تحقیق نظریه های مختلف در مورد صمیمیت وفرآیند شکل گیری دل بستگی و نظریه های مرتبط با دلبستگی و هویت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های مختلف در مورد صمیمیت وفرآیند شکل گیری دل بستگی و نظریه های مرتبط با دلبستگی و هویت دارای ۴۸  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- صمیمیت    ۵
۱-۱- نظریه های مختلف در مورد صمیمیت    ۵
۱-۱-۱- نظریه‏های تقویت    ۵
۱-۱-۲- نظریه‏های تبادل اجتماعی و وابستگی متقابل    ۶
۱-۱-۳- نظریه‏ برابری    ۶
۱-۱-۴- نظریه‏ تعادل شناختی    ۷
۱-۱-۵- نظریه‏های رشد و تحول    ۷
۱-۲-  صمیمیت در روابط زوج‏ها    ۸
۱-۲-۱- انواع  صمیمیت    ۸
۲- سبک دلبستگی    ۱۲
۲-۱- فرایند شکل گیری دلبستگی    ۱۴
۲-۲- انواع سبک های دلبستگی    ۱۵
۲-۲-۱-دلبستگی ایمن    ۱۵
۲-۲-۲- دلبستگی ناایمن اجتنابی    ۱۶
۲-۲-۳- دلبستگی ناایمن دوسوگرا    ۱۶
۲-۲-۴- دلبستگی ناایمن آشفته و سردرگم    ۱۷
۲-۳- نظریه‎های مرتبط با فرایند دلبستگی    ۱۷
۲-۳-۱- نظریه روانکاری    ۱۷
۲-۳-۲- نظریه یادگیری    ۱۸
۲-۳-۳- نظریه رشد شناختی    ۱۸
۲-۳-۴- نظریه کردارشناسی بالبی    ۱۹
۳- سبک های پردازش هویت    ۲۱
۳-۱- مفهوم هویت    ۲۱
۳-۲- نظریه های مختلف در مورد هویت    ۲۲
۳-۲-۱- اریکسون: نوجوانی و رشد هویت    ۲۳
۳-۲-۲- نظریه مارسیا: سازه وضعیت های هویت    ۲۵
۳-۲-۳- دیدگاه برزونسکی    ۲۸
۴- پژوهش‏های پیشین:    ۲۹
۴-۱- سبک های دلبستگی و صمیمیت:    ۲۹
۴-۲- سبک های هویت و صمیمیت:    ۳۱
۴-۳- تفاوت های جنسیتی و صمیمیت:    ۳۴
منابع فارسی    ۳۷
منابع انگلیسی:    ۴۲

منابع

 – گلاسر، ویلیام. (۱۳۸۲). مدارس بدون شکست، ترجمه ساده حمزه، مژده حمزه تبریزی، تهران انتشارات رشد.

– تنهایی، حسین. (۱۳۷۴). درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، گناباد: نشر مرتدین.

تنهای‏‏شوانلو، فرهاد. کرامتی، راضیه.، و سعادتی شامیر، ابوطالب. (۱۳۹۱). خوشبینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبکهای هویت. فصلنامه روانشناسی کاربردی، ۶، ۲، ۷۳- ۹۰.

– خمسه، اکرم. حسینیان، سیمین. (۱۳۸۷). بررسی تفاوت های جنسیتی بین ابعاد مختلف صمیمیت در دانشجویان متاهل، مطالعات زنان، ۶، (۱)‏، ۳۵-۵۲٫

– دانشور‏پور، زهره. ( ۱۳۸۵). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و صمیمیت اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های متوسطه دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

– دانشپور، زهره.‏، غنایی، زیبا.‏، شکری، امید.‏، و زین آبادی، حسن رضا. (۱۳۸۶). پیش‏بینی صمیمیت اجتماعی براساس سبک های هویت، تعهد هویت  و جنسیت، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، ۲، (۷)، ۵۱- ۸۱٫

– ژندا، لوییس. (۱۳۸۸) . آزمون‏های شخصیت، ترجمه بشارت، محمد علی. و حبیب نژاد، محمد. انتشارات آییژ.

– قاسمی، مریم.‏، عارفی، مژگان.‏، شیخ الاسلامی، راضیه. (۱۳۸۲). بررسی رابطه هویت و ارزش‏ها در جوانان، ویژه نامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ۴، (۲).

– کهولت، نعیمه.‏، (۱۳۸۸). پیش بینی شادمانی بر اساس سبک های هویت، ابعاد هویت و جهت گیری هدف، پایان نامه کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی.

– کیذقان، طاهره. (۱۳۸۰) . بررسی عوامل موثر بر هویت احتماعی زنان، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، بخش جامعه‏شناختی، دانشگاه شیراز.

– برک، لوراای. (۱۳۸۱). روانشناسی رشد ۲، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران.

– بشارت، محمد‏علی.، گلی‏نژاد، محمد.، و احمدی، علی اصغر. (۱۳۸۲). بررسی رابطه سبک‏های دلبستگی و مشکلات بین شخصی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۳۲، ۷۴- ۸۱٫

– صمیمیت

۱-۱- نظریه های مختلف در مورد صمیمیت

نظریه‏های روانشناسی صمیمیت در پی آن است تا چگونگی برقراری روابط صمیمانه را تبیین کند (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷) که در ادامه این نظریه‏ها مطرح می‏شوند.

۱-۱-۱- نظریه‏های تقویت

براساس نظریه های تقویت، که از سنت رفتارگرایی در روانشناسی سرچشمه گرفتند، افراد با کسانی صمیمی می‏شوند که برای آن‏ها تقویت به همراه دارند. کاربرد اصول تقویت، در مطالعه‏ی روابط صمیمانه، به وسیله‏ی کلور و بایرن[۱] (۱۹۷۴) گسترش یافته است و این نظریه‏پردازان با پذیرفتن اصل شرطی سازی عامل، پیش بینی می‏کنند که زوج‏ها هنگامی با هم صمیمی می‏شوند که یکدیگر را تقویت کنند. جوهر این نظریه‏ها همان نظریه‏ی ارسطو است که می‏گوید افراد با کسانی احساس صمیمیت می‏کنند که با آن‏ها خوب رفتار کرده باشند (ارسطو، ۱۹۸۴؛ به نقل از خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷). نظریه‏های تقویت هم‏چنین به اصول شرطی سازی کلاسیک نیز اهمیت می‏دهند؛ بر این اساس زوج‏هایی که تجارب تقویت کننده دارند، بیش‏تر احساس صمیمیت می‏کنند. کلور و بایرن (۱۹۷۴) تقویت را محرکی غیر شرطی می‏دانند که پاسخ شرطی، یعنی احساسات مثبت، را بر می‏انگیزد؛ پس هر فردی که با محرک غیرشرطی همراه است، پاسخ غیر شرطی را نیز ایجاد می‏کند و بدین‏ترتیب زوج‏ها هم هر چه بیش‏تر در حضور هم تقویت دریافت کنند، صمیمیت‏شان افزایش می‏یابد (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷).

۱-۱-۲- نظریه‏های تبادل اجتماعی و وابستگی متقابل

نظریه‏های تبادل اجتماعی[۲] (هومانس[۳]، ۱۹۸۵) و وابستگی متقابل[۴] (کلی و دیبیت[۵]، ۱۹۵۹) مانند نظریه‏های تقویت، بر نقش تقویت کننده‏ها در ارتباط صمیمانه تاکید دارند، اما این دو نظریه، به نوعی، از مدل‏های تقویت فراتر رفته‏اند. نظریه‏ی تبادل اجتماعی، به جای این‏که صرفا بر کشش‏های اولیه میان زوج ها تاکید کند، رفتار صمیمانه را در طی روابط پیش‏رونده مورد بررسی قرار می‏دهد و غیر از تقویت‏کننده ها، به ساختارهایی چون تعهد و رضایت‏مندی از رابطه نیز توجه دارد. در نظریه‏ی تبادل اجتماعی، پیش‏بینی می‏شود که اگر چه تقویت‏ها میزان رضایت‏مندی از ارتباط را تعیین می‏کنند، ساختار‏هایی چون دسترسی به گونه‏های ارتباطی دیگر و میزان سرمایه‏گذاری در ارتباط است که سطح تعهد زوج‏ها را نسبت به یکدیگر مشخص می‏سازد (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷).

نظریه وابستگی متقابل نیز، به دلیل تاثیر زیادی که از نظریه‏ی تبادل اجتماعی پذیرفته است،  فرض بر آن دارد که افراد در رابطه‏ای صمیمی می‏شوند که تقویت‏های دریافتی‏شان، بیش از هزینه‏هایی باشد که صرف کرده اند؛  برای مثال، زوج‏ها بازده حاصل از ارتباط‏شان را با بازده روابط گذشته و بازده‏ای که بالقوه از روابط دیگر به دست می آورند، مقایسه می‏کنند و میزان صمیمیت آن‏ها به چگونگی این مقایسه بستگی دارد (فهر[۶]، ۱۹۹۶).

۱-۱-۳- نظریه‏ برابری

در نظریه برابری[۷]، بر موضوع عدالت و انصاف در رابطه تاکید می شود. این نظریه استدلال می‏کند که زوج‏ها تنها هنگامی از رابطه‏ی زناشویی خود رضایت دارند و احساس صمیمت می‏کنند که بازده و سودی را که از رابطه به دست آورده‏اند، قابل مقایسه با بازده‏هایی بدانند که شریک زندگی‏شان به دست آورده است. به عبارت دیگر، این نظریه بر اهمیت درک زوج‏ها از میزان دریافت تقویت‏های شریک زندگی، نسبت به دریافت تقویت‏های خود تاکید دارد. بر اساس نظریه برابری، زوج‏هایی که بازده بیشتری در رابطه به دست می‏آورند، به دلیل احساس گناه و زوج‏هایی که احساس می کنند کمتر از دیگری سود برده‏اند، به دلیل احساس خشم، نمی‏توانند با شریک زندگی‏شان صمیمی شوند و تنها در صورت روابط برابر است که صمیمیت شکل می‏گیرد (هاتفیلد و تراپمان[۸]، ۱۹۸۱؛ به نقل از خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷).

۱-۱-۴- نظریه‏ تعادل شناختی

در نظریه تعادل شناختی[۹]، فرض بر این است که زوج‏ها در زندگی‏شان به ثبات یا تعادل نیاز دارند و این تعادل بر اساس نگرش‏های مثبت و یا منفی آن‏ها نسبت به امور و پدیده‏ها تعریف می‏شود (فهر، ۱۹۹۶). در این نظریه، هنگامی که زوج‏ها  با هم هماهنگی و شباهت داشته باشند، نسبت به هم احساس صمیمیت می‏کنند و هنگامی که یک‏دیگر را دوست دارند ولی نگرش‏هایی مشابه به محیط و پدیده‏ها ندارند، عدم تعادل ایجاد می‏شود؛ در این حالت، یکی از آن‏ها و یا هر دو تلاش می‏کنند تا احساسات خود را نسبت به دیگری و یا نسبت به امور و پدیده‏ها تغییر دهند، پس نیاز به تعادل، انگیزه‏ی اصلی زوج‏ها در رسیدن به یک رابطه‏ی صمیمانه است.

۱-۱-۵- نظریه‏های رشد و تحول

نظریه های رشد و تحول[۱۰] نیز، مانند نظریه تبادل اجتماعی، به تغییر رابطه در طی زمان توجه دارند (آلتمن و تیلر[۱۱]، ۱۹۷۳). در این نظریه بر خود افشاگری بیش‏تر زوج‏ها به دنبال پیشرفت رابطه تاکید می‏شود و مشخصه روابط پایدار، خودافشاگری عمیق‏تر، و صمیمی‏تر شدن زوج‏ها با یکدیگر است. در این نظریه، اعتقاد بر این است که زوج‏ها در آغاز ارتباط با یکدیگر بیگانه‏اند، ولی با پیشرفت ارتباط، صمیمی‏تر می‏شوند و احساسات و افکار درونی خود را برای یکدیگر بازگو می کنند (فهر، ۱۹۹۶). نظریه رشد و تحول،  هم‏چنین با نظریه‏ی ثبات شناختی وجوه اشتراک دارد؛ زیرا فرض بر آن است که با رشد و تحول ارتباط، یک تعادل ثابت در رابطه‏ی زوج‏ها پدید می‏آید.

در پاسخ به این سوال که چرا وقتی که بازده رابطه کم است باز هم زوج ها به رابطه ادامه می‏دهند، نظریه‏های تبادل اجتماعی و نظریه‏ی وابستگی متقابل چنین می‏گویند که گونه‏های ارتباطی دیگری در برابر رابطه کنونی زوج ها وجود ندارد. ولی نظریه‏ی برابری، هر چند مانند نظریه‏های تبادل اجتماعی فرض بر آن دارد که زوج‏ها سعی می کنند بازده رابطه‏ی خود را به حداکثر برسانند، در مورد این که بر پایه‏ی این نظریه، زوج ها ارتباط خود را با بازده شریک زندگیشان، و نه ارتباط های دیگر، مقایسه می‏کنند، با دیگر نظریه‏ها تفاوت دارد.

۱-۲-  صمیمیت در روابط زوج‏ها

وارینگ (۱۹۸۰؛ به نقل از نظری، ۱۳۸۶) صمیمیت در روابط زوج ها را ترکیبی ازهشت عنصر زیر می‏داند:

عاطفه[۱۲]: زوج‏ها به چه میزان احساسات و عواطف خود را به صورتی راحت برای یکدیگر بیان می‏کنند.

بیانگری[۱۳]: زوج ها تا چه حد افکار، عقاید و نگرش‏های خود را به یکدیگر ابراز می‏کنند.

سازگاری[۱۴]: میزان همکاری صمیمانه زوج‏ها با هم. این که تا چه حد زوجین می‏توانند با آسودگی خاطر با هم همکاری کنند.

همبستگی[۱۵]: میزان تعهدی که زوجین نسبت به هم احساس می‏کنند.

رابطه جنسی[۱۶]: میزان رضایت از رابطه جنسی با همسر.

حل تعارض[۱۷]: تا چه حد زوجین می‏توانند اختلاف نظرهای خود را با هم حل کنند.

خودمختاری[۱۸]: تا چه میزان زن و شوهر برای ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، احساس استقلال می‏کنند.

هویت[۱۹]: میزان اعتماد به نفس و عزت نفس زن و شوهر و برداشتی که آن‏ها از خود به عنوان یک خانواده کوچک دارند.

۱-۲-۱- انواع  صمیمیت

باگاروزی (۲۰۰۱) در مدت سی سال تجربه بالینی با همسران، ۹ مولفه جداگانه صمیمیت که با یکدیگر ارتباط دارند را مورد شناسایی قرار داده است. این مولفه ها عبارتند از:

۱- صمیمیت عاطفی[۲۰]

نیاز به برقراری ارتباط و سهیم شدن در تمامی احساسات همسر، اعم از احساسات مثبت (شادی، سرخوشی، وجد و هیجان زدگی) و احساسات منفی (غمگینی، ناکامی، ترس، احساس گناه، تنهایی، کسالت، خستگی و افسردگی) را شامل می‏شود. برای ایجاد صمیمیت عاطفی باید موانع اندکی وجود داشته باشد تا احساسات به راحتی بتوانند در زمینه یک رابطه بیان شوند. مثلا اگر فقط به احساسات مثبت اجازه بیان داده شود یک محیط عاطفی دروغین مثبت به وجود می‏آید و یا اگر فقط احساسات منفی بیان شوند جو موجود باعث تیرگی و نابودی رابطه خواهد شد.گاهی همسران نمی‏توانند عواطف خود را به راحتی بیان کنند، در چنین حالتی ممکن است طیف وسیعی از عواطف به صورت کامل بیان نشوند.

[۱] – Clore and Byrne

[۲] -Social Exchange Theory

۳-  Homans

[۴]– Interdependence Theory

۵- Kelley & Thibaut

[۶]– Fehr

[۷]– Equality Theory

[۸]-Traupmann

[۹]– Cognitive Consistency

[۱۰]– Developmental Theory

[۱۱]– Altman and Taylor

[۱۲]– Affection

[۱۳]– Expresivencess

[۱۴]– Compatibility

[۱۵] – Cohension

[۱۶] -Sexuality

[۱۷]– Conflict resolution

[۱۸]– Autonomy

[۱۹]– Identity

[۲۰]– Emotional intimacy

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.