تحقیق مفاهیم مدیریت و جهت گیری استراتژیک و عملکرد صادراتی و رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم مدیریت و جهت گیری استراتژیک و عملکرد صادراتی و رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی دارای ۲۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-۱) مقدمه    ۴
بخش اول:جهت گیری استراتژیک    ۵
۲-۱-۲) تعریف مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک    ۵
۲-۱-۲-۱) استراتژی    ۵
۲-۱-۲-۲) برنامه‎ریزی استراتژیک    ۷
۲-۱-۲-۳) تفکر استراتژیک    ۸
۲-۱-۲-۴) مدیریت استراتژیک    ۱۰
۲-۱-۲) جهت گیری استراتژیک    ۱۱
بخش دوم:عملکرد صادراتی    ۱۴
۲-۲-۱) صادرات    ۱۴
۲-۲-۲) عملکرد صادراتی    ۱۶
۲-۲-۳) رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی    ۱۹
۲-۲-۴) بررسی جایگاه جهت گیری استراتژیک درایران    ۲۰
۲-۲-۵) پیشینه تحقیقات انجام شده    ۲۲
۲-۲-۵-۱) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درایران    ۲۲
۲-۲-۵-۲) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درسایرکشورها    ۲۴
منابع    ۲۵

منابع

مبینی دهکردی، علی وسلیمانپورخویی، مجید(۱۳۸۵)”درامدی بربرنامه ریزی استراتژیک وعملیاتی”فصلنامه راهبردیاس، سال دوم شماره ۶

مشبکی، اصغر-خادمی، علی اکبر(۱۳۹۱)”نقش برنامه های توسعه صادرات برارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها”فصلنامه بهبود مدیریت، سال۶، شماره ۳

ناطق، محمد-نیاکان، نازیلا (۱۳۸۸)”بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت ها، محرک ها وعملکرد صادراتی” ماهنامه بررسیهای بازرگانی شماره ۳۷

دیوید، فرد آر(۱۳۹۱)”مدیریت استراتژیک” ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفترپژوهشهای فرهنگی چاپ بیست و دوم

رحمان سرشت، حسین-کریمی، غلامرضا(۱۳۸۶)”مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی درایران” فصلنامه علوم مدیریت ایران سال دوم شماره ۸

رهنورد، فرج اله-طاهرپورکلانتری، حبیب اله(۱۳۹۰)”بررسی تاثیرهمترازی های افقی و عمودی راهبردهای صادرات برعملکرد صادراتی در صد شرکت برتر ایران” فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه شماره ۷۷

کرمپور، عبدالحسین-شریفی، کیومرث وصفابخش، شهلا(۱۳۹۱)”ارائه مدلی برای ارزیابی تاثیراجزای رویکرد مبتنی برمنابع برعملکرد صادراتی براساس استراتزی رهبری هزینه درصنعت کانی غیرفلزی”فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره ۴، شماره۱۲، تابستان ۹۱

کردنائیج، اسداله-انوری رستمی، علی ودهیاد گاری، سعید(۱۳۸۴)”بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی صادرکننده سنگ های تزئینی”فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۳۷

رحیم نیا، دعائی و علیزاده (۱۳۹۱) “تبیین مدل تعاملی رویکرد استراتژیک، فرهنگ سازمانی و محیط”دوفصلنامه دانشگاه شاهد شماره ۱

رحیم نیا، فریبرز-صادقیان، سیدحسن(۱۳۹۰)”جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی ” فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دوره ۱، شماره ۱

okpara,john (2008)”entrepreneurial orientation and export performance:evidence from an emergent economy”jurnal of international marketing vol 6 pp 37-582-

pleshko,larry-nickerson,inge(2008)”strategic orientation,organizational structure,and the associated effects on performance in industrial firms”academy of strategic management journal,volume 7,2008

souse,carlos. m. p(2004)”export performance measurement:an evaluation ofempirical research in the literature” academy of marketing science volume 2004,no9

venkatramen,n(1989) “strategic orientation of business enterprise:the construct,dimensionality and measurement”managemet science,vol. 35,pp. 942-962

۲-۱-۱) مقدمه

صادرات یکی از متغیرهای اصلی تولید و درآمد ملی است. ویکی از روش های اصلی برای تامین درآمد و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری می باشد. توسعه عملکرد صادراتی باعث موفقیت و بهبود عملکرد بنگاه می گردد. (ناطق و نیاکان، ۱۳۸۸). امروزه بنگاه ها برای ورود به بازارهای هدف وحفظ آن بایستی ازمزیت رقابتی برخوردار باشند (کردنائیج و همکاران، ۱۳۸۴). با افزایش تعداد سازمان ها و واحدهای کسب و کاروپیرو آن رقابت فزاینده، همچنین تغییر بیوفقه و مداوم سلیقه های مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، بزرگترین چالشی که سازمانها با آنها مواجه هستند حفظ و ایجاد مزیت رقابتی است. دسترسی به این دو مقوله نیازمند این است که بنگاهها از برنامه ریزی استفاده نمایند که متناسب با این محیط باشد. بررسی ها نشان داده است اکثر شرکت های موفق بین المللی از برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نمایند (دیوید، فرد ۱۳۹۰). برنامه ریزی استراتژیک دارای فرایند و چارچوبی است که اگر به نحو صحیح طراحی، تدوین، اجرا و مورد پایش قرار گیرد. می تواند باعث توسعه عملکرد صادراتی گردد. یکی ازچارچوب های مهم برنامه ریزی استراتژیک، جهت گیری استراتژیک است که به مثابه قلب فرایند مدیریت استراتژیک است. جهت گیری استراتژیک اقدامات و جهت گیری های انجام شده بوسیله یک بنگاه بمنظور اتخاذرفتارهای مناسب بمنظور عملکرد عالی و مداوم می‎باشد.(narver&slater,1990,gatingnon&xuereb,1997 (

جهت گیری استراتژیک مفهومی است که بطور وسیع در تحقیقات مرتبط با مدیریت استراتژیک، بازاریابی و کارآفرینی بکار می رود. ( liu& Zhengping, 2011) یکی از رایج ترین پیوستارهای جهت گیری استراتژیک مطرح شده در ادبیات مرتبط باجهت گیریهای استراتژیک (رحیم نیا، صادقیان، ۱۳۹۰). ، جهت گیری استراتژیک باابعاد شش گانه تعریف شده ونکاترامن شامل تهاجمی، تحیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری که مبنای این تحقیق قرارمی گیرد.

در حال حاضر یکی از مشکلات کشور ما، وابستگی بودجه و اقتصاد کشور به صادرات نفت می باشد. و تراز تجاری کشور بدون احتساب صادرات نفت و فرآورده های بالادستی آن منفی می باشد. و اکثر بنگاههای تولیدی با ظرفیت کامل تولید نمی نمایند. اکثرکالاهای تولید داخل در مقابل کالاهای وارداتی رسمی با حقوق ورودی بالاتر از میانگین جهانی و یا کالاهای وارداتی قاچاق، قادر به رقابت نیستند. استان گیلان هم از این قائده مستثنی نبوده و علی رغم وجود استعداد های بالقوه طبیعی، اقلیمی، جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده، صادرات آن درسالهای اخیراز مرز ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفته است. با عنایت به مشکلات مربوط به تولید و اشتغال در استان، بررسی درخصوص موضوع صادرات وعوامل موثر برعملکرد صادراتی ضروری می‎باشد. عوامل مختلفی می تواند علل پایین بودن عملکرد صادرات استان باشد. با توجه به مطالعه و بررسی‎های به عمل امده، به نظر می رسد یکی از مشکلات واحدهای صادراتی استان، عدم استفاده از برنامه ریزی استراتژیک و جهت گیری استراتژیک می باشد. انتظارمی رود با جهت گیری استراتژیک می توان موجبات توسعه عملکرد صادراتی استان را فراهم نمود. اگرچه پژوهش های فراوانی درخصوص تاثیر مدیریت استراتژیک ومولفه های آن برعملکرد سازمان در ایران انجام گرفته است.

این مقاله دارای دو بخش می باشد که در بخش به تعاریف اصطلاحات استراتژی، برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژِی، فرایند مدیریت استراتژیک و جهت گیری استراتژیک و ابعاد آن پرداخته شده است و در بخش دوم به بحث صادرات و عملکرد صادراتی ودر بخش سوم به پیشینه تحقیق که در آن نتایج برخی تحقیقات مرتبط با جهت گیری استراتژیک ارائه خواهد شد می پردازیم.

بخش اول:جهت گیری استراتژیک

 ۲-۱-۲) تعریف مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک

۲-۱-۲-۱) استراتژی

مفهوم استراتژی از سال ۱۹۶۰ در مطالعه‎های کسب و کار به کار برده شده و با وجود پذیرش گسترده آن، هنوز مفهومی مبهم و خاص در مدیریت است. تعریف مفهوم استراتژی از یک پژوهش گر به پژوهش گر دیگر متفاوت است. اما در جوهره بسیاری از تعاریف، مفهوم استراتژی چنین بیان شده است. الگوی به جریان انداختن تصمیمات و فعالیت‎هاست که خصیصه اصلی آن، ارتباط با محیط‎اش است و عاملی تعیین کننده در دستیابی به اهداف است (زارعی متین و همکاران، ۱۳۸۹).

براساس تعریف مینتز برگ از استراتژی که به ۵P معروف است. استراتژی را می‎توان به پنج شکل توصیف کرد.

Plan[1] : طرح و نقشه یا برنامه‎ریزی

Ploy[2]: صف آرایی / ترفند

Pattern[3] : الگو

Position[4]: موقعیت یا جایگاه

Perspective[5] : چشم انداز یا دیدگاه

استراتژی یک چارچوب فکری که در یک چشم‎انداز معین، در چارچوب یک طرح و الگو و با صف‎ آرایی مشخص اهداف، سیاست‎ها و زنجیره عملیاتی را در قالب یک کل بهم پیوسته و در جهت رسیدن به یک موقعیت ویژه ترکیب و راهبری می‎کند.

چندلر به عنوان یکی از پیشگامان نظریه پردازی در حوزه مفاهیم استراتژی، استراتژی را این‎گونه تعریف می‎کند.

استراتژی عبارتست از تعیین اهداف و مقاصد بنیادین شرکت و انجام سلسله اقداماتی به منظور تخصیص منابع ضروری برای اجرای این اهداف.

بروس هندرسون: استراتژی یک مزیت منحصر به فرد برای تمایز سازمان از رقبا و مشاوران.

مک کینزی: استراتژی درک ابعاد مختلف ساختار صنعت و مبانی رقابت در آن.

اموری استراتژیک نامیده می‎شوند که حداقل دارای سه شرط باشند:

بلند مدت باشند،

در محیط رقابتی باشند

جنبه حیاتی داشته باشند.

مورگان و استرانگ (۲۰۰۳)، استراتژی را براساس ویژگی‎ها یا ابعاد چندگانه برای همه بنگاه‎ها مشترک دانسته است و استراتژی را نه براساس طبقه‎بندی، بلکه براساس اهمیت آن در بنگاه مورد ارزیابی می‎توان قرار داد.

پورتر ماهیت تدوین استراتژی را مرتبط کردن یک شرکت با محیط اطرافش بیان کرده است.

استراتژی کسب و کار طریقی است که شرکت با کمک آن در بازار به رقابت می‎پردازد و تأکید آن بر حفظ مزیت رقابتی در یک صنعت است. اگر کارکرد استراتژی خلق مزیت رقابتی دانسته شود، تفکر استراتژیک برای بقا و رشد سازمان در محیط پر رقابت امروز امری اجتناب‎ناپذیر خواهد بود. مزیت رقابتی مستلزم تمایز جهت‎گیری نسبت به رقیب است و تمایز در جهت‎گیری به دیدگاه‎های متفاوت و تازه‎ای نیاز دارد.

 ۲-۱-۲-۲) برنامه‎ریزی استراتژیک

کوششی سازمان یافته و منظم برای تصمیمات مبنایی و اجرای اقدامات زیربنایی است که ماهیت فعالیت یک سازمان را در موقعیت محیطی و در ارتباط با دیگر سازمان‎ها در چارچوب قانون نشان می‎دهد و آن عبارتست از مجموعه تصمیمات و فعالیت‎هایی است که از تنظیم و اجرای استراتژی‎های طراحی شده برای کسب اهداف یک سازمان ناشی شده باشد. اگربخواهیم در محیطی پویا، پیچیده و متحول برنامه ریزی نمائیم، صرفاً نمی توان به قلمرومدیریت دردرون سازمان تکیه کردوتحولات بیرونی وتاثیرگذاربرسازمان و ماموریت های آن ویادستیابی به چشم اندازرانادیده انگاشت، بنابراین می توان برنامه ریزی استراتزیک را برنامه ریزی درمحیط های پویا قلمدادنمود که ازطریق مدیران ارشداجرایی وتیم های برنامه ریزی بصورت گروهی تهیه می گردد.

[۱] plan

[۲] ploy

[۳] pattern

[۴] possition

[۵] perspective

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.