریخچه رهبری معنوی ۳
۲-۱ اهمیت و ضرورت رهبری معنوی ۷
۲-۲٫ تعاریف و اصطلاحات ۸
۲-۲-۱٫ مفاهیم و تعاریف معنویت در رهبری معنوی ۸
۲-۲-۲٫ معنویت در سازمانها و محیطهای کاری ۱۱
۲-۲-۳٫ ارتباط میان رهبری معنوی و معنویت ۱۳
۲-۲-۴٫ رهبری معنوی ۱۴
۲-۲-۵٫ دلایل روی آوردن به رهبری معنوی ۲۰
۲-۲-۶٫ مفهوم سازی رهبری معنوی در محیط کاری ۲۱
۲-۲-۷٫ مدل رهبری معنوی ۲۳
۲-۲-۸٫ پیامدهای رهبری معنوی ۲۷
۲-۲-۹٫ عوامل موثر بر رهبری معنوی ۲۸
۲-۳ رضایت شغلی ۲۹
۲-۳-۱٫ مروری تاریخی بر مفهوم رضایت شغلی ۲۹
۲-۳-۲٫ مفهوم رضایت شغلی ۳۲
۲-۳-۳٫ مدلهای رضایت شغلی ۳۴
۲-۳-۴٫ سطوح ماکرو و میکرو رضایت شغلی ۳۸
۲-۳-۵٫ عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ۳۹
۲-۳-۶٫ اندازهگیری و مقیاسهای رضایت شغلی ۴۱
۲-۴٫ ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی ۴۳
۲-۵- پیشینه پژوهش ۴۴
منابع و مآخذ ۴۸
ضیائی, محمد صادق. نرگسیان, عباس. آیباغی, سعید. (۱۳۸۷), نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران, نشریه مدیریت دولتی, دوره اول, شماره ۱
ایران نژاد پاریزی، مهدی. (۱۳۷۸).؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی،؛ انتشارات مدیران، تهران.
باقری, مسلم و تولایی, روح الله, (۱۳۸۹), بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها, دو ماهنماه توسعه انسانی پلیس, سال هفتم, شماره ۳۰
خائف الهی، احمد علی، بهرام میرزایی، آرش و متقی، پیمان (۱۳۸۹)، مؤلفه های رهبری معنوی در سازمان، مجله تدبیر، شماره ۲۱۷، صص ۲۹-۳۳٫
فرهنگی، علی اکبر، فتاحی، مهدی و واثق، بهاره (۱۳۸۵)، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، ش ۱۳، ص ۵- ۳۶٫
رابینز، استیفن (۱۳۹۰). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ریکی، گریفن و گرگوری، مورهد (۱۳۷۴). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: مروارید.
در این مقاله، در ابتدا به تعاریف و مفاهیم اصطلاحات تخصصی که شامل رهبری معنوی و رضایت شغلی است، میپردازیم. برای هر یک از آنها، مروری کوتاه به تاریخچه هر کدام از آنها، تعاریف مرتبط با رهبری معنوی، معنویت، رضایت شغلی و …، عوامل موثر بر آنها، پیامدهای هر یک از آن ها و … خواهیم پرداخت. پس از ارائه هر کدام از مطالب گفته شده در فوق، به بررسی پیشینههای تحقیق صورت گرفته چه در داخل و چه در خارج کشور پرداخته خواهد شد.
فرهلم[۱] (۱۹۹۶)، از اولین محققینی بود که اصطلاح رهبری و معنویت را با هم برای توصیف معنویت در رهبری محیط کاری و سازمانها به کار برد و از آن تاریخ، دیگر محققان تلاش کردند تا به یافتههای وی اعتبار بخشیده و به سوی تئوری رهبری معنوی راه یابند. برخی از دانشمندان، در آن دوران رهبری معنوی را در سازه هایی همچون هوش عاطفی، اخلاقیات، ارزشها و نیز ویژگی هایی چون کاریزماتیک، مباشرت، تحول آفرین و خدمتگذار توصیف کردهاند (Dent et all, 2005).
نویسندگان دیگری نیز مانند بایبرمن[۲] وهمکارانش(۱۹۹۹)، استراک و همکارانش(۲۰۰۲)، فرای (۲۰۰۳)، ریو (۲۰۰۵) به این موضوع پرداختهاند و به این نتیجه رسیدهاند که رهبری و معنویت چنان میتوانند در هم تنیده باشند که حتی بتوان یک نوع رهبری به نام رهبری معنوی را وارد ادبیات رفتار سازمانی نمود و پژوهشها در حوزهی آن تا جایی پیش رفت که لوئیس فرای معتقد بود که یکی از مهمترین عوامل فراموششده تئوریهای انگیزش، رهبری معنوی بوده است ( خائف الهی و همکاران، ۱۳۸۹).
در طول تاریخ، مفهوم رهبری معنوی و معنویت به اشکال گوناگونی تجلی یافته و در گستره آن بسیار سخن گفته شد. هر فرد از نگاه مختلفی به آن نگریسته و با تکیه بر ابعادی از آن تعریفی ارائه داده است. مفاهیمی از قبیل معنویت که به امور غیرمادی تعلق دارند، تعریفی یکسان و عقلانی ندارند و معمولا با بیان مصداقها و امثالی شرح داده میشوند. معنویت نیاز ذاتی انسان جهت رابطه با امری فراتر از خود انسان است و رهبری معنوی وسیلهای است که سازمانها روحیه تعهد و عشق به نوع دوستی را در میان کارکنان تسری داده و اخلاقیات را در محیط کاری پرورش دهند. (King, 2008)
از آن تاریخ که تئوری رهبری معنوی در عرصه مدیریت و سازمان جایگاه ویژهای یافت، انتقال قابل توجهای در حوزه رهبری اتفاق افتاد. از مدتها قبل، معنویت خارج از حوزه پژوهشهای علمی قرار داشت. در هر صورت پژوهشهای بسیاری نشان داده که ارزشهای رهبری معنوی با اثربخشی رهبری رابطه مثبت و معناداری دارند، از این جهت، بسیاری از محققان به اهمیت موضوع رهبری معنوی و معنویت در سازمان برای پیشبرد اهداف بلندمدت سازمانی پی بردهاند (Reave, Fry, 2003 & 2005)
در طلیعه قرن جدید که سازمانها با محیط رقابت جهانی مواجهاند، همواره نیاز به تغییرات ریشهای و خلاقیتهای کاری احساس میشود؛ نیروی رقابتی جهانی، سازمانهای امروزی را مجبور کرده است که بعد از دهها سال پیگیری روشها و رویههای کاری ثابت خود، روشهای کاری جدید را در پیش بگیرند، به گونهای که سازمانها دارای ثبات کاری نیستند و از نوعی ثبات نسبی برخوردارند (Geisel, 2003،leithwood).
اولین کسی که به صورت جامع، مدلی برای تئوری رهبری معنوی ارائه کرد، فرای[۳] (۲۰۰۳) بوده است. فرای، بر اساس نظریات انگیزشی، مدل علی خود را که ارزشها، نگرشها و رفتار رهبر را به نتایج سازمانی از راه ارضای نیازهای بقای معنوی پیروان پیوند میدهد، توسعه داد. اساس نظریه فرای این ایده است که رهبران و پیروان نیاز به بقای معنوی داشته و نیازهای دعوت یا معناداری و عضویت در همین راستا قرار دارند.
به مرور زمان، محققان در آن زمانها دریافتهاند که رهبری معنوی در سازمانها در دو رکن ذیل خلاصه میشد:
ایجاد یک بینش که اعضای سازمان نوعی دعوت را احساس کنند که طی زندگی شان معنا پیدا کرده و نوعی تفاوت در مفاهیم را احساس میکنند.
ایجاد یک فرهنگ سازمانی/ اجتماعی بر اساس عشق انسان دوستی (Fry, 2003).
در آن زمان، دانشمندانی چون (Fry, 2003 & 2005) و (Reave 2005)، به این باور رسیدهاند که تئوری رهبری معنوی از آنجا که بسیاری از طریقتهای معنوی توافق خیلی زیادی در خصوص ارزشهای معنوی دارند، حاوی رویکردی جهان شمول است.
[۱]– frhelem
[۲]– bayermen
[۳]– Fry
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر