816 views
پیشینه تحقیق اهداف، نظریه ها، مدل های مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱٫۱٫۱٫ مقدمه۴
۱٫۲٫۲-. مدیریت دانش۴
۱٫۳٫۲-۱٫ زنجیره اطلاعات۵
۱٫۴٫۲-۲٫ داده۵
۱٫۵٫۲-۳٫ اطلاعات۵
۱٫۶٫۲-۴٫ دانش۶
۱٫۷٫۲-۵٫ خرد (معرفت)۶
۱٫۸٫۳٫ دسته بندی انواع دانش۶
۱٫۹٫۴٫ تعریف مدیریت دانش۷
۱٫۱۰٫۵٫ تاریخچه مدیریت دانش۸
۱٫۱۱٫۶٫ اهداف مدیریت دانش۹
۱٫۱۲٫۶-۱٫ اهداف مدیریت دانش در کتابخانهها۱۱
۱٫۱۳٫۷٫ نظریههای مدیریت دانش۱۱
۱٫۱۴٫۸٫ الگوهای مدیریت دانش۱۳
۱٫۱۵٫۹٫ مراحل مدیریت دانش۲۰
۱٫۱۶٫۹-۱٫ فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانهها۲۱
۱٫۱۷٫۱۰٫ مؤلفههای مدیریت دانش۲۴
۱٫۱۸٫۱۱٫ موانع مدیریت دانش۲۷
۱٫۱۹٫۱۲٫ کارآفرینی سازمانی۲۹
۱٫۲۰٫۱۲-۱٫ مفهوم کارآفرینی۳۰
۱٫۲۱٫۱۲-۲٫ تاریخچه کارآفرینی۳۱
۱٫۲۲٫۱۲-۳٫ تاریخچه کارآفرینی در ایران۳۳
۱٫۲۳٫۱۲-۴٫ تعریف کارآفرینی سازمانی۳۳
۱٫۲۴٫۱۲-۵٫ ضرورت و اهمیت کارآفرینی در سازمان۳۵
۱٫۲۵٫۱۲-۶٫ نظریههای کارآفرینی۳۵
۱٫۲۶٫۱۲-۷٫ ابعاد کارآفرینی سازمانی۳۷
۱٫۲۷٫۱۲-۸٫ ویژگیهای کارآفرین۳۸
۱٫۲۸٫۱۲-۹٫ موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی۳۹
۱٫۲۹٫۱۳٫ پیشینه پژوهش۴۰
۱٫۳۰٫۱۳-۱٫ مقدمه۴۰
۱٫۳۱٫۱۳-۲٫ پژوهش های داخلی۴۰
۱٫۳۲٫۱۳-۲-۱٫ مدیریت دانش۴۰
۱٫۳۳٫۱۳-۲-۲٫ کارآفرینی سازمانی۴۶
۱٫۳۴٫۱۳-۳٫ پژوهش های خارجی۴۸
۱٫۳۵٫۱۳-۳-۱٫ مدیریت دانش۴۸
۱٫۳۶٫۱۳-۳-۲٫ کارآفرینی سازمانی۵۳
۱٫۳۷٫۱۴٫ منابع۵۵
باب الحوائجی، فهیمه و لیدا مهدیزاده قلعهجوق (۱۳۸۸) . بررسی تطبیقی مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری واقع در مراکز استانهای کشور. فصلنامه دانش شناسی، ۲ (۵) .
محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمد صادق و داریوش محمدی (۱۳۸۷) . مدیریت دانش (رویکردی جامع) . تهران: پیام پویا.
محمدی استانی، مرتضی؛ شعبانی، احمد و سعید رجاییپور (۱۳۹۰) . امکان سنجی و پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بر پایه مدل بکوویتز و ویلیامز. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، ۱ (۱) .
نیسی، عبدالحسین و محمود رنگباری خینی (۱۳۸۸) . بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان مخابرات استان خوزستان) . چشم انداز مدیریت، (۳۳) .
نیکپور، امین و سنجر سلاجقه (۱۳۸۹) . بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فراسوی مدیریت، (۱۴) .
هزار جریبی (۱۳۸۲) . بررسی میزان کارآفرینی دانش آموختگان علوم انسانی در عرصه نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
کاظمی، مصطفی و افتخار آفاق ارجمندینژاد (۱۳۸۹) . بررسی کارآفرینی درونسازمانی با استفاده از مدل استیونسون. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی شیراز.
کشاورزی، علیحسین و یوسف رمضانی (۱۳۸۹) . بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز. چشم انداز مدیریت دولتی، (۳) .
طاهری، عبدالمحمد؛ شایان جهرمی، امین و سهیلا ترابی (۱۳۸۹) . بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفهای شهرستان گچساران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، (۴) .
علیمردانی، مهرزاد؛ قهرمانی، محمد و محمود ابوالقاسمی (۱۳۸۸) . بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی) . رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (۳) .
غفوری، فرزاد؛ گنجویی، فریده اشرف؛ دهقان، آیتالله و مهسا حسینی (۱۳۸۸). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی. مدیریت ورزشی، (۲) .
مختارینبی، ابراهیم (۱۳۸۳) . تحول نقش کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی در مدیریت دانش، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
بیک زاد، جعفر و هانیه دودمانی ملکی (۱۳۹۰) . بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، ۷ (۴).
پایدار، رشید؛ آقامحمدی، مصطفی و بهزاد رستمنژاد (۱۳۸۶) . کارآفرینی. انتشارات گسترش علوم پایه.
پریرخ، مهری (۱۳۸۲) . مدیریت دانش: ابزاری برای ایجاد تحول در مدیریت کتابخانهها، فصلنامه کتاب، (۱۴) .
ترجمان، وینا و زهره آقا بابایی (۱۳۹۰) . کارآفرینی و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه. بینش، ۲۹٫
مبنای ثروتآفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. در سالهای اخیر، مدیریت دانش در مرکز توجه کتابخانهها قرار گرفته است. با توجه به رشد سریع تغییرات و افزایش رقابت، مدیریت مؤثر دانش در سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا دانش بهطور فزایندهای به عنوان یک جزء حیاتی برای سازمانها شناخته شده و مدیریت آن تا حدود زیادی مبتنی بر شایستگیهای افراد و ویژگیهای گروهها در شکل فرهنگ سازمانی است که به عنوان یک عامل مهم، نقش کلیدی را در رد یا پذیرش دانش ایفا میکند. در این بخش ابتدا به مدیریت دانش (زنجیره اطلاعات، دستهبندی انواع دانش، تعاریف، تاریخچه، اهداف، نظریهها، مدلهای مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش) اشاره شده، و در ادامه به کارآفرینی سازمانی (مفهوم کارآفرینی، تاریخچه کارآفرینی در دنیا، تاریخچه کارآفرینی در ایران، تعریف کارآفرینی سازمانی، ضرورت و اهمیت، نظریهها، ابعاد و موانع کارآفرینی سازمانی) پرداخته شده است.
یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه میگیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازهگیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجهبندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند.
به منظور تبیین بهتر مفاهیم ارائه شده از مدیریت دانش، به بررسی مفاهیم”داده”، “اطلاعات”، “دانش”، “خرد” و ارتباط بین آنها میپردازیم. زنجیره اطلاعات در چهار مرحله به پیش میرود: داده، اطلاعات، دانش و خرد، که به لحاظ زمینه و درک روابط و الگوهای لازم، با یکدیگر در ارتباطند (عدلی، ۱۳۸۴).
دادهها حقایق و واقعیتهای خام هستند (نوروزیان، ۱۳۸۴) . حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات بهدست میآید (صرافزاده و بغدادی، ۱۳۸۴) . دادهها، منعکس کننده تعاملات و مبادلات کامل و واحد و منسجمی هستند که تحت عنوان جزء ناچیز از آنها یاد میشود. این اجزاء در پایگاههای داده، ذخیره و مدیریت میشوند. دادهها، حداقل متن را دارند و به تنهایی مفهوم موضوع بزرگتری را القا نمیکنند. برای مثال داده میتواند شامل آمار، فهرست منابع موجود کتابخانه و فهرستی از اسامی و آدرسهای کارکنان و کاربران کتابخانه باشد.
اضافه کردن زمینه و تفسیر به دادهها و ارتباط آنها به یکدیگر، موجب شکلگیری اطلاعات میشود. اطلاعات، دادههای ترکیبی و مرتبط همراه با زمینه و تفسیر آن است. ارتباط دادهها ممکن است بیان کننده اطلاعات باشد. ممکن است صرفاً ارتباط دادهها به اطلاعات منجر نگردد، مگر اینکه موجب درک مفهوم آنها باشد (نوروزیان، ۱۳۸۴) . پس، زمانی که دادهها به منظور خاصی بهشکلی منطقی سازماندهی میشوند تبدیل به اطلاعات میشوند (صرافزاده و بغدادی، ۱۳۸۴) . اطلاعات در حقیقت دادههای خلاصه شده را دربرمیگیرد که گروهبندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شدهاند تا بتوانند زمینه را روشن سازند. میتوان با بررسی اطلاعات به اتخاذ تصمیمات پرداخت (نوروزیان، ۱۳۸۴) . فهرستی از منابعی که طی سه ماه اخیر به فهرست آنلاین کتابخانه افزوده شدهاند و لیستی از منابعی که مکرراً به امانت رفتهاند، مثالهایی از اطلاعات در محیط کتابخانه هستند.
دانش، ترکیب سازمانیافتهای از داده است که از طریق قوانین و عملکردها حاصل شده است (آصفزاده، ۱۳۸۳) . دانش کارآمد کمک میکند تا اطلاعات و دادههای ناخواسته حذف شوند. زمانی که افراد دانش خود را به اشتراک میگذارند، دانش هر یک افزایش مییابد و از ترکیب دانش یک فرد با افراد دیگر، دانش جدید حاصل میشود. دانش، ایدهها، فهمها و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درسها و ایدههایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافتهایم. دانش، مجموعهای از نگرشها، تجربیات و مراحلی است که به صورت درست و صحیح کنار یکدیگر قرار گرفتهاند؛ از اینرو، راهنمای مناسبی برای افکار، رفتارها و ارتباطات میباشد (نوروزیان، ۱۳۸۴) .
آخرین مرحله، حرکت از دانش به خرد و کمال است. خرد، همان کاربرد دانش است. وقتی که دانش برای تصمیمگیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهرهوری یا سودآوری به کار گرفته میشود تبدیل به خرد میشود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند (نوروزیان، ۱۳۸۴) .
دانش دو نوع است: نخست، نوع بسیار عمومی دانش که دانش “ضمنی” یا پنهان نامیده میشود و دومی، دانشی است که به صورت مستند درآمده و به آن دانش “صریح” یا آشکار گفته میشود (فرهودی، ۱۳۸۷) .
دانش نهان، دانش شخصی و ابراز نشدهای است که یک فرد دارد. دانشی که در ذهن افراد است و میتواند مفید واقع شود. دانش و تجربهای است که یک فرد در طول سالها از طریق تجربه، تعامل با دیگران و آزمون سعی وخطا بهدست آورده است. دانشی که هرگز بهطور کامل و قابلفهم برای سایرین بیان، ثبت، مستند یا مدون نشده است. طبق برآوردها ۸۰ درصد از مهمترین دانش را دانش نهان شکل میدهد (صرافزاده، ۱۳۸۹) . فرایند انتقال دانش ضمنی به دیگران، بسیار پر دردسر است (فرهودی، ۱۳۸۷) .
تقریباً همه فعالیتهایی که افراد درگیر آن هستند نیاز به ترکیبی از چند دانش نهان و عیان دارد. برای یک مدیریت دانش کارآمد، تسخیر هر دو دانش نهان و عیان الزامی است. چالش واقعی مدیریت دانش در توانایی تشخیص و تسخیر دانش نهان است، بهطوریکه در هنگام نیاز قابل بازیابی باشد. دانش عیان به آسانی قابل ثبت و انتقال است اما تشخیص، تصرف و انتقال دانش نهان مشکل است. بنابراین، بیشتر سازمانها تنها بر مدیریت دانش عیان، دانش سهلالوصول که تنها ۲۰ درصد از کل دانش سازمان را شکل میدهد، تمرکز میکنند و استفاده از دانش نهان را به وقوع تصادفی آن وامیگذارند (صرافزاده، ۱۳۸۹) .
