تحقیق ارزش گذاری منابع آبی و ارزش اقتصادی آن و مدیریت بهره وری آب کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزش گذاری منابع آبی و ارزش اقتصادی آن و مدیریت بهره وری آب کشاورزی دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-مقدمه    ۴
۱-۳-ارزش گذاری منابع آبی    ۶
۱-۴-آب کالایی اقتصادی    ۱۱
۱-۵- تحلیل جایگاه ارزش و هزینه آب در قوانین جاری کشور    ۱۱
۱-۶- ارزش واقعی آب    ۱۳
۱-۶-۱-اجزاء اصلی ارزش آب    ۱۴
۱-۶-۱-۱-ارزش مستقیم ناشی از مصرف آب    ۱۴
۱-۶-۱-۲-ارزش غیر مستقیم ناشی از مصرف آب    ۱۴
۱-۶-۱-۳- ارزش ها و فواید اجتماعی آب    ۱۵
۱-۶-۲-اجزاء ارزش اقتصادی کل منابع آبی    ۱۵
۱-۷-مفهوم ریسک    ۱۶
۱-۸-بهره وری آب کشاورزی    ۱۷
۱-۸-۱-تعریف بهره وری    ۱۸
۱-۸-۲-مفهوم بهره وری آب    ۱۸
۱-۹- مطالعات مرتبط با ارزشگذاری آب کشاورزی    ۲۲
۱-۹-۱-مطالعات خارجی    ۲۲
۱-۹-۲-مطالعات داخلی    ۲۴
۱-۹-۳-ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه ارزش گذاری آب    ۳۰
۱-۱۰-مطالعات مربوط به بهره وری آب    ۳۰
۱-۱۱-مطالعات با استفاده از مدل موتاد- هدف    ۳۴
منابع    ۳۸

 منابع

جعفری، ع. م. سلطانی، غ. (۱۳۷۸)، افزایش بهره وری آب کشاورزی: مطالعه موردی استان همدان. مقالات منتخب

جعفری، ع. م. سلطانی، غ. (۱۳۷۸)، افزایش بهره وری آب کشاورزی: مطالعه موردی استان همدان. مقالات منتخب بهره وری کشاورزی، انتشارات موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی، ۱۵۸-۱۵۱٫

جعفری، ع، (۱۳۸۳)، رویکرد بازار آب و الزامات آن. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. شماره ۴۸، زمستان.

جعفری، ع (۱۳۸۵). ارزش و هزینه کامل آب: مطالعه موردی سد علویان. تحقیقات منابع آب ایران، سال دوم، شماره ۳، ص ۱-۱۲٫

قرئلی، ع، (۱۳۸۱)، تعیین ارزش آب کشاورزی و الگوی بهینه کشت در شرایت کمبود منابع آب (اراضی زیر سد درودزن)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.

کاوه، ف. (۱۳۸۲)، ارتقاء بهره وری آب کشاورزی و امنیت غذایی. مجموعه مقالات یازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. دانشگاه تهران.

کرامت زاده، ع.، چیذری، ا. و میرزایی، ا (۱۳۸۵). تعیین ارزش اقتصادی آب کشاورزی با استفاده از مدل الگوی بهینه تلفیق زراعت و باغداری مطالعه موردی سد بازو شیروان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال چهاردهم، شماره ۵۴، ص ۳۵-۶۰٫

چیذری، ا.ح. و میرزایی، ح (۱۳۷۸). روش قیمت گذاری و تقاضای آب کشاورزی باغهای پسته شهرستان رفسنجان، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۲، ص ۹۹-۱۱۳٫

Hanley, N. and Spash, C. (1995). Cost benefit analysis and the environments. England: Edward Elgar Publishing.

Pearce, DW. and Turner, K. (1990). Economics of natural resources and the environment. Harvester Wheatsheaf.

Singh, D.K., Jaiswal, C.S., Reddy, K.S., Singh, R.M. and Bhandarkar, D.M. (2001). Optimal cropping pattern in a canal command area. Agricultural Water Management, Vol. 50, pp. 1-8.

Singh, D.K., Jaiswal, C.S., Reddy, K.S., Singh, R.M. and Bhandarkar, D.M. (2001). Optimal cropping pattern in a canal command area. Agricultural Water Management, Vol. 50, pp. 1-8.

۱-۲-مقدمه

با توجه به اهمیت رو به افزون آب، امروزه از آب به عنوان کالایی اجتماعی- اقتصادی یاد می‌شود و از آنجا که مانند هر کالای اقتصادی دیگر، قیمت بیان کننده کمیابی آن کالا می‌باشد، در نتیجه ارزش آب نیز به عنوان یک کالای اقتصادی_اجتماعی باید بیان کننده کمیابی آن باشد. لذا اطلاع از ارزش آب در بخش های اقتصادی، نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت تقاضای آب دارد. به گونه‌ای که اگر این ارزش کمتر از واقعیت برآورد شود باعث عدم تخصیص بهینه آب در بین مصارف مختلف آن می شود. همچنین اگر ارزش آب بیش از حد تعیین گردد، باعث عدم رفاه اجتماعی و صدمه رسیدن به اقشار آسیب پذیر و کم توان از نظر مالی شده و مصرف آب را از سوی آنان با مشکل روبرو می کند (قرئلی، ۱۳۸۱).

علاوه بر آن در شرایطی که جوامع با بحران افزایش جمعیت روبرو بوده و منابع آب نیز برای تامین نیازهای این جمعیت رو به رشد، کافی نیست، لذا استفاده بهینه و افزایش بهره‌وری منابع آب در بخش‌های مختلف باید مد نظر قرار گیرد. در این‌باره می توان به نقش مهم ارزش و قیمت آب اشاره نمود. مهمترین نقش قیمت آب را می توان توزیع متناسب آب بین متقاضیان و مصارف مختلف ذکر کرد.  تعیین مناسب قیمت آب باعث می‌شود که آب بین متقاضیان متناسب با فایده یا ارزش تولید نهایی توزیع گردد. نقش دیگر قیمت آب، ایجاد انگیزه برای صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از اسراف و اتلاف آن است، چرا که ارزان و رایگان بودن آب باعث زیاده‌روی در مصرف آب می شود و انگیزه را برای حفاظت و استفاده اقتصادی آن تضعیف می‌کند (سلطانی، ۱۳۷۵). در ایران نیز، رشد سریع جمعیت و نیاز رو به رشد بخش کشاورزی و بخش­های شرب و صنعت به آب سالم و مطمئن، ما را به بسط نظام‌های تخصیص و بهبود الگوهای مصرف جهت صرفه جویی بیشتر آب در بخش­های اقتصاد نا گزیر می سازد. توجه به این مهم، در آینده نزدیک با کاهش منابع قابل استحصال بیشتر احساس خواهد شد (جعفری، ۱۳۸۳). بعلاوه ارزش آب از دیرباز جایگاه به سزایی در مجموعه قوانین کشور داشته است و تکامل علم مدیریت منابع آب نیز به غنای این قوانین افزوده است. در این خصوص می توان به قانون و مصوبات مختلف اشاره کرد. برای نمونه قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ مبنای تدوین بسیاری از مصوبات، دستور‌العمل ها و بخشنامه‌های آب در کشور بوده است. از مواد این قانون ماده ۳۳ است که در قیمت‌گذاری آب، لحاظ نمودن هزینه تامین و ارزش‌های اقتصادی آب را مد نظر قرار داده و بر آن تاکید دارد.

ماده ۱۷ قانون برنامه چهارم توسعه کشور نیز بیانگر اهمیت اصلاح مدیریت منابع آب در فرایند توسعه کشور است. برقراری مدیریت توامان عرضه و تقاضا، رویکرد توسعه پایدار و لحاظ نمودن ارزش اقتصادی در برنامه ریزی آب صراحت این قانون است. بندهای “ج” و “ه” ماده مذکور نیز بر لحاظ نمودن ارزش اقتصادی آب در بهره‌برداری، حفاظت و بازیافت آب و همچنین نگاه توسعه پایدار در طرح‌ها تاکید دارند.

بنابراین، می‌توان گفت مجموعه قوانین کشور نیز اهمیت ارزیابی ارزش آب و حرکت به سمت توسعه پایدار را تاکید کرده‌اند. لیکن فقدان شیوه نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی مناسب و هماهنگ برای تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط، ضعف در پایگاه اطلاعاتی بخش آب کشور و دانش ناکافی در ارزیابی ارزش و هزینه آب، عملیاتی نمودن توصیه‌ها را با کندی مواجه نموده است (جعفری، ۱۳۸۵).

آب از معدود منابعی است که استفاده‌های بیشماری دارد و برای اهداف مختلفی بکار می‌رود. همچنین لازم به ذکر است که روش‌های متعددی برای ارزش‌گذاری مصارف مختلف آب وجود دارد. برای هر یک از مصارف منابع آب بایستی روش مناسب و ویژه آن مصرف خاص را بکار گرفت. با توجه به نا کارایی عظیمی که امروزه بخش مدیریت منابع آبی در دنیا با آن مواجه است، و ناشی از کمتر بودن همیشگی قیمت‌ها و هزینه‌های دریافت شده از مصرف کنندگان بابت منابع آبی از هزینه کل عرضه آب است. نیاز به تغییر قیمت و مدیریت آب احساس می شود. چنانچه در دهه گذشته نیز کمیته جهانی آب[۱] قیمت‌گذاری منابع آب را بر اساس هزینه کل تامین آن توصیه کرده است (کمیته جهانی آب ، ۲۰۰۰).

۱-۳-ارزش گذاری منابع آبی

رشد جمعیت، بهبود در وضع زندگی و افزایش تقاضا برای مصارف مختلف آب از یک سو و کاهش عرضه آب از سوی دیگر، باعث بوجود آمدن رقابت برای کسب منابع کمیاب آب چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح ملی گردیده است. لذا با توجه به محدود بودن منابع آبی، اهمیت موضوع تخصیص کارای آب بین بخش‌های مختلف اقتصادی بیش از پیش روشن می گردد (اسدی، ۱۳۷۶). منابع آبی، نهاده های ضروری تولید در بخش‌های مختلف اقتصاد مانند کشاورزی (زراعت، باغبانی، آبزی پروری، ماهی گیری تجاری و جنگل داری)، صنعت (کارخانه جات کاغذ سازی، پتروشیمی و …) و نیز مصارف خانگی می‌باشد (برنامه محیط زیست ملل متحد[۲]، ۲۰۰۰). آب در جوامع بشری در زیر ساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. امروزه این نقش با تغییر شرایط آب و هوایی و پدیده خشکسالی بیش از هر زمان اهمیت خود را نمایان کرده است. در دو دهه اخیر آب و مدیریت آن به یک دغدغه بزرگ بین‌المللی تبدیل شده است. تشکیل نشست‌های متعدد در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و دوره‌های مختلف کارشناسی، مدیریتی و سیاسی همه حاکی از تشدید این نگرانی‌ها است (سرخوش سلطانی، ۱۳۸۷). علاوه بر آن، استخراج از منابع آبی در حد بالایی است، منابع آبی به دلیل ناتوانایی دولت‌ها و عدم وجود بازار در سطح محلی، ملی و جهانی به طور کارا تخصیص نیافته اند. در نتیجه هزینه‌ها و منافع خصوصی از هزینه‌ها و منافع اجتماعی فاصله گرفته‌اند و این مطلب باعث کاهش رفاه اجتماعی شده است (پییرس و تورنر، ۱۹۹۰).

[۱]-World Water Commission (WWC)

[۲]– United Nation Environment Program (UNEP)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهره وری و راه های بهبود آن و بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوی شایستگی مدیران
  • تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.