پیشینه تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱سرمایه فکری۴
۱-۱-۱مقدمه۴
۱-۱-۲تعاریف سرمایه فکری۵
۱-۱-۳مروری بر چشمانداز تاریخی سرمایه فکری۱۰
۱-۱-۴سنجش سرمایه فکری۱۴
۱-۲حاکمیت شرکتی۲۵
۱-۲-۱مقدمه۲۵
۱-۲-۲تعریف حاکمیت شرکتی۲۶
۱-۲-۳تئوری نمایندگی۳۴
۱-۲-۴روشهای حاکمیت و کنترل شرکتی۳۸
۱-۳ارزش بازار۴۳
۱-۳-۱مقدمه۴۳
۱-۳-۲انواع ارزش سهام۴۴
۱-۴پیشینه تحقیق۴۵
۲منابع و مآخذ۵۲
.[۱] محمدی، شاپور؛ قالیباف اصل، حسن؛ مشکی، مهدی /بررسی اثر ساختار مالکیت (تمرکز و ترکیب) بر بازدهی و ارزش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران /مجله تحقیقات مالی /دوره ۱۱ /شماره ۲۸ /۱۳۸۸ /۸۸-۶۹٫
.[۲] نمازی، محمد؛ کرمانی، احسان /تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران /بررسیهای حسابداری و حسابرسی /دوره ۱۵ /شماره ۵۳ /۱۳۸۷ /۱۰۰-۸۳٫
.[۳] خاوندکار، جلیل؛ خاوندکار، احسان و متقی، افشین / سرمایه فکری / مدیریت ، توسعه و مدلهای سنجش / مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران /تابستان ۱۳۸۸٫
.[۴] سازمان بورس اوراق بهادار تهران /پیشنویس آییننامه اصول راهبری شرکتها /مجله بورس /شماره ۵۲ /۱۳۸۵ /۴٫
.[۵] ستایش، محمدحسین؛ کاظم نژاد، مصطفی /بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران /پیشرفتهای حسابداری /شماره ۱ /۱۳۹۰ /۹۴-۶۹٫
.[۶] شهریاری، پرویز /مدیریت /اندازهگیری و گزارشگری از سرمایه فکری /شماره ۴۸۳ /۱۳۸۶ /۱۴-۱۳٫
.[۷] انواری رستمی، علیاصغر؛ رستمی، محمدرضا /ارزیابی مدلها و روشهای سنجش و ارزشگذاری سرمایههای فکری شرکتها /مجله بررسیهای حسابداری /شماره ۳۴ /سال دهم /۱۳۸۲ /۷۵-۵۱٫
.[۸] بابایی رکلیکی، محمدعلی؛ احمدوند، ژیلا /بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار ایران /مجله تحقیقات مالی /شماره ۲۶ /۱۳۸۷ /۶۰-۴۱٫
.[۹] پور زمانی، زهرا؛ جهانشاد، آزیتا؛ محمودآبادی، علی /تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی /بررسیهای حسابداری و حسابرسی /دوره ۱۹ /شماره ۲ /۱۳۹۱ /۳۰-۱۷٫
.[۱۰] صالحآبادی، علی /نظام راهبری شرکتی گامی بهسوی جلب اعتماد عمومی /مجله بورس /شماره ۵۲ / ۱۳۸۵ /۳-۲٫
[۱۱]. Brennan, N. / reporting intellectual capital in annual reports: evidence from Ireland / Account. Audit / Vol.14 / 2001 / 423-436.
[۱۲]. Brennan, N. Connell, B. / Intellectual capital: current issues and policy implications / Journal of Intellectual Capital / Vol. 1 / No. 3 / 2000 / pp. 206-40.
[۱۳]. Roos, G., Roos, J., Edvinsson, L. and Dragonetti, N.C. / Intellectual capital – Navigating in new Business landscape / New York university press / New York, NY / 1997.
[۱۴]. Rodov I., Leliaert, P. / FiMIAM: financial method of intangible assets measurement / Journal of intellectual capital / Vol. 3 / 2002 / pp. 323-336.
[۱۵]. Ryan, C. / Leadership in collaborative policy-making: An analysis of agency roles in regulatory negotiations / Policy Sciences / 2001 / pp. 221–۴۵٫
[۱۶]. Shleifer, A., Vishny, R. / A Survey of Corporate Governance / Journal of Finance / 1997 / pp.737-783.
در سالهای اخیر در سطح تبادلات جهانی، حرکت به سمت اقتصاد دانشپایه منجر به تغییر پارادیم حاکم بر اقتصاد صنعتی شده است بهگونهای که امروزه میتوان شاهد پدیداری اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش بود که اساس و بنیان آن بر محور داراییهای نامشهود سرمایه فکری استوار است. در چنین فضایی، سرمایههای فکری و دانشی سازمانها، بیشازپیش بهعنوان مزیتهای رقابتی موردتوجه قرار گرفتند. یکی از مهمترین جنبههای این رویکرد جدید، توجه به ظرفیتها و ارزشی است که از خلال مجموعهای از منابع سازمانی پدید میآید که قالبهای قابلاعمال بر داراییهای مالی و فیزیکی شناختهشده گذشته همچون جنبههای فیزیکی، تعیین بهای قطعی تمامشده، ارزش و سنجش را پذیرا نیستند. درواقع با بروز نگرشهای جدید در حوزه علم اقتصاد، توجه صرف به منابع مشهود بهعنوان مواد اولیه ایجاد ارزش در سازمانها، جای خود را به توجه همزمان بهتمامی داشتهها اعم از منابع مالی و فیزیکی و منابع غیر فیزیکی داده است. ازاینرو ضرورت بهکارگیری تمام ظرفیتهای موجود در سازمان اعم از سرمایههای مالی، داراییهای فیزیکی، سرمایه فکری، رویهها و الگوهای کاری، سرمایه انسانی، سامانههای اطلاعاتی، شبکههای ارتباطی، مدیریت زنجیره تأمین مشتریان، داراییهای دانشی و …، بیشازپیش نمایان شده است. .[۹]
شالوده سرمایه فکری دانش و اطلاعات است. بهطورکلی میتوان گفت که سرمایه فکری یک بستهی دانشی مفید برای سازمان است. محدودیت منابع فیزیکی در دسترس سازمانها، موجب بروز رویکردهای جدید در توسعه امکانات غیر فیزیکی و رویههای ارزش افزا جهت توسعه و بهبود محصولات و خدمات شده است. ازاینرو ضرورت بکار گیری تمام ظرفیتهای موجود در سازمان اعم از سرمایههای مالی، داراییهای فیزیکی، سرمایه فکری، رویهها و الگوهای کاری، سرمایه انسانی، داراییهای دانشی و … بیشازپیش نمایان شده است. در کنار این موضوع استقرار چهارچوبهای بهینهساز و توجه به تمام قابلیتها برای توسعه میزان کارایی و اثربخشی حاصل از داراییهای سازمانی برای دستیابی به اهداف سازمانی موردتوجه بوده است.
در اقتصاد سنتی، دارایی مجموعهای از داشتههای درگیر در جریان تولید کالا پنداشته میشود. بهبیاندیگر در اقتصاد سنتی ما مفهوم دارایی ثابت به ساختمان، تجهیزات تولیدی، وسیلههای حملونقل و ماشینآلات بهعنوان کالاهایی که در فرآیند تولید بکار میروند و جز در اثر استهلاک تغییر شکل نمییابند، اطلاق میگردد. بر پایهی این طرز تلقی، داراییها عبارتاند از: منابع اقتصادی که در قالب موجودی که هزینه و بهای آن در زمان اکتساب میتواند سنجیده شده و کنترل شود. در این دیدگاه یک دارایی اعم از فیزیکی یا غیر فیزیکی، بدون توجه به دخالت آن در ایجاد ارزش، در دورههای بعدی، معنا و مفهوم ندارد و حسابداران، جریان نقدینگی مورد انتظار در آینده را از زمانی بهعنوان یک افزایش داراییها و بهعنوان درآمد به ثبت میرسانند که شواهد عینی در مورد وقوع اتفاق مالی صورت میگیرد.
درمسیرتطور مفهوم سرمایه فکری، از دیدگاههای مختلف نظریهپردازان و پژوهشگران سعی نمودهاند تا تعریفی عمومی از سرمایه فکری مطرح نمایند، اما بایستی گفت که پیرامون ادبیات تعریف، عبارت سازی و طبقهبندی این مؤلفهها اشتراک نظر عمومی وجود ندارد.
یکی از تعریفهای مجملی که پیرامون سرمایه فکری وجود دارد، تعریفی است که توماس استوارت[۱] براین مفهوم طرح کرده است: “سرمایه فکری یک بسته دانشی مفید برای سازمان است.” در تفسیر این تعریف، استوارت براین باور است که در این بسته دانشی مؤلفههایی چون فرآیندهای سازمانی، فناوریها، امتیازات انحصاری، مهارت کارکنان و اطلاعات مشتریان و تأمینکنندگان و ذینفعان سازمانی قرار دارند. .[۷۳]
با بررسی تعاریف موجود پیرامون سرمایه فکری میتوان به روشی دریافت که بخش قابلتوجهی از این مفهوم بر پایه رویکردهای جدید که به دانش (انسانی، سازمانی) بهعنوان یک منبع و سرمایه سازمانی ارتباط دارد، توجه کرد. این توجه درواقع دراثرتغییرات کلانتری است که در عرصه اقتصاد نسبت به توجه بر منابع دانشی و اطلاعاتی پدیدار گردیده است. بر همین اساس، توماس استوارت در تعریف محتوای سرمایه فکری معتقد است که مواد فکری، دانش و اطلاعات، موارد مرتبط با مالکیت فکری علاوه بر اینکه میتواند بر سازمان در راستای تولید و ایجاد ارزش به کار گرفته شود بلکه میتواند چارچوب سرمایه فکری هر سازمان را تشکیل میدهند. متداول شدن عبارت سرمایه فکری یکی از نشانههای این موضوع است که سازمانها در قبال مدیریت این سرمایه توانستهاند به مزیت رقابتی دست یابند که ازاینرو علایق و توجهات به سرمایه فکری رو به فزونی گذاشته است. این امر سبب شده تا بهتناسب توجه به سرمایه فکری در سازمانهای مختلف، گستره تعاریف موجود نیز بسته به خصیصههای سازمانی محلی شده و از یکدیگر تمایز داشته باشند. یکی از شاخصترین گرایشها به سرمایه فکری در عرضه سازمانی و عملی در کشور سوئد و در شرکت اسکاندیا اتفاق افتاده است. به باور اسکاندیا توسعه مفهوم سرمایه فکری باعث تمایز جدی در رویکردهای حاکم بر سامانه پایش داراییها و فرآیندهای مالی سنتی و مبتنی بر سرمایه فکری شده است. .[۱۱]
[۱] Thomas A. Stewrat
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر