تحقیق اهداف، نظریه ها، مدل های مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهداف، نظریه ها، مدل های مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی دارای ۶۵ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱٫۱٫ مقدمه۴
۱٫۲٫۲-. مدیریت دانش۴
۱٫۳٫۲-۱٫ زنجیره اطلاعات۵
۱٫۴٫۲-۲٫ داده۵
۱٫۵٫۲-۳٫ اطلاعات۵
۱٫۶٫۲-۴٫ دانش۶
۱٫۷٫۲-۵٫ خرد (معرفت)۶
۱٫۸٫۳٫ دسته بندی انواع دانش۶
۱٫۹٫۴٫ تعریف مدیریت دانش۷
۱٫۱۰٫۵٫ تاریخچه مدیریت دانش۸
۱٫۱۱٫۶٫ اهداف مدیریت دانش۹
۱٫۱۲٫۶-۱٫ اهداف مدیریت دانش در کتابخانه‌ها۱۱
۱٫۱۳٫۷٫ نظریههای مدیریت دانش۱۱
۱٫۱۴٫۸٫ الگوهای مدیریت دانش۱۳
۱٫۱۵٫۹٫ مراحل مدیریت دانش۲۰
۱٫۱۶٫۹-۱٫ فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانهها۲۱
۱٫۱۷٫۱۰٫ مؤلفههای مدیریت دانش۲۴
۱٫۱۸٫۱۱٫ موانع مدیریت دانش۲۷
۱٫۱۹٫۱۲٫ کارآفرینی سازمانی۲۹
۱٫۲۰٫۱۲-۱٫ مفهوم کارآفرینی۳۰
۱٫۲۱٫۱۲-۲٫ تاریخچه کارآفرینی۳۱
۱٫۲۲٫۱۲-۳٫ تاریخچه کارآفرینی در ایران۳۳
۱٫۲۳٫۱۲-۴٫ تعریف کارآفرینی سازمانی۳۳
۱٫۲۴٫۱۲-۵٫ ضرورت و اهمیت کارآفرینی در سازمان۳۵
۱٫۲۵٫۱۲-۶٫ نظریههای کارآفرینی۳۵
۱٫۲۶٫۱۲-۷٫ ابعاد کارآفرینی سازمانی۳۷
۱٫۲۷٫۱۲-۸٫ ویژگیهای کارآفرین۳۸
۱٫۲۸٫۱۲-۹٫ موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی۳۹
۱٫۲۹٫۱۳٫ پیشینه پژوهش۴۰
۱٫۳۰٫۱۳-۱٫ مقدمه۴۰
۱٫۳۱٫۱۳-۲٫ پژوهش های داخلی۴۰
۱٫۳۲٫۱۳-۲-۱٫ مدیریت دانش۴۰
۱٫۳۳٫۱۳-۲-۲٫ کارآفرینی سازمانی۴۶
۱٫۳۴٫۱۳-۳٫ پژوهش های خارجی۴۸
۱٫۳۵٫۱۳-۳-۱٫ مدیریت دانش۴۸
۱٫۳۶٫۱۳-۳-۲٫ کارآفرینی سازمانی۵۳
۱٫۳۷٫۱۴٫ منابع۵۵

 منابع

باب الحوائجی، فهیمه و لیدا مهدی­زاده قلعه­جوق (۱۳۸۸) . بررسی تطبیقی مدیریت دانش در کتابخانه­های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه­های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری واقع در مراکز استا­ن­های کشور. فصلنامه دانش شناسی، ۲ (۵) .

محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمد صادق و داریوش محمدی (۱۳۸۷) . مدیریت دانش (رویکردی جامع) . تهران: پیام پویا.

محمدی استانی، مرتضی؛ شعبانی، احمد و سعید رجایی­پور (۱۳۹۰) . امکان سنجی و پیاده­سازی مدیریت دانش در کتابخانه­های دانشگاهی شهر اصفهان بر پایه مدل بکوویتز و ویلیامز. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، ۱ (۱) .

نیسی، عبدالحسین و محمود رنگباری خینی (۱۳۸۸) . بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان مخابرات استان خوزستان) . چشم انداز مدیریت، (۳۳) .

نیک­پور، امین و سنجر سلاجقه (۱۳۸۹) . بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فراسوی مدیریت، (۱۴) .

هزار جریبی (۱۳۸۲) . بررسی میزان کارآفرینی دانش آموختگان علوم انسانی در عرصه نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.

کاظمی، مصطفی و افتخار آفاق ارجمندی­نژاد (۱۳۸۹) . بررسی کارآفرینی درون­سازمانی با استفاده از مدل استیونسون. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی شیراز.

کشاورزی، علی­حسین و یوسف رمضانی (۱۳۸۹) . بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص­های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز. چشم انداز مدیریت دولتی، (۳) .

طاهری، عبدالمحمد؛ شایان جهرمی، امین و سهیلا ترابی (۱۳۸۹) . بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه­ای شهرستان گچساران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، (۴) .

علیمردانی، مهرزاد؛ قهرمانی، محمد و محمود ابوالقاسمی (۱۳۸۸) . بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی) . رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (۳) .

غفوری، فرزاد؛ گنجویی، فریده اشرف؛ دهقان، آیت­الله و مهسا حسینی (۱۳۸۸). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی. مدیریت ورزشی، (۲) .

مختاری­نبی، ابراهیم (۱۳۸۳) . تحول نقش کتابداران و متخصصان اطلاع­رسانی در مدیریت دانش، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

بیک زاد، جعفر و هانیه دودمانی ملکی (۱۳۹۰) . بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه­های عمومی، ۷ (۴).

پایدار، رشید؛ آقامحمدی، مصطفی و بهزاد رستم­نژاد (۱۳۸۶) . کارآفرینی. انتشارات گسترش علوم پایه.

پریرخ، مهری (۱۳۸۲) . مدیریت دانش: ابزاری برای ایجاد تحول در مدیریت کتابخانه­ها، فصلنامه کتاب، (۱۴) .

ترجمان، وینا و زهره آقا بابایی (۱۳۹۰) . کارآفرینی و ویژگی­های شخصیتی کارآفرینانه. بینش، ۲۹٫

۱٫۱٫ مقدمه

 مبنای ثروت­آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. در سال­های اخیر، مدیریت دانش در مرکز توجه کتابخانه­ها قرار گرفته است. با توجه به رشد سریع تغییرات و افزایش رقابت، مدیریت مؤثر دانش در سازمان­ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا دانش به­طور فزاینده­ای به عنوان یک جزء حیاتی برای سازمان­ها شناخته شده و مدیریت آن تا حدود زیادی مبتنی بر شایستگی­های افراد و ویژگی­های گروه­ها در شکل فرهنگ سازمانی است که به عنوان یک عامل مهم، نقش کلیدی را در رد یا پذیرش دانش ایفا می­کند. در این بخش ابتدا به مدیریت دانش (زنجیره اطلاعات، دسته­بندی انواع دانش، تعاریف، تاریخچه، اهداف، نظریه­ها، مدل­های مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش) اشاره شده، و در ادامه به کارآفرینی سازمانی (مفهوم کارآفرینی، تاریخچه کارآفرینی در دنیا، تاریخچه کارآفرینی در ایران، تعریف کارآفرینی سازمانی، ضرورت و اهمیت، نظریه­ها، ابعاد و موانع کارآفرینی سازمانی) پرداخته شده است.

۱٫۲٫ ۲-. مدیریت دانش

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان­ها، دانش خود را اندازه­گیری می­کنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه­بندی شرکت­ها در گزارش­های خود منعکس می­کنند.

۱٫۳٫ ۲-۱٫ زنجیره اطلاعات

به منظور تبیین بهتر مفاهیم ارائه شده از مدیریت دانش، به بررسی مفاهیم”داده”، “اطلاعات”، “دانش”، “خرد” و ارتباط بین آن­ها می­پردازیم. زنجیره اطلاعات در چهار مرحله به پیش می­رود: داده، اطلاعات، دانش و خرد، که به لحاظ زمینه و درک روابط و الگوهای لازم، با یکدیگر در ارتباطند (عدلی، ۱۳۸۴).

۱٫۴٫  ۲-۲٫ داده

داده­ها حقایق و واقعیت­های خام هستند (نوروزیان، ۱۳۸۴) . حقایق و اعدادی هستند که از آن­ها اطلاعات به­دست می‌آید (صراف­زاده و بغدادی، ۱۳۸۴) . داده­ها، منعکس کننده تعاملات و مبادلات کامل و واحد و منسجمی هستند که تحت عنوان جزء ناچیز از آن­ها یاد می­شود. این اجزاء در پایگاه­های داده، ذخیره و مدیریت می­شوند. داده­ها، حداقل متن را دارند و به تنهایی مفهوم موضوع بزرگ­تری را القا نمی­کنند. برای مثال داده می‌تواند شامل آمار، فهرست منابع موجود کتابخانه و فهرستی از اسامی و آدرس‌های کارکنان و کاربران کتابخانه باشد.

۱٫۵٫   ۲-۳٫ اطلاعات

اضافه کردن زمینه و تفسیر به داده­ها و ارتباط آن­ها به یکدیگر، موجب شکل­گیری اطلاعات می­شود. اطلاعات، داده­های ترکیبی و مرتبط همراه با زمینه و تفسیر آن است. ارتباط داده­ها ممکن است بیان کننده اطلاعات باشد. ممکن است صرفاً ارتباط داده­ها به اطلاعات منجر نگردد، مگر اینکه موجب درک مفهوم آن­ها باشد (نوروزیان، ۱۳۸۴) . پس، زمانی که داده­ها به منظور خاصی به­شکلی منطقی سازماندهی می­شوند تبدیل به اطلاعات می­شوند (صراف­زاده و بغدادی، ۱۳۸۴) . اطلاعات در حقیقت داده­های خلاصه شده را در­بر­می­گیرد که گروه­بندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده­اند تا بتوانند زمینه را روشن سازند. می­توان با بررسی اطلاعات به اتخاذ تصمیمات پرداخت (نوروزیان، ۱۳۸۴) . فهرستی از منابعی که طی سه ماه اخیر به فهرست آن­لاین کتابخانه افزوده شده­اند و لیستی از منابعی که مکرراً به امانت رفته­اند، مثال­هایی از اطلاعات در محیط کتابخانه هستند.

۱٫۶٫  ۲-۴٫ دانش

دانش، ترکیب سازمان­یافته­ای از داده است که از طریق قوانین و عملکردها حاصل شده است (آصف­زاده، ۱۳۸۳) . دانش کارآمد کمک می­کند تا اطلاعات و داده­های ناخواسته حذف شوند. زمانی که افراد دانش خود را به اشتراک می­گذارند، دانش هر یک افزایش می­یابد و از ترکیب دانش یک فرد با افراد دیگر، دانش جدید حاصل می­شود. دانش، ایده­ها، فهم­ها و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس‌ها و ایده‌هایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافته‌ایم. دانش، مجموعه­ای از نگرش­ها، تجربیات و مراحلی است که به صورت درست و صحیح کنار یکدیگر قرار گرفته­اند؛ از این­رو، راهنمای مناسبی برای افکار، رفتارها و ارتباطات می­باشد (نوروزیان، ۱۳۸۴) .

۱٫۷٫  ۲-۵٫ خرد (معرفت)

آخرین مرحله، حرکت از دانش به خرد و کمال است. خرد، همان کاربرد دانش است. وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهره‌وری یا سودآوری به کار گرفته می‌شود تبدیل به خرد می‌شود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند (نوروزیان، ۱۳۸۴) .

۱٫۸٫ ۳٫ دسته بندی انواع دانش

دانش دو نوع است: نخست، نوع بسیار عمومی دانش که دانش “ضمنی” یا پنهان نامیده می­شود و دومی، دانشی است که به صورت مستند درآمده و به آن دانش “صریح” یا آشکار گفته می­شود (فرهودی، ۱۳۸۷) .

دانش نهان، دانش شخصی و ابراز نشده­ای است که یک فرد دارد. دانشی که در ذهن افراد است و می­تواند مفید واقع شود. دانش و تجربه­ای است که یک فرد در طول سال­ها از طریق تجربه، تعامل با دیگران و آزمون سعی وخطا به­دست آورده است. دانشی که هرگز به­طور کامل و قابل­فهم برای  سایرین بیان، ثبت، مستند یا مدون نشده است. طبق برآوردها ۸۰ درصد از مهم­ترین دانش را دانش نهان شکل می­دهد (صراف­زاده، ۱۳۸۹) . فرایند انتقال دانش ضمنی به دیگران، بسیار پر دردسر است (فرهودی، ۱۳۸۷) .

تقریباً همه فعالیت­هایی که افراد درگیر آن هستند نیاز به ترکیبی از چند دانش نهان و عیان دارد. برای یک مدیریت دانش کارآمد، تسخیر هر دو دانش نهان و عیان الزامی است. چالش واقعی مدیریت دانش در توانایی تشخیص و تسخیر دانش نهان است، به­طوری­که در هنگام نیاز قابل بازیابی باشد. دانش عیان به آسانی قابل ثبت و انتقال است اما تشخیص، تصرف و انتقال دانش نهان مشکل است. بنابراین، بیش­تر سازمان­ها تنها بر مدیریت دانش عیان، دانش سهل­الوصول که تنها ۲۰ درصد از کل دانش سازمان را شکل می­دهد، تمرکز می­کنند و استفاده از دانش نهان را به وقوع تصادفی آن وامی­گذارند (صراف­زاده، ۱۳۸۹) .

دانش صریح عبارت است از دانش ضمنی که در فرایندی پردازشی، مستند شده و به صورت واضح در قالب زبان رسمی بیان می­شود و به راحتی بین افراد به اشتراک گذاشته می­شود (فرهودی، ۱۳۸۷) .

هنگامی­که دانش، مدون و کدگذاری شود، مصنوع دانش تولید می­شود و این مصنوع دانش است که می­تواند مدیریت شود (صراف­زاده، ۱۳۸۹) .

بنابراین، دانش ترکیبی از تجربیات، ارزش‏ها، اطلاعات و نگرش‏هاست. دانش، از اطلاعات و اطلاعات از داده‏ها سرچشمه می‏گیرد. بیش­تر دانش‏ها، به صورت ضمنی دراختیار افراد هستند. مدیریت دانش به سازمان‏ها کمک می‏کند تا از فرایند دانش مؤثر برخوردار باشند (رمضانی،۱۳۸۳) .

۱٫۹٫  ۴٫ تعریف مدیریت دانش

مدیریت دانش مفهومی است که تعریف­های زیادی برای آن ارائه شده است. برخی از صاحب­نظران مانند پرز[۱]، تأکید دارند که دانش یک سرمایه سازمانی است و مدیریت دانش را بر همین اساس تعریف می­کنند. وی معتقد است که مدیریت دانش عبارت است از گردآوری دانش و قابلیت­های عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آن­ها به عنوان یک سرمایه سازمانی.

مالهوترا[۲] در سال­های اخیر بیش­ترین فعالیت را در زمینه مدیریت دانش داشته است و این مفهوم را از دیدگاه نظری تعریف کرده است. وی مدیریت دانش را کمک به سازمان­ها در یافتن راه­های نوین بهره­جویی از دانش عینی و ذهنی افراد آن می­داند.

استمپز[۳] (۱۹۹۹) مدیریت دانش را مقداری کاربردی­تر تلقی کرده و برای مدیران دانش نقش فعالی قائل شده است. وی مدیریت دانش را فراهم­آوری دانش مورد نیاز در زمان و مکان مورد نیاز و برای شخص نیازمند تعریف می­کند. او هم­چنین معتقد است که بهترین چیز داشتن در موضوعی خاص نیست، بلکه دانستن مکان و طرز دسترسی به دانش است.

راولی[۴] معتقد است که مدیریت دانش در اصطلاح مفهومی یک نمونه است و در اصطلاح تخصصی، مجموعه­ای از راهکارها و اعمالی است که در پاسخ به نیازهای سازمان­ها شامل جوامع و دولت­ها در جامعه مبتنی بر دانش قرن بیست و یکم پدید آمده است.

اخیراً تعریفی از سوی سازمان همکاری­های اقتصادی و توسعه[۵] (۲۰۰۳) ارائه شده است که به نظر می­رسد علاوه بر تازگی، مفاهیم اصلی تعاریف موجود را به صورت خلاصه دربرمی­گیرد. هم­چنین، این تعریف به صورت عملی در پژوهشی از سوی سازمان مذکور استفاده شده است: مدیریت دانش، مجموعه­ای از فعالیت­های سازمانی برای خلق، کسب، توزیع دانسته­ها و ارتقای به اشتراک­گذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن است (حسن­زاده، ۱۳۸۶) .

۱٫۱۰٫ ۵٫ تاریخچه مدیریت دانش

مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. در اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه نظام­های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام­های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون مهندسی دانش، نظام­های دانش مدار و مانند آن رواج یافت، در اواخر دهه ۸۰ سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع­رسانی می­توان مشاهده کرد. در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکت­های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم­گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازه­ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین­المللی مدیریت دانش[۶] در اروپا و مجمع مدیریت دانش ایالات متحده[۷] فعالیت­های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا[۸] طی برنامه­ای به نام اسپریت[۹] بودجه قابل ملاحظه­ای را برای اجرای طرح­های مدیریت دانش اختصاص داد. اکنون مدیریت دانش در سال­های آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دست­یابی به قدرت و توسعه است (حسن زاده، ۱۳۸۶) .

[۱]. Perez

[۲]. Malhutral

[۳] . Stamps

[۴] . Ravli

[۵] . OECD

[۶] . International knowledge management network

[۷] . United states knowledge management forum

[۸] . European union

[۹] . ESPPRIT

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.