دانش صریح عبارت است از دانش ضمنی که در فرایندی پردازشی، مستند شده و به صورت واضح در قالب زبان رسمی بیان میشود و به راحتی بین افراد به اشتراک گذاشته میشود (فرهودی، ۱۳۸۷) .
هنگامیکه دانش، مدون و کدگذاری شود، مصنوع دانش تولید میشود و این مصنوع دانش است که میتواند مدیریت شود (صرافزاده، ۱۳۸۹) .
بنابراین، دانش ترکیبی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات و نگرشهاست. دانش، از اطلاعات و اطلاعات از دادهها سرچشمه میگیرد. بیشتر دانشها، به صورت ضمنی دراختیار افراد هستند. مدیریت دانش به سازمانها کمک میکند تا از فرایند دانش مؤثر برخوردار باشند (رمضانی،۱۳۸۳) .
مدیریت دانش مفهومی است که تعریفهای زیادی برای آن ارائه شده است. برخی از صاحبنظران مانند پرز[۱]، تأکید دارند که دانش یک سرمایه سازمانی است و مدیریت دانش را بر همین اساس تعریف میکنند. وی معتقد است که مدیریت دانش عبارت است از گردآوری دانش و قابلیتهای عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آنها به عنوان یک سرمایه سازمانی.
مالهوترا[۲] در سالهای اخیر بیشترین فعالیت را در زمینه مدیریت دانش داشته است و این مفهوم را از دیدگاه نظری تعریف کرده است. وی مدیریت دانش را کمک به سازمانها در یافتن راههای نوین بهرهجویی از دانش عینی و ذهنی افراد آن میداند.
استمپز[۳] (۱۹۹۹) مدیریت دانش را مقداری کاربردیتر تلقی کرده و برای مدیران دانش نقش فعالی قائل شده است. وی مدیریت دانش را فراهمآوری دانش مورد نیاز در زمان و مکان مورد نیاز و برای شخص نیازمند تعریف میکند. او همچنین معتقد است که بهترین چیز داشتن در موضوعی خاص نیست، بلکه دانستن مکان و طرز دسترسی به دانش است.
راولی[۴] معتقد است که مدیریت دانش در اصطلاح مفهومی یک نمونه است و در اصطلاح تخصصی، مجموعهای از راهکارها و اعمالی است که در پاسخ به نیازهای سازمانها شامل جوامع و دولتها در جامعه مبتنی بر دانش قرن بیست و یکم پدید آمده است.
اخیراً تعریفی از سوی سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه[۵] (۲۰۰۳) ارائه شده است که به نظر میرسد علاوه بر تازگی، مفاهیم اصلی تعاریف موجود را به صورت خلاصه دربرمیگیرد. همچنین، این تعریف به صورت عملی در پژوهشی از سوی سازمان مذکور استفاده شده است: مدیریت دانش، مجموعهای از فعالیتهای سازمانی برای خلق، کسب، توزیع دانستهها و ارتقای به اشتراکگذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن است (حسنزاده، ۱۳۸۶) .
مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. در اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون مهندسی دانش، نظامهای دانش مدار و مانند آن رواج یافت، در اواخر دهه ۸۰ سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاعرسانی میتوان مشاهده کرد. در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکتهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازهای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بینالمللی مدیریت دانش[۶] در اروپا و مجمع مدیریت دانش ایالات متحده[۷] فعالیتهای خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا[۸] طی برنامهای به نام اسپریت[۹] بودجه قابل ملاحظهای را برای اجرای طرحهای مدیریت دانش اختصاص داد. اکنون مدیریت دانش در سالهای آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است (حسن زاده، ۱۳۸۶) .
[۱]. Perez
[۲]. Malhutral
[۳] . Stamps
[۴] . Ravli
[۵] . OECD
[۶] . International knowledge management network
[۷] . United states knowledge management forum
[۸] . European union
[۹] . ESPPRIT
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر