پیشینه تحقیق ازدواج از دیدگاه امام خمینی (رحمهالله) و صادقی تهرانی (رحمهالله) دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول:مفاهیم نکاح و زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) و صادقی تهرانی (رحمهالله). ۶
۱-۱- بخش اول:مفاهیم ۶
۱-۱-۱- معنی نکاح، طلاق و ارث از نظر لغت و اصطلاح ۶
۱-۲- بخش دوم: زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) و صادقی تهرانی (رحمهالله). ۷
۱-۲-۱- زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) از ولادت تا رحلت. ۷
۱-۲-۲-زندگی نامه محمد صادقی تهرانی از ولادت تا رحلت ۱۴
فصل دوم: ۲۱
ازدواج ۲۱
۱- ازدواج ۲۱
۲-۱- بخش اول: اهمیت ازدواج و فواید آن از دیدگاه قرآن و روایات ۲۱
۲-۱-۱- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر قرآن ۲۱
۲-۱-۲- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر روایات ۲۷
۲-۲- بخش دوم: ازدواج دائم ۳۰
۲-۲-۱- نکاح ۳۰
۲-۲-۲- اهمیت دادن به متدین بودن زن و مرد در ازدواج ۳۶
۲-۲-۳- اهمیت و ماهیت مهریه ۴۴
۲-۲-۴- تعدد وکالت ۴۵
۲-۲-۵- سنخیت هماهنگی زوجین ۴۵
۲-۲-۶- حقوق هم آهنگ زن و شوهر ۴۶
۲-۲-۷- نفقه وتمکن زوج ۴۸
۲-۳- بخش سوم: ازدواج موقت ۴۹
۲-۳-۱- ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعی ۴۹
۲-۳-۲- فرق میان عقد دایم و منقطع ۵۳
۲-۳-۴- عیب های مبطل عقد ازدواج ۵۴
۲-۳-۵- عدهای از زنها که ازدواج با آنان حرام است ۵۵
۲-۳-۶- احکام شیر دادن و شرایط ازدواج آن ۶۶
فصل سوم: ۶۸
مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) ۶۸
۳- مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) ۶۹
۳-۱- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ازدواج ۶۹
بحث و نتیجه گیری ۷۳
فهرست منابع و مآخذ ۷۵
قرآن کریم.
محمد حسین، فضل الله (۱۳۸۶)، نقش و جایگاه زن در حقوق اسلامى، ترجمه، عبدالهادى، فقهىزاده، نشر دادگستر، ص ۲۳).
شهید اول، عاملی محمدبن مکی (۱۴۱۲ق)، الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه، ۳جلد، قم، مؤسسه نشر اسلامی، قم
شهید ثانی، ز، (۱۳۶۶)، الروضه البهیه فی شرح العلمه دمشقیه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، ج۲٫
مشکینى (۱۳۶۳)، ازدواج در اسلام، ترجمه احمد جنتى، کتابخانه الزهراء (س) (حوزه علمیه خواهران).
مطهری، احمد (بی تا)، مستند تحریرالوسیله، قم نشر حوزه.
مطهری، مرتضی (۱۳۷۴) امدادهای غیبی، تهران، انتشارات صدرا.
…………………………. (۱۳۷۹)، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات حسینیه ارشاد، تهران.
…………………………. (بی تا)، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، انتشارات صدرا.
معین، محمد (۱۳۸۶)، فرهنگ فارسی معین، انتشارات امیرکبیر ، چاپ دوَم.
مغنیه، محمد جواد (بی تا) فقه تطبیقی مذاهب پنجگانه، ، ترجمه پورجوادی، کاظم، قم نشر مکتبه الاسلامیه.
صادقی تهرانی، محمد، (۱۳۴۸)، نگرشی جدید بر حقوق بانوان در اسلام، تهران، انتشارات امیدفردا.
……………………………………. (۱۳۷۲)، الفرقان، تهران، انتشارات امیدفردا.
……………………………………. (۱۳۷۸)، صادقی تهرانی، تهران، انتشارات امید فردا، چاپ سوم.
ازدواج، عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال میکند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است. (قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال ۱۹۵۳، جمعآوری نژاد اعرابی ماده یک). نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد میشوند. (کاتوزیان، ۱۳۷۹، ص۲۰).
ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همهی مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبههای متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرایند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیدهاند. ازدواج بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار میکند و از نوعی تقدس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیتی بینظیر دارد. بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش میدهد. یکی از جمله مسائلی که از دیرباز در جامعه اسلامی ما حائز اهمیت بوده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته مبحث «نکاح و یا به عبارتی ازدواج» است که در مذهب ما از طرف پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد تأکید قرارگرفته و ائمه معصومین روایات و احادیثی را در این خصوص نقل نمودهاند و از طرف علماء و فقهای عصر حاضر نیز مورد نقد و بررسی و تبادل نظر قرارگرفته و هم اکنون نیز به دلیل افزون بودن قشر جوان از مباحث حائز اهمیت و مورد بحث مطبوعات و نشریات داخلی و خارجی است.
بهترین تعبیر ازدواج را خداوند متعال در قرآن کریم (سوره روم آیه ۲۱) بیان فرموده است:
«وان خَلَقَ لکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوَاجاً لتسکنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَّوَدَّهً وَ رَحمَهً اِنَّ فِی ذَالِکَ لَآَیَاتٍ لِّقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ از نشانههای خداوند متعال این است که آفرید برای شما همسرانی از خود شما تا توسط آنها آرامش یابید و در میان شما دوستی و رحمت قرار داد و در آن نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند. زندگی مشترک دو همسردر آغاز از میل جنسی ریشه میگیرد ولی در این حد متوقف نمیشود و به تدریج به نوع همبستگی عمیق روحی و عاطفی، اقتصادی و اجتماعی میان آن دو کشانده میشود که از آن به پیوند همسری یا زناشویی تعبیر میشود. بنابراین به دنبال احساس تمایل قلبی زن و مرد به ایجاد پیوند میان خود، با یکدیگر پیمان همسری یا عقد ازدواج میبندند. (قلی زاده کلان، ۱۳۷۵، ص ۳۰).
نکاح، میثاق الهی و رابطه حقوقی، عاطفی است که به وسیله عقد بین زن و مرد ایجاب میگردد و به آنان حق میدهد که با یکدیگر زندگی کنند و مظهر بارز این رابطه حق تمتع خاص است. و نکاح در اصطلاح به معنای ازدواج و زناشویی استعمال میگردد (جعفری لنگرودی، ۱۳۷۶، ص ۷۲۱).
نکاح در لغت در معانی زیر بکار رفته است: «تقابل و التقاد (تناکح الجبلان)، سلطه و غالب، وصول و اختلاط، ضم، وطی و عقد» که از نظر اصطلاح تنها بر «عقد و وطی» اطلاق میگردد. دیدگاه حقوق دانان به نقد از پایگاه اینترنتی( http://comamiri2ab.persianblog.ir/.)
ظاهراً منظور از عقد ایجاب و قبول نیست، بلکه مراد نتیجه آن که در فارسی به زن گرفتن و شوهر کردن تعبیر میشود خواهد بود. معانی لغوی فوق نیز با این معنی سازگارتر است، نهایتاً اینکه «آیا این لفظ در وطی حقیقت است یا در عقد یا در هر دو (مشترک لفظی) و یا اینکه در این دو معنی بطور مجازی بکار رفته؟»، اختلاف نظر وجود دارد.(همان)
با دقت در معانی گوناگون لغوی میتوان گفت که: همه این استعمالات و تعابیر حاکی از یک حقیقت واحد به معنی «انضمام و پیوستگی که مشترک معنوی بین آنها است» است و در اصطلاح قرآن هر جا کلمه «نکاح» آمده است به معنی «عقد» آمده است. گفتنی است از دیر باز تحقیق در این کلمه به نحو مستوفی در کتب فقهی آمده است، لذا با توجه به معانی لغوی و اصلاحی آن بهترین تعریف قابل ارائه را چنین بیان نمود.(همان)
«نکاح، میثاق الهی و رابطه حقوقی، عاطفی است که به وسیله عقد بین زن و مرد ایجاب میگردد و به آنان حق میدهد که با یکدیگر زندگیکنند و مظهر بارز این رابطه حق تمتع خاص است. و نکاح در اصطلاح به معنای ازدواج و زناشویی استعمال میگردد.» (همان).
در قانون مدنی ایران از نکاح، تعریفی به عمل نیامده است. ولی برخی از فقهای عامه عقد نکاح را به این گونه تعریف کردهاند: نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد میشوند. (کاتوزیان، ۱۳۷۵ص ۲۰).
تعریف معروف و کلاسیک در حقوق انگلیس از ازدواج آمده چنین است:
«وحدت ارادی یک زن و یک مرد برای زندگی.»
در قوانین برخیکشورهای اسلامی در تعریف نکاح به هر دو جنبه «استمتاع جنسی» و «تشکیل زندگی مشترک» اشاره شده است؛ مثلاً مادهی یک قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال ۱۹۵۳ میگوید.
«ازدواج عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال میکند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است». (قانون احوال شخصیت سوریه، جمعآوری نژاد اعرابی ماده یک).
اما، سوای از این تعاریف، میتوان به تعریفی که برخی از اساتید گفتهاند و مناسبترین تعریف است اسنتاد جست که چنین است: «نکاح، رابطهای حقوقی است که به وسیله عقد بین زن و مرد حاصل میگردد و به آنها حق میدهد که تمتّع جنسی از یکدیگر ببرند.»(قانون احوال شخصیت سوریه، جمعآوری نژاد اعرابی ماده یک).
معنی لغوی ازدواج: یعنی با هم جفت شدن، زن گرفتن، شوهر کردن، زناشویی (بهشتی، ۱۳۶۵ ص۷۳،).
تعریف اصطلاحی نکاح یا (ازدواج): ازدواج عقدی است که به موجب آن زن و مرد، به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی، با هم متحد میشوند. و ازدواج از عقودی است که جنبهی مالی و غیره مالی هر دو را دارا است. زیرا، از طرفی، در اثر عقد نکاح شوهر موظف میشود که نفقهی زن و سایر اعضای خانواده را بپردازد و مالی را به عنوان مهریه به زن بدهد، و از سوی دیگر زن و مرد مکلف میشوند که برای تشیید مبانی خانواده و تربیت فرزندان با هم همکاری کنند. (کاتوزیان، ۱۳۷۹ص ۳۵،).
در روز بیستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۳۰ شهریـور ۱۳۸۱ هجرى شمسى ۲۱ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادى، در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانوادهاى اهل علم و هجرت و جهاد و در خـاندانى از سلاله زهرای اطـهر سلام الله علیها روح الله المـوسوى الخمینى پـاى بـر خـاکدان طبیع نهاد.
او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود که نسل در نسل در کار هـدایت مردم وکسب مـعارف الهى کوشیدهاند. پدر بزرگوار امام خمینى مرحوم آیه الله سید مصطفى مـوسوى از معاصرین مرحـوم آیه الله العظمى میرزاى شیرازی، (رض) پـس از آنکه سالیانى چند در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامى را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نایل آمـده بود بـه ایران بازگشت و در خمین ملجاء مردم و هادى آنان در امور دینى بـود. در حـالیکه بیش از ۵ مـاه از ولادت روح الله نمیگذشت، طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبى پـدر را که در برابر زورگوئی هایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسیر خمین به اراک وى را به شهادت رساندند. بستگان شهید براى اجراى حکـم الهى قصاص به تهران (دار الحومه وقت) ره سپار شدند و بر اجراى عـدالت اصرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر