تحقیق اهمیت کشت و تولید گیاهان داروئی و خصوصیات گیاهشناسی ختمی خبازی و تاثیر تنش خشکی بر رشد گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت کشت و تولید گیاهان داروئی و خصوصیات گیاهشناسی ختمی خبازی و تاثیر تنش خشکی بر رشد گیاهان دارای ۵۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ـ۱ـ مقدمه    ۵
۱ـ۲ـ اهمیت گیاهان داروئی:    ۶
۱ـ۳ـ اهمیت کشت و تولید گیاهان داروئی    ۷
۱ـ۴ـ مشخصات مهم تیره پنیرک:    ۸
۱ـ۵ـ خصوصیات گیاهشناسی ختمی خبازی:    ۸
۱ـ۶ـ زیستگاه و جمع آوری:    ۱۰
۱ـ۷ـ پراکنش:    ۱۰
۱ـ۸ـ انتشار جغرافیایی:    ۱۱
۱ـ۹ـ نیاز اکولوژیکی:    ۱۱
۱ـ۱۰ـ آمادهسازی خاک:    ۱۱
۱ـ۱۱ـ تناوب کاشت:    ۱۱
۱ـ۱۲ـ تاریخ و فواصل کاشت:    ۱۲
۱ـ۱۳ـ کاشت:    ۱۲
۱ـ۱۴ـ داشت:    ۱۲
۱ـ۱۵ـ برداشت:    ۱۳
۱ـ۱۶ـ زمان جمع‌آوری:    ۱۳
۱ـ۱۷ـ ترکیبات شیمیایی:    ۱۳
۱-۱۸-  موارد مصرف و کاربرد دارویی:    ۱۴
الف: گل پنیرک    ۱۴
۱-۱۹- کاربردهای بالینی و سنتی پنیرک:    ۱۵
۱-۲۰- نکات قابل توجه    ۱۵
۱-۲۱- خشکی    ۱۶
۱-۲۲- تنش در گیاهان دارویی    ۱۷
۱-۲۳- انواع تنش خشکی    ۱۹
۱-۲۴- نشانه‌های کمبود خشکی:    ۱۹
۱-۲۵- انواع مکانیسم‎های مقاومت به خشکی در گیاهان    ۲۱
۱-۲۵-۱- فرار از خشکی:    ۲۱
۱-۲۵-۲- اجتناب از خشکی:    ۲۱
۱-۲۵-۳- تحمل به خشکی:    ۲۱
۱-۲۶- اثرات تنش خشکی بر گیاهان مختلف    ۲۲
۱-۲۶- هگزاکونازول:    ۲۲
۲ـ۱ـ بررسی منابع    ۲۴
۲-۲- ختمی خبازی (پنیرک):    ۲۵
۲-۲-۱ ختمی خبازی به عنوان علفهرز:    ۲۶
۲ـ۲ـ۲ کاربرد ختمی خبازی در پزشکی:    ۲۷
۲ـ۲ـ۳ کاربرد ختمی خبازی در کشاورزی:    ۲۹
۲ـ۳ تاثیر تنش خشکی بر رشد گیاهان:    ۳۱
۲ـ۴ـ هگزاکونازول:    ۴۰
منابع    ۴۴

منابع

ستایش مهر ز، گنجعلی ع. ۱۳۹۲٫ بررسی اثرات تنش خشکی بر رشد و خصوصیات فیزیولوژیکی گیاه شوید (Anethum graveolens L.). نشریه علوم باغبانی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد ۲۷، شماره ۱، ص ۲۷- ۳۵٫

ترحمی گ، لاهوتی م، عباسى ف. ۱۳۸۹٫ بررسی اثرات ناشی از تنش خشکی بر روی تغییرات قندهای محلول، میزان کلروفیل و پتاسیم در گیاه نوروزک (Salvia leriifolia Benth.). فصلنامه علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان. شماره پیاپی ۹، جلد ۳ف شماره ۲، ص ۱-۷

شوشتری س، قهرمانلو ا.، ایزدی، ا، علیرضایی م. ۱۳۸۹٫ اثر الگوی کشت (فاصله کشت) بر عملکرد گیاه پنیرک خبازی ، همایش ملی گیاهان دارویی و شناخت پتانسیل‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی آن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند.

رستگار م. ۱۳۷۱٫ دیمکاری، انتشارات برهمند، صفحه ۲۵۰٫

رضوی م. ۱۳۸۸ گیاهان دارویی، انتشارات تلاش، صفحه ۹۴٫

جباری ف، احمدی ع، پوستینی ک، علیزاده ه. بررسی ارتباط فعالیت برخی آنزیمهای آنتی‌اکسیدانت با پایداری غشای سلولی و کلروفیل در ارقام گندم نان مقاوم و حساس به تنش خشکی. مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۱-۳۷، شماره ۲، ص ۳۰۷- ۳۱۶٫

حیدری ب، عصاره م، انتشاری ش، شریعت آ. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر دگرآسیبی عصاره متانولی برگ اکالیپتوس کامالدولنسیس بر صفت های جوانه زنی دو گونه پنیرک و چاودار کوهی. فصلنامه بوم شناختی علف های هرز،  شماره

سلطانی ف، قربانلی م، منوچهری کلانتری خ. ۱۳۸۵٫ اثر کادمیوم بر مقدار رنگیزه های فتوسنتزی، قندها و مالون دآلدئید در کلزا. مجله زیست شناسی ایران، ۱۹: ۱۳۶-۱۴۵٫

قربانلی م، بخشی خانیکی غ. ر، انوشه ذاکری ا، ۱۳۹۰٫ بررسی اثر تنش خشکی بر ترکیب‌های آنتی‌کسیدان، در گیاه دارویی کتان (L (Linum usitatissimum. فصلنامه تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران زمستان ۱۳۹۰، ۲۷،۴ (پیاپی ۵۴)، ص ۶۴۷-۶۵۸٫

گلدانی م، کمالی م. ۱۳۸۹٫ تاثیر پراکسید هیدروژن بر تنش کم آبی در گیاهان گل تکمه‌ای(Gomphrena globosa L.) و تاج خروس زینتی (Amaranthus tricolor L.). فن‌آوری تولیدات گیاهی، جلد دهم‌، شماره دوم.

Kishorekumar A, Abdul Jaleel C, Manivannan P, Sankar B, Sridharan R, Murali PV, Panneerselvam R. 2007. Comparative effects of different triazole compounds on antioxidant metabolism of Solenostemon rotundifolius. Colloids and Surfaces B: Biointerfaces 62 (2008) 307–۳۱۱٫

Kishorekumar A, Abdul Jaleel C, Manivannan P, Sankar B, Sridharan R, Somasundaram R, Panneerselvam R. 2006. Differential effects of hexaconazole and paclobutrazol on the foliage characteristics of Chinese potato (Solenostemon rotundifolius Poir., J.K. Morton). Acta Biologica Szegediensis. Volume 50(3-4):127-129.

Manivannan P, Abdul Jaleel C, Sankar B, Kishurekumar A, Somasundaram R, Lakshmanan GM, Panneerselvam, R. 2007. Growth, biochemical modifications and proline metabolism in Helianthus annuus L. as induced by drought stress. Colloids and Surfaces, Biointerfaces, 59: 141-149.

۱ـ۱ـ مقدمه

گیاهان دارویی در طول تاریخ همیشه با انسان قرابت خاص داشته و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچکس پوشیده نیست. اگرچه علاقه، همدمی و توجه به این گیاهان مفید، در سال‌های گذشته ناچیز بوده، ولی خوشبختانه اخیراً مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گرفته است. علاقمندان به گیاهان دارویی معتقدند همانطور که گیاهان در باغ نباتات خوب رشد می‌کنند، باید سعی شود زمینه علاقمندی به این گیاهان در قلب‌های انسان‌ها نیز فراهم و افزون گردد. گیاهان دارویی یکی از منابع غنی کشور بوده که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. زیرا وقتی به ارقام واردات کشورهای اروپایی مثل آلمان غربی و فرانسه توجه شود، معلوم می‌گردد که گیاهان دارویی بازار بزرگی در جهان داشته و کشور ما می‌تواند به یکی از مهم­ترین صادرکنندگان گیاهان دارویی تبدیل شود. ایران از لحاظ آب و هوا، موقعیت جغرافیایی و زمینه رشد گیاهان دارویی یکی از بهترین مناطق جهان محسوب می‌گردد و در گذشته هم منبع تولید و مصرف گیاهان دارویی بوده است. دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان، ابن‌سینا، رازی و دیگران کتاب‌های مفصلی درباره گیاهان دارویی نوشته‌اند که مورد توجه جهانیان نیز بوده است. لذا علاوه بر اهمیت روز افزون گیاهان دارویی در سطح جهان که به سرعت می‌رود تا جانشین بسیاری از داروهای شیمیایی شود، صادرات این گیاهان نیز می‌تواند منبع بزرگی از درآمد ارزی برای کشور باشد. مواردی که برای صادرات این گونه کالاها وجود دارند شامل شکل رقابت، تهیه گیاهان استاندارد، خشک کردن، بسته­بندی، بازاریابی و غیره می­باشند (فتاحی و فتاحی، ۱۳۸۹).

متاسفانه با وجود این گونه منابع در کشور، ما به اهمیت این گیاهان واقف نبوده و بسیاری از این مواد اولیه را بلااستفاده گذاشته یا دور ریخته می­شود. رویکرد جهانی به سمت استفاده‌های مختلف درمانی، غذایی، صنعتی و … از گیاهان دارویی و معطر، موجب تبدیل صنعت تولید و فرآوری این گیاهان به یکی از صنایع سودآور و مهم در سراسر دنیا گشته است. صنعتی که از مراحل انتخاب و اهلی‌سازی گیاهان دارویی تا کشت و فرآوری آن را شامل شده و رشته‌های مختلف علمی را در درون خود جای داده است (نجفی و همکاران، ۱۳۹۱).

کشور پهناور ایران با سابقه تاریخی در طب سنتی و داشتن شرایط متفاوت اکولوژیکی و زیستی و دارا بودن بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن دارویی شناخته شده­اند، دارای پتانسیل بالقوه‌ی بسیار بالا برای تولید، فراوری و صادرات گیاهان دارویی می‌باشد و این لازمه مدیریت صحیح و ایجاد سیستم یکپارچه بین بخش‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، صنایع دارویی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و بازرگانی است (ابراهیمی، ۱۳۸۰). با توجه به اثرات سوء داروهای شیمیایی و سنتزی بشر از اواخر قرن بیستم رویکری مثبت به سمت جایگزین کردن فراورده‌های دارویی گیاهان به جای داروهای شیمیایی داشته است، به همین دلیل گیاهان دارویی از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردارند (ستایش‌مهر و گنجعلی، ۱۳۹۱).

گیاهان دارویی یکی از منابع غنی کشور است که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. ایران از نظر آب و هوا در زمینه رشد گیاهان دارویی یکی از بهترین مناطق جهان محسوب می­شود، به همین دلیل صادرات آن می‌تواند منبع بزرگی از درآمد برای کشور باشد (شریعت، ۱۳۸۲).

 ۱ـ۲ـ اهمیت گیاهان داروئی:

برای بیان اهمیت تولید گیاهان دارویی باید به دلایل کاربرد گیاهان داروئی معرفی گیاهان داروئی و خواص آن‌ها، تولید گیاهان داروئی، اهمیت اقتصادی گیاهان داروئی و عوامل اکولوژیکی پرداخت و بررسی مختصر از گیاهان دارویی از ابتدا تا امروز نشانگر این است که تا اوایل قرن بیستم نقش مواد سنتزی بخصوص در داروسازی بسیار کم بوده و در گذشته دورتر اصلاً وجود نداشته است. بشر مواد دارویی لازم برای رفع دردها را از منابع طبیعی بدست می‌آورد و اکثر مشکلات پزشکی را با توسل به مواد طبیعی که قسمت اعظم آن‌ها را با منابع گیاهی تشکیل می‌دهد، حل می‌کرده است (معاونی، ۱۳۸۸).

بر اثر گذشت زمان عوامل مختلفی از جمله پیشرفت علوم، افزایش احتیاجات مردم و از همه مهم‌تر مسائل اقتصادی باعث بوجودآمدن مواد سنتزی شد. زیرا در بسیاری از موارد قیمت مواد طبیعی خیلی گران­تر از مواد سنتزی است و عامل دیگر سهولت استفاده از این مواد می‌باشد. زیرا مصرف یک قرص بسیار راحت است و یک ثانیه طول می‌کشد، ولی تهیه یک محصول گیاهی به صورت جوشانده، خیسانده و یا طرق دیگر با زحمت بیشتر و دقت بیشتر همراه است. با مصرف مواد سنتزی، اثرات جانبی‌شان نیز آشکار شد. اثبات وجود برخی از اثرات جانبی احتیاج به زمان طولانی و آمار زیاد دارد. بنابراین مسئله خطر داروهای سنتزی در یک یا چند سال مشخص نمی‌شود، ولی در حال حاضر، که بیش از هر زمان دیگر از عمر این مواد می‌گذرد، مشخص شده است که کمتر ماده‌ی سنتزی وجود دارد که دارای اثرات جانبی نباشد یا اکثر این مواد دارای، اثرات جانبی بوده و حتی مواد خالص شده گیاهی نیز کم و بیش دارای اثرات ثانوی هستند. اما مجموعه موادی که از طبیعت و گیاه به دست می‌آید، دارای حداقل اثرات جانبی بوده و اثرات جانبی مواد سنتزی به مراتب بیشتر از مواد گیاهی است و در بسیاری از موارد این آثار حتی به نسل‌های بعدی هم انتقال پیدا می‌کنند. به همین دلیل جوامع پیشرفته به فکر استفاده از منابع طبیعی و یا گیاهی هستند از جمله این کشورها می‌توان ژاپن، سوئیس، سوئد، آمریکا، انگلیس و بعضی از کشورهای قاره آسیا را نام برد (معاونی، ۱۳۸۸).

۱ـ۳ـ اهمیت کشت و تولید گیاهان داروئی

با توجه به پیشرفت­های چشمگیری که در صنعت داروسازی به خصوص در دهه‌های اخیر روی داده، ممکن است تصور ­شود که از اهمیت گیاهان داروئی کاسته شده است. ولی آماری که در سال‌های اخیر در مورد مصرف داروهای گیاهی ارائه شده نشان می‌دهد که این تصور، چندان صحیح نبوده و با وجود ارائه داروهای شیمیایی مشابه با مواد موثره گیاهان داروئی نه تنها از میزان کشت و تولید این گیاهان در کشورهای پیشرفته کاسته نشده، بلکه تولید و مصرف آن‌ها نیز افزایش یافته است. آمار جهانی نیز نشان می­دهد که مواد موثره حدود پنجاه درصد داروهای عرضه شده به بازار دارای منشأ طبیعی بوده و در برخی از کشورها این رقم به ۹۰ درصد رسیده است. به علاوه استفاده از گیاهان داروئی و معطر در بین مردمان کشورهای توسعه یافته نیز به شدت در حال افزایش است، به طوری که هم اکنون ۹۰% از مردم این کشورها از داروهایی با منشأ گیاهی استفاده می‌کنند (فتاحی و فتاحی، ۱۳۸۹).

رویشگاه‌های طبیعی ایران به عنوان ذخایر ارزشمند توارثی می‌توانند منشاء تهیه و تولید گیاهان، به خصوص گیاهان دارویی در طبیعت و مزارع، که به طبع از سازگاری مناسبی برخوردار خواهند بود، مورد توجه قرار گیرند (شوشتریان و همکاران، ۱۳۸۹). گیاهان دارویی برخلاف عموم محصولات زراعی و باغی که در اثر تنش­های محیطی لطمه می­بینند، مواد موثره آنها می‌توانند تحت تاثیر تنش­های تنظیم شده و هدفمند، بر محصول بیوشیمیایی افزوده و مواد موثره ویژه ایجاد گردد، که در این صورت بازدهی اقتصادی آنها افزایش خواهد یافت (امیدبیگی و طباطبایی، ۱۳۸۷). امروزه رویکرد گسترده جهانیان به استفاده از داروهای طبیعی موجب ایجاد دگرگونی قابل توجهی در کلیه کشورهای جهان نسبت به شناسایی و تهیه مواد طبیعی و گیاهی و بازگشت به طبیعت گشته، به طوری که در اکثر کشورهای جهان دانش طب گیاه درمانی در دستور کار پژوهش‌های مجامع علمی قرار گرفته است (موسوی، ۱۳۸۳). خشکی، شوری و گرما از جمله فاکتورهای محیطی محدودکننده رشد گیاهان است. باید به گیاهان دارویی مناطق گرم و خشک توجه ویژه­ای شود، زیرا خشکی و گرما می­تواند تا حدودی ترکیبات دارویی را در این گیاهان افزایش داده و موجب بهبود کیفیت این گیاهان شود (رشیدی، ۱۳۹۰).

برخلاف دیگر محصولات زراعی، گیاهان دارویی گیاهانی هستند که کیفیت مواد در مقایسه با کمیت آنها به مراتب مهم‌تر و ضروری‌تر می‌باشد. لذا جهت رسیدن به حداکثر کیفیت، علم و آگاهی از عوامل موثر بر رشد و نمو گیاهان دارویی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. شناخت عوامل محیطی، گیاهی و زراعی نقش مهمی در موفقیت کشت گیاهان دارویی دارد. از مهم­ترین عوامل محیطی مؤثر بر رشد و نمو و تولید گیاهان دارویی و معطر، می‌توان نور، دما، آبیاری، ارتفاع محل رویش، خاک و موجودات زنده و غیر‌زنده پیرامون گیاه را بر‌شمرد (ابراهیم‌پور و عیدی‌زاده، ۱۳۹۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق فعالیت آنتی اکسیدانی و آللوپاتی و اثرات آن در گیاهان داروئی
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